Apple-reseller Switch wankelt

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Tweakers schreef:De Belgische Apple-verdeler Switch kampt met financiële problemen. Medewerkers zouden te horen hebben gekregen dat het moederbedrijf zijn schuldeisers niet meer kan betalen en onder curatele staat.
bron: https://tweakers.net/nieuws/155524/belg ... lemen.html

Waarschijnlijk iets te hard proberen te groeien zonder dat de nodige omzet volgde.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dat er nu ook een Apple store in Brussel gekomen is (waarschijnlijk zullen er nog enkele zullen bijkomen in de toekomst) + vaak gehoorde klachten van klantonvriendelijkheid bij Switch, zullen hen de das omdoen. Dat was al mijn eerste gedacht sinds de Apple store in Brussel open ging.

Maar nu begrijp ik wel waarom ik voor het eerst in jaren hun prijzen zie zakken op Apple producten. Dat viel me deze week al op, nu weet ik dus de reden. Echter met dit nieuws online kan het nog sneller gedaan zijn, want waarom nog kopen bij Switch?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vraag me af of het ook impact gaat hebben naar de business (b2b) kant van Switch?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Lees idd reviews van de winkels en je merkt grote structurele problemen met klantonvriendelijkheid en service die al lang aanhouden. Men lijkt de klanten echt weg te jagen. Persoonlijk heb ik dat nog niet echt gemerkt, maar ik weet ook wel voor wat je al dan niet bij Switch terecht kan en ik zie geen reden om aan te nemen dat de algemene teneur in de reviews onjuist zou zijn.

Wat ik wel gemerkt heb is voorraadonderbrekingen in de winkels van wat je toch echt als de meest essentiele Apple-producten zou beschouwen, zoals USB-C charge kabels, Lightning kabels of EarPods. Dat is voor mij persoonlijk een teken dat er iets grondig mis is. Een van de basisbeloften van die "premium" resellers is dat je daar terecht kan om meteen gedepanneerd te worden als een kabel stuk of verloren gaat. Als dat niet meer mogelijk is, hebben ze geen enkel concurrentievoordeel meer tov de internetshops.

Merk op dat Switch in betere tijden een aantal overnames gerealiseerd heeft (oa van Easy-M) waardoor een groot deel van Vlaanderen zonder Apple reseller zou komen te vallen als Switch verdwijnt.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

In de tijd dat ik nog een Mac had ben ik ook bij switch langsgeweest voor info en eventuele aankoop van een Macbook (de witte). Hun manier van klanten behandelen heeft er toen voor gezorgd dat ik een andere reseller ben gaan opzoeken... lomp, respectloos.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

De Tijd schreef:Switch, de grootste erkende Apple-verdeler van het land, krijgt tot begin februari bescherming tegen zijn schuldeisers. De keten met 28 winkels en 155 miljoen euro omzet wankelt door een slecht verteerde overname en de druk van webshops zoals Coolblue.
De Tijd schreef:Het bedrijf wil weinig kwijt over hoe slecht het er exact voor staat.
De Tijd schreef:Switch staat, zelfs na de al doorgevoerde sanering, de komende maanden voor een lastig puzzel. Een belangrijk deel van het reorganisatieplan is de komst van een nieuwe investeerder.
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/g ... n-respijt/

Putten vullen met vers geld en over 6 maanden weer business as usual, lijkt het wel. Iets doet mij vermoeden dat dit niet de laatste gerechtelijke reorganisatie wordt voor Switch.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Klantvriendelijkheid is echt hun sterkste ding niet.
Vorig jaar heb ik een Macbook Pro gekocht in de winkel aan de Vaart in Leuven, op zich niet echt een goedkoop toestel, na de aankoop en het betalen kon er met moeite een bedankt af. :-(
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

liggen klanten er eigenlijk nog wakker van, van welke winkel hun apple produkt komt, of eender welk stuk elektronica ?
Ik lees hier dat webshops de oorzaak zijn, terwijl (ik denk, correct mij indien verkeerd) dat eender welke apple-doos overal hetzelfde kost. En de extraatjes dan op service aankomt.
Maar wat houd service tegenwoordig nog in ? garantie is wettelijk vastgelegd, Je moet overal wachten tot je een vervangprodukt krijgt, of een herstelling. Dus veel verschil = noppes. En produktreviews en kennis ervan vind je overal op het WWW.

Mijn conclusie is dat veel zaken op de fles gaan, doordat de mensen an sich een andere manier van winkelen hebben. Via het WWW en met hun bankapp. En door google zijn vergelijkingen vind je dan ook nog eens de goedkoopste leverancier.

Zaken die faiiliet gaan steken het dan weer op concurentie en/of door autovrije stadszones, of circulatieplans. terwijl dat niet rechtstreeks de oorzaak is.

Binnen een paar generaties zijn er enkel nog maar afhaalpunten van pakjes, winkels met bouwmaterialen, voedingswinkels (collect and go) en apothekers aanwezig. Deze laatste enkel maar voor medicijnen op voorschrift. Al de rest kan nu al besteld worden en zal binnen een tiental jaar de norm worden.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ben het eens, maar ‘dienstverlening’ is en blijft een differentiator. Je moet niet meer de goedkoopste zijn eigenlijk (zie coolblue), als je een goeie dienstverlening kan garanderen. Dit kan op verschillende manieren, maar het is duidelijk dat dit schort bij Switch en dan beland je in de boxmoving, en ja ... dan doe ik dat ook liever via een app met levering aan huis hoor ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik ken Switch niet, maar dienstverlening zie ik:
- aanbod
- stock
- levertijd en -kosten
- makkelijk uw product zoeken/vinden (website met overzichtelijke filters)
- vlot te contacteren
- prijs

Veel fysieke winkels halen het serviceniveau van webshops niet.
Belachelijk klein aanbod, producten waar je weken op moet wachten, adviesprijzen, ...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

In de tijd van easyware was er een degelijk verschil met de doorsnee pc winkel. (Was aan het zoeken naar opvolging amiga en PPC was 'natuurlijker' voor mijn anti-pc opvoeding)
Hoewel je als student/armoezaaier scheef werd bekeken wisten ze wel waarover ze spraken en namen tijd voor uitleg.

Ik vrees dat ze de groei en veranderingen binnen apple zelf (niet meer zo gericht naar high end pc maar eerder iphone/ipad etc) niet goed verwerkt hebben en niet aangepast naar de nieuwe soort klanten. Denk ook dat de meeste iphones (en dus grootste deel apple produkten) meer bij de teleboetieks gekocht worden dan in 'computerwinkel'. Ook vrij duur om in elke stad een winkel met overdosis personeel te hebben terwijl er maar af en toe iemand langs komt om snel een lightning kabeltje af te halen...

Uitdaging voor fysieke winkels is zoeken naar meerwaarde. Met puur verkoop zoals de meesten nu kunnen ze niet winnen tegen webshops. Bij apple is het niet enkel de prijs (die is overal redelijk hetzelfde, zeker in vergelijk met pc wereld) waardoor ze verliezen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”