streamsoftware twitch low end/mid end pc

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hoi,

Ik zoek voor een vriendin van me streamsoftware. Ik ken OBS maar buiten dat geen echte ervaring.

Bedoeling is om op een pc met ryzen r5 3500, 8 GB ram, gtx 1660 super te gamen en deze games op twitch te streamen.
Persoon is nu een ps4 slim gewend en wil qua kwaliteit niet onderdoen maar het moet zeker niet beter zijn.
Games zullen zijn: fortnite, phasmophobia, call of duty warzone en eventueel multiplayer.

Dus maw:
Resolutie: full hd gamen maar streamen mag in lagere kwaliteit(is nu 720p) --> indien nodig 720p gaming
kwaliteit games: low/mid
Frames games: max 60 fps(wel vloeiend)

Is OBS dan een goede optie of zijn er andere mogelijkheden? Persoon is niet technisch aangelegd.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

OBS is gewoon dé software die je nodig hebt.

De "magie" voor het streamen bevindt zich in je upload-bandbreedte (daar kan de PC niets aan doen) en de aanwezigheid van NVEnc op de grafische kaart waardoor je eigenlijk realtime, hardwarematig kan encoden naar H.264 of H.265 zonder dat je systeem daar echt last van heeft.
Vergeet dus niet deze hardware-encoder te kiezen (in tegenstelling tot softwaren-encoding op de CPU) en dan kan je gewoon deze setup gebruiken.
https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/gr ... 660-super/

Zo kan je via Snap Camera virtueel een green key achter je plaatsen op de webcam en dan in OBS die kleur te kiezen als chroma key voor transparantie. Die Snap Camera zou wel beetje CPU kunnen eten. Als je een échte green screen achter je kan plaatsen kan die stap overgeslagen worden ;).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dag Meon,

Bedankt. Ik zal het eens bekijken maar ik zie dat alle kaarten het ondersteunen van de turing generatie dus is het enkel de optie nog aanzetten.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ja, ok, maar met die lower-than-low-end kaart moet je daar niet veel van verwachten, zelfs op 720p, al die dingen kosten toch altijd CPU/GPU cycles, het is dan wel maar een klein aantal, maar als er maar al weinig over zijn ga je dat wel merken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

De meeste cycles bij zoiets gaan ongetwijfeld naar het encoden zélf lijkt me?
De 1660 Super zou dezelfde encoder moeten hebben als de RTX 20-reeks (Turing), dus wellicht meer geoptimaliseerd dan m'n Pascal-gebaseerde-encoder in m'n 1070. 3440x1440 encode ie hier als een zonnetje met 18% load op de encoder...

In elk geval, 't zal gewoon een kwestie zijn van proberen zeker? Veel alternatieven ga je niet hebben, OBS zélf is al behoorlijk licht.
Je kan ook naar een externe encoder gaan zoals een Blackmagic Atem Mini, maar volgens mij gaat dat nog altijd afhankelijk zijn van wat jouw eigen PC doet, tenzij je letterlijk een 2e systeem er naast gaat onderhouden voor enkel de streaming-setup.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hoe dan ook meer budget is er niet. Enigste optie die er dan nog is is om de ps4 te houden. Maar het feit is dat er niet meer dan dat is gewoon.
Is het dan uberhaupt mogelijk?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Mijn gok is van wél, tenminste als de genoemde spelletjes sowieso al vlot spelen op dit systeem. Als je daar ook al problemen mee ondervindt zal streamen het niet simpeler maken :).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:maar met die lower-than-low-end kaart moet je daar niet veel van verwachten, zelfs op 720p
Ok, we weten al dat jij unlimited budget hebt voor al je speeltjes, maar een GTX 1660 Super een lower-than-low-end noemen is wel compleet van de pot gerukt. Ik draai daar probleemloos MS Flight Sim 2020 op met high settings op 1080p. Mijn zoon heeft ook een 1660 super en die streamt ook probleemloos Fortnite op High settings op 1080p met OBS (gebruikt wel geen cam).
Volgens mij verwar je ergens met een andere kaart.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Dat systeem zal dat aankunnen, maar ik zou je aanbevelen om 16gb ram te overwegen en zeker een SSD te plaatsen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Tomby schreef:[...] een GTX 1660 Super een lower-than-low-end noemen is wel compleet van de pot gerukt.[...]
Ik had de super niet opgemerkt, correct, ik zal de "lower than" dan weglaten om u te plezieren :-)

Maar het performance verschil tussen al die verschillende achtervoegsels in dat segment is helemaal niet zo groot, het zijn allemaal TU116 chips, en die zet nVidia zélf in de markt als "low end".

Fortnite is de Unreal engine, die (samen met de grafische stijl van Fortnite) gewoon goed draait op low-end GPUs.
Over Flight Simulator: "It uses the Azure cloud to render visuals, enhance visual fidelity, and simulate real-world data and effects, as well as calculate physics", dat kan een verklaring zijn waarom het op de low-end kaarten ook wel speelbaar is.

Als jij games mag cherry-picken die goed op een 1660 draaien, dan mag ik dat ook, je zal zelf de kracht van die kaart wel aanvoelen als je alle toeters en bellen opendraait in Cyberbug 1997 of Eternal :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Selder, het snobisme druipt er wel vanaf hé ... ik draai de games die ik graag speel zelfs in een VM met een GTX 1650 op 1080p. En inderdaad, moest ik graag Doom Eternal of Cyberbug of ... spelen, dan zou die kaart niet voldoen, maar voor wat de TS wil doen is die kaart MEER dan voldoende.

In de TS zijn geval had een PS5 imho een betere investering geweest dan deze PC, maar dat is iedereen zijn eigen keuze en overweging toch.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik kan niet volgen vrees ik, dus omdat ik zeg dat een 1660 een low-end kaart is, ben ik iemand die denkt dat hij in wezen meer is dan anderen op grond van afkomst, kennis, intellect of rijkdom? Euh ok dan, ik vind het maar raar dat jij uit wat ik zeg haal dat ik meer ben dan iemand anders...

Laten we de eisen van de TS erbij nemen: "[...]60 fps(wel vloeiend)" - dus vloeiend gamen op een 1660 én streamen naar Twitch. Laat zeker weten hoe dat afloopt :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een 1660 Super is momenteel nog altijd best bang for the buck voor 1080p gaming, en mag je toch echt nog altijd een mid-end video card noemen. Kijk gewoon naar dit lijstje: https://www.videocardbenchmark.net/gpu_value.html .
Links zie je ook hun classificaties en stoppen ze hem zelfs bij high-end, wat ik nu zelf wel een beetje teveel eer vind: https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html . Maar hij haalt blijkbaar wel qua Passmark score de helft van een RTX 3090 die 8x zoveel kost.
selder schreef: Als jij games mag cherry-picken die goed op een 1660 draaien, dan mag ik dat ook, je zal zelf de kracht van die kaart wel aanvoelen als je alle toeters en bellen opendraait in Cyberbug 1997 of Eternal :-)
Wacht, dus alles wat dat niet kan draaien is dan lower-than-low-end ? Da’s wel serieus zwart-wit denken, en illustreert dan waarom het woord snobisme in de mond genomen wordt. Het woord dat bij mij opkwam was eerder ‘denigrerend’.

En om terug on-topic te komen: waarom zou je bij het streamen persé al je sliders op Max moeten zetten ? Of hebben streamers die op Medium Settings spelen bij jou ook al op voorhand afgedaan ?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Een 1080p kaart is natuurlijk niet opgewassen tegen een 4K kaart maar gelukkig hebben moderne games 'resolution scaling' om sommige delen in lagere resolutie te renderen en dan uit te vergroten naar een hogere resolutie.

Doom Eternal is een goed voorbeeld daarvan: recent nog heruitgespeeld op mijn GTX970 op 1440p/60fps met alle toeters en bellen aangezet omdat het intern op 50% van die resolutie werd opgebouwd. Uiteraard niet zo scherp als native 1440p maar zeker niet storend (en veel scherper dan wat een native 720p zou tonen). Ook Borderlands 3 heb ik zo met redelijk hoge settings kunnen spelen (upscaled naar 1080p, rond de 45fps) -- liever alle mooie effecten op een lagere resolutie dan een scherp beeld zonder pracht, imo.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 29 dec 2020, 20:00, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Is dat niet het principe van DLSS, en is dit niet enkel op de RTX 20-reeks en hoger beschikbaar?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

@Selder,

Het moet vloeiend zijn in de zin van een ervaring die ps4 slim waardig is.
Ps5 is misschien idd een betere deal maar voor haar is het gewoon ook leuk als ze eens pure pc games kan streamen die niet op een ps5 kunnen. Dat is vooral waarom de pc er zou komen. + vervanging van haar macbook air van al een aantal jaar terug.

@ de rest
720p gaming kan ook nog eventueel. Het is geen veeleisend persoon. Ze heeft het liever van de spelervaring dan van de graphics. Het moet vooral functioneel en bruikbaar zijn.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

DLSS is een game aan een lage resolutie renderen (720p of 1080p) en dan de Tensor cores (die tijdens DX/Vulkan games toch niet gebruikt worden) gebruiken om dat beeld met AI gebruiken om een hogere resolutie naar het beeldscherm te sturen. Je wint hier tamelijk veel mee als je RTX gebruikt.

Wat Cptkangoroo beschrijft is gewoon een in-game optie om een vaste resolutie te nemen, maar afhankelijk van een aantal FPS deze resolutie dynamisch te verlagen als het vooropgestelde minimum niet gehaald wordt.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

DLSS is puur post-processing, geloof ik, waarbij jouw uiteindelijke beeld verscherpt wordt door het te vergelijken met eentje dat door een zware computer bij nVidia gecreëerd werd. Een beetje "anti-aliasing on steroids" op het 2D beeld.

Resolution scaling is op 3D niveau al inschatten welke delen van het beeld wat minder scherp gaan mogen zijn. Ten minste, dat is wat Doom Eternal ervan maakt -- bij Borderlands 3 was dat minder geavanceerd, denk ik, en werd gewoon alles in lagere resolutie opgebouwd.

Maar bij gamestreaming is de streamer zelf misschien belangrijker dan de game?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef: 720p gaming kan ook nog eventueel. Het is geen veeleisend persoon. Ze heeft het liever van de spelervaring dan van de graphics. Het moet vooral functioneel en bruikbaar zijn.
De discussie is een beetje ontaard in een hardware discussie, terwijl jouw originele vraag was naar streaming software, en daar zou ik dus gewoon bij OBS blijven want is zowat de standaard en is gratis. Hangt er ook van af wat die vriendin juist wil doen. Als het enkel gamen is, en haar eigen beeld in een hoekje, heb je weinig speciaal aan streaming software nodig.

Hoe vlot het geheel zal draaien op de hardware die ze heeft, zal gewoon van game-settings, resolutie en framerate afhangen, en daar kan ze gewoon wat mee experimenteren. Maar de vermelde hardware moet meer dan voldoende zijn om ietwat deftig te kunnen streamen, ongeacht het spel.
Laatst gewijzigd door Tomby 29 dec 2020, 19:03, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ze is nog een kleine streamster dus uitgebreide dingen moeten het niet zijn. Idd zoals je zegt tomby is het enkel dat.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Tomby schreef:[...]

Wacht, dus alles wat dat niet kan draaien is dan lower-than-low-end ? Da’s wel serieus zwart-wit denken, en illustreert dan waarom het woord snobisme in de mond genomen wordt. Het woord dat bij mij opkwam was eerder ‘denigrerend’.

[...]
Als je niet leest wat ik schrijf, er dan nog emotioneel op reageert ook, en dan - denk ik, ik heb geen andere verklaring - reageert op dingen die ik niet gezegd heb, dan laat ik deze discussie voor wat het is. Met de beste wil van de wereld zie ik niet dat ik een snob of denigrerend ben als ik gewoon de informatie van de fabrikant neem, en énkel zeg dat de TU116 chips "low-end" zijn. Hoe dat je daaruit iets denigrerend haalt is mij een raadsel. Misschien zegt het wel meer over jezelf dan over mij - of zegt het misschien wel gewoon meer over hoe jij over mij denkt.

Ik heb 0,0 mening over iemand die deze hardware gebruikt. Ik vind deze mensen niet minder of niet meer dan iemand anders, en ik vind mezelf al helemaal niet meer of minder dan iemand anders.

Streamen heeft gewoon ook zijn CPU en GPU cycles nodig, en met een instap-kaart (ik ga ervanuit dat de rest van de PC in dezelfde categorie valt) is er maar een beperkt aantal cycles beschikbaar, het is gewoon logica dat de performance van het gamen+streamen nog lager zijn dan met gamen alleen. That's it hoor, helemaal niets anders.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

@selder

de eisen zijn niet hoog£. Ik weet dat het krap is maar het budget is ook krap.
Ik denk idd dat we er moeten mee opletten. Maar ik denk niet dat het onmogelijk is.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Selder, ik denk dat het probleem zich situeert in jij die een GPU van ~€250 "lower dan low-end" noemt. Dat is een ferm hoog budget om dat lower dan low-end te noemen, mijns inziens. Ik gebruik hier een naamval om te onderlijnen dat ik zeer serieus ben. Dat klinkt nogal als "puh, een GPU van €250, ik heb meer kleingeld in mijn portefeuille zitten".

In al de tijd dat ik GPU's koop (al 20 jaar ongeveer?) ben ik nooit over de grens van €150 gegaan. De GPU's zijn: GF2MX, GF4Ti4200, GF6800, HD4770, HD7850, R290 (die laatste tweedehands voor een prikje kunnen fixen, want ik geef toe dat dit indertijd high-end was).

Ik besef dat ten eerste inflatie heeft gezorgd voor hogere prijzen en ten tweede verbeteringen in de IGP's ervoor gezorgd heeft dat de echte low-end van discrete GPU's is weggevallen, waardoor de vroegere mid-end nu misschien low-end kan genoemd worden? Dat, én het feit dat high-end en top-end verschrikkelijk duur is geworden vergeleken met vroeger.

Tja, what's in a name, eh.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

.... eeeeenieweeej....

Laten we heel dat kosten-aspect nu maar vergeten, de vraag is dus of het mogelijk is met de bestaande setup en daar is het antwoord wellicht gewoon "ja" op. De omstandigheden en performantie zijn misschien niet ideaal, maar zoals ze zeggen: the proof is in the pudding, dus ik denk dat je vooral gewoon eens moet proberen. Aangezien het over gratis software en diensten gaat maak je hier geen kosten mee en dan weet je ongetwijfeld meer dan puur speculatie zoals nu.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Fortnite en Warzone nog niet geprobeerd te streamen maar vandaag heeft ze wel al Among us en Phasmophobia gespeeld en gestreamed. Het viel heel goed mee.

Settings die gekozen zijn is 720p, 60 fps en 4000 kbps bitrate.

Ik hoop dat Warzone wel meevalt met bovenstaande settings.
efari
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 sep 2015, 21:49
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ik zie het hier nog niet vermeld. Maar als men zegt “OBS” denk dan wel aan “Streamlabs OBS” en niet aan de pure versie van OBS.
Streamlabs is gebruiksvriendelijker voor streamers om twitch en chat en andere plug-ins, etc te integreren en connecties te configureren ivm de kale OBS
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:Fortnite en Warzone nog niet geprobeerd te streamen maar vandaag heeft ze wel al Among us en Phasmophobia gespeeld en gestreamed. Het viel heel goed mee.
Settings die gekozen zijn is 720p, 60 fps en 4000 kbps bitrate.
Phasmaphobia ken ik niet, maar Among Us is natuurlijk ongelooflijk light. Zelfs met 720p/60 zou ik denken dat het systeem nauwelijks belast wordt. Ik zal eens checken welke settings mijn zoon gebruikt als hij Fortnite of Roblox streamt, want ik dacht dat dat toch wel 1080p/60 was, maar bitrate weet ik niet. Maar zijn systeem is nagenoeg identiek, maar dan met een 3600 ipv 3500.

EDIT: eens ingelogd op zijn PC, en was toch mis qua settings. Blijkbaar staat zijn OBS ingesteld voor 720p/30 aan 1000 kbps. Maar denk niet dat dat doelbewust was, maar wellicht een default in OBS.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”