Google cloudprinter verdwijnt

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eind dit jaar verdwijnt Google Cloudprinter. Jammer, want ik maakte hier toch regelmatig gebruik van. Voornamelijk om facturen die je per e-mail krijgt af te printen op de printer thuis (HP Officejet 8710). Want eer ik terug thuis ben, ben ik al lang vergeten dat er een mailtje toegekomen was.

Maar goed, die stoppen dus. Enig idee wat een degelijk alternatief is om hetzelfde te hebben, en dat zowel binnenshuis als buitenshuis werkt? Liefst ondersteuning van zoveel mogelijke apps?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Hp eprint aanzetten ?
Of app die via ipp print ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

-> de meeste printerboeren hebben een eigen "cloud print" systeem tegenwoordig, dus je kan dat proberen (maar dat is dus "mailen naar adres x print op je printer")

-> creatiever, kan je facturen laten doormailen naar een emailadres, dat je dan linkt aan een scriptje om de factuur enerzijds op te slaan in een folder en anderzijds die folder te volgen voor nieuwe bestanden om af te printen (maar echt, krisken? facturen afprinten in 2020? :P )
voordeel is dat je zelf de controle hebt alsook gelijk kan archiveren.

maar als je echt quasi alles wil gaan kunnen printen, manueel, op eender welke locatie en ongeacht de app... misschien gewoon een vpn verbinding tussen je foon en thuisnetwerk ?
het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet leuk. Officiële reden is blijkbaar omdat het ooit noodzakelijk was voor Chromebooks. En nu is er wel lokale printerondersteuning.

Voordeel dat het gewoon werkte. Gewoon inloggen in Google Chrome en het werkt. Ongeacht OS en locatie. Geen verassingen met slechte ondersteuning of veel moeite doen om het aan de praat te krijgen. Mogelijk moet ik nu soms van die onnozelheden gaan doen als printen naar PDF, e-mailen naar mijn tablet en dan via de HP-app laten printen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef:Mogelijk moet ik nu soms van die onnozelheden gaan doen als printen naar PDF, e-mailen naar mijn tablet en dan via de HP-app laten printen.
op zijn minst de stappen "emailen naar mijn tablet" en "via de hp-app laten printen" kunnen normaal wegvallen door het "emailen naar het emailadres van mijn printer zoals gegeven door hp".
rechtstreeks "printen naar een emailadres" is helaas geen optie.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Splitter schreef:-> de meeste printerboeren hebben een eigen "cloud print" systeem tegenwoordig, dus je kan dat proberen (maar dat is dus "mailen naar adres x print op je printer")

-> creatiever, kan je facturen laten doormailen naar een emailadres, dat je dan linkt aan een scriptje om de factuur enerzijds op te slaan in een folder en anderzijds die folder te volgen voor nieuwe bestanden om af te printen (maar echt, krisken? facturen afprinten in 2020? :P )
voordeel is dat je zelf de controle hebt alsook gelijk kan archiveren.

maar als je echt quasi alles wil gaan kunnen printen, manueel, op eender welke locatie en ongeacht de app... misschien gewoon een vpn verbinding tussen je foon en thuisnetwerk ?
het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn natuurlijk.
Helaas ben ik serieus, facturen afprinten in 2020. Ik heb reeds van alles geprobeerd en merk steeds weer dat dit één van de weinige oplossingen is die echt werkt bij mij om een factuur betaald te krijgen, zonder dat ik achteraf problemen heb. Facturen liggen bij thuiskomst netjes op de printer te wachten en verdwijnen dan, samen met de "gewone" facturen (per brief) in een vakje die ik om de week leeg om te betalen. Het is ouderwets, jazeker, maar liever dat dan dat ik achteraf met aanmaningen etc zit.

VPN was het volgende plan : dat werkt inderdaad ook wel, maar helaas niet overal. Bvb bij sommige plaatsen waar ik de wachtdienst doe (huisartsen of 112) is VPN zelfs een no-go. Werkt gewoon niet (OVPN). Je kan dan natuurlijk beginnen prutsen met andere poorten te gebruiken etc maar ik wil gewoon iets dat werkt...

HP E-print heb ooit ns geprobeerd maar dat hing met haken en ogen aan elkaar. Dat is inmiddels wel 5+ jaar geleden, geen idee of het nu beter is.

Ooit dacht ik slim te zijn en had ik een e-mailadres [email protected] aangemaakt, wat een forward was naar het @hpeprint.com adres van mijn printer. Helaas werkte dat dus gewoon niet :-(

Het is zoals Walter1 het zegt : het werkte gewoon prima...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

krisken schreef: Ooit dacht ik slim te zijn en had ik een e-mailadres [email protected] aangemaakt, wat een forward was naar het @hpeprint.com adres van mijn printer. Helaas werkte dat dus gewoon niet :-(
heb dat (nouja, had, want ik gebruik dat eigenlijk ondertussen niet meer) met brother, en daar ging dat (iig toen) wel (printer@domain naar .....@brother).
krisken schreef: Het is zoals Walter1 het zegt : het werkte gewoon prima...
jep, maar zoals vele zaken is het gewoon een "google tijdelijk projectje" dat hen ten goede kwam op dat moment, en nu voor hen geen nut meer dient.
en dan moet het natuurlijk naar het google-graf ( https://killedbygoogle.com/ )
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Geen idee maar misschien is dit te proberen, denk wel dat krisken ergens een server / vm draaien heeft : https://www.papercut.com/products/free- ... ity-print/
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien een beetje off-topic. Maar aangezien, vergeten te betalen, de voornaamste reden is waarom je dit wil gebruiken, is het misschien een mogelijkheid om facturen die je op je telefoon krijgt gewoon te betalen met de bankapp.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Betalingen zijn inderdaad de grootste reden om dit te blijven houden. Puur omdat het tegenwoordig normaal is om facturen enkel nog per mail te sturen en niet meer via traditionele post. Alles meteen betalen met een bankapp zou handig zijn mocht er een mogelijkheid bestaan om alle gegevens meteen over te nemen naar die bank app. Nu moet je de bank app starten, rekeningnummer ingeven, bedrag ingeven, mededeling ingeven, ... en in bvb mijn bankapp kan ik niet copy/pasten (deel van de beveiliging). Dus dan lijkt papier me handiger...

En ja ik zou kunnen een VM aanmaken en dat stukje softwre draaien (heb er nog niet naar gekeken), maar dat lijkt me dan weer zo omslachtig. Blijkbaar is er niemand die gewoon hetzelfde heeft als wat Google had, voor android apparaten...

Dat is nu zo eens typisch iets waar ik toch een euro of 2/3 per maand wil tegenaan gooien om dat te blijven behouden. En als ik links en rechts ns luister ben ik daar zeker de enige niet in!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

krisken schreef: Puur omdat het tegenwoordig normaal is om facturen enkel nog per mail te sturen en niet meer via traditionele post.
i wish.... er zijn al zaken/bedrijven die eisen van je enkel nog digitaal dingen te sturen, maar NIET via mail.
"hanee, want wij sturen dat veel liever via doccle".... grmbl
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Alles meteen betalen met een bankapp zou handig zijn mocht er een mogelijkheid bestaan om alle gegevens meteen over te nemen naar die bank app. Nu moet je de bank app starten, rekeningnummer ingeven, bedrag ingeven, mededeling ingeven, ...
Als het over de maandelijks rekeningen gaat:
Bij de 3 banken waar ik klant ben kan je bewaarde begunstigden aanmaken, dan moet je het rekeningnummer al niet meer overtypen.
Het bedrag is meestal hetzelfde, sommige banken voorzien een standaardbedrag per begunstigde.

Dan moet je alleen nog de mededeling overtypen :wink:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Niet dat het al zo ingeburgerd is, maar POM zou (in theorie) de oplossing zijn hiervoor.

In de praktijk merk ik echter dat bitter weinig bedrijven hier al mee in zee gaan, dus dan moet je als gebruiker alle bedrijven eenmalig toevoegen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hier thuis is AirPrint een verademing. Printen vanop elk iOS/iPadOS/macOS apparaat, ongeacht de user, op een HP Pagewide 477dw.

Wel alleen thuis printen, maar of dat nu een dealbreaker is...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

selder schreef:Wel alleen thuis printen, maar of dat nu een dealbreaker is...

lijkt me wel:
krisken schreef:Want eer ik terug thuis ben, ben ik al lang vergeten dat er een mailtje toegekomen was.
<snip>
Enig idee wat een degelijk alternatief is om hetzelfde te hebben, en dat zowel binnenshuis als buitenshuis werkt?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ieder zijn gewoontes maar..


In plaats van printen toch simpeler om te betalen facturen bijlages op te slaan in een mapje op Google drive, of in een map op een NAS.

Printen is toch echt niet meer van deze tijd...

Bij mij wordt alles gescand en dan versnipperd..
Printen is nog zeer uitzonderlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”