Mobile Device Management

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Beste UB'ers,

Wat zijn jullie ervaringen met MDM? Ik ben op zoek naar een oplossing om naast het pushen van apps, configs, wipen en locken van phones, ook bijvoorbeeld een centrale contactenlijst met GSM nummers te pushen naar de verschillende telefoons in een bedrijf. Dit zowel voor android als iphone toestellen.

Graag jullie suggesties!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Succes, als dat kan, wij gebruiken een Sharepoint list met contacts die in een algemeen Teams kanaal gepinned is via een tab.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Robert Ford schreef:een oplossing om naast het pushen van apps, configs, wipen en locken van phones, ook bijvoorbeeld een centrale contactenlijst met GSM nummers te pushen naar de verschillende telefoons in een bedrijf
Eerst BYOD promoten en het dan terug dicht timmeren zodat je er niets meer mee kan.

Frustratie gegarandeerd bij je gebruikers ! Bij ons gebruikt men Microsoft Intune maar ik heb er dus de pest aan.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Robert Ford schreef:Beste UB'ers,

Wat zijn jullie ervaringen met MDM? Ik ben op zoek naar een oplossing om naast het pushen van apps, configs, wipen en locken van phones, ook bijvoorbeeld een centrale contactenlijst met GSM nummers te pushen naar de verschillende telefoons in een bedrijf. Dit zowel voor android als iphone toestellen.

Graag jullie suggesties!
Wij gebruiken Meraki. Pushen van apps, wipen & locken is geen probleem, het configureren van apps zonder interactie door de gebruiker echter wel. In principe kunnen al die MDM's hetzelfde (lees: wat er in de Android API beschikbaar is). Enige verschil volgens onze ervaring is de interface en maandelijkse kostprijs.
Zelf was ik bezig aan een app die via een push commando bepaalde zaken kan uitvoeren, maar onder Android 10 is dit allemaal nog wat strenger geworden.

Denk dat je best zoekt naar een app die op regelmatige basis ergens contacten ophaalt en deze overschrijft binnen Android. Gebruik je Exchange? Anders dat configureren op elk toestel en vervolgens gewoon de contacten synchroniseren.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

DarkV schreef:
Robert Ford schreef:een oplossing om naast het pushen van apps, configs, wipen en locken van phones, ook bijvoorbeeld een centrale contactenlijst met GSM nummers te pushen naar de verschillende telefoons in een bedrijf
Eerst BYOD promoten en het dan terug dicht timmeren zodat je er niets meer mee kan.

Frustratie gegarandeerd bij je gebruikers ! Bij ons gebruikt men Microsoft Intune maar ik heb er dus de pest aan.
De telefoons zijn nochtans bedrijfseigendom hoor :)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij ons is het intune, en op android is dat via het work profile, dus zolang enkel dat gemanipuleerd wordt heb ik er allemaal geen probleem mee.

Vroeger mobile iron, en dat was huilen met de pet op.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
fuserke
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Wij hebben mobileiron en dat werkt supergoed. Dan vraag ik me af wrm het huilen met de pet ip is. Wij pushen daar alles mee en de gebruikers hebben ook de vrijheid om zelf zaken te installeren. Enige is dat er wel wat config werk is om het juist op te zetten
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

fuserke schreef:Wij hebben mobileiron en dat werkt supergoed. Dan vraag ik me af wrm het huilen met de pet ip is. Wij pushen daar alles mee en de gebruikers hebben ook de vrijheid om zelf zaken te installeren. Enige is dat er wel wat config werk is om het juist op te zetten
Kan je hierbij een centrale/globale contactenlijst mee onderhouden en makkelijk beschikbaar stellen op elk toestel?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het was een gigantische battery drain, en er waren we nog issues mee...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Robert Ford schreef:
fuserke schreef:Wij hebben mobileiron en dat werkt supergoed. Dan vraag ik me af wrm het huilen met de pet ip is. Wij pushen daar alles mee en de gebruikers hebben ook de vrijheid om zelf zaken te installeren. Enige is dat er wel wat config werk is om het juist op te zetten
Kan je hierbij een centrale/globale contactenlijst mee onderhouden en makkelijk beschikbaar stellen op elk toestel?
Dat kan met geen enkele MDM. Contact management is altijd lastig :-) Zoals hierboven vermeld, die Sharepoint Online list met contacts werkt best goed en kan de gebruiker zelf implementeren. Ander alternatief is om het met Exchange en een apart addresslist te doen, maar ook dan steken ze nog niet in de contacts van het toestel.

Succes !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Intune als MDM tool. Zowel voor Android als voor iOS bestaan er verschillende profielen (waar je meer of minder mee kan). iOS kan je bvb Supervisen en dan heb je quasi volledige controle. Soortgelijks bestaan voor Android (work profile of echt volledig beheerd).
Exchange ActiveSync afschaffen en allemaal naar de Outlook app op zowel Android als iOS: kan je makkelijker uw contacten beheren (GAL/Public Folders is hetgeen jij zoekt voor uw globale address lijst).
Outlook app is niet echt volledig op punt (sync tussen native contacten app en Outlook app is op iOS bvb een issue), maar het is veel beter, het vergt echter wel een kleine aanpassing van uw eindgebruikers.

iOS moet je echter aankopen in Apple Business Manager, anders moet je ze zelf supervisen en daar heb je een mac voor nodig (Apple Configurator 2 heb je daarvoor nodig en dat draait enkel op MacOS).

Al die MDM's kunnen idd in principe hetzelfde: hetgeen wat is vrijgegeven door Android of iOS.
Intune wel wat leercurve.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cyberbozzo schreef:Exchange ActiveSync afschaffen en allemaal naar de Outlook app op zowel Android als iOS: kan je makkelijker uw contacten beheren (GAL/Public Folders is hetgeen jij zoekt voor uw globale address lijst).
En zo beslis je dus welke mail client een gebruiker moet gebruiken... ik heb helemaal geen zin in die Outlook app (welke totaal geen integratie heeft met de rest van het iOS ecosysteem).
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Dat klopt helemaal. Het is heel simpel:
- Ofwel verwacht de gebruiker support bij vanalles en nog wat en dan gaat ie in de pas lopen.
- Ofwel verwacht ie geen support en doet ie hetgeen hij zin in heeft (met security beperkingen uiteraard) en moet hij niets vragen/geen tickets opendoen.

Ik weet dat de Outlook app nog niet optimaal is, maar reken erop dat EAS steeds meer en meer gaat verdwijnen. Je ziet dat ook in de conditional access op Azure dat de EAS steeds meer verdwijnt/naar de achtergrond geschoven wordt.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Een LDAP server voor de contacten?
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

powaq schreef:Een LDAP server voor de contacten?
Kan je hierbij ervoor zorgen dat als je in de LDAP een nieuwe entry maakt en je belt vanuit dat nummer van het contact naar een van de toestellen (android, iphone) dat de naam van het contact er ineens op het schermt komt?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cyberbozzo schreef:- Ofwel verwacht ie geen support en doet ie hetgeen hij zin in heeft (met security beperkingen uiteraard) en moet hij niets vragen/geen tickets opendoen.
Reken me bij de groep die totaal geen support verwacht... en vooral een hekel heeft aan security mensen die hun beslissing niet kunnen motiveren behalve met de dooddoener "omdat het anders niet veilig is".
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Robert Ford schreef:
powaq schreef:Een LDAP server voor de contacten?
Kan je hierbij ervoor zorgen dat als je in de LDAP een nieuwe entry maakt en je belt vanuit dat nummer van het contact naar een van de toestellen (android, iphone) dat de naam van het contact er ineens op het schermt komt?
Neen ... geen enkele fabrikant laat remote contacts management toe. Het is een limitatie van de mdm mogelijkheden in het OS, niet van de mdm vendor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

In m'n Outlook app zie ik nochtans onze corporate directory (ik bedoel dan bij New mail, To...).

Op die manier kan ik dan wel op de naam klikken en de volledige details zien (en van daaruit ook bellen)... al kan je evenzeer bellen vanuit Teams/SfB.

In m'n iPhone adresboek zie ik de contacten gelukkig niet (geen zin in enkele duizenden contacten).

Ik heb denk ik bij de installatie toen gekozen voor geen synchronisatie van de contacten.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”