RPi + Kodi voor TV en FM-zender

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb een RPi aan de TV hangen via HDMI. Hierop staat Kodi.
Ik las dat je een RPi kan gebruiken als FM-zender.

De radio staat naast de TV, en de FM ontvangst hier is belabberd. Jammer genoeg heeft telenet de analoge radio van de kabel gehaald en heeft mijn stereo geen input mogelijkheden.
Vandaar mijn idee om een RPi te gebruiken om streams te zenden over FM.

Zou het eenvoudig te configureren zijn om dezelfde RPi met Kodi te gebruiken voor zowel TV als radio?

Mijn kennis van linux en python is jammer genoeg onbestaande. Dus voor ik erin duik zou ik willen aftoetsen of het iets haalbaars is wat ik in gedachte heb.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je veel storingen wil veroorzaken is dat de manier ! (er zit namelijk geen enkele filter in ee RPI die hier totaal niet voor gemaakt is).
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Internet streaming is de term die je zoekt. Je hoeft alleen maar een radio add-on toe te voegen aan Kodi om internetradio te ontvangen. Ik heb hier een link naar een add-on, al bestaan er ook andere:
https://kodi.tv/addon/music-add-ons-plugins/radio
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Z'n stereo heeft geen inputs !
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Ah, en ik nog denken dat dat zenden een typefout was :-)
Ok, een rpi als FM zender gaat inderdaad niet. Is sowieso ook niet legaal.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

OK, bij deze is dit plan afgevoerd. Bedankt.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Op zich is dit denk ik niet illegaal als je zend vermogen zeer beperkt is (maar ik kan zeker fout zijn)
je heb van die 3.5mm jack naar FM stick's en usb voor power, meestal bedoeld voor in de wagen.
En het bereik van deze transmitters is onder de 10 meter.
https://www.myxlshop.be/j-s-35-mm-fm-transmitter.html
Greetz cyberbug

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het vermogen is niet belangrijk... het is en blijft illegaal.

Het punt blijft dat er in een RPI totaal geen filters zitten om louter je gewenste frequentie uit te zenden. Als je dat signaal dus op een spectrum analyser gaat bekijken dan is dit vermoedelijk op 500 andere frequenties ook nog te horen (en gelukkig ga je met dat klein vermogen niet veel schade aanrichten maar ik zou het niet echt aanbevelen).

Dezelfde commentaar kan je elders lezen...
You do not want to be using this as a long term, stationary FM transmitter. If any of your signals interfere with air traffic control, emergency services (police, ambulance), etc they will come looking for your signal and ultimately you. Looking at a spectrum analyzer with a frequency of 88.7MHz there are harmonics all across the VHF band. Centering on 121.5MHZ, your aviation band emergency frequency, there are harmonics and intermod products all through aviation VHF band (118-136MHz,) and VHF navaids (108-117MHz). If you use this you will splash onto these frequencies. If nobody complains, nobody will come looking for the signal. If this does interfere with aircraft, I guarantee you someone, (FAA in US, Industry Canada in CA) will come by with a DF and find you and you can be charged. Use with caution.
Misschien kan je eens kijken naar https://learn.adafruit.com/adafruit-si4 ... t/overview al vrees ik dat het signaal niet veel "netter" zal zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

cadsite schreef:Jammer genoeg heeft telenet de analoge radio van de kabel gehaald en heeft mijn stereo geen input mogelijkheden.
Als je merk en type even vermeldt, kunnen we misschien toch een "input-hack" bedenken zonder gebruik van FM.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Is stereo speciaal zodat die niet te vernieuwen is met iets dat IP spreekt?
Of rpi met audio?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

tien schreef:Is stereo speciaal zodat die niet te vernieuwen is met iets dat IP spreekt?
Of rpi met audio?
Neen totaal niet, maar met een scheiding in uitvoering zijn er andere financiële prioriteiten.
raf1 schreef:
cadsite schreef:Jammer genoeg heeft telenet de analoge radio van de kabel gehaald en heeft mijn stereo geen input mogelijkheden.
Als je merk en type even vermeldt, kunnen we misschien toch een "input-hack" bedenken zonder gebruik van FM.
Er is een soort van 'hack'. De enige input die er nog is, is de phono, maar de LP-speler hangt hieraan.

Ik zal wel via de PC en het 2.1 setje luisteren.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Het vermogen is niet belangrijk... het is en blijft illegaal.

Het punt blijft dat er in een RPI totaal geen filters zitten om louter je gewenste frequentie uit te zenden. Als je dat signaal dus op een spectrum analyser gaat bekijken dan is dit vermoedelijk op 500 andere frequenties ook nog te horen (en gelukkig ga je met dat klein vermogen niet veel schade aanrichten maar ik zou het niet echt aanbevelen).

Dezelfde commentaar kan je elders lezen...
You do not want to be using this as a long term, stationary FM transmitter. If any of your signals interfere with air traffic control, emergency services (police, ambulance), etc they will come looking for your signal and ultimately you. Looking at a spectrum analyzer with a frequency of 88.7MHz there are harmonics all across the VHF band. Centering on 121.5MHZ, your aviation band emergency frequency, there are harmonics and intermod products all through aviation VHF band (118-136MHz,) and VHF navaids (108-117MHz). If you use this you will splash onto these frequencies. If nobody complains, nobody will come looking for the signal. If this does interfere with aircraft, I guarantee you someone, (FAA in US, Industry Canada in CA) will come by with a DF and find you and you can be charged. Use with caution.
Misschien kan je eens kijken naar https://learn.adafruit.com/adafruit-si4 ... t/overview al vrees ik dat het signaal niet veel "netter" zal zijn.
ik stel ook helemaal niet voor om dit gewoon vanuit een pwm lijn vanop de pi te laten genereren. (dit lijkt me inderdaad waar de topicstarter op aan stuurde). en dit is inderdaad zeker geen doen idee. je kan daar wel eens frequenties mee verstoren die je niet wil. je kan dit ook niet goed krijgen zonder extra componenten,...

vandaar dat ik die stick aangaf (die bedoeld is voor in de wagen, dit model) als optie aangaf.
- deze producten zijn premade en hiervoor bedoeld, dus de juiste frequenties en vermogen.
- simpel, dit hang je gewoon aan de 3.5mm audio jack van de pi en aan usb puur voor stroom, frequentie op het apparaat instellen en klaar.

Dat adafuit boardje is zeker leuk, maar al een pak complexer omdat je daar de pinheader moet solderen, alle verbinding opzetten i2s etc, ook kwa software een hoop zaken in te stellen.

bij de oplossing met het adafruit bordje heb je nog wel een extra optie: ipv een gewone draad, de kern van een afgeschermde coax kbbel erop aansluiten. (en eventueel nog isolatie en shielding rond het bordje die je met de buitenmantel van de coax verbind.
het andere einde hang je dan op de coax ingang van je radio. dan ben je niet meer over Air aan het uitzenden maar over wire zoals toen er nog analoge signalen op de kabel zaten...
Greetz cyberbug

Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zou zo'n rpi niet als fm transmitter aanzien kunnen worden?
Zolang je onder 50 nanowatt blijft is het legaal om in de FM band uit te zenden.

R2504 heef dat ns opgezocht voor ons jaren geleden, alleen heeft de BIPT zijn site herschikt en vind je dus niks meer terug van de gelinkte pdf.

Hier is een link naar de originele post hier (die bij de google search hierover toevallig naar boven kwam):
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=48042#p664560
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:R2504 heef dat ns opgezocht voor ons jaren geleden, alleen heeft de BIPT zijn site herschikt en vind je dus niks meer terug van de gelinkte pdf.
Afbeelding
Gevonden via https://www.bipt.be/operators/frequency-plan
Ga er naar 87.5-108 MHz en daar staat een linkje naast naar het pdf-document https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... f#page=162
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cyberbug schreef:vandaar dat ik die stick aangaf (die bedoeld is voor in de wagen, dit model) als optie aangaf.
- deze producten zijn premade en hiervoor bedoeld, dus de juiste frequenties en vermogen.
Made in China... qua spectrum zuiverheid vermoedelijk iets minder erg maar toch.

Trouwens zeker niet bedoeld voor Belgie, geloof nooit dat zo'n ding onder de 50 nanowatt zit (wat ik blijkbaar ooit heb opgezocht).
ITnetadmin schreef:Zou zo'n rpi niet als fm transmitter aanzien kunnen worden?
Zeker... en de RPi zou misschien wel eens onder die 50 nanowatt kunnen blijven.

Trouwens geen idee of je hiervoor een CE keuring nodig hebt.

Feit blijft dat die dingen niet zijn gemaakt waarvoor de TS ze wil gebruiken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik neem aan dat de onderdelen in theorie wel CE gekeurd zullen zijn.

Uiteraard is de Pi daar niet voor gemaakt, maa dat is vaak zo bij echte hacks.
Uiteindelijk ga je geen kat storen als je onder de 50nW blijft.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

als het puur is om wat te spelen : met de GPIO pinnen van je RPI kan je zelf een FM radio maken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”