ESXi & Vlans

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben thuis bezig met ons netwerk te reorganiseren.
De bestaande router & switches worden vervangen door vlan capable switches en een ESXi installatie met oa OPNsense.

De bedoeling is dat er een aantal vlans komen voor de gewone lan, IOT, gescheiden wifi en dat OPNsense gaat functioneren als router/transparante proxy voor content/virus/adult filtering.
Op deze ESXi komt ook nog een ubuntu server met oa PiHole.

Vlans heb ik in het verleden al eens opgezet op professioneel niveau, dus dat is geen probleem. Dit zal wel lukken. Waar ik vermoedelijk ga komen vast te zitten is op ESXi niveau. Ik ga een NUC gebruiken, met 1 netwerkkaart. Deze moet dan voorzien worden van de nodige VLANS, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit met vlans gewerkt heb op een ESXi machine. Dus ik had graag een voorzetje gehad hoe ik dit best kan configureren.

Qua wifi (niet dat dit relevant is voor de moment) ga ik de huidige router gebruiken en een bestaande losse AP. Indien alles goed werkt, worden deze vervangen door 2 nieuwe accespoints.

In bijlage een schematische voorstelling van mijn netwerk.

Hoe configureer ik best deze 3 vlans op 1 netwerkkaart op mijn ESXi host ?
netwerk.png
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je maakt een 'Virtual Switch' aan en als uplink geef je hieraan een fysieke NIC (die waarop je VLANs zitten dus).
Dan bij 'Port groups' maak je een nieuwe group aan voor elke VLAN, kiest op welke virtual switch die komt (bovenstaande dus) en welk VLAN id die heeft.
Een group kan je daarna in een VM-config kiezen als netwerk van de virtuele netwerk adapter.
Klaar :)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ow ik zie daar een vero 4k staan :p, heb ook ooit ene gehad maar verkocht en nog altijd spijt :p.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”