VMWare ESXi licentie

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb op een veiling enkele tweedehands servers gekocht. Zoals gewoonlijk is dat: what you see is what you get, je weet niet van waar ze komen dus vraag niet om ondersteuning. Bij het opstarten bleek er ESXi op geïnstalleerd te zijn, maar uiteraard heb ik het root pw niet. Ik kan die servers uiteraard wipen en opnieuw installeren, maar ik vraag me af of ik nu die "ESXi licentie" ook mee gekocht heb. Is er een mogelijkheid om de licentie (of de key) uit te lezen en zo te weten te komen wat voor licentie erop zit/voor hoeveel hosts, en dit zonder het root pw? Of mag ik er vanuit gaan dat ik geen licentie heb?
Ze stond niet in de beschrijving, dus het zou sowieso een extraatje zijn.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Kan je niet opstarten van een ander medium (USB/SD-Card/etc) en root pwd aanpassen?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Yep, als je fysieke toegang tot een systeem hebt, dan zijn er maar een paar gevallen waar het niet lukt om toegang te krijgen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fuserke
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Als het een esxi licentie is dan is dat een free license en kan je deze gebruiken. Echter als je ziet dat het een essential of essential plus of standaard of entrprise of entreprise plus is dan mag je deze niet gebruiken omdat deze eigendom zijn van een firma. Dit is de officiele uitleg. Echter worden er voor zover ik weet geen license checks gedaan naar een license server bij vmware.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zal eens proberen het root PW te wijzigen, maar ik zat dus met de vraag of het zin heeft :) Als ik de licentie toch niet mag hergebruiken hoef ik de moeite niet te doen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

In de EU zijn EULAs die het tweedehands verkopen van licenses verbieden ongeldig.
Licenses vallen hier net als fysieke items onder de "right of first sale" wetten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik denk wel niet dat de oorspronkelijke verkoper ook zijn Enterprise Plus licentie aan SpecialK verkocht heeft of die intentie had, toch zeker niet voor het prijsje in kwestie. Tenzij het part of the deal van de verkoop was lijkt het me niet dat je die licentie zomaar kan gebruiken, enfin toch niet officieel. Zolang VMWare geen audit doet gaat er niemand iets van zeggen natuurlijk.

In principe moet je hetgeen je "teveel" ontvangt bij een verkoop, teruggeven op eenvoudig verzoek van de verkoper. Hetzelfde geldt omgekeerd, als je teveel betaalt - en dat valt wel voor - heb je het recht om met een eenvoudig verzoek het teveel betaalde bedrag terug te krijgen, desnoods afdwingbaar via de rechtbank.

99% kans dat het gewoon een ESXi free license is. Wie dure licenties koopt is in principe ook niet zo slordig om ganse systemen ongeformatteerd door te verkopen met wie weet wat voor bedrijfsgeheimen nog terug te vinden op de schijf, meer het valt natuurlijk wel eens voor.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik betwijfel ook idd dat de license in de verkoop zat.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik denk niet dat de verkoper al te slim is. Het feit dat hij servers verkoopt zonder de disks te wipen :nono:

Ik hoop dat zijn datastores ergens anders stonden. Anders heb je misschien niet alleen een licentie maar ook nog een pak "data" gekocht.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het was op een veiling; what you see is what you get. Inbegrepen software, licenties, technisch functioneren,... dat weet je allemaal niet.
Vaak komt dat inbeslagnames en die apparatuur wordt lang niet altijd correct gewiped.
Datastores stonden "gelukkig" ergens anders dus behalve wat gegevens over het bedrijf in kwestie is er niet echt veel uitgelekt.

Ondertussen heb ik het paswoord gereset en het blijkt een "Essentials" license te zijn. Enfin, beter dan niks.
Ik zal dan maar veronderstellen dat deze nu van mij zijn :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Volgens de wet kan je idd argumenteren dat de license nu van jou is.
Opgepast wel, want iirc kan een essentials license op 3 servers gebruikt worden, terwijl de license uiteraard maar aan 1 persoon kan verkocht worden.
Een raar neveneffect van dit soort openbare verkoop die volgens de Belgische wet correct is, maar eigenlijk wat software beteft in een gat valt qua wetgeving.
De andere twee kopers van de andere twee servers (als die bestaan) zouden puur theoretisch ook kunnen argumenteren dat zij de license ook gekocht hebben.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb er twee, geen idee of er ooit een derde geweest is. Hebben die dan alledrie dezelfde key?
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Jawel.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

@SpecialK: kijk eens naar Proxmox VE
Is een, naar mijn mening, goed alternatief op ESXi: free, open source, draait op 'alles' vermits het op Debian is gebaseerd, naast full VM's kan je containers draaien die héél weinig resources gebruiken, manageable via CLI & WebUI, doet ZFS, ...

Ik heb ooit ESXi gebruikt, Proxmox ontdekt en op een SFF desktop draaien.
Ben er laaiend enthousiast over.
Heppie NY!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

VMWare is supergoed, maar een ramp als je alleen een free license hebt, want de meeste nuttige tools zijn locked.
Dan moet je naar de alternatieven kijken.

Korte oplijsting:
- Vroeger was Xenserver een alternatief, maar het is een beetje verouderd (een full client ipv web interface) en je moet heel veel dingen in CLI doen omdat de GUI er geen ondersteuning voor biedt (bv automatic VM start, hebben ze uit de gui weggehaald omdat het conflicteerde met HA).
Voordeel was dat de free version even goed was als de standar version. Recenter (sinds 7.3) is dat niet meer het geval en kan je het dus beter links laten liggen.
- Uiteraard, omdat xenserver open source was, is er een fork gekomen die gecrowfund is. XCP-NG is wat xenserver vroeger was, maar dan volledig open met full functionality.
- Een andere optie is idd proxmox, gebaseerd op KVM.
- Nog een andere is oVirt, een andere KVM based solution.

Van HyperV ben ik persoonlijk geen fan, de licensing is een headache (zoals bij alles MS) en quite frankly is er beter spul.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”