HDD Macbook pro upgraden: overdracht data

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Vriend van me heeft een MBP.
250GB HDD (of SSD, maakt niet uit) zit hierin.
Aangezien deze al vaak tegen de limiet aangelopen is, zullen we deze vervangen.

Nieuwe SSD erin steken: geen probleem.
Maar dan moet de data overgezet worden.

Hierbij de vraag voor de OS X kenners hier:
Voor het OS X gedeelte zal ik een timemachine partitie op een USB stick (512GB) maken, en deze laten draaien.
Nadien maak ik via disk utility een boot usb disc, waarmee ik OS X kan installeren, en kiezen om alles vanaf de timemachine terug te plaatsen.
Klopt dit (geen ervaring met time machine)?

Een iets lastigere vraag, aangezien timemachine dit niet ondersteunt: er zit ook een bootcamp op, omdat er software is die enkel onder windows draait.
Deze windows kan niet vanaf 0 herinstalleert worden (omdat de software die nodig is, niet meer bestaat, en de installer staat er niet op).
Is er een manier om deze 1-op-1 over te dragen?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Lees dit eerst eens voor wat het gedeelte met OS X betreft:
https://www.iculture.nl/tips/backup-mac ... py-cloner/
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Time Machine kan/moet je doen, maar best ook nog eens een kopij van al je data nemen op een andere HD. Die data vind je onder je thuismap normaal gezien.
Een nieuw OS zetten op een schijf (intern of extern) is eenvoudig, opstarten met CMD-R ingedrukt...
Na de clean-install wel nog alle software installeren en data terugzetten vanuit die aparte HD.
Om plaats te besparen kan je bij installatie een hoop taal-en printerbestanden uitvinken, scheelt alweer wat GB's.
Time-machine werkt goed, maar wanneer je van die bestanden een OS terugzet, zet je een pak overbodigheden (die je sowieso verzamelt op je mac) ook weer terug...
https://support.apple.com/nl-be/HT204904
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”