Dual boot ubuntu windows 10

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Voor een project (digitaliseren van lp's blijkt dat ik dat best doe via linux met het programma Audacity ipv via Windows. Ja Audacity bestaat ook voor Windows maar wens dit te doen onder Linux

Ik heb een dell xps 13 9630 Laptop met w10 voorgeïnstalleerd.

Ik wens ubunru 18.04 er naast te installeren zodat ik bij booten laptop het OS kan kiezen'

Ubuntu staat ondertussen op een usb stick

Ik heb wijzigingen aanebracht in de bios van dd dell laptop

Wat stel ik vast:

Wanneer ik de laptop aanzet zonder usb stick, dan boot hij niet meer op in windows maar krijgt zwart scherm en melding van no boot device found. Start ik de laptop op met de ubuntu usb stick dan start ubuntu tot aan de desktop. Daar kan ik dan kiezen om ubuntu op het systeem te installeren. Alleen weet ik niet of ik die stap al mag zetten of ik toch eerst er voor moet zorgen dat ik terug toegang krijg tot windows 10.

Ik had toen ik nog op windows 10 kon, schijf ruimte vrijgemaakt om Ubuntu te installeren.

Wanneer ik ubunru op de harde schijf laptop wil installeren loopt ik vast tegen een aantal vragen ivm keuze partitie
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Heb je in uw bios de boot priority terug gewijzgd naar uw harde schijf/ssd ipv de usb stick?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

ik boot de laptop zonder usb stick er in en druk op F2 zodat ik in de bios setup kom (dat lukt dus gelukkig nog)

Bij advanced boot options staat enable legacy option Roms aangevinkt
Bij boot sequence staat in volgorde van boven naar onder en allen aangevinkt
Diskette drive
USB Storage Device
CD/DVD/CD-rom drive
M.2 Pcie SSD

Bij Boot list option is Legacy aangevinkt

Bij Secure boot staat Sercure boot Disabled aangevinkt
Bij SATA Operation staat AHCI aangevinkt
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Ondertussen in bios alles terugezet en kan nu terug booten in W10

Ondertussen bitlocker uitgeschakeld. Bios terug aangepast en opgestart met ubuntu usb stick en daarna gekozen voor installatie en daar loop ik vast bij installatietype

Er is een dev/nvme.. Ext4, apparaat en krijg wanneer ik installeer nu doe de melding Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerdAfbeeldingAfbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Voor je ext4 partitie ¨/¨ root als koppelpunt kiezen, alsook formatteren aanvinken!

https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Inderdaad wied, dat zal het zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Wat denk je lacer, zou hij een swap-partitie nodig hebben?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Neen, dat is bij 18.04 niet meer nodig.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

De ubuntu distro installeren op een partitie van de ssd schijf is één zaak maar dan komt nog de installatie van het keuze menu zodat ik bij opzetten laptop kan kiezen in welk os ik wil booten
Zo ziet de desktop er uit direct na starten laptop met ubuntu usb stick aangesloten. Je ziet dan oz het icoontje install Ubuntu 18.04LTSAfbeelding
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Wat kies ik hier? Staat standaard op Install Ubuntu alongside Windows bootManager of kies ik voor Something else?

Ga ik verder bij standaard keuze kom ik volgende scherm tegen

Er staat allocate drive space by dragging the divider below, maar ik zie helaas geen divider, ik kan enkel quit bzck if install now doen, maar hie weet ii dat hij de, ext4 partitie zal nemen? AfbeeldingAfbeelding
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Na installatie en reboot laptop zonder usb stick kom ik op volgend startscherm

Afbeelding
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Kies ik voor windows boot manager komt er 'automatisch herstel voorbereiden en zie ik volgend scherm

Kies ik voor opnieuw opstarten kom ik terug in het keuzemenu waar ik kan kiezen voor ubuntu of windows boot manager

Zo ziet het scherm eruit na starten laptop en F12 drukken
Ziet dit er ok uit? AfbeeldingAfbeelding
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

In linux desktop kan ik de ntfs partitie mounten en zo geraak ik wel aan de windowsfiles maar w10 booten lukt nog niet
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Ik heb dual boot ubuntu windows 10 op mijn dell xps 13. Werkt perfect.

De volgende handleiding helpt voor je bios instellingen.

https://www.dell.com/support/article/be ... pc?lang=en
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Ben al een stapje verder, ben terug in w10 geraakt en fast startup uitgeschakeld maar nu kom ik steeds onmiddellijk in W10 terecht dus geen keuzemenu, tenzij ik F12 ingedrukt hou en via die weg kan ik wel opstarten zodat het keuzesxherm ubuntu of w10
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Lang geleden dat ik nog Linux heb gebruik dus was niet op de hoogte van het feit dat Ubuntu nu default een swapfile gebruikt ipv een swap partitie. Bij deze ben ik erg positief verrast! :-D Het werd eens tijd. Wat een gedoe was het ook altijd, en steeds weer die discussies van hoe groot ie nu het best moet zijn en dit en dat.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Bart_Herbots schreef:Ben al een stapje verder, ben terug in w10 geraakt en fast startup uitgeschakeld maar nu kom ik steeds onmiddellijk in W10 terecht dus geen keuzemenu, tenzij ik F12 ingedrukt hou en via die weg kan ik wel opstarten zodat het keuzesxherm ubuntu of w10
Buh, ik heb grub als mijn bootloader geinstalleerd. Ik denk dat je de grub bootlader terug moet installeren.
Dan kun je ook kiezen welk besturingsysteem automatisch moet opstarten of dat je een menu wilt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Volgende keer bij kiezen installatie voor de optie onderaan "ik wil zelf kiezen waar ik Ubuntu installeer", dan kies je je klaargemaakte partitie en weet je ook of de bootloader Grub ook correct hebt geïnstalleerd, normaal in het begin van de HDD, maar niet in de Ubuntu partitie.
Grub.png
Grub.png (52.29 KiB) 2769 keer bekeken
Ik heb wel geen ervaring met het nieuwste systeem van schijfindelingen zoals bij Win 10.

Moest het https://forum.ubuntu-nl.org/ niet tijdelijk uit de lucht zijn, kon je daar ongetwijfeld goede hulp krijgen.
Maar ze werden een tijdje geleden het slachtoffer van een cyberaanval bij de HCC waar ze gehost zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

wied schreef:Voor je ext4 partitie ¨/¨ root als koppelpunt kiezen, alsook formatteren aanvinken!

https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen
...of deze link aandachtiger doorlezen!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Wanneer ik een reboot doe via het menu in ubuntu start de laptop om en loopt direct door naar W10. Zet ik hem uit en terug aan komt er wel het keuzescherm

Ik trachtte die grub layout wat aan te passen maar vond niet het programma en installeerde grub-customizer. Grub werkt nog maar ziet er nu heel rudimentair uit. Een rechthoek zijn geen lijnen meer maar allemaal vraagteken
???????????????????????????????????????????????
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Dit is dus de reden waarom linux momenteel een marginaal aandeel heeft in de consumer markt.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Ondertussen de boot sequence aangepast en ziet er al beter uit, nu nog die grub grafisch in orde krijgen.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Kirun schreef:Dit is dus de reden waarom linux momenteel een marginaal aandeel heeft in de consumer markt.
Klopt na meer dan 10 jaar onderbreking nog eens terug linux en echt gebruiksvriendelijker is het er niet echt op geworden. Het ene issue is nog maar pas opgelost komt er al een volgende aan, de keyrange password, wat hier weer niet direct lukt. Right click zou een menu moeten geven behalve hier weer.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Ok gevonden, moest met 2 tegelijk tappen
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Bart_Herbots schreef:Klopt na meer dan 10 jaar onderbreking nog eens terug linux en echt gebruiksvriendelijker is het er niet echt op geworden.
Is windows dan zoveel gebruiksvriendelijker voor mensen die maar wat in het wilde weg klikken? Mij lijkt het dat je met jouw instelling zelf een windows in no time naar de haaien gokt.

Ik heb zelf wel een paar distro`s op mijn pc staan maar als leek moet ik zowat elke handeling opzoeken. Dat was/is trouwens voor windows niet anders.

Altijd leuk als een pro je op nieuwe speeltjes te storten maar zonder de basics te kennen is volgens mij geen enkel OS gebruiksvriendelijk.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Een in-het-wild-om-me-heen klikkende windows gebruiker ben ik nu niet.

Ok er is vooruitgang tegenover vroeger want toen moest je zelfs nog je grafische omgeving aan de praat krijgen en je modem. Ondertussen is de gebruiksvriendelijkheid er fel op vooruitgegaan laar toch kom je snel alweer dingen tegen die weliswaar met wat opzoekwerk of forumhelp opgelost raken.

Ubuntu 18.04 draait nu maar er is nog tweakwerk nodig. Zo zien websites in ff ubuntu er minder goed uit, dan ff windows of mac.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

In 95% van de gevallen koop je een pc of laptop waar reeds Windows op staat, die is dan geoptimaliseerd gemaakt voor de hardware.
Je kan ook kant en klare laptops met een Linux distro voorgeïnstalleerd kopen, die werken dan voortreffelijk.
Maar als je op al die soorten hardware die in oploop is van nu tot meer dan 10 jaar geleden Linux wilt installeren of dual booten komt je kom je wel soms probleempjes tegen. Meestal worden deze oplost.
Ik verkies meestal, of de Windows volledig eraf te gooien, of gebruik voor Linux gewoon een nieuwe hardeschijf of SSD en bewaar de originele voor als ik het toestel ooit zou verkopen.
Zo zien websites in ff ubuntu er minder goed uit, dan ff windows of mac.
Geef eens een voorbeeld, of maak eens een screenshot ervan ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat niet alles zomaar werkt zonder dingen op te zoeken is vrij normaal als je linux niet gewend bent
Bij windows zou je net hetzelfde voor hebben als dat niet je dagdagelijkse OS is en je al 10j er niet meer mee gewerkt hebt.

Waarom je ook een "tool" als grub-customizer installeert terwijl de grub config aanpassen, inclusief EFI zaken, nieteens zo lastig zijn en er letterlijk honderden guides voor zijn.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je dom bent, maar om dit af te schuiven als "dit is waarom linux niet doordringt op de desktop markt" is wat cru. Ik zou het meer op ubuntu afschuiven zelfs :p.

10 jaar geleden zag de linux wereld er wel net iets anders uit. Niet ZO veel als pakweg 15j of meer (wanneer ik persoonlijk begonnen ben met linux als main OS te gebruiken) maar het verschil is groot genoeg dat je niet zomaar aannames mag maken.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik heb bij enkele personen Linux Mint op hun laptop geïnstalleerd en dat was dan voor beginnende gebruikers veel gemakkelijker om mee te werken.
De eerste bijna 10 jaar geleden al, maar dat was Ubuntu 8.04, dat zegt al genoeg.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

lacer schreef:In 95% van de gevallen koop je een pc of laptop waar reeds Windows op staat, die is dan geoptimaliseerd gemaakt voor de hardware.
Je kan ook kant en klare laptops met een Linux distro voorgeïnstalleerd kopen, die werken dan voortreffelijk.
Maar als je op al die soorten hardware die in oploop is van nu tot meer dan 10 jaar geleden Linux wilt installeren of dual booten komt je kom je wel soms probleempjes tegen. Meestal worden deze oplost.
Ik verkies meestal, of de Windows volledig eraf te gooien, of gebruik voor Linux gewoon een nieuwe hardeschijf of SSD en bewaar de originele voor als ik het toestel ooit zou verkopen.
Zo zien websites in ff ubuntu er minder goed uit, dan ff windows of mac.
Geef eens een voorbeeld, of maak eens een screenshot ervan ?
Wanneer ik de hoofdpagina van de krant DeMorgen open op ff ubuntu en op ff windows moet ik bij ff ubuntu het lettertype wat vergroten is voor mij iets minder gemakkelijker leesbaar. Andere websites idem vaak is het is minder leesbaar.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Bart_Herbots schreef:
lacer schreef:In 95% van de gevallen koop je een pc of laptop waar reeds Windows op staat, die is dan geoptimaliseerd gemaakt voor de hardware.
Je kan ook kant en klare laptops met een Linux distro voorgeïnstalleerd kopen, die werken dan voortreffelijk.
Maar als je op al die soorten hardware die in oploop is van nu tot meer dan 10 jaar geleden Linux wilt installeren of dual booten komt je kom je wel soms probleempjes tegen. Meestal worden deze oplost.
Ik verkies meestal, of de Windows volledig eraf te gooien, of gebruik voor Linux gewoon een nieuwe hardeschijf of SSD en bewaar de originele voor als ik het toestel ooit zou verkopen.
Zo zien websites in ff ubuntu er minder goed uit, dan ff windows of mac.
Geef eens een voorbeeld, of maak eens een screenshot ervan ?
Wanneer ik de hoofdpagina van de krant DeMorgen open op ff ubuntu en op ff windows moet ik bij ff ubuntu het lettertype wat vergroten is voor mij iets minder gemakkelijker leesbaar. Andere websites idem vaak is het is minder leesbaar.
Ik denk dat dit gewoon instelbaar is ze, .. onder systeem>uiterlijk>lettertype en anders is er nog een deel instelbaar in firefox zelf.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ctrl en op het + teken drukken ?
In je adresbalk komt dan rechts 110% te staan.
Ctrl - om te verkleinen. Bij wordt dit per site behouden, ondanks dat ik de cookies steeds verwijder bij het afsluiten FF.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”