Plex media server op Apple iMac

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Beste forumleden,
ik heb de Plex media server op mijn Apple iMac 27 inch ( model 2017). Op mijn LG oled ( eveneens model 2017) heb ik de Plex app geïnstalleerd.
Het streamen van mijn mac naar de Plex app op de LG gebeurt draadloos. De toestellen staan op ongeveer een 4 tal meter van elkaar.
Nu merk ik de laatste tijd regelmatig op dat het beeld soms hapert (dit is vooral tijdens HD streaming). Is er eventueel een mogelijkheid om dit signaal te verbeteren? Ik heb een Telenet Whoppa abonnement met de nieuwe witte draadloze all in one van Telenet. Zou het eventueel helpen indien ik een netwerkkabel rechtstreeks verbind van mijn tv naar de draadloze Telenet all in one? Of moet er een netwerkkabel gestoken worden tussen de iMac en de Telenet modem tijdens het streamen. Ik heb namelijk niet echt een idee hoe dit streamen in zijn werk gaat. Geeft de iMac het signaal door naar de Plex app op de tv?
Alvast bedankt voor de hulp.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Alles wat je streamt, gaat nu via het draadloze netwerk. Op zich is er voor streams niet zo heel veel bandbreedte nodig, maar het kan je netwerk toch enigzins belasten. Om te kijken of het draadloos gegeven hier echt de boosdoener is, zou ik zowel tussen de Telenet router en de iMac als tussen de Telenet router en de TV eens een netwerkkabel leggen en opnieuw proberen.

Loopt alles dan wel goed, weet je dat je het probleem daar moet zoeken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

butskristof schreef:Op zich is er voor streams niet zo heel veel bandbreedte nodig, maar het kan je netwerk toch enigzins belasten.
Als ik filmpjes opgenomen met m'n GoPro of zelfs m' DSLR afspeel kom ik toch aan 40 a 50 Mits.

Ik vermoed dat zo'n TV geen 802.11 ac ondersteuning heeft... dus dan wordt het toch spannend.

Wat kabels betreft... alles naar je TN HGW leggen.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Plex gaat van die high-bitrate-dingen wel transcoden naar iets van een 12 MBit normaal.

Maar zoals gezegd wordt is het de afstand naar de wifi-access-point waar je rekening mee moet houden, en niet de afstand van toestel-naar-toestel.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Wat ik niet zo goed begrijp is het volgende:
streamt mijn Plex server op mijn iMac rechtstreeks naar de Telenet modem of streamt de Plex server naar de Plex app van de tv die dan vervolgens naar de Telenet modem streamt?
Ik moet er wel nog even bij vermelden dat de films die ik stream op originele kwaliteit laat streamen. Hier zitten toch regelmatig H.264 MKV's bij van 1080P.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

iMac -> Telenet router -> TV

Het hangt allemaal nogal sterk af van de afstand en de signaalsterkte. Daarom best zoals we hierboven al aanhaalden best eens met de kabel testen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

fieldoxide schreef:[...]
Nu merk ik de laatste tijd regelmatig op dat het beeld soms hapert (dit is vooral tijdens HD streaming).
Vroeger had je het dus niet? Dan denk ik dat het probleem niet bij bandbreedte zit, maar eerder bij de transcodering. Kijk eens naar die settings en wat je van de iMac zijn prestaties vraagt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fieldoxide schreef:Wat ik niet zo goed begrijp is het volgende: streamt mijn Plex server op mijn iMac rechtstreeks naar de Telenet modem of streamt de Plex server naar de Plex app van de tv die dan vervolgens naar de Telenet modem streamt?
Je TN modem is zoals een stekkerblok... het doet dus niets voor je interne verkeer behalve het gewoon doorgeven (het is dus maw. gewoon een netwerk switch). Als je TV en iMac beiden wired zijn aangesloten gaat je verkeer dus "via" de TN HGW maar op zich kan je die gewoon "weg denken".
fieldoxide schreef:Ik moet er wel nog even bij vermelden dat de films die ik stream op originele kwaliteit laat streamen. Hier zitten toch regelmatig H.264 MKV's bij van 1080P.
In H.264 kan je enorme verschillen hebben in bitrates... op zich zegt dit dus niets.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

1/ LG Oled hebben 100mbits netwerkaansluitingen en -normaal gezien- wifiAC. Mits een goed uitgedachte wifi-netwerk haal je hogere snelheden over wifi dan bedraad.
2/ Een iMAC 27" uit 2017 is meer dan sterk genoeg om 1080p te gaan transcoderen.
3/ De Plex client app op OLED LG is niet zo denderend. Vele plexgebruikers raden dan ook de betalende alternatieve app XPlay, deze is los gebaseerd op de Emby client (een open-source plex alternatief) en ondersteunt meer file formats, transcoderen is bijgevolg minder noodzakelijk.
4/ Persoonlijk zou ik een Plexserver altijd bedraad laten, het is niet omdat de wifi verbinding op zich OK is dat het daarom goed genoeg is om meerdere streams te kunnen uitsturen (laat staat dat je ernaast nog dingen doet op jouw iMac).
5/ Misschien kan iemand mij verbeteren als ik nu iets zeer stom zeg: ik denk dat hoe meer toestellen je aansluit op jouw wifi, hoe meer je de beschikbare bandbreedte verdeelt. In dit geval is een bedraadde server en een draadloze client (of omgekeerd) beter dan beiden draadloos.
6/ Welke versie Plex server gebruik je? Tot voor kort hadden ze namelijk een bug waarbij ondertitels voor haperingen konden zorgen.
7/ Je verlicht het netwerk, de client en de server door in jouw intern netwerk de verbinding op onbeveiligd te laten (in de geavanceerde instellingen van plex server en client kan je kiezen voor encryptie: altijd, soms, nooit. Standaard is 'altijd' dacht ik en levert soms problemen op.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

road rebel schreef:5/ Misschien kan iemand mij verbeteren als ik nu iets zeer stom zeg: ik denk dat hoe meer toestellen je aansluit op jouw wifi, hoe meer je de beschikbare bandbreedte verdeelt.
Inderdaad... WIFI is een shared medium.
road rebel schreef:In dit geval is een bedraadde server en een draadloze client (of omgekeerd) beter dan beiden draadloos.
Inderdaad... stel dat je stream 25 Mbps is, dan neem je dus 50 Mbps draadloos in beslag (van iMac naar HGW, van HGW naar je TV).
road rebel schreef:7/ Je verlicht het netwerk, de client en de server door in jouw intern netwerk de verbinding op onbeveiligd te laten (in de geavanceerde instellingen van plex server en client kan je kiezen voor encryptie: altijd, soms, nooit. Standaard is 'altijd' dacht ik en levert soms problemen op.
Hier ga ik je wel connecteren want het netwerk op zich heeft geen last van encryptie (op enkele te verwaarlozen extra handshakes). Ook op de client is de impact kleiner dan op de server (zolang de iMac performance genoeg heeft is het dus geen probleem).
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik gebruik de laatste Plex media server versie op mijn iMac. Ik bekijk straks het versienummer. Tijdens het streamen van een film naar de plex app wordt de imac voor niets anders gebruikt.
Ik heb eveneens de betalende Xplay app op de LG oled. Als test zal ik vanavond eens een film streamen via deze app.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Voor de zekerheid toch eens het % cpu gebruik bekijken op je iMac. Zou in principe inderdaad ruimschoots moeten volstaan, maar toch... Dan kan je dat al uitsluiten en je focussen op de wifi. :-)
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik moet er wel nog even bij vermelden dat de films die ik stream op originele kwaliteit laat streamen. Hier zitten toch regelmatig H.264 MKV's bij van 1080P.
MKV is maar een container. H.264 en 1080p zegt inderdaad niks zoals r2504 al aanhaalt. Daar kan ook vanalles in steken.

Plex gaat toch in de meeste gevallen een transcodering uitvoeren ook al denk je de originele stream uit te sturen. Al is het alleen al maar voor synchronisering en ondertitels, want dat verzorgt de server, niet de client en al zeker bij MKV's. Veel hangt af van het toestel waar naar gestreamed wordt. Plex past dus de stream aan, afhankelijk van de ontvanger. Misschien ook eens in die richting kijken? Hoe gedraagt de stream zich op een ander toestel? (liefst een serieuze ontvanger en niet een gsm of zo).

Ik heb ook bij één van de vorige updates gemerkt dat de instellingen voor de "geoptimaliseerde versies" terug standaard ingesteld stonden, waardoor plex zelfs een kopie bijhoudt van de eigen transcodering. Sindsdien heb ik de gewoonte aangenomen om bij een update toch eens de instellingen af te lopen.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Beste forumleden,
de Plex server versie die ik geïnstalleerd heb is versie 1.9.4.4325; Dit is de laatste versie.
Mijn iMac is een iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017), 3,4 GHz Intel Core i5 en 8 GB 2400 MHz DDR4.
Ik probeer straks een stream te bekijken als geoptimaliseerde versie ( voor tv's) en laat jullie dan iets weten.
Update: Ik heb zonet een stream bekeken, heb een utp kabel verbonden tussen de tv en de witte Telenet all in one maar het streamen wordt regelmatig onderbroken. Daarvoor wou ik een stream volledig draadloos starten ( zoals tevoren) maar dit ging helemaal niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fieldoxide schreef:Update: Ik heb zonet een stream bekeken, heb een utp kabel verbonden tussen de tv en de witte Telenet all in one maar het streamen wordt regelmatig onderbroken. Daarvoor wou ik een stream volledig draadloos starten ( zoals tevoren) maar dit ging helemaal niet.
Heb je eventueel nog een andere PC in je netwerk... anders moet vanaf daar eens kijken.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Hangt de iMac via kabel aan het netwerk of nog altijd via WiFi? Idealiter hangen zowel tv als iMac via netwerkkabel aan het netwerk. Als het dan nog hapert kan je denk ik bijna uitsluiten dat het aan het netwerk ligt en eerder aan de software.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Enkel de tv hangt via een netwerkkabel aan de modem. De iMac nog niet. Deze test ga ik dit weekend uitvoeren.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

fieldoxide schreef:Beste forumleden,
de Plex server versie die ik geïnstalleerd heb is versie 1.9.4.4325; Dit is de laatste versie.
Ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen maar de mijne draait toch echt op een “latere” versie: 1.9.6.4429


Wat is jouw file of stream? Kan je meer detail geven over bitrate, encoding profile en video en audio format (bijvoorbeeld af te kezen met vlc). Sommige mkvs werden doodleuk geencodeerd met 250mbps, wat natuurlijk helemaal fout is.

In principe moet je met xplay niet meer transcoden (dus die geoptimaliseerde versies hebben geen nut), hoogstens moet je direct stream toepassen ipv direct play.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Vorige week werd er automatisch een nieuwe versie geïnstalleerd.
Version 1.9.6.4429
Dus dit is de laatste software versie.
Hier kunnen jullie de informatie vinden over de MKV file:

Video Resolution 1080p
Duur 43:59
Bitrate 8168 kbps
Width 1920
Height 1080
Aspect Ratio 1.78
Container MKV
Video Frame Rate 24p
Video Profile high
Size 2.51 GB
Container MKV
Video Profile high
Codec H264
Bitrate 7528 kbps
Bit Depth 8
Chroma Subsampling 4:2:0
Color Range tv
Color Space bt709
Frame Rate 23.976 fps
Height 1080
Level 4.0
Profile high
Ref Frames 4
Scan Type progressive
Width 1920
Codec EAC3
Kanalen 5.1
Bitrate 640 kbps
Taal English
Audio Channel Layout 5.1(side)
Sampling Rate 48000 Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fieldoxide schreef:Enkel de tv hangt via een netwerkkabel aan de modem. De iMac nog niet. Deze test ga ik dit weekend uitvoeren.
Heb je dit al getest ? Volgens je MKV heb je ook maar zo'n 8 Mbps nodig wat totaal geen probleem mag zijn.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

r2504 schreef:
fieldoxide schreef:Enkel de tv hangt via een netwerkkabel aan de modem. De iMac nog niet. Deze test ga ik dit weekend uitvoeren.
Heb je dit al getest ? Volgens je MKV heb je ook maar zo'n 8 Mbps nodig wat totaal geen probleem mag zijn.
Ik heb zonet de file kunnen bekijken zonder haperingen. Dus de tv was verbonden met een utp kabel naar de Telenet all in one.
Tussen de iMac en de all in one was geen utp kabel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fieldoxide schreef:Update: Ik heb zonet een stream bekeken, heb een utp kabel verbonden tussen de tv en de witte Telenet all in one maar het streamen wordt regelmatig onderbroken.
Maar enkele dagen geleden lukte het dus niet... ? Tenzij ik erover heb gelezen... wat haal je op speedtest.net op je iMac ?
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

r2504 schreef:
fieldoxide schreef:Update: Ik heb zonet een stream bekeken, heb een utp kabel verbonden tussen de tv en de witte Telenet all in one maar het streamen wordt regelmatig onderbroken.
Maar enkele dagen geleden lukte het dus niet... ? Tenzij ik erover heb gelezen... wat haal je op speedtest.net op je iMac ?
Afbeelding

Mijn snelheid is volgens mij perfect.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dat is inderdaad prima... toch raar dan dat het soms niet lukt (test je steeds met dezelfde file ?)
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

r2504 schreef:Dat is inderdaad prima... toch raar dan dat het soms niet lukt (test je steeds met dezelfde file ?)
Ik download meestal verschillende MKV files. Anders zal ik bij de volgende file die problemen geeft de file info posten.
Het lijkt mij op het eerste zicht precies een buffer probleem.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk nog altijd dat het probleem in de container schuilt. Bij mkv bestanden gaat plex, zeker bij ondertitels, sowieso coderen. Probeer anders het videobestand eens te demuxen met mkvtoolnix en dan eens te streamen?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”