Dat moet dan toch al een heel uitzonderlijke situatie zijn dat je een batterij gaat kunnen terugverdienen met het verschil tussen terugleververgoeding en netafnamekost.Dave schreef: ↑2 weken geleden Ik hoor heel veel dat het niet rendabel is, die rekening moet iedereen uiteraard zelf maken. Dat doorgaans de terugverdientijd lang is, dat klopt wel degelijk natuurlijk, maar als je voor een systeem met lange gegarandeerde levensduur gaat, kan dat toch nog interessant zijn.
Mijn ervaring is dat ik tijdens Corona (voortdurend thuis en alles zoveel mogelijk verbruiken bij max PV productie) ik niet hoger dan 50% zelfverbruik geraakte...
Vorig jaar (batterij sinds eind jan) haalde ik moeiteloos (dus zonder erop te letten) 82% zelfverbruik.
En dan zie ik dat Ecopower het injectietarief vanaf 1 mei 2023 opnieuw verlaagt en dan ben ik blij dat ik toch voor een batterij gekozen heb.
Ben het wel volledig eens met wat hierboven wordt aangehaald namelijk: eerst verbruik beperken, dan PV productie en pas als laatste optimaliseren mbv een batterij.
Ik zou trouwens graag mijn batterij ook meer laten werken in de wintermaanden op basis van dynamische tarieven en daar is ze ook op voorzien, maar wacht voorlopig nog even om van leverancier te switchen om dat mogelijk te maken (gezien de volatiele energiemarkt op dit moment).
Zoals ook al meermaals aangehaald heeft het % zelfverbruik weinig te maken met rendabiliteit. Verhoog gewoon je verbruik en/of verlaag je productiecapaciteit en je zelfverbruik stijgt evenredig zonder dat je er een euro moet in investeren. Veel moelijker en belangrijker is de zelfvoorzienigheidsgraad, m.a.w. hoeveel energie van je verbruik niet geleverd kan worden door eigen productie maar nog van het net moet komen.
De zelfconsumptieverhouding (Zc) staat voor het aandeel van de opgewekte zonne-energie dat ogenblikkelijk verbruikt wordt in het eigen huishouden. Ze wordt uitgedrukt door de verhouding van de eigen verbruikte PV-energie (Eev) op de totale opgewekte energie (Epv) afkomstig van de zonnepanelen.
Zc=Eev/Epv
De zelfvoorzieningsverhouding (Zv) staat voor het aandeel van de gevraagde energie die je ogenblikkelijk zelf kan voorzien. Het is de verhouding van de gevraagde energie die zelf geproduceerd werd (Eep) op de totaal gevraagde energie (El).
Zv=Eep/El
Je hebt eigenlijk twee termen: zelfconsumptie en zelfvoorziening. Zelfconsumptie geeft aan hoeveel energie je van je zonnepanelen (productie) onmiddellijk hebt verbruikt. Zelfvoorziening geeft aan hoeveel van je totale benodigde energie je zelf hebt opgewekt.
Ga je door middel van een batterij de zelfconsumptie verhogen van 50 naar 82% kan je gemakkelijk je uitgespaarde kost berekenen. Dat is dan nl. 32% van de energie die je net van het net moest afnemen maar ook niet geleverd hebt aan het net. Minus de verliezen van het accysysteem (want daar kan je niets mee, niet zelf verbruiken en niet verkopen aan het net). De kost daarvan is de afnameprijs minus de gederfde terugleververgoeding + de totale kosten van de verliezen. En dat moet je dan delen door de totale kostprijs van je accusysteem in de hoop dat het aantal jaren dan kleiner is dan het aantal jaren dat ze inzetbaar is (bij een gemiddelde degradatie van 2% per jaar).
Toegevoegd na 23 minuten 24 seconden:
Ik sugereer dan ook niet dat je je niet aan de regels wil houden. En dat maakt me niets uit. Dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.NuKeM schreef: ↑2 weken geleden ivob, ik denk dat je mij verkeerd verstaan hebt![]()
Natuurlijk wil ik mij aan de regels houden, maar ik wil dan ook wel zeker weten wat die zijn (en bv. geen goedkope alternatieven afschrijven als dat niet nodig is).
Ik ben eigenlijk wat op zoek naar een balans, daarom dat ik de berekeningen toch probeer te doen, ik wil het beste van de niet rendabele opties
Als blijkt dat een klein batterijpakket mij een (momenteel niet economische) energie besparing vanuit het net kan opleveren wil ik dat wel overwegen. Als blijkt dat een off-grid achtige oplossing relatief gezien niet veel meer kost, wil ik dat ook wel mee in overweging nemen (ook al is dit momenteel economisch al helemaal niet interessant, het biedt veel meer mogelijkheden en zekerheden naar de toekomst toe).
PS: Ik heb mijn verbruik ook al beperkt en de PV-maximalisatie is onderweg.
PS2: Met het oog op elektrificatie van de voertuigen denk ik wel dat off-grid gaan moeilijker en moeilijker (lees vooral ook duurder) gaat worden. Als je dan je EV wil gaan laden vanuit batterijen en zonne-energie en daar toch regelmatige kms mee doet, dan ga je al een vette installatie moeten hebben, eentje waar velen niet eens de plaats voor hebben. Ik mik dan ook vooral op het backup gegeven dan het off-grid gegeven van die installaties + eventueel energie van het net halen als dat goedkoop is om te gebruiken als het duurder is (en de zon zijn werk niet heeft kunnen doen).
Maar als zelfplaatser dien je de regels zelf op te zoeken en ernaar te handelen. Ik maak de regels niet, dat doen in deze het AREI en het Synergrid. Dat is dan het enige dat er toe doet. Om dat duidelijk te maken gaf ik hiervoor nogmaals een deel van mijn correspondentie met Fluvius weer. Duidelijker kan het toch niet zien wat de regels nu zijn?
Een EV gaan laden (met uitzondering van kortstondige balancering en bij veel overproductie) via een thuisaccu is, toch wanneer je de laadkosten zelf moet betalen, meestal geen goed idee. Je moet dan al rekening houden met dubbele omzettingsverliezen tussen DC PV => (AC omvormer) => DC accu => AC laadpaal => DC accu EV. Wat er dan netto overblijft moet groot genoeg zijn om de cap tussen teruglevering van de zonnepanelen en afnametarief te overbruggen.
Bovendien is het verschil in de opslagcapaciteit van een modale thuisaccu en doorsnee EV zo groot dat een thuisaccu daar relatief weinig in kan betekenen. Je zou dan al een thuisaccu moeten hebben die voldoende capaciteit heeft voor de woning (ik neem aan dat iedereen zijn PV productie bij voorkeur eerst in eigen woning wil verbruiken voor het naar een EV gaat) + EV (en een productiecapaciteit die daarmee in overeenstemming is) dat het nog vlugger onrendabel zal worden.
Hoe er ook rekening mee dat een kleinere opslagcapaciteit in verhouding duurder is. De grootste kost zit immers in voorrijkosten, werkuren, materiaal dat voor veel of weinig kWh even duur is,....... en niet in de batterij zelf.
Om je als vb. te geven, in 2021 betaalde ik netto 390,62 €/kWh opslagcapaciteit.
Off grid op onze breedtegraad en met onze infrastructuur is momenteel niet nodig en nog minder rendabel. Ik zou dus eerder een systeem van eilandwerking binnen een on grid structuur overwegen. Waarbij je de voordelen van het net kan gebruiken (tegen betaling overproductie injecteren op het net en/of tegen lage uurprijzen stroom afnemen van het net) maar bij onvoorziene omstandigheden (netuitval, afschakelplannen, aanhoudend stijgende energieprijzen,......) wel geautomatiseerd en manueel naar eilandmodus kan overschakelen zodat ook je PV-productie in alle omstandigheden kan blijven doorlopen. Bij een standaard PV installatie, zelfs met een standaard batterij configuratie, zal bij een lokaal netprobleem (of afschakelplan) je PV installatie immers ook niets leveren. Hoeveel dat extra kost hangt af van je huidige automatenkast en hoeveel critical loads je in eilandfunctie wil laten doorwerken (om een richting aan te geven, bij mijn installatie was dat een meerprijs van 600 € maar alle circuits in en rond de woning zijn als critical loads gedefinieerd, dat is dus meer een max. dan een min. richting).