Avenger 2.0 schreef:misterjo schreef:Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.
Bij voldoende isolatie direct terug warm:').
En dan hopen dat we niet allemaal terug in ons kot moeten blijven door Corona

Als ik naar de festivals etc kijk zijn er wel grotere risico's.
Anyway je kan ook bubbelen eh
Niet specifiek allemaal voor de crisis maar:
-verbouwing met isolatienormen nieuwbouw.
(Dus ook naar luchtdichtheid, 3V glas, ventilatie D, led)
-recente condensatie glasketel + vloerverwarming
-domotica aansturing. (Paar slimmighefen zoals een speciaal stopcontact dat aanspringt bij genoeg zon voor de elektrische fiets op te laden)
-uiteraard zonnepanelen, 2kVA omvormer met 2,5kWh panelen
-vrouw met elektrische fiets naar het werk voor +- 75% van de tijd.
- veel thuiswerk hier en minder weinig impact met bedrijfswagen.
-zal specifiek de thermostaat een graad of 2 lager zetten al is dit eerder uit ideologie en als steentje bijdragen. Voor de kost maakt het mij weinig uit. En die 23 (constant en continu) vorige winter is de vrouw, bij mij stond de verwarming op 21 ofzo. Boven verwarmen wij niet (staan wel lage temp radiatoren). Daar is het bij 23 ongeveer 20. Zal op 21 niet al te veel schillen.
Ons volledig jaarlijks gasverbruik inclusief warmwater is 750m3. Vrouw is grootverbruiker vd douche... (Wel besparende regendouche)--> vast contract met 2,8c€ tot midden winter 2023.
Elektriciteit tot ook eind 2023@9c€ (verbruik 2700kWh, met zonnepanelen dit jaar gok ik 1700)
Allemaal wifi domotica huishoudelijke apparaten. Wasmachine/droogkast/vaatwasser/oven. Kan dat dus aanzetten bij veel zon. Is automatisch via domotica (Loxone, node-red OpenHAB). Gemakkelijk voor de was en plas. In de zomer wel gewoon op droogrekje. Je moet wel bij bijvoorbeeld de vaatwasser elke keer het wifi/automatisch knopje indrukken maar is een gewoonte.
Schakel ook m'n 2 AP's en NAS etc s avonds paar uur uit. Scheelt ook iets.
-wasmachine / wc op regenwater
-tuin op put water (oude bestaande put waar ik een pomp heb ingezet) beperkt gebruik, moestuin beetje en recent voor een jonge haag/fruitbomen.
In de zomer (andere seizoenen iets minder, wel smoken met wifi temp meter-> kip, pulled pork, spek allemaal vers lokaal en groenten, ...) BBQ (gril/smoker) ik veel met goedkope houtskool. de grotere smokesessies Vries ik deels in of bij het spek kan ik er 2 weken afsnijden/bakken.
Onze grootste verbruikers zijn trouwens een inductiekookplaat en oven. Ook veel verse groentjes/fruit in de tuin
Verder trek ik het mij niet veel aan als het licht uitgaat. Genoeg Makita batterijen en licht van de verbouwing om dagen te voorzien. Koud wordt het niet echt en houtskool/hout genoeg om te kunnen koken.
Water haal ik desnoods met een emmer uit de put voor de was en plas.
En.om te werken rijd ik wel naar kantoor dan.
Alleen hopen dat er genoeg diesel is dan. Maar op een volle tank geraak ik toch al 1000km (~5l/100km).
Ik heb stiekem wel een voorraad pasta/rijst/conserven/olijfolie in gedaan. Verwacht het niet nodig te hebben maar geeft gemoedsrust. :'). Blijft lang goed en kost geen drol.
Wc papier gebruiken we hier weinig. (douchetoiletten) en anders met spons zoals in Azië.
//Edit: voel mij precies zo atomic prepper uit de Amerikaanse series op Discovery. Zie er zo niet uit fyi

(stiekem wel jodium tabletten in de kast haha.)