Energiecrisis 2022.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 5 keer

De zoektocht naar voldoende energie is reeds enkele maanden bezig.
Intussen gaat het niet meer enkel over de betaalbaarheid.
Wel of er voldoende energie zal zijn:
  • de eerst volgende maanden
  • de winter van 2022-2023
  • de maanden en jaren nadien
In Duitsland is intussen de tweede alarmfase in hun noodplan afgekondigd.
De gastoevoer is er ernstig in gedrang.

Duitsland kondigt alarmfase af in noodplan voor gasbevoorrading: "Moeten ons op verdere prijsstijgingen voorbereiden"
Duitsland heeft als eerste Europese land de alarmfase van hun nationaal noodplan voor gasbevoorrading afgekondigd. Aanleiding is de verminderde gastoevoer uit Rusland. Aan de Duitse bedrijven en bevolking wordt gevraagd om hun gasverbruik te beperken. Tegelijk wordt gewaarschuwd voor een verdere stijging van de - al hoge - gasprijzen. Ook in België bestaat het risico dat de prijzen nog verder stijgen.
Het vrijwillig rantsoenen van gas is in Duitsland al een feit: midden in de zomermaanden wel te verstaan.

Ook in België werden de noodplannen/afschakelplannen voor gas én elektriciteit aangescherpt.

In hoeverre is of wordt de bevolking voorbereid op deze situatie?

Welke maatregelen neem jijzelf?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1186 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ordon schreef:Het vrijwillig rantsoenen van gas is in Duitsland al een feit: midden in de zomermaanden wel te verstaan.
Dat is niet omdat er nu een tekort is, wel om te zorgen dat de huidige aanvoer van gas naar de winterstock kan gaan, zodat er überhaupt een stock is voor de winter.
Welke maatregelen neem jijzelf?
Lang voor Poetin ertikte om de voorraden in Europa aan te vullen (2021), Poetin zijn oorlog begon of hij de voorraden voor 2022 weigert aan te vullen,
is onze verwarming eens uitgevallen in een wintermaand (nov/dec/jan).
Kom je thuis van uw werk, +/- 18u, en is het in huis 14° want er is sinds een korte "ochtendrush" niet meer gestookt (en het was een oude woning, niet bijster goed geïsoleerd). Er was voldoende gas én voldoende elektriciteit, maar "technisch" werkte het niet. Je kan niemand bellen, want iedereen is al thuis van zijn werk, dus je moet eten in de kou etc. Dat is niet zo tof :).

Wij hebben ons toen voorgenomen om in onze definitieve woonst na te streven om "onafhankelijk" te kúnnen stoken. Wij hebben dus een kachel en hout voor een jaar of 4.
Als de elektriciteit uitvalt, valt bij ons ook alles uit (behalve de kachel), omdat de PV-omvormer niet zelfstandig kan werken. En sowieso dekken de PV's geen 100% meer vanaf 1/11.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ordon schreef: Welke maatregelen neem jijzelf?
Overwinteren in Dubai of Indië ofzo
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.
Bij voldoende isolatie direct terug warm:').

Ik heb nog veel hout maar onze kachel wel weggedaan bij de verbouwing. Nuja t wordt hier door isolatie nooit echt heel koud meer binnen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

misterjo schreef:Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.
En dan hopen dat we niet allemaal terug in ons kot moeten blijven door Corona :lol:
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hebben zonnepanelen sinds 2019

Wat we verder thuis al lang deden en doen:
- boven niet verwarmen
- voorkeur voor warme kledij bovenop hogere stand thermostaat
- sinds 2020 : houtkachel voor living. Mijn vrouw vroeg zich toen nog af of we niet beter voor een gaskachel waren gegaan. Boy ben ik content dat ik toen de boot heb afgehouden

Gepland : nog betere isolatie dan nu (woning dateert van 1990), warmtepomp, laadpaaltje en full EV.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Avenger 2.0 schreef:
misterjo schreef:Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.
En dan hopen dat we niet allemaal terug in ons kot moeten blijven door Corona :lol:
Als ik naar de festivals etc kijk zijn er wel grotere risico's.

Anyway je kan ook bubbelen eh :)

Niet specifiek allemaal voor de crisis maar:
-verbouwing met isolatienormen nieuwbouw.
(Dus ook naar luchtdichtheid, 3V glas, ventilatie D, led)
-recente condensatie glasketel + vloerverwarming
-domotica aansturing. (Paar slimmighefen zoals een speciaal stopcontact dat aanspringt bij genoeg zon voor de elektrische fiets op te laden)
-uiteraard zonnepanelen, 2kVA omvormer met 2,5kWh panelen
-vrouw met elektrische fiets naar het werk voor +- 75% van de tijd.
- veel thuiswerk hier en minder weinig impact met bedrijfswagen.
-zal specifiek de thermostaat een graad of 2 lager zetten al is dit eerder uit ideologie en als steentje bijdragen. Voor de kost maakt het mij weinig uit. En die 23 (constant en continu) vorige winter is de vrouw, bij mij stond de verwarming op 21 ofzo. Boven verwarmen wij niet (staan wel lage temp radiatoren). Daar is het bij 23 ongeveer 20. Zal op 21 niet al te veel schillen.

Ons volledig jaarlijks gasverbruik inclusief warmwater is 750m3. Vrouw is grootverbruiker vd douche... (Wel besparende regendouche)--> vast contract met 2,8c€ tot midden winter 2023.
Elektriciteit tot ook eind 2023@9c€ (verbruik 2700kWh, met zonnepanelen dit jaar gok ik 1700)

Allemaal wifi domotica huishoudelijke apparaten. Wasmachine/droogkast/vaatwasser/oven. Kan dat dus aanzetten bij veel zon. Is automatisch via domotica (Loxone, node-red OpenHAB). Gemakkelijk voor de was en plas. In de zomer wel gewoon op droogrekje. Je moet wel bij bijvoorbeeld de vaatwasser elke keer het wifi/automatisch knopje indrukken maar is een gewoonte.

Schakel ook m'n 2 AP's en NAS etc s avonds paar uur uit. Scheelt ook iets.

-wasmachine / wc op regenwater
-tuin op put water (oude bestaande put waar ik een pomp heb ingezet) beperkt gebruik, moestuin beetje en recent voor een jonge haag/fruitbomen.

In de zomer (andere seizoenen iets minder, wel smoken met wifi temp meter-> kip, pulled pork, spek allemaal vers lokaal en groenten, ...) BBQ (gril/smoker) ik veel met goedkope houtskool. de grotere smokesessies Vries ik deels in of bij het spek kan ik er 2 weken afsnijden/bakken.
Onze grootste verbruikers zijn trouwens een inductiekookplaat en oven. Ook veel verse groentjes/fruit in de tuin

Verder trek ik het mij niet veel aan als het licht uitgaat. Genoeg Makita batterijen en licht van de verbouwing om dagen te voorzien. Koud wordt het niet echt en houtskool/hout genoeg om te kunnen koken.
Water haal ik desnoods met een emmer uit de put voor de was en plas.
En.om te werken rijd ik wel naar kantoor dan.
Alleen hopen dat er genoeg diesel is dan. Maar op een volle tank geraak ik toch al 1000km (~5l/100km).

Ik heb stiekem wel een voorraad pasta/rijst/conserven/olijfolie in gedaan. Verwacht het niet nodig te hebben maar geeft gemoedsrust. :'). Blijft lang goed en kost geen drol.

Wc papier gebruiken we hier weinig. (douchetoiletten) en anders met spons zoals in Azië.

//Edit: voel mij precies zo atomic prepper uit de Amerikaanse series op Discovery. Zie er zo niet uit fyi :) (stiekem wel jodium tabletten in de kast haha.)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 321 keer
Recent bedankt: 9 keer

Zie on topic samenvatting.
Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Ach ja Zo zijn ze daar in Duisland en hier in de toekomst :!: van die gevaarlijke kernenergie vanaf ....zodat we terug op weg naar de 17 eeuw zijn qua comfort .... :oops: :eek: beste moet nog komen als men nu al in de buurlanden geen elec. aansluitingen meer kan bijzetten ...

Alleman aan de electrowagens ? Dat gaat het volgende debacle worden .. :roll:
Word allemaal eens wakker !!....het gaat niet zonder kernenergie ,en het alternatieve zp en wind is goede hulp maar kan de eerste decennia's kernenergie niet vervangen
Dromen kunnen heel mooi zijn ....maar owee dat ontwaken :bang:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Hier is het vooral meer op alles letten.
Chauffage een graadje lager, licht wat niet aan moet, uit.
En de kinderen dit extra meegeven in de opvoeding.

Ik ben altijd van mening dat ik NIET op warmte, kinderen en eten bespaar.
Al het andere eerst, kan ik niet op vakantie gaan, dan zal ik dat niet doen.
Kunnen wij iets nieuws niet kopen en is het niet 100% noodzakelijk dan doen we dat niet.
Dit is voor ons een eerste stap.
Pelletkachel hadden we ook al in gedacht, maar een houtkachel zou ik nooit willen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef:Wie zit er dan hardop te dromen en zichzelf iets wijs te maken?
Kort en bondig: jij.

En daarvoor volstaat al je vorige zin in je ellenlang, grofgebekte betoog.
ivob schreef:Ik heb me hier al laten vertellen dat het voor half Vlaanderen al niet meer zo van voorbijgaande aard is en al helemaal niet zo vlotjes draait en ondanks 7 draaiende kerncentrales de energie, grotendeels opgewekt op die wijze, allesbehalve goedkoop blijkt te zijn.
Het overgrote deel van de energie in België wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen.
De gegevens, van Eurostat, die dit staven heb ik hier meermaals op dit forum weergeven in topics die jij op de voet volgt.

De elektriciteitsprijs voor de huishoudelijke consument wordt bepaald door de gascentrales, niet door de kerncentrales.
Ook dit werd je al meermaals, door diverse forumgebruikers, diets gemaakt.

Het zou me echter te ver leiden om je gehele grofgebekte betoog, puntje voor puntje gaan te weerleggen.

Ik dien dan ook te besluiten dat je moedwillig:
  • leugens blijft verspreiden
  • op dagdagelijkse basis, al dan niet op verdoken manier, blijft trollen en mensen schofferen
  • dit forum misbruikt om jouw desinformatie de wereld in te sturen
Spijtig dat terzake doende informatie ondergesneeuwd raakt door zulke handelswijze.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Intussen gaat dag twee in van de Europese top om deze energiecrisis het hoofd te bieden.
Laatst gewijzigd door Ordon 24 jun 2022, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Gelukkig in 2017 al geanticipeerd en aardgas buiten gekegeld. Sinds die dag een pelletkachel van Piazzetta. In 2011 werd er 3,8kW aan ZP geinstalleerd. Daar is op 10 mei 2022 nog eens 6kW bijgekomen. Kan ik nog ZP leggen? Ja. Ga ik het doen? Neen. Ieder probeert op zijn manier de energiekosten onder controle te houden en dit is mijn manier. Maar hier houdt het wel op. Je moet er ook nog financieel aan uit komen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef::offtopic:
Euh, de vraag in dit topic was o.a. welke maatregelen jij daar zelf tegen onderneemt en of je, als deel van de bevolking daar op voorbereid bent.
Niet wat de situatie in de 17de eeuw was.
Niet wat jij vindt wat en waar je denkt dat er overal verkeerd loopt, er anders zou moeten en welke volgens jou de energie van de toekomst is.
Daar lopen elders al genoeg topics over. :-D
Er is zelfs een afzonderlijk topic om je dagdagelijkse frustraties te ventileren.

Dus, wetende dat er de eerste 15 jaar (positief gesteld) geen nieuwe kerncentrales in België gebouwd zullen worden, de onderhandelingen over het langer open houden van de bestaande nog niets heeft opgeleverd, vergunningen over de bouw van nieuwe gascentrales ook niet echt opschieten (als deze al voldoende zijn en de eerste steen moet nog gelegd worden), er onvoldoende arbeidskrachten zijn om onze kolenmijnen terug in werking te krijgen (als dat technisch al mogelijk zou zijn) we zelf geen of onvoldoende fossiele grondstoffen hebben om energie op te wekken (om over de rest nog maar te zwijgen) om aan de collectieve energiehonger te voldoen, hoe heb jij je daar op voorbereid en vind je dat de overheid je voldoende heeft voorbereid om daar in de nabije toekomst mee om te gaan?
Ben jij dus al ontwaakt of geloof je ook nog de verhaaltjes dat het collectief voor jou wel vlug een paar goedkope kerncentrales uit haar hoed zal toveren en je dan weer, als vanouds, verder kan doen als voorheen en deze nakende (voor sommigen al realiteit) collectieve energiecrisis kan afdoen als een kort intermezzo? Een koortsdroom van voorbijgaande aard maar geen echte werkelijkheid?
Wie droomt er hier? Zij die hopen dat het allemaal wel los zal lopen of zij die zich voorbereiden?
Ik heb me hier al laten vertellen dat het voor half Vlaanderen al niet meer zo van voorbijgaande aard is en al helemaal niet zo vlotjes draait en ondanks 7 draaiende kerncentrales de energie, grotendeels opgewekt op die wijze, allesbehalve goedkoop blijkt te zijn. Wie zit er dan hardop te dromen en zichzelf iets wijs te maken?

Kortom, onderga je gewoon de huidige en komende situatie of heb je jezelf al voorbereid op een heruitgave (jouw benoeming van de situatie) van de 17de eeuw? Dat is nl. het onderwerp in dit topic.
Ongeacht je zoveelste ellenlang betoog met zelfs intressante opmerkingen ,en hoogstwaarschijnlijk je persoonlijke oplossingen met vooruitziend blik reeds hele tijd voordien gedaan , gaat niets mogelijk zijn in de tijdspanne die de slimme politieke bollen zich voorgenomen hadden om heel die EV omwenteling gedaan te krijgen voor iedereen ...dit sluit uit diegenen die dit reeds gedaan hebben of die in de mogelijkheid verkeerden een eigen dak te hebben zoals er hier toch een aantal gelukkigen zijn..

."To great view to late or not early enough "....politieke hopus pokus wit konijn uit de hoed of mouw ....!

Oja Putin's fout ....? wel hadden ze daar al in 2014 niet zien aankomen ...? Te veel zelfzekerheid in algemene zin van de zgn. leiders

Te laat ...we zullen eerst een heel ander aantal jaren met veel ...heel veel minder moeten leren leven . :-(

Ik zal mijn Thaise douche doorstromer maar meebrengen als ik in Sept. Naar ons door Groen gedelegeerd Absurdistan terugkom ... :-D .want tegen koude kun je je kleden ....maar voor douchen heb ik warm water nodig ( trouwens die dingen werken goed en veilig met ingebouwde verliesstroom schakelaar ) Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn :???:
Laatst gewijzigd door Matt555 24 jun 2022, 12:46, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:39, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Matt555 schreef:Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn :???:
Hoe denk je dat we in tputteke van de winter elektriciteit gaan maken, als er geen gas is?
De kans dat BE zonder gas komt te zitten, is heel klein. We hebben een redelijke voorraad én een eigen terminal (dankuwel Fluxys, onder aansturen van oa Daniel Termont, sos van Gent). Als de toevoer vanuit Rusland naar DE stopt, zal de aanvoer van BE naar DE toenemen.
Daar kunnen wij dus nog steeds mee verder stoken.

De vraag is dus eerder aan welke prijs we gas kunnen blijven kopen, wetende dat de Duitsers ook grof geld bieden voor gasimport, dan dat de vraag zou zijn of we in BE nog wel gas zullen hebben.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Provider

Zo'n probleem (energiecrisis) los je meestal niet in 1 2 3 op, maar toen we gebouwd hebben, hebben we gelukkig voorgedacht ipv nagedacht dus:

- Passiefhuis (zéér weinig verbruik voor verwarming).
- PV zonnepanelen met terugdraaiende teller (zonder subsidies).
- Zonnecollector voor warm water

Verwarming in de winter is via hout (heb een aantal knotwilgen staan + een houtkant, die ik dit jaar gesnoeid heb, daarmee kan ik dan zeker 4 jaar vooruit). We hebben ook nog een vrij groot bos, dus als ik ooit hier thuis hout tekort heb, is er daar veel meer dan ik ooit nodig heb.

Wat ik nog graag opgelost zou zien is elektriciteit voor in de winter (daarom sterke interesse in die waterstofproducerende panelen).

De auto rijdt op CNG. Een paar jaar erg goedkoop gereden, maar ondertussen is dat een dure zaak, gelukkig is er ook nog een volledige benzinetank, maar benzine is voor de moment niet veel beter dus ja...
Voor 'korte' afstanden gebruik ik mijn speed pedelec.
Op termijn komt er een elektrische auto, die dan hopelijk ook mee de schommelingen hier thuis kan opvangen (vehicle to home).

Dus buiten mijn vervoer heb ik geen last van de dure energieprijzen (wel natuurlijk via de prijs van allerhande producten die ook de hoogte in gaat).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

:thumbs:
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Nob schreef:Wat ik nog graag opgelost zou zien is elektriciteit voor in de winter (daarom sterke interesse in die waterstofproducerende panelen).
De installatiekost is gigantisch (€21K en meer), maar het kan wel.
OekoFen heeft een pelletinstallatie die zowel warm water maakt (sanitair & radiatoren) alsook elektriciteit maakt (met een Stirlingmotor). Samen met een batterypack en PV's kan je zo off-grid gaan.

https://www.oekofen.com/nl-be/offgrid-huis/
https://www.oekofen.com/nl-be/pellematic-condens_e/

Afbeelding
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:
Matt555 schreef:Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn :???:
Hoe denk je dat we in tputteke van de winter elektriciteit gaan maken, als er geen gas is?
De kans dat BE zonder gas komt te zitten, is heel klein. We hebben een redelijke voorraad én een eigen terminal (dankuwel Fluxys, onder aansturen van oa Daniel Termont, sos van Gent). Als de toevoer vanuit Rusland naar DE stopt, zal de aanvoer van BE naar DE toenemen.
Daar kunnen wij dus nog steeds mee verder stoken.

De vraag is dus eerder aan welke prijs we gas kunnen blijven kopen, wetende dat de Duitsers ook grof geld bieden voor gasimport, dan dat de vraag zou zijn of we in BE nog wel gas zullen hebben.
Hoe....kunt gij dan niet genoeg leveren mey al die ZP dakbedekking?? :-D
Zal ik dan toch maar terug verkassen naàr Thailand aan 10 Eurocent de Kwh. :banana:
Dus zoals jij stelt kan de helft van Belgie beter hara kiri doen ...no solution .....barrikadeer je almaar tegen al die kouwelijke krakers die je gaan belagen ...anarchie op komst ? :eek:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Provider

Pellets maken mij dan weer afhankelijk van een leverancier, terwijl ik hout genoeg heb.

Dus liever nog wat wachten op wat die panelen van de KULeuven gaan geven (cfr link in een andere topic).
Die produceren onafhankelijk van enige input (buiten zon en waterdamp die gratis beschikbaar zijn) en hebben geen 'schadelijke' uitstoot.

Off grid is geen ultiem doel, maar zou wel mooi meegenomen zijn als het op termijn kan.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
heist_175
Moderator
Moderator

Dus zoals jij stelt kan de helft van Belgie beter hara kiri doen ...no solution .....barrikadeer je almaar tegen al die kouwelijke krakers die je gaan belagen ...anarchie op komst ?
Euhm... geen idee waar je dat gelezen hebt.
De kans is net heel klein dat we zonder gas vallen, in BE.

Ik denk dat er in Thailand meer anarchie is dan in BE :).
https://www.economist.com/asia/2022/06/ ... -back-foot
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:39, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:
Dus zoals jij stelt kan de helft van Belgie beter hara kiri doen ...no solution .....barrikadeer je almaar tegen al die kouwelijke krakers die je gaan belagen ...anarchie op komst ?
Euhm... geen idee waar je dat gelezen hebt.
De kans is net heel klein dat we zonder gas vallen, in BE.

Ik denk dat er in Thailand meer anarchie is dan in BE :).
https://www.economist.com/asia/2022/06/ ... -back-foot
Een dictatuur is geen anarchie ....anarchie is als er geen orde en gezag is ...en ik kan je verzekeren dat dat in Thailand nog stevig voorhanden is ....hierbij wel zeggen dat er geen echte democratie is .Alhoewel wij buitenlanders daar geen last van ondervinden ,maar wel zien dat de Thais niet gelukkig zijn dat hun kiesbrief geen waarde heeft al paar verkiezingen .

Beetje duurder maar nog steeds goedkoop om leven zolang je niet een lftgrens benaderd dat je meer risico geeft ...
En hier bestaat geen mutualiteit hoor ....vandaar dat vooruitziend mijn terugkeer ...niet alleen Ivob is vooruitziend ...wel op ander vlak :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:39, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Ivob schrijft ...door alles en iedereen onder de voet laat lopen...

Met uitzondering dan van 1302, 1830, ...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef:
Matt555 schreef: ....vandaar dat vooruitziend mijn terugkeer ...niet alleen Ivob is vooruitziend ...wel op ander vlak :wink:
:thumbs:
Hoe en op welke wijze ieder zijn problemen oplost maakt niet uit, wanneer ze maar opgelost geraken en ieder de gevolgen van zijn daden wenst te dragen.
Anarchie en opstand in Vlaanderen? Wil ik toch nog zien en meemaken.
Is dat historisch gezien niet dat volkje dat zich in groep zonder al te veel protest door alles en iedereen onder de voet laat lopen en vervolgens laat regeren tot de volgende aan de poort klopt? Maar individueel wel een meester is in plan trekken? :-D
Kan tellen als een poging tot paniekzaaierij maar ook niet meer dan dat. :-D

ps. Hier kost via HE opgewekte energie ook niet meer dan 10 c€/kWh hoor.[/quote

]
ps. Hier kost via HE opgewekte energie ook niet meer dan 10 c€/kWh hoor.[/quote

Ja maar daar moet er hier geen investering tegenoverstaan ...maar toch een mooi resultaat voor u...vandaar geen koudwater douche vrees voo u ws. :lol:

Wat betreft anarchie dat vrees ik ook niet in Be. Maar dat het een hete herfst gaat worden moogt ge gerust in zijn ....
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:40, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

ivob schreef:Niets dat ik voor de "crisis" ook al deed dat ik nu moet laten of wijzigen.
M.a.w. voorlopig nog altijd ongewijzigde toestand => geen gas, geen mazout, geen pellets en niet afhankelijk van auto, Rusland, wispelturig overheidsbeleid, index,.....
Alle energie die ik nodig heb in een huishoudelijke omgeving en voor mobiliteit produceer ik nog altijd zelf of wordt tot op heden nog altijd gratis aangeleverd.
De beste maatregelen neem je rustig en weloverwogen voor een crisis en niet onder druk van een crisis.
En het is ook niet omdat niet iedereen maatregelen kan nemen dat zij die dit wel kunnen het daarom moeten laten.
Maar dat is en blijft een individuele keuze.
Jodiumtabletten heb ik ook niet in een kast liggen. Gaan niets verhelpen aan welke energiecrisis dan ook.
Je hebt dus overproductie dmv pv en …. een bos waar je gratis hout gaat kappen?
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef:
Matt555 schreef: Ja maar daar moet er hier geen investering tegenoverstaan ...maar toch een mooi resultaat voor u...vandaar geen koudwater douche vrees voo u ws. :lol:
In Vlaanderen ook niet hoor. Gewoon tijdig het juiste contract voor elektriciteitsleveringen afsluiten.
Met een benodigd elektrisch vermogen tussen de 4-7 W gespreid over een uur of tien (dus max. een totaal van 70 Wh om 150l SWW aan te maken) inderdaad ook geen koudwaterdouchevrees in putteke Vlaamse winter. :wink: :

Toestel waar ik over sprak is een doorstromer "electrische bulex geyser" kan je t'noemen 35x 25 cm , van 3,5 watt ( 4.5 bestaat ook ) simpel installatie via plasic darmen schroefaansluiting ,en aan stroom aansluiten , zo geen 150l thermos bak :lol:
Wat betreft anarchie dat vrees ik ook niet in Be. Maar dat het een hete herfst gaat worden moogt ge gerust in zijn ....
Dan kan voor half Vlaanderen de verwarming in de herst toch al op een lager pitje. :P
En om, indien nodig, goede medische bijstand te krijgen dien ik me hier gelukkig maar een paar 100 meter te verplaatsen. en kost ook, met dank aan het collectief, twee keer niets. :P

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Wied schrijft............."Met uitzondering dan van 1302, 1830, ..."
Echt? De voorpublicatie van den Vlaemschen Canon al zitten doorbladeren? :wink:
Toch beter eerst echte historische werken lezen dan had je geweten dat in 1302 bij de Slag bij Kortrijk de Vlaamsch sprekende deelname zich op een paar uitzonderingen na (met hun eigen agenda) beperkte tot het leveren van af te slachten voetvolk en dat de hooghartigheid van het Franse riddervolk een tijdje later (slag bij Zierikzee e.a.) al hardhandig werd rechtgezet waardoor Vlaanderen nog wat langer geknecht werd door Frankrijk. Veel heeft die dagrit bij Kortijk dus niet opgeleverd.
En in 1830 hadden de Vlaamsche boerenpummels waarschijnlijk al helemaal geen notie wat er in Brussel gaande was.
Dat was een opstand van de franskiljons tegen, off al people, de Nederlanders en het van hogerhand willen doorvoeren van het Nederlands in de zuidelijke administratie van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Weer een gemiste kans voor de Vlaemschen.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Belgisch gasverbruik is met 18,5 procent gedaald, maar ‘situatie blijft uiterst ernstig’
Van der Straeten baseert zich op cijfers van Fluxys, de beheerder van het Belgische gasnetwerk. Die leren dat het verbruik van gezinnen en kmo’s de afgelopen zes maanden 18 procent lager ligt dan vorig jaar. Voor de energiesector gaat het om een daling van 26 procent. En voor de industrie om 11 procent. Uiteraard spelen de hoge gasprijzen door de oorlog in Oekraïne een rol, maar ook het weer is een factor. Begin 2021 was er een winterprik. De winter van 2022 was erg zacht.
Hopelijk ook volgende winter een zachte winter...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 8 keer

ivob schreef: En een deel van mijn tuin is inderdaad "wild" bos waar ik aan bosbeheer doe.
Maar als een huisdier van de buurman ook maar een poot in dat “wild” bos zet dan zal onze flinken Ivo eens drastisch ingrijpen.
Begrijpe wie kan :roll:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb zo het gevoel dat ze in Duitsland niet meer echt op hun gemak zijn...

Vrees dat Rusland belangrijke pijpleiding straks niet meer heropent: wat zijn de gevolgen?
"Nord Stream 1, de pijpleiding die gas van Rusland tot in Duitsland brengt, zal 10 tot 14 dagen gesloten zijn voor onderhoud. In Duitsland vreest men dat de leiding niet meer opengaat, wat het land in een zware crisis kan storten."
Bron: Het Nieuwsblad

Aangezien er een solidariteitsprincipe is in Europa indien een lidstaat niet over voldoende aardgas beschikt...
Zal Tinne Van der Straeten haar aardgas wel moeten delen.

Op 1 oktober aanstaande en op 1 februari 2023 gaat er telkens 1000 MWe aan nucleaire elektriciteitsproductie van het net gehaald worden (samen is dat één derde van de nucleaire productie).

Alles volgens "plan". :lol:

Het IEA (International Energy Agency) dringt nogmaals aan om alle kerncentrales open te houden...
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Best dat we dit nog eens bekijken in de oktober of tegen de winter.
Solidariteit binnen EU hebben we ook al gezien bij de vaccins.
Ik weet toch niet zo zeker of dat dat zo vlotjes gelopen is allemaal :banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

Laat de kerncentrales toch gewoon open.

Zal dat alles oplossen? Nee, want de kerncentrales dekken niet de ganse energievraag, daarvoor zijn er ook te weinig gebouwd. Maar het kan wel het verschil maken tussen afschakelingsplan of niet. Anders gezegd: kou of warm in de winter.

Wie schakelt er nu goed renderende kerncentrales uit midden een klimaat van zo'n grote energieonzekerheid? Dat moeten, zelfs in Belziekske, toch partijen zijn die aan de burgers smeken om na de volgende verkiezingen terug in de oppositie te mogen gaan zitten.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 32 keer

Federale regering is toch aan het onderhandelen met Engie om 2 centrales langer open te houden.
Het lijkt erop dat onze vriend Engie momenteel dwarsligt toch?
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Engie is toch Frankrijk, Frankrijk perst ons uit? Annexeren dat land...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer

Als het echt te gortig zou worden van prijzen of tekorten...job zoeken met thuiswerkmogelijkheden en in de wintermaanden iets huren op een warme bestemming.

Wij waren naar een huurhuis op zoek maar we zouden wel gek zijn om dat nu te doen met al de onzekerheid voor de komende winter...800a1000€ huur en met heel veel pech krijg je nog eens dat bedrag op je boterham aan energierekeningen :lol: Dan gaat één van de 2 werken voor niets.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”