Vorig jaar in Oktober heb ik een contract aangevraagd bij Engie voor gas en Elektriciteit. In November hebben ze dat in orde gebracht, maar bleek dat ze de tarieven van Novermber hebben gebruikt. Deze waren zoals iedereen ondertussen al wel weet veel hoger. Ik heb dat meerdere malen via telefoon aangekaart, ze beaamden dat ze een fout hebben gemaakt en ze zouden het recht zetten.
Een paar maand later wordt het Maart, en krijg ik een jaarafrekening. Ik betaal wat ik denk dat ik verschuldigd ben: ongeveer €500 minder dan het factuur. Ik contacteer ze nog een paar keer via hun contactformulier en telefoon. Ik start een klacht bij de ombudsman begin April. Via telefoon wordt me weer verteld dat ze het in orde gaan brengen. Tot nu toe zie ik geen effect op de klantenzone op hun website. Ondertussen krijg ik een ingebrekenstelling en een dreigement dat ze een stroombegrenzer gaan installeren. Van de ombudsman heb ik nog geen antwoord, en zie ondertussen via deredactie dat ze geen bemiddelling meer doen. Via telefoon vertellen ze me telkens dat ik gelijk heb en dat ze het gaan rechtzetten.
Ik dacht dat ik een enkel geval was , maar vandaag kom ik erachter dat een collega van mijn klein klein bedrijf hetzelfde voor heeft. Zijn er nog mensen die dit aan de hand hebben?
Ik zou graag hebben dat ze me dagvaarden, maar vrees dat tegen dan de stroombegrenzer geïnstalleerd is. Heeft iemand een idee hoe ik dat laatste kan tegengaan? Ik woon in Brussel en mijn netbeheerder is Sybelga.
Engie tarief van de foute maand op mijn contract - stroombegrenzer vermijden
-
- Elite Poster
- Berichten: 1959
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 155 keer
Wat ik niet begrijp is dat jij op je voorschotfacturen kan zien dat ze een verkeerde prijs hanteren. Op mijn engie voorschotfactuur (enkel gas) staat niets van contractprijzen ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
- depeje
- Elite Poster
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik heb een jaarafrekening gekregen in Maart, en op het contract staat het tarief ook vermeld. Op die 2 plaatsen staat een tarief waar ik niet akkoord mee ben gegaan.
Op mijn voorschotfacturen staat het tarief inderdaad niet.
Op mijn voorschotfacturen staat het tarief inderdaad niet.
-
- Premium Member
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 47 keer
Dus op uw contract staat het verkeerde tarief?
Ik heb ook aangesloten bij Engie in oktober, maar mijn contract toont allesinds de vaste tarieven van oktober (correct dus).
Nog geen eindafrekening gehad (pas in juli precies).
Ik heb ook aangesloten bij Engie in oktober, maar mijn contract toont allesinds de vaste tarieven van oktober (correct dus).
Nog geen eindafrekening gehad (pas in juli precies).
- depeje
- Elite Poster
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat klopt. Op mijn contract (dat ik nog niet getekend heb) staat inderdaad het foute tarief. Het tarief dat daar op staat was nog niet eens gepubliceerd op het moment dat ik mijn contract heb aangevraagd.
Het gaat bij mij ook over een vast tarief (voor 3 jaar).
Het gaat bij mij ook over een vast tarief (voor 3 jaar).
-
- userbase crew
- Berichten: 8974
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
- Bedankt: 690 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Goed zo.depeje schreef:Vandaag is mijn klacht eindelijk ontvankelijk verkaard door de ombudsman.
Ze lopen er langs alle kanten de kantjes af om toch maar goed te verdienen.
- depeje
- Elite Poster
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Gezien het nog steeds niet opgelost is, en ik berekend heb dat ik al genoeg voorschot heb betaald ben ik al enkele maanden geleden gestopt met voorschotten te betalen. Daar heb ik nog geen nadelig effect van gezien, behalve dat mijn basispakket van 2022 (premie/overheidssteun) wel verrekend is, maar niet effectief is teruggestort omdat ik zogezegd schulden zou hebben.
- Data technicus
- Premium Member
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 91 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Denk eens na u contract gaat in november dus mag engie de tarieven van november gebruiken voor de facturen. Het wilt niet zeggen dat u een aanvraag in oktober doet dat dan deze tarieven gebruikt moeten worden. Is nu hetzelfde bij de vaste tarieven die luminus nu aanbied en is op het nieuws geweest. Daarin werd gezegd dat als u dit contract neemt en het moet pas volgende maand of de maand nadien ingaan dat je een ander tarief gaat hebben dan nu en dat die dan hoger of lager kan zijn. Dus energie maatschappijen mogen de tarieven van de maand gebruiken waar u contract in start. Is dus niks onwettig aan.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
- Bedankt: 613 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Dus ik teken vandaag een contract met Engie en zij mogen dan kiezen wanneer het hun het beste uitkomt om het te laten starten ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Data technicus
- Premium Member
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 91 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dit staat op de site van de vreg dus als dit gehanteerd word klopt het toch.Joe de Mannen schreef: ↑06 jan 2023, 15:55 Dus ik teken vandaag een contract met Engie en zij mogen dan kiezen wanneer het hun het beste uitkomt om het te laten starten ?
J.
-
- Elite Poster
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 95 keer
Worden hier geen verschillende aspecten door elkaar gehaald?
Concreet indien u een contract onderschrijft bij X in de maand Y met ingang maand Z dient deze leverancier de parameters Y toe te passen (de betrokken waarden in geval van een vast contract of beperkt tot de parameters van de formule voor een variabel contract), uiteraard op voorwaarde dat contractueel ingang mogelijk is maand Z (tijdige opzeg van de eventuele vorige leverancier via uw nieuwe leverancier en contractuele voorwaarden m.b.t. de ingang van de levering door uw nieuwe leverancier)
Mogelijks heeft bovenstaande te maken met Fluvius als tussenpersoon (tijdige doorstroming van de nodige info tussen de betrokken leveranciers)
Mijns inziens is dit evenwel niet het probleem van de auteur, maar had hij wel veiligheidshalve Engie per aangetekend schrijven in gebreke moeten stellen, wanneer hij bij de ontvangst van het contract een niet correcte toepassing vastgesteld werd (= zijn "klacht" moet bij Engie op één of andere manier officiëel geregistreerd staan)
Dat de ombudsman/dienst energie klachten tijdig niet kan behandelen is evenwel een "westers land/democratie" onwaardig, de vraag stelt zich dan ook waar zijn onze Vlaamse volksvertegenwoordigers mee bezig (valt onder bevoegdheid Vlaams parlement voor zover mij bekend)?
Bv.
Het Luminus Optifix contract van 2 jaar kan aan de huidige voorwaarden (tarieven) afgesloten worden tussen 3/1/23 en 31/1/23 en kan ingang vinden tussen 3/1/23 en 30/5/23
Uiteraard kan u indien u reeds een contract hebt (eventueel zelfs met Luminus zelf) geen dergelijk contract met onmiddellijke ingang afsluiten, u dient normalerwijze een contractuele opzegtermijn van 1 maand te respecteren tenzij het een contract van bepaalde duur betreft dat bv. op 31/1/23 vervalt dan kunt u bv. uw nieuwe leverancier vragen uw contract te laten starten "aan de voorwaarden van januari" (waarden voor vast of formule voor variabel) na +/- 3 weken (uw nieuwe leverancier en Fluvius moeten dan wel "vrij kort op de bal spelen")
Concreet indien u een contract onderschrijft bij X in de maand Y met ingang maand Z dient deze leverancier de parameters Y toe te passen (de betrokken waarden in geval van een vast contract of beperkt tot de parameters van de formule voor een variabel contract), uiteraard op voorwaarde dat contractueel ingang mogelijk is maand Z (tijdige opzeg van de eventuele vorige leverancier via uw nieuwe leverancier en contractuele voorwaarden m.b.t. de ingang van de levering door uw nieuwe leverancier)
Mogelijks heeft bovenstaande te maken met Fluvius als tussenpersoon (tijdige doorstroming van de nodige info tussen de betrokken leveranciers)
Mijns inziens is dit evenwel niet het probleem van de auteur, maar had hij wel veiligheidshalve Engie per aangetekend schrijven in gebreke moeten stellen, wanneer hij bij de ontvangst van het contract een niet correcte toepassing vastgesteld werd (= zijn "klacht" moet bij Engie op één of andere manier officiëel geregistreerd staan)
Dat de ombudsman/dienst energie klachten tijdig niet kan behandelen is evenwel een "westers land/democratie" onwaardig, de vraag stelt zich dan ook waar zijn onze Vlaamse volksvertegenwoordigers mee bezig (valt onder bevoegdheid Vlaams parlement voor zover mij bekend)?
Bv.
Het Luminus Optifix contract van 2 jaar kan aan de huidige voorwaarden (tarieven) afgesloten worden tussen 3/1/23 en 31/1/23 en kan ingang vinden tussen 3/1/23 en 30/5/23
Uiteraard kan u indien u reeds een contract hebt (eventueel zelfs met Luminus zelf) geen dergelijk contract met onmiddellijke ingang afsluiten, u dient normalerwijze een contractuele opzegtermijn van 1 maand te respecteren tenzij het een contract van bepaalde duur betreft dat bv. op 31/1/23 vervalt dan kunt u bv. uw nieuwe leverancier vragen uw contract te laten starten "aan de voorwaarden van januari" (waarden voor vast of formule voor variabel) na +/- 3 weken (uw nieuwe leverancier en Fluvius moeten dan wel "vrij kort op de bal spelen")
- depeje
- Elite Poster
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Mijn contract is aangevraagd in oktober en, door een verhuis met overname van meters, gaat het contract zelf vroeger in dan dat het aangevraagd is. November heeft dus absoluut niets te maken met mijn aanvraag. Het feit dat de ombudsman mijn klacht in behandeling heeft genomen wil toch ook zeggen dat er niets mis is met mijn denkwijze?Data technicus schreef: ↑06 jan 2023, 14:54 Denk eens na u contract gaat in november dus mag engie de tarieven van november gebruiken voor de facturen.
Ook Fluvius heeft hier niets mee te maken aangezien ik hier in Brussel Sibelga de netbeheerder is.
Ik heb mijn klacht uiteraard meermaals via verschillende kanalen kenbaar gemaakt bij Engie. Een aangetekende brief heb ik wel niet gestuurd, en had waarschijnlijk ook niet veel uit gemaakt aangezien die gewoon genegeerd worden. Bij een aanmaning van hun dreigden ze mijn gegevens naar het OCMW te sturen, waarop ik per aangetekende brief geprotesteerd heb. Ze hebben toch het OCMW op me afgestuurd. (Off topic: Over het OCMW heb ik trouwens ook niet veel goeds te zeggen. Meerdere keren afspraken verzetten, enkel berijkbaar zijn tijdens kantooruren, ... Ik heb ze uiteindelijk bevolen al mijn gegevens die ze hebben te vernietigen, al wilden ze me naar eigen zeggen wel helpen met mijn gevecht tegen Engie).
Laatst gewijzigd door depeje 07 jan 2023, 16:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 221 keer
Zelfde voor hier maar nog meer frappant: Op 2 januari vraag ik om over te stappen voor gas van flow naar direct. Prijsfiche op dat moment is 10,446c/kWh. Medewerker vraagt of het contract de dag zelf mag ingaan, ik zeg ja. Op 6 januari krijg ik per mail het contract toegestuurd (datum 4 januari) maar met een prijs van 12,887c/kWh. Dit terwijl op hun prijsfiche zelfs duidelijk staat “De prijs die wordt geafficheerd op engie.be op de datum van intekening op het contract geldt.”. Maffia praktijken zijn het, een ander woord heb ik er niet voor.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 95 keer
@VOiD
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... oorwaarden
Direct is conform de website toch een variabel contract dus enkel de formule is van toepassing
De formule exclusief btw van toepassing voor Januari 2023 is:
Afname: 1,3620 + (0,1000 x ZIG DAM)
@depeje inderdaad Brussel is Sibelga
vermits u formeel protest aangetekend hebt, vermoed ik dat er voor Engie niet veel andere opzit dan u of gelijk te geven en correcties door te voeren of u voor de vrederechter te dagen wegens uitstaande schulden (en het contract te laten ontbinden) dit al dan niet via een incassobureau
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... oorwaarden
Direct is conform de website toch een variabel contract dus enkel de formule is van toepassing
De formule exclusief btw van toepassing voor Januari 2023 is:
Afname: 1,3620 + (0,1000 x ZIG DAM)
@depeje inderdaad Brussel is Sibelga
vermits u formeel protest aangetekend hebt, vermoed ik dat er voor Engie niet veel andere opzit dan u of gelijk te geven en correcties door te voeren of u voor de vrederechter te dagen wegens uitstaande schulden (en het contract te laten ontbinden) dit al dan niet via een incassobureau
- depeje
- Elite Poster
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Op welke grond gaat die vrederechter het contract ontbinden? Volgens mijn (correcte ) interpretatie van het contract heb ik namelijk geen schulden. Als ik een rekenfout heb gemaakt in het bedrag dat ik wel betaal, wil ik dat uiteraard rechtzetten.
Hun helpdesk heeft trouwens via telefoon al gezegd dat ik gelijk heb en dat ze het gaan oplossen. Daar is helaas nog niets van in huis gekomen. Ik heb daar uiteraard een opname van.
Ik heb die helpdesk hier meerdere keren voor opgebeld, en nooit lang moeten wachten. Dat politieke gedoe over wachttijden kwam bij mij dan ook over als wat toneel.
@VOiD dan zouden ze inderdaad de "ZIG DAM" (whatever dat is) van 2 Januari moeten gebruiken. Maar om eerlijk te zijn weet ik niet zo veel van variabele contracten. Als ik die prijsfiches zie, zie ik veel kleine lettertjes.
Hun helpdesk heeft trouwens via telefoon al gezegd dat ik gelijk heb en dat ze het gaan oplossen. Daar is helaas nog niets van in huis gekomen. Ik heb daar uiteraard een opname van.
Ik heb die helpdesk hier meerdere keren voor opgebeld, en nooit lang moeten wachten. Dat politieke gedoe over wachttijden kwam bij mij dan ook over als wat toneel.
@VOiD dan zouden ze inderdaad de "ZIG DAM" (whatever dat is) van 2 Januari moeten gebruiken. Maar om eerlijk te zijn weet ik niet zo veel van variabele contracten. Als ik die prijsfiches zie, zie ik veel kleine lettertjes.
- depeje
- Elite Poster
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Even een update. Sinds Mei ben ik niet meer beschermd door de ombudsman, ze (en hun incassobureau) dreigen nog steeds me te dagvaarden voor de vrederechter, maar ze doen het niet. Dat toont me toch maar dat ze goed weten dat ik gelijk heb, en dat kan bewijzen. Via de data protection officer van Engie ben ik erachter gekomen dat ze in de achtergrond mijn eerste contract (dat aangevraagd was in oktober) gecancelled hebben, zonder dat ik daarom gevraagd had.