Schattingen meterstand door Fluvius

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ik heb een appartement dat om allerlei redenen al 3-tal jaar slechts sporadisch (paar dagen per week) bewoond is. Het huis is in zeer goede staat.
De gas en elektriciteitsaansluiting is er nog steeds en ik betaal maandelijks het voorschot, ik heb het niet op 'waakvlam' modus laten zetten (soort van modus waarin je aangeeft dat het huis niet bewoond is en je dus minder betaald maandelijks).

Doordat ik daar zelden aanwezig ben, heb ik aan Fluvius afgelopen 3 jaar geen meterstand voor gas/elektra doorgegeven. Ik weet het: misschien dom van mijn kant.

Mààr: nu stoort Fluvius me een mail dat ze iemand gaan langssturen voor meteropname (dat is een appartement dus ze kunnen normaal altijd binnen en aan de gemeenschappelijke ruimte waar de meters staan).

Gezien geschatte meterstanden altijd hoger zijn dan je reeële standen (meestal toch als je een normaal verbruik hebt), mag ik dat er nu van uitgaan dat er een soort van correctie komt en dat ik eigenlijk met de hoge gas/elektra prijzen deze situatie nu héél hard in mijn voordeel gaat zijn? :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

cyberbozzo schreef:Doordat ik daar zelden aanwezig ben, heb ik aan Fluvius afgelopen 3 jaar geen meterstand voor gas/elektra doorgegeven. Ik weet het: misschien dom van mijn kant.
Je hebt toch jaarlijks een uitnodiging gehad om meterstanden door te geven (telefonisch, via internet)?
cyberbozzo schreef:Gezien geschatte meterstanden altijd hoger zijn dan je reeële standen (meestal toch als je een normaal verbruik hebt), mag ik dat er nu van uitgaan dat er een soort van correctie komt en dat ik eigenlijk met de hoge gas/elektra prijzen deze situatie nu héél hard in mijn voordeel gaat zijn? :-D
Als de nieuwe meterstanden lager zijn dan de vorige (geschatte) meterstand van de laatste factuur heb je wel een probleem ...

Ik neem aan dat je een jaarlijkse afrekening hebt gekregen (op basis van de geschatte meterstanden)?
Dan zal je nu gewoon afgerekend worden, aan de prijs van het laatste jaar?
Ik denk niet dat ze de verbruiken van vorige periodes gaan "herschatten".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

cyberbozzo schreef:Beste,

Ik heb een appartement dat om allerlei redenen al 3-tal jaar slechts sporadisch (paar dagen per week) bewoond is. Het huis is in zeer goede staat.
De gas en elektriciteitsaansluiting is er nog steeds en ik betaal maandelijks het voorschot, ik heb het niet op 'waakvlam' modus laten zetten (soort van modus waarin je aangeeft dat het huis niet bewoond is en je dus minder betaald maandelijks).

Doordat ik daar zelden aanwezig ben, heb ik aan Fluvius afgelopen 3 jaar geen meterstand voor gas/elektra doorgegeven. Ik weet het: misschien dom van mijn kant.

Mààr: nu stoort Fluvius me een mail dat ze iemand gaan langssturen voor meteropname (dat is een appartement dus ze kunnen normaal altijd binnen en aan de gemeenschappelijke ruimte waar de meters staan).

Gezien geschatte meterstanden altijd hoger zijn dan je reeële standen (meestal toch als je een normaal verbruik hebt), mag ik dat er nu van uitgaan dat er een soort van correctie komt en dat ik eigenlijk met de hoge gas/elektra prijzen deze situatie nu héél hard in mijn voordeel gaat zijn? :-D
Op zich heeft dit niets met fluvius te maken maar met je energieleverancier. De vraag gaat zijn hoe die gaat reageren en wat je tarief daar was, vast, variabel ed.. ... Mogelijks verdeeld hij het minderverbruik over de 3j met de gemiddelde verbruik per maand curve en krijg je zo een herrekening.
Ik kan me niet voorstellen dat er 1 leverancier is die een correctie gaat doen in hun nadeel aan de huidige tarieven. Andersom is dat iets anders natuurlijk...

Tom
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Of je bent het 'kwijt' zoals bij een terugdraaiende teller en PV panelen.

In elk geval benieuwd naar de uitkomst
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ik vermoed dat u op basis van de geschatte meterstanden van Fluvius een jaarlijkse afrekening door uw leverancier opgemaakt werd (en door u betaald werd)
Dus indien u meterstand nu X is en de door Fluvius 1 jaar geleden geschatte meterstand Y zou geweest zijn, bekomt u mijns inziens een afrekening op basis van X-Y
indien de geraamde meterstand Y van 1 jaar geleden eventueel groter zou zijn dan de huidige meterstand X zult u mijns inziens geen enkele teruggave op basis van X-Y van uw leverancier bekomen (of wettelijk/juridisch kunnen eisen)
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Op basis van de geschatte meterstanden heb ik idd altijd een eindafrekening ontvangen per jaar. Die is uiteraard gewoon netjes betaald. Er is geen enkele schuld bij de leverancier.

Volgens mij ga ik nu idd gewoon de eindafrekening krijgen tussen werkelijke meterstand en de laatste schatting die men vorig jaar deed, dat lijkt me ook logisch en meest eerlijk in mijn situatie.
Er gaat zeker meer verbruik zijn sinds laatste schatting want het appartement is nu wel degelijk terug "fulltime" bewoond.

Ik vroeg me maar af of iemand hier toevallig de gevolgde procedure in zulke gevallen van buiten wist/of ervaring mee had.
Bedankt alvast voor de reacties!
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat.

Zonder mee te hoeven springen op een digitale meter kar, kan je misschien een techneuten oplossing voorzien ? (webcam, schijfteller-oog, iemand in het gebouw een foto laten maken, ... )
dan zou je op afstand een betrouwbare meterstand kunnen doorgeven zonder je te hoeven verplaatsen. misschien wat moeilijker aangezien het in een gemeenschappelijke ruimte is, maar dit kan wat overhead vermijden.

Nadien mogen ze mensen langssturen, als je eigen meting recent genoeg en correct genoeg is, geen verassingen, zowel positief als negatieve...
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Net gebeld naar Fluvius. Mijn meteropname is dit jaar verplicht door Fluvius zelf, ik heb dus een afspraak, ze komen volgende week woensdag.
Net even mijn elektriciteitsfactuur en gasfactuur erbij genomen samen met de huidige meterstanden.
De laatste schatting zal ongeveer (als ik wat terugreken) een 20% hoger geweest zijn dan hetgeen ik effectief verbruikt heb.
Dus al bij al zijn die schattingen nog vrij accuraat vind ik persoonlijk.

Beide meters (gas & elek) geven meer aan dan de vorige schattingen.
Ook situatie voorgelegd uit dit topic aan Fluvius en daar bevestigden ze me dat de leverancier nu gewoon een factuur gaat maken tussen laatste schatting en huidige tellerstand.
Volgens Fluvius weet de elektra/gas leverancier niet eens dat dit schattingen waren.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Eigenlijk is dat goed, want als vorige jaren te hoog geschat waren heb je toen teveel betaald aan de lagere prijs, maar gezien je meterstanden nu hoger zijn ga je dan nu minder verbruik aan de hoge prijs van vandaag moeten betalen (afhankelijk van je contract natuurlijk, als je een meerjarige vaste prijs hebt maakt het niet geen verschil).
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Inderdaad. Ik heb een vast tarief maar wel telkens per jaar herzienbaar/vernieuwbaar. Dus in die zin is deze nalatigheid van mij toch nog in iets positiefs uitgedraaid. Het is natuurlijk puur gokken en niet aan te raden: voor hetzelfde geld was de gas en elektriciteit veel goedkoper geworden en dan was ik veel slechter af geweest.
Eigenlijk trade je hier dus met gas en elektra als ik het goed doorzie allemaal :lol:

Enfin soit, ik ga vanaf nu wel braafjes mijn meterstanden doorgeven (ik woon hier nu ook intussen terug fulltime dus dat maakt het allemaal wel wat makkelijker).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

cyberbozzo schreef:Net gebeld naar Fluvius. Mijn meteropname is dit jaar verplicht door Fluvius zelf, ik heb dus een afspraak, ze komen volgende week woensdag.
Dat 'verplicht' is ook met een korrel zout te nemen. Een dikke korrel.

Bij mij zijn ze al zeker 5 jaar niet meer geweest. 2 jaar terug zat er ook zo'n briefje in de bus: Het is verplicht dat we zelf de meter uitlezen, zorg dat je thuis bent op woensdag van x tot x uur.
Euhm... Ik heb 4 dagen verlof dat ik vrij mag inplannen per jaar, dat gaat er echt geen van naar f**** fluvius gaan hoor. :bang:
Als ze mijn meterstand willen weten wil ik die met plezier doorgeven, maar ze vertrouwen me blijkbaar niet meer want ik krijg zelfs geen briefje meer in de bus, enkel een 'geschatte meterstand' die tot hiertoe ongeveer juist was.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

cadsite schreef: Als ze mijn meterstand willen weten wil ik die met plezier doorgeven, maar ze vertrouwen me blijkbaar niet meer want ik krijg zelfs geen briefje meer in de bus, enkel een 'geschatte meterstand' die tot hiertoe ongeveer juist was.
Hier dacht de persoon die langs was geweest dat er iemand thuis was terwijl dat niet het geval was en hij heeft dit intern gemeldt (althans dat is wat er door de volgende die langskwam gezegd werd).
De volgende keer "extra controle" gehad, ze wilden zien waar de kabel het huis binnenkwam enzo. Om zeker te zijn dat we nergens voor de meter aftappen. Geen idee van de wettelijkheid ervan is maar gewoon hun gang laten gaan en sindsdien ook al een paar jaar het terug zelf mogen doorgeven.

Dus je krijgt ooit misschien ook een "extra controle" als ze u niet vertrouwen.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Ben benieuwd of die verrekening effectief gemaakt zal worden. Ik zou meer denken dat ze het principe van de terugdraaiende meter icm zonnepanelen gaan toepassen. Als je meer opwekt dan verbruikt en je teller dus lager staat dan het jaar ervoor, zetten ze je verbruik gewoon op 0. Je krijgt niets extra terug. Hoewel het met gas een ander verhaal kan zijn, weet ik toch niet zeker of je iets gaat terugzien.

Ben wel benieuwd…
Laat ons weten hoe het afloopt?
-*-
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”