DC/DC converter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zou voor een projectje een DC/DC converter willen kopen die van 48V vertrekt, naar een lagere voltage. Liefst 5V (usb) en 24V. Zo kan ik bepaalde laag voltage dingen in huis van het AC-netwerk halen.

Nu is de vraag: zijn er kwaliteitsverschillen tussen die DC/DC converters? Waarop letten? Hebben jullie een tip? Hoe werkt dat dan, kun je meer dan 1 load eraan hangen?

Ook erg belangrijk is het interne verbruik van zo een ding. Dus zeg maar standby verbruik zo laag mogelijk. Tips?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Buck converter nemen. Deze duwen de spanning omlaag, maar de mogelijke stroom omhoog.
Als je een analoge converter neemt, wordt het overschot van spanning in warmte omgezet
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

OK, merci. En tips voor merken ofzo? Ik weet niet goed waar zoeken.
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

vraag is of je zowel 5V als 12V wilt (nodig hebt)

48V switched naar 5V bestaat als module of chip. MAX638, BD9G341AEFJ, LMR16030. vind niet meteen goede kant en klare modules, maar die zou je moeten kunnen vinden op ebay en xpress sites.

Let wel als je voor switched gaat dat je 48V spanning contstant blijft (een verhoging, verlaging daar voel je ook aan de 5V uitgang, weliswaar niet veel verschil maar toch). Sommigen combineren een switched nog eens met een extra constante (lineaire) converter, waarbij dat laatste stuk dan enkel spanning en vermogen wegvreet in warmte moest je bron spanning niet de gewenste zijn.

48V combi naar 5V en 12V niet meteen iets gevonden, maar je ook 48V naar 12V en dan nog eens van 12V naar 5V gaan, telkens switched natuurlijk

Ik ga er ook even van uit dat je geen 48V POE voeding gebruikt... om daar 12V of 5V uit te halen bestaan er specifieke 801.2af/at chips/modules/kits voor.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mean Well zal wel iets hebben dat voor jouw toepassing geschikt is.
Bv DDR-15L-5 en DDR-30L-12
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

OK Mean Well ken ik. Ik zou al zeker 18v moeten hebben voor mijn domotica controller en dan 5v voor dell server. Fritzbox is 12v, de led-sturingen zijn 24V.

Mag ik die dc kabel 5 meter lang maken of nog stabilisator nodig?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Mag ik die dc kabel 5 meter lang maken of nog stabilisator nodig?
Stabilisator? Gelijkspanning is stabiel hoor, zal enkel wat verzwakken met afstand ;-)
Hangt af van de diameter van uw kabel en welk vermogen je wil aansturen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Even gekeken. Ik wil 2 toestellen aansluiten:
- dell optiplex heeft nu een ac adapter met 19,5v output
- een qbus controller vraag officieel 18v maar heeft een ac adapter met output 24v.

Moeten die dc voltages misschien niet exact zijn?

Ik moet ongeveer 3 meter in dc afleggen. Best op 48v of al op 19v?

De fritzbox staat 1 verdieping hoger wat Al snel 7 meter kabel betekent. 12v. Wellicht te lang? Op die verdieping heb ik nog 3 led drivers die ook 12v tot 36v vragen.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Qbus heeft een bijgeregelde 24V voeding, daar komt effectief 18V uit. In de software van Qbus kun je de range vinden die het voltage mag hebben, maar ik denk dat 24V teveel is (ik heb zelf 18V voorzien met een kleine buck-converter van max. 3A om aan mijn 24V batterijsysteem te hangen).
Verder denk ik dat je de kabelverliezen wat overschat. Deze lopen op bij hogere stroom, maar de apparaten die je opsomt verbruiken bijna niets, op de LED drivers na, en dus zal het voltageverlies beperkt zijn.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Wat is feitelijk de bedoeling van je projectje?

Aangezien je van 48V wil vertrekken, gok ik op een 48 V batterijpack met zonnepanelen?

Of wil je alles op een UPS gaan hangen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met die Dell lader zou ik toch oppassen. Geen idee hoe die elektronisch is opgebouwd, maar daar zit meer in dan puur dc + dient om li-ion te laden
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Kun je nog meer vertellen over die dell? Dit is de huis server optiplex mini pc dus daar moet ik mee opletten. Er zit geen li ion in.

Fritz Zou ook gevoelig zijn. Heeft nu een ac adapter met 12v output.

Goed om te weten dat qbus dus 18v is. En ideal Zou zijn om voor de led drivers dan toch een langere kabel naar boven te maken. Heb momenteel elders in huis ook Al een lange kabel tussen de led driver en de led zelf. Die is makkelijk 20 meter.

Bedoeling. Ik heb low voltage huis batterij van byd met een externe bat fuse van enwitec (not your average system). Die bat fuse box zit tussen de omvormers (sunny island van sma) en de batterij. Maar in de bat fuse box zit een apart aansluitpunt om 48v te tappen. Dat wil ik gebruiken als energiezuinige ups. De batterij heeft namelijk altijd voldoende kwh.

Nog tips voor concrete goeie dc dc buck converters met multi output? Of beter verschillende buck converters parallel zetten? Of merken?

EDIT: intussen wel een goeie DC DC converter gevonden, namelijk deze van Victron:
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... s-isolated

Ze gaan van 48V naar 24V. Iemand gaf me de tip om vanaf daar een dimmer te installeren en dan 2 uitgangsspanningen te programmeren: 12V en 18V. Loxone zou dat kunnen, al zou ik dus een variant voor home assistant moeten vinden. Iemand een idee hierover?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Heb wat info aangevuld dus misschien heeft iemand nog een concrete tip ivm dimmers etc?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou meerdere buck converters naast elkaar zetten voor de verschillende spanningen.
Je kan ook je geluk wagen bij die instelbare step down convertertjes van Aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/1005001627542779.html
maar ik zou toch voor aparte converters kiezen...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ok duidelijke tip. Parallel schakelen dan. En welk merk? Die van victron of toch mean well?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”