belpex berekenen injectietarief luminus

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

hallo,

kan er iemand mij de belpex uitleggen....

Luminus heeft een hoog injectietarief van ong 25 cent per kwh overdag...
maar daar passen ze een maandelijke belpex formule op toe...

ze voegen een tabel bij ,maar ik heb al liggen zoeken op internet, ik begrijp niet hoe je deze formule berekend..
kan iemand me helpen?

in bijlage de tabel

bedankt voor de info
Bijlagen
Injection_NL (1).pdf
(67.54 KiB) 38 keer gedownload
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hier weet je niets mee.
Wat het zou moeten zijn: Belpex * parameter

Bv: injectietarief = Day Ahead Belpex Baseload * 60%
zo krijg je voor de maand X het rekenkundig gemiddelde van de Day Ahead Belpex Baseload en daar dan 60% van

Nu lijkt het alsof je de spotprijs als injectietarief gaat krijgen.
Maar dat is niet het geval, lijkt me.

Dit is BELPEX: https://www.energiemarktinformatie.nl/b ... art_belpex

Dit zijn de huidige prijzen, uit het Luminus document
kwartaalindexatie:
Dagmeter 19,54
Dag-en-nachtmeter 21,37 - 14,23

Maandindexatie
Dagmeter 23,67
Dag-en-nachtmeter 25,87 - 17,31

Dat is natuurlijk c€/kWh, omrekenen naar €/MWh doe je door "de komma 1 positie te verschuiven".
Dagmeter 19,54 -> 195,4 €/MWh
Dag-en-nachtmeter 213,7 - 142,3 €/MWh

Maar opnieuw: dat zijn spotprijzen voor aankoop.
Het lijkt me sterk dat je gaat mogen injecteren aan die tarieven.
Daarenboven ga je in de zomer, als de BELPEX typisch veel lager staat en als jij veel overschot hebt, injecteren aan 4-5cent en in zomerweekends nog minder (2-3 cent).
Is het niet interessanter om een vast tarief te scoren?
Bij Lampiris krijg je nu 18cent

https://www.lampiris.be/sites/default/f ... JAN_VL.pdf
Afbeelding
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Dat Lampiris aanbod is idd zeer interessant.
Verder is het volgende interessante lectuur.
https://www.linkedin.com/pulse/check-ta ... oorspools/
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Interessant, maar voorlopig staan nog niet alle leveranciers in die lijst. Maar die aanpak lijkt me wel veel beter te zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

PeterP schreef:Dat Lampiris aanbod is idd zeer interessant.
Verder is het volgende interessante lectuur.
https://www.linkedin.com/pulse/check-ta ... oorspools/
Daarom doe ik het anders en gebruik ik de prijs op de termijnmarkt als referentie. De termijnmarkt de markt waar leveranciers hun stroom en gas inkopen voor de toekomst. Die aanpak vergt wat rekenwerk, want je moet de prijsformules van de leveranciers ook vertalen naar diezelfde termijnmarkt. Dat is een nadeel van deze methode. Echter, de nadelen van de klassieke methode vallen wel weg.
Voor variabele contracten en/of om de prijs in te schatten van vaste contracten in de toekomst, kijk ik ook naar ICE en Belpex etc.
Als iemand dat voor mij zou doen, zou dat het wel vergemakkelijken :)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

heist_175 schreef: Voor variabele contracten en/of om de prijs in te schatten van vaste contracten in de toekomst, kijk ik ook naar ICE en Belpex etc.
Als iemand dat voor mij zou doen, zou dat het wel vergemakkelijken :)
Daar zou ik ook geïnteresseerd in zijn. Zeker op een scharnierpunt eind van de maand ofzo kan je overwegen nog een paar dagen te wachten of nog snel een contract te sluiten. Maar goed voor vaste tarieven zullen we nog even wachten.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Omdat we hier ook veel injecteren in de zomer, toch maar het zekere voor het onzekere genomen en het Lampiris vaste injectietarief gekozen nu het nog kan (tot 31/1?). En ik zag dat er zelfs een soort referral is (30 eur elk):
https://www.lampiris.be/nl/word-klant-p ... 715d4d526a

Een hoog elektriciteitstarief deert me niet, als de injectievergoeding maar hoog genoeg is. En vast voor de zomer. In de kleine lettertjes vind je enkel nog bij Engie een vast injectietarief, rest allemaal variabel met als smerigste Luminus die het echt heel ver weg verstopt in de kleinste lettertjes.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Hoog injectietarief is 1, maar er is toch ook een hoog afnametarief... Snap de deal niet echt, maar kan geheel aan mij liggen.

https://www.lampiris.be/sites/default/f ... -_resi.pdf
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Hangt ervan af wat de verhouding tussen je afname en injectie is. Dat is bij iedereen verschillend en moet ieder voor zichzelf uitrekenen.
Als je op vandaag een contract moet afsluiten zit Lampiris trouwens bij de betere met hun variabele afname-tarief.
https://www.70gigawatt.com/checktarieven
Ik heb zelf een afname van <100kWh/jaar en een injectie van 5600kWh/jaar. 7kWp op het dak, 16kWh batterij en verbruik 1200kWh/jaar.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

liegebeestig schreef:Omdat we hier ook veel injecteren in de zomer, toch maar het zekere voor het onzekere genomen en het Lampiris vaste injectietarief gekozen nu het nog kan (tot 31/1?). En ik zag dat er zelfs een soort referral is (30 eur elk):
https://www.lampiris.be/nl/word-klant-p ... 715d4d526a

Een hoog elektriciteitstarief deert me niet, als de injectievergoeding maar hoog genoeg is. En vast voor de zomer. In de kleine lettertjes vind je enkel nog bij Engie een vast injectietarief, rest allemaal variabel met als smerigste Luminus die het echt heel ver weg verstopt in de kleinste lettertjes.

Hier ook x2 meer injectie als afname. Heb geregistreerd met jouw referral, bedankt!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dank je wel Lazio!
Ik zit ongeveer op verhouding 1/3 afname en 2/3 injectie. Maar iedere situatie is anders.

Ik kan wel zeggen dat je dak vol panelen leggen gewoon de beste keuze is nu.

(referral werkt blijkbaar nog tot 31/1)

@Lazio wanneer begint jouw contract te lopen? Bij mij vanaf 1/3 omdat ik dan begin te injecteren :)
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

liegebeestig schreef:Dank je wel Lazio!
Ik zit ongeveer op verhouding 1/3 afname en 2/3 injectie. Maar iedere situatie is anders.

Ik kan wel zeggen dat je dak vol panelen leggen gewoon de beste keuze is nu.

(referral werkt blijkbaar nog tot 31/1)

@Lazio wanneer begint jouw contract te lopen? Bij mij vanaf 1/3 omdat ik dan begin te injecteren :)
Voorlopig vanaf 1/6 aangevraagd, huidig contract (met jaarlijks promo) loopt nog tot half mei. Het is een variabel contract dus de huidige injectievergoeding staat ook hoog.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”