Sluipverbruik - meten is weten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Sinds kort een home assistant opgezet met wat shelly modules eraan.

Ik zie nu dat mijn huis 'in rust' om en bij de 250W verbruikt, waarvan een kleine 100W van het 'technisch rack' zijn,
Nu heb ik geen idee of dit veel of weinig is, zijn er nog mensen die hier gegevens over hebben ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Dat is niet weinig qua standby verbruik nee.. Om u een idee te geven, dat is pakweg 2200kWh/jaar. Dat is quasi gelijk aan ons totale jaarverbruik (om en bij de 2300kWh, incl koken op elec. Verwarming op gas).
Mijn NAS,wifi, netwerk fantasietjes (2x PoE switch, 8 en 16 poort, 3 PoE wifi APs, UPS) gebruiken ook om en bij de 100W. Grootste andere verbruikers die aan staan bij ons zijn de koelkast/vriezer combi plus een aparte vriezer in de kelder (maat van een vaatwasser). Beide wel A+++, zou het eens moeten meten wat ze verbruiken, maar veel gaat dat niet zijn. Ik denk dat die samen misschien 150kWh per jaar doen.
Laatst gewijzigd door powaq 12 jan 2022, 12:02, in totaal 3 gewijzigd.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Wanneer alleen de frigo+diepvries op het net is aangesloten (bij een reis) heb ik verbruik van 0,37 kWh per dag volgens Fluvius. Geen idee of dat veel verbruik is voor een frigo+diepvries :-)
pverstraeten
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 dec 2006, 09:10
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zit rond de 240W 's nachts
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hangt voornamelijk af wat het technisch rack is natuurlijk. Als dat een modem is is dat veel. Hangt er daar nog een router achter met een actieve switch, De PoE van alle WiFi apparatuur, een paar servers, ... dan is dat weinig.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tizzen33
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 maa 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer

Bij mij rond de 260W, waarvan 120W van het technisch rack.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef:Hangt voornamelijk af wat het technisch rack is natuurlijk. Als dat een modem is is dat veel. Hangt er daar nog een router achter met een actieve switch, De PoE van alle WiFi apparatuur, een paar servers, ... dan is dat weinig.
Dat is fritzbox, UDMpro, POE AP, een paar simpele switches, 2x NAS, en nog wat audio apparatuur. Dat verbruik valt redelijk mee denk ik, het is vooral het totaal waar ik geen idee van heb.

Er zijn een paar Shelly S-sen aangekomen, dus ik kan wel hier en daar nog meten. Frigo/diepvriescombo's staan al zeker op het lijstje.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben hier al jaren mee bezig. Ik meet (geautomatiseerd) in de nacht (aangezien dan in principe alleen standby telt aangezien iedereen slaapt).

Via een meter met S0-contact log ik iedere nacht mijn verbruik dat geregistreerd wordt in Openhab, wat vervolgens me het verbruik tussen 0u en 5u doorstuurt. Dit is quasi constant (+/- 2000Wh over 5u). Ik meet over een langere periode aangezien frigo/diepvries die wél of niet draait een groot verschil geeft, en ik een idee wil hebben over het gemiddelde (minste waarde 's nachts ligt meestal rond de 330watt/u gemeten over 5 minuten). De automatische rapportering op mijn gsm laat ook toe om snel groot sluimerverbruik van een bepaald toestel te registreren (nieuw toestel of defecte thermostaat van een frigo/diepvries).

Mijn verbruik van dus gemiddeld 400 watt idle:

1xUPS APC smartups-1500 met:
1 synology rackstation met 5 3,5" disks
1 minipc als NVR (i5-6500 met quadro P620 en 1 3,5" disk) (verbruik ongeveer 35watt/u)
1 8-poorts POE-switch
2 POE-camera's
1 POE-accesspoint
(Deze UPS inclusief alles wat erachter hangt verbruikt ongeveer 135 watt)

1xUPS APC smartups-1500 met:
modem
VOIP
1 24-poorts POE-switch
4 POE-camera's
2 POE-accesspoints
1 NVR als backup
Een hoop andere kleine zaken (sunny webbox, flukso, zigbee-bridge, youless, edgerouter, ...)
(Deze UPS inclusief alles wat erachter hangt verbruikt ongeveer 95 watt)

Verdere grootverbruikers:
2 frigo's
2 diepvrieskasten
airco-units (14 watt/u in totaal)
Buitenlamp 10 watt (die enkel 's nachts brandt, maar dus wél in mijn meting zit ...)

En dan nog al de rest sluimerverbruik die iedereen wel in huis zal hebben (digicorder, gsmladers ed., radio's die blijven insteken, ...)

Aanvulling: ik let hierop sedert ongeveer 2 jaar. Toen was mijn verbruik over 5u ongeveer 2700Wh. Ondertussen dus teruggebracht naar 2000Wh over 5u. Als ik naar mijn allereerste metingen kijk (ik meet het al langer, maar hechtte er eigenlijk nooit aandacht aan), dan was dit 5 jaar geleden 1700Wh over 5u.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

"Nachtverbruik" idle: 170-190W
2 AP's, modem, 2 switchen, NAS, koelkast, diepvries, ...
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Basisverbruik 60Wh. :oops:
Proximus modem, Raspberry Pi, frigo en ventilatie.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bij mij is dat 350W zelfs :-) Maar ik heb dan ook wel serieus wat verbruikers, zeker in de winter ... in een bijgebouw staat er 24/24 een elektrische verwarming aan ('s nachts uiteraard op lagere stand).

Mijn maandelijks pieken gaan tot 8kW en mijn dagverbuik ligt tussen de 30 en 60kWh (afhankelijk van een aantal factoren, waaronder EV en elektrisch koken + oven).

Bedoeling is wel om dat dit jaar aan te pakken (e.g. elektrische verwarming --> pelletkachel, auto laden enkel nog 's nachts, niet meer wassen/drogen tijdens koken, server wegwerken, ...)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sasuke schreef:Bedoeling is wel om dat dit jaar aan te pakken (e.g. elektrische verwarming --> pelletkachel, auto laden enkel nog 's nachts, niet meer wassen/drogen tijdens koken, server wegwerken, ...)
Wat ga je doen ivm die server? Alles naar de cloud?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Als ik fluvius bekijk dan zitten wij rond de 120-150wh ‘s nachts - schommelt een beetje.
Frigo/diepvries combo + afzonderlijke diepvries, ventilatie, modem, printer in standby, 3 ap’s, 2 5poort & 1 24p switch, NAS, en nog wat andere brol.

Maar heb ook wel al zitten denken om op nog een paar plaatsen wat geschakelde stopcontacten er tussen te steken om een paar dingen ‘s nachts uit te schakelen…
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

devilkin schreef:
Sasuke schreef:Bedoeling is wel om dat dit jaar aan te pakken (e.g. elektrische verwarming --> pelletkachel, auto laden enkel nog 's nachts, niet meer wassen/drogen tijdens koken, server wegwerken, ...)
Wat ga je doen ivm die server? Alles naar de cloud?
Nog geen idee… denk eerder aan colo ofzo.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hier zo een 150Wh ‘s nachts sluimerverbruik.
Bron: slimme meter uitlezen.

Afbeelding
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wordt voor die sluipverbruik metingen rekening gehouden met de powerfactor? De powerfactor van sluipverbruikers is vaak niet ideaal.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Wanneer je zeker wil zijn neem je gewoon het verbruik volgens je meter.
Daar word je tenslotte ook op afgerekend.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

De meter van de netbeheerder (voor huishoudens) houdt inderdaad rekening met de powerfactor. Goedkopere meters, inclusief Flukso, doen dat niet.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Meestal is een slechte cos-phi (powerfactor) niet slecht voor je verbruik, integendeel, enkel Fluvius zal dit ondervinden als het wat teveel wordt.
Maar dat is niet je probleem toch ?
Daarbij heb je inductieve en capacitieve vermogens , die heffen grotendeels elkaar op in het onderstation of transfo.

Wat er wel verkeerd aan is, is dat je vermogenmeting dan niet 100 % correct gebeurt.
Ik weet niet hoe het zit met een digitale kwh meter ? (antwoord hierboven ...)

Destijds met de Flukso energiemonitor, had je van die stroomtangen (spoelen) die je over één voedingsdraad moest klikken.
Deze meting was niet correct bij sluipverbruik van vb onze inductiekookplaat. Deze meting gaf vroeger 100 w aan tegenover 2w met het huidige kwh tellertje met so uitgang.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

De digitale meter zou hier ook rekening mee moeten houden. En inderdaad, als je er geen rekening mee houdt in de meting gaat je verbruik lager zijn dan gemeten. Ik wil maar waarschuwen dat als je verbruikers gaat zoeken op basis van een meting van een apparaat type flukso je wel lang kan zoeken. Je werkelijk verbruik kan namelijk een grote-orde kleiner zijn.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Met stroomtang of kwh metertje gemeten ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
SenH
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2014, 10:50
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

200W hier. (Schneider iem3155 modbus meter)
Dat is aan de huidige energieprijzen toch een 560 euro per jaar. :oops:
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zie dat die Schneider iem3155 actief en reactief vermogen kan meten. Het actieve deel is waar je op gefactuureerd wordt. (Met een power factor van 1 is reactief vermogen 0)
SenH
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2014, 10:50
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

depeje schreef:Ik zie dat die Schneider iem3155 actief en reactief vermogen kan meten. Het actieve deel is waar je op gefactuureerd wordt. (Met een power factor van 1 is reactief vermogen 0)
Klopt, kwh meting van de Schneider komt overeen met de analoge meter. Die Schneider meet zowel werkelijk (W), blind (VAR) als schijnbaar (VA) vermogen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

depeje schreef:De meter van de netbeheerder (voor huishoudens) houdt inderdaad rekening met de powerfactor.
De digitale meter kan het meten, maar dat er ook op gefactureerd wordt voor particulier is nieuw voor mij?
Heb je daar een bron/link van?
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind het veel, maar dat is relatief. Mijn sluipverbruik is tussen de 45 en 65W.

Momenteel ben ik aan het werken (thuiswerken, pc, twee monitoren) en verbruik ik 112W. Ik meet het met de P1 meter van Homewizzard (deze https://www.homewizard.nl/shop/homewiza ... i-p1-meter ), ik heb die een paar maandjes terug gekocht vanwege het capaciteitstarief. Als je dan op je slimme meter moet wachten voor weergave ben je al te laat om in te grijpen als twee apparaten samen te veel verbruiken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Hoe grijp je dan tijdig in met je P1 meter?
Capaciteitstarief wordt toch berekend tussen het piekvermogen gemeten tussen 2 klokkwartieren. Telkens opnieuw.
Loop je dan constant je P1 meter te monitoren? En dan nog, wanneer je een klokkwartierpiek vaststelt is hij al voorbij en dus gelogd.
Piekverbruiken onder de 2.5 kW beperken heeft - onder de huidig gekende regelgeving - ook weinig zin want die betaal je toch.
Hier schommelt het sluipverbruik 's nachts ook tussen de 50-60 Wh en door de dag 60-70 Wh en bij thuiswerk tussen de 70-150 Wh.
Sol Invictus!
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef:Hoe grijp je dan tijdig in met je P1 meter?
Capaciteitstarief wordt toch berekend tussen het piekvermogen gemeten tussen 2 klokkwartieren. Telkens opnieuw.
Loop je dan constant je P1 meter te monitoren? En dan nog, wanneer je een klokkwartierpiek vaststelt is hij al voorbij en dus gelogd.
Hier schommelt het sluipverbruik 's nachts ook tussen de 50-60 Wh en door de dag 60-70 Wh en bij thuiswerk tussen de 70-150 Wh.
Mijn P1 meter meet direct (binnen een seconde), dus dan heb ik nog tijd om te reageren. De slimme meter zelf meet om het kwartier en dat is achteraf pas zichtbaar (als het te laat is).

Ik loop het niet constant te monitoren, maar ik kijk wel wat het doet als ik mijn oven aan zet, mijn wasmachine. Na een keer kijken weet ik het wel.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hier een sluimerverbruik s'nachts tussen de 240 en 560W. Eigenlijk zou ik eens moeten zoeken wat de toestellen zijn die die pieken naar 500W veroorzaken. Hier draaien in idle 2 frigo's (waarvan 1 hele oude), diepvries, 3 switchen (2x24 en 1xPOE), 1 UPS, 1 NUC, etc...
Het is al verbeterd, vroeger draaiden we in idle een hele tijd aan 350 a 400W.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

@Marzman: De slimme meter meet niet om het kwartier maar verschillende keren per seconde, zoniet kon hij geen kwartiergemiddelden berekenen.
Wat wel juist is dat is dat Fluvius alleen de kwartierwaarden toont (tenminste als je dat hebt aangevraagd en daar betaal je een hogere jaarvergoeding voor) en dat ze op de website van Fluvius pas één tot twee dagen na de feiten beschikbaar zijn.

De P1 meter toont geeft iedere seconde zijn data door maar dat is iets anders dan gemiddelde kwartierwaarden. Grootverbruikers zoals oven, microgolf, inductie, was- en afwasmachine hebben geen gelijkmatige vermogensafname maar dat schommelt naargelang de cyclus waarin ze zich bevinden. En dat verschilt van toestel tot toestel. Hun piekverbruik kan dus tezamen binnen één klokkwartier vallen of gespreid zijn over meerdere kwartieren.

Wanneer je nooit twee grootverbruikers gelijktijdig binnen een klokkwartier gebruikt zal je uiteraard wel het piekverbruik binnen één klokkwartier kunnen voorkomen maar daar heb je geen meting voor nodig.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:
depeje schreef:De meter van de netbeheerder (voor huishoudens) houdt inderdaad rekening met de powerfactor.
De digitale meter kan het meten, maar dat er ook op gefactureerd wordt voor particulier is nieuw voor mij?
Heb je daar een bron/link van?
Ik bedoelde dat de meter van de netbeheerders rekening houd met de power factor in die zin dat die het reëel vermogen factureren, en niet het schijnbaar vermogen. Het schijnbaar vermogen is wat Flukso-achtigen en stroomtangen meten. Dat was vroeger toch zo met de ronddraaiende-schijf tellers, en heb nog nergens een bron gezien die dat tegenspreekt.

Dat was inderdaad niet duidelijk in mijn eerdere post.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb voor de combi oven volgende gegevens:
Oven Power: -7,8 W (negatief getal)
Oven Power Factor: -6,0% (negatief getal)

Gemeten met een Shelly EM, waarbij de Shelly en de Oven dezelfde N en L delen zoals voorgeschreven.
Bij gebruik van de oven is die bvb 1000w. Die waarde is positief.

Hoe moet ik dat nu interpreteren: wat is nu het effectieve sluimerverbruik ? Letterlijk uitrekenen? 0,468w (6% van 7,8)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

pverstraeten schreef: 12 jan 2022, 11:58 Ik zit rond de 240W 's nachts
Als ik thuis werk met de nacht verbruikt mijn televisietoestel alleen al 240Wh. Doe dat maal 9 uur ongeveer. Daarbij nog drie diepvriezers, 1 koelkast, modem en nog wat andere spulletjes. Dan kom je al gauw aan een serieus verbruik. Maar om daarvoor nu mijn tv te gaan vervangen...
Ik heb tussen de 5 en de 9 nachten per maand.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nogmaals, sluipverbruik kan men niet meten met eenvoudige toestellen, daar is zoals je ziet de afwijking veel te groot.
Hiervoor bestaan speciale ontwikkelde toestellen met dit enig doel.
Van een DM mag je dit wel min of meer verwachten, al heb je daar de som van velen gelukkig.

Gezond verstand vergt geen meting.
Sommige toestellen kan je niet uit zetten, noch vervangen door een zuiniger toestel (en terugverdienen).
Wat in het stopcontact zit en warm wordt zonder gebruik... Dat is pas uit den boze.
(Decoder, beltransfo ...)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tja wat is de definitie van sluipverbruik?
Volgens mij zijn dat verbruikers die in stand by nog energieverbruiken terwijl dat niet echt nodig is.
Wat een koelkast, diepvriezer, wifinetwerk, pompen, sturingen,.... verbruiken kan of wil je ('s nachts) niet uitschakelen en is dus geen sluipverbruik maar essentieel verbruik.
Mijn constant thuisverbruik ligt bv. tijdens de dag tussen de 50 en 150 W en 's nachts tussen de 50 en 100 W (2 koel/vriescombinaties, internetmodem, 1 wifi net, pomp WP, led's van meetapparatuur, draadloze bel).
Maar het "sluipverbruik" is wel nul want alles dat niet nodig is of niet in stand by moet staan gaat 's nachts en bij afwezigheid gewoon van de stroom af.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef: 27 sep 2022, 23:17 Maar om daarvoor nu mijn tv te gaan vervangen...
Ik heb tussen de 5 en de 9 nachten per maand.
En je moet eigenlijk nog wat verder gaan. Zodra er in huis een warmtevraag is, is het meerverbruik van een oude(re) TV niet zomaar weg.
Als toestellen kwistiger zijn met energie is dat meestal omdat ze onbedoelde warmte genereren. In koude maanden ben je dus niet puur aan het verkwisten, maar deels elektrisch aan het verwarmen.

Op kantoor merk ik dat goed. Door de vele PC's en schermen wordt het al snel warm.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat kan dan ook gezegd worden voor onze oude gloeilampen. Spijtig van hun korte levensduur.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

In zijn geheel zet ik liever toch in op zoveel mogelijk energiezuinige toestellen + een verwarming met een beter economisch rendement dan 1:1*.
Of je zou in een passiefhuis moeten wonen waarbij een paar gloeilampen, een TV en de aanwezigheid van (enkele) personen voldoende zijn om de woning aangenaam warm te houden.

* Momenteel wordt onze - alles behalve passief - woning, via rechtstreekse kernfusie, nog altijd op een temp. tussen 23 en 19°C gehouden. Alle "extra" energie van gloeilampen, TV's, radio's met buislampen, sluipverbruik zou dus overbodig verbruikte energie zijn. Negen maanden per jaar zou deze "exra" energie sowieso weggegooid geld zijn.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zoals ik schreef: huidige flatscreen verbruikt 240Wh, recente toestellen zitten rond 60Wh. Maar je bent al gauw een paar honderd euro kwijt voor een nieuw toestel. En het scherm geeft inderdaad warmte af. Ik zou eens een berekening moeten maken op hoeveel tijd ik de aankoop van een zuinigere tv kan terugverdienen. Alleen is dat een moeilijke opdracht met prijzen die een constant jojo-effect kennen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je kan ook het tegenovergesetlde meten.
Huidige TV: 240W (ik veronderstel Watt en niet wattuur)
Nieuwe TV: 60W

Verschil: 180W
Assumpties:
- 2u TV/dag
- TV leeft 12 jaar

180W x 2u = 0,36kWh/dag => 131kWh/jaar => 1580kWh op levensduur

Aangenomen dat de 240W-TV nu nieuw gekocht kan worden en de 60W-TV ook,
aangenomen dat het prijsverschil €200 is
zou de 60W-TV zichzelf terugverdienen bij een elektriciteitsprijs van €0,13/kWh (kWh prijs vandaag is €0,93 https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html)

In de realiteit heb je uw TV nu al, dus is de afweging niet "koop ik de 240W of de 60W", maar wel "hou ik de 240W of flikker ik 'em buiten voor de 60W".
Om die vergelijking te maken, zou je de resterende levensduur van de 240W moeten inschatten.

Overigens, de 2 meest populaire TV-toestellen op Tweakers verbruiken 109Watt (in SD) en 200W (in HD), wat nog wel meer is dan de 60W waarvan hier sprake.
https://tweakers.net/pricewatch/1808954 ... ificaties/
https://tweakers.net/pricewatch/1663150 ... ificaties/

Met de huidige zotte prijzen, zal je niet veel moeten doen om een use-case van "vervanging" te kunnen maken.
Over hoe duurzaam het is om een werkend toestel buiten te gooien, zullen we het dan maar niet hebben.
De luttele keren dat wij TV kijken (vrijwel altijd via Kodi), kijken we op een 12 jaar oud toestel, dat nog perfect voldoet.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”