Noodbatterij voor caravan/boot/...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

We hebben ondertussen de keuze gemaakt, we hebben een thuisbatterij besteld.
Onderstaande wil ik niet in de praktijk brengen, maar ik vraag me gewoon af wat er technisch gebeurt.

https://www.amazon.de/dp/B08KZLSK91/
Slechts als voorbeeld, ik heb zo'n batterij niet.

Je kan deze batterij gewoon aan een stopcontact opladen. Ze is vol, je bent op een afgelegen plaats, je steekt de stroomkabel van de caravan er in en alle stopcontacten werken daar dan gewoon op 230v (voor niet zware apparatuur uiteraard, verlichting en koelkast lukt prima).

:???: Wat gebeurt er wanneer je nu het uitgaande stopcontact verbindt met een stopcontact in een woning welke aan het net is gekoppeld (de woning is niet off-grid - anders was het vergelijkbaar met de caravan :) ).

a) De verbruikers in de woning hebben 250w nodig, en halen (zolang er stroom in de batterij zit) 250w uit de batterij (het maximum dat de batterij in het voorbeeld kan leveren is 500w). De woning haalt 2 uur niets van het net.

b) dit kan niet, er gaat iets stuk

c) ... ?

Ooit ben ik een zonnepaneel tegengekomen op bol.com waarbij de uitgang gewoon een stekker was die je ook in je stopcontact van de woning moest steken. Dus ik zelf zou denken "a)"
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Beide wisselstromen gaan in elk geval al niet in fase zijn, waardoor uw idee niet gaat werken.
In het beste geval springt er een zekering, in het slechtste geval schiet er iets in brand of ontploft er iets.

Bij een thuisbatterij is het ook de vraag of het ooit rendabel zal zijn. Zal sterk afhangen van de hoeveelheid panelen en het verbruik.
Indien reeds een groot overschot aan panelen en veel elektrisch verbruik (bv elektrische wagen, warmtepomp, etc) kan dit te moeite zijn.
In mijn geval was de terugverdientijd groter dan de levensduur van de batterijen (>10 jaar) en ben ik er niet voor gegaan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je spreekt over "kan 500W leveren".
Ik lees dat er een capaciteit is van 500Wh en dat er 300W geleverd kan worden. Toch een verschil.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

cadsite schreef:Je spreekt over "kan 500W leveren".
Ik lees dat er een capaciteit is van 500Wh en dat er 300W geleverd kan worden. Toch een verschil.
Ja, klopt, maar niet relevant voor mijn gedachten-experiment.
Ik had gewoon de eerste de beste batterij gegoogled en kwam dat tegen.

En de discussie thuisbatterij wil ik hier niet beginnen, mijn keuze, en mijn berekening is gemaakt.

@Avenger 2.0
Waarom gaat dat dan wel met die zonnepanelen met een gewone stekker die je in het stopcontact kan steken ?
Die leveren toch ook wisselstroom (?)
Of de omvormer van mijn zonnepanelen, die is uiteindelijk ook gewoon aangesloten (al is het uiteraard niet met een gewone stekker).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ygeffens schreef: Of de omvormer van mijn zonnepanelen, die is uiteindelijk ook gewoon aangesloten (al is het uiteraard niet met een gewone stekker).
Die omvormer krijgt zijn sinus van het net en loopt dus perfect in sync.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

+ een PV-omvormer heeft een eilandbewaking, wat deze noodbatterij overduidelijk niet heeft aangezien je ze anders niet als noodbatterij kan gebruiken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het enige wat je kan doen is die "batterij" tussen het net en de verbruiker zetten, en dat apparaat dus als een UPS gebruiken. Je verbruiker mag dan wel niet meer dan 300W trekken. Bijkomend ga je het probleem hebben dat dat toestel zichzelf continu wil opladen; je zou in feite een UPS moeten hebben die zichzelf ontkoppelt van het net als die vol is, en zichzelf terug aankoppelt als die bijna leeg is. Wat overigens mits wat gebricoleer met een paar relais wel te doen is.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:
ygeffens schreef: Of de omvormer van mijn zonnepanelen, die is uiteindelijk ook gewoon aangesloten (al is het uiteraard niet met een gewone stekker).
Die omvormer krijgt zijn sinus van het net en loopt dus perfect in sync.
Duidelijk, dé technische vereiste waarom het dus niet kan.
En waarom het dus waarschijnlijk ook gewoon kan met die zonnepanelen die een stopcontact-stekker hebben (want die hebben ook een omvormer die dus eveneens zijn sinus van het net krijgt).

Die "eilandbewaking" begrijp ik niet goed.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Als je je huis (deels) van backup stroom wil voorzien als het net uitvalt, dan kun je bij bepaalde thuisbatterij-omvormers een noodcircuit samenstellen. Welk batterijsysteem is het geworden?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

liegebeestig schreef:Als je je huis (deels) van backup stroom wil voorzien als het net uitvalt, dan kun je bij bepaalde thuisbatterij-omvormers een noodcircuit samenstellen. Welk batterijsysteem is het geworden?
Moest het uitschakelplan ooit in werking treden is dat inderdaad interessant. Maar als ik het goed begrijp kan de thuisbatterij-omvormer niet genoeg vermogen leveren voor het hele huis van noodstroom te voorzien? Dan zou je eventueel zelfs de noodbatterij kunnen instellen om van netstroom te laden en bij het in werking treden van het uitschakelplan deze te gebruiken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Alpha ESS AC gekoppeld systeem, SMILE-B3 met 3x2,9kWh (8,7kWh).
Installatie volgende jaar, maar de producent voorziet een cashback van het verschil in premie (ongeveer) tussen 2021 en 2022, een bedrag van 600 euro. Bestelling moest binnen zijn voor 14/12.

Ik heb NIET gekozen voor het backup systeem waarop ik 1 kring kon koppelen.
1 kring die dus niet tot de huidige kringen behoort. Maw, je kan er een verlengkabel op aansluiten om een specifiek toestel van stroom te voorzien.
Ik zag daar het nut niet van in.
Bijkomend, wanneer zou het ooit eens kunnen uitvallen? In de winter? Wanneer heb ik de grootste kans dat mijn batterij NIET vol zit? In de winter?
Mijn serverke hangt achter een UPS. Voor mij voldoende voor de heel korte stroomonderbrekingen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

ygeffens schreef: ....

Die "eilandbewaking" begrijp ik niet goed.
Eilandbewaking is een technische term waarbij je eigenlijk moet gaan zorgen dat bij stroomuitval op straatniveau, je omvormers mee uitvallen.

Dwz: als Fluvius in jouw straat de stroom afschakelt, moeten je omvormers ook uitvallen. Anders kunnen zij niet veilig aan het elektriciteitsnet werken. Stel dat jouw toestel spanning/stroom blijft leveren, dan gaat dit richting de straat en vormt dit een gevaar. Dit zou bvb ook intern in je huis kunnen zijn (denk aan onderbreking van de tellerkast en je omvormer blijft leveren waarbij je als het ware een eigen eiland creëert).

En aangezien het toestel dat je voorstelt gemaakt is om zonder elektriciteitsnet te werken, gaat dat dus elektriciteit willen blijven leveren zodra de spanning van straat wegvalt. Wat natuurlijk niet gaat kunnen aangezien het meer dan 300 watt is
(+ je toestel al gesneuveld gaat zijn zodra je het op het stroomnet aansluit owv faseverschuiving)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

En om dan naar het voorbeeld te gaan van dat zonnepaneel met een stopcontact-stekker, heeft die dan niet hetzelfde probleem?

https://www.bol.com/nl/nl/p/plug-play-z ... 0007073174

Of valt (in principe) elke omvormer uit zodra de spanning van het net wegvalt?
Lijkt me dat die dingen niet kunnen gekeurd zijn als ze dat niet doen.

En dat probleem van faseverschuiving heb je niet met een omvormer omdat die synchroon loopt met het net.

Ik begin hem te snappen. Interessant !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik dacht dat in Belgie daarom alles moest voldoen aan Synergrid C10/11. Is een verplichting om materiaal te gebruiken dat in Belgie is goedgekeurd ivm de veiligheid van het net. Eigenlijk mag je dus het zonnepaneel dat je aanhaalt niet in Belgie gebruiken (tenzij het toch gehomologeerd zou zijn ...)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Omdat die omvormer niet goedgekeurd is veronderstel ik dan.

Ik redeneer nog even verder:
Dat zonnepaneel levert max 680w.

Stel: het net valt uit.
De omvormer valt niet uit (zoals die zou moeten)
't is zomer, en dat paneel (en omvormer) levert wat het kan.

In huis heb je apparatuur staan dat samen bvb 1000w aan 't verbruiken is.

Wat gebeurt er dan?

(Als ik er zelf even verder over nadenk) Volgens mij niets, want je zei "Die omvormer krijgt zijn sinus van het net en loopt dus perfect in sync." en aangezien er geen net is, ... Dus eigenlijk valt die daardoor dus uit ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij dat zonnepaneel van bol.com zie ik wel staan:
Deze set is ideaal voor op een schuur, tuinhuisje, vakantiehuisje, stacaravan of een andere locatie met een net aansluiting.

Dus dat is opnieuw geen free-running apparaat. Zoals hier al eerder aangehaald: als je omvormer geen eiland-bewaking zou hebben zou die bij een stroomuitval gaan proberen om de volledige straat van elektriciteit te voorzien, waarvoor die uiteraard veel te weinig vermogen heeft.

Een klassiek (generator-gebaseerd) net gaat bij een tekort aan stroom trager draaien waardoor de frequentie zakt. In 2018 hebben we dat bv gehad (https://www.entsoe.eu/news/2018/03/06/p ... technical/ ), één van de meest zichtbare gevolgen was toen dat wekkerradio's (die doorgaans hun klok baseren op de 50Hz van het net) begonnen achter te lopen.

Bij een overbelaste omvormer zal in de eerste plaats de beveiliging afschakelen. Maar in de veronderstelling dat het toestel niet beveiligd zou zijn vermoed ik dat de frequentie niet gaat wijzigen maar dat de spanning gaat zakken (waardoor de stroom en dus het gevraagde vermogen afneemt).

Los daarvan: no way dat een apparaat dat autonoom 230V kan leveren en een mannelijke stekker als uitgang heeft ooit een CE keuring zou krijgen. Ik zeg niet dat een CE-label zaligmakend is, maar DAT zouden ze wel gezien hebben :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Avenger 2.0 schreef:
liegebeestig schreef:Als je je huis (deels) van backup stroom wil voorzien als het net uitvalt, dan kun je bij bepaalde thuisbatterij-omvormers een noodcircuit samenstellen. Welk batterijsysteem is het geworden?
Moest het uitschakelplan ooit in werking treden is dat inderdaad interessant. Maar als ik het goed begrijp kan de thuisbatterij-omvormer niet genoeg vermogen leveren voor het hele huis van noodstroom te voorzien? Dan zou je eventueel zelfs de noodbatterij kunnen instellen om van netstroom te laden en bij het in werking treden van het uitschakelplan deze te gebruiken.
De thuisbatterij die wij hebben kan wél het ganse huis van stroom voorzien, maar we hebben de nodige kabels etc niet laten plaatsen.
Fluvius zou er ook geen last van hebben, want de batterij levert nooit naar het net. Dus ook niet als de stroom uitligt en de batterij moet dienstdoen als enige voeding.
Kostprijs (werkuren en materiaal) om de thuisbatterij wél als backup te kunnen gebruiken: €500.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Welk systeem heb jij nu weer Heist? Hier is de backup functie, of beter gezegd volledige eilandfunctie en offgrid mogelijkheid het uitgangspunt geweest voor een batterij.

Hier staat dan ook een driefase Sunny island met byd batterijen. Met zelfs een enwitec onderbreking box die volledig mechanisch met relais de onderbreking doet naar het net als daar geen stroom meer uitkomt. Er is ook de optie om een generator in te pluggen.

30 procent van de batterij wordt gereserveerd voor dit soort noodgevallen. Omschakelen duurt 1 seconde owv driefase. Geen ups dus. Het kan nog wel sneller naar het schijnt.

Terugverdientijd is er uiteraard niet maar wie zo rekent komt binnen 5 jaar bedrogen uit volgens mij.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:Welk systeem heb jij nu weer Heist?
Growatt, monofasig.
Hier is de backup functie, of beter gezegd volledige eilandfunctie en offgrid mogelijkheid het uitgangspunt geweest voor een batterij.
Voor het aantal keren dat het net er bij ons uitligt, vond ik het die €500 niet waard.
Dat kan veranderen natuurlijk :).
Het zijn ook geen Growatt-componenten die nodig zijn, zoals je zelf weet. Gewoon standaard GE/Vynckier/Schneider componenten van de lokale elektriciteitswinkel.
Met zelfs een enwitec onderbreking box die volledig mechanisch met relais de onderbreking doet naar het net als daar geen stroom meer uitkomt.
Zoiets dus: mechanische sturing/detectie.
30 procent van de batterij wordt gereserveerd voor dit soort noodgevallen.
Wow. Dat is best veel, voor iets dat sowieso bijna nooit voorvalt.
Het kan nog wel sneller naar het schijnt.
Dat betaal je férm.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

De bedoeling is meer onafhankelijkheid, en helaas merk ik wel degelijk geregeld uitval bij ons (Limburgse gemeente). Het net valt er minstens 1x om de 2 maanden uit. Ik zal de onderbrekingen nu nog wel merken voor 1 seconde. En mijn apparatuur kan beter met de juiste instellingen, maar dat is nog even zoeken.

In onze nieuwbouw hebben we niks anders dan elektriciteit, dus het is essentieel. Daarom wekken we zo veel mogelijk zelf op en bewaren we het. Ook onze keuken (water, koken enz) hangt ervan af. De verwarming kan wel even uit in een goed geïsoleerd huis. Full power kan het huis 6-8u verder op batterij in de winter (nog niet getest), maar in principe zet je dan sowieso enkele grote verbruikers af.

Maar inderdaad, weinigen zullen het nut er (nu) van inzien. Als je in Zuid-Afrika woont, weet je al meer hoe de toekomst eruit ziet :)

Het is volgens mij de enige nuttige functie van een thuisbatterij :)
Duur? Een kleine personenwagen als je alles zelf kunt installeren (dat hebben we wel gedaan want anders is het wellicht héééél duur).
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Waarom zo snel willen omschakelen?

Hier bewust gekozen voor traag schakelen.

Eerst korte periode pauze zodat telerec’s hun werk kunnen doen (indien de fout van binnenuit zou komen is het nutteloos om te schakelen naar noodvoorziening)
Nadien opstart generator en controle van alle parameters van de generator
Daarna omschakeling naar stroomloos, dan pas omschakeling naar generator

Batterijen zijn nog veel te duur, dieselgenerator is veel goedkoper in TCO
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Generator is bij ons niet aan de orde. Het gaat om batterijen. Die mogne best wel snel inspringen om ups overbodig te maken.

Generator heeft onderhoud nodig he. Die hoeft idd niet zo snel in te springen.

Dus jij kan je huis laten draaien op de generator zonder buffer, batterij dus?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

liegebeestig schreef:Dus jij kan je huis laten draaien op de generator zonder buffer, batterij dus?
Vooralsnog leven we in een land waar stroom quasi 100% stabiel is, dus laat ons de discussie aub serieus houden.
In de 20 jaar dat ik hier woon is de stroom hier misschien 3 keer uitgevallen door externe factoren. Geen idee hoe lang, maar volgens mij slechts 1 keer dat het in minuten geteld werd en de andere 2 keer in seconden.
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

TeLugo schreef: dieselgenerator is veel goedkoper in TCO
liegebeestig schreef: Generator heeft onderhoud nodig he.
Onderhoud zit mee vervat in de TCO... alsook de nodige standby verwarming (nooit een koude start) en de regelmatige omschakeling om het systeem te testen
liegebeestig schreef:Dus jij kan je huis laten draaien op de generator zonder buffer, batterij dus?
het zou kunnen . Vermogen is geen probleem
Maar ons huis staat los van de generator, zou niet weten waarom ik dat zou doen...
weggegooid geld om op een correcte en veilige manier het huis daarop te voorzien.

Dat jij dit wel doet is je eigen keuze, maar zo snel schakelen is nutteloos en zelfs grote kans op onveilige situaties.
cadsite schreef: Vooralsnog leven we in een land waar stroom quasi 100% stabiel is, dus laat ons de discussie aub serieus houden.
In de 20 jaar dat ik hier woon is de stroom hier misschien 3 keer uitgevallen door externe factoren. Geen idee hoe lang, maar volgens mij slechts 1 keer dat het in minuten geteld werd en de andere 2 keer in seconden.
Nadat mijn ouders gestopt zijn met hun bedrijf hebben we hun gebouw gesloopt en industrieloodsen gezet en verhuren we koelcellen in de loodsen.
Daar steekt een groot kapitaal aan fruit, eigendom van de huurder maar met onze garantie en verzekering naar correcte bewaring.

Op het moment dat de generator overneemt gaan alle sturingen van de koeling naar noodregime voor minimaal verbruik.
Daarmee kunnen we 6 uur goede bewaring garanderen op basis van de generator.

Na 4 uur panne moet er een vrachtwagen langskomen die een groter vermogen generator kan aankoppelen om terug naar normale koeling te gaan. Dit is contractueel vastgezet!

De afgelopen 5 jaar hebben we 7 keer zo een vrachtwagen aangekoppeld... 3 keer wegens geplande werken die uitliepen maar effectief 4 keer wegens storingen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”