Laadpalen

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

In nederland zijn ze er nu al achtergekomen dat het elektriciteitnet alle laadpalen niet gaat gaan aankunnen.
Eens zien wanneer ze in België achter deze conclusie gaan komen als ze willen dat vanaf 2024 bijna elke nieuwe wagen elektrisch moet zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... FS80_NjQsE
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het zo verguisde capaciteitstarief is daar toch al een antwoord op. En de volgende stap is om het tarief variabel te maken en daarvoor dient de digitale teller.
Beide ingrepen moeten de extremen in vraag en aanbod uitvlakken zodat het netwerk het kan bolwerken.
Misschien zijn we in België toch nog niet zo slecht bezig. Alleen jammer dat die veranderingen zo slecht gecommuniceerd en gemotiveerd werden zodat bijna de hele bevolking er tegen is. Inclusief hier op userbase.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

R2D2 schreef:Het zo verguisde capaciteitstarief is daar toch al een antwoord op. En de volgende stap is om het tarief variabel te maken en daarvoor dient de digitale teller.
Beide ingrepen moeten de extremen in vraag en aanbod uitvlakken zodat het netwerk het kan bolwerken.
Misschien zijn we in België toch nog niet zo slecht bezig. Alleen jammer dat die veranderingen zo slecht gecommuniceerd en gemotiveerd werden zodat bijna de hele bevolking er tegen is. Inclusief hier op userbase.
Dat zogenaamde verguisde capaciteitstarief dient maar voor 1 ding en is geld opbrengen voor de gemeenten als aandeelhouder vd intercommunales.. Al de rest is gewoon bullshit. Dit is het duidelijkst te merken dat fluvius en VREG te tam zijn om een simpele tool mee te geven met die slimme meter zodat je bepaalde grenzen niet over gaat.. Op dit moment is het allemaal retro actief checken wanneer het kwaad geschied is.
Wat de elektrische voertuigen betreft.. Ik vraag me af hoe jij een wagen met een batterij van 60kw gaat opladen tegen een tempo van 1kw want zodra je harder gaat ga je ongetwijfeld miserie hebben..
Er is totaal nul visie in dit land en de combo elektrische voertuigen in samenwerking met het capaciteitstarief is het mooiste voorbeeld daarvan..
Yator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:17
Bedankt: 2 keer

R2D2 schreef: Misschien zijn we in België toch nog niet zo slecht bezig. Alleen jammer dat die veranderingen zo slecht gecommuniceerd en gemotiveerd werden zodat bijna de hele bevolking er tegen is. Inclusief hier op userbase.
Het capaciteitstarief
De slimme meter
Een toekomstige variabele kostenstructuur

Enkel en alleen extra kosten omdat men in het verleden niet investeerde in het stroomnet

Dit zijn geen oplossingen maar uitstel van problemen die er aankomen

Men is jarenlang slecht bezig, daarover valt dus weinig te communiceren
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Yator schreef:
R2D2 schreef: Misschien zijn we in België toch nog niet zo slecht bezig. Alleen jammer dat die veranderingen zo slecht gecommuniceerd en gemotiveerd werden zodat bijna de hele bevolking er tegen is. Inclusief hier op userbase.
Het capaciteitstarief
De slimme meter
Een toekomstige variabele kostenstructuur

Enkel en alleen extra kosten omdat men in het verleden niet investeerde in het stroomnet

Dit zijn geen oplossingen maar uitstel van problemen die er aankomen

Men is jarenlang slecht bezig, daarover valt dus weinig te communiceren
Veel van deze zaken zijn nodig door de vergroening van onze energieproductie.
Energie benutten wanneer deze beschikbaar is, we wouden natuurlijk ook de kerncentrales sluiten hé...
Groene energie is immers altijd duurder als grijze energie, die rekening moet ergens betaald worden helaas.

Wat verwacht je, de "gemiddelde" Vlaming komt om 18 uur thuis aan, auto in het stopcontact... en snelladen maar om zo snel mogelijk terug opgeladen te zijn... Van waar moet deze elektriciteit komen denk je, los van of we het kunnen transporteren?
Allemaal van een piekcentrale met laag rendement zeker, ook goed bezig!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

tom35 schreef: Dat zogenaamde verguisde capaciteitstarief dient maar voor 1 ding en is geld opbrengen voor de gemeenten als aandeelhouder vd intercommunales.. Al de rest is gewoon bullshit. Dit is het duidelijkst te merken dat fluvius en VREG te tam zijn om een simpele tool mee te geven met die slimme meter zodat je bepaalde grenzen niet over gaat.. Op dit moment is het allemaal retro actief checken wanneer het kwaad geschied is.
Wat de elektrische voertuigen betreft.. Ik vraag me af hoe jij een wagen met een batterij van 60kw gaat opladen tegen een tempo van 1kw want zodra je harder gaat ga je ongetwijfeld miserie hebben..
Er is totaal nul visie in dit land en de combo elektrische voertuigen in samenwerking met het capaciteitstarief is het mooiste voorbeeld daarvan..
Helemaal mee eens: nul visie.

Het capaciteitstarief heeft niet als belang het stroomverbruik te spreiden, anders was het anders opgezet: als ik in de toekomst een EV zal hebben, weet ik zeker dat ik iedere maand wel eens een keer hem 's avonds moet insteken en hij tegen de ochtend erna volledig opgeladen moet zijn. Maw: laden op volle kracht. Daarmee verdwijnt meteen de incentive om dat niet iedere keer te doen als ik hem moet opladen.

Waarom voorzichtig zijn met het capaciteitstarief als je weet dat 1 keer per maand een foutje maken meteen je hele maand verknalt. Maw: als ik de eerste dag van de maand toevallig veel verbruik, is er geen enkele winst meer voor mij om mijn verbruik nog te willen spreiden de rest van de maand. Dit gaat een belasting zijn die officieel als doel heeft het verbruik te spreiden, maar mensen gaan gewoon betalen en niet naar hun verbruik kijken, ook al omdat het gewoon niet op te volgen is ...

De subisidies voor thuisbatterijen zijn ook een voorbeeld van kortetermijnbeleid (ook al denken velen daar anders over): De overheid verplicht ons over enkele jaren quasi allemaal een elektrische auto te bezitten. Slimme laadpalen gaan dan zorgen dat je je auto kan laden als je overschot hebt. Thuisbatterij wordt dan volledig overbodig ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

tom35 schreef: Wat de elektrische voertuigen betreft.. Ik vraag me af hoe jij een wagen met een batterij van 60kw gaat opladen tegen een tempo van 1kw want zodra je harder gaat ga je ongetwijfeld miserie hebben..
Er is totaal nul visie in dit land en de combo elektrische voertuigen in samenwerking met het capaciteitstarief is het mooiste voorbeeld daarvan..
Ik vermoed dat je geen EV hebt gezien je bedenking en dat je nog geen laadervaring hebt.

Er vanuit gaan dat dat je thuis kunt laden en niet je volledige batterij capaciteit 60kWh (400km) gaat leeftijden elke dag dan staat je voertuig normaliter 12u/dag stil aan je voordeur.

Je betaalt zo wie so voor het minimum tarief van 2500W, ook al je ligt te slapen. Als je, zoals met een smartphone, elke keer je thuis komt inplugt zal je wel een hele werkweek kunnen rijden. En zelfs al is je accu leeg op vrijdag avond, de wagen staat in t weekend lang genoeg stil om volledig op te laden. Daar zit hem de limiet niet.

Het capaciteitstarief levert uitdagingen op het moment dat je binnenshuis stroom gaat verbruiken. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat je op die ogenblikken niet gaat laden. De betere oplossing is een slimme, lees aanstuurbare, Wallbox te installeren. Immers de EV lader in die in de wagen zit is per 1A stap aan te sturen. Die wallbox is connecteerbaar met de DM en weet hoeveel stroom het huis verbruikt en past de laadstroom aan zodat je perfect op de limiet werkt.

Een slimme wallbox is het toestel dat je nodig hebt mocht je een PV installatie hebben want dan kan je zelfs kiezen om enkel zonnestroom te tanken of een combinatie van netstroom (limiet) én zonnestroom te tanken om sneller de accu vol te krijgen.

Om u een idee te geven: eind vorig jaar enkel tests uitgevoerd om de impact van de DM en capaciteitstarief te bepalen. Huis is volledig elektrisch met WP, ESWW, Koken, EV en een PV die dan quasi nutteloos erbij hangt.

2500W zal ik niet halen als ik mijn comfort niet beperk. Immers ik zou alle verbruikers, incl WP, indien ik de elektrische badkamer verwarming opstart moeten uitzetten. En dan nog moet ik wachten tot de badkamer voldoende warm is anders zal de regenwater pomp roet in het eten gooien. Ik spreek hier zelfs nog niet over EV hé.
In uren dat er weinig verbruik is kan ik wel laden maar te weinig omdat de WP een groot deel van de beschikbare energie verbruikt.

Met 3500W zou het lukken indien er een strikte regel wordt nageleefd. 4500W levert me met enig nadenken voldoende comfort om te leven zoals tot op heden. Grote verbruikers moeten na elkaar opstarten en niet tegelijkertijd maar dit kan ook praktisch. Bij deze 2 waarden wordt het laden van de EV wel mee gerekend.

Gezien ik een PV installatie heb, heb ik in 1ste helft van nov 3500W, vanaf de 2de helft 4500W tot eind feb nodig en 3500W voor de eerste helft van maart.
Indien 1kW capaciteit 60€ zou kosten (gemak van rekenen) dan wordt dit voor de maand waarin dit voorkomt mee voor 60/12=5€, dus 2kW wordt 10€ meer voor max 4 of 5 maanden.

December en Januari staan al niet ter discussie omdat je de capaciteit al zal nodig hebben om sociale leven van kerst en nieuw met lucht/diner in te vullen. In de nacht heb je dan bijna dubbel zoveel energie ter beschikking of je hebt maar half zo fel tijd nodig.
November en maart zal je moeten bekijken en reken maar mocht je willen besparen of buitenshuis laden, wat duurder is, misschien toch niet goedkoper is dan die meerkost voor de supplementaire capaciteitskost.
Bij buitenhuis laden ben je wat tijd kwijt tenzij je tezelfdertijd kunt shoppen. Sta je aan een snelladers en kan je aan 50kW tanken dan gaat dit wel 20 keer rapper dan thuis. Je kan dit buitenhuis tanken ook gebruiken als supplement wat je thuis niet kan tanken zodat de tijd eigenlijk beperkt is.
Wat verwacht je, de "gemiddelde" Vlaming komt om 18 uur thuis aan, auto in het stopcontact... en snelladen maar om zo snel mogelijk terug opgeladen te zijn... Van waar moet deze elektriciteit komen denk je, los van of we het kunnen transporteren?
Allemaal van een piekcentrale met laag rendement zeker, ook goed bezig!
Het probleem onder capaciteitstarief is niet de hoeveelheid beschikbare elektrische energie het is de bekabeling in de straat. Immers in wat oudere wijken wordt 1 op 3 nieuwere wijken 1 op 4 huizen geteld om het aansluit vermogen op te gebruiken. Standaard heeft een huishouden een 1 fasige 40A aansluiting, wat overeenkomt met 9kW. Dat wil zeggen dat met 1 op 3 dat elk uis eigenlijk maar 3kW tezelfdertijd mag verbruiken.
Nieuwe wijken zijn 3f 32A aangesloten 22kW met 1 op 4 neerkomt op 5,5kW per huis tezelfdertijd.

Moderne gascentrale. Hebben een rendement van boven de 60%
Oude klassieke centrales draaien rond de 33% en kerncentrales zitten rond of net onder de 30%.
Als je dan over een piekcentrale spreekt dan gebruik je die liefst zoveel mogelijk indien ze al opgestart moet worden de kosten per kWh dalen dan immers.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

En dan dit nog de meeste wagens zullen wel overdag als de werkende mens op het werk is insteken op de laadpalen van het werk, dus overdag meer stroom nodig en dit niet alleen in België maar ook in andere landen dus waar gaan ze die stroom dan moeten gaan halen maar dit is dan wel nog een ander probleem. En in de winter wordt dit probleem alleen maar groter als er stroom tekort moet zijn en dan nog niet te spreken van als ze de kerncentrales sluiten want voor die stroom die dan wegvalt op te vangen is er nog niks.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

technicus schreef:En dan dit nog de meeste wagens zullen wel overdag als de werkende mens op het werk is insteken op de laadpalen van het werk, dus overdag meer stroom nodig en dit niet alleen in België maar ook in andere landen dus waar gaan ze die stroom dan moeten gaan halen maar dit is dan wel nog een ander probleem. En in de winter wordt dit probleem alleen maar groter als er stroom tekort moet zijn en dan nog niet te spreken van als ze de kerncentrales sluiten want voor die stroom die dan wegvalt op te vangen is er nog niks.
Om te beginnen moet je eens naar de verbruikscurve per kwartier kijken in België.
Je zal merken dat er 2 grote pieken zijn en die worden opgevangen, dus de capaciteit is er wel maar wordt bij dalen niet of te weinig gebruikt.
België is maar een klein stukje vanuit de zon bekeken en die zo'n zit overdag volop te schijnen. Dus interconnectie kunnen zonnestroom verdelen (overdag). Idem voor wind.
Naar capaciteit heeft men in NL een studie gedaan wanneer, ik ben de correcte cijfers kwijt, 1.000.000 wagens van vandaag op morgen elektrisch zouden zijn en de resultaten waren verassend in het voordeel van EV.

Huidige redeneringen over over capaciteitsinstallaties van wind en zon worden momenteel direct de grond in geboord door het bestaan van niet modulerende centrales die men in leven wil houden.

Indien men de energie transitie zou kunnen/willen uitvoeren zal men verbruik moeten afstemmen op generatie en indien niet moeten spreiden.
Anderzijds zal men moeten inzetten om interconnectie op grote schaal moeten voorzien.

Momenteel ligt een DC verbinding tussen BE en de UK, gezien we in een verschillende tijdzones leven liggen die pieken al op verschillende momenten. Oost-west in BE is er al 15min verschil als t donker wordt of als de zon op komt.
Trek dit open naar meer oost-west, maar ook naar het noord-zuid, en 3000km met DC overbruggen geeft niet veel verlies, en je komt er wel, tenzij men lokaal blijft houden aan oude technieken.
Landen met een instabiele regering vormen nog een struikelblok.

BE heeft beperkte hydro, mocht er een interconnectie zijn met een land met veel hydro dan kan men nog meer stockeren om pieken op te vangen. Echter stroom vloeit naar de dichtsbijzijnde verbruiker dus de stroom voor die hydro zal anders vloeien dan de financiële verrekening maar wel verrekend worden zoals in deze alinea hierboven beschreven.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zijn wel een paar technologieën die een deel van de oplossing kunnen zijn om tegelijk vele auto's op te laden.

Batterijen;
Er zijn al laadstations die hun eigen batterijpack hebben. Afgeschreven batterijen van elektrische wagens die daarvoor hergebruikt worden. Met de netvoeding gaat men de batterij opladen. En dan met die batterij de auto. Is om snelladen mogelijk te maken op locaties waar de elektricitietsvoorziening niet krachtig genoeg is om rechtstreeks te kunnen snelladen.

Een voorbeeld van zo'n locatie was een klein laadstation ergens hoog in de bergen. - Lijkt mij een oplossing die voor specifieke situaties kan helpen maar niet echt de oplossing is in het algemeen.

Een technologie waarvan ik denk dat er meer potentieel is dat is energie opslaan doormiddels van een vliegwiel. Flywheel energy storage. Ook wel ' Kinetische batterijen'.

Zeer interessante technologie. Er hebben zelfs elektrische bussen rondgereden met een vliegwiel als batterij. De laatste staat in Antwerpen;
https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrobus

Hoe zoiets gebruiken voor het opladen van auto's weet ik niet. Maar ik veronderstel dat het dan zou zijn;
We hebben X laadpunten voor auto's. Als we al die auto's direct van het stroomnet willen opladen hebben we X keer het aantal laadpunten aan vermogen nodig.

Steek daar een kinetische batterij tussen per laadpunt. De stroom gaat die vliegwielen aandrijven één per één en op toeren brengen en regelmatig een boost geven. Als een auto wil opladen dan gaat men het momentum van het vliegwiel omzetten in stroom. Er is dan op dat moment geen belasting van het stroomnet. Op die wijze kan men veel meer auto's opladen met een constant lager stroomverbruik.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Willen jullie nu batterijen gaan inzetten om batterijen gaan op te laden.. Over efficiënte gesproken.. Daarnaast als fluvius merkt dat de mensen hun rekening gaan sturen met batterijen gaan die binnen de kortste keren belast worden, zie maar naar de zonnepanelen dat is het mooiste voorbeeld hiervan.
Het probleem is en blijft dat de gemeentes de laatste jaren de intercommunales leeg gezogen hebben waardoor er nul geïnvesteerd is en we nu dus in de miserie zitten... Daarnaast is dat capaciteitstarief uitstel van executie want en elektrificatie van auto's en uitfasering van gas als verwarming naar wps gaat de vraag naar elektriciteit doen toenemen en onze kabels kunnen het nu al niet aan.. Diegene die niet doorhebben dat dat capaciteitstarief er alleen maar komt om meer geld in dat laadje te brengen die zijn echt naïef..
Ik lees het hier graag dat we moeten gaan organiseren, sturen mooi maar laat daar nu net fluvius tegen wringen.. Ze hebben nul nils nada gedaan om de mensen te helpen die meter te gebruiken als waarschuwing, wel retro actief als het kwaad geschied is.. Je zou denken als het zo slecht gesteld is met dat netwerk dat ze daar mee zouden bezig zijn, preventie... Daarnaast sturen ze je naar een website waar alleen techneuten mee weg kunnen en dus 95% vd bevolking afhaakt.. Om nog maar te zwijgen van het geld dat er door die firma's gevraagd wordt om dat dom kreng iets slimmer te maken..
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

tom35 schreef:Daarnaast als fluvius merkt dat de mensen hun rekening gaan sturen met batterijen gaan die binnen de kortste keren belast worden, zie maar naar de zonnepanelen dat is het mooiste voorbeeld hiervan.
Worden zonnepanelen belast???? Ik leer hier iedere dag bij.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@tom35

Als je een aansluiting zou hebben van 11A (je hebt normaliter minstens 40A) dan kan je in 24u 60kWh verbruiken. De meeste mensen hebben maar 10kWh/24u nodig, iets minder in de zomer iets meer in de winter.

Het concept van batterij capaciteit van laadpalen* is anders.
Je hebt je netaansluiting en gebruikt die capaciteit voor het laden. Moet je tijdelijk sneller laden dan springt de batterij bij. Zelfde concept bij de thuusbatterij, verbruik je tijdelijk leer dan 2500W dan neemt de batterij het meerverbruik over. Daarna is er zonnestroom of netcapaciteit voldoende om de batterij bij te laden.

*zoals aangehaald batterijen die niet meer voldoen in een EV. Lees eerste gebruiker heeft de grote batterij nodig voor zijn dagelijks lange trip. Bij een capaciteit van 80% haalt hij zijn dagelijkse trip niet meer en verkoopt tweede hands aan iemand die minder verplaatsingen heeft per dag, die verkoopt bij 60% capaciteit aan iemand voor stadritten. Bij 40% is die misschien niet meer bruikbaar in de wagen en wordt die stationair nog gebruikt
Is het 80, 60, 40% dit is afhankelijk van de markt en marktprijs.

Er zijn nu batterij pakketten te koop van gecrashte Tesla model denk S, Porches en er zijn voldoende kopers die er een thuisbatterijsysteen van maken zodat die niet voor andere doeleinden gebruikt worden (wegens te duur)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

R2D2 schreef:Het zo verguisde capaciteitstarief is daar toch al een antwoord op. En de volgende stap is om het tarief variabel te maken en daarvoor dient de digitale teller.
In weerwil van wat de DNB's en de slippendrager van de DNB's (de VREG) ons wil laten geloven, gaat de huidige versie van het capaciteitstarief (CT) daar helemaal niets aan veranderen.
Dat zou zo zijn mocht élke piek een bepaalde financiële compensatie/sanctie tot gevolg hebben. Dat is echter niet het geval en dus valt de sturende werking grotendeels weg.

Wat is er mis met het huidige CT:
> Als iedereen 24/7 2,5kW trekt, wat prima te regelen is met elektronica en een batterij van €6K, dan ligt het net compleet plat.
> Waarom zou ik in december en januari op mijn piek letten? Ik weet nu al dat ik op 31/12 én 1/1 een groot feestmaal ga bereiden en dus zeer zeker langer dan 14minuten vér boven de 3kW ga uitkomen.
Dus ik weet nu al dat in december en januari mij niets van die pieken moet aantrekken, omdat 31/12 én 1/1 sowieso toch een dikke piek ga trekken.
> In de maanden april/september ga ik quasi niets van het net nodig hebben (6kWp PV + 12kWh batterijen), waarom moet ik dan betalen voor een piek of zelfs een minimumbelasting die ik tóch niet haal. Met dat soort onnozelheden wordt de hervorming die het CT invoert wel moeilijk te verdedigen als "een visie" en komt de suggestie "poenpakkerij voor de DNB's" toch wel dichtbij.

Hoe kan het beter:
- API om netbelasting aan te geven -> als ik 's nachts een piek van 8kW trek gedurende 2u, is er toch niets aan de hand, en toch maakt het huidige CT geen onderscheid tussen "een problematische piek die de capaciteit mogelijks doet overschrijven" en "een piek op de moment dat het net maar voor 0,0% gebruikt wordt"
- investeren in het net, zodat productie van groene energie - notoir moeilijk te voorspellen - optimaal ingezet kan worden
tom35 schreef:Wat de elektrische voertuigen betreft.. Ik vraag me af hoe jij een wagen met een batterij van 60kw gaat opladen tegen een tempo van 1kw want zodra je harder gaat ga je ongetwijfeld miserie hebben...
Er zijn wel oplossingen voor: een module die het opladen beperkt tot een maximale waarde van uw ganse installatie die je zelf instelt.
Als je die waarde op 3kW zet, krijgt de laadpaal het verschil tussen het momentane verbruik in huis en wat het maximum mag zijn: als uw huis 2kW verbruikt (bv vaatwasser ofzo), dan krijgt de auto 1kW. Wat later heeft de vaatwasser gedaan en krijgt de auto 2,8kW (200W "achtergrondverbruik zoals wifi, wekkers etc).

Maar versta me niet verkeerd, zie hoger, het huidige CT is gewoon de VREG die voor de DNB's rijdt. Want bovenstaande tools zal je niet op de website van VREG of DNB's zien staan. Opnieuw: het CT lijkt moeilijk te verdedigen als "een visie" en telkens opnieuw komt de suggestie "poenpakkerij voor de DNB's" toch wel héél dichtbij.
Er is totaal nul visie in dit land en de combo elektrische voertuigen in samenwerking met het capaciteitstarief is het mooiste voorbeeld daarvan..
Dat is niet helemaal waar.
De visie is er wel: zoveel mogelijk saboteren, omdat de "vested intrests" belangrijker zijn dan de toekomst.
Vergeet niet dat de VREG een 100% Vlaamse bevoegdheid is en dat het agentschap opereert onder toezicht van de minister van Energie. Als je dus strijdt tegen de VREG, strijd je eigenlijk tegen "de visie" van de opeenvolgende Vlaamse ministers van energie.

Zoals altijd: let niet op de woorden, maar kijk naar de daden.
Energie: lippendienst voor EV, PV, batterij, maar eigenlijk het gebruik ervan keihard sabboteren via de VREG en de DNB's.
Mobiliteit: lippendienst voor het STOP-principe, maar tegelijk kruispunten zo inrichten dat autobestuurders een licence-to-kill krijgen
Yator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:17
Bedankt: 2 keer

honda4life schreef:
Yator schreef:
R2D2 schreef: Misschien zijn we in België toch nog niet zo slecht bezig. Alleen jammer dat die veranderingen zo slecht gecommuniceerd en gemotiveerd werden zodat bijna de hele bevolking er tegen is. Inclusief hier op userbase.
Het capaciteitstarief
De slimme meter
Een toekomstige variabele kostenstructuur

Enkel en alleen extra kosten omdat men in het verleden niet investeerde in het stroomnet

Dit zijn geen oplossingen maar uitstel van problemen die er aankomen

Men is jarenlang slecht bezig, daarover valt dus weinig te communiceren
Veel van deze zaken zijn nodig door de vergroening van onze energieproductie.
Energie benutten wanneer deze beschikbaar is, we wouden natuurlijk ook de kerncentrales sluiten hé...
Groene energie is immers altijd duurder als grijze energie, die rekening moet ergens betaald worden helaas.
De rekening is in het verleden al dubbel en dik betaald, maar het geld is niet gebruikt voor het stroomnet te verbeteren.

Hoeveel verouderde 3 fasige 230 volt netten bestaan er nog?
Nooit iets aan gedaan.

En dat groene energie duurder is dan grijze? Een beetje... een heel klein beetje...

Want elektriciteit is eigenlijk niet duur, enkel de totale elektriciteitsfactuur is duur.

Dit omdat men op alle mogelijke manieren kosten gaat factureren waarna deze opbrengsten niet gebruikt worden om elektriciteit te maken of transporteren maar enkel nuttig zijn om het dividend uit te keren
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even reageren op de 2 vorige posters

Het capaciteitstarief valt uiteen in 3 stukken

1 vaste kost voor 2500W: dit is de (verouderde en niet upgraded) infrastructuur uitbaten om ervoor te zorgen dat de stroom tot bij u komt. Onderhoud, upgraden waar nodig e.a. zijn in die kost inbegrepen en worden uit de huidige kWh prijs gehaald. Dit is een jaarlijkse kost per aansluiting en heeft niks met verbruik te maken. Of je dat nu per maand betaalt of per jaar of per maand dat je t net gebruikt zal geen verschil maken voor uw aansluiting.
Hoe kan ik inkomen de kost is elders verdwenen, losgemaakt van verbruik en

2 een kost per kWh voor t gebruik van t net. Een tricky parameter echter je kan verantwoorden om de vaste kost (1) laag te houden en de veelverbruikers te laten betalen omdat ze t net meer belasten (24/7 2,5kW oftewel 60kWh/d)

3 een piektarief als je boven de 2500W gaat.
Hiermee kan ik me niet verzoenen. Indien ik een dynamisch tarief afsluit wil ik de mogelijkheid hebben om zoveel mogelijk te verbruiken als de stroom goedkoop is. Indien ik dit doe dan is mijn factuur duurder wegens het piektarief welke ik aan de DNB moet betalen.

Ik kan me ook niet verzoenen met een systeem waar je iedere keer (kwartier) dat je je aansluitvermogen (een afspraak met een DNB en niet de zekeringen) overschrijd een boete moet betalen.

Dit onderdeel van het tarief zou je kunnen bestempelen onder poen pakken. Ik verduidelijk: mochten de pieken er nu voor zorgen dat het echt een probleem is dan zou je die niet mogen overschrijden. Nu kan je die afkopen en is er verder geen haan die erover kraait. Als iedereen betaalt (31/12 en 1/1) en er duikt geen probleem op dan kan je inderdaad over poenpakkerij spreken.

Een ander luik is de aanrekening van een DNB tarief per kWh voor verplichte services die DNB moeten naleven maar niet noodzakelijk services voor de verbruiker, de belastingsfactuur.
Deze staat al lang ter discussie maar de rekening moet wel betaald worden, nu is ze aan verbruik gekoppeld, de veelverbruikers dragen de zwaarste lasten. Denk maar aan de REG premies, openbare verlichting, GSC's, sociaal tarief, ... e.a.
Als je bv openbare verlichting uit deze kost haalt dan zal dit op het budget van stad of gemeente komen en die belasting zal verhogen afhankelijk van belastbaar inkomen. Veelverbruikers hebben niet altijd het hoogste belastbaar inkomen maar wel het geld om veel te verbruiken.

Het is ook onder deze noemer dat de elektriciteitskost verrekend wordt.


Voor mij komt het vreemd over dat het product tot bij u thuis brengen meer dan het dubbele kost dan de kost van het product zelf.
Best dat dit niet voor elk product geldig is dat we aankopen.
Even vreemd dat een gaselwest 50% duurder is dan de goedkoopste
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Vergeet in het geheel van 'eerlijke taksen' niet dat we nog jaren met de ongelijkheid van analoge/digitale teller zitten.

Mensen met een analoge teller moeten zich geen hol aantrekken van heel het gedoe, met wat geluk/pech nog 5 jaar en de anderen moeten op hun tellen passen bij elke grootverbruiker die ze aanzetten.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Vergeet in het geheel van 'eerlijke taksen' niet dat we nog jaren met de ongelijkheid van analoge/digitale teller zitten.

Mensen met een analoge teller moeten zich geen hol aantrekken van heel het gedoe, met wat geluk/pech nog 5 jaar en de anderen moeten op hun tellen passen bij elke grootverbruiker die ze aanzetten.
Ik heb dit nog niet doorgerekend echter ik ben niet zeker van uw stelling

Onder punt 2 van het capaciteitstarief is de kWh prijs voor een analoge teller 3 keer duurder dan met een DM (op het volledige jaarverbruik)

Voor wie PV's heeft betalen nog steeds prosumententarief (speciaal voor diegene die op punt 2 een jaar nul verbruik zouden hebben?)

En als je geen nulverbruik zou hebben betaal je onder beide noemers.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

bruma schreef:
Ik vermoed dat je geen EV hebt gezien je bedenking en dat je nog geen laadervaring hebt.

Er vanuit gaan dat dat je thuis kunt laden en niet je volledige batterij capaciteit 60kWh (400km) gaat leeftijden elke dag dan staat je voertuig normaliter 12u/dag stil aan je voordeur.
Ik denk dat jij eerder geen ervaring hebt in het gebruik van auto's door mensen die veel km's afleggen.

Ik zit in een nichemarkt en heb daardoor niet de mogelijkheid altijd dicht bij huis te werken. Voor mijn verste klant zit ik regelmatig verschillende dagen achter elkaar op ongeveer 175km van mijn thuis. Ter plaatse overnachten is veel te veel gedoe en praktisch onhaalbaar. Ik heb het geluk geen file te hebben en ben dus op 1,5u thuis. Als ik mijn wagen om 19u voor de deur zet, hoop ik wel dat die om 6u terug volgeladen zal zijn. En aangezien ik in de middle of nowhere (nichemarkt, again) zit bij een klant (zeker zonder mogelijkheid om ter plaatse te laden), is dat ook geen avance ...

Ik zal dus moeten kiezen: onderweg snelladen (wat ook aardig geld kost en erger nog: ook tijd), of thuis snelladen. Je kan al raden wat het wordt. Ik zal het capaciteitstarief dan wel betalen ...

En hier in de straat weet ik nog buren die serieus km's draaien, dus ik ben niet de enige. Op 100 huizen zullen er nog wel enkele mensen hun auto eens moeten snelladen.

En als ik zie dat op winteravonden de spanning hier in straat al regelmatig onder de 210 volt duikt (zonder EV), dan zijn die paar extra ladende auto's hier in de straat de doodsteek ...

En dan spreek ik nog niet over het verbruik van de warmtepompen die op termijn gas/mazout moeten vervangen ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

pfuhu schreef:
bruma schreef:
Ik vermoed dat je geen EV hebt gezien je bedenking en dat je nog geen laadervaring hebt.

Er vanuit gaan dat dat je thuis kunt laden en niet je volledige batterij capaciteit 60kWh (400km) gaat leeftijden elke dag dan staat je voertuig normaliter 12u/dag stil aan je voordeur.
Ik denk dat jij eerder geen ervaring hebt in het gebruik van auto's door mensen die veel km's afleggen.

...
Ik weet niet of 275km/dag 21jaar lang meetellen als ervaring?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor mensen die veel kilometers afleggen moet er natuurlijk een oplossing zijn. En die is er; een elektrische auto die ook een kleine verbrandingsmotor heeft als generator.

Maar uiteindelijk is dat de uitzondering. De meeste mensen rijden veel minder. Dat is dan ook de doelgroep die van belang is als je het hebt over de nodige infrastructuur en effect op de vermindering van de uitstoot.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

WalterB1 schreef:Voor mensen die veel kilometers afleggen moet er natuurlijk een oplossing zijn. En die is er; een elektrische auto die ook een kleine verbrandingsmotor heeft als generator.

Maar uiteindelijk is dat de uitzondering. De meeste mensen rijden veel minder. Dat is dan ook de doelgroep die van belang is als je het hebt over de nodige infrastructuur en effect op de vermindering van de uitstoot.
Een verbrandingsmotor is niet nodig als je een zuinige EV kiest met grote accu capaciteit.
Je kan dan zelfs afstanden afleggen waarbij je onvoldoende kan laden tijdens de weeknachten.
Zolang het te kort in 5 dagen niet groter is dan 90% van je accu.
Als ik op vrijdagavond thuis kom met maar 15% SOC, de stekker in steek dan is hij op laag vermogen zaterdag op zondagnacht vol, indien ik op zaterdag nergens heen moet.
Hij moet ook maar op maandagmorgen 100% vol zijn

Vorige week heb ik toch even aan een ultra hoge snellaadpaal (175kW paal) staan laden om thuis te geraken à 0,39€/kWh wat geen groot verschil is van wat de gaselwestkost is voor stroom.
OK, de meeste palen zijn duurder maar je tankt toch maar die paar minuten (kWh) om thuis te geraken.
Yator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:17
Bedankt: 2 keer

Dus omdat men ons elektriciteits infrastructuur jarenlang niet heeft willen moderniseren, moeten mensen die veel kilometers rijden dan maar een grote en dure auto kopen???
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Zoals ik in het topic over het capaciteitstarief al zei: de beleidsmakers (VREG & Vlaamse regering) willen hier cliche-Afrikaanse en/of maffiia-toestanden creëeren: fors meer betalen of je mag niet meespelen.
Vrijdag hadden we hier een verjaardagsfeestje met voor de klasgenoten van de jarige. Dat lukt dus niet zonder een piek van 5-6kW gedurende een half uur. De DNB's vinden het allemaal prima, kassa-kassa-kassa!

Gelukkig scheen de zon én had ik nog een quasi volle thuisbatterij, dus de piek voor de DNB's was maar 1-2kW, maar in de winter (lege batterij en geen PV opbrengst om 18u) wrijven de DNB's zich in de handen.

Net als in Afrika of in Libanon moeten we fors betalen om uiteindelijk nog met aftandse infrastructuur te eindigen en daarbovenop komen er nog artificiële restricties of forfaits om toch maar genoeg geld binnen te rijven.
Visie? De DNB's rijk maken.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@heist_175

Ik hoop voor u dat je het juiste thuisbatterij systeem hebt gekozen. Eentje die in de winter nadat het de piek opgevangen heeft (deels) terug gaat laden om de volgende piek op te vangen.
En liefst eentje waar je de max piek kan instellen of dat hij die opmeet en zelf instelt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Zo'n batterij is het alvast niet. Ze laadt op met de zon en ontlaadt bij verbruik.
Een "harmonica" batterij die enkel de piek voorkomt, heb ik niet :).

Het zou wel passen in de maffia-praktijken van VREG en DNB's: koop dit product, of betaal een niet nader genoemd bedrag :).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Da's een van de redenen waarom er bij mij nog geen batterij systeem staat.
Het systeem zou moeten werken met een flexibele tussenkomst

0-verbruik:
Als er voldoende zon op komst is vandaag of morgen (zoals bij u) - hoofdzakelijk zomer


2500-verbruik
Piekopvanging - hoofdzakelijk winter
Opladen met zon indien er vandaag of morgen voldoende zal zijn
Opladen met netstroom indien nodig om pieken op te vangen

Ergens tussenin - bij opeenvolgende zonloze dagen VS verbruik
Moet misschien een klein beetje bijspringen om een verbruiker toe te laten toch te kunnen werken
Bv volle accu en net te weinig stroom voor de SWW of EV laden te starten ipv te injecteren

Misschien op een hogere limiet dan 2500 afhankelijk van eigen verbruikssituatie - winter of comfort
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Het sop moet de kool waard zijn hé.
Deze PV+batterij setup zou 70-80% van mijn energieverbruik moeten afdekken, een "harmonica-batterij" haalt enkel de pieken eruit.
Dus hoge aanschafkosten en een onzekere "opbrengst".
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”