Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die BTW-verlaging kunnen ze enkel correct berekenen bij gas met een digitale meter waar ze de cijfers per maand kunnen opvragen.
En dan zal dit dus een peulschil zijn omdat het over de lente en zomer gaat.
Ook als het ze % zouden gaan toepassen over 12 maanden verbruik.
Politiek van mijn kl*t*n.
Dit is een maatregel die definitief had moeten zijn.
Zelfs op elektriciteit en op mazout.
Willen ze toch onderscheid maken, doe iets zoals bij het water.
Standaard en luxetarief.
Maar dan heb je er ook die terecht zijn, maar daardoor weer uit de boot vallen.
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ongeveer 20% van uw jaarverbruik telt voor april tot en met september (voor gas).
En daar krijgen we dan een btw verlaging voor, echt peanuts
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:DeCroo zegt het niet letterlijk, maar waar hij eigenlijk op doelt is rantsoenering van energie.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220309_98044682
‘Er moet een cap, een Europees plafond, komen op de groothandelsprijzen voor gas. Want het is het gas dat de prijzen aanstuurt. In Nederlandse havens en in Zeebrugge worden de prijzen gequoteerd. En daar kun je transacties boven een bepaald prijsniveau blokkeren. Alles wat boven dat plafond ligt, gaat gewoon niet door. Punt. Daarmee stuur je een heel duidelijk signaal naar de markt en dat zal de prijzen dempen.’
‘Je zou een aantal transacties kunnen kwijtspelen, inderdaad.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220309_98039426
Maar de economische geschiedenis leert dat dergelijke ingrepen niet zelden ongewenste effecten hebben, zoals tekorten of rantsoeneringen.
En waar blijven de deelstaten, met een oorlogsstrategie rond energie?
Sommigen pleitten op UB al openlijk voor een ontheffing van vergunnigsplicht voor energiegerelateerde investeringen. Dat zou me nogal een wildgroei geven.
Heeft iemand recente cijfers van PV-installaties? Ik hoor in de vriendenkring veel interesse, maar hoe representatief dat is, weet ik niet.
Wij zijn bezig met een grondige renovatie van een rijwoning in Sint niklaas (zonder architect aangezien er geen steunmuren of zo moeten verdwijnen) . Onlangs aan de stad gevraagd of er een probleem is dat we 12cm isolatie op de voorgevel laten kleven en dan crepi er tegen, kwestie van te weten wat te verwachten als we een omgevingsvergunning zouden indienen. Reactie stad, wat, crepi.. Dat zijn daar allemaal woningen in baksteen.. Kunt ge de buitenmuur er niet afhalen en dan isolatie steken en buitengevel terug zetten.. Klein detail, dat zijn huizen van de jaren 30 met een volle steense muur .. :-(
Wanneer ik dat antwoord en vraag of steenstrippen wel kunnen krijg ik de reactie, weet je raadpleeg een archict, laat die dat is bekijken en dan zullen we wel zien..hallo alleen die werken kosten al 7-10k als ik daar nog is een architect moet opzetten mag ik daar 3-5k bijtellen en dat voor een slaapkamer en voorkamer die nooit of zelden gaan verwarmd worden.. de bureaucratie is zo diep geworteld in onze maatschappij..resultaat is dat dat idee dus opgeborgen is.. slaapkamer zal langs binnen geïsoleerd worden, die voorkamer bezien we nog wel.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat was hier niet anders.
Carport plaatsen, is groter dan 40.
Geen architect, geen vergunning.
Dus gewoon weggegooid geld.
En dat is dan ook nog lekker 21% BTW wegens een intelligent beroep :bang:
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb overdreven, het is maar op 16,9% van ons jaarlijks gasverbruik, dat we maar 6% btw gaan betalen

https://www.mijnenergie.be/blog/effect- ... m=facebook
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Freec schreef:Ik heb overdreven, het is maar op 16,9% van ons jaarlijks gasverbruik, dat we maar 6% btw gaan betalen

https://www.mijnenergie.be/blog/effect- ... m=facebook
Een korting van een dikke 2% dus op jaarbasis :banana:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

En het probleem gaat het perspectief zijn.
Veel mensen gaan dit gewoon niet snappen.
Voor die lente-zomer gaat het BTW-verschil van de voorschotten af.
Bij je afrekening kan je die mooi terug mogen bijbetalen voor een groot deel.

Bij electriciteit zal dat wel wat beter lopen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

svermassen schreef:En het probleem gaat het perspectief zijn.
Veel mensen gaan dit gewoon niet snappen.
Bijkomend. Velen gaan nu denken "ah, 't is toch niet zo erg dat ik blijf verbruiken zoals voorheen"
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

tom35 schreef:Wij zijn bezig met een grondige renovatie van een rijwoning in Sint niklaas (zonder architect aangezien er geen steunmuren of zo moeten verdwijnen) . Onlangs aan de stad gevraagd of er een probleem is dat we 12cm isolatie op de voorgevel laten kleven en dan crepi er tegen, kwestie van te weten wat te verwachten als we een omgevingsvergunning zouden indienen. Reactie stad, wat, crepi.. Dat zijn daar allemaal woningen in baksteen.. Kunt ge de buitenmuur er niet afhalen en dan isolatie steken en buitengevel terug zetten.. Klein detail, dat zijn huizen van de jaren 30 met een volle steense muur .. :-(
Wanneer ik dat antwoord en vraag of steenstrippen wel kunnen krijg ik de reactie, weet je raadpleeg een archict, laat die dat is bekijken en dan zullen we wel zien..hallo alleen die werken kosten al 7-10k als ik daar nog is een architect moet opzetten mag ik daar 3-5k bijtellen en dat voor een slaapkamer en voorkamer die nooit of zelden gaan verwarmd worden.. de bureaucratie is zo diep geworteld in onze maatschappij..resultaat is dat dat idee dus opgeborgen is.. slaapkamer zal langs binnen geïsoleerd worden, die voorkamer bezien we nog wel.
Een grondige renovatie is eerder eentje MET grondige isolatie en architect.

Crepi zetten waar er voor de rest geen is, trekt inderdaad op niets. Je ziet het overal in België en daarom zijn we dan ook het lelijkste land ter wereld geworden, iedereen doet maar op. Gelukkig zijn er nog gemeentes waar men wel nog opmerkingen maakt.

Dat is geen bureaucratie maar eerder het resultaat van te weinig bureaucratie/controle. Mensen beginnen hun gepruts normaal te vinden en de regels zijn ineens het probleem niet zij die er hun botten aan willen vegen.

Wil je een echte grondige renovatie zonder dat je het zicht van de straat verpest dan doe je het goed en zoals het hoort en neem je die prijs op in uw plannen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Wil je een echte grondige renovatie zonder dat je het zicht van de straat verpest
Wie ben jij om iets als "verpest" te benoemen?

Ben ik blij dat we hier toch nog een heel klein beetje mogen doen wat we willen.
Dat het niet is zoals in NL, waar je moet kijken naar het huisnummer om je eigen huis te vinden tussen de eenheidsworst. :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: Wil je een echte grondige renovatie zonder dat je het zicht van de straat verpest dan doe je het goed en zoals het hoort en neem je die prijs op in uw plannen.
Vertel me dan eens hoe je een volsteense muur goed renoveert zonder het zicht van de straat te verpesten? @tom35 heeft al crépie en steenstrips voorgesteld. Veel andere mogelijkheden zijn er niet, met of zonder architect.
(Imho zijn steenstrips het mooist. Ik heb het ook niet zo voor crépie. Indertijd voor onze garage ook een stuk zo gedaan, aaneensluitend op een echte nieuwe muur. Zie je niets van. Zelf steenstrips gemaakt van de volle stenen van de muur/was maar klein stukje ;-))
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb niets tegen ambtenaren, maar om de mening van een ambtenaar boven mijn mening te zetten, gaat toch wat te ver :).
Toen we onze renevatie gedaan hadden - zonder architect - was er ook een ambtenaar die gewoon niet snapte wat er aan werken gedaan was. Heel frustrerend om met zo iemand te communiceren.
Daar hebben we trouwens regels voor: als je het volgens de regels doet, is het altijd goed. En niet: als je het via een architect doet is het altijd goed. Hoeveel slechte gebouwen worden er niet opgeleverd, met telkens een verantwoordelijke architect?

@straatzicht
Dat zijn dus de regels. Ofwel zijn die er (enkel stenen zichtbaar), ofwel niet (dan mag alles).
Een afkeuring gebeurt ook niet "zomaar", maar opnieuw met regels.
Die regels zijn er niet om u te kl*ten, wel omdat iedereen gelijk behandeld zou kunnen & moeten worden. De ambtenaren hebben zich evenzeer aan die regels te houden, als de architect of de eigenaar.

Steenstrips (echte, geen teerstrips) vind ik persoonlijk veel mooier dan crepi. Crepi vertoont binnen de 10 jaar strepen van regen en vuil.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:Wil je een echte grondige renovatie zonder dat je het zicht van de straat verpest
Wie ben jij om iets als "verpest" te benoemen?

Ben ik blij dat we hier toch nog een heel klein beetje mogen doen wat we willen.
Dat het niet is zoals in NL, waar je moet kijken naar het huisnummer om je eigen huis te vinden tussen de eenheidsworst. :roll:
Uiteraard is het subjectief maar ik ben helaas niet de enige die spontaan lachkrampen krijgt als ze door België rijden. Er zijn websites en boeken over de lelijkheid gepubliceerd en je kan in zowat elke gemeente wel een paar treffende voorbeelden vinden van de complete wildgroei van lelijkheid.

Soms zijn die huizen op zich niet lelijk maar passen ze niet bij elkaar waardoor ze elkaar afbreken en een rommeltje opleveren.

De dooddoener dat men hier nog "een klein beetje" mag doen wat je wil komt dan steevast naar voor. Het is niet maar een klein beetje, iedereen doet gewoon zijn zin en god beware ons als er niet nog een beetje toezicht was. Er is een enorm gat tussen eenheidsworst en de stroom van onmogelijke combinaties die hier welig tieren.

Afbeelding

Google eens op "ugly belgian houses" en je hebt voorbeelden te over.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: @straatzicht
Dat zijn dus de regels. Ofwel zijn die er (enkel stenen zichtbaar), ofwel niet (dan mag alles).
Een afkeuring gebeurt ook niet "zomaar", maar opnieuw met regels.
Die regels zijn er niet om u te kl*ten, wel omdat iedereen gelijk behandeld zou kunnen & moeten worden. De ambtenaren hebben zich evenzeer aan die regels te houden, als de architect of de eigenaar.

Steenstrips (echte, geen teerstrips) vind ik persoonlijk veel mooier dan crepi. Crepi vertoont binnen de 10 jaar strepen van regen en vuil.
Het ganse probleem met die regels is dat ze "buigzaam" zijn.
Woning 1 mag niets, woning 5 allé dan, woning 10 doe maar op.
Woning 1-4 pist.
Hebben we hier op de verkaveling genoeg meegemaakt in die zin dat we misschien nu al aan verkavelingswijziging 20 of zo zitten.
En als je die ambtenaar vraagt wat er intussen al toegestaan is, dat ze van toeten of blazen weten.
Nergens is zoiets terug te vinden, ge moet maar vissen en zoeken.
Want je weet niet wat er vergund is of niet op een verkaveling (64 woningen hier).

Crepi zou ik ook niet meer doen, das hier inderdaad ook lelijk als iets.
Is enkel rond de voordeur.
Moeten ook zien naar een andere oplossing.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Google eens op "ugly belgian houses" en je hebt voorbeelden te over.
Ik heb zijn boek in mijn boekenkast staan.
Misschien moet je de eerste pagina's ervan eens lezen.
Zijn boek is geen aanklacht van het lelijke, maar een ode. :lol:

edit:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Zijn kwaadheid is omgeslagen inderdaad, waarschijnlijk op het moment dat hij er geld mee begon te verdienen.

Uiteindelijk wat kan hem het schelen, hij hoeft niet in die huizen te wonen maar mag er wel mee lachen en hij verdient er nog wat mee.

Je kan het draaien of keren zoals je wil maar België is een onuitputtelijke bron van bouwmisdrijven die wettelijk toegestaan zijn :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Dizzy schreef: Je kan het draaien of keren zoals je wil maar België is een onuitputtelijke bron van bouwmisdrijven die wettelijk toegestaan zijn :lol:
Duidelijk iemand die niet van onder zen kerktoren komt. Het klopt in vergelijking met veel landen, voornamelijke Noordelijke. Maar in landen rond de evenaar heb ik nog veel zottere dingen gezien :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Zijn kwaadheid is omgeslagen inderdaad, waarschijnlijk op het moment dat hij er geld mee begon te verdienen.

Uiteindelijk wat kan hem het schelen, hij hoeft niet in die huizen te wonen maar mag er wel mee lachen en hij verdient er nog wat mee.

Je kan het draaien of keren zoals je wil maar België is een onuitputtelijke bron van bouwmisdrijven die wettelijk toegestaan zijn :lol:
So?
Ik blijf erbij.
Wie bepaalt wat "goede smaak" is?

Ik ben compleet allergisch aan de compleet spuuglelijke hacienda's en anderen zijn er gek van.
Wie heeft er gelijk?

Wat is het volgende? Auto's zoals de multipla verbieden omdat die mottig zijn? Dacia duster? Verbieden, lelijk.

Tsjonge jonge... :roll:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat het subjectief is gaf ik al aan.

Er is echter een verschil tussen iets individueel mooi of lelijk vinden en alles maar door elkaar laten gebeuren, dat kan gewoon niet mooi worden. Hier laten ze u maar doen waardoor je zaken krijgt die op zich nog wel ça va zijn maar zet dat naast elkaar en het wordt een boeltje. Een fermette langs een blokje en daar dan een hacienda halftegenaan gebouwd dat trekt op niets, nergens ter wereld.

Het gaat ook niet om verbieden want van verbieden is geen sprake, wel dat er hier, in tegenstelling tot wat hier beweerd werd, bijna alles kan.

Afbeelding
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, die witte brievenbus past inderdaad niet bij dat huis
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

ook goed dat er nog experts zijn die het nodige voor ons onderzoeken;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/15 ... cng-ook-g/

Gas in propaantanks is vloeibaar gas, geen gas onder druk!
Voor het prijsverschil mbt CNG in Belgie en andere landen geeft Luc geen antwoord (kan wel goed rond de spreekwoordelijke pot draaien, ik merk daar wel een expertise). Mogen we enige expertise verwachten van iemand die wordt aangekondigd als energie expert?

Als journalistiek medium met experts zou je misschien deze vragen kunnen onderzoeken en een later antwoord via de website formuleren?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik lees dit net als titel want het artikel is paywall, bron is hln

ONZE OPINIE. Het zijn niet de groenen die ons tot het groene inzicht hebben gebracht. Het was een dictatoriale, oorlogszuchtige leider
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

cadsite schreef: Wie ben jij om iets als "verpest" te benoemen?

Ben ik blij dat we hier toch nog een heel klein beetje mogen doen wat we willen.
Dat het niet is zoals in NL, waar je moet kijken naar het huisnummer om je eigen huis te vinden tussen de eenheidsworst. :roll:
Goh geef mij maar Nederland. Daar eindigt het dorp of stad echt en heb je daarna ruimte en zicht op natuur. We zijn het lelijkste land ter wereld met een ruimtelijke ordening die weergeeft welk een oerdom volk we eigenlijk zijn. Ieder doet maar wat in het wilde weg. Daar legt men nieuwe (snel) tramlijnen aan, daar bouwt men nieuwe stations, daar bouwt men wijken met inzicht en een klare kijk, daar worden je voeten of je wielen van de fiets niet onder je gat weg gevaagd door een onaangepast wegennet. Daar bouwt men inderdaad wijken die eenheid weergeven. Is dit dan zo slecht? Er is nog cohesie in het dorp, gemeente of stad. Bekijk maar eens hoe de straten daar versierd zijn als Oranje moet spelen. Heb je dit hier bij ons al eens gezien? Zelden of nooit. Want iedereen zit in zijn afgesloten tuin of huis in zijn eenzame eentje naar tv te kijken. Wanneer is er bij ons nog eens een station bij gebouwd? Of een nieuwe (snel)tramlijn? Of een nieuwe metrolijn / metrostation? Kan je hier in ons land een spoorboekje loos trein nemen? Er zijn daar lijnen (Amsterdam - Eindhoven) waar er om de 20 minuten een trein is. https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... 3-16T07:46 We zijn een oerdom volk die alles hebben verprutst, kortom 1830 was een grote fout in de geschiedenis van Europa die nooit mocht gebeuren. Maar ja de Franstalige elite wou persé "landje" spelen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Muziekbos schreef:Goh geef mij maar Nederland. Daar eindigt het dorp of stad echt en heb je daarna ruimte en zicht op natuur.
Ola, maar op het vlak van ruimtelijke ordening vind ik Nederland wel veel en veel beter.
Mij ging het over de individuele huizen, niet over ruimtelijke ordening.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Dizzy schreef:
Je kan het draaien of keren zoals je wil maar België is een onuitputtelijke bron van bouwmisdrijven die wettelijk toegestaan zijn :lol:
Bouw misdrijven worden nooit aangepakt te bang om stemmen te verliezen.
Een stuk papier is voor de meesten om te verfrommelen.
Wat denken anderen wel, doe mijn eigen zin.
En ja dan ontstaan mooie vb.
Een reglement is ook om te gebruiken op de wc, naargelang het hun uitkomt.
De eigen ego is de enige van tel, wat denken anderen wel.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

En hoe krijg je een ruimtelijke ordening? Toch niet door iedereen individueel het te laten verkloten voor de rest.

Er is geen planning hier en men handelt enkel als het echt niet anders kan en volgens wie het hardst toetert of wat geld via via kan aanleveren voor bewezen diensten.

Nog zoiets, onze monumenten of waardevolle huizen en gebouwen laten we eerst decennia verkrotten tot echte stadskankers om er net voor ze instorten massaal geld in te steken... om ze te renoveren. Daardoor zijn onze steden nu een mix van oude cultuur met de meest kitscherige en oerlelijke pogingen om modern te doen. Wat we doen in verkavelingen en lintbebouwingen doen we gewoon ook in onze cultuursteden.

Onlangs bezocht ik Oostende. Het Thermae palace is prachtig... binnen maar buiten moeten ze het stutten of het valt in elkaar, dat is dus HET gebouw van de Belgische kust. We deden ook een wandeling rond modernistische woningen. In een bepaalde straat stonden 6 mooie voorbeelden van historische gebouwen, tot mijn afschuw was er in het midden van de straat een groot gat, daar had men dus 1 van zo'n gebouwen gesloopt en ging men weer voluit voor de persoonlijke wansmaak van iemand die denkt dat zijn goesting beter is. Ook de renbaan is een pareltje maar in verval. Ondertussen bouwen ze de lelijkste torens met kotjes die zicht bieden op de zee. Op het strand moet je vooral richting zee kijken want als je je omdraait moet je bijna braken, werkelijk nergens vind je een nog lelijkere kust dan de Vlaamse. Als je oude prentkaarten bekijkt zie je welke grandeur dat ooit was. Arm België, arm Vlaanderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:En hoe krijg je een ruimtelijke ordening? Toch niet door iedereen individueel het te laten verkloten voor de rest.
Snap je nu echt het verschil niet tussen ruimtelijke ordening en individuele vrijheid op je eigen stukje BOUWgrond?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat snap ik wel degelijk maar ik snap ook dat als je iedereen op zijn bouwgrond laat doen, je iets krijgt dat lijkt op het lelijke België. Ruimtelijke ORDENING betekent dat je de ruimte ordent en dat er dus regels gelden. Hier zijn die regels zo laks dat bijna alles kan. Als er dan al een opmerking komt dan is het ineens alsof er niets kan, DAAR gaat het hier over.

Je hebt bouwgrond en dat is iets anders als bouw-wat-je-ook-maar-wil-het-ergste-eerst-grond. Je hebt recht om te bouwen op uw grond maar volgens de regels, je hebt geen recht om heel uw omgeving te verkloten met wansmaak. Dit is opnieuw een voorbeeld van waar vrijheid stopt en de belangen van anderen/gemeenschap begint. Er is geen absolute vrijheid.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan jij nu echt nooit iemand ergens gelijk in geven? Jij zou echt in de politiek moeten gaan. Zelden iemand gehoord die zich nog meer in bochten wringt om toch maar zijn eigen grote gelijk door te drukken.

Ruimtelijke Ordening betekent: we gaan de ruimte ordenen. Die zone is industrieel, die zone woongebied en die zone landbouw...
Dat heeft niets, 0,0 te maken met wat iemand dan op die grond doet. Daarvoor dienen bouwvoorschriften.

En als jij denkt dat die heden ten dage nog altijd zijn "doe maar", dan heb je er echt geen verstand van. Een groot deel van de misbaksels zijn het rechtstreekse gevolg van diezelfde bouwvoorschriften. Mensen die modern willen bouwen die verplicht worden een zadeldak te bouwen is zo'n klassieker.
Een verplicht inpandige garage terwijl de bewoners geen garage willen is een andere vaak voorkomende frustratie.
De ene buur zijn goot hangt op 6 meter en de andere op 3, en in de bouwvoorschriften staat dat je altijd moet aansluiten bij je buur.
En ga zo maar door...

En nogmaals, "wansmaak". Hoe houtain kan iemand zijn om zijn smaak op te dringen aan een ander. :roll:
Afbeelding
Voor mij is dit een klassiek voorbeeld van 'mottig misbaksel'. De blaffeturen die duidelijk te klein zijn voor de ramen maken het helemaal 'af'. Verbieden dan maar? Dat is voor mij namelijk iets wansmakelijks.

Nog eentje hebben?
Afbeelding
Alweer de obligate kleine blaffeturen, en als bonus een wansmakelijke tuin. Verplichte heraanleg dan maar? :lol:
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 maa 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 16 keer

Leuk om te lezen allemaal, maar misschien toch maar terug on topic?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik geef u graag gelijk maar dan moet je wel gelijk hebben. Dit is hier duidelijk niet het geval.

Het is toch niet omdat je in een woongebied zit dat je eender wat moet kunnen bouwen. Ja er zijn bouwvoorschriften maar die zijn overduidelijk veel te laks en je geeft er zelfs nog wat voorbeelden van, bedankt daarvoor.

De misbaksels zijn er door verschillende redenen, architecten die hun naam niet waardig zijn en maar doen wat hun opdrachtgever vraagt. Vaak zie je zo waar de "bouwheer" zijn goesting heeft doorgedrukt. Huizen die totaal uit proportie zijn enz... Bouwpromotoren die zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk op een stukje proberen proppen. Dan krijg je zo'n bouwsels op onmogelijke hoeken. Maar het grootste probleem blijft dat mensen zelf hun huis denken te kunnen maken en dat soms ook doen. Je kon het in lego dus waarom niet met bakstenen? Is het totaal mislukt dan kap je er gewoon wat crepi over dan zie je de eerste blunders al minder. enz enz enz...

Mochten de bouwvoorschriften strenger zijn dan was er geen groot verschil in hoogte van daken enz... Je bent een perfect voorbeeld van wat ik aanklaag, ipv te ijveren voor strengere regels die wel zinvol zijn ga je de schuld op de regels leggen zodat men rustig verder kan prutsen. Kortom excuses zoeken om fout gedrag te rechtvaardigen.

Daar komt nog eens bij dat de Belg ook uitblinkt in creatieve oplossingen die even mooi zijn als hun bouwideeën. Belgian sollutions heet dat in de rest van de wereld die zich een kriek lachen met ons gepruts.

Afbeelding

Ja, smaak is individueel en over te discussiëren maar zo'n warboel van dingen die nooit bij elkaar zullen/kunnen passen is niet mooi, tenzij je blind bent.

En om terug naar de topic te keren. Al deze blunders zijn soms ook van invloed op energieverbruik want ik zie bijvoorbeeld vaak dat mensen een groot raam willen, van de grond tot aan het plafond want je wil veel licht in de woning,... en dan zetten ze er een gigantische zetel voor die dan na een tijd half afgeschenen staat te blinken voor al wie het niet wil zien. Resultaat: meer energieverbruik en geen licht binnen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Kortom excuses zoeken om fout gedrag te rechtvaardigen.
Ik rechtvaardig helemaal niets, omdat ik niets fout zie.

Er is een fout in ruimtelijke ordening, niet in wat mensen bouwen.

Ik zie ook geen probleem in die foto. Moet die persoon dan een stantsoen kopen voor die ene herstelling? Over een dag gaat dat staketsel weg en kan hij de rest netjes afwerken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Voila, je bevestigt volledig wat ik zeg. Het is niet de fout van de bouwheer maar van de regels. Foute regels moet je immers volgen, je kan niet anders. Het is onmogelijk om een mooi huis te zetten want de regels verbieden dit? Neen mensen bouwen foute dingen omdat ze dat zelf willen EN omdat er onvoldoende regels zijn om hen tegen te houden. Ik ga niet beweren dat Nederlanders veel betere smaak hebben dan Belgen maar ze kunnen niet zo losgaan als hier.

Merk op dat je nu ook ruimtelijke ordening gebruikt voor bouwvoorschriften.

Dat je geen probleem ziet in die foto zegt ook genoeg. Compleet onveilig gebricoleerd op zijn Belgisch maar ja, iedereen doet het dus f*** iedereen, ik doe wat ik wil. Tot het instort, dan is het de fout van de gemeente die niet genoeg controleerde of het ontbreken van een wet die verbiedt om uw huis te stutten met een emmer :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat balkon wordt helemaal niet gestut met een emmer en wat houten balken.
De hoek van dat (zelfdragend) balkon werd duidelijk beschadigd, waarna iemand (de eigenaar?) deze aan het herstellen is. Het ziet er nu wat raar uit, maar na 1 dag mag dat stutsel weg, want dan is de herstelling uitgehard en volgt de verdere afwerking...

Sommige mensen maken nu eenmaal graag problemen van iets wat er geen is
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Toch nog iemand die wat realiteitszin heeft...
Precies of dat emmerke zou een balkon kunnen dragen. :roll:

En nogmaals, neen, er zijn niet onvoldoende regels wat betreft 'smaak'. Er is te weinig goede smaak.
Maar ik ben wel verstandig en nederig genoeg om te zeggen dat mijn smaak niet de regel moet worden.

Blijkbaar vinden anderen dat wel. Dan krijg je dus oostblok toestanden. Mooi, heel mooi. :lol:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

cadsite schreef:Alweer de obligate kleine blaffeturen, en als bonus een wansmakelijke tuin. Verplichte heraanleg dan maar? :lol:
In alle eerlijkheid, ja. De heraanleg zou verplicht moeten zijn. Al die grasvelden zijn ecologische rampen (hoe proper dit exemplaar ook onderhouden is..). Verplichte rewilding overal zou een zéér goede zaak zijn. En rewilding kan zeker op esthetisch verantwoorde manieren.

Dat huis zelf is een verloren zaak. :)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het was maar één voorbeeldje, nogmaals er zijn boeken vol voorbeelden.

Nergens zeg ik dat mijn smaak de regel moet worden maar wel dat er overduidelijk te weinig regelgeving is. Elders kan het wel en het is echt niet dat ze elders wel ineens meer goede smaak hebben. Je kan het gewoon niet zo bont maken omdat er wel voldoende regels zijn.

Je zegt zelf dat er te weinig goede smaak is maar die moet je dan vrij laten doen wat ze willen, wat nu dus te vaak het geval is en met het gekende resultaat, het lelijkste land ter wereld.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Je zegt zelf dat er te weinig goede smaak is maar die moet je dan vrij laten doen wat ze willen, wat nu dus te vaak het geval is en met het gekende resultaat, het lelijkste land ter wereld.
Dat is allemaal relatief.
Parijs is de oh-zo-schone lichtstad.
Maar stap eens een paar 100m verder.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gewoon omdat er over smaak niet de discussiëren valt... Wie gaat dan de regels bepalen?
Geen stijl is ook een stijl, en die kakafonie maakt ons landje charmant. En alles geraakt gebouwd en verkocht. Dus is er geen probleem, enkel als je er zelf een probleem van maakt...
cadsite schreef:Parijs is de oh-zo-schone lichtstad.
Schoon? Een lelijke ijzeren antenne met wat oude gebouwen er rond? :lol:

Edit: maar we zitten hier volledig off-topic
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

woutervh schreef:Gewoon omdat er over smaak niet de discussiëren valt... Wie gaat dan de regels bepalen?
Geen stijl is ook een stijl, en die kakafonie maakt ons landje charmant. En alles geraakt gebouwd en verkocht. Dus is er geen probleem, enkel als je er zelf een probleem van maakt...
Eugh, de overheid zoals in andere landen?

Wederom hetzelfde flauwe excuus door een probleem te romantiseren. Er is weinig romantisch aan een warboel die elkaar neerhaalt. Leg je neer bij alles en doe alsof het daarom OK is, een geweldige instelling :roll:

De energiefacturen zijn hoog maar hé, de olie en gas worden verkocht dus wat is het probleem, maak er gewoon geen probleem van en kader uw facturen in, met een mooi randje ziet het er al direct charmanter uit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”