zekeringskast spreiden

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo

Ik heb volgende vraag.
ik wil in mijn zekeirngskast mijn fases gaan spreiden...

ik heb 3x230 volt 40A zonder nulleider

dus concreet kan ik L1 EN L2 nemen dan heb ik 1x230 volt 40A
MAAR

Als ik nadien L2 en L3 neem heb ik ook 1x230 Volt 40A , maar ik gebruik L2 dan al 2 keer... heb ik dan eigenlijk nog wel 40A ? of overbelast ik die L2dan niet?

kan iemand me hierin helpen?

Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misschien eerst een andere vraag:
Wat tracht je te bereiken? Een gemiddeld gezin komt toe met 1 fase 40A.

Verder is het een vectoriele som van stromen die 120 graden in fase verdraaid zijn.
Driehoeksmeetkunde leert ons dus een factor wortel 3.

Dit wil dus zeggen dat een verbruiker van 24A (40A / wortel 3) tussen L1 en L2 (fasestroom) en tussen L2 en L3 (fasestroom) zal resulteren in een lijnstroom op L2 van 40A en een lijnstroom op L1, L3 van 24A.

Pas wanneer je tussen L1 en L3 ook 24A fasestroom verbruikt, zal ook hier de lijnstroom 40A worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je hebt driefasig 40A

L1-L2 : 230V
L2-L3 : 230V
L1-L3 : 230V

maar je kan dus niet 40A trekken op de drie kringen tegelijk (=120A)
dit is slechts vierkanstwortel 3 * 40A
tweety1959
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

honda4life schreef:Misschien eerst een andere vraag:
Wat tracht je te bereiken? Een gemiddeld gezin komt toe met 1 fase 40A.

Verder is het een vectoriele som van stromen die 120 graden in fase verdraaid zijn.
Driehoeksmeetkunde leert ons dus een factor wortel 3.

Dit wil dus zeggen dat een verbruiker van 24A (40A / wortel 3) tussen L1 en L2 (fasestroom) en tussen L2 en L3 (fasestroom) zal resulteren in een lijnstroom op L2 van 40A en een lijnstroom op L1, L3 van 24A.

Pas wanneer je tussen L1 en L3 ook 24A fasestroom verbruikt, zal ook hier de lijnstroom 40A worden.
Hey Honda4life,

ik heb dus 3x230 v 40A zonder Nulleider (blijkbaar oud net)

mijn woning is maar 1x230V aangesloten ... dus effectief 40A beschikbaar. L1 EN L2
MAAR

Ik heb weldra volgende toestellenen Buitensauna en die verbruikt monofasig 6.000 watt of +- 26 Ampere deze had ik willen aansluiten op L2 EN L3
en ik zou graag later een jacuzzi hebben die gebruikt ook monofasig 6.000 watt of +- 26 Ampere en die had ik willen aansluiten op L1 EN L3

Ik dacht dat ik effectief 3 kringen had van 40Ampere... maar ben ik dus mis in....
Mijn meter later verzwaren zou volgens Fluvius niet meer kunnen....
de kabel die van straat binnen komt is 4x10mm en volgens fluvius is dit de zwaarste aansluiting dat ik hier kan op hebben...

kan iemand me zeggen of ik probs ga krijgen als ik deze toestellen aansluit zoals hierboven uitgelegd...
ik zou bv niet willen als bv de sauna aanstaat en in de woning iemand aan het koken is dat alles uitvalt...

Thx voor de info
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je krijgt al probs als de sauna (26A over L2/L3) en de jacuzzi (26A over L1/L3) gelijktijdig aanstaan ...
Dit geeft >40A op L3.

Veel overschot voor koken zal je ook niet hebben (op L1/L2) als beide aanstaan ...

Je zal dus moeten uitkijken naar een jacuzzi op een kleiner vermogen (zal iets langer nodig hebben om op te warmen :wink: )...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Als je nu al de zwaarste aansluiting hebt (4x10 is inderdaad 40A), dan zijn er de volgende oplossingen, lijkt mij:
- Minder zware jacuzzi (zoals hierboven al gezegd).
- Verzwaring, inclusief nieuwe aansluitkabel, indien het net in je straat dit nog aan zou kunnen
- Verzwaring van de straatinfrastructuur naar 3N400V
Dit laatste doet Fluvius zeker en vast als je dit aanvraagt (aangezien ze dit net overal in het land moeten aanbieden, maar de rollout gaat traag), maar reken wel op zo'n 9 maanden doorlooptijd.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:Als je nu al de zwaarste aansluiting hebt (4x10 is inderdaad 40A), dan zijn er de volgende oplossingen, lijkt mij:
- Minder zware jacuzzi (zoals hierboven al gezegd).
- Verzwaring, inclusief nieuwe aansluitkabel, indien het net in je straat dit nog aan zou kunnen
- Verzwaring van de straatinfrastructuur naar 3N400V
Dit laatste doet Fluvius zeker en vast als je dit aanvraagt (aangezien ze dit net overal in het land moeten aanbieden, maar de rollout gaat traag), maar reken wel op zo'n 9 maanden doorlooptijd.
Blaatpraat,

ik heb gevraagd voor 3N400V , maar de hoogspanningscabine staat +- 400 meter van men deur...
volgens Fluvius moeten ze daarvoor heel de straat tot daar open breken...
en zou dit onbetaalbaar zijn...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je zou toch verwachten dat 50A of 63A ook nog mogelijk zou zijn.
Alles hangt natuurlijk af van het net en de afstand tot de cabine.
Maar vroeger deden ze hier ook verhogingen van 40A naar 63A op monofase, maar dat mag niet meer blijkbaar.
Dus zijn ze veel strenger geworden op alles.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

tweety1959 schreef: Ik heb weldra volgende toestellenen Buitensauna en die verbruikt monofasig 6.000 watt of +- 26 Ampere deze had ik willen aansluiten op L2 EN L3
en ik zou graag later een jacuzzi hebben die gebruikt ook monofasig 6.000 watt of +- 26 Ampere en die had ik willen aansluiten op L1 EN L3
o
In praktijk kan dit wel werken.
Alles hangt af hoelang de sauna en de jacuzzi samen de 26 + 26 ampere nodig hebben...
Een automaat schakelt ook niet uit op 40,1A he.
Je kan gerust een tijdje 46A verbruiken...

Ik zou me dus geen zorgen maken.

Tenzij je absoluut sauna, jacuzzi, kookplaat en oven op maximaal vermogen tegelijk wil laten werken.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

tweety1959 schreef: Blaatpraat,

ik heb gevraagd voor 3N400V , maar de hoogspanningscabine staat +- 400 meter van men deur...
volgens Fluvius moeten ze daarvoor heel de straat tot daar open breken...
en zou dit onbetaalbaar zijn...
Omzetting naar 3x400V+N is gratis voor zelfde vermogen.
Kost in de straat volledig te laste van Fluvius.

Na afhandeling van deze omzetting: verzwaring aanvragen, erg goedkoop want de kabel ligt er al.



Hamvraag is natuurlijk : zal Fluvius dit wel willen doen.
Wellicht gaan ze eerst weigeren...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dacht dat toch niet, want ze verwezen ons hier naar het tarieven-blad.

Je moet maar eens kijken vanaf pagina 9, ik werd er niet tegoei van :bang:
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Je krijgt al probs als de sauna (26A over L2/L3) en de jacuzzi (26A over L1/L3) gelijktijdig aanstaan ...
Dit geeft >40A op L3.

Veel overschot voor koken zal je ook niet hebben (op L1/L2) als beide aanstaan ...

Je zal dus moeten uitkijken naar een jacuzzi op een kleiner vermogen (zal iets langer nodig hebben om op te warmen :wink: )...
26 x wortel(3) / 40 = 1,125 dat is nog onder de niet-conventionele waarde (1,13), dus bij gevolg kan je dit gerust volhouden zonder enig probleem.
Pas bij 1,45 kan je bij zekerheid zeggen dat het minder dan 1 uur gaat duren en dat is toch al wat, je verwarmt tenslotte geen uren aan een stuk, laat staan steeds gelijktijdig.

Ik zou zeggen gewoon proberen zoals de TS voorstelt.
Geen onnodige kosten maken voor een probleem dat er waarschijnlijk niet is.
Is dat er wel... dan kan je tijdelijk nog gewoon even opletten met je verbruik en inmiddels verder zoeken naar een oplossing zoals bijvoorbeeld een verzwaring aanvragen, kosten herkeuring, ...
Er is vast ook wel iets te regelen met een kleinere verwarmingsweerstand, dimmer, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”