België straft de warmtepomp het meeste af!

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer


Wist je dat... geen enkel Europees land de warmtepomp zo oninteressant gemaakt heeft als België :?
Een warmtepomp maakt 3-4 eenheden warmte met 1 eenheid elektriciteit, maar Belgische beleidskeuzes hebben elektriciteit 5-6 keer duurder gemaakt dan gas.
Afbeelding


Maar bij uitbreiding zie je hier vooral. ook dat de elektricteitsprijs in België de hoogste van Europa is. Op het zicht gezien doen enkel Duitsland en Denemarken het slechter qua heffingen en toeslagen...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Die grafiek zegt toch niks over de prijs an sich, maar de ratio tussen de prijs van gas & elektriciteit?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Klopt, foute interpretatie van mij.

Op zich is deze grafiek wel nog bruikbaar om te stellen dat in België de warmtepomp benadeeld wordt op prijsbasis ten opzichte van gasketel.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat men dan maar de PV put vult door gas duurder te maken..
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dat heb ik al verschillende keren gelezen dat dit wel zal komen. Minder lasten op elektriciteit (tenzij ze weer wat nieuws uitvinden...) en tegelijkertijd gas meer belasten. Dat ga je trouwens bij alle fossiele brandstoffen zien, ook benzine en diesel
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vaganzza schreef:Dat heb ik al verschillende keren gelezen dat dit wel zal komen. Minder lasten op elektriciteit (tenzij ze weer wat nieuws uitvinden...) en tegelijkertijd gas meer belasten. Dat ga je trouwens bij alle fossiele brandstoffen zien, ook benzine en diesel
Goed nieuws. Mijn aardgas aansluiting werd 4 jaar geleden dicht gedraaid.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ddd schreef:Dat men dan maar de PV put vult door gas duurder te maken..
Dus de mensen die geen PV hebben en op gas verwarmen zijn weer de jos? :roll:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Vaganzza schreef:Minder lasten op elektriciteit (tenzij ze weer wat nieuws uitvinden...) en tegelijkertijd gas meer belasten.
Ik verwacht eerder enkel de gas meer ontmoedigen en met hun electriciteitsstunts zal dat heel fel moeten zijn om mensen dan toch te verplichten.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

cadsite schreef:Dus de mensen die geen PV hebben en op gas verwarmen zijn weer de jos? :roll:
Klopt, ik had beter als een politieker gezegd:
"Om ons land sneller te switchen naar hernieuwbare energie moet de gasprijs omhoog."
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Maar we gaan wel gascentrales zetten om elektriciteit op te wekken als er te weinig zon/wind is.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ah ja maar het gas dat jij opstookt kan dus niet in groene stroom omgezet worden :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

tien schreef:Ah ja maar het gas dat jij opstookt kan dus niet in groene stroom omgezet worden :lol:
Toch wel, er bestaan thuis WKK installaties.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Dan stel ik voor dat ze die gaan aanmoedigen. Met een soort groene gas certificaten of zo :idea:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Toen we bouwden 2011-2012 naar gekeken. Probleem is dat je er maar heel weinig elektriciteit uit kreeg. Natuurlijk omdat de warmtevraag ook vrij laag is. Totaal niet rendabel (in ons geval).
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Zal ik het nóg eens complexer maken ?
Er zijn ook warmtepompen op gas (gasgestookte absorptie-warmtepomp of GAWP).
Met dit warmtepompsysteem kan een aanzienlijke hoger rendement worden behaald (ongeveer 130%) dan met normale HR-ketels (108%).
Een ideale vervanger van de traditionele stookketel want stookt nog altijd op hogere temperaturen (voor radiatoren bv)

Dus als de electriciteit te duur vind om je warmtepomp aan te drijven, kan je het ook op gas doen.
(bv https://k18.be/)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Vaganzza schreef:Klopt, foute interpretatie van mij.

Op zich is deze grafiek wel nog bruikbaar om te stellen dat in België de warmtepomp benadeeld wordt op prijsbasis ten opzichte van gasketel.
Ramaht schreef:Maar we gaan wel gascentrales zetten om elektriciteit op te wekken als er te weinig zon/wind is.
Voila, en je weet direct waarom de overheid dit benadeelt. Als gas duurder was als elektriciteit, hadden ze geen rendabele installaties .
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Schande is het, heb twee collega's met een nieuwbouw en warmtepomp en intussen ook al een mooie slimme meter cadeau gekregen.
Vraag me af wat die mensen in de winter moeten gaan betalen aan elektriciteit ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Je kan dat nu al perfect simuleren. Hieronder ons vb van onze nieuwbouw in gebruik sinds juni:

Wij verbruiken als ik het wat zo'n 8400kWh per jaar en ik vermoed dat de zonnepanelen 7500 kWh zullen opwekken op een jaar.

Ik zat bij Ecopower met terugdraaiende teller (enkelvoudig tarief).

Te betalen: 677,03 euro incl prosumententarief

Met het nieuwe systeem wordt dat het volgende bedrag bij Ecopower: 1.619,29 euro incl injectie al verrekend.

Dus dat is een kleine 1.000 euro meer te betalen op jaarbasis.

Ik ben nu overgestapt naar Engie (en ik heb mijn digitale meter laten omzetten naar een dag/nacht teller) waardoor ik dat bedrag kan verlagen naar 1.437,23 euro. Maar ook dit blijft zo'n 760 euro duurder dan het vorige systeem.



Ik zou eens moeten bekijken/berekenen wat het verschil met gas zou geweest zijn (uiteraard hadden we dan nog geen passieve koeling kunnen hebben, maar dat zou ik dan even buiten beschouwing laten).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De vergelijking is niet geheel correct, want je moet vergelijken met een gelijkaardig systeem op gas.
Toe te voegen: afschrijving van uw warmtepomp, véél hoger dan de installatiekost van een gasketel
Weg te laten: verbruikskost van gas

Als wij zouden overstappen van gas naar WP:
Wij verbruiken nu 800m³ gas, dat is +/- 8000kWh, met een warmtepomp op COP 3 zou dat +/- 3000kWh zijn, oftewel €750.
Het gasverbruik zou dan wegvallen, oftewel een minderkost van €325.
Netto zou de WP - in verbruik - ons €425 per jaar méér kosten dan de gas nu. Wetende dat een WP minstens €10K kost, zijn we dus nog niet aan de nief patatjes.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Vaganzza schreef:Je kan dat nu al perfect simuleren. Hieronder ons vb van onze nieuwbouw in gebruik sinds juni:
Als je nog maar van juni in uw huis met een slimme meter zit, kan je dat toch nog niet berekenen voor een heel jaar?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Nog nooit van extrapoleren gehoord? Uiteraard heb ik wel al de schatting gemaakt op basis van gegevens die ik bij anderen ken (bv de PV panelen die 100% dezelfde als bij ons die reeds in januari vorig jaar bij iemand anders gelegd zijn).

Uiteindelijk zie je goed genoeg dat het verschil enorm oploopt voor mensen met een warmtepomp momenteel. Of dat nu 100 euro meer of minder is tov wat mijn extrapolatie is, maakt het grote verschil niet meer. Een duidelijk verschil is merkbaar of je moet stekeblind of wereldvreemd zijn.

Maar wees gerust. Half juni kan ik u de definitieve cijfers geven voor ons huis, maar ik betwijfel of ik er effectief ver van zal zitten. Ik denk persoonlijk eerder dat ons verschil nog groter zal zijn omdat het huis zo berekend is dat de panelen ons verbruik zo goed als volledig zou moeten dekken.
heist_175 schreef:De vergelijking is niet geheel correct, want je moet vergelijken met een gelijkaardig systeem op gas.
Toe te voegen: afschrijving van uw warmtepomp, véél hoger dan de installatiekost van een gasketel
Weg te laten: verbruikskost van gas
Ik snap niet goed waarom je verbruikskost van gas zou moeten weglaten?

In feite als je het 100% wil vergelijken moet je alles meerekenen: installatie, onderhoud en verbruik voor elk apart. Een warmtepomp zal vooral slecht scoren op de installatie (vooral geothermische). Op de andere punten zou dat in feite anders moeten zijn ("in een normale wereld").

Vergeet ook niet dat in mijn verbruik ook het gewone dagdagelijkse elektriciteitsverbruik meegerekend is, dus dat moet ook mee in de berekening. Ik kan onmogelijk weten hoeveel mijn WP effectief op zich verbruikt heeft, wel hoeveel dat meer is tov normaal vroeger (maar dan hadden we ook nog een inductievuur bv).
heist_175 schreef:Als wij zouden overstappen van gas naar WP:
Wij verbruiken nu 800m³ gas, dat is +/- 8000kWh, met een warmtepomp op COP 3 zou dat +/- 3000kWh zijn, oftewel €750.
Het gasverbruik zou dan wegvallen, oftewel een minderkost van €325.
Netto zou de WP - in verbruik - ons €425 per jaar méér kosten dan de gas nu. Wetende dat een WP minstens €10K kost, zijn we dus nog niet aan de nief patatjes.
Klopt en dat is toch wel contradictorisch te noemen dat een fossiele brandstof meer dan de helft goedkoper is... en dat niet door de prijs van de elektriciteit op zich, maar wel door alle heffingen en kosten die er op gerekend wordt!
Laatst gewijzigd door Vaganzza 12 maa 2021, 13:43, in totaal 1 gewijzigd.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Van nu tot juni zijn normaal nog erg gunstige maanden voor de ZP. Ook direct verbruik ja/nee is zeer belangrijk.
Je kan niet gewoon van juni tot nu extrapoleren naar een heel jaar, om dan met een getal te komen tot 2 cijfers na de komma. :-)

Ik kijk uit naar de definitieve cijfers. Heb ook WP (met boring) en ZP. Maar, nog analoge meter.
Mijn totaal verbruik is wel minder dan 7.000kWh/jaar. (hier doen de ZP +-50% vanaf). Hoeveel precies kan ik niet zeggen, sinds december is de elektrische wagen weg.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vaganzza schreef:
heist_175 schreef:De vergelijking is niet geheel correct, want je moet vergelijken met een gelijkaardig systeem op gas.
Toe te voegen: afschrijving van uw warmtepomp, véél hoger dan de installatiekost van een gasketel
Weg te laten: verbruikskost van gas
Ik snap niet goed waarom je verbruikskost van gas zou moeten weglaten?
Je stelt nu dat je €x meer betaalt omdat je een WP hebt. In de realiteit betaal je €(x-y) meer, en "y" is de kost om uw huis met gas warm te stoken.
Vergeet ook niet dat in mijn verbruik ook het gewone dagdagelijkse elektriciteitsverbruik meegerekend is, dus dat moet ook mee in de berekening. Ik kan onmogelijk weten hoeveel mijn WP effectief op zich verbruikt heeft, wel hoeveel dat meer is tov normaal vroeger (maar dan hadden we ook nog een inductievuur bv).
Heb je geen meter op uw WP zitten?
Eens de PV's geïnstalleerd zijn, zet ik een tracker op PV (sowieso via de modbus), op de ganse installatie (sowieso al via de P1) én op de airco. Alle andere grote verbruikers hebben al een tracker (kWh meter).
Het is dus niet zo dat je het niet kan weten, het is eerder een keuze om het niet te weten :).
heist_175 schreef:Als wij zouden overstappen van gas naar WP:
Wij verbruiken nu 800m³ gas, dat is +/- 8000kWh, met een warmtepomp op COP 3 zou dat +/- 3000kWh zijn, oftewel €750.
Het gasverbruik zou dan wegvallen, oftewel een minderkost van €325.
Netto zou de WP - in verbruik - ons €425 per jaar méér kosten dan de gas nu. Wetende dat een WP minstens €10K kost, zijn we dus nog niet aan de nief patatjes.
Klopt en dat is toch wel contradictorisch te noemen dat een fossiele brandstof meer dan de helft goedkoper is... en dat niet door de prijs van de elektriciteit op zich, maar wel door alle heffingen en kosten die er op gerekend wordt!
Puur de energiekost, dus wat echt naar Engie etc gaat, zou de WP ons €200 kosten, en dus goedkoper zijn dan gas (€325). Je zou zomaar een pricing kunnen verzinnen waarbij WP vrijgesteld is van "bazaar" en dus enkel de elektriciteitskost verrekend wordt. Dat zijn natuurlijk subsidies hé (hoewel sommigen het moeilijk hebben om iets dat niet betaald wordt toch als subsidies te beschouwen), maar er is wel iets voor te zeggen. Hoe je dan kan controleren dat enkel de WP eraan hangt en niet de EV, weet ik niet...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

ddd schreef:Van nu tot juni zijn normaal nog erg gunstige maanden voor de ZP.
Mijn injectie is berekend volgens de reële waarde van vorig jaar op 100% identieke PV panelen (zelfde ligging, zelfde omvormer). Dus mijn injectie is accuraat. In feite is het zelfs zo dat de maanden mei en juni qua productie de topmaanden zijn.
ddd schreef:Ook direct verbruik ja/nee is zeer belangrijk.
Je kan niet gewoon van juni tot nu extrapoleren naar een heel jaar, om dan met een getal te komen tot 2 cijfers na de komma. :-)

Ik kijk uit naar de definitieve cijfers. Heb ook WP (met boring) en ZP. Maar, nog analoge meter.
Mijn totaal verbruik is wel minder dan 7.000kWh/jaar. (hier doen de ZP +-50% vanaf). Hoeveel precies kan ik niet zeggen, sinds december is de elektrische wagen weg.
Ons direct verbruik ligt momenteel op iets meer dan 37%. En dat in een jaar vol telewerk. Ik zou begon niet weten hoe we dat nog verder omhoog kunnen krijgen. Want de wasmachine en droogkast draaide hier al volop overdag.

Ik moet wel zeggen dat ik in mijn berekeningen hierboven geen 7.500 injectie hebt ingegeven in de berekeningen maar wel 6.314 kwh. Dat zou ik dus moeten verlagen waardoor het verschil groter wordt.

Maar goed, ik zal de definitieve rekening half juni wel maken. Da's nog 3 maanden wachten. Ben er zelf benieuwd naar, maar dat het verschil aardig oploopt is wel een zekerheid. Daarvoor heb je die berekeningen zelfs niet nodig.


heist_175 schreef:Je stelt nu dat je €x meer betaalt omdat je een WP hebt. In de realiteit betaal je €(x-y) meer, en "y" is de kost om uw huis met gas warm te stoken.
Ik heb toch nog nergens een vergelijking met gas gemaakt? Enkel verschil tussen terugdraaiende teller en niet-terugdraaiende teller proberen berekening met gegevens van 9 maanden geëxtrapoleerd naar 12 maanden.
heist_175 schreef: Heb je geen meter op uw WP zitten?
[/quote][/quote]

Nee de WP is rechtstreeks verbonden met de elektriciteitskast. Het is dus niet dat die in een stopcontact ingeplugd zit.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Vaganzza schreef:Ben er zelf benieuwd naar, maar dat het verschil aardig oploopt is wel een zekerheid. Daarvoor heb je die berekeningen zelfs niet nodig.
Dat is waar, het gaat een kleine minderheid zijn die er beter vanaf gaat zijn. Zoals mijn vader bv... 8)
Die zit (zonder corona) in Spanje van oktober/november tot Pasen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vaganzza schreef:
heist_175 schreef: Heb je geen meter op uw WP zitten?
Nee de WP is rechtstreeks verbonden met de elektriciteitskast. Het is dus niet dat die in een stopcontact ingeplugd zit.
Je hebt ook kWh-meters als DIN-module: https://www.eltako.com/nl/bedienings-ha ... eters.html
Zoiets heb ik nu net na mijn 300mA diff staan en die verschuift binnenkort naar de airco-zekering :).
Meet tot op 5/10.000ste nauwkeurig.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Vaganzza, wanneer draait je warmtepomp? Ik laat de mijne overdag draaien, geen verbruik, puur op zon. Ik snap het probleem niet dat sommigen hier hebben met een warmtepomp. Wel lucht/water (vloerverwarming + SWW) en geen boring. De L/W warmtepompen zullen wel iets lichter en flexibeler zijn, maar toch.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Voor het SWW zou dat een optie zijn, en dat ga ik ook zeker doen als de DM er komt.
Maar de verwarming, die moet niet draaien als de zon schijnt, zelfs bij -5°C. :-)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zijn we dat aan het proberen met de WP's op lucht.
Die springen automatisch op en af op een bepaald uur met de temp op 21.
Indien er geen zon is, zet ik het schema af met de app.
Zo hebben we dagen gehad met praktisch geen gas verbruik.
Het beetje wat er nog was is de ketel die water voorverwarmt voor de boiler.
Het verbruik is ook volledig uit te lezen uit de WP's.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

liegebeestig schreef:Vaganzza, wanneer draait je warmtepomp? Ik laat de mijne overdag draaien, geen verbruik, puur op zon. Ik snap het probleem niet dat sommigen hier hebben met een warmtepomp. Wel lucht/water (vloerverwarming + SWW) en geen boring. De L/W warmtepompen zullen wel iets lichter en flexibeler zijn, maar toch.
Ik zit met een geothermische warmtepomp en het grootste verbruik hier ligt vooral bij het opwarmen van het warm water en bij de donkere dagen de VVW. Op die donkere dagen heb je ook amper opbrengsten van je PV panelen. Voor de rest kan ik hier niet veel regelen wanneer de WP draait (is modulair dus draait in feite constant). We hebben ook helemaal geen vat wanneer het warm water bijgewarmd wordt. Dat gebeurt bijna altijd 5 a 10 min na een douche.

Bv in januari hebben we een afname van 1.156kwh (452 dag en 704 's nachts) en een injectie van 14 kwh (11 dag en 3 nacht). Volgens SMA hebben we 127,43 kWh opgewekt (december was totnogtoe onze "slechtste" maand met 100 kWh).

Hier is het ook zo dat bij de minste zon (zelfs half door de wolken, zoals vandaag)) onze PV installatie direct het verbruik opvangt (zonder opwarmen warm water dan).Schijnt de zon volop, zoals enkele dagen geleden, dan produceert dat hier heel goed. Maar vanaf ik een douche overdag neem en de boiler warmt terug op, dan neemt die toch direct een 4KW en de productie is dan zo'n 3KW. Denk dat dit vanaf mei tot augustus wel volledig gedekt zal zijn op een zonnige dag (we wekken dan makkelijk 4,5 a 5 KW)
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

ddd schreef:Voor het SWW zou dat een optie zijn, en dat ga ik ook zeker doen als de DM er komt.
Maar de verwarming, die moet niet draaien als de zon schijnt, zelfs bij -5°C. :-)
Toch niet: je hebt een buffervat nodig dat je tijdens zonuren opwarmt, en de vloerverwarming put daar 's avonds uit. Zeker nu in februari kan dat zo, maar met een zuidgerichte glaswand heb je dat nu al niet meer nodig.

@Vaganzza: 10 minuten na een douche weer opwarmen is zinloos he, dan is de douche voorbij en heb je 'm normaal pas een paar uur later weer nodig ofzo. Kijk eens of je via SmartGrid geen signaal kunt geven om je WP, als jij dat wil (bij zonoverschot) een 'boost' te geven zodat hij een buffervat warmer dan normaal maakt.

Er is erg veel te regelen aan een warmtepomp: bijvoorbeeld, hoe lang draait de binnenunit en de circulatiepomp van de vvw (staat bij ons op 70 procent sinds kort)? Tijdschema's? enz. De handleiding uitpluizen kan veel resultaten geven.
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

heist_175 schreef:
Vaganzza schreef:
heist_175 schreef: Heb je geen meter op uw WP zitten?
Nee de WP is rechtstreeks verbonden met de elektriciteitskast. Het is dus niet dat die in een stopcontact ingeplugd zit.
Je hebt ook kWh-meters als DIN-module: https://www.eltako.com/nl/bedienings-ha ... eters.html
Zoiets heb ik nu net na mijn 300mA diff staan en die verschuift binnenkort naar de airco-zekering :).
Meet tot op 5/10.000ste nauwkeurig.
Probleem is dat veel warmtepompen op 3 fasen aangesloten zijn, en dat deze meters rap 100 euro kosten per stuk (ongeijkt), dan is de fun er rap af bij mij ...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

liegebeestig schreef:
ddd schreef:Voor het SWW zou dat een optie zijn, en dat ga ik ook zeker doen als de DM er komt.
Maar de verwarming, die moet niet draaien als de zon schijnt, zelfs bij -5°C. :-)
Toch niet: je hebt een buffervat nodig dat je tijdens zonuren opwarmt, en de vloerverwarming put daar 's avonds uit.
Neen, hoor, op een zonnige dag kan het hier gemakkelijk 24-25°C worden zonder verwarming. Goed geïsoleerd, dus 's avonds tot stuk in de nacht ook nog geen behoefte aan verwarmen. Dat zal eerder tegen de ochtend misschien zijn. Niet heel zeker van, heb er geen meetgegevens van.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

liegebeestig schreef:Er is erg veel te regelen aan een warmtepomp: bijvoorbeeld, hoe lang draait de binnenunit en de circulatiepomp van de vvw (staat bij ons op 70 procent sinds kort)? Tijdschema's? enz. De handleiding uitpluizen kan veel resultaten geven.
Erg vele is afgeschermd hier, maar ik heb nu wel de installateurscode gekregen. Een handleiding zal ik dan nog eens moeten opzoeken, want die heb ik niet meegekregen. Zal ook eens bij die firma informeren wat er verder mogelijk is.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

cougare schreef: Probleem is dat veel warmtepompen op 3 fasen aangesloten zijn, en dat deze meters rap 100 euro kosten per stuk (ongeijkt), dan is de fun er rap af bij mij ...
Dat dacht ik eerst ook. Je moet de buitenunit maar eens op de 3 fasen nameten met een ampère tang. Je zal zien dat ze slechts 1 fasig zijn in veel gevallen. Ik heb zelf een 8kw buitenunit van Daikin en is 3 fasig verbonden. Slechts 1 draad geeft effectief een waarde.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Als meerdere fases gebruikt worden, zal dit in veel gevallen door ‘booster’ weerstand komen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

charlez schreef:Als meerdere fases gebruikt worden, zal dit in veel gevallen door ‘booster’ weerstand komen.
Yep maar niet richting buitenunit. Booster afkoppelen en zelf sturen. Dat is een domme 1 op 1 weerstand.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Ik heb hier de berekening ook maar eens gemaakt. Warmtepomp 5kW lucht-water, zelf geplaatst. Zonnepanelen met omvormer van 1300Wp:
Jaarverbruik 2020 was 3514kWh, waarvan 2796kWh afname, 694kWh injectie en de panelen hebben 1412kWh opgewekt.
Met het oude tarief met teruglopende teller bij Ecopower kom ik op 648,50€. Het nieuwe tarief kost 642,39€.

Het nieuwe tarief houdt rekening met de verlaging van de stroomprijs van Ecopower in 2021, ten opzichte van 2020. En mijn percentage eigenverbruik is 50,8%. Ik vrees dat er hierdoor weinigen gaan zijn waar de rekening met nieuwe telmethode lager gaat uitvallen.

De warmtepomp en zonneboiler hebben hier door bestellingen in Engeland en Duitsland en door zelfplaatsing evenveel gekost als een nieuwe ketel van Viessmann, zo rond de 5500€.
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Je zal zien dat ze slechts 1 fasig zijn in veel gevallen. Ik heb zelf een 8kw buitenunit van Daikin en is 3 fasig verbonden. Slechts 1 draad geeft effectief een waarde.
Ja dat heb ik eigenlijk ook gemerkt. Heb een 1 fase bin rail module, en ze als test es om beurt tussen de 3 fasen gestoken. Met het idee, als de 3 fasen ong evenveel trekken kan ik gewoon x3 doen :P Maar inderdaad maar op 1 fase echt iets significant kunnen meten.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vaganzza schreef:Je kan dat nu al perfect simuleren. Hieronder ons vb van onze nieuwbouw in gebruik sinds juni:

Wij verbruiken als ik het wat zo'n 8400kWh per jaar en ik vermoed dat de zonnepanelen 7500 kWh zullen opwekken op een jaar.

Ik zat bij Ecopower met terugdraaiende teller (enkelvoudig tarief).

Te betalen: 677,03 euro incl prosumententarief

Met het nieuwe systeem wordt dat het volgende bedrag bij Ecopower: 1.619,29 euro incl injectie al verrekend.

Dus dat is een kleine 1.000 euro meer te betalen op jaarbasis.

Ik ben nu overgestapt naar Engie (en ik heb mijn digitale meter laten omzetten naar een dag/nacht teller) waardoor ik dat bedrag kan verlagen naar 1.437,23 euro. Maar ook dit blijft zo'n 760 euro duurder dan het vorige systeem.



Ik zou eens moeten bekijken/berekenen wat het verschil met gas zou geweest zijn (uiteraard hadden we dan nog geen passieve koeling kunnen hebben, maar dat zou ik dan even buiten beschouwing laten).
En dan komt het capaciteitstarief er nog aan wat het opnieuw duurder zal make... Ik ben het trouwens niet eens dat alleen zp installaties korting zouden mogen krijgen.. Dan krijg je dezelfde situatie als nu met zp's dat komt nooit goed.
Ik heb hier een zonneboiler staan met omgekeerd systeem.. Vat met dood water en doorstroomspiraal.. Dat ik kunnen gebruiken om overdag met de zon dat water op te warmen en dan savonds via een tweede spiraal mijn cv mee te verwarmen.. Ondanks dat ik redelijk wat collectoren heb liggen levert dat id winter onvoldoende maar mss dat zoiets in combo met lw ow ww wp wel zinvol is..
Tussen april en begin oktober heb ik alle ww productie via de zonneboiler.
Tisun bouwt ook dergelijke buffervaten..

Tom



Tom
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”