Een op de drie weigert digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Netbeheerder Fluvius wordt geconfronteerd met een golf van consumenten die de plaatser van een digitale meter niet binnenlaten of hun afspraak op het laatste moment wijzigen. Het gaat niet eens om mensen met zonnepanelen.

De ‘overtuigingscel’ van netbeheerder Fluvius kan het werk niet meer aan. De cel moet mensen die wantrouwig staan tegenover de digitale meter overtuigen hem toch te laten installeren, maar is niet berekend ...

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210310_95012803 (Paywall !)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

https://www.hln.be/binnenland/elke-week ... ~a532e072/

zonder paywall

Maar je kan de mensen geen ongelijk geven om het te weigeren. Mocht ik het nog gekund hebben, zou ik het ook doen. Maar ja in een nieuwbouw heb je al een tijdje geen keuze...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik had dit amper gepost en kwam dit tegen... https://tweakers.net/nieuws/179074/belg ... uvius.html

De 30% is volgens mij dus nog maar het begin als bedrijven zomaar je data kunnen "inkopen".

Nee dank je... zo'n ding komt er na het lezen hiervan ook niet meer in (tenzij Fluvius mij hiervoor wil vergoeden).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je moet nog altijd toelating geven om je data op die manier beschikbaar te stellen. 't is niet dat ze dit zomaar kunnen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik krijg hier op één maand tijd van Fluvius drie brieven waarin men mij verzoekt de meterstanden door te geven.

Op 1/3 schakelde ik over naar MEGA

Ik vind dit aantal buitensporig. Is dit de nieuwe manier van mensen met een analoge meter pesten in de hoop dat ze voor een privacy schendend model gaan wat elke dag de tussenstand doorsluist?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Straf. Ik ben net even aan het zoeken bij Mijn Fluvius en vind echt nergens info hoe die toestemming te kunnen geven of intrekken.
Ik wil absoluut geen inzage geven in mijn data tenzij bedrijven MIJ daarvoor betalen, niet Fluvius. Dan met alle plezier :)
En er komt behoorlijk gedetailleerde info uit die DM, amai.

Edit: relevante FAQ bij Fluvius: https://mijn.fluvius.be/help/energiedienstverleners

Edit: meteen mailtje gestuurd naar [email protected] met de expliciete vraag om mijn gegevens met geen enkele "energiedienstverlener" uit te wisselen op straffe van melding bij GDPR. Heb ik overigens ook gedaan toen Proximus dezelfde vuile streken begon uit te halen.

Heb er wel bijvermeld dat ze me altijd mogen contacteren als ze me willen betalen voor de uitwisseling :)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bedankt, ga ik ook doen. De enige die mijn cijfers moet zien ben ik zelf.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

devilkin schreef:Je moet nog altijd toelating geven om je data op die manier beschikbaar te stellen. 't is niet dat ze dit zomaar kunnen.
euh, KUNNEN wel... mogen misschien niet, maar kunnen zeker en vast wel.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Je mocht toch uitstel vragen? Dat is toch niet weigeren?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het probleem is blijkbaar mensen die niets laten weten of niet open doen / niet thuis zijn. Of te kort op voorhand het laten weten.

Dat moet veel geld kosten. Dan zal er een strikte procedure nodig zijn. Een formele notificatie. Duidelijk tijdskader om te reageren als je daar iets op te zeggen hebt. En ernstige forfaitaire bedragen als de installatie vanwege actie van de eindklant niet kan doorgaan.

Al zouden ze voorlopig vanwege corona wel best zich nog even inhouden. Ik heb begrip voor mensen die om die reden nu geen mensen binnen willen laten. Zeker bij mensen met een zwakke gezondheid.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Doen ze dat dan niet? Wij moesten betalen voor onze meter en als we te laat zouden afzeggen kwam daar extra bij, als ze op voorhand verwittigen en je krijgt de kans te annuleren lijkt een kost als ze er voor niks staan wel fair.
Daar staat tegenover, bij mijn collega viel plots de stroom uit, niks af in zijn zekeringenkast. Dus gaat hij in de kelder kijken, de gemeenschappelijke ruimte waar de meters hangen (appartement), en ze waren een slimme meter aan het plaatsen. Ze hadden geklopt op de deur en geen reactie gekregen dus dachten zet hij niet thuis was. Alle, das wat hij te horen kreeg.
Ik ga er vanuit dat hij een brief gemist zal hebben maar toch.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Ook niet vergeten dat veel mensen niet zomaar een dag verlof kunnen nemen om thuis te zijn wanneer het Fluvius past. Dat zal ook wel een heel pak annulaties veroorzaken.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb net een nieuwe meter. Ze zullen daar toch wel eerlijk mee omgaan zeker?

Je hebt niet eens een slimme meter nodig om grootverbruikers meer te laten betalen. Dat kan gewoon op basis van de meterstanden per jaar.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Die pipo's denken echt dat iedereen gewoon thuis is en iedereen binnen laat.

Ik kreeg ook een briefje in mijn bus dat ze over 2 dagen gingen langs komen om de meterstand op te nemen.
1: ik ben dan niet thuis
2: corona? ik mag geen vrienden binnen laten, maar de fluvius man wel? :nono:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

marzman schreef:Ik heb net een nieuwe meter. Ze zullen daar toch wel eerlijk mee omgaan zeker?

Je hebt niet eens een slimme meter nodig om grootverbruikers meer te laten betalen. Dat kan gewoon op basis van de meterstanden per jaar.
Denk ook niet dat ze je naam, ... doorspelen naar andere partijen.
Maar ze gaan dat wel gebruiken voor statistieken en bekijken hoe ze mensen nog meer in hun zakken kunnen zitten. :bang:

Zo is het nu eigenlijk, maar de problemen zijn niet het grote verbruik.
Problemen zijn gewoon de pieken omdat ze jaren geld in hun zakken hebben gestoken i.p.v. dat in het net te steken.
Vergelijk het maar met de gsc, waar nu ineens iedereen voor mag betalen :bang:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Probleem is dat de 'winsten' naar de gemeenten gaan, dus die hebben uiteindelijk de boter op het hoofd omdat ze liever meer inkomsten hebben/hadden dan te investeren in de toekomst van hun volk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef:corona? ik mag geen vrienden binnen laten, maar de fluvius man wel? :nono:
Straks een stormloop op Fluvius-jassen, om vrienden vermomd als Fluvius-lui binnen te laten

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210120_94480989
Jassen maaltijdbezorgers om avondklok te omzeilen

Verkoopplatform Marktplaats weert in Nederland advertenties voor tweedehandse jassen en andere toebehoren van maaltijd- of pakketbezorgers. In de aanloop naar de beslissing over een avondklok boden steeds meer mensen kledij van maaltijdbezorgers als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo te koop aan. Die prezen ze vaak aan als middel om ’s avonds toch op pad te kunnen gaan, door de uitzonderingsregels.

Een team van Marktplaats verwijdert en blokkeert sinds dinsdag advertenties in die richting. Thuisbezorgd-jassen, die gisteren nog voor honderden euro’s werden aangeboden, zijn inmiddels moeilijk te vinden. Enkele advertenties voor jassen waarin bezorgers van concurrent Deliveroo over straat gaan, stonden vanochtend nog wel online. Vraagprijzen varieerden van 45 euro tot 200 euro voor een complete set met bezorgtas.

Marktplaats geeft aan dat het tijd kost om alle advertenties te filteren en te blokkeren. Behalve het uniform van maaltijdbezorgers verschenen ook meer advertenties voor bedrijfskleding van bijvoorbeeld de pakket- en postbedrijven PostNL en DHL. Ook het bezorgen van pakjes moet doorgaan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

svermassen schreef:Denk ook niet dat ze je naam, ... doorspelen naar andere partijen.
Nochtans wil KBC die gegevens van jou, inclusief gedetailleerd verbruik... want indien ze dat niet hebben kunnen ze ook geen persoonlijk advies geven.

Laat ons niet naief zijn... de digitale meter heeft één doel en dat is je meer doen betalen op basis van een tijdsgebonden tarief (en het verhaaltje zal zoals gewoonlijk weer zijn dat de "gemiddelde" Belg hier beter van wordt - absurd want ik ken geen enkel bedrijf dat investeringen doet om minder inkomsten te krijgen).

Bovenop dat doel is "data" het nieuwe goud dus die gegevens gaat men ook verkopen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
svermassen schreef:Denk ook niet dat ze je naam, ... doorspelen naar andere partijen.
Nochtans wil KBC die gegevens van jou, inclusief gedetailleerd verbruik... want indien ze dat niet hebben kunnen ze ook geen persoonlijk advies geven.
Zo lees ik het bericht ook: KBC gaat úw meter uitlezen.
Wel alleen met uw toestemming, maar het is wel úw meter en geen anonieme/gepseudonimiseerde data.
Er zijn ook mensen die een verzekering afsluiten met korting, als ze een bakje laten installeren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Wel alleen met uw toestemming
Volgens GDPR moet het steeds op basis van een Opt-In zijn maar dagelijks zie ik nog voorbeelden waar het net Opt-Out is.

Men zal dit wel zo onduidelijk maken dat het overgrote deel van de gebruikers z'n data deelt zonder het te beseffen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef: Men zal dit wel zo onduidelijk maken dat het overgrote deel van de gebruikers z'n data deelt zonder het te beseffen.
Vermoedelijk gaan ze het zo aanpakken dat je voor alles tegelijk JA of NEE moet zeggen, wat niet de bedoeling is.
Als je uw P1 wil gebruiken, moet je "JA" aangeven, waardoor al de rest ook meteen op "ja" staat.
Ik wil die P1 wel, maar al de rest niet...
Mini-me
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 mei 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Wat gebeurt er als je die slimme meter omwikkelt met zilverpapier?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Mini-me schreef:Wat gebeurt er als je die slimme meter omwikkelt met zilverpapier?
als je het GOED doet, heb je kortsluiting.
en anders kan het signaal allicht nog wel door de kabelgaten ontsnappen. al dan niet met de kabel zelf als antenne
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mini-me schreef:Wat gebeurt er als je die slimme meter omwikkelt met zilverpapier?
https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter
In uitzonderlijke gevallen belet de constructie van het gebouw dat we de meter vanop afstand kunnen uitlezen. Indien er bijvoorbeeld veel metaal aanwezig is in de muren rond de meter of de meter bevindt zich in een afgelegen gebied, dan kan het draadloos signaal de meter niet bereiken. In dit geval zal er toch nog een meteropnemer van Fluvius langskomen of vragen we jou om je meterstanden zelf door te sturen.
Op Mijn Fluvius is het dan ook niet mogelijk om je verbruiken op te volgen. Toestellen aansluiten op de lokale gebruikerspoorten (P1-poort en S1-poort) gaat nog wel. Van zodra je hiervoor een aanvraag doet via fluvius.be/gebruikerspoort, zal een technieker langskomen om de poorten te openen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Fluvius schreef:In dit geval zal er toch nog een meteropnemer van Fluvius langskomen
Als ze dan nog de ganse historiek uitlezen ben je niets verder.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Die pipo's denken echt dat iedereen gewoon thuis is en iedereen binnen laat.

Ik kreeg ook een briefje in mijn bus dat ze over 2 dagen gingen langs komen om de meterstand op te nemen.
1: ik ben dan niet thuis
2: corona? ik mag geen vrienden binnen laten, maar de fluvius man wel? :nono:
Wat off-topic maar zie:
https://www.fluvius.be/nl/coronavirus#: ... %20noteren.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

TheCeet schreef:Wat off-topic maar zie:
https://www.fluvius.be/nl/coronavirus#: ... %20noteren.
Zo werkte het inderdaad bij mijn ex, maar bij mij stak er een brief in de bus dat ze moesten langskomen omdat het al 4 jaar geleden was.
Ik was (uiteraard) niet thuis op het voorgestelde moment.
Ondertussen zijn we een dikke maand verder en nog niets gezien of gehoord.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef:maar bij mij stak er een brief in de bus dat ze moesten langskomen omdat het al 4 jaar geleden was.
Ik was (uiteraard) niet thuis op het voorgestelde moment.
Ondertussen zijn we een dikke maand verder en nog niets gezien of gehoord.
Zo had ik het ook ooit, vóór corona en thuiswerk.
Uiteindelijk moest ik een aantal foto's nemen waarop de meterstand duidelijk leesbaar was en die foto's uploaden op hun website ergens.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: Als ze dan nog de ganse historiek uitlezen ben je niets verder.
Ze hebben nu een paar keer storing sinds vrijdag op mijn meter en dan komt al het verbruik op de dag dat het wel werkt.
Misschien dat ze stiekem meer zien maar op mijn fluvius lijkt het moment van verzenden te tellen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

DarkV schreef:
Fluvius schreef:In dit geval zal er toch nog een meteropnemer van Fluvius langskomen
Als ze dan nog de ganse historiek uitlezen ben je niets verder.
En hoe lang kan die meter niet verstuurde data bewaren ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Vroeger hing ik altijd een briefje aan de voordeur met de meterstanden. Heb nooit geweten dat de opnemer dat niet aanvaarde.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Doen ze dat dan niet? Wij moesten betalen voor onze meter en als we te laat zouden afzeggen kwam daar extra bij, als ze op voorhand verwittigen en je krijgt de kans te annuleren lijkt een kost als ze er voor niks staan wel fair.
Nee, bij de gewone wissels (niet bij bv nieuwbouw of installaties op aanvraag) is de wissel gratis.
Ik kan het weten, ze zijn er hier een paar weken geleden komen steken.

Om je P1 en S1 poort uit te lezen, moet je die idd eerst laten activeren.
Ik mag hopen dat die toestemming onafhankelijk is van het sharen van data met derden, want anders gaat dat nougabollen gdpr compliant zijn.


PS: Uw collega heeft niet noodzakelijk een brief gemist.
Ik kreeg de info bv van mijn syndicus, wij hebben zelf geen persoonlijke brief ontvangen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ygeffens schreef:En hoe lang kan die meter niet verstuurde data bewaren ?
Ik dacht dat dit te vinden was in een post van een document recent door iemand (maar kan het niet meteen meer vinden).

Voor zover ik het me herinner was het toch een behoorlijk tijd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Benieuwd, anders gaat er wat lood rondom. Zolang ik mijn P1 poort kan blijven gebruiken is 't ok :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Vaganzza schreef:Vroeger hing ik altijd een briefje aan de voordeur met de meterstanden. Heb nooit geweten dat de opnemer dat niet aanvaarde.
Hier in Gent standaard praktijk sinds corona, je krijgt zelf een sjabloon om in te vullen en de juiste dag aan de deur te hangen. In Zuiderse landen zijn meterstanden af te lezen van de straatkant als ik me goed herinner. Toch in veel landen gezien.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ook al gezien in Spanje en Frankrijk.

In Spanje zelfs gezien dat de meter gewoon in de brievenbus zit verwerkt, met de woning dan bvb 20 meter verder naar achter.
Komt dat niet nadeliger uit? Want dan is het verlies op die lengte voor de gebruiker of is dat verwaarloosbaar op zo'n dikke kabel ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

liegebeestig schreef:Heb er wel bijvermeld dat ze me altijd mogen contacteren als ze me willen betalen voor de uitwisseling
Ook zo een dooddoener als antwoord gekregen "we delen geen gegevens zonder toestemming"?
Men vraag aan hen was wie heeft ze al gezien buiten mij en dat ik expliciet laat weten dat geen derde partij er toegang tot mag hebben. + waar op de site deze toegang kan gegeven of ontnomen kan worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

ygeffens schreef:Ook al gezien in Spanje en Frankrijk.

In Spanje zelfs gezien dat de meter gewoon in de brievenbus zit verwerkt, met de woning dan bvb 20 meter verder naar achter.
Komt dat niet nadeliger uit? Want dan is het verlies op die lengte voor de gebruiker of is dat verwaarloosbaar op zo'n dikke kabel ?
Ook nog even vermelden dat Spanje nooit een terugdraaiende teller heeft gekend.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

MClaeys schreef:
liegebeestig schreef:Heb er wel bijvermeld dat ze me altijd mogen contacteren als ze me willen betalen voor de uitwisseling
Ook zo een dooddoener als antwoord gekregen "we delen geen gegevens zonder toestemming"?
Men vraag aan hen was wie heeft ze al gezien buiten mij en dat ik expliciet laat weten dat geen derde partij er toegang tot mag hebben. + waar op de site deze toegang kan gegeven of ontnomen kan worden.
Exact zelfde antwoord gehad. Op mijn vraag of ik dan volgens hen al toestemming had gegeven ergens bij opening P1:
"U geeft dan nergens anders toestemming voor dan hetgeen waar u achter vraagt."

Wat een klantonvriendelijk bedrijf.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

DarkV schreef:
ygeffens schreef:En hoe lang kan die meter niet verstuurde data bewaren ?
Ik dacht dat dit te vinden was in een post van een document recent door iemand (maar kan het niet meteen meer vinden).

Voor zover ik het me herinner was het toch een behoorlijk tijd.
Het probleem is dat je geen kooi van faraday makkelijk rond het ding kan maken, of je moet al achter de meter kunnen. Hoe ga je daar een metalen plaat achter krijgen?

Oplossing 1: je stoort het GSM signaal, maar dit is illegaal
Oplossing 2: hoogspanningsgenerator + spark gap + spoel

Heb oplossing 2 al getest op mijn oude defecte MX925 printer ;)

Als ze hier ooit met hun meter staan ga ik weigeren tot er een bedrade versie van is. Dan kan ik alle traffic tcpdumpen en desnoods zelfs door m'n transparante intercept proxy trekken om te zien wat ze doen.

Ik heb dankzij mijn "gehackte" proxy (een dual homed squid die zo aangepast is om alles te cachen wat er door gaat, en dan custom scripts in Perl geschreven om die data uit de dache te vissen) o.a. de firmware van 2 concurrenten kunnen kraken. In een ver verleden was ik de proxy expert voor 10k users bij een grote telco.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”