Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Dizzy schreef:Feit is dat nu de prijzen inderdaad pokkeduur zijn en dat met alle kerncentrales in werking. Tijd om iets anders te proberen dus.
De kerncentrales draaien al veertig jaar.

Het is pas toen men met "iets anders" begon, met name "hernieuwbare energie", dat de prijzen door het dak gingen...

En dat is dan nog maar het begin van dat "iets anders"...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ordon schreef:
Dizzy schreef:Feit is dat nu de prijzen inderdaad pokkeduur zijn en dat met alle kerncentrales in werking. Tijd om iets anders te proberen dus.
De kerncentrales draaien al veertig jaar.

Het is pas toen men met "iets anders" begon, met name "hernieuwbare energie", dat de prijzen door het dak gingen...

En dat is dan nog maar het begin van dat "iets anders".
Prachtig voorbeeld van een denkfout :banana:

De waarheid is dat kernenergie onvoldoende flexibel is en HE deels blokkeert naast uiteraard de gigantische belangen van de kernlobby.

De conversie naar HE is een wereldwijd fenomeen, waarschijnlijk omdat die landen vooral veel willen betalen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Dizzy schreef:Na edit: ondertussen schieten ze in Vlaanderen ook ineens wakker :)
https://www.hln.be/binnenland/vlaandere ... ~a0c3615c/
Tot 62 TWh.
Dan is het gedaan met zonne-energie "oogsten" op de Vlaamse daken.
Blijft er nog enorm groot gat van 180TWh in de Vlaamse energiebalans...

Daar gaat menige PV installatie + thuisbatterij niets aan kunnen verhelpen.
Dizzy schreef:Prachtig voorbeeld van een denkfout :banana:
Ja, wiens denkfout. 8)
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Juist nog eens gekeken naar de Enceco-tarieven van zon en wind flex.
26 cent per kw voor injectie en 26 cent per kw voor afname. Je verliest m.a.w. dus 260 euro van de leverancier per 1000 kw die je batterij opvangt.
Eigenlijk spaar je enkel de distributie- en transportkost nog uit dan. Dit gaat over 120 euro per 1000 kw. Stel dat je jaarlijks 1500 kw (lijkt me al enorm als je weet dat je in de zomer al snel met een volle batterij zit en een die in de winter nooit vol kan raken) extra kan opvangen met je batterij spaar je hoop en al 180 euro per jaar uit.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Steven7 schreef:26 cent per kw voor injectie en 26 cent per kw voor afname. Je verliest m.a.w. dus 260 euro van de leverancier per 1000 kw die je batterij opvangt.
Je betaalt niet enkel de energiekost hé, ook nog alle feestelijkheden van de verschillende overheidsniveaus.

Datasheet Eneco Zon & Wind Flex
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... R_FLEX.pdf
afname
dag: (0,1 X BELPEX-RLP + 3,177) + BTW
nacht: (0,1 X BELPEX-RLP + 3,054) + BTW

injectie
dag: 0,1 X BELPEX -0,786
nacht: 0,1 X BELPEX -0,786

ik zie niet in hoe "injectie dag" gelijk kan zijn aan "afname dag"
- tarief is al verschillend (zie formule hierboven)
- afname is met BTW (6% of 21%)
- afname is met nettarieven etc
met je batterij spaar je hoop en al 180 euro per jaar uit.
Met mijn PV+batterij spaar ik véél meer dan €180 per jaar uit.
Afhankelijk van de zon (...) en de injectietarieven, zal mijn elektriciteitsfactuur €0-150 bedragen (op jaarbasis).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Steven7 schreef:Juist nog eens gekeken naar de Enceco-tarieven van zon en wind flex.
26 cent per kw voor injectie en 26 cent per kw voor afname. Je verliest m.a.w. dus 260 euro van de leverancier per 1000 kw die je batterij opvangt.
Eigenlijk spaar je enkel de distributie- en transportkost nog uit dan. Dit gaat over 120 euro per 1000 kw. Stel dat je jaarlijks 1500 kw (lijkt me al enorm als je weet dat je in de zomer al snel met een volle batterij zit en een die in de winter nooit vol kan raken) extra kan opvangen met je batterij spaar je hoop en al 180 euro per jaar uit.
Iedereen maakt uiteraard zijn eigen rekening.
Niet iedereen is vrijgesteld van nettarieven en accijnzen op de afname van het openbaar net. Ik ook niet en de netafnamekost (all in en niet variabel) is hier een factor 4 tot 5 hoger dan de injectievergoeding.
In uw geval zou ik dan ook niet voor een batterij kiezen.
Mijn rekening ziet er anders uit. De jaarafname van het net op jaarbasis bedroeg hier nog geen 400 kWh. En dit aan een tarief tussen 25 en 28 c€/kWh (all in, de kosten bovenop de naakte elektriciteitsprijs zitten hier overigens dichter tegen de 14 dan de 12 c€/kWh). Deze kost werd ruimschoots gecompenseerd door de vergoedingen voor productie en injectie.
Volgens de meest ongunstige prognoses (volgende jaarafrekening op 1/10/2022 zal de jaarafrekening uitkomen boven de 2000 euro. En dan haal ik nog niet eens het onderste uit de kan. Alle investeringen worden dus ruimschoots terugbetaald en zijn binnen de korste keren dus winstgevend. Alle andere voordelen van een batterij krijg ik er dus zomaar bovenop.
En dan hou ik wat betreft de afrekening nog geen rekening met de mattheuspremie van 100 €.
Andere uitgangspunten, andere levensstijl => andere afrekening en berekening.
Sol Invictus!
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

heist_175 schreef:
Steven7 schreef:26 cent per kw voor injectie en 26 cent per kw voor afname. Je verliest m.a.w. dus 260 euro van de leverancier per 1000 kw die je batterij opvangt.
Je betaalt niet enkel de energiekost hé, ook nog alle feestelijkheden van de verschillende overheidsniveaus.

Datasheet Eneco Zon & Wind Flex
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... R_FLEX.pdf
afname
dag: (0,1 X BELPEX-RLP + 3,177) + BTW
nacht: (0,1 X BELPEX-RLP + 3,054) + BTW

injectie
dag: 0,1 X BELPEX -0,786
nacht: 0,1 X BELPEX -0,786

ik zie niet in hoe "injectie dag" gelijk kan zijn aan "afname dag"
- tarief is al verschillend (zie formule hierboven)
- afname is met BTW (6% of 21%)
- afname is met nettarieven etc
met je batterij spaar je hoop en al 180 euro per jaar uit.
Met mijn PV+batterij spaar ik véél meer dan €180 per jaar uit.
Afhankelijk van de zon (...) en de injectietarieven, zal mijn elektriciteitsfactuur €0-150 bedragen (op jaarbasis).
Inderdaad. Ik heb mij miszien. Injectie is een 8 cent minder dan productie. Alle andere kosten had ik aan een 12 cent geteld. Met 1500 KW (wat ik overigens nog altijd veel vind) besparing kom ik dan nog aan 300 euro per jaar zonder degradatie batterij, afschrijving omvormer, enz.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Wanneer je, in verhouding tot je verbruik, een thuisbatterij overdimensioneerd heb je wel enkele voordelen:
- Je gaat ze veel minder snel overbelasten of belasten op de limiet zodat ze langer meegaat of in elk geval genoeg capaciteit overhoudt om ook na jaren genoeg capaciteit over te houden om in eigen verbruik te voorzien.
- Je kan er meer vermogen uittrekken dan in een nipt berekende batterij/omvormer.

Een batterij met een hogere capaciteit is in verhouding ook (veel) goedkoper dan een kleine batterij. Verplaatsingskosten, werkuren, omvormer,.... wegen bij een kleine batterij meer door dan bij een ruimer bemeten exemplaar.

Veel consumenten die zich hebben laten vangen aan de capaciteit van hun batterij tov de premie die ze daarmee vangen (dus de gekende premiebatterij) gaan over enkele jaren voor voldongen feiten staan. En dan gaat het gejammer en de klachten dat ze zich hebben laten vangen weer niet van de poes zijn.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ordon schreef:
Dizzy schreef:Feit is dat nu de prijzen inderdaad pokkeduur zijn en dat met alle kerncentrales in werking. Tijd om iets anders te proberen dus.
De kerncentrales draaien al veertig jaar.

Het is pas toen men met "iets anders" begon, met name "hernieuwbare energie", dat de prijzen door het dak gingen...

En dat is dan nog maar het begin van dat "iets anders"...
Schitterend zo'n denkwijze! :lol:

Ik heb zo nog grafieken gezien die aantoonden dat de LP-verkoop van Elvis Presley rechtstreeks invloed had op het aantal mensen dat in hun vingers sneed.

Toeval? Ik DeNk HeT nIeT!!!!!!

:angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

cadsite schreef:
Neem even wat gemiddeldes.
Dagelijks verbruik: 10kWh
Capaciteit van een vaak geplaatste accu: 5kWh, soms 10kwH
Gemiddelde opbrengst van een 5kWpiek PV-installatie met goede orientatie:
Winter: 3kWh/dag
Zomer: 25kWh/dag

Zie je het probleem al een beetje?
Nee ik zie het probleem niet.
Een berekening maak je op basis van persoonlijke data en niet op basis van algemene gemiddeldes die vlug uit de mouw geschud worden en wat "vaak" door een ander geplaatst wordt. Dat is natuurlijk voor veel mensen wel een probleem. Ze baseren zich niet op eigen cijfers en gaan af op cijfers van anderen om toe te passen op de eigen situatie. Dat is inderdaad om problemen vragen.
Mijn cijfers wijken bv. al behoorlijk af van het voorbeeld dat jij hier boven geeft.
Meten is weten en op basis van langdurige metingen (met minstens vier seizoenen, zelf heb ik de data van 10 jaar gebruikt) ga je de beste balans zoeken tussen verbruik, productie en opslag. En dat is een resultaat dat voor iedereen anders is.
Het kan dus best zijn dat voor de ene persoon een thuisbatterij (en zelfs zonnepanelen) geen optimaal scenario is en voor een ander dan weer wel.
Eén ding weet ik wel, mijn investeringen in lokale HE renderen al jaren. De gecumuleerde opbrengsten van de ene investering betalen gewoon de volgende. Kan best zijn dat iemand anders zijn investeringen in pure netafname goedkoper zijn en meer opbrengen en meer zekerheid bieden. Daarom moet iedereen op basis van zijn eigen data zijn eigen conclusies trekken.

Het optimum om te investeren in een thuisbatterij is, volgens mij, ook weer voorbij: premies dalen, aankoopprijzen stijgen. Tenminste als je er nog tijdig aan kan geraken. Er is meer vraag dan aanbod. Bij een paar mensen begint het toch te dagen dat volledig inzetten op energiebevoorading via het net toch niet meer altijd zekerheid zal bieden.
En vergeet ook niet dat een netgebonden PV-installatie bij een onstabiele netvoorziening zichzelf ook uitschakelt.
Een thuisaccu in (semi) off grid modus blijft niet alleen de opgeslagen energie leveren maar ook de PV-installatie blijft bij voldoende instraling gewoon door produceren.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

ivob schreef:Het optimum om te investeren in een thuisbatterij is, volgens mij, ook weer voorbij: premies dalen, aankoopprijzen stijgen.
Zou het niet beter zijn om een groepsaankoop te doen voor héél Vlaanderen?
  • Alle daken volplempen met zonnepanelen: dat is 62TWh op jaarbasis volgens het Vito.
  • Alle huizen gebouwen een degelijke (thuis)batterij aan de slimme meter.
  • En dan ook maar in één keer overal glasvezel binnensteken. 8)
  • ==> Een slim uniform elektriciteitsnet én een performant datanetwerk.
Moeten die Chinezen wel een stevige korting voorzien natuurlijk.

Als er dan nog geld overschiet, kan men eens gaan kijken hoe men dat gat van om en bij de 180TWh in de Vlaamse energiebalans gaat opvullen. :lol:
Met (offshore) windmolens: een stukske allicht.
En de rest, ja, allicht die verguisde kerncentrales zeker. :angel:
Oeps. Nieuwe, krachtigere kerncentrales.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ivob schreef:
cadsite schreef:
Neem even wat gemiddeldes.
Dagelijks verbruik: 10kWh
Capaciteit van een vaak geplaatste accu: 5kWh, soms 10kwH
Gemiddelde opbrengst van een 5kWpiek PV-installatie met goede orientatie:
Winter: 3kWh/dag
Zomer: 25kWh/dag

Zie je het probleem al een beetje?
Nee ik zie het probleem niet.
Misschien was ik niet duidelijk, maar dat zijn niet "zomaar wat gemiddeldes".

Ik heb zelf al 11 jaar een 5kWpiek op mijn dak (Z - helling 45°) en woon hier al 19 jaar.
Die gemiddeldes zijn dus niet uit de lucht gegrepen, maar gewoon waardes die ik netjes uit mijn rekenblad en energieid.be haal.

Het probleem is echter voor iedereen gelijk.

In de winter heeft een PV amper opbrengst om het onmiddellijke verbruik te dekken, laat staan dat er dan nog over zou zijn om een accu op te laden.

De momenten dat stroom dus het duurst is, staat de accu daar grotendeels werkloos te wezen.

Op het moment dat stroom quasi gratis is is je accu véél te klein om het opgewekte vermogen op te slaan.

Bewijs me gerust het tegendeel.
Ordon schreef:Nieuwe, krachtigere kerncentrales.
Nieuwe kerncentrales...
We slagen er hier niet eens in om een hoogspanningsleiding door W-Vlaanderen te trekken, maar een kerncentrale? Geen probleem, tegen volgend jaar? Komt in orde. :roll:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Nee, niet tegen volgend jaar.
Leg eerst alle daken vol met zonnepanelen (met thuisbatterij).
Bouw de hele kust vol met windmolens.
En kijk of je er komt.
Of beter: reken het best eerst grondig uit.
Gaat dat niet: zal er toch iets anders moeten komen dan fossiele brandstoffen.
Indien dat kerncentrales zijn: begin op tijd met plannen, vergunningen en bouwen.

Nederland zou slechts 45% van zijn energiebehoefte kunnen voldoen met hernieuwbare energie.
Voor ons, Vlaanderen, zal dat zoveel verschil niet zijn.
Wallonië zal wel iets anders uitpakken wegens een andere geografie, denk ik zo.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ordon schreef:Leg eerst alle daken vol met zonnepanelen (met thuisbatterij).
De vraag van 1 miljoen.

Waarom zou ik dat doen?

De staat heeft al een keer te veel bewezen compleet onbetrouwbaar te zijn. Ik zou dus een paar €1.000 moeten betalen voor iets waar ik niets aan heb en waarop eventueel taksen/kosten/belastigen/... kunnen komen?
Neen dank u.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Wat ik bedoel te zeggen: het grote plan ontbreekt.
De grote krijtlijnen.
Dat is de taak van de overheid.
Het invullen kan dan (deels) overgelaten worden aan de privé.

Nu gaan er miljoenen Belgen elk hun eigen gang.
Zonder dat ze één welbepaald doel voor ogen hebben.
Dat is een verkwisting van tijd, geld en middelen...

Iedereen gaat toch ook niet zijn eigen stukje "openbare weg" voor zijn deur leggen.
Het zou nogal een lappendeken worden.
Diezelfde versnippering dreigt nu te gebeuren op vlak van energievoorziening.
Dat zie je hier toch ook gebeuren: "Ieder voor zich. etc".
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

cadsite schreef:
Ik heb zelf al 11 jaar een 5kWpiek op mijn dak (Z - helling 45°) en woon hier al 19 jaar.
Die gemiddeldes zijn dus niet uit de lucht gegrepen, maar gewoon waardes die ik netjes uit mijn rekenblad en energieid.be haal.

Het probleem is echter voor iedereen gelijk.

In de winter heeft een PV amper opbrengst om het onmiddellijke verbruik te dekken, laat staan dat er dan nog over zou zijn om een accu op te laden.

De momenten dat stroom dus het duurst is, staat de accu daar grotendeels werkloos te wezen.

Op het moment dat stroom quasi gratis is is je accu véél te klein om het opgewekte vermogen op te slaan.

Bewijs me gerust het tegendeel.
Ok. Fair enough. Het zijn gemiddeldes gebaseerd op jouw cijfers. Een thuisbatterij is dus niets voor jou.

Ik haal op basis van mijn dagverbruik (waarvan het comfortverbruik een 60% is van jouw opgegeven verbruikscijfer en indien nodig kan terugschakelen naar 20%) , mijn accupaciteit en mijn productie andere cijfers.
Zoals ik zei, dit jaar (okt 2021 - okt 2022) moet ik nog geen 400 kWh van het net afnemen. En dan ben ik nog maar in de helft van de opgelegde uitvoeringstermijn.
Sinds 10/2 neem ik niets meer af van het net (volgens onze kalender is dit nog altijd winter en niet hoogzomer) en dit zal zo duren tot de volgende meteropname begin oktober van dit jaar.
En dit tegen een afnametarief en injectietarief dat vast is (eigen keuze) dus geen duurder afnametarief in de winter dan in de zomer.
Niet omdat die 400 kWh zelf opwekken niet mogelijk is maar omdat ik momenteel nog maar aan 50% van mijn productievermogen zit van wat nu al technisch mogelijk is.
Ik werk ook volgens het "en/en" principe en niet volgens het "of" principe.
Mijn opslagcapaciteit bedraagt nu, via verschillende opslagmedia een 94 kWh (wat iets anders is dan dat ik ook dagelijks al die capaciteit dien te gebruiken).
Dat brengt mijn productieeenheid zelfs op de piekdag niet op. Ook niet als ik deze verdubbel.
De planning is momenteel om rond 2024 ook uit te breiden met V2H, in 2031 de productiecapaciteit minstens te verdubbelen (finalisering van de laatste schakel van een 20-jarig plan) en indien de tijd rijp is, tot ik volledig off grid ben, van een vast contract over te schakelen naar een dynamisch contract.
Iets ander uitgangspunt dan het jouwe.
Het probleem is dus zeker niet voor iedereen gelijk.

Ik ben geen verkoper dus ik moet mijn installatie niet aan jou verkopen en je dus ook niet van het tegendeel overtuigen.
Iedereen zijn persoonlijke beslissingen en iederen de gevolgen van zijn beslissingen.
En nogmaals, hoe minder mensen mijn planning en instelling volgen hoe beter. Belastingen en taksen worden immers bij voorkeur geheven op wat de massa doet en niet op de uitzonderingen op de regel.
Hoe minder mij geloven en hoe minder hetzelfde doen hoe beter voor mijn gemoedsrust. :wink:

De overheid heeft inderdaad keer op keer bewezen een onbetrouwbare partner te zijn. Een reden te meer, voor mij, om zo vlug mogelijk op energietsch vlak (en waar mogelijk) daar niet meer afhankelijk van te zijn.
Anderzijds ben ik de overheid wel dankbaar dat ze steeds het mattheus-effect ten volle is blijven steunen. :bdaysmile:
De onbetrouwbare partner bleek voor mij juist een stimulans om verder te kijken en te werken en niet bij de pakken te blijven neerzitten. :worship:

ps. Je gelooft het of niet maar het stukje "openbare weg" voor mijn stuk grond grenzend aan de doodlopende weg is eveneens mijn eigendom waarvoor de nutsbedrijven mij doorgangsrechten betalen. :banana:
Laatst gewijzigd door ivob 06 mei 2022, 19:53, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

ivob schreef:En nogmaals, hoe minder mensen mijn planning en instelling volgen hoe beter. Belastingen en taksen worden immers bij voorkeur geheven op wat de massa doet en niet op de uitzonderingen op de regel.
Hoe minder mij geloven en hoe minder hetzelfde doen hoe beter voor mijn gemoedsrust. :wink:
Wat in één keer ook aantoont dat jouw oplossing niet schaalbaar is. :wink:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Je vergist je van topic.
Dit is het topic over THUISbatterijen.
De enige schaalbaarheid is de thuissituatie en de enige oplossing die gezocht moet worden is de persoonlijke uitgangssituatie.
Voor algemene oplossingen en algemeen schaalbare oplossingen is er een ander topic.
Niet dat daar trouwens al veel van opgelost is.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Awel, ja.
Het besluit is dan dat thuisbatterijen niet schaalbaar zijn over een hele bevolking.
Dat past perfect in dit topic. 8)

Misschien niet wat ge graag hoort: dat is iets anders...

Trouwens.
Waarom heb je LFP cellen gekozen boven LTO cellen?

[youtube]v8EBI-N0KTk[/youtube]

Afbeelding

Lijkt me dat ge voor de dure koop (per cyclus/Wh) gegaan zijt. DRIE keer duurder. :wink:
En ze gaan ook nog eens rapper kapot. Veel rapper.

Maar, ja, gij ging "gemakkelijk" vijftien jaar halen zeker. :twisted:
Volgens mij rammelt er van alles aan jouw héél uitgesproken (en vaak denigrerende) mening.
ivob schreef:Je vergist je van topic.
Dit is het topic over THUISbatterijen.
Is dat zo? :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ja dat is zo.

Je bent de eerste om, wanneer je een andere mening dan de jouwe hoort, anderen beperkingen op te leggen ivm off topic en persoonlijk worden.
Desnoods door de hulp van de moderator erbij te roepen. (cfr. jouw topic over kernenergie).
Niet mijn eisen maar de jouwe.
Niet alleen ben je vervolgens de eerste om je eigen eisen in dat topic naast je neer te leggen wanneer het je zelf niet uitkomt maar bovendien doe je nu precies hetzelfde in een ander topic.
Je past de voorwaarden die je oplegt aan anderen niet eens op jezelf toe.
Voor mij geen probleem hoor. Ik kan alleen maar vaststellen dat de moderatie hier ook met twee maten en gewichten werkt.
Ook geen probleem. Ik heb geen nood aan een externe moderator en ook geen probleem om mezelf weg te modereren.
Mijn thuisbatterijen werken in mijn thuissituatie en ik heb helemaal geen nood om mijn thuissituatie op te schalen naar wie en wat dan ook. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken en zelf heb ik daar geen Ordon en zijn beperkingen voor nodig. Ik laat het verder dan ook volledig aan jou over om jouw eisen proberen op te schalen naar alles en iedereen.
Je kan dan ook beter meteen vragen dat dit topic gesloten wordt want het is niet schaalbaar naar iedereen. En dit toe te passen op alle andere topics behalve diegene waar jij het mee eens bent.
Ook in dit topic ga ik mijn tijd niet meer langer insteken.
Je zal wel altijd mensen hebben die in plaats van te focussen op wat ze zelf kunnen doen of zouden kunnen doen zich liever toeleggen op wat anderen in hun ogen verkeerd doen of verkeerd gedaan hebben. Iedereen zijn uitgangspunt. Mijn uitgangspunt daarin is dat ik dat spelletje niet meer meespeel. Kunnen ze hun negatieve focus volledig concentreren op anderen die het niet met hen eens zijn. Ieder zijn hobby.
Ieder zijn keuze. Iedereen de gevolgen van zijn keuze.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Er is jou tot in den treure toe gevraagd om jouw standpunten te onderbouwen: lees maar na.
Je doet het niet.
Bericht na bericht.
In die mate dat zelfs andere mensen zich afvragen wat je hier dan komt doen.
Joe de Mannen schreef:Dan vraag ik me oprecht af wat je hier komt doen...

J.
Je hebt de kans om je standpunten te onderbouwen.
Je krijgt de kans om je standpunten te onderbouwen.
Doe dat dan ook.
Op een beschaafde, volwassen manier.

Indien je geconfronteerd wordt met een andere technologie (LTO cellen) die:
  • goedkoper is per cyclus/Wh
  • véél langer meegaat (o.a. aantal cycli)
dan de technologie die jij gekozen hebt (LPF cellen).

Dan begin je wederom, onterecht én naast de kwestie, uit te halen naar de boodschapper!
Maar antwoordt niet ter zake!

't Ja, ...
L'histoire se répète.
En begin je nu zelfs ook al uit te halen naar de moderatie op dit forum.
ivob schreef: Ik kan alleen maar vaststellen dat de moderatie hier ook met twee maten en gewichten werkt.
Gekker moet het niet worden.
Moet iedereen, inclusief de moderatoren, dan maar :worship: :worship: voor "ivob"?

De vraag is nochtans eenvoudig:
Ordon schreef:Waarom heb je LFP cellen gekozen boven LTO cellen?
en geheel ontopic in deze thread "Thuisbatterij".
Volgens jou vergis ik me zelfs van topic...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Nu er gegevens op tafel gekomen zijn betreffende de kostprijs, louter voor de cellen van de thuisbatterij, per kWh per cyclus door een fabrikant kunnen geïnteresseerden in een thuisbatterij allicht beter geïnformeerd een inschatting trachten te maken voor hun specifieke toepassing.
Bovendien is dit:
  • enkel de kostprijs bij gebruik ("cycle life").
  • niet inbegrepen: de natuurlijke veroudering ("calendar life")
Voor "vergelijkbare" LFP cellen (LiFePO4, Lithium ijzer fosfaat):
  • bij erg lage belasting (Charge 0,5C || Discharge 0,5C): $0,2 per kWh per cyclus (@2.000 cycli)
  • bij hoge(re) belasting (Charge 1C || Discharge 5C): $40 per kWh per cyclus (@10 cycli)
    • ==> Dat is liefst een factor x200 verschil!
Voor "vergelijkbare" LTO cellen (Lithium titanium oxide):
  • bij erg lage belasting (Charge 0,5C || Discharge 0,5C): $0,041 per kWh per cyclus (@50.000* cycli)
  • bij hoge(re) belasting (Charge 1C || Discharge 5C): $0,342 per kWh per cyclus (@6.000 cycli)
    • ==> Dat is ruim een factor x8* verschil.
* Deze 50.000 cycli zijn een "erg optimistische" inschatting van de fabrikant: 30.000 lijkt me meer realistisch.

Los van de exacte waarde van de kostprijs per kWh per cyclus geeft het in ieder geval te denken in welke prijsvork de kostprijs van de cellen per kWh per cyclus zich bevindt voor deze twee technologieën.
LTO cellen zijn duidelijk te preferen boven LFP cellen, doch (nog) duurder bij aanschaf.
Wél worden er soms commerciële garanties gegeven van 20 jaar bij LTO cellen: intensiever gebruik (zowel aantal cycli als belasting) én "calendar life" is dan ook veel minder problematisch bij LTO cellen dan bij LFP cellen.
(Lithion-Ion en Lithium polymeer cellen staan bovendien, ahum, beduidend "lager op de ladder" dan LFP of LTO cellen.)

Het geeft eveneens te denken waarom zulke gegevens, door sommigen, blijkbaar angstvallig achtergehouden worden.

Ook grote bedrijven, zoals Tesla, hebben in het verleden al hun portie problemen ondervonden betreffende "de beloftes" (incl. datasheets) van fabrikanten en wat ze er werkelijk van bakken. "Een gewaarschuwd man is er twee waard": placht men wel eens te stellen.



Een vergelijking van diverse commerciële aanbiedingen (zonder de belasting van de cellen weer te geven):

AfbeeldingBron: Clean Energy Reviews

Het risico op een "reken je (snel) rijk scenario" is niet onbestaand bij zulke aanbiedingen/vergelijkingen.
Bij erg lage belasting van de cellen (laden én ontladen) zal men de geadverteerde waardes mogelijks wel halen...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”