Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

gimic schreef:
heist_175 schreef:
bruma schreef: Heb je dan al weet van een omvormer waar je je capaciteitslimiet kan instellen? Bv 2500W
Jep.
De omvormers van Fronius, Growatt en Huawei zouden dat kunnen.
Tenminste dat vertellen de verschillende installateurs me toch :).
Bij Fronius kan het als je een smart meter staan hebt voor je ganse installatie.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... -BIH7E4rGi

ik heb het net gecheckt op mijn installatie en de parameter staat er allesinds. Je moet natuurlijk wel de paswoorden van uw systeem hebben. Als it-er mocht de installateur hier niet buiten zonder dat ik de paswoorden had ;-)

als er hier een batterij komt dan plaats ik ze zelf zodat er later geen taksen kunnen op komen... Voorlopig is het niet rendabel.
Als ik een simulatie maak met een 13kw batterij kom ik aan een eigen verbruik verhoging van 22%, wat neer komt op 500euro per jaar. Aan de levensduur van de batterij van 10 jr als ze 100% capaciteit behoud (wat niet het geval is) kom je maar aan 5000 euro uitgespaard. De batterij zal meer dan 7000 euro kosten...
verbruik.png
2021-01-23_21h43_18.png
Ik ben grote fan van de combi fronius gen24 met byd batterijen. De gen24 is de nieuwste hybride omvormer van fronius en kan geladen worden met allerlei soorten bronnen en kan limieten instellen. Volgens mij zelfs zonder de smart meter.

Fronius is ook de enige die volledige toegang via api geeft. Dus lokaal.

Maar waar kun je simulaties maken zoals jij ze hier voorstelt?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

gimic schreef:
heist_175 schreef:
bruma schreef: Heb je dan al weet van een omvormer waar je je capaciteitslimiet kan instellen? Bv 2500W
Jep.
De omvormers van Fronius, Growatt en Huawei zouden dat kunnen.
Tenminste dat vertellen de verschillende installateurs me toch :).
Bij Fronius kan het als je een smart meter staan hebt voor je ganse installatie.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... -BIH7E4rGi

ik heb het net gecheckt op mijn installatie en de parameter staat er allesinds. Je moet natuurlijk wel de paswoorden van uw systeem hebben. Als it-er mocht de installateur hier niet buiten zonder dat ik de paswoorden had ;-)

als er hier een batterij komt dan plaats ik ze zelf zodat er later geen taksen kunnen op komen... Voorlopig is het niet rendabel.
Als ik een simulatie maak met een 13kw batterij kom ik aan een eigen verbruik verhoging van 22%, wat neer komt op 500euro per jaar. Aan de levensduur van de batterij van 10 jr als ze 100% capaciteit behoud (wat niet het geval is) kom je maar aan 5000 euro uitgespaard. De batterij zal meer dan 7000 euro kosten...
verbruik.png
2021-01-23_21h43_18.png
Ik ben grote fan van de combi fronius gen24 met byd batterijen. De gen24 is de nieuwste hybride omvormer van fronius en kan geladen worden met allerlei soorten bronnen en kan limieten instellen. Volgens mij zelfs zonder de smart meter.

Fronius is ook de enige die volledige toegang via api geeft. Dus lokaal.

Maar waar kun je simulaties maken zoals jij ze hier voorstelt?
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Wat is eigenlijk de levensduur van dergelijke batterij? Als deze 10-15jaar is, is rekenen op een terugverdientijd van 12jaar toch risicovol.
Ik heb in ieder geval nog nooit een batterij (smartphone, laptop, elektrische fiets) gehad die het langer dan 5 jaar heeft uitgehouden. Zelfs met goed gebruik. Rekening houdend dat zo'n thuis batterij elke dag oplaad, kan ik moeilijk geloven dat die het 15jaar zou uithouden.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn prius batterij doet het nu toch al 13j maar het is een goeie vraag.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

liegebeestig schreef:

Maar waar kun je simulaties maken zoals jij ze hier voorstelt?
Op solarweb van fronius kan je de simulatie doen.

Menu: Analyse -> Simulatie

ik heb een symo hybrid (3 fase) + smart meter voor mijn oude SMA (1 fase) + smartmeter (3 fase) aan de teller van Eandis.

Raketisch schreef:Wat is eigenlijk de levensduur van dergelijke batterij?
Er is 10 jaar garantie op BYD dat ze nog 80% capaciteit zou hebben. Dus ik ga uit van max 10 jr.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Garantie heeft niets te maken met levensduur.
Een fiets met een garantie van 2 jaar gaat ook langer mee dan die 2 jaar.

De levensduur van een batterij heeft te maken met :
- Het aantal volledig cyclussen dat ze maakt.
- De temperatuur tijdens het laden en ontladen.
- Het vermogen waarmee je ze laad en ontlaad (C-rate)
- De diepte waarop je ze iedere keer ontlaad. (DoD)

Het komt erop neer dat hoe meer je ze met fluwelen handschoentjes behandeld hoe langer ze meegaat.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:Ik had zelf in gedachten richting #kWh batterij = 2* #kWp PV
Hmm, dus in ons geval 12kW, best met 5 in en uit. Nu, de omvormer is maar 5kWp dus een 10kW batterij zou dan volstaan. Zal dit jaar niet haalbaar zijn hier.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Raketisch schreef: Ik heb in ieder geval nog nooit een batterij (smartphone, laptop, elektrische fiets) gehad die het langer dan 5 jaar heeft uitgehouden.
Kan je volgens mij totaal niet vergelijken.
Kijk naar een auto accu. Zelfs in weer en wind kan die gemakkelijk 8 à 10 jaar meegaan én met zeer onregelmatige laadcycli.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En als wie hier over een thuisbatterij praten dan is dit niet de chemische samenstelling van een autobatterij, dit is nog een ander type batterij
Evenwel eentje die minder stroom kunnen leveren (als je wil hebben dat ze lang meegaan)
didi79 schreef:
Raketisch schreef: Ik heb in ieder geval nog nooit een batterij (smartphone, laptop, elektrische fiets) gehad die het langer dan 5 jaar heeft uitgehouden.
Kan je volgens mij totaal niet vergelijken.
Kijk naar een auto accu. Zelfs in weer en wind kan die gemakkelijk 8 à 10 jaar meegaan én met zeer onregelmatige laadcycli.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

bruma schreef:En als wie hier over een thuisbatterij praten dan is dit niet de chemische samenstelling van een autobatterij, dit is nog een ander type batterij
Ja dat bedoelde ik eigenlijk: voor elk type toepassing zijn er andere technieken. En dus totaal niet vergelijkbaar.
Dat van de auto accu was maar een voorbeeld dat je de ene niet mag vergelijken met de andere.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

heist_175 schreef:
MClaeys schreef:Mijn grootste probleem is hoe ik inschat hoe groot de batterij moet zijn, en ik wil sowieso een die later ook van het net kan opladen op goedkope momenten want dat zal wel voor na het capaciteitstarief zijn...
Ik had zelf in gedachten richting #kWh batterij = 2* #kWp PV
Een installateur zei dat zij op hun offertes rekening op +40-50% mee (meer kWh dan kWp).
Een beetje PV-installatie maakt gewoon gigantisch veel elektriciteit, veel meer dan je kan gebruiken.
Daarenboven moet je rekening houden hoeveel er "in" de batterij kan, sommige batterijen laden maar op aan 2kW, anderen aan 5kW. Als de zon schijnt, wil je dat zo veel mogelijk ook IN de batterij raakt.
ALs je 6kW opwekt, momentaan 1kW verbruik (wat al behoorlijk wat is) en dan een batterij met een "ingang" van 2kW, dan moet je alsnog 3kW op het net zetten (kwijt dus).
Dan heb je nog geen electrische auto moeten opladen, terwijl het gezin thuis is :)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat is nog het gemakkelijkste, laden start je na de drukste uren. 21.00-22.00. Dan is die 's morgens normaal wel vol (genoeg).
Elke nacht de thuisbatterij leeg, klaar voor de volgende dag. Dan kan TVT wel sneller zijn.

(natuurlijk, is het altijd het beste de auto te laden als de zon schijnt 8) )
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ondertussen al te koop via 2dehands
https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf- ... ousPage=lr
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://www.tijd.be/netto/energie/zonne ... 79170.html
Volgens een simulatie van Engie kan een zonnepaneelinstallatie in combinatie met een batterij van 5,8 kWh dankzij de premie rendabel zijn. ‘De batterij kan het zelfverbruik van 30 naar 60 procent optrekken’, zegt Vernaillen. ‘Zo moet minder stroom van het net worden gehaald die er eerder werd opgezet en dat drukt de factuur. Alles in rekening genomen is de terugverdienperiode van de installatie 8,5 jaar en bedraagt het rendement 9,5 procent.’
Over de ideale omvang van een thuisbatterij verschillen de meningen. ‘Volgens onze berekeningen ligt de optimale capaciteit in België niet hoger dan 2,2 kWh’, zegt Pieter Gysel, innovatiemanager bij Eneco. ‘Die kan in ons land 250 dagen per jaar volledig op- en ontladen worden.’ Zo’n batterij, die rond 2.500 euro kost, kan het zelfverbruik volgens de energieleverancier met 20 procent optrekken.
Met 2,2kWh kan je toch niets doen?
Wij zijn aan het kijken richting 7-10kWh.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

De ideale grootte van batterij zal voor iedereen verschillend zijn. Hoeveel panelen, welke verbruikers, wanneer thuis, ...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Met 2,2kWh kan je toch niets doen?
Wij zijn aan het kijken richting 7-10kWh.
Het hangt er maar vanaf wat je er juist mee wilt bereiken.
Als het enkel moet dienen om het verbruik van een klassiek gezien af te toppen zal dat wel lukken.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

heist_175 schreef:
MClaeys schreef:Mijn grootste probleem is hoe ik inschat hoe groot de batterij moet zijn, en ik wil sowieso een die later ook van het net kan opladen op goedkope momenten want dat zal wel voor na het capaciteitstarief zijn...
Ik had zelf in gedachten richting #kWh batterij = 2* #kWp PV
Een installateur zei dat zij op hun offertes rekening op +40-50% mee (meer kWh dan kWp).
Een beetje PV-installatie maakt gewoon gigantisch veel elektriciteit, veel meer dan je kan gebruiken.
Daarenboven moet je rekening houden hoeveel er "in" de batterij kan, sommige batterijen laden maar op aan 2kW, anderen aan 5kW. Als de zon schijnt, wil je dat zo veel mogelijk ook IN de batterij raakt.
ALs je 6kW opwekt, momentaan 1kW verbruik (wat al behoorlijk wat is) en dan een batterij met een "ingang" van 2kW, dan moet je alsnog 3kW op het net zetten (kwijt dus).
Kan een thuisbatterij niet ‘variabel’ opgeladen worden: dus ook minder vermogen? Of zit hier een minimumlimiet op?

Bedankt voor enige info :-)

Nieuwbouw hier, met plannen zowel zonnepanelen als batterij te plaatsen tussen nu en de zomer.
We willen graag een e-peil van <20 behalen, om zo korting op KI te verkrijgen gedurende 5 jaar.
Geen subsidie mogelijk voor zonnepanelen van Max 1,5k aangezien vergunning later dan 2013 is toegekend.
Wel batterij premie per kWh
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

thomasv schreef:Daarenboven moet je rekening houden hoeveel er "in" de batterij kan, sommige batterijen laden maar op aan 2kW, anderen aan 5kW. Als de zon schijnt, wil je dat zo veel mogelijk ook IN de batterij raakt.
Kan een thuisbatterij niet ‘variabel’ opgeladen worden: dus ook minder vermogen? Of zit hier een minimumlimiet op?[/quote]
Misschien begrijp ik uw vraag verkeerd, maar een batterij kan natuurlijk ook opgeladen worden aan minder dan het maximum.
Als je 2,3kW opwekt en zelf 1,5kW verbruikt, dan zal de batterij opladen aan 800W.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

2e offerte, voor een LG batterij van 10kWh.
Screenshot_20210126_185813.png
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Da's toch echt geschift!
€8000 betalen omdat netbeheerders niet met hun tijd mee gingen. :bang: :bang: :bang:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

didi79 schreef:
Raketisch schreef: Ik heb in ieder geval nog nooit een batterij (smartphone, laptop, elektrische fiets) gehad die het langer dan 5 jaar heeft uitgehouden.
Kan je volgens mij totaal niet vergelijken.
Kijk naar een auto accu. Zelfs in weer en wind kan die gemakkelijk 8 à 10 jaar meegaan én met zeer onregelmatige laadcycli.
8 a 10 jaar voor een autobatterij ? Mijn ervaring zegt dat die dingen na 5 jaar hun beste tijd gehad hebben. En dan moet je ze uiteraard niet dagelijks volledig ontladen en opnieuw opladen...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

VOiD schreef: 8 a 10 jaar voor een autobatterij ? Mijn ervaring zegt dat die dingen na 5 jaar hun beste tijd gehad hebben. En dan moet je ze uiteraard niet dagelijks volledig ontladen en opnieuw opladen...
Ik denk dat je beter vergelijkt met een tractiebatterij van een hybride/electrische wagen.

De mijne is nu 13j oud en doet het nog altijd goed. Ik heb weliswaar geen idee naar % en laadcapaciteit, maar de wagen bolt toch nog altijd heel goed...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

devilkin schreef:2e offerte, voor een LG batterij van 10kWh.

Screenshot_20210126_185813.png
Hmmm, aan 6% BTW (huis +10 jaar) komt het op 7.000.
En dan de subsidie eraf (10x €250) komt dat op een €4.500 voor 10kWh. Daar kan je al wat mee.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

VOiD schreef: 8 a 10 jaar voor een autobatterij ? Mijn ervaring zegt dat die dingen na 5 jaar hun beste tijd gehad hebben. En dan moet je ze uiteraard niet dagelijks volledig ontladen en opnieuw opladen...
Toch enkele ervaringen waar autobatterij langer dan 5 jaar meegaat in deze post en reacties erop .
Uiteraard is dit geen representatieve steekproef, onze ervaringen zullen wel tot de statistische foutmarge behoren... :roll:

Maar daar gaat het in dit topic dus totaal niet over !
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

@devilkin, dat is een offerte zonder omvormer neem ik aan ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

VOiD schreef:
didi79 schreef:
Raketisch schreef: Ik heb in ieder geval nog nooit een batterij (smartphone, laptop, elektrische fiets) gehad die het langer dan 5 jaar heeft uitgehouden.
Kan je volgens mij totaal niet vergelijken.
Kijk naar een auto accu. Zelfs in weer en wind kan die gemakkelijk 8 à 10 jaar meegaan én met zeer onregelmatige laadcycli.
8 a 10 jaar voor een autobatterij ? Mijn ervaring zegt dat die dingen na 5 jaar hun beste tijd gehad hebben. En dan moet je ze uiteraard niet dagelijks volledig ontladen en opnieuw opladen...
Hangt van veel dingen af hé.
Diesel/benzine
start-stop of niet
binnen/buiten slapen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

cougare schreef:@devilkin, dat is een offerte zonder omvormer neem ik aan ?
Correct, wel met de SolarEdge StorEdge module om aan te sluiten op een SolarEdge omvormer.
ddd schreef: Hmmm, aan 6% BTW (huis +10 jaar) komt het op 7.000.
I wish, die 6% :/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

devilkin schreef: I wish, die 6% :/
Dan is het €8000 - €2500 = €5500
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

ddd schreef:
devilkin schreef: I wish, die 6% :/
Dan is het €8000 - €2500 = €5500
Gaan we die premie nog hebben? Want ik 'hoor' van allerlei kanten dat het budget al zo goed als op is. Dus jah... Er op rekenen is een moeilijke.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Valt nog af te wachten. Her en der valt al te lezen dat met de huidige offertes al het voorziene budget op is, maar ook dat er een nieuw potje komt voor een nieuwe subsidie van maar de helft per kWh. Dus zelfs hun € 250/kWh batterij belofte van 2021 gaan ze hun gat aan vegen.

Jammer dat die LG zonder omvormer is, ik denk niet dat mijn omvormer (SAJ sununo plus 5K-M) voorzien is voor een batterij. Indien ik de "goedmaakpremie" voor de zonnepanelen zou aanvragen zou dat nog op 3500 komen.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Momenteel bieden wij enkel de batterijen van LG aan, welke samenwerken met Solar Edge.

Indien u wenst kan ik u wel een offerte bieden, maar bij deze offerte zullen we een extra omvormer (SE5000H) moeten installeren om de “interface” te vormen tussen de zonnepanelen en de batterij.

Indien u wenst om dit pakket (batterij + omvormer) aan te kopen komt dit op 7.512,50 euro excl BTW volledig geïnstalleerd.
Niet eens de capaciteit van de batterij vermelden...

Ik heb ook geen optimizers op mijn pv installatie staan, is die extra omvormer dan niet ongelooflijk overkill om enkel te dienen om de stroom van 2 andere omvormers nog eens om te zetten?

Bestaan er uberhaupt wel batterijen die kunnen samenwerken met de SMA Sunnyboys?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SPR schreef: Bestaan er uberhaupt wel batterijen die kunnen samenwerken met de SMA Sunnyboys?
Naar het schijnt die van LG Chem.
Ik wacht nog op een offerte voor die combinatie: PV + SMA Sunnyboy + LG Chem 7kWh.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
SPR schreef: Bestaan er uberhaupt wel batterijen die kunnen samenwerken met de SMA Sunnyboys?
Naar het schijnt die van LG Chem.
Ik wacht nog op een offerte voor die combinatie: PV + SMA Sunnyboy + LG Chem 7kWh.
Heb je ook niet een SMA Sunnyboy Storage nodig boven op de SMA Sunnyboy omvormer om die batterij aan te sturen?

Krijg je voor dit type batterij LG CHEM RESU10H-C hierboven vermeld niet 9 x 250 subsidies ipv 10 x 250? Usable Energy [kWh]: 9.3 kWh
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb me wat beziggehouden om eens uit te rekenen wat m'n zelfconsumptie is, gebaseerd op de data die ik heb van 11/2/2020 tot nu:

Op jaarbasis 53% - als ik reken aan de +- huidige gangbare tarieven ga ik een extra kost slikken van 600e (tov prosumenten tarief), totale kost een kleine 1000e. Genoeg :(

Iemand een idee hoe ik hieruit een groffe TVT zou kunnen berekenen van een batterij?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Je kan proberen een excel te maken waar je op basis van uw kwartierwaarden voor injectie en afname de batterij probeert te vullen en gebruikt. Rekening houden met maximum capaciteit.

Spijtig genoeg heb ik hier slechts metingen vanaf 20/8.

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

devilkin schreef:Ik heb me wat beziggehouden om eens uit te rekenen wat m'n zelfconsumptie is, gebaseerd op de data die ik heb van 11/2/2020 tot nu:
Op jaarbasis 53% - als ik reken aan de +- huidige gangbare tarieven ga ik een extra kost slikken van 600e (tov prosumenten tarief), totale kost een kleine 1000e. Genoeg :(
53% is al best goed. Heb je die data van een digitale meter?
Is het 600 of 1000 dat je moet opleggen?

Ik moet op een 50% zelfconsumptie komen om break-even te draaien.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

ddd schreef: 53% is al best goed. Heb je die data van een digitale meter?
Is het 600 of 1000 dat je moet opleggen?
53% gebaseerd op data van m'n omvormer en de DM. en het is 600e opleggen. Wat voor 100% electrisch (geen gas hier in huis) eigenlijk best meevalt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ok, lijkt me veel opleg bij 53% direct verbruik. Niet dat ik uw Excel kennis in twijfel trek. :-D
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bwa, 't kan zijn dat ik er een kemel heb in geschoten hoor ;)

Volgens DM afname net van +- 4200 kWh/j, als je aan 25c/kW gaat rekenen kom je op 1050e, trek daar prosumenten tarief af voor 4kW + dan nog een kleine 70e aan injectie die ik terugkrijg (hip hoi) - grote 600e op te leggen.

Met terugdraaiende teller stond mijn verbruik op 0.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”