verdwijnen van het exclusief nachttarief in de praktijk

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ik lees, ook op dit forum, dat het exclusief nachttarief wordt afgeschaft. Maar hoe gaat dat praktisch in zijn werk.
Wordt die kring dan spanningsloos gemaakt, staat die altijd onder spanning of gaat dit naar gemengd tarief.

Op dit ogenblik zijn dat twee aparte installaties, elk met een eigen meter en zekeringbord. Het vermogen van die totale installatie is dus verdeeld over de twee afzonderlijke gescheiden installaties. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat als je bv een accumulatiekachel of elektrische boiler hebt, dat die overdag gaat opladen, samen met de andere verbruikers en daarmee een overbelasting veroorzaakt.

Weet iemand hoe dat geregeld wordt.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Volgens mij gaat er niets veranderen aan de bekabeling.
De verbruikte kWh zal gewoon anders gefactureerd worden.
toxictooms
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb hier ook accumumlatie verwarming, waar ik tot op heden op de meeste vlakken heel tevreden over ben.
Geen onderhoudskosten op 15 jaar dat ik hier woon, relatief weinig verbruik 3000kWh/jaar.
Maar met al die veranderingen op komst begin ik toch te twijfelen.
De offerte voor de daikin vloermodel warmtepomp ligt hier voor mij. Maar nu ik ook de terugdraaiende teller kwijt ben...
Weet ik niet goed meer wat ik moet doen om goed te doen.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

TanknaT schreef:Het kan toch niet de bedoeling zijn dat als je bv een accumulatiekachel of elektrische boiler hebt, dat die overdag gaat opladen, samen met de andere verbruikers en daarmee een overbelasting veroorzaakt.
Elektrische apparaten kan je veelal instellen dat ze binnen bepaalde uren(in dit geval 's nachts) ingeschakeld worden. Indien het niet op het apparaat zelf kan, doen wij het met een klokje in de zekeringskast.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Alles blijft werken zoals voorheen. Op de factuur wordt de teller van exclusief nacht bij het gewone nachttarief geteld.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Inderdaad, technisch geen wijziging aan de installatie, enkel de facturatie zal geen verschil meer maken tussen dag- en nachttarief.

Het is te zeggen: toch niet op vlak van distributie, want de afschaffing gaat enkel daarover. Het staat je leverancier vrij om nog steeds een verschillende energiekost aan te rekenen dag/nacht.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

https://www.hln.be/binnenland/dit-veran ... ~afcebca1/

Ik had zelf vroeger exclusief nacht. Bij ecopower gewoon de twee tellers apart doorgeven maar werd gewoon opgetelt. Maar die hebben zowiezo geen nachttarief.

@toxictooms

Hier dezelfde twijfel over een lucht/lucht warmtepomp. Maar met alle regels die ieder jaar veranderen, denk ik dat een (te) dure grap gaat worden. Voel me eigenlijk al genaaid met die digitale meter, terwijl ik wss niet mag klagen.

Voor mij is electriciteits/water/gas factuur een verkapte tweede belastingsbrief geworden.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Block schreef:https://www.hln.be/binnenland/dit-veran ... ~afcebca1/

Ik had zelf vroeger exclusief nacht. Bij ecopower gewoon de twee tellers apart doorgeven maar werd gewoon opgetelt. Maar die hebben zowiezo geen nachttarief.
Dat lijk me straf aangezien de distributiekosten van exclusief nacht anders (lees: goedkoper) worden berekend.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ratface schreef:Dat lijk me straf aangezien de distributiekosten van exclusief nacht anders (lees: goedkoper) worden berekend.
Toch is het zo.
Niet elke leverancier biedt exclusief nacht aan. Ecopower doet dat bijvoorbeeld niet.
Sterker nog, zij hebben zelfs geen verschil tussen dag & nacht.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Block schreef:https://www.hln.be/binnenland/dit-veran ... ~afcebca1/

Ik had zelf vroeger exclusief nacht. Bij ecopower gewoon de twee tellers apart doorgeven maar werd gewoon opgetelt. Maar die hebben zowiezo geen nachttarief.

@toxictooms

Hier dezelfde twijfel over een lucht/lucht warmtepomp. Maar met alle regels die ieder jaar veranderen, denk ik dat een (te) dure grap gaat worden. Voel me eigenlijk al genaaid met die digitale meter, terwijl ik wss niet mag klagen.

Voor mij is electriciteits/water/gas factuur een verkapte tweede belastingsbrief geworden.
1 Kw/h verbruik en 3 kw/h terug met een lucht warmte pomp om te verwarmen.
En verbruik valt heus wel mee u gaat waarschijnlijk minder gaan verbruiken.
Blijft natuurlijk 1 split buiten unit en meerdere binnen units als mogelijk.


Nog iets exclusief dal en nacht is al een aantal jaar dezelfde prijs.
Wel heel raar dat weinig mensen dit al opgemerkt hebben.
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

fendtje schreef:Nog iets exclusief dal en nacht is al een aantal jaar dezelfde prijs.
Wel heel raar dat weinig mensen dit al opgemerkt hebben.
Is maar deels correct wat je daar zegt, bij ENGIE bijvoorbeeld is de prijs voor de zuivere stroomcomponent inderdaad gelijk bij daluren en exclusief nacht, dit is echter niet zo voor het gros van de distributienettarieven in Vlaanderen. Voor IMEWO is er bijvoorbeeld een verschil van 3 eurocent tussen daluren en exclusief nacht. De mensen hebben het dus niet opgemerkt omdat het gewoon niet zo is zoals jij beweert.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mijn energieleverancier is het ook dezelfde prijs tussen dal (nacht) en excl nacht.
Gaselwest (imewo) is bij mijn weten geen energieleverancier en t zijn net zij die de korting op de distributiekost stop zetten.[quote="Ratface"]
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, maar jij als consument betaalt toch de volle pot (stroom + alle heffingen) of niet? Dus het statement maken dat dat onderscheid er al een hele tijd niet meer is (en alle mensen maar als onoplettend gaan bestempelen) is toogpraat en geen correcte info (appels met peren). Nu willen ze de distributienettarieven voor exclusief gelijk trekken aan de rest, dat klopt. Dat wil niet zeggen dat exclusief nacht niet altijd goedkoper is geweest.
toxictooms
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer

Block schreef:https://www.hln.be/binnenland/dit-veran ... ~afcebca1/

Ik had zelf vroeger exclusief nacht. Bij ecopower gewoon de twee tellers apart doorgeven maar werd gewoon opgetelt. Maar die hebben zowiezo geen nachttarief.

@toxictooms

Hier dezelfde twijfel over een lucht/lucht warmtepomp. Maar met alle regels die ieder jaar veranderen, denk ik dat een (te) dure grap gaat worden. Voel me eigenlijk al genaaid met die digitale meter, terwijl ik wss niet mag klagen.

Voor mij is electriciteits/water/gas factuur een verkapte tweede belastingsbrief geworden.

Een warmtepomp "vloermodel" daikin van 5kWh komt op 2900€, dit zou voldoende moeten zijn om de woonkamer mee te verwarmen. Maar ik geraak er niet aan uit. Met de regels die constant veranderen. Voordeel zou wel zijn dat ik er in de zomer mijn woonkamer kan mee koelen, nu we toch maar peanuts krijgen voor de stroom die we op het net gaan steken. En in het tussenseizoen verwarmen
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Ratface schreef:
fendtje schreef:Nog iets exclusief dal en nacht is al een aantal jaar dezelfde prijs.
Wel heel raar dat weinig mensen dit al opgemerkt hebben.
Is maar deels correct wat je daar zegt, bij ENGIE bijvoorbeeld is de prijs voor de zuivere stroomcomponent inderdaad gelijk bij daluren en exclusief nacht, dit is echter niet zo voor het gros van de distributienettarieven in Vlaanderen. Voor IMEWO is er bijvoorbeeld een verschil van 3 eurocent tussen daluren en exclusief nacht. De mensen hebben het dus niet opgemerkt omdat het gewoon niet zo is zoals jij beweert.
Detailoverzicht

Datum berekening: 24/01/2021

Direct

Handelsnaam: ENGIE Electrabel Leverancier: Electrabel NV Servicecheck: ENGIE Electrabel Energietype: elektriciteit Kostprijs in euro per jaar: € 1.489,36 Looptijd contract: 1 jaar. U moet niet tot het einde van uw contract wachten om zonder kosten van leverancier te veranderen. Meer info Hoe groen is deze stroom?: 0 %
Extra informatie:

Berekening (incl. btw (21%))
ENERGIEKOST c€/kWh kWh € 725,28
Jaarlijkse vergoeding (vast) 27,35
Energiecomponent (variabel)
Dagtarief 6,93 1500 103,91
Nachttarief 5,68 1500 85,20
Uitsluitend nachttarief 5,68 5000 284,00
Kosten voor groene stroom (variabel) 2,47 8000 197,71
Kosten voor WKK (variabel) 0,34 8000 27,10
NETTARIEVEN (variabel) € 712,18
Distributie 527,13
Transmissie 185,04
HEFFINGEN (variabel) € 51,90
Bijdrage op de energie 18,64
Federale bijdrage 28,09
Bijdrage Energiefonds 5,16
TOTAAL 18,62 8000 € 1.489,36

Van vreg kan ik soms niet lezen ?
Waar staan hier aparte distri + net tarieven.
toxictooms
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik mij niet vergis zit het verschil hem erin, dat je voor excl.nacht minder distributie en/of andere kosten betaald.
Als ze deze gelijk gaan trekken, zal het voordeel idd weg zijn.
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

fendtje schreef:
Ratface schreef:
fendtje schreef:Nog iets exclusief dal en nacht is al een aantal jaar dezelfde prijs.
Wel heel raar dat weinig mensen dit al opgemerkt hebben.
Is maar deels correct wat je daar zegt, bij ENGIE bijvoorbeeld is de prijs voor de zuivere stroomcomponent inderdaad gelijk bij daluren en exclusief nacht, dit is echter niet zo voor het gros van de distributienettarieven in Vlaanderen. Voor IMEWO is er bijvoorbeeld een verschil van 3 eurocent tussen daluren en exclusief nacht. De mensen hebben het dus niet opgemerkt omdat het gewoon niet zo is zoals jij beweert.
Van vreg kan ik soms niet lezen ?
Waar staan hier aparte distri + net tarieven.
HIER... (recentste tariefkaart bij ENGIE voor het product UP, maakt eigenlijk niet uit want het is bij al hun producten van hetzelfde)

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”