gasketel 16 jaar oud (2jaarlijks onderhoud)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

phildww schreef:
fendtje schreef:Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Het condenseren van de rookgassen (met extra energierecuperatie) gebeurt IN de gasketel, waar de brander staat.
Heeft niets te maken met lucht-en rookbuizen die wel/niet dubbelwandig zijn. Je dient idd onder de gasketel een aansluiting op de riool te voorzien.
Het grootste deel toch ja... Maar ook in het rookgaskanaal wordt de rook verder afgekoeld door verse lucht. Dit zorgt uiteraard voor condensvorming in het kanaal dat terug richting je CV moet afwateren.
Dit is geen verloren energie want je verbrandingslucht wordt al warmer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

phildww schreef:
fendtje schreef:Wanneer maar een kanaal kan condensatie niet.
Dus bij dubbelwandige buis is condensatie geen probleem.
Het condenseren van de rookgassen (met extra energierecuperatie) gebeurt IN de gasketel, waar de brander staat.
Heeft niets te maken met lucht-en rookbuizen die wel/niet dubbelwandig zijn. Je dient idd onder de gasketel een aansluiting op de riool te voorzien.
Er is een condensaat afvoer van de ketel zelf.
Wanneer meerdere ketels op dubbelwandige rook kanalen wordt er onderaan op deze buis ook een condensaat afvoer geplaatst.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

heist_175 schreef:Geen idee wat voor installatie je gevraagd hebt (vermogen, merk, ...), maar €5-8K is gigantisch.
Doe daar nog wat werkuren en offerte-uren bij en voor €2K zou je rond moeten zijn.
Prijs die ik kreeg (prijzen zonder BTW):
Ketel Viessmann Vitodens 100 -W combi met constante regeling 2035
benodigheden coaxiaal tubage v schouw met dakdoorvoer 555
kamerthermostaat met weekprogr. 168
plaatsing slibafscheider en microbellenontluchter 250
benodigheden aansluiten ketel, expansievat, condensatieafloop 375
benodigheden electriciteit 40
plaatsing 720
---------Totaal = 4147

aangeraden door Viessmann: spoeling bestaande installatie en behandelen met producten en beschermers: 350 + 40 per radiator
herkeuringsrapport voor gasleiding 150

optie Viessmann Vitodens 200W met weersafhankelijke regeling +1289
werken vreems aan de offerte 47/uur

dan was er ook nog het supplement: 1540 voor een waterverzachter, maar die heb ik reeds.
profke schreef: los van het feit dat 5-8k veel te hoog is:
die "schouw-aanpassing" doet ook dienst voor je 2e ketel he.. (of je 3e )
Als je stelling dat die ketel elke 10 jaar vervangen moet worden klopt, en jij toch vermeent dat je die 8k op 10 jaar eruit moet hebben, dan moet je nu toch stilaan op een heel gezegende leeftijd zijn, of zwaar ziek, of andere plannen hebben om zeker te zijn dat JIJ niet meer leeft na 10 jaar. die schouw namelijk wel.
Dan nog, als ik 25% uitspaar kom ik nog niet aan een het afschrijven van nieuwe installaties ook niet op 20 jaar of langer.
Verder kan de technologie intussen eveneens veranderen en ik weet inderdaad niet of ik intussen geen andere woonplaats zal hebben.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zijn toch veel bronnen die spreken over problemen met het omschakelen naar condensatieketels in appartementen
https://www.energiesparen.be/verwarming ... artementen

Er is zelfs een premie voor het ombouwen van de schoorsteen van appartementsgebouwen:
https://premie.gas.be/nl/

Dus fendtje, als je een oplossing hebt waarbij dit niet nodig is denk ik dat de overheid u dankbaar gaat zijn :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

AfAX schreef:
heist_175 schreef:Geen idee wat voor installatie je gevraagd hebt (vermogen, merk, ...), maar €5-8K is gigantisch.
Doe daar nog wat werkuren en offerte-uren bij en voor €2K zou je rond moeten zijn.
Prijs die ik kreeg (prijzen zonder BTW):
Ketel Viessmann Vitodens 100 -W combi met constante regeling 2035
benodigheden coaxiaal tubage v schouw met dakdoorvoer 555
kamerthermostaat met weekprogr. 168
plaatsing slibafscheider en microbellenontluchter 250
benodigheden aansluiten ketel, expansievat, condensatieafloop 375
benodigheden electriciteit 40
plaatsing 720
---------Totaal = 4147

aangeraden door Viessmann: spoeling bestaande installatie en behandelen met producten en beschermers: 350 + 40 per radiator
herkeuringsrapport voor gasleiding 150

optie Viessmann Vitodens 200W met weersafhankelijke regeling +1289
werken vreems aan de offerte 47/uur
Dan nog, als ik 25% uitspaar kom ik nog niet aan een het afschrijven van nieuwe installaties ook niet op 20 jaar of langer.
Verder kan de technologie intussen eveneens veranderen en ik weet inderdaad niet of ik intussen geen andere woonplaats zal hebben.
Uw installateur rekent gewoon lekker door, niets mis mee. Maar niemand die beweert dat je met hem of haar in zee hoeft te gaan hé.

Ik geef u mijn offerte - 2 installateurs kwam op hetzelfde bedrag uit
€4700 ex BTW
- nieuwe gasinstallatie: aansluiting op gasmeter, nieuwe gasleidingen (25m)
- nieuwe ketel 35kW (incl warm water) tegen de muur + buitenvoeler + draadloze thermostaat
- dubbelwandige buis
- uitbreken oude ketel
- aanpassen leidingen warm water, koud water, verwarming heen+terug
- afbreken oude radiator + installatie nieuwe radiator
En dat is allemaal inclusief werkuren, materiaal, ...
Doe de extra's eraf en je komt op €2,5K - 3K uit

In uw geval:
- hoor eens bij andere installateurs als je per sé Viessman wil
- kijk eens bij andere merken (Vaillant, Buderus, Junkers, ...)
Als je strak wil toekijken op een TVT, hoef je dan per sé een imago-merk te pakken?
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

SpecialK schreef:Er zijn toch veel bronnen die spreken over problemen met het omschakelen naar condensatieketels in appartementen
https://www.energiesparen.be/verwarming ... artementen

Er is zelfs een premie voor het ombouwen van de schoorsteen van appartementsgebouwen:
https://premie.gas.be/nl/

Dus fendtje, als je een oplossing hebt waarbij dit niet nodig is denk ik dat de overheid u dankbaar gaat zijn :)

Alles staat of valt met welke leiding heden aanwezig is in een gebouw.
En die premie's zijn voor bvb gebouwen met metselwerk als schoorsteen.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Net een onderhoud laten doen van onze 14 jaar oude vaillant ketel. Rendement van 92,7%.

En inderdaad condensatieketels kunnen geen 110 % of welke waarde maar ook boven de 100% halen. 98 of 99% wel. Technieker zag er mij iemand uit die wist waarover hij sprak. Trouwens 89 euro excl btw betaalt (regio Deurne) is dat ongeveer de juiste prijs?
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Wij hebben een 23 jaar oude ketel RADSON die defect was laten vernieuwen. Offertes allemaal rond de 4000€
ketel + tuberen van de schouw. Ik weet dat die met woekerwinsten werken, maar er is weinig alternatief, niet iedereen wil op het dak
kruipen en met diamant gaten boren in de schoorsteen bovenplaat.
Gelukkig 500 € subsidie , mooi meegenomen.
Het te verwachten min verbruik zal hoofdzakelijk afhankelijk zijn van de installatie, gelukkig in het verleden overgedimentioneerde radiatoren , waardoor de nieuwe brander op lage temperaturen kan werken.
vaillant.JPG
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nexus1980 schreef:Net een onderhoud laten doen van onze 14 jaar oude vaillant ketel. Rendement van 92,7%.

En inderdaad condensatieketels kunnen geen 110 % of welke waarde maar ook boven de 100% halen. 98 of 99% wel. Technieker zag er mij iemand uit die wist waarover hij sprak. Trouwens 89 euro excl btw betaalt (regio Deurne) is dat ongeveer de juiste prijs?
Als je tevreden bent, kan je me die persoon zijn gegevens sturen in pm aub
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”