Te hoge spanning op fase ==> omvormer valt uit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

Sinds enkele weken merk ik dat mijn omvormer (Sunny Boy SB 2500) regelmatig uitvalt met de melding "Disturbance Vac Bfr", oftewel: de netspanning is te hoog. Aangezien de zonnepanelen al aanwezig waren toen we het huis kochten, heb ik geen idee op welke grenswaarde de omvormer ingesteld staat.
Mijn theorie is dat de spanning op zonnige dagen te hoog oploopt omdat twee buren dit jaar panelen (bij)geplaatst hebben, kan dit?
Een andere optie is dat het probleem al langer speelt, maar dat we het nu pas opmerken aangezien we door thuiswerk meer thuis zijn.

We hebben een 3N400V-net.
Ik heb deze middag de spanningen op de verschillende fases doorgemeten met volgende waarden:
Tussen L1 en N varieert de spanning tussen 243 en 251 V
Tussen L2 en N varieert de spanning tussen 242 en 248 V
Tussen L3 en N varieert de spanning tussen 235 en 238 V
Mijn zonnepanelen injecteren tussen L1 en N.

Uiteraard heb ik liefst dat de omvormer niet meer uitvalt. Wat zijn mijn opties?
Mag ik simpelweg de panelen injecteren tussen L3 en N of is dat geen goed idee?
Moet ik de firma dit de omvormer geleverd heeft contacteren? Of is dit iets wat Fluvius moet/kan oplossen?
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

ter info :

In juli 2011 heeft Synergrid, de federatie van de netbeheerders elektriciteit en aardgas in België, een update gepubliceerd van de C10/11 norm. Sindsdien zijn nieuwe grenswaarden voor de maximale netspanning van kracht en mag de omvormer tot andere spanningswaarden aan het net gekoppeld blijven:

Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV-omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.
Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.

Wat je kan doen is de landcode van je omvormer bv. aanpassen van België naar Australie :
253V AC max. 10 min = Belgie
256V AC max. 10 min = Australie

Dan is de gemiddelde spanning gedurende 10 min slechts 3V hoger en blijft uw omvormer wel in bedrijf.
Uw buren hun PV omvormers zullen dan wss wel afspringen waardoor de netspanning automatisch daalt :-)

In principe moet je Fluvius contacteren bij dergelijk probleem. Zij komen dan na lang aandringen een logger plaatsen en als dan idd blijkt dat de netspanning vaak te hoog wordt moeten zij de netcapaciteit uitbreiden.
Zij zijn immers verantwoordelijk voor de infrastructuur. Daar betaal je trouwens per kW omvormervermogen genoeg distributie kosten voor (prosumententarief voor gebruik van het net)

Je begrijpt kans dat ze dit gaan doen op korte termijn is kwasi nihil, men gaat U in eerste instantie overstelpen met "normen" en dat alles nog binnen de normen van aanvaardbare uitval is.

3V extra (256VAC ipv. 253VAC is nog aanvaardbaar qua gezondheid voor uw AC elektrotoestellen in huis, ogenblikkelijke toegelaten max. piekspanning van 264,5VAC zou ik maar handhaven).
Het is enkel spijtig dat sommige omvormers snel uitschakelen bij die 253VAC gedurende 10 minuten. Landcode settings biedt dan wel een oplossing.
Laatst gewijzigd door monty_burns_007 07 jun 2020, 15:12, in totaal 1 gewijzigd.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Is het niet eenvoudiger om de omvormer op een andere fase te zetten. Fase 3 lijkt wel een stuk lager.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik had ook miserie met de elektriciteit en Fluvius doet absoluut niet moeilijk. Ze zijn redelijk snel een logger komen plaatsen waardoor bleek dat de spanning wat te hoog was. 2tal weken later hebben ze dan in de cabine een aanpassing aan de transfo gedaan.

Ipv Fluvius te contacteren zou ik eerst de fase waarop geïnjecteerd wordt wijzigen naar L3. In mijn geval was dat niet mogelijk omdat de omvormer 3fase is.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

kamiel schreef:Is het niet eenvoudiger om de omvormer op een andere fase te zetten. Fase 3 lijkt wel een stuk lager.
dat is idd ook een optie, ik zou verwacht hebben dat de PV installateur dit vooraf checkte welke fase het minst belast was voor plaatsing PV's.
Of een 3-fasige omvormer gebruiken die de stroom verdeelt over de 3 fasen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

monty_burns_007 schreef: Wat je kan doen is de landcode van je omvormer bv. aanpassen van België naar Australie :
253V AC max. 10 min = Belgie
256V AC max. 10 min = Australie

3V extra (256VAC ipv. 253VAC is nog aanvaardbaar qua gezondheid voor uw AC elektrotoestellen in huis, ogenblikkelijke toegelaten max. piekspanning van 264,5VAC zou ik maar handhaven).
Het is enkel spijtig dat sommige omvormers snel uitschakelen bij die 253VAC gedurende 10 minuten. Landcode settings biedt dan wel een oplossing.
Euh nee bedankt!? Wat je voorsteld is verboden. Zo start je een wapenwedloop met spanningen die door het dak gaan, gevaarlijker zijn en elektronica kunnen beschadigen. Verander gewoon de fase of leg een dikkere kabel tussen omvormer en verdeelbord zodat je minder spanningsval hebt in je kabel.

Ik heb ook één fase die 251v wordt als de zon een beetje schijnt. Ligt inderdaad aan zonnepanelen van de buren en mijn eigen panelen.
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor de info, allemaal.
Ik begrijp dus dat het geen probleem zou mogen zijn om de omvormer op een andere fase aan te sluiten. Ik probeer hem eerst op L3 aan te sluiten. Zijn er dan nog problemen, dan kan ik nog steeds Fluvius contacteren om het net te komen controleren.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Neen! Die grenzen zijn er om de levensduur van je toestellen te waarborgen.
Je kan dit verhogen, maar dit zal ten koste gaan van de levensduur (en veiligheid) van andere huishoudtoestellen.
Een defecte ijskast, diepvries + bedorven etenswaren... om maar een voorbeeld te geven.

De eenvoudigste oplossing is naar de derde fase verplaatsen (maar of dit slechts een momentopname is?).
Indien de afstand tussen omvormer en meterkast lang is, kan je wel een dikkere kabel plaatsen en dat scheelt ook weer een klein beetje.

Nee, de tap-changer in de wijkkabine gaan ze niet zomaar verlagen.
Dit geeft dan weer problemen in de winter wanneer er weinig opbrengst en meer verbruik is (bijverwarming, warmtepompen, ...)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

JelleLampaert schreef:Ik heb deze middag de spanningen op de verschillende fases doorgemeten met volgende waarden:
Tussen L1 en N varieert de spanning tussen 243 en 251 V
Tussen L2 en N varieert de spanning tussen 242 en 248 V
Tussen L3 en N varieert de spanning tussen 235 en 238 V
Mijn zonnepanelen injecteren tussen L1 en N.
Misschien eens een nieuwe meting uitvoeren, tijdens volle zon, en met je eigen omvormer uitgeschakeld?
Anders krijg je volgens mij een valse meting op L1.
En dan inderdaad verplaatsten naar L3 indien de meting bevestigd wordt.
honda4life schreef:Indien de afstand tussen omvormer en meterkast lang is, kan je wel een dikkere kabel plaatsen en dat scheelt ook weer een klein beetje.
Hoeveel verschil zou dat kunnen maken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

philippe_d schreef:
honda4life schreef:Indien de afstand tussen omvormer en meterkast lang is, kan je wel een dikkere kabel plaatsen en dat scheelt ook weer een klein beetje.
Hoeveel verschil zou dat kunnen maken?
dat kan makkelijk getest worden door spanning te meten aan de omvormer en ook in de zekeringkast...

het gaat over de weerstand van de koperdraad overheen de lengte, die veroorzaakt een spanningsval van .1 tot enkele volts
een dikkere kabel heeft minder weerstand, en dus minder spanningsval.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

profke schreef:het gaat over de weerstand van de koperdraad overheen de lengte, die veroorzaakt een spanningsval van .1 tot enkele volts
een dikkere kabel heeft minder weerstand, en dus minder spanningsval.
De theorie begrijp ik (we hebben toch allemaal op school de wet van Ohm geleerd :-) )
Ik vroeg me gewoon af hoeveel Volt verschil er zou kunnen zijn in een praktisch voorbeeld?
  • - omvormer 12A of 15A (Sunnyboy van TS heeft 2500W piekvermogen).
    - lengte 5 m (bijvoorbeeld).
    - verschil tussen 2.5mm en 4 mm kabel?
En of dit het verschil zou kunnen uitmaken i.v.m. automatisch afspringen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

honda4life schreef: Nee, de tap-changer in de wijkkabine gaan ze niet zomaar verlagen.
Dit geeft dan weer problemen in de winter wanneer er weinig opbrengst en meer verbruik is (bijverwarming, warmtepompen, ...)
Toen wij, samen met de buren, Fluvius op de hoogte brachten van een te hoge spanning, hebben ze de transfo zo'n 10V verlaagd.
Nu halen we op de mooiste lentedag max 243V.

Het lijkt me voor de TS dus zeker niet nutteloos om eens contact op te nemen met Fluvius.
In sommige gevallen is het de makkelijkste oplossing. Een bijkomend voordeel is dat de andere apparaten ook liever wat minder spanning slikken.

@JelleLampaert Hoe dicht woon je van de transformatorcabine?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

philippe_d schreef: Ik vroeg me gewoon af hoeveel Volt verschil er zou kunnen zijn in een praktisch voorbeeld?
  • - omvormer 12A of 15A (Sunnyboy van TS heeft 2500W piekvermogen).
    - lengte 5 m (bijvoorbeeld).
    - verschil tussen 2.5mm en 4 mm kabel?
voor de AS IS (hoeveel je nu verliest): dat kan makkelijk getest worden door spanning te meten zowel aan de omvormer alsook in de zekeringkast...
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

philippe_d schreef: De theorie begrijp ik (we hebben toch allemaal op school de wet van Ohm geleerd :-) )
Ik vroeg me gewoon af hoeveel Volt verschil er zou kunnen zijn in een praktisch voorbeeld?
  • - omvormer 12A of 15A (Sunnyboy van TS heeft 2500W piekvermogen).
    - lengte 5 m (bijvoorbeeld).
    - verschil tussen 2.5mm en 4 mm kabel?
En of dit het verschil zou kunnen uitmaken i.v.m. automatisch afspringen?
Voor 5 meter valt dat mee:
2500 watt bij 250 v (vooral die piekspanning is relevant -> minder stroomsterkte) = 10 A
2500 watt bij 230 v = 10.87 A

voor 10A:
5 meter over 2,5mm² geeft een drop van 0.76 V
5 meter over 4mm² geeft een drop van 0.48 V
10 meter over 2,5mm² geeft een drop van 1.52 V
10 meter over 4mm² geeft een drop van 0.95 V
Het is niet lineair maar scheelt toch een dikke helft. Als je omvormer naast de kast hangt kan je weinig doen. Maar als je micro omvormers of de omvormer op zolder hebt is het een ander verhaal.

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het verschil in spanning moet dan wel op exact hetzelfde moment gemeten worden. De netspanning kan namelijk gemakkelijk instantaan 2V verspringen.

Je kan best de spanning meten tussen L(1,2 of 3) in de zekeringkast, en L(1,2 of 3) aan de omvormer. Met een verlengdraad moet dat wel te doen zijn. Wel erop letten dat er geen stroom stroomt in het circuit waar de verlengdraad insteekt. En ook opletten dat je multimeter gerated is voor 400Vac, voor het geval je je van fase vergist.
Bijlagen
Screenshot 2020-06-08 at 11.25.37.png
Laatst gewijzigd door depeje 08 jun 2020, 11:44, in totaal 1 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

De weerstand van koper is 7.4 ohm/km voor 2.5mm² en 4.6 ohm/km voor 4mm²

Als je even cos φ vergeet (pure ohmse belasting) dan kom je op een spanningverschil van 0.21V bij 15A tussen 2.5mm² en 4mm² em 5 meter draad.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

Krulwilg schreef:@JelleLampaert Hoe dicht woon je van de transformatorcabine?
Geen flauw idee of wij er op aangesloten zitten, maar er staan grote transformatoren op 700m wandelafstand.
Krulwilg schreef:Nu halen we op de mooiste lentedag max 243V.
Ik meet vandaag, op een druilerige dag, 244V op L1, 241V op L2 en 239V op L3
profke schreef:dat kan makkelijk getest worden door spanning te meten aan de omvormer en ook in de zekeringkast...
Ik had de spanningen gemeten in de meterkast, niet aan de omvormer.
De afstand tussen omvormer en meterkast is 5m, uitgevoerd met 6 mm²
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een wijkcabine is nu niet bepaald een grote transformator hé ;-)

Proberen wisselen van fase is een kleine moeite toch... doen! (eventueel door een kennis die er verstand van heeft, dit is een kwartiertje werk om 2 automaten te wisselen en wat bedrading te wisselen.

Je moet wat geluk hebben met Fluvius, een tranformator lager zetten is voornamelijk in hun nadeel.
Lagere capaciteit, meer verliezen, kortere levensduur transformator, interventie, ...
De gebruikers op het einde van de kabel hoeven ook nog een deftige spanning in de winter te hebben hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

honda4life schreef: Je moet wat geluk hebben met Fluvius, een tranformator lager zetten is voornamelijk in hun nadeel.
Lagere capaciteit, meer verliezen, kortere levensduur transformator, interventie, ...
De gebruikers op het einde van de kabel hoeven ook nog een deftige spanning in de winter te hebben hé.
Ik zou ook eerst eens wisselen van fase en zien wat het doet met de spanning.
Als dat de oplossing niet is, eens bellen naar Fluvius.

De spanning aan het einde van de straat is inderdaad wel een dingetje. Dat hangt van veel dingen af zoals belasting, kabeldikte, lengte, arbeidsfactor, ...
De enige die dat kan inschatten is Fluvius. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk!
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik lees dit draadje nu pas!
We zijn aan de sukkel vanaf midden mei 2020, dat we gemerkt hebben dat de omvormer bij felle zon uitvalt. Geen certificaten, prosumententarief, geen terugdraaiende meter..
We hebben met fluvius contact opgenomen en zoals in hun voorwaarden, voordat we naar hun mogen een klacht indienen, moeten we eerst onze zonnepanelen en installatie laten nazien. Dit is gebeurd en volgens de installateur was alles in orde, kabels doorgemeten, software update van de omvormer enz... Ondanks vele telefoons om een afspraak gemaakt te krijgen met fluvius, blijft alles stil. Enkele standaard brieven ontvangen, maar tot op heden, 5/10/2020 geen concrete afspraak.

Dit is gewoon balen, omdat je geen andere netwerkbeheerder kan kiezen. Onze omvormer is een Suny Boy, 3 fasen aangesloten, 5500w. De fasen hebben we ook al eens gewisseld, maar zonder resultaat.

De manier hoe fluvius omgaat met dergelijke zaken hier in Hasselt is wraakroepend! De ombudsman van de regering bevestigd dat hij hopen klachten over fluvius binnen krijgt..

We hebben in de herfst een voorval gehad met de afvoer van onze riolering. Kruipkelder die vol liep, alle afvalwater kwam terug. Bellen, bellen, bellen, van het kastje naar de muur. We moesten maar zelf een reparateur contacteren en zien of onze afvoeren in orde waren. Uiteindelijk zijn ze komen zien, 1 week hebben ze met camera's in de riolering gekeken..Na veel vijven en zessen hebben ze beginnen graven en vastgesteld dat er vroeger door de RTT de aangesloten afvoer was over getrokken en ze een te kleine aansluiting ertussen hadden gezet. De miserie mochten we zelf voor opdraaien. Kruipkelder droogmaken, enz..enz.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Heb je zelf al eens gemeten hoeveel spanning er per fase staat?
Als je dit een paar dagen opmeet en opschrijft, eventueel zelfs fotografeert is er toch niet veel discussie meer mogelijk?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Free2be schreef:Dit is gewoon balen, omdat je geen andere netwerkbeheerder kan kiezen. Onze omvormer is een Suny Boy, 3 fasen aangesloten, 5500w. De fasen hebben we ook al eens gewisseld, maar zonder resultaat.
Fasen wisselen bij een driefasige omvormer zal helaas geen verschil maken, vermits op elke fase toch hetzelfde vermogen ~ stroom wordt geïnjecteerd.

Het enige wat jij zelf kan doen is je omvormer dicht tegen je meterkast plaatsen en / of dikkere bekabeling gebruiken, al is dat verschil vast te klein om jouw probleem op te lossen.
Blijven aandringen bij de netbeheerder om in de wijkcabine de transformatorspanning een stap te verlagen, indien technologisch mogelijk uiteraard, indien kabels niet te zwaar belast en lang zijn.

Er kan steeds gefoefeld worden, maar dat gaat de levensduur van jouw huishoudtoestellen niet ten goede komen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor jullie reacites.
Dat foefelen gaan het niet worden, ik ga m'n toestellen niet bloot stellen aan een te hoge spanning.
Vandaar opnieuw met fluvius contact op genomen, ze gaan proberen, proberen, al maanden, een afspraak te maken en dit te laten weten. We wonen in een zijstraatje waar er nog bovengrondse leidingen aan houten palen hangen. We hebben onze panelen al ruim 8jr. nooit problemen gehad.
Verder sprak onze telefoon bediende ook dat er geen financieel verhaal mogelijk was voor de geleden schade, leuk!

Een kennis vertelde dat ik best nog een omvormer zou bij plaatsen en alzo de 3 fasen zou afsplitsen naar de 2 omvormers op 220V. Kort door de bocht: Als je naar Brussel met 3 mensen wil rijden, moet je 2 auto's aanschaffen met max. 2 inzittenden! :angel:
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik meen mij te herinneren dat je SMA's kan beperken op vermogen. Niet dat dit een goeie oplossing is, maar het zou je wel kunnen helpen tot Fluvius eens in gang schiet.
Als je het vermogen gaat aftoppen, gaat de spanning niet meer zo hard oplopen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

StarWing schreef:Ik meen mij te herinneren dat je SMA's kan beperken op vermogen. Niet dat dit een goeie oplossing is, maar het zou je wel kunnen helpen tot Fluvius eens in gang schiet.
Als je het vermogen gaat aftoppen, gaat de spanning niet meer zo hard oplopen.
Ik denk dat dat sowieso niet meer nodig zal zijn tot april/mei.
Mensen verbruiken deze periode meer en de zonneopbrengst is lager.

Daarom, hoeveel spanning meet je op je fasen?
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik vertrouw op de installateur zijn bevindingen, de man heeft hier alles opgemeten, de dikte van de leidingen, verlies, de software van de Sunny boy geupdate. Vervolgens een rapport verstrekt voor fluvius. Ikzelf kan niets aanpassen in de Sunny Boy, hier dien je een instalateurscode voor te bezitten, wat begrijpelijk is. Uiteraard valt hij nu minder uit, bij deze dagen, maar het doel is toch dat hij ook blijft werken als er een zomerzonnetje is. Ik begrijp zeker dat hoe meer zonnepanelen leveren aan het net, dat hun aftands netwerk het niet aankan. Intussen nog maar zonnepanelen promoten door de overheid. Idem met electrische wagens, die je in Brussel niet via een snelle oplader opgeladen krijgt. Nog even en we kunnen de krant lezen bij kaarslicht. In ons straatje zijn er 2 huizen, incl. wij, die voorzien zijn van zonnepanelen, dit al sinds jaren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Uiteraard vertrouw je op je installateur.
Ik vraag gewoon om de spanning op te meten op geregelde tijdstippen zodat je 'een dossier' kan opbouwen met argumenten.
Als de spanning geregeld de 253V nadert en je kan dat aantonen dan ligt het probleem duidelijk bij Fluvius.
Je weet toch ook dat die gasten net zoals verzekeringen zijn.
Ze blijven je zolang mogelijk wegsturen in de hoop dat je het opgeeft.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

OK, ik kan de spanning zeker noteren op geregelde tijdstippen. Ze loopt geregeld op naar de 253V. Of ze rekening gaan houden met mijn metingen is af te wachten, als ze ooit komen! Maar het rapport van de installateur heb ik natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Free2be schreef:Een kennis vertelde dat ik best nog een omvormer zou bij plaatsen en alzo de 3 fasen zou afsplitsen naar de 2 omvormers op 220V. Kort door de bocht: Als je naar Brussel met 3 mensen wil rijden, moet je 2 auto's aanschaffen met max. 2 inzittenden! :angel:
Totale onzin, niet naar luisteren want zal nog slechter zijn :angel:
Gelukkig zijn er 3 rijvakken richting Brussel ipv. 2 toch voor hetzelfde aantal voertuigen ;-)
cadsite schreef:Als de spanning geregeld de 253V nadert en je kan dat aantonen dan ligt het probleem duidelijk bij Fluvius.
Nee, het is niet hun "probleem".
Het net is er nooit op gebouwd geweest voor decentrale injectie, dus geen nood tot automatische tap changers op wijkniveau.
Als ze permanent de spanning verlagen heb je op piekmomenten afname en op het einde van de lijn een te grote spanningval (winter).
Verliezen nemen toe, het maximum beschikbare vermogen is lager, ...
Betwijfel of dit zelfs haalbaar is 2x per jaar zonder spanningsonderbreking op een veilige manier. Zie je daar de problemen ook al komen?
Als je weet dat een transformator makkelijk 60 jaar meegaat, dan worden die oude er niet zo snel geüpgraded.
Investeringskost, bijkomende onderhoudskost, ... wie zal dat betalen denk je?
Helaas economisch niet rendabel voor een product dat op de elektriciteitsmarkt best goedkoop is, als je dat moet terugverdienen door die "paar uur" en die "paar killowatt's" verlies.
Erg vervelend voor de consument maar dat is niet hoe hun business rendabel is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Het is niet mogelijk om de spanning te verlagen of te verhogen zonder de transformator uit te schakelen tenzij via automatische tap changers.
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Wat voor zever is dat allemaal. Dit jaar hebben wij ook zonnepanelen geplaatst, en de voltage liep geregeld op tot boven de 250V zoals bij jou.
Foto genomen, fluvius gecontacteerd, en die zijn 3 keer langsgeweest. Eerst hebben ze de fase verwisseld, maar dit hielp niet en nadien hebben ze zelf een meettoestel geplaatst. Dit hield alles een week in het oog en dan hebben ze het terug weggehaald.
Conclusie: teveel zonnepanelen in de straat, en voltage 5V verlaagd in de cabine voor de hele straat. Sindsdien geen problemen meer.
Bij de aanpassing in de cabine is er een stroomstoot geweest waardoor mijn nas het begeven heeft. Ook hierover zei fluvius onmiddellijk dat er een schadedossier kon opgemaakt worden indien nodig. Dus ook hier klopt het niet wat ze jou vertellen.

Je zal hetzelfde probleem hebben als ons. Er zullen een aantal mensen panelen geplaatst hebben dit jaar (te verwachten), waardoor de voltage te hoog oploopt. Eindverantwoordelijkheid ligt sowieso bij de netbeheerder. Laat je dus niet afschepen, maar vermoedelijk zullen ze pas in actie schieten na de winter aangezien het de komende 6 maanden geen probleem meer zal vormen.


Edit: En bij de Vivaldi-overheid willen ze dat iedereen panelen plaatst ter vervanging vd kerncentrales :roll:
Komt goed hoor, als je infra er totaal niet klaar voor is. Laat staan de vehicle 2 grid waar ze ook hoge verwachtingen van hebben...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

rtl schreef:Edit: En bij de Vivaldi-overheid willen ze dat iedereen panelen plaatst ter vervanging vd kerncentrales :roll:
Komt goed hoor, als je infra er totaal niet klaar voor is. Laat staan de vehicle 2 grid waar ze ook hoge verwachtingen van hebben...
Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- de burger pesten, zodat ie niet aan de toekomst werk (wat de VREG nu aangekondigd heeft)
- de infrabeheerder verplichten zich klaar te maken voor de toekomst
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ongeacht wat er moet gebeuren, vind ik het allesbehave serieus dat ze de moeite niet nemen om een afsprraak te maken. :oops: Wij zijn afhankelijk van fluvius en kunnen niet kiezen voor een andere netwerkbeheerder.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Free2be schreef:Ongeacht wat er moet gebeuren, vind ik het allesbehave serieus dat ze de moeite niet nemen om een afsprraak te maken. :oops: Wij zijn afhankelijk van fluvius en kunnen niet kiezen voor een andere netwerkbeheerder.
Lees mijn laatste post nog eens hoe het geheel werkt...
Als je putteke winter maar 200V hebt... Zal je ook alles behalve blij zijn ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik begrijp je uiteenzetting met het risico op een te lage spanning. Maar dan moeten ze de niets wetende burger geen blaasjes wijsmaken en ze nog maar meer met subsidies duwen naar het plaatsen van zonnenpanelen, hoe meer hoe beter!

En het gaat er niet over dat de omvormer maar een paar keren uitvalt. We zien aan onze meter wat er gaande is. Als we, sinds de installatie van de panelen, 8jr. geleden, sinds nooit een meer verbruik gehad hebben, met dezelfde toestellen in huis, moet je me geen tekening maken wat er de gevolgen van zijn, als we dit jaar een fors verbruik noteren, prosumentenkrediet betalen, nog zelden een certificaat dat we kunnen indienen, onze investering niet rendabel zien, enz..enz.

Kort door de bocht, het zijn gewoon bandieten, NEVER trust your Governement, NEVER! :oops: :oops:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

De subsidies waren oorspronkelijk toch ontstaan als "groene" oplossing met minder CO2 als bijdrage de klimaatdoelstellingen te halen?
Momenteel gelden er geen subsidies, vanaf volgend jaar dan weer wel...
Maar dat is dan eerder om die installateurs nog een beetje te sussen denk ik.
Allemaal korte termijn visie.
Wie wil er nu een consument geld geven? Die moet net zo veel mogelijk geld uitgeven :cop:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb je toevallig al een slimme meter ? Anders kan je zelf de metingen doen via de P1 poort.
Er zijn schema's genoeg te vinden hoe je zelf een P1 logger kan maken, en dan steek je de waardes in een tijdelijke domoticz installatie ofzo.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Neem, we hebben nog een ouderwetse meter op 380v.
Op de sunny boy kan ik de waarde aflezen dewelke op het net geïnjecteerd wordt, en wanneer deze waarde de 254V bereikt valt de omvormer uit voor verschillende minuten. Ik heb hier al enkele foto's van gemaakt om bij het dossier te voegen.
Free2be
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 aug 2020, 19:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Beste forumlezers,
Onlangs telefoon gekregen van een Fluvius technieker, na het bezoek ter plaatse.
De man vertelde dat de binnen installatie een te hoge spanningsval had.
Ik heb dit kunnen narekenen via een excel spreadsheet die ik op hun site kon vinden.
Volgens hun berekeningen en eveneens de mijne, met de huidige installatie, zou de spanningsval meer bedragen dan 1%.
Hij stelde voor om een nieuwe omvormer op 3 fasen (380V) te installeren om dit euvel op te lossen.
Nu stel ik me de vraag, vermits de berekening van de spanningsval gebasseerd is op de lengte en de sectie van de gebruikte kabels, is er sinds de installatie op 2012 niets hierin gewijzigd.
Hoe kan dit dan nu, dit jaar dan het resultaat geven dat de omvormer constant uitvalt bij zon?
Heeft hier iemand een verklaring voor?
Ik kan begrijpen dat je verliezen in je kabels kan hebben bij slechte contacten, enz.. Maar met hun berekeningsschema wordt hier geheel geen rekening mee gehouden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”