UPS voor thuis

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Hi

Ik zoek een UPS voor thuis. Wat moet er achter: een MacMini en een rPi.
Als het 5 of 10 minuten blijft draaien is 't goed. Gewoon om een stommiteit waardoor een automaat afslaat op te vangen (binnen 5 minuten heb ik echt wel de zekeringen terug op). Als de MacMini uitvalt doordat de UPS leeg is, so be it, dus een shutdown via usb naar de Mini dat lijkt misschien wel leuk maar de meerkost niet waard. Switches en andere dingen ga ik er echt niet achter hangen. Het is eerder om de Mini te beschermen dan wel om de continuïteit van wat er op draait te garanderen.

Daarom is voor mij het belangrijkste: het eigen verbruik van de UPS moet zo laag mogelijk zijn. Als dat meer dan 10 watt is denk ik niet dat ik hem zou aanschaffen. Dat geeft ongeveer 30 euro / jaar, das voor mij genoeg.

Iemand ervaring met zoiets te kiezen?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Zelf heb ik zo één voor mijn server: https://tweakers.net/pricewatch/530293/ ... 700ui.html
Die server trekt redelijk veel, ~150 watt. De ups geeft bij dat verbruik 12 min runtime. In denk niet dat de mac mini + rpi veel meer verbuiken.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

gunmaster schreef:Zelf heb ik zo één voor mijn server: https://tweakers.net/pricewatch/530293/ ... 700ui.html
Die server trekt redelijk veel, ~150 watt. De ups geeft bij dat verbruik 12 min runtime. In denk niet dat de mac mini + rpi veel meer verbuiken.
Heb er zo ook al 2 gezet voor backup-nassen bij familie. Lijkt mij prijs/kwaliteit één van de beste. Telkens bij Amazon besteld. Zit een 7ah 12v batterij in als ik me niet vergis.

Heb in het verleden idle-verbruik ook al gemeten. Ongeveer 9 watt dacht ik.

Je moet enkel zelf nog een verloopstekker maken om een niet-pc erop aan te sluiten
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

De UPS die ik gebruik is al lang niet meer te krijgen, maar ik zou deze overwegen:
https://tweakers.net/pricewatch/415636/ ... ificaties/
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Heb een aantal UPS's al gehad de laatste jaren, eerst APC dan CyberPower nu gebruik ik PowerWalker's.
Wel nog nooit gekeken naar idle verbruik. Ik zie wel efficiëntie staan 95% of beter.

Basis UPS van PowerWalker vanaf zo een 60 euro: https://tweakers.net/pricewatch/1479394 ... sb-fr.html
Specs: https://powerwalker.com/?page=product&i ... 69&lang=en

Een Pure Sine Wave is wel beter dan een simulated. Maar dat is pas als je met servers of kritische apparaten werkt. Zijn ook stuk duurder, vanaf 130 euro
https://tweakers.net/pricewatch/1278047 ... sw-fr.html
Specs: https://powerwalker.com/?page=product&i ... 85&lang=en

De FR types hebben ons type Belgisch stopcontact (Type E)
https://tweakers.net/ups-en-stekkerdoze ... chWthhzzh8
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Werken die powerwalkers ook op qnap en synology?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Powerwalker was voor mij een onbekend merk...
Ik kom bij dit "ding" uit (de oneerbiedige aanduiding vooral door de ongewone vorm :-) )

https://www.amazon.nl/dp/B005GQTGD0

Veel VA voor weinig geld. 29 euro

Bij alle UPS'n blijft mijn bezorgdheid, wat verbruiken ze zelf bovenop wat er is aangesloten...
Zoals hierboven werd aangegeven: bvb 95% efficiëntie. Dat is moeilijk te vertalen in verbruik lijkt me.
Merkwaardig dat dat niet wordt aangegeven.

Ik zoek zelf ook nog wat verder.

Edit: ondertussen ben ik er achter dat dit geen UPS is maar een spanningsregelaar.
Edit2: voor de rPi's ga ik gewoon een Powerbank nemen die gelijk kan laden en stroom leveren. Ik heb er hier nog een paar oude liggen die in onbruik zijn.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ygeffens schreef: Bij alle UPS'n blijft mijn bezorgdheid, wat verbruiken ze zelf bovenop wat er is aangesloten...
als ik me niet vergis zullen de meeste eigenlijk verwaarloosbaar extra verbruik hebben.... ALS ze juist gedimensioneerd zijn.
normaal staat er ergens "95% efficiency at ..... load", en dan moet je dus gaan kijken dat alles wat je erop hangt tesamen binnen dat bereik zit.
en dan heb je dus een verwaarloosbaar meerverbruik.

ga boven of onder dat bereik en je gaat ineens veel minder efficient zitten en dus meer verbruik hebben.
of het de moeite is, geen idee eerlijk gezegd.

ik heb mijn ups destijds gekocht toen ik mijn homelab in een rack heb gegooid en zit gemiddeld op een 13% load (1500va/900w ups).
helaas heb ik die destijds aangeschaft met de eisen "moet even blijven draaien" en "moet rack formfactor zijn" en niet zozeer efficientie.
komt echter wel van gembird/energenie die claimen "green" te zijn, maar ik kan die curve met x efficiency at y load helaas niet vinden.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

ygeffens schreef:Powerwalker was voor mij een onbekend merk...
Edit2: voor de rPi's ga ik gewoon een Powerbank nemen die gelijk kan laden en stroom leveren. Ik heb er hier nog een paar oude liggen die in onbruik zijn.
Geen goed plan, daar zijn powerbanks niet voor gemaakt!
De meeste kunnen trouwens niet laden & leveren tegelijk...

Neem gewoon zoiets als je UPS geen normaal stopcontact heeft.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Waarom niet ? Ik gebruik die methode altijd in de caravan. Te weinig stopcontacten, dus ik laad mijn batterypacks ‘s nachts op en hang daaraan mijn watch, gsm, iPad ... werkt met alle packs die ik heb.

Is je bedenking dat die batterij sneller zou defect gaan? Niet erg. Ze zijn toch al jaren oud.

Ik moet trouwens 1 rPi op een andere locatie ook zo permanent van stroom voorzien. En daar wil ik geen 2de UPS voor kopen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Daarvoor is PiJuice gemaakt.
Een powerbank zo continu in het stopcontact zou ik persoonlijk ook niet vertrouwen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Powerbanks met die optie (laden en ontladen terzelfder tijd) zijn passthrough powerbanks en zijn speciaal voor dit doel gemaakt.
De andere powerbanks gebruiken (een deel) van de elektronica voor opladen en hetzelfde deel voor ontladen waardoor je moet kiezen welk deel je gebruikt of de powerbank doet dit automatisch
cadsite schreef:Daarvoor is PiJuice gemaakt.
Een powerbank zo continu in het stopcontact zou ik persoonlijk ook niet vertrouwen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb hier zelf nog ene liggen die ik weg doe.
Zal deze namiddag de specs eens posten.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ben ook aant zien voor ups.
Vooral om modem, router, nas en binnenkort 2 rpi’s aan te hangen.

Niet om uren verder te gaan, maar voor als stroom er af gaat.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zowat alle goedkope (sub-100 eur of zo) UPS'en zijn offline modellen. Dwz dat die hun inverter enkel gebruiken op het moment dat de netspanning effectief wegvalt. Onder normale omstandigheden verbruiken die enkel wat energie om de batterij op peil te houden en de bewakingselectronica in dienst te houden.
Nadeel aan offline UPS'en is dat ze een te lage of hoge netspanning niet kunnen corrigeren, en dat ze een héél kleine onderbreking (20ms of zo, soms minder) geven bij het omschakelen naar batterij. Maar zowat elke voeding heeft voldoende buffer om die korte onderbreking te overbruggen, dus voor een pc maakt dat niet zoveel uit.

Grotere toestellen zijn line-interactive (kunnen beperkt te hoge of te lage spanning corrigeren, maar schakelen wel nog steeds om), of double conversion waarbij de inverter altijd meedraait. Die verbruiken dus wel enkele procenten van wat erdoor gaat. Enkel bij de laatste is er absoluut geen onderbreking wanneer de netspanning wegvalt. Maar voor de meeste elektronica is dat niet nodig.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ramaht schreef:Ben ook aant zien voor ups.
Soms denk ik er ook wel eens aan... maar hoe vaak valt de stroom uit in Belgie ?

Maar net nu dit topic actief is kan ik niet meer aan m'n server thuis... stroom uitgevallen ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

DarkV schreef:Soms denk ik er ook wel eens aan... maar hoe vaak valt de stroom uit in Belgie ?
Ik stelde men diezelfde vraag.
Heeft iedereen dan zijn site thuis gehost of zoiets?
In de 20 jaar dat we hier wonen is de stroom misschien 3 keer uitgevallen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

cadsite schreef:In de 20 jaar dat we hier wonen is de stroom misschien 3 keer uitgevallen.
met wat pech is 1x genoeg om vanalles kwijt te zijn.
toegegeven, die kans is vrij klein... maar ze is er wel.
op mijn UPS is momenteel mijn firewall, nas, switch, camerasysteem, alarmsysteem, en toegangscontrole aangesloten. (de laatste 2 hebben ook nog eens hun eigen noodbatterij)
eigenlijk moet de modem er ook nog op, maar die zit momenteel nog op de verkeerde locatie.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

pfuhu schreef:Werken die powerwalkers ook op qnap en synology?
Ja, https://www.synology.com/en-global/comp ... nology&p=1
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

DarkV schreef:Maar net nu dit topic actief is kan ik niet meer aan m'n server thuis... stroom uitgevallen ?
Bleek m'n firewall te zijn... m'n Routerbord is hierbij "dood"... RIP :cry:

Zonet een bestelling gedaan voor een Ubiquiti UDM Pro... de UPS zal nog even moeten wachten :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”