verliesstroomschakelaars met zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

We hebben een netaansluiting van 3N400 20A.
Recent werden zonnepanelen gelegd. Omvormer 3kW op 1 fase.

Verliesstroomschakelaars zijn niet gewijzigd
- hoofdverliesstroomschakelaar 40A 300mA
- natte ruimtes 40A 30mA

Die diffs zijn trouwens beide 3 fasen (4 contacten).
Omvormer zit aangesloten tussen de 2 diffs.

Maar ik vraag me toch af of er geen andere diff nodig. Op "tinternet" vind ik veel uiteenlopende en tegenstrijdige meningen. Dus lastig om een sluitend antwoord te vinden...

Mijn redenering is als volgt: op de natte circuits kan in principe meer vermogen komen: max 40A van het net (=vermogen hoofddiff) + vermogen van omvormer (I = P / V of I = 3000W / 230V = ongeveer 13A). Dus diff van de natte ruimtes van 40A volstaat niet.


Klopt mijn redenering ? Waarom wel / niet ?
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

Als u netaansluiting 20A is kunt u toch moeilijk 40 A van het net halen ?
Laatst gewijzigd door bartd 03 jun 2020, 21:27, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hier 3x400 V op 40 A. Totaal vermogen zonnepanelen is 3,8 kW. 1 differentieel van 300 mA en 1 van 30 zoals het altijd geweest is. Voor de panelen werd er geen extra of aparte differentieel geplaatst.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

bartd schreef:Als u netaansluiting 20A is kunt u toch moeilijk 40 A van het net halen ?
Dus hoofddiff van 40A is van in het begin "te groot" gekozen ? Of bestaat dat gewoon niet met een lager amperage ?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uw netaansluiting is 20A, dus worst case zou je op één fase 33A (20 + 13) kunnen leveren. Als je meer dan 20A uit het net trekt springt je hoofdzekering, ook al is er voor de hoofddiff niks aan de hand. Je blijft dus ten allen tijde onder de 40A. De meeste diffs "doen" trouwens niks met hun amperage, die gaan nooit uitschakelen door een te hoge stroom. Ze kunnen we verbranden natuurlijk, maar tegen dan zal de hoofdzekering doorgaans wel gesprongen zijn.

Bij mijn omvormer is er wel een extra diff tussen de omvormer en het net gezet. In feite had dat een type B moeten zijn, maar daar heeft de installateur zich dus niet veel van aangetrokken :)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maar dat is toch voor de netaansluiting 20A per fase ? Dus als ik verbruik heb op de 3 fasen - bijv. 8A, 9A en 10A - dan zit er op de nulleider 27A.

Of zit mijn redenering helemaal scheef ?
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

SpecialK schreef: Bij mijn omvormer is er wel een extra diff tussen de omvormer en het net gezet. In feite had dat een type B moeten zijn, maar daar heeft de installateur zich dus niet veel van aangetrokken :)
Ik kan verkeerd zijn maar ik denk dat enkel uw hoofddiff van het type B moet zijn om te voorkomen dat er gelijkstroom op het net terechtkomt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

didi79 schreef:Maar dat is toch voor de netaansluiting 20A per fase ? Dus als ik verbruik heb op de 3 fasen - bijv. 8A, 9A en 10A - dan zit er op de nulleider 27A.
Nee, de drie fasen leveren hun stroom op verschillende momenten in de tijd. Op het moment dat de ene verbruiker 8A van fase 1 naar de nulleider "duwt", "trekken" fase 2 en 3 in feite elk de helft van hun nominale stroom uit de nulleider terug naar hun fasedraden, dus dat compenseert. Als je op alledrie de fasen exact 10A verbruikt en het dezelfde soort belasting is (bv allemaal resistief), is de stroom door de nulleider zelfs (ongeveer) 0A.

Haal uw wiskunde derde middelbaar nog eens boven :) Het is een sinusvormige spanning, dus bij 90° bereikt fase 1 zijn piek.
Fase 2 zit dan op 240°+ 90°=330° ofwel -0,5 (sin 330°) en fase 3 zit dan op 120° + 90° = 210°, dus ook op -0,5.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

bartd schreef:
SpecialK schreef: Bij mijn omvormer is er wel een extra diff tussen de omvormer en het net gezet. In feite had dat een type B moeten zijn, maar daar heeft de installateur zich dus niet veel van aangetrokken :)
Ik kan verkeerd zijn maar ik denk dat enkel uw hoofddiff van het type B moet zijn om te voorkomen dat er gelijkstroom op het net terechtkomt.
Bij zonnepanelen heeft u geen type B nodig enkel bij elektrische auto en als u dan achter u hoofddifferientieel u type B zet moet u de hoofddifferientieel ook vervangen naar type B dus alle voorgaande differentieels moeten type B zijn ofwel zet u de type B parallel over de hoofddifferientieel dat mag ook.
Want type B maakt type À blind waardoor deze niet meer afvallen en in de industrie mag er een type B na een type A staan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik denk dat je problemen zoekt waar er geen zijn.

Ik kan me wel indenken dat er problemen ontstaan, maar niet met uw gegevens (3*20A + 13A).
Als je een 50A aansluiting hebt, en je plaatst 7kWp zonnepanelen (€7K aan ZP installatie), kan je 80A op uw installatie krijgen. En de rails zijn maar tot 63A (10mm²) voorzien.

Eigenlijk zou je op een 40A monofasige aansluiting maar 5kWp aan omvormer/ZP's mogen plaatsen, maar ik heb nog niemand daarnaar weten verwijzen...
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Je moet de zekering van de omvormer (20A?) optellen bij de amperage van de hoofdzekering, dat is wat er max door uw 30mA diff kan gaan.
Als dit totaal hoger is dan 40A, moetje de diff vervangen, anders niet.

Het effectieve vermogen van de omvormer doet er volgens mij niet toe, enkel de zekeringen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Je sluit het zo aan en je bent volledig in lijn met de regelgeving.
zo heb ik ook veel installaties gekeurd gezien.

Code: Selecteer alles

Eandis --- diff 4p 300 ma  --- diff 4p 30 ma --- verbruikers
					            --- zekering & meter zonnepanelen
Waar iedereen het over heeft is dat je over diff 30ma en de verbruikers op de fase van de zonnepanelen meer dan die 20amp kan hebben zonder dat er beveiliging is als de zon goed schijnt. Als je bekabeling in de kast minstens 4mm² is (minder lijkt me heel ongebruikelijk) dan ben je ook safe. Ook maakt de stroomrating van je diffs niet uit, zolang het maar minstens evenveel is als je aansluitwaarde. Menig installatie heeft juist een dikkere diff zodat bij een toekomstige verzwaring geen probleem optreed. Je kan je omvormer op de 30ma zetten = strenger. Heeft bij mij jaren gedraaid zonder issue maar kan soms te strict zijn.

Zelf heb ik een 3f 40A aansluiting met 3 fasen met elks zonnepanelen. In principe is mijn bekabeling ook genoeg om een piek tot 60A op te vangen maar ik heb er een zekering tussen gezet voor de veiligheid. Mijn verbruikers kunnen nooit meer dan 40A trekken. Maar gelukkig heb ik nog nooit zo'n hoog verbruik gehad :lol:

Code: Selecteer alles

Eandis --- diff 4p 300 ma  --- diff 4p 30 ma --- 4p 40a verbruikers
					            --- 4p 20a        --- meter zonnepanelen
Laatst gewijzigd door gunmaster 04 jun 2020, 14:41, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier hebben ze in februari geplaatst.
Diffs zijn niet gewijzigd.
Zonnepanelen, zit samen met de airco's, op een aparte deel.
Onder gewoon afgezekerd op 20A, maar ook boven op zolder, waar het extra kastje staat, ook afgezekerd op 20A.
Diff 30 en 300 zijn beiden op 40A afgezekerd, ook 400V.
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

gunmaster schreef:Je sluit het zo aan en je bent volledig in lijn met de regelgeving.
zo heb ik ook veel installaties gekeurd gezien.

Code: Selecteer alles

Eandis --- diff 4p 300 ma  --- diff 4p 30 ma --- verbruikers
					            --- zekering & meter zonnepanelen
Waar iedereen het over heeft is dat je over diff 30ma en de verbruikers op de fase van de zonnepanelen meer dan die 20amp kan hebben zonder dat er beveiliging is als de zon goed schijnt. Als je bekabeling in de kast minstens 4mm² is (minder lijkt me heel ongebruikelijk) dan ben je ook safe. Ook maakt de stroomrating van je diffs niet uit, zolang het maar minstens evenveel is als je aansluitwaarde. Menig installatie heeft juist een dikkere diff zodat bij een toekomstige verzwaring geen probleem optreed. Je kan je omvormer op de 30ma zetten = strenger. Heeft bij mij jaren gedraaid zonder issue maar kan soms te strict zijn.

Zelf heb ik een 3f 40A aansluiting met 3 fasen met elks zonnepanelen. In principe is mijn bekabeling ook genoeg om een piek tot 60A op te vangen maar ik heb er een zekering tussen gezet voor de veiligheid. Mijn verbruikers kunnen nooit meer dan 40A trekken. Maar gelukkig heb ik nog nooit zo'n hoog verbruik gehad :lol:

Code: Selecteer alles

Eandis --- diff 4p 300 ma  --- diff 4p 30 ma --- 4p 40a verbruikers
					            --- 4p 20a        --- meter zonnepanelen

In het eerste geval hier boven moet uw 30mA diff A (amperage) >= hoofdzekering A + omvormer A.
-> uw verbruikers achter 30mA kunnen samen meer dan wat die aankan trekken, zonder beveiliging.
In het laatste geval niet zou ik denken...

Ik had hier een 3x32A hoofdzekering, 40A 300mA diff en 40A 30mA diff.
Bij installatie zonnepanelen is de 30mA diff verzwaard naar 63A (omvormer zit achter 300mA op 20A zekering)
-> omdat 32A + 20A > 40A (originele 30mA diff).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ja, hier heb ik de differentieel 30 mA /40 A ook verzwaard naar 30 mA /63 A door bovenstaande reden.
Betreft wel een enkelfazige installatie, maar het principe blijft dezelfde.
Beter safe than sorry.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mss heb je aan dit schema iets.
En als u meer over zonnepanelen wilt weten, hier een goed forum www.zonstraal.be
Bijlagen
Eendraadschema pv installatie.pdf
(157.36 KiB) 29 keer gedownload
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Data technicus schreef:Mss heb je aan dit schema iets.
En als u meer over zonnepanelen wilt weten, hier een goed forum http://www.zonstraal.be
Ah, het net en uw panelen komen samen vóór alle zekeringen bediend worden. Ik dacht dat de ZP's als "gewone" extra zekering zou staan.
En als je dan nog een batterij zou toevoegen, zou die ook op de lijn komen van A+B automaat.
Makes sense!
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

BasicQ schreef:Je moet de zekering van de omvormer (20A?) optellen bij de amperage van de hoofdzekering, dat is wat er max door uw 30mA diff kan gaan.
Ok, dat is dus 20A + 20A
BasicQ schreef:ls dit totaal hoger is dan 40A, moetje de diff vervangen, anders niet.
Niet dus. Thx



Ik ben in ieder geval gerustgesteld. Bedankt allemaal voor de uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”