werking digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Hi
Weet iemand hoe ze van bij flivius de meter standen kunnen uitlezen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je digitale meter heeft een 4G modem aan boord, en maakt dus een data verbinding naar servers bij (vermoed ik) Fluvius.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik geloof dat men enkel kwartierwaarden (totalen) doorstuurt.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

devilkin schreef:Je digitale meter heeft een 4G modem aan boord
Ah, was da niet via sigfox?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

als daar een 4g modem in zit . Hoe kunnen ze deze dan aanspreken ? Simkaart ?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

bitbite schreef:
devilkin schreef:Je digitale meter heeft een 4G modem aan boord
Ah, was da niet via sigfox?
Ah, dat zou ook nog kunnen. Had beide al gehoord/gelezen.

At any rate, der zit een modem in die gebruik maakt van een draadloos netwerk (zij het 4g/sigfox/...) om de gegevens door te sturen.

Mocht het 4g zijn zal daar ook een simkaart inzitten. Daar kan je zelf niet aan... Tenzij je de zegels verbreekt en het toestel openbreekt, met alle gevolgen van dien.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

gunmaster schreef:Ik geloof dat men enkel kwartierwaarden (totalen) doorstuurt.
Tegenwoordig elke dag.

Je kan je verbruik van de vorige dag volgen op https://mijnverbruik.fluvius.be/verbruikshistoriek
Knipsel.PNG
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Philiper schreef:
gunmaster schreef:Ik geloof dat men enkel kwartierwaarden (totalen) doorstuurt.
Tegenwoordig elke dag.

Je kan je verbruik van de vorige dag volgen op https://mijnverbruik.fluvius.be/verbruikshistoriek
Knipsel.PNG
Je ziet dagwaarden, dat wilt niet zeggen wat ze allemaal van je weten.

Mooie productie overigens :wink:
Laatst gewijzigd door gunmaster 01 jun 2020, 01:15, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Philiper schreef:
gunmaster schreef:Ik geloof dat men enkel kwartierwaarden (totalen) doorstuurt.
Tegenwoordig elke dag.

Je kan je verbruik van de vorige dag volgen op https://mijnverbruik.fluvius.be/verbruikshistoriek
Knipsel.PNG
Is wel nadelig als je bij de nieuwe tariefstructuur zoveel op het net gaat zetten. Want dan worden de zonnepaneel bezitters die een overgedimensioneerde installatie hebben waardoor ze meer op het net zetten dan zelf te consumeren de kosten zullen gaan betalen voor het gebruik van het net.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Data technicus schreef:
Philiper schreef:
gunmaster schreef:Ik geloof dat men enkel kwartierwaarden (totalen) doorstuurt.
Tegenwoordig elke dag.

Je kan je verbruik van de vorige dag volgen op https://mijnverbruik.fluvius.be/verbruikshistoriek
Knipsel.PNG
Is wel nadelig als je bij de nieuwe tariefstructuur zoveel op het net gaat zetten. Want dan worden de zonnepaneel bezitters die een overgedimensioneerde installatie hebben waardoor ze meer op het net zetten dan zelf te consumeren de kosten zullen gaan betalen voor het gebruik van het net.
Ik neem aan dat zonnepanelenbezitters dan toch wel een (kleine) vergoeding krijgen ipv kosten net als in andere landen. zou anders ook belachelijke diefstal zijn...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

gunmaster schreef: Ik neem aan dat zonnepanelenbezitters dan toch wel een (kleine) vergoeding krijgen ipv kosten net als in andere landen. zou anders ook belachelijke diefstal zijn...
Theoretisch gezien hoeft dat niet.
Netvergoeding: 8cent/kWh
Momentaan tarief energie: 2cent/kWh (ahja, iedereen produceert ZP stroom als de zon schijnt -> overaanbod)
tezamen: -1cent/kWh

Het aberrante is dat de ZP bezitter netvergoeding moet betalen op de stroom die hij op het net zet
en de verbruiker van elektriciteit moet opnieuw de netvergoeding betalen voor de stroom die hij verbruikt.
De netbeheerder ziet dat graag gebeuren natuurlijk: 2 keer langs de kassa passeren, maar logisch is het niet echt.

Als we in Vlaanderen méér groene energie willen en tegelijk ook de boete willen ontlopen als we niet genoeg groene energie maken/gebruiken,
dan zou er toch best een kader komen waarin je niet gestraft wordt om te investeren :).
Als iedereen zoveel blijft thuiswerken, gaat de gelijktijdigheidsfactor natuurlijk wel omhoog, waardoor de nieuwe regeling met slimme meter nog niet zo slecht uitkomt. Laat uw wasmachine overdag draaien, dat ie klaar is tegen dat de werkdag achter de rug is. Gecombineerd met een warmtepomp, waardoor je ook weer overdag meer elektriciteit verbruikt!

Het zou logischer zijn mocht
- de netvergoeding een heel lage kost zijn: levering tot aan de wijkkast en nadien betaalt de verbruiker de netvergoeding
- de energiekost variabel zijn naar de spotprijs (waardoor winterzon veel opbrengt :))
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

heist_175 schreef:Het aberrante is dat de ZP bezitter netvergoeding moet betalen op de stroom die hij op het net zet
en de verbruiker van elektriciteit moet opnieuw de netvergoeding betalen voor de stroom die hij verbruikt.
Bijkomend: er wordt nu geen onderscheid gemaakt tussen wie weinig belasting veroorzaakt en wie veel van(/aan) het net vraagt.

Een rijwoning in verstedelijkt gebied zonder veel ZP is een goed voorbeeld: de afgezette elektriciteit moet wellicht minder dan 10 meter over het net tot bij de buren. Belasting op de "backbone": 0,0 en zelfs de wijktransfo (?) komt er niet aan te pas.
In een regio waar echt iedereen ZP heeft moet de elektriciteit kilometers verderop een afzetgebied vinden. Idem voor afgelegen installaties.
Beide uitersten worden gelijk belast. (Los van het technische is er dus een vorm van subsidie van bescheiden woningen naar luxueuzere)

Ik denk dat als je een grote productie-site (gasgenerator bvb) inplant de plaats van injectie zeker meespeelt in de prijs die je ervoor krijgt. Hetzelfde effect speelt ook gedeeltelijk bij elektriciteitsafname natuurlijk (dubbele subsidie aan opulentie).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dan hangt het van mijn buren af welje prijs er voor mijn elektriciteit geldt...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Zo ver zou ik zelfs niet gaan, de injectieprijs kan varieren.

Maar eigenlijk is het toch logisch dat jouw elek prijs bepaald wordt door de buren?
Als je in een boeregat gaat wonen met enkel een lokaal kruideniertje dan betaal je ook meer dan wanneer er zich een AH, Aldi en Colruyt vestigen?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

bitbite schreef:Zo ver zou ik zelfs niet gaan, de injectieprijs kan varieren.

Maar eigenlijk is het toch logisch dat jouw elek prijs bepaald wordt door de buren?
Als je in een boeregat gaat wonen met enkel een lokaal kruideniertje dan betaal je ook meer dan wanneer er zich een AH, Aldi en Colruyt vestigen?
Indien je inderdaad in dat boerengat woont, zal je vermoedelijk de kruidenier zijn.
Maar in sommige van die boerengaten waar dan leer dan de kruidenier was en er merkelijk méér huizen stonden waren zowel Infrax als Eandis naast elkaar aan de slag, deze laatste was en is nog steeds wel pokkeduur voor dezelfde diensten.
En wel een groot verschil met de winkels die jij opnoemt: je kan kiezen bij welke en je gaat shoppen, deze met de beste prijs/service verhouding.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:Dan hangt het van mijn buren af welje prijs er voor mijn elektriciteit geldt...

J.
Dat is nu al het geval hé.
De verschillen in netvergoeding worden verklaard door het aantal PV-installaties in het werkingsgebied van je intercommunale.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Inderdaad de netbeheerder passeert zo 2x langs de kassa. Terwijl in veel gevallen de elektriciteit van solar injectie minder ver moet "reizen" als dat het klassiek vanaf een energiecentrale komt over het hoogspanningsnet en de verschillende distributienetten daartussen. Daarnaast zijn de normale tarieven voor netgebruik eveneens belachelijk hoog. Een heel krom systeem waar alleen de aandeelhouders van de netbeheerders beter van kunnen worden. Die aandeelhouders zijn de steden en gemeenten, verkapte belasting dus.

Huidige regeling van een vaste vergoeding is eigenlijk ook discriminatie. Wat als iemand zelf veel eigen consumptie heeft? Wat als iemand weinig produceert door bosrijk gebied en schaduw? Bij mij zijn beide van toepassing en verbruik ik 90% zelf, voor 225 KWh te injecteren betaal ik 255 Euro :bang:

Het is werkelijk erg dat de Vreg daarbij niet ingrijpt, die waakhond heeft nog minder tanden dan het BIPT.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat van 2X langs de kassa passeren is een verkeerde voorstelling of interpretatie.
Je betaalt toch voor het gebruik van het net, of het nu injecteren of afnemen is. Dat is toch logisch en eerlijk? Het net ook nog moet de load balancing voor zijn rekening nemen, dat is dus meer dan enkel het transport (hoe lokaal ook).

Het wordt dringend tijd dat de variabele tarifering er komt zodat de PV productie kan afgestemd worden op de echte vraag.
Dan kunnen worden oost en west gerichte panelen rendabel omdat ze meer aan de vraagpieken voldoen (want nu zit iedereen pal-zuid) en dan wordt batterij-capaciteit ook een rendabel deel van de oplossing. (virtual power plants)

Interessante info hierover in deze uitgebreide maar zeer duidelijke video.
In de VS hebben ze al variabele pricing en niet toevallig is Tesla/Musk daar met een heel straf plan bezig.
Graag tot het einde bekijken vooraleer te schieten op Musk aub.

Hopelijk kan deze visie inspirerend werken voor onze regulator en de politici hier.
Laatst gewijzigd door R2D2 02 jun 2020, 10:19, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

gunmaster schreef:Huidige regeling van een vaste vergoeding is eigenlijk ook discriminatie. Wat als iemand zelf veel eigen consumptie heeft? Wat als iemand weinig produceert door bosrijk gebied en schaduw? Bij mij zijn beide van toepassing en verbruik ik 90% zelf, voor 225 KWh te injecteren betaal ik 255 Euro :bang:
Dan vraag je toch een versnelde omschakeling naar een digitale meter en stap je over op het nieuwe systeem?
Meer info hierover:
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... neigenaars
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

R2D2 schreef:Hopelijk kan deze visie inspirerend werken voor onze regulator en de politici hier.
Regulator zit vol politici en nucleaire energie adepten, reken daar maar niet te hard op.
Politici hebben zelden een visie, we hebben meer technocraten (academici, onderzoekers, ...) nodig die beleidsaanbevelingen kunnen uitschrijven.
Zelfs hier op UB zijn er mensen die pleiten voor meer politiek gezwabber en minder experten/expertise :bang: .
R2D2 schreef:Interessante info hierover in deze uitgebreide maar zeer duidelijke video.
2 Tesla believers die vooral dromen. De video staat bol van "we denken", "we geloven dat"...
Eigenlijk komt het gewoon neer op iets wat al bestaat:
- V2G, wat Nissan al heeft
- Lease van de batterij, wat Renault al heeft

"Does it blow your mind"?
Nee, absoluut niet. Ik schrik er niet het minst van, V2G en VPP is iets waar al langer over gepraat wordt en al beperkt mogelijk is.
Is de "Tesla Autobidder" dan zo wereldschokkend? Google/Amazon heeft qua AI een veel sterkere reputatie, dus zou ook zomaar een concurrent kunnen worden.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

cadsite schreef:
gunmaster schreef:Huidige regeling van een vaste vergoeding is eigenlijk ook discriminatie. Wat als iemand zelf veel eigen consumptie heeft? Wat als iemand weinig produceert door bosrijk gebied en schaduw? Bij mij zijn beide van toepassing en verbruik ik 90% zelf, voor 225 KWh te injecteren betaal ik 255 Euro :bang:
Dan vraag je toch een versnelde omschakeling naar een digitale meter en stap je over op het nieuwe systeem?
Meer info hierover:
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... neigenaars
Ik ben enorm huiverig over die digitale meter en de data die daar vertrekt en hoe die beveiligd wordt. Niemand moet weten wanneer ik in mijn jacuzzi zit, met vakantie ben, mijn bitcoin farm aanzwenk of hoeveel km ik rij met mijn EV. Met een beetje AI vallen die gegevens er namelijk gemakkelijk uit te halen. 10 jaar geleden was er al een platform (bidgely geloof ik) waarbij je je meter kon laten uitlezen via een energiemeter zoals een youless. Die website deed redelijke schattingen waar plotse pieken in verbruik door kwamen. Dat was leuk en voor persoonlijke doeleinden. Pas op ik sta achter digitalisering van het stroomnet, maar wel anoniem. Voor het beheer van het net heeft het inderdaad voordelen maar enkel de totalen per straat/wijktrafo zijn genoeg. Er is zelfs nergens een officiële publicatie van wat die digitale meter juist doorstuurt.

Het zou in de huidige opzet inderdaad besparen met zo'n ding omdat mijn eigen consumptie zo hoog(liever vlak) is. Echter heeft de overheid nog helemaal niet beslist wat die digitale meter zou betekenen voor teruglevering van zonnepanelen. Ik hou me stil tot ik meer weet. Echter wel frustrerend, ik wou zonnepanelen bijplaatsen, hoe interessant dat is is een groot vraagteken...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

bitbite schreef:
devilkin schreef:Je digitale meter heeft een 4G modem aan boord
Ah, was da niet via sigfox?
Er wordt gebruik gemaakt van NB-IoT. Dat is een speciale 4G variant waar je, in vergelijking tot het gewone 4G signaal, nog een extra muur kan passeren (20dB).

De data die verstuurd wordt is redelijk beperkt (netwerk is niet voorzien op high speed transfer) en er kan daar nooit uitgehaald worden welke toestellen je exact wanneer gebruikt. Via de S1 poort zou je wel via bepaalde patronen kunnen achterhalen welk soort toestel je gebruikt. Ik denk dat ze op termijn de prijs van energie nog meer dynamisch willen bepalen. Zo kunnen ze tijdens de piekperiodes een veel hogere prijs aanrekenen (is ook logisch want kost ook heel veel om dan extra energie te produceren).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

gunmaster schreef:Niemand moet weten
Als je zelf ZP's hebt, wordt het héél moeilijk om te weten wanneer je iets opzet, dan moet je al beginnen crosslinken met zonne-instraling etc.
Voeg nog een V2G of een andere batterij toe en het wordt helemaal een soepje om uit uw data nog iets relevants te extraheren.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog een die in Sinterklaas gelooft
Het feit dat er een s1 poort is met heel snelle sampling zegt al dat de meting aan boord zit
En dat ze niet alles real-time doorsturen OK
Maar de communicatiemodule, een embedded Linux, zou toch een belletje moeten doen rinkelen dat ze uiteindelijk véél meer kunnen dan enkel meterstanden doorsturen.
lithion schreef:
bitbite schreef:
devilkin schreef:Je digitale meter heeft een 4G modem aan boord
Ah, was da niet via sigfox?
Er wordt gebruik gemaakt van NB-IoT. Dat is een speciale 4G variant waar je, in vergelijking tot het gewone 4G signaal, nog een extra muur kan passeren (20dB).

De data die verstuurd wordt is redelijk beperkt (netwerk is niet voorzien op high speed transfer) en er kan daar nooit uitgehaald worden welke toestellen je exact wanneer gebruikt. Via de S1 poort zou je wel via bepaalde patronen kunnen achterhalen welk soort toestel je gebruikt. Ik denk dat ze op termijn de prijs van energie nog meer dynamisch willen bepalen. Zo kunnen ze tijdens de piekperiodes een veel hogere prijs aanrekenen (is ook logisch want kost ook heel veel om dan extra energie te produceren).
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:
gunmaster schreef:Niemand moet weten
Als je zelf ZP's hebt, wordt het héél moeilijk om te weten wanneer je iets opzet, dan moet je al beginnen crosslinken met zonne-instraling etc.
Voeg nog een V2G of een andere batterij toe en het wordt helemaal een soepje om uit uw data nog iets relevants te extraheren.
Ik leef ook buiten de uren dat de zon schijnt :wink:
Verder is dat crosslinken eigenlijk vreselijk gemakkelijk, zeker voor aan AI. Ook is het door meten van meer zaken dan louter spanning en voltage mogelijk om te kijken wat voor apparaten worden gebruikt bijvoorbeeld via de cos phi. Het gaat me ook meer op de privacy en het uitlekken van gegevens, ze moeten al niet weten wanneer ik veel of weinig verbruik. Aka al dan niet thuis ben.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vandaar de batterij :)
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

lithion schreef:
bitbite schreef:
devilkin schreef:Je digitale meter heeft een 4G modem aan boord
Ah, was da niet via sigfox?
Er wordt gebruik gemaakt van NB-IoT. Dat is een speciale 4G variant waar je, in vergelijking tot het gewone 4G signaal, nog een extra muur kan passeren (20dB).
Interessant! Heb je meer achtergrondinfo? Gebruiken ze het netwerk van een aanbieder? Welke?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:Vandaar de batterij :)
Als jij een batterij kent waarbij ik zelfs maar de installatiekosten terugverdiend heb op het einde van de levensduur, let me know...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

bitbite schreef:Zo ver zou ik zelfs niet gaan, de injectieprijs kan varieren.

Maar eigenlijk is het toch logisch dat jouw elek prijs bepaald wordt door de buren?
Als je in een boeregat gaat wonen met enkel een lokaal kruideniertje dan betaal je ook meer dan wanneer er zich een AH, Aldi en Colruyt vestigen?
Neen dat wil zeggen dat ik vandaag panelen leg, en morgen verkavelen ze de wei hier achter en komen er 50 installaties bij...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

bitbite schreef: Interessant! Heb je meer achtergrondinfo? Gebruiken ze het netwerk van een aanbieder? Welke?
https://www.proximus.com/nl/news/proxim ... eters.html
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”