Regenwaterput/pomp en grondwater

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Hi

Ik heb een boring voor grondwater op 7 of 8 m diep (schat ik) op een plaats waar vroeger varkensstallen hebben gestaan en waar de verharding (de weg er naar toe) met cokes was (zo werd mij verteld). Voor we de grond kochten is er een sanering op geweest.
Het water wat ik hier uit de grond haal heb ik (10 jaar geleden) laten testen (pH was 4,5 en dat is het nog steeds). Conclusie was, niet drinken :-) Nu had ik dat ook al wel kunnen bedenken, het leidingwater heeft hier een pH van 7,7.

We hebben een regenwaterput met een RMQ-B pomp die automatisch overschakelt van regenwater op leidingwater wanneer de put leeg is.
Enkele jaren geleden hadden we het idee (goed of slecht, daar gaat het om) om die put bij weinig regenval voor een deel te vullen met dat zelf opgepompte grondwater. Minder dan 2 jaar later was de pomp die het water moest oppompen uit de regenwaterput (die RMQ-B pomp) stuk, ratelend geluid, enorm hoge piepende/schurende toon. Pompen zelf deed ze nog, maar het was niet om aan te horen.

Nu vraag ik me af, zou dat door het grondwater kunnen komen (dat die pomp het begeven heeft) ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mijn vader zat er teveel ijzer in zijn grondwater. Veroorzaakte veel corrosie aan leidingen, gebruikt die nu ook niet meer.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://be.grundfos.com/content/dam/GBL ... 4%20NL.pdf
Verpompte vloeistoffen: leidingwater en zuiver regenwater
Grondwater is geen leidingwater noch zuiver regenwater.

Je had het grondwater (beter laten zitten waar het hoort: in de grond) beter eerst een pH behandeling gegeven voor het zure water in uw put te gieten (als dat betaalbaar is).
pH is een logaritmische schaal, dus een pH van 4,5 en een pH van 7 verschillen niet "2,5", maar wel 10^(2,5) = 316.

@ijzer
IJzer kan je uit het water filteren, pH los je niet op door te filteren, wel door zuurstof toe te voegen.
Er zit teveel H3O+ in uw water, of te weinig OH-. Dat los je op door O2 toe te voegen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Begin eens met een emmer te vullen met grondwater en deze een week lang te laten staan.
Als je ijzer hebt, zal je het wel merken en dan is het sowieso niet aan te raden om de WC-pot proper te houden.
Roestvlekken zijn bruin... en krijg je er nooit meer (volledig) uit.
Je kan dit proces eventueel een beetje versnellen door een scheutje javel toe te voegen, en ik meen me te herinneren dat je er ook een theezakje in kan hangen (Google als je de details wil weten).

Grondwater op zich zal je pomp nooit kapot doen.
Ja je hebt vast wat meer afzetting van roest, zeker onder zure omstandigheden en je hebt misschien wat fijn zand (abrasief, schurend).

De schade die jij omschrijft klinkt eerder aan kapotte lagers.

heist_175 schreef:Je had het grondwater (beter laten zitten waar het hoort: in de grond)
Jij vindt het beter en ecologischer om met drinkwater door het WC te spoelen? (de tuin wateren is een ander verhaal natuurlijk)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

honda4life schreef:Begin eens met een emmer te vullen met grondwater en deze een week lang te laten staan.
Als je ijzer hebt, zal je het wel merken en dan is het sowieso niet aan te raden om de WC-pot proper te houden.
Roestvlekken zijn bruin... en krijg je er nooit meer (volledig) uit.
Je kan dit proces eventueel een beetje versnellen door een scheutje javel toe te voegen, en ik meen me te herinneren dat je er ook een theezakje in kan hangen (Google als je de details wil weten).
Wel, we hebben dus (ik meen me te herinneren) dat 2 keer gedaan, de regenwater put gevuld met het opgepompte water. Er is nooit iets van verkleuring te zien geweest in de wc-pot die blijvend was. Op pidpa gezet, en 2 spoelbeurten later was het water kraakhelder, en de wc-pot ook.
honda4life schreef:Grondwater op zich zal je pomp nooit kapot doen.
Ja je hebt vast wat meer afzetting van roest, zeker onder zure omstandigheden en je hebt misschien wat fijn zand (abrasief, schurend).
Ook niet als dat zo zuur is ?
honda4life schreef:De schade die jij omschrijft klinkt eerder aan kapotte lagers.
Bedoel je dat het water dat die pomp verzet daar niet bij komt en er dus ook geen invloed op kan hebben (sorry, totaal niet technisch wat dat betreft)...
honda4life schreef:
heist_175 schreef:Je had het grondwater (beter laten zitten waar het hoort: in de grond)
Jij vindt het beter en ecologischer om met drinkwater door het WC te spoelen? (de tuin wateren is een ander verhaal natuurlijk)
We gebruiken dat grondwater idd enkel occasioneel. Sproeien doen we niet. Voor diegene die het niet geloven, ik wil altijd een foto van ons 'gras' doorsturen. Het heeft meer weg van een verwilderde heide :-) Logisch met zo'n zure grond...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier hebben we ook grondwater.
Enkel om wat te sproeien, auto wassen, terras te poetsen, ...
In noodgevallen hebben de regenwaterput de voorbije 2 jaren en ook dit jaar al 1-2 x wat moeten bijvullen.
Leidingwater is kostelijk om de WC's door te spoelen.
Wij zijn voor de rest daar voorzichtig mee omdat we de waardes niet kennen.
Die zouden we eens willen laten testen om te zien of het ook gebruikt zou kunnen worden voor het zwembad bijvoorbeeld.
Wel mits een pomp, filter, waardes in de oog houden, ....
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

svermassen schreef:Hier hebben we ook grondwater.
...
Leidingwater is kostelijk om de WC's door te spoelen.
Wij zijn voor de rest daar voorzichtig mee omdat we de waardes niet kennen.
Die zouden we eens willen laten testen om te zien of het ook gebruikt zou kunnen worden voor het zwembad bijvoorbeeld.
Wel mits een pomp, filter, waardes in de oog houden, ....
Ik heb dit laten testen bij Lovap in Geel https://emis.vito.be/nl/adresboek/lovap-nv, heeft me toen 90 euro gekost, ik kreeg toen wel een mooi verslag.
Maar het was duidelijk dat het niet de bedoeling was daarmee een (plons)badje te vullen (de kinderen waren toen nog klein). We wilden geen risico nemen, en meten is weten.

Ik blijf een beetje in mijn buik zitten met de regenwaterpomp die is stuk gegaan. Was het toeval na het vullen van de regenwaterput of heeft het er iets mee te maken gehad ?

Hij staat nu ook droog (nog eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem zuiver te maken binnenin), nu twijfel ik dus of ik hem zou vullen met 1 of 2 m3, voldoende voor de WC's.

Dillema ! (http://dilemmaopdinsdag.nl/)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef:Je had het grondwater (beter laten zitten waar het hoort: in de grond)
Jij vindt het beter en ecologischer om met drinkwater door het WC te spoelen? (de tuin wateren is een ander verhaal natuurlijk)
Nee, gebruik voor "niet-drinkbare" toepassingen gefilterd regenwater, wat rest is "drinkbare" toepassingen (eten maken, drinken, tanden poetsen) met drinkwater.

Als iedereen grondwater tapt, zakt de watertafel met (gekende) dramatische gevolgen: waterstress bij fauna en flora.
Als elke druppel water die op verharding valt (= 14% van de oppervlakte in Vlaanderen), opgevangen zou worden (wat niet het geval is), zou er nog genoeg overblijven voor de natuur en de rivieren. Met dat opgevangen water kan je dan alles doen wat met niet-drinkbaar water kan: WC, wasmachine, bad/douche, tuin, auto wassen (al moet dat bij een carwash, die het afvalwater opvangen en in het ideale geval zuiveren), ...
En tuin sproeien is altijd onzinnig.
Laatst gewijzigd door heist_175 26 mei 2020, 16:05, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

2 jaren geleden stond hij 2x volledig droog.
En toen is die wel enkel met grondwater bijgevuld.
Vorig jaar en dit jaar gewoon aangevuld.

Bij kennissen van ons was ijzer waarschijnlijk de oorzaak.
Maar die hadden hun regenwaterput er tussenuit gelaten en de pomp hing rechtstreeks op het grondwater.
De discussie was toen ook wel ouderdom, dat ding bolde al meer dan 30 jaren.
En in de WC's hadden ze geen afzetten of strepen of zo.

Misschien is het toch toeval geweest.
Wij hebben aan onze pomp, die zogezegd zeer kwalitatief zou moeten zijn, als voor meer dan 200 EUR stukken gehad.

==> Nee, gebruik voor "drinkbare" toepassingen (= eten maken, drinken, tanden poetsen) gefilterd regenwater.

Dan moet je toch al een serieuze filterinstallatie hebben. Dat doe je niet met 3 simpele filters :banana:

==> Het oppompen van grondwater

Daar zijn de industrie en de landbouwers voor beantwoordelijk, niet de gewone man hoor.
Je moet maar eens aan een boer vragen wat die per dag oppompen in deze tijden.
Als je het gebruikt voor tuin en buiten, vloeit het meerste terug de grond in.
Akkoord, je zit natuurlijk niet op de laag waar het van gepompt is, maar het vloeit ook niet in de riolering.
Mij lijkt lijkt dit voor het vullen van bijvoorbeeld een regenwaterput toch wat ecologischer dan leidingswater door je WC's te trekken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Om terug bij mijn oorspronkelijke vraag te komen, als ik het hier zo lees zou het zure water dus geen invloed mogen hebben op de pomp, ook al zegt de handleiding dat het er niet voor bedoeld is. Juist ?

(mijn vorige herstelling heeft me ook +300 euro gekost, en dat wil ik dus vermijden)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

ygeffens schreef:Nu vraag ik me af, zou dat door het grondwater kunnen komen (dat die pomp het begeven heeft) ?
Om de precieze oorzaak te kunnen achterhalen had je de pomp moeten demonteren en inspecteren.
Klinkt logisch maar niet iedereen kan/wil dit doen...
Begrijpelijk.

Onderstaand een installatie en service filmpje van een Grundfoss MQ pomp.

[youtube]yFGV2JcEm8Q[/youtube]

Dit type centrifugale pompen is gevoelig voor kleine verontreinigingen.
Ook de fabrikant geeft duidelijk aan: leidingwater en zuiver regenwater.
Dus ja, het is mogelijk dat oppompen van lichte verontreinigingen storingen veroorzaakt heeft.
Pomp openen en nakijken had uitsluitsel kunnen geven.
Gelet op de herstellingskost (€300) zal het allicht iets klein geweest zijn.
Mogelijks zelfs enkel verwijderen van de verontreinigingen...

Zuigerpompen hebben geen last van die kleine verontreinigingen in putwater.
Mits goed onderhoud, welk erg beperkt is, (en niet laten bevriezen in de winter) gaan zulke pompen tientallen jaren mee.
Het reservoir kan na verloop van jaren wel doorroesten. Dikwandig warm gegalvaniseerde vaten gaan het langst mee.
Voordelen
  • Laag motorvermogen, dus heel zuinig
  • Onderhoudsvriendelijk
  • Laag energieverbruik
  • Lange levensduur
  • Bestand tegen ijzer- en zandhoudend water
Edit: In mijn directe kennissenkring heb ik weet van een traaglopende Hercules pomp die al meer dan veertig(!) jaar trouwe dienst doet. Anderen die voor centrifugaal pompen kozen, hebben (over dezelfde tijdsspanne) deze al vele malen dienen te laten repareren en meermaals moeten vervangen wegens "versleten".
Laatst gewijzigd door Ordon 26 mei 2020, 23:58, in totaal 1 gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ordon schreef: Pomp openen en nakijken had uitsluitsel kunnen geven.
Gelet op de herstellingskost (€300) zal het allicht iets klein geweest zijn.
Mogelijks zelfs enkel verwijderen van de verontreinigingen...
Wel, ik heb voor die prijs een (vermoed ik) gereviseerde pomp gekregen.
De technieker van Grundfos zelf is hier geweest met zo'n pomp, en heeft gewoon de mijne terug meegenomen.

Als je zegt dat die gevoelig is voor verontreiniging, dan kan ik me voorstellen wat de oorzaak is.
De 2 afvoerbuizen die van de dakgoten komen komen NIET in een filter terecht maar gaan recht in de waterput.
Er komen dus wel eens wat bladeren en zand mee, ook al heb ik bladvangers in de dakgoot zelf.
Nu hangt de aanzuigslang redelijk laag. Ik had bij het reinigen van de put hier ook al over gedacht, en heb er voor gezorgd dat de vlotter iets hoger hangt, waardoor ik minder water vanop de bodem opzuig.
Gevolg is wel dat virtueel mijn put nu wel kleiner is geworden.

Misschien moet ik overwegen om toch nog voor een filter te laten plaatsen voor de buizen in de regenwaterput uitkomen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb nog een stukje toegevoegd aan mijn vorig bericht ivm de levensduur.
Zoals je zelf al vermoede is een beetje zand vaak al voldoende om deze kleine centrifugaal pompen te laten falen.
Soms is het voldoende om alles te reinigen, soms is de waaier beschadigd (=vervangen) doch na verloop van tijd gaan centrifugaal pompen lekken aan de dichting aan de aandrijfas (=hoge kosten of vervangen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ygeffens schreef:De 2 afvoerbuizen die van de dakgoten komen komen NIET in een filter terecht maar gaan recht in de waterput.
Er komen dus wel eens wat bladeren en zand mee, ook al heb ik bladvangers in de dakgoot zelf.
Dat is om problemen vragen.
Installeer bij een volgende reinigingsbeurt van de waterput een drijvend aanzuigfilter (met vlotterbal).
Ik heb zoiets in de regenput: je zuigt altijd het water aan de bovenkant, en de vlotter zakt mee met het waterpeil ...
967974501_1-GARDENA DRIJVEND AANZUIGFILTER.jpg
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ygeffens schreef: Wel, we hebben dus (ik meen me te herinneren) dat 2 keer gedaan, de regenwater put gevuld met het opgepompte water. Er is nooit iets van verkleuring te zien geweest in de wc-pot die blijvend was. Op pidpa gezet, en 2 spoelbeurten later was het water kraakhelder, en de wc-pot ook.
Gebruiken zou ik zeggen, alles is beter dan kraantjeswater verspillen in een WC ;-)
ygeffens schreef:Ook niet als dat zo zuur is ?
Vaak is een pomp vervaardigd uit hoogwaardige kunststoffen of RVS, "zo zuur" is relatief en zou geen probleem mogen zijn.
Ik zou eerder denken richting lagerschade die eerder van toevallige aard is.
Grundfoss is ook niet zo'n goed merk prijs kwaliteit naar mijn mening, duur zijn ze alvast wel.
Er zijn toch betere technologieën op vlak van rendement en voor dat prijskaartje zou dat wel mogen vind ik.
svermassen schreef:Die zouden we eens willen laten testen om te zien of het ook gebruikt zou kunnen worden voor het zwembad bijvoorbeeld.
Vaak is de chemie onstabieler en als het om kost gaat duurder dan kraantjeswater te gebruiken (meer producten nodig).
philippe_d schreef:Ik heb zoiets in de regenput: je zuigt altijd het water aan de bovenkant, en de vlotter zakt mee met het waterpeil ...
Niet vergeten uiteraard voor een soepele darm te gebruiken.
Ook kan je deze eenvoudig zelf maken door een bidon van de ene of de andere lege fles te gebruiken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef: Grundfoss is ook niet zo'n goed merk prijs kwaliteit naar mijn mening, duur zijn ze alvast wel.
Er zijn toch betere technologieën op vlak van rendement en voor dat prijskaartje zou dat wel mogen vind ik.
Suggesties voor modellen die én droog staan én niet teveel lawaai maken?
Dan kom ik eensluidend uit bij een Grundfoss Scala 2 (€400-600).

Wij hebben al 3 jaar een Gardena 3500/4E voor de tuin en sinds iets meer dan een jaar ook voor de WC's.
Voor maar €160 heeft die al goed werk geleverd (+/- 100m³ gepompt).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

philippe_d schreef:
ygeffens schreef:De 2 afvoerbuizen die van de dakgoten komen komen NIET in een filter terecht maar gaan recht in de waterput.
Er komen dus wel eens wat bladeren en zand mee, ook al heb ik bladvangers in de dakgoot zelf.
Dat is om problemen vragen.
Installeer bij een volgende reinigingsbeurt van de waterput een drijvend aanzuigfilter (met vlotterbal).
Ik heb zoiets in de regenput: je zuigt altijd het water aan de bovenkant, en de vlotter zakt mee met het waterpeil ...
Die bal hangt er aan, maar dan nog sleept de slang over de bodem, vandaar dat ik de vlotter iets hoger heb gehangen, waardoor het water niet meer zo laag kan komen staan (en ik dus niet meer zo snel de prut mee opzuig).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

kijk eens goed naar die foto. het is niet enkel een bal, maar ook een "filtertje" dat op je slang moet hangen...
dat zou het meeste zand moeten elimineren.. hetgeen door die filter kan zou je pomp niet mogen beschadigen
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Klopt, dat hangt er bij mij ook aan, is over een geribde buis geschoven, de aanzuigslang die met de pomp verbonden is.

Goed, dus het ligt niet aan vuil water want er zit de nodige bescherming op.

Rest dus:
- pech, toevallig stuk na het gebruik van het zure grondwater
- gevolg van het zure grondwater
(?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier is het zelfde systeem met bal en de filter en dat werkt goed.
Normaal gingen we ervanuit dat we de binnenfilters 2x per jaar moesten vervangen.
Maar 1x per jaar blijkt voldoende, maar dan is het ook echt nodig.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

@svermassen
Wij hebben enkel maar de vlotter in put met die filter aan de buis. Geen binnenfilters.
Enkel gebruik voor 2 wc's en kleine gootsteen in onze berging.

In onze wc's komt na tijdje toch zo een "aarde waas" op te liggen. Met wc borstel eens goed wrijven is het eraf.
Maar stel me toch vragen bij de leidingen etc...

Had graag ook nog extra filters gehad maar installateur zei dat het niet nodig was in ons geval omdat er geen wasmachine op aangesloten zit.
Kan dit nog toegevoegd worden?
Pomp zelf zit in waterput. Enkel bedieningspaneel zit in onze berging.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je zo'n bal hebt en die drijft niet is er toch iets mis daar.
Of de bal lek, of de slang te stijf, of... misschien nog iets anders.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Joe de Mannen schreef:Als je zo'n bal hebt en die drijft niet is er toch iets mis daar.
Of de bal lek, of de slang te stijf, of... misschien nog iets anders.
J.
Die bal drijft wel, maar de slang zit uiteraard onder de bal (ik schat tussen de 5 en 10cm?).
Dus als er 10 cm water in staat, dan sleept die koperkleurige aanzuigmond nog steeds over de grond, vandaar dat ik de vlotter wat hoger heb gezet zodat het water niet te laag komt te staan.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zal eens een foto trekken als ik de binnenfilters wissel.
Dan ga je toch verschieten wat er allemaal nog door geraakt van fijn vuil.
Zwart zien die eruit.
Zo van die filters kosten ook nog geen 20 EUR per jaar om ze beiden te vervangen.

Wij hadden eerst een speciale filter van Watergenius of zoiets.
Tonneke koste 500 en moet om de 5 jaren vervangen worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ygeffens schreef:
Joe de Mannen schreef:Als je zo'n bal hebt en die drijft niet is er toch iets mis daar.
Of de bal lek, of de slang te stijf, of... misschien nog iets anders.
J.
Die bal drijft wel, maar de slang zit uiteraard onder de bal (ik schat tussen de 5 en 10cm?).
Dus als er 10 cm water in staat, dan sleept die koperkleurige aanzuigmond nog steeds over de grond, vandaar dat ik de vlotter wat hoger heb gezet zodat het water niet te laag komt te staan.
Dan is je slang inderdaad te lang.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik denk dat ik meer voordeel zal halen uit die binnenfilter dan.
Makkelijker te plaatsen, gewoon de aanzuigleiding onderbreken.
Om een bladvanger aan de 2 regenbuizen buiten te koppelen moet ik door een dikke laag stabilisé. Gaat ook een hogere kostprijs hebben denk ik.

Ik denk er nog wel aan om in de tuin een extra regenwater opvang te voorzien voor het water van de carport. De overloop zou ik dan kunnen laten gaan naar de bestaande regenwaterpijp van het huis. En een pomp er aan om water voor 50% over te hevelen wanneer die aan het huis vooraan leeg is. Voor de ingang van die nieuwe regenwaterput ben ik wel van plan van een deftige filter te steken. Over de carport hangen takken van een stevige boom en die verliest veel troep.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef: Grundfoss is ook niet zo'n goed merk prijs kwaliteit naar mijn mening, duur zijn ze alvast wel.
Er zijn toch betere technologieën op vlak van rendement en voor dat prijskaartje zou dat wel mogen vind ik.
Suggesties voor modellen die én droog staan én niet teveel lawaai maken?
Dan kom ik eensluidend uit bij een Grundfoss Scala 2 (€400-600).

Wij hebben al 3 jaar een Gardena 3500/4E voor de tuin en sinds iets meer dan een jaar ook voor de WC's.
Voor maar €160 heeft die al goed werk geleverd (+/- 100m³ gepompt).
KSB multi eco pro reeks eens bekijken ;-)
Zeker en vast niet zo veel toeters en bellen maar qua prijs en rendement zeker niet slecht.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

profke schreef:kijk eens goed naar die foto. het is niet enkel een bal, maar ook een "filtertje" dat op je slang moet hangen...
dat zou het meeste zand moeten elimineren.. hetgeen door die filter kan zou je pomp niet mogen beschadigen
Zand zakt naar de bodem en is enkel "in beweging" als het naar beneden zakt. De filter die aan zo'n bal hangt is veel te grof om zand te filteren.
TheCeet schreef:Had graag ook nog extra filters gehad maar installateur zei dat het niet nodig was in ons geval omdat er geen wasmachine op aangesloten zit.
Kan dit nog toegevoegd worden?
Ja, gewoon ergens in uw circuit toevoegen, liefst wel voor de collector :).
Een FF60 kost €130 incl verzending.
ygeffens schreef:Ik denk dat ik meer voordeel zal halen uit die binnenfilter dan.
Makkelijker te plaatsen, gewoon de aanzuigleiding onderbreken.
Filters plaats je niet op uw aanzuigleiding, maar achter uw pomp. Voor uw situatie zal dat dus niet uitmaken.
Om een bladvanger aan de 2 regenbuizen buiten te koppelen moet ik door een dikke laag stabilisé. Gaat ook een hogere kostprijs hebben denk ik.
Wij hebben als "filter" voor de pomp:
- een dakgoot bladvanger: al het mos, bladeren, ... vliegt over het net en enkel water + fijne korreltjes van max 0,5cm kunnen door het net. Mos en bladeren blijven soms liggen, zeker als het nat is, maar bij wat wind waait alles er toch terug af.
- een dakgootspin om te vermijden dat er grote stukken (bv clusters van wat toch door het bladnet geraakt is) toch in de regenpijp komen
- in de regenput zelf een Deva filter, waardoor enkel super fijne stukjes geraken. We spoelen die een paar keer jaar eens (uitspuiten met de tuinslang)
Al die zaken kan je nog plaatsen na installatie

Devafilter:
Afbeelding

Tussen de pomp en de collector zit dan nog:
- Honeywell FF60 Triplex (uitwasbare 100µm + wegwerp 25µm + wegwerp actieve kool)
- Icepure 1µm filter
Ook dit kan je plaatsen als de installatie al opgeleverd is

Afbeelding
Ik denk er nog wel aan om in de tuin een extra regenwater opvang te voorzien voor het water van de carport. De overloop zou ik dan kunnen laten gaan naar de bestaande regenwaterpijp van het huis. En een pomp er aan om water voor 50% over te hevelen wanneer die aan het huis vooraan leeg is. Voor de ingang van die nieuwe regenwaterput ben ik wel van plan van een deftige filter te steken. Over de carport hangen takken van een stevige boom en die verliest veel troep.
Zie hierboven: zorg eerst dat uw dakgoot vrij blijft, dan uw regenpijp en dan de put.
Voor opvang kan je opteren voor een IBC, of voor een echte put. Er zijn ook plastieken regenputten te koop (bv deze 10m³ voor €3K) die je makkelijk zelf kan dragen en plaatsen. Een betonnen put is altijd met een (forse) kraan en als het achter uw huis is enzo, durft die kraan wel eens héél kostelijk te zijn...
Zo'n plastieken ding kan je prima zelf zetten: putje graven, eventueel betonnen bodemplaat, stabilisé ernaast, leidingen plaatsen, werkput toesmijten en klaar.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

For what it's worth, wij hebben een vergelijkbare grundfoss pomp die uit een steenput oppompt, enkel voor toiletten.
De onze is stukgegaan na ongeveer 3 jaar.
Bestek voor herstel (na telefonisch gesprek), met geen garantie dat het zou werken, was minimaal 280 euro en de pomp was natuurlijk ook al niet goedkoop.
Stoute schoenen aangetrokken en de pomp zelf opengemaak, aan het pomphuis .
Er zat redelijk wat vuil in, we hebben enkel een grofvuil filter hangen voor de pomp.
Wat er ook inzat was een moer, namelijk die van de as van de waaier. Samen met een stukje metaal van een paar millimiter.
Ik heb die as afgevijld en een compatibele inox moer terug vastgezet en daar een klein stukje epoxy overgekneed om extra vast te zetten want er zat niet zoveel draad meer op.
Als het niet lukt, voor 300 euro vind ik wel een nieuwe pomp van een "minder degelijk" merk die het misschien langer uithoudt, was de redenering toen.
Ondertussen zijn we 7 jaar verder...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef:
honda4life schreef: Grundfoss is ook niet zo'n goed merk prijs kwaliteit naar mijn mening, duur zijn ze alvast wel.
Er zijn toch betere technologieën op vlak van rendement en voor dat prijskaartje zou dat wel mogen vind ik.
Suggesties voor modellen die én droog staan én niet teveel lawaai maken?
Dan kom ik eensluidend uit bij een Grundfoss Scala 2 (€400-600).
KSB multi eco pro reeks eens bekijken ;-)
Scala2 (PDF): 47dB(A)
KSB Multi Eco 33 (PDF) : 55dB(A)
Gardena 3500/4 (PDF): 82dB(A)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

tb0ne schreef:For what it's worth, wij hebben een vergelijkbare grundfoss pomp die uit een steenput oppompt, enkel voor toiletten.
De onze is stukgegaan na ongeveer 3 jaar.
Bestek voor herstel (na telefonisch gesprek), met geen garantie dat het zou werken, was minimaal 280 euro en de pomp was natuurlijk ook al niet goedkoop.
Idem hier al heb ik toen na veel zeuren uiteindelijk een nieuwe gekregen voor een beperkt bedrag (al weet ik niet meer hoeveel).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef:
honda4life schreef: Grundfoss is ook niet zo'n goed merk prijs kwaliteit naar mijn mening, duur zijn ze alvast wel.
Er zijn toch betere technologieën op vlak van rendement en voor dat prijskaartje zou dat wel mogen vind ik.
Suggesties?
KSB multi eco pro reeks eens bekijken ;-)
Zeker en vast niet zo veel toeters en bellen maar qua prijs en rendement zeker niet slecht.
> Qua prijs is die KSB nu niet bepaald goedkoop te noemen:
https://www.bengshop.nl/5146-zelfaanzui ... g=1x+230+V
https://www.klimaat-totaal.nl/pd-17866- ... _pomp.html

> Ik hoop dat het vermogen geregeld kan worden, want niet elke leiding kan zomaar 6 of 10 bar aan :eek:
Afbeelding

Waarom raad je speciaal dit merk aan? Wegens het gebruikte materiaal?
Afbeelding
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Leuk topic.

Mijn afrekening van pidpa is al enige jaren 1m³ :banana:
Helaas rest er dan nog 50 euro aan vaste lasten.

Ik heb een aantal jaar geleden een put laten boren, 102 meter diep. Deze zit in een zandlaag omsloten door klei, daardoor is het water héél proper. Eigenlijk is het zuiverder als het water van pidpa en zonder bergen chloor. Zo'n zwembadteststrip verkleurd in pidpa water maar niet in putwater. In ieder geval gebruiken we het putwater voor alles, zelfs drinken. Er zit alleen héél fijn zand in. Het meeste filter ik eruit met zo'n triplex filter aangevuld met een extra filterstap: uitwasbaar groffilter + 20 micron patroonfilter + actiefkool filter + 1 micron patroonfilter.

Voorheen gebruikten we 200 m³ per jaar aan stadswater. Toen was dat jaarlijks 1000 euro, nu ongetwijfeld een pak meer?
Wel betaal ik nog een bijkomende zuiveringsbijdrage voor eigen waterwinning van ~100 euro per jaar.

Voor de leute heb ik toen een timelapse gemaakt van de werken [youtube]4Mt-w0VxDbI[/youtube]
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tgoh, dit is vooral een industrieel merk.
Ook relatief gemakkelijk op de kop te tikken tweedehands door mensen die dezelfde prijs vragen als een gemiddelde pomp.
Groot voordeel is ook dat de documentatie perfect is en dat alle stukken eenvoudig los te bestellen zijn.

Heb nu zo 2 van die 35'ers staan voor regen en grondwater... dat is wel wat anders dan DAB hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

@gunmaster

Hoeveel heeft je dit gekost? Ik twijfel er ook over om dit te doen.

Ik heb wel al 4x10.000l regenwaterputten (2 aangesloten op het dak) en 2 steken nu naast de poel die ik heb aangelegd (en dienen als overloop van de poel in de winter + ik kan er nog wat naar overpompen ook in de winter van deze die op het dak zijn aangesloten). Ik heb ook nog zo'n oude gemetste put (van de boederij die hier ooit stond) van 10 m diep schat ik, maar da's niet diep genoeg om drinkbaar water te hebben. Daarmee dat ik ook eens wil kijken naar zo'n put van > 40 m diep.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als individu/gezin snap ik dat: een grote éénmalige kost en nadien gratis zuiver water.
Maar als maatschappij zouden we dat moeten verbieden: met grondwater op te pompen beschadig je de grondwatertafel in de omgeving, wat de droogte enkel verergert.
Als je wat wil gebruiken, zorg dan voor genoeg opvangcapaciteit.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

De boring zelf heeft met €3K gekost. -> pak niet de goedkoopste firma, zorg dat je een garantie krijgt tegen zand. Was voor mij wel maar 6% btw
Bronpomp en leidingen + appendages + drukvat + drukreduceerventiel + pompput + filters +extra's zoals manometers-> makkelijk €2K als je dit zelf doet, hangt ook af van de afstand tot je aansluiting op het waternet van je woning. Ik heb dit geplaatst bij de watermeter zodat ik makkelijk van switchen tussen de 2. Let op dit moet wettelijk losgekoppeld zijn ookal heb je 20 terugloopbeveiligingen. Ik heb 2 flexibels welke ik makkelijk kan aansluiten.

@heist die beschadigingen vallen wel mee... Een correct geboorde put zal niet lekken de put wordt namelijk goed afgesloten zodat er geen contaminatie is tussen de waterlagen. Toegegeven er zijn/waren cowboys maar daar wordt gelukkig goed op gecontroleerd. Overigens is het water dat ik zo oppomp veel ecologischer dan water afnemen van pidpa. Mijn water moet niet steeds gefilterd worden wat energie intensief is en hier worden chemische vervuilers aan toegevoegd. En zolang mijn gebruikt water terecht komt in de natuur of in de riolering komt dit de bodem of de watermaatschappij die het filtert ten gunste. Enkel water dat verdampt of in rivieren terecht komt is verloren.
Overigens is een boring op beperkte diepte veel erger voor de grondwatertafel dan op grote diepte. Op grote diepte stoor je niemand, op beperkte diepte stoor je de natuur enigzins.

Ik sproei mijn tuin meer nu ik goedkoop water heb, maar enkel tijdens de nacht zodat verdamping minimaal is. Ik heb trouwens een programma geschreven dat louter sproeit wat nodig is op basis van regenval van een lokaal weerstation. Dit programma vergelijkt de actuele regenval met wat er per sproeier nodig is qua regenval daar sommige planten zijn dorstiger zijn. Zo sproei ik geen milimeter teveel.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

heist_175 schreef:Als individu/gezin snap ik dat: een grote éénmalige kost en nadien gratis zuiver water.
Maar als maatschappij zouden we dat moeten verbieden: met grondwater op te pompen beschadig je de grondwatertafel in de omgeving, wat de droogte enkel verergert.
In steden enzo ben ik akkoord: verbieden.

Maar neem nu mijn situatie, ik woon op het platteland, mijn "afvalwater" gaat via een IBA de gracht in. Ik schrijf het tussen haakjes, omdat ik het niet echt als afvalwater aanschouw, aangezien wij ons enkel wassen (en afwassen/ de was doen) met biologisch afbreekbaar spul.

Als ik dus water zou oppompen, en ik drink ervan of ik was mij ermee, dan gaat dat via de IBA de gracht in. Die staan nu zo droog, dat het nog geen tien meter ver loopt of het is al terug de grond ingetrokken (het geraakt dus helemaal niet in het kleine beekje 500m verderop). Volgens mij kan je dan toch spreken van een kringloopsysteem (tenzij het weinige water wat verdampt), dus wat is dan het probleem?
heist_175 schreef:Als je wat wil gebruiken, zorg dan voor genoeg opvangcapaciteit.
Die heb ik ook, maar die is niet drinkbaar.

Een veel groter probleem zijn volgens mij de landbouwers. En dan niet enkel wegens hun verbruik. Alle velden (zelfs weides!) hier zijn voorzien van drainages, want anders kunnen ze met hun grote tractoren hun land niet bewerken (en ze kunnen niet groot genoeg zijn, ze denken precies dat ze in Amerika zijn, waar ze per boer > 1000 ha hebben). Als ik in de winter ga wandelen, zie ik die drainagebuizen continu water lozen in de grachten. Dat krijgt zelfs nooit de kans om de grond in de dringen. Volgens mij gaan er zo in Vlaanderen miljarden liters water per jaar verloren. Dus niet enkel de betonnering is een probleem.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

gunmaster schreef:En zolang mijn gebruikt water terecht komt in de natuur of in de riolering komt dit de bodem of de watermaatschappij die het filtert ten gunste. Enkel water dat verdampt of in rivieren terecht komt is verloren.
Water dat in de riolering terecht komt is lokaal verloren... daarom dat men nu voor grondbemaling aan het kijken is om dit lokaal terug te "injecteren" of minstens lokaal in een gracht/rivier te laten stromen (maar riolering is de allerlaatste optie).
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

@darkv waar komt jou riool dan op uit? open zee?
In mijn geval gaat dat naar een waterzuiveringsinstallatie die het water vervolgens hergebruiken of de natuur in brengen. Ik kan moeilijk mijn pombak in de tuin laten lopen :lol:

Voor grondbemaling snap ik dat het niet in het riool kan. Zo krijgt men het niet gezuiverd, het water is dan te proper. Het hoeft niet eens gezuiverd te worden en dat legt enkel druk op de zuiveringsinstallatie
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”