Split unit om mee te verwarmen/koelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

krisken schreef:http://www.vdp-klimaservices.be/

Deze mensen kan ik je echt aanraden.
Hun agenda zit vol tot januari.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

De mijne is besteld in Portugal.

Weeral ongelofelijk hoeveel centjes er hier blijven plakken tussen fabricage en eindklant...
Het scheelt een paar honderd euro's op een relatief goedkoop toestel (zelfs verzendkost van 72€ is er niks tegen).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Bij m'n oma ook tijdje geleden airco laten installeren in living + veranda bij https://mktechnics.be/

FTXJ50MW - Daikin Binnenunit emura wit 5kw r32
FTXA35AW - Daikin Binnenunit stylish wit 3,5 kw r32 -
3MXM68N - Daikin Buitentoestel
Installatie en werkuren
WBI Inox beugel voor buitentoestel
-> Totaal excl BTW +- 4800 euro.
In de factuur zijn de onderdelen niet op prijs gesplits, dus kan niet zeggen welk % er aan werkuren besteed is.

Daarnaast ook in de Emura-units thuis ook wifi-modules laten installeren (~83 euro, minder dan een Sensibo) en kan nu via IFTTT of app de units aanspreken, maar een slimme knutselaar heeft de API gereverse-engineered en nu zijn de mogelijkheden eigenlijk eindeloos.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kreeg net een wel heel complete offerte waarbij de installateur me de keuze laat tussen een reeks merken, modellen en prijzen. Ook zijn er opties aangezien ik niet zeker was of ik de kamers in een tweede fase ook mee wou koelen. Dit zijn prijzen inclusief installatie en exclusief BTW.

Promo's (einde stock)
Merk en type: Carrier QHC
5 kw : 1.885 € - geluidsniveau: 55
7 kw : 2.100 € - geluidsniveau: 58

Merk en type: Daikin FTXC B+RXC B
5 kw : 2.080 € - geluidsniveau: 51-39

Niet in promo

Merk en type: Daikin Comfora FTXP M+RXP
5 kw: 2.430 € - geluidsniveau: 47-48
6kw: 2.710 € - geluidsniveau: 49-50
7 kw: 2.940 €
geluidsniveau: 52-50

Merk en type: Daikin Perfera FTXM N+RXM
5 kw: 2.930 € - geluidsniveau: 45/48-50
6 kw: 3.315 € - geluidsniveau: 45/48-50
7 kw: 3.560 € - geluidsniveau: 44/47

Merk en type: Daikin Stylish wit FTXA AW+RXA
5 kw: 3.400 € - geluidsniveau: 45/48-50

Merk en type: Fujitsi general ASN/AS/ASYG
5 kw: 2.355 € - geluidsniveau: 50
7 kw: 2.625 € - geluidsniveau: 55

Merk en type: LG PC
5 kw: 2.045 € - geluidsniveau: 53
7 kw: 2.395 € - geluidsniveau: 56

Merk en type: Mitsubishi electric MSZ SF/GF
5 kw: 2.745 € - g 52
6kw: 2.915 € - g: 55
7kw: 3.260 € - g: 55

Merk en type: Panasonic CS PZ TKE
5 kw: 2.190 € - g 48


Merk en type: Panasonic CS TZ TKEW
5 kw: 2.410 € - g 48
6 kw: 2.740 € - g 49
7 kw: 3.070 € - g: 52

Merk en type: Samsung Maldives +
5 kw: 2.420 € - g: 51
7 kw: 2.750 € - g: 52
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom zijn dat er bij jou allemaal 5 kw of hoger?

Bij ons waren ze uitgeteld op 2x3,5.

1 boven en 1 onder.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jij vermeld vermoedelijk de geluidsdruk van de buitenunit, zoniet maken ze evenveel lawaai als een stofzuiger. En kijk dan maar eens TV.
Probeer met de binnenuit op normale snelheid (niet eco of fluister) beneden de 30dBa te blijven
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goztow schreef:Promo's (einde stock)
Merk en type: Daikin FTXC B+RXC B
5 kw : 2.080 € - geluidsniveau: 51-39
Wat een promo, die koop je rond de 1000€ elders :bang:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

honda4life schreef:
Goztow schreef:Promo's (einde stock)
Merk en type: Daikin FTXC B+RXC B
5 kw : 2.080 € - geluidsniveau: 51-39
Wat een promo, die koop je rond de 1000€ elders :bang:
Installatie inbegrepen?

5 kW en hoger buitenunit omdat blijkbaar is uitgerekend dat mijn salon 5 kw nodig heeft. 6 of 7 is indien ik een kamer of twee kamers wil toevoegen op die buitenunit.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Thanx !
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vergelijk liever zonder installatie ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

honda4life schreef:De mijne is besteld in Portugal.
Weeral ongelofelijk hoeveel centjes er hier blijven plakken tussen fabricage en eindklant...
Merken zetten hun lokale prijzen volgens de levensduurte... ik ken zo een Belgische installateur die kapot geconcurreerd wordt door een Belgische collega die niet aankoopt bij de officiële importeur maar zelf z'n spullen in Polen gaat halen. Het is dus zeker niet altijd de schuld van de lokale installateur.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik ken de airco business niet, maar in de verwarmingssector (Vaillant, Buderus, Junkers, ...) word je door de importeur afgestraft als je dat doet.
Lees: geen stukken meer, geen support, training, ...

Vandaar dat het quasi onmogelijk is om een Belgische Vaillant installateur een VR33 module te laten plaatsen, omdat Vaillant BE beslist heeft dat het in BE niet mag. Ook al zijn de NL ketels helemaal dezelfde en ondersteunt Vaillant NL de VR33 inbouwmodule wel.

Dat soort marktverstorende werking vindt blijkbaar geen enkele mededingingsautoriteit een probleem en dus blijft het bestaan.
Ik zie er overigens geen graten in. Ik heb ook al spullen in India, Italië of Spanje en natuurlijk China besteld wegens afgrijselijke marges in BE.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

bruma schreef: Probeer met de binnenuit op normale snelheid (niet eco of fluister) beneden de 30dBa te blijven
Ik heb net een aantal van de panasonics nagekeken en binnenunit zou < 20db zijn.

Importeurs die afstraffen zijn tegen het principe van Europa maar beschermen natuurlijk zo wel vooral zichzelf. Belangrijkste voorbeeld dat ze Europa enkel willen voor bedrijven onder ons maar zeer zeker niet voor de consumenten.
Stukken en support zal je moeten vinden bij installateur die het zelf in buitenland gaat halen. Ze schieten nog maar eens in hun eigen voet door dit niet willen te onderhouden. (als het is zoals bij autos verdienen ze daar zelfs meer op).
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

honda4life schreef:De mijne is besteld in Portugal.

Weeral ongelofelijk hoeveel centjes er hier blijven plakken tussen fabricage en eindklant...
.
Dat maakt mij natuurlijk nieuwsgierig. Wil je, tenzij dit tegen de forum- of privacy regels is, posten wat je precies besteld hebt en tegen welke prijs.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kijk eens op het forum van tweakers, daar is een apart draadje erover, oa met ervaringen over de import van deze toestellen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik rakel (ook) dit topic weer eens op, want de warme/hete periode zit er veel kans weer aan te komen.
Hoewel onze regio snakt naar een wisselvallige zomer, is de kans groot dat het terug droog/heet gaat worden.
En nu "home office" of telewerken bij ons al verlengd is tot en met augustus, zijn we ook aan het overwegen om de werkruimte/bureau van actieve koeling te voorzien.
Dat is bovenop de architecturale maatregelen om de warmte buiten te houden:
- veel dakisolatie
- rolluiken voor de dakramen
- begroeiing op gevels, om directe zonstraling op de bakstenen tegen te gaan

Anyway.
Ik las hier af en toe dat DIY niet zo evident is, maar uiteindelijk komt het toch neer op:
- een binnenunit (of meerdere) plaatsen
- een buitenunit plaatsen
- een traject verzinnen tussen binnen- en buitenunit dat zo beperkt mogelijk is (ik las ergens in een PDF van LG dat het max 20m mag zijn) en de nodige gaten boren (al dan niet door - gewapende - beton) zodat de leidingen (warm, koud, condens, elektriciteit/signaal) van de buiten- naar de binnenunit geraken
- leidingen laten aansluiten door een vakman
Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik vond al zet-shop.be die voor €300 de boel komen aansluiten (aansluiten, gas erin, testen).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Ik las hier af en toe dat DIY niet zo evident is, maar uiteindelijk komt het toch neer op:
- een binnenunit (of meerdere) plaatsen
- een buitenunit plaatsen
- een traject verzinnen tussen binnen- en buitenunit dat zo beperkt mogelijk is (ik las ergens in een PDF van LG dat het max 20m mag zijn) en de nodige gaten boren (al dan niet door - gewapende - beton) zodat de leidingen (warm, koud, condens, elektriciteit/signaal) van de buiten- naar de binnenunit geraken
- leidingen laten aansluiten door een vakman
Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik vond al zet-shop.be die voor €300 de boel komen aansluiten (aansluiten, gas erin, testen).
DIY zal zeker goedkoper zijn, daar ben ik ook van overtuigd.
Maar wij hebben het toch maar laten doen in combinatie met de zonnepanelen.
Er waren slijp en kapwerken nodig voor de electriciteit/netwerk/leidingen.
Uiteindelijk t.o.v. DIY heeft ons dit ongeveer een 1200 EUR meer gekost.
Deels zit dit verschil in DIY is 21% BTW en het laten doen is 6% BTW.
Maar zo een handige harry ben ik niet en je moet ook het juiste materiaal hebben.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik kan zelf slijpen, kappen, plaasteren, elektriciteit leggen.
> ik heb het huis van mijn zus volledig van elektriciteit voorzien (incl aarding en keuring door OCB).
> ik heb zelf 4 elektrische rolgordijnen geplaatst (met afstandsbediening) in de living, waarvoor ik een muurfrees nodig had
> ik heb eerder al een boring gemaakt door welfsels
Voor een aircoverhaal is er niets nodig wat ik niet kan, behalve dan vacuum zuigen en koelgas inspuiten.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Ik kan zelf slijpen, kappen, plaasteren, elektriciteit leggen.
> ik heb het huis van mijn zus volledig van elektriciteit voorzien (incl aarding en keuring door OCB).
> ik heb zelf 4 elektrische rolgordijnen geplaatst (met afstandsbediening) in de living, waarvoor ik een muurfrees nodig had
> ik heb eerder al een boring gemaakt door welfsels
Voor een aircoverhaal is er niets nodig wat ik niet kan, behalve dan vacuum zuigen en koelgas inspuiten.
Dan moet je ervoor gaan hé :banana:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

svermassen schreef:Dan moet je ervoor gaan hé :banana:
Tips voor andere bedrijven dan enkel zet-bvba :)?
Want ik heb wel een vakman nodig om het gas erop te zetten.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zeker dat ze dat doen voor om het even welke installatie, op om het even welke locatie?
De prijs zal wel excl. Gas en BTW zijn vermoed ik.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

bruma schreef:Zeker dat ze dat doen voor om het even welke installatie, op om het even welke locatie?
Ze maken een onderscheid per provincie (in Limburg is de prijs 210 eur, in West-Vlaanderen 450 eur)
En:
Opgelet: enkel voor airco's aangekocht bij ZET-Shop !
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Als je zelf je leidingen legt moet je er rekening mee houden dat het condenswater van de binnenunit weg moet.

Aangezien water nog altijd naar beneden loopt moet deze condensleiding van de onderkant van de binnenunit naar buiten gaan via een leiding die overal een helling heeft naar beneden van zo'n 2% of meer.

Die condensleiding loopt meestal tezamen met de gasleiding en elektriciteit naar de buitenunit maar deze kan ook volledig gescheiden zijn van de andere leidingen.

Als het niet mogelijk om de condensleidingen een helling naar beneden te geven omdat je bv. naar boven door het plafond gaat, moet je in de binnenunit een extra waterpomp plaatsen die dit condenswater naar boven kan pompen maar aangezien dit een klein debiet is met water en stof sterven die pompen meestal binnen het jaar met wateroverlast in de binnenunit...

Ik heb vorig jaar 2 binnenunits en 1 buitenunit laten plaatsen en die mannen zijn met 2 een halve dag bezig geweest, dus zo'n 8 werkuur tezamen. Het moeilijkste werk was 2x door de muur van binnen naar buiten te boren met een boor van diameter 7 cm en een halve meter lang.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

johan.devos schreef:Als je zelf je leidingen legt moet je er rekening mee houden dat het condenswater van de binnenunit weg moet.
Zie wat ik hierboven al postte
warm, koud, condens, elektriciteit/signaal
Ik heb vorig jaar 2 binnenunits en 1 buitenunit laten plaatsen en die mannen zijn met 2 een halve dag bezig geweest, dus zo'n 8 werkuur tezamen. Het moeilijkste werk was 2x door de muur van binnen naar buiten te boren met een boor van diameter 7 cm en een halve meter lang.
Dat is geen klein bier, maar wel perfect doenbaar. Het belangrijkste is (zoals wel vaker): traag werken.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ik rakel (ook) dit topic weer eens op, want de warme/hete periode zit er veel kans weer aan te komen.
Hoewel onze regio snakt naar een wisselvallige zomer, is de kans groot dat het terug droog/heet gaat worden.
En nu "home office" of telewerken bij ons al verlengd is tot en met augustus, zijn we ook aan het overwegen om de werkruimte/bureau van actieve koeling te voorzien.
Dat is bovenop de architecturale maatregelen om de warmte buiten te houden:
- veel dakisolatie
- rolluiken voor de dakramen
- begroeiing op gevels, om directe zonstraling op de bakstenen tegen te gaan

Anyway.
Ik las hier af en toe dat DIY niet zo evident is, maar uiteindelijk komt het toch neer op:
- een binnenunit (of meerdere) plaatsen
- een buitenunit plaatsen
- een traject verzinnen tussen binnen- en buitenunit dat zo beperkt mogelijk is (ik las ergens in een PDF van LG dat het max 20m mag zijn) en de nodige gaten boren (al dan niet door - gewapende - beton) zodat de leidingen (warm, koud, condens, elektriciteit/signaal) van de buiten- naar de binnenunit geraken
- leidingen laten aansluiten door een vakman
Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik vond al zet-shop.be die voor €300 de boel komen aansluiten (aansluiten, gas erin, testen).
Ik heb m'n unit besteld in een Portugese webshop.
Dezelfde unit is daar veel goedkoper, zelfs met 75€ verzendkosten (noodzakelijk ipv. luxe?)
De andere materialen heb ik in een webwinkel besteld zoals trillingsdempers, kanalen en voorgeflarede leidingen op de "juiste" lengte.
Een halve meter langer was geen probleem, en minimum 3 meter stond in de handleiding dus ben bewust niet korter gegaan.
Set kroonboren gekocht van rond de 25€, werkte prima, komt ooit nog wel eens van pas! (je kan natuurlijk ook prullen met gewone boren en kappen).
Vacuümpomp en manifold kunnen gebruiken van iemand.
Voor 300€ koop je zo'n pomp zelf wel en heb je er nog wat aan voor later (of te "verhuren" of anderen te helpen).
Mag je zelf koudtemiddel steken: NEE!
Maar ongetwijfeld is dit minstens even goed gedaan dan een koeltechnieker die komt cashen en op een kwartier weg wil zijn en alles snel snel doet en ook het goed vakmanschap aan z'n laars lapt.

https://www.ts24.be//product_info.php/i ... nifoldset/

PS: Van waar ben je en hoe ver wil je 2x rijden, kan wel eens vragen hoeveel hij vraagt om z'n kosten wat terug te verdienen ;-)
Laatst gewijzigd door honda4life 14 mei 2020, 15:30, in totaal 1 gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Kan je wat details geven?
- merk/type van units
- welke (Portugese) webshop voor de units
- welke webshop voor voorgeflarede leidingen
- kroonboren van €25 is wel heel weinig, waar gekocht?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Er is een topic op tweakers waar ze import bespreken uit PT & IT..
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1848045
Ik zie de voglende shops terugkomen: caldaiemurali.it & keroclima.pt.
In het verleden heb ik besteld bij ts24.nl

Helaas is één van die airco's uit het verleden defect, moest iemand een vakman kennen die vreemd materiaal wilt afsluiten & nieuwe aansluiten hou ik me aanbevolen, regio voorkempen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Precies of daar liggen ze wakker van om die te verwijderen als ze een nieuwe mogen installeren.
Je zegt toch gewoon "ik weet het niet, huis zo gekocht; installateur failliet, ..."
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”