Verschillende energie leveranciers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Hallo,
Ik zit met een klein vraagje.
Momenteel ben ik bij engie electrabel voor gas en elektriciteit en heb geen hoge voorschot per maand.
Tijdens batibouw hebben we info ingewonnen voor de 'boxx' en ze stellen verandering voor van contract naar 'up' maar daardoor zouden we €50 meer per maand betalen voor een vaste prijs gedurende 4 jaar.
Ik heb een simulatie gemaakt bij 'mijnenergie' en verschillende leveranciers zijn veel goedkoper dan egie. Op nummer 1 staat mega, dan lampiris en dan luminus. De prijs schilt tot €450 goedkoper op jaar basis, wat een hele brok is!

Nu zou ik eens willen weten wat jullie leverancier is en of u er mee gediend bent.

Alle info is welkom
.
Mich
Elke dag is een geschenk!!
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Groepsaankoop die met Mega samewerkt, nog iets goedkoper dan hun publieke prijzen ;)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik doe jaarlijks een vergelijking van mijn verbruik met het aanbod van de leveranciers. Is er eentje goedkoper dan verander ik. Zo ben ik al bij een stuk of 6 leveranciers klant geweest. Je hebt er weinig last mee want buiten een formulier online invullen komt er niet veel bij kijken. De stroom en gas zijn nog altijd zonder enige onderbreking voorradig en ik pak dikwijls nog een welkomstpremie mee.

Veel firma's spelen daar ook op in door eerst een heel sterk aanbod te doen en dan nadien hun prijzen aan te passen of nieuwe formules te maken. Je kan dat spel ook meespelen en telkens de interessantste formule kiezen. Soms willen ze ook een hoger maandelijks voorschot invoeren maar dat is nog nooit gelukkt :)

Lampiris is één van de weinigen die ik nog niet gehad heb, Luminus wel. Uiteindelijk zijn ze allemaal enorm goed in facturen sturen maar sommigen zijn net iets klantvriendelijker dan anderen. Uiteindelijk beslis ik zuiver op prijs.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik verander ook bijna elk jaar.
Onze energiecontracten (vaste prijs) lopen af in 2019/06, dus in de komende weken moet ik een ander contract zien te regelen.
Ik ben al klant geweest bij Eni, Lampiris, Engie, Mega, Essent, Poweo, Luminus (voor gas en/of elektriciteit) en nooit "gedoe" gehad. Voorschotfacturen betalen en naderhand krijg je een eindafrekening. Wij zetten ons maandbedrag bewust iets hoger, omdat het altijd een koude winter kan zijn :).

Meer betalen voor een vaste prijs op 4jaar is een persoonlijke afweging.
Ik heb het al 2 keer gedaan: Mega op 5J vast en een paar jaar later Mega op 2 jaar vast (dat contract loopt nu nog).
Het contract van 5J heb ik vroegtijdig opgezegd, omdat de elektriciteitsprijzen fors gezakt waren. Het contract op 2 jaar is momenteel 30-40% goedkoper dan het huidige laagste, dus dat was een goede gok :). Een vast contract met langere looptijd geeft asymmetrische rechten: jij kan het altijd opzeggen, maar uw leverancier moet het wel uitzitten. Dat zal ook wel in de meerprijs zitten.

Als ik voor ons verbruik een simulatie doe (I: 1400kWh - II: 2400kWh)
- laagste prijs vast 1Y: +4,6% tov laagste prijs variabel
- laagste prijs vast 2Y: +13,3% tov laagste prijs variabel || +8,3% tov vaste prijs 1 jaar
- laagste prijs vast 3Y: +13,5% tov laagste prijs variabel || +8,5% tov vaste prijs 1 jaar
- laagste prijs vast 5Y: +20,1% tov laagste prijs variabel || +14,8% tov vaste prijs 1 jaar
Soms zal het goed uitpakken, soms ook niet.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn energie heb ik daar toch twijfels over. Ik denk dat het net is zoals vroeger de gsmproviders. als je op 27/02 een abo aangaat is het beste bij Amaar op 01/03 is A barslecht en is B beter gewoon omdat ze meer commissieloon krijgen.
heb vergelijking gedaan voor mijn situatie daar ik op 15/04 mijn contract uit is

mijn energie :

1 mega 2.286,58 €
2 mega 2.356,58 €
3 ebem 2.382,25 €
4 mega 2.426,58 €

vreg :

1 elegant 2302.03
2 vl energie 2312.83
3 essent 2323.37
4 mega 2326.87
5 vl energie 2332.75


zo zie je maar wat een verschillen, als ik me nie vergis vreg overheid mijn energie privé
vast is altijd duurder omdat ze eventuele prijsstijgingen kunnen opvangen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

bedankt voor de reacties!
Ik ga vanavond eens op de vreg kijken.
Gas en elec staan daar wel apart.
Elke dag is een geschenk!!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ja ge moet ze wel bij elkaar tellen.
soms kan je via de leveranciers zelf nog een mooie korting krijgen. In mijn geval ben ik nu aan het twijfelen.
op engie electrabel krijg ik het voor : Jaarlijks totaal
2654,37 (doorstreept) € 2308,22 € / jaar
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Hier sinds vorig jaar Luminus Optifix voor elektriciteit: een vaste prijs van €45/maand en contractduur van 2 jaar. Komende van een Engie Easy is het ongeveer €100 goedkoper per jaar.

Dat was volgens de vreg v-test toen ook de voordeligste formule, al waren er enkele andere die toen ook rond die prijs zaten. Ik heb wel telkens gecheckt met de prijscalculators op de sites van de providers zelf. Eentje viel zelfs af omdat de test op hun site niet makkelijk genoeg bereikbaar was.

Het is erg simpel om over te stappen en ik zou het zeker aanraden om geregeld van provider te veranderen, anders betaal je gewoon meer voor dezelfde elektriciteit. Ik ben tevreden met Luminus maar na het contract ga ik eerst opnieuw rondkijken.

Wel opletten, want er is een site die doet alsof het een overheidssite is, maar eigenlijk van een provider is. Ga dus altijd via vreg.be
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

zo denk ik er ook over
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik ga altijd via mijnenergie.be, de VREG houdt geen rekening met kortingen.
Mijnenergie.be meldt ook of de kortingen pro-rata zijn of een one-shot na exact 365 dagen (wat eigenlijk boerenbedrog is).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik kies resoluut voor Belgische leveranciers. En nu is het ook makkelijker om de herkomst van de energie na te gaan, zowel van bron als locatie. En een leverancier die met meerdere contract mogelijkheden afkomt, komt er hier niet in.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Heb je daar een lijst van ?
Ik ben al jaren klant bij eneco en heb steeds vergeleken als mijn contract ten einde liep en zij stonden altijd op de goedkoopste plaats. Als bij de vergelijking de prijs miniem was ging ik er wel niet op in, omdat je ook getrouwheidskortingen krijgt en bepaalde voordelen (pechverhelping voor je fiets bijv. Dus is het aantrekkelijk om er klant te blijven.
https://eneco.be/nl/klantvoordelen/comfort-bonus
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb recht op sociaal tarief dus ga ik bij de energieleverancier die de beste service bied :banana:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

En dat is op dit moment voor jouw ......
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb gewoon het contract van verhuurder overgenomen dus momenteel engie.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

@mich1966
https://www.samenaankoopenergie.be/

eerste keer dat ik dit meemaak, maar veiling is reeds gebeurd, maar je kan je toch nog tot 7/3 inschrijven :beerchug:
dus nog 2u10' tijd.

Voordeel: VASTE prijs gedurende de looptijd!

https://www.aanbieders.be/energie/
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

boonpwnz schreef:Ik heb gewoon het contract van verhuurder overgenomen dus momenteel engie.
Voor sociaal tarief heb ik volgende regel gevonden op de website van economie.fgov.be
Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.
Welke het ook is, je betaald altijd hetzelfde bedrag. Je kan dus niet vergelijken ?
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

satsurfer schreef:@mich1966
https://www.samenaankoopenergie.be/

eerste keer dat ik dit meemaak, maar veiling is reeds gebeurd, maar je kan je toch nog tot 7/3 inschrijven :beerchug:
dus nog 2u10' tijd.

Voordeel: VASTE prijs gedurende de looptijd!

https://www.aanbieders.be/energie/
Ik heb mij nog ingeschreven, ben curieus!
Elke dag is een geschenk!!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

idd. Maakt niet uit of je bij leverancier A/B of C zit. Zij moeten U een gereglementeerd tarief geven, op voorwaarde dat zij U in een lijst zien staan, dat je er recht op hebt.

mich1966: Winnaar was https://www.vlaamseenergieleverancier.be/

Ik heb al ingetekend hoor.
Laatst gewijzigd door satsurfer 06 maa 2019, 22:11, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Is die groepsaankoop voor iedereen, want ik zie dat het oost-Vlaanderen is.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

maakt geen fl***** uit. Ik doe als West-Vlaming ook mee aan Antwerpse groepsaankopen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

mailracer schreef:
Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.
Welke het ook is, je betaald altijd hetzelfde bedrag. Je kan dus niet vergelijken ?
True maar ik bedoel qua service naar de klant toe, ik vond engie best goe. Nee je kan niet vergelijken maar het is wel de laagste prijs.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

dan zou ik ecopower nemen voor elektriciteit (100% groen en zeer goede helpdesk). Groen gas bij mijn weten nog niet in België, dus daar maakt het minder uit ivm 'de groenste'. Eneco geeft ook wel goede service vond ik.
Engie (vooral Frans bedrijf & kernenergie) komt hier niet binnen. :oops:

https://mijngroenestroom.be/#ranking
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

heist_175 schreef:Ik ga altijd via mijnenergie.be, de VREG houdt geen rekening met kortingen.
Mijnenergie.be meldt ook of de kortingen pro-rata zijn of een one-shot na exact 365 dagen (wat eigenlijk boerenbedrog is).
verbruik I: 1400 kWh
verbruik II: 2400 kWh
DNB: IVERLEK

Lampiris komt bij MijnEnergie als goedkoopste leverancier met vaste energieprijs

Code: Selecteer alles

bron          (I) c€/kWh     (II) c€/kWh     €vaste vergoeding   totaal
VREG            8,82          6,29             85                 €1008
Lampiris.be     8,82          6,29             60                  €987
MijnEnergie     6,53          4,65             25                  €882
Op MijnEnergie staat er dus ook dat de €882 inclusief €135 korting is (op het vaste stuk én het variabele stuk)
Via MijnEnergie ga je rechtstreeks naar de website van Lampiris, waar ze een bijkomende korting van bijna €11 per maand geven, gedurende het eerste jaar.

Bij de VREG is het goedkoopste
variabele contract €905 bij Essent
vaste contract €950 bij VlaamseEnergieleverancier

Bij MijnEnergie is het goedkoopste
variabele contract €843 bij Mega
vaste contract €882 bij Lampiris
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Ik zit nu paar maand bij Eneco. Indertijd eens gebeld voor inlichtingen en kreeg meteen iemand aan de lijn die mij meteen tot het einde kon helpen. Na een tijdje krijg je er ook extraatjes bij. Ja, daar betaal je ook voor. Ook van plan om in de toekomst groene energieproductie mee te financiëren.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Juist opgebeld via 'besparen kan' dat de goedkoopste vor mij 'elegant' zou zijn.
Kent iemand deze leverancier?
Elke dag is een geschenk!!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

er is maar 1 waar je echt de goedkoopste heb VREG. andere zijn commercieele bedrijven en gaan altijd aanprijzen vanwie ze het meest geld krijgen.
als eens online de brekening gedaan ?
Ikzelf heb het ook gedaan bij besparen kan, enja elegant kwam ook de goedkoopste uit, aleen als ik dan de berekening maak op hun site scheelt het 237.75€ bij engie
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Die "Besparen kan" bedingt kortingen op contracten bij energieleveranciers (momenteel Elegant, Engie en Octa+) maar ook voor telecom en verzekeringen, als ze met genoeg gebruikers afkomen. Het is zo ongeveer als een groepsaankoop, maar dan op een private manier en niet via een af andere provincie bijvoorbeeld. Ik zoe daar toch mee oppassen want het is weer een extra tussenpersoon en dat vraagt extra kosten.

Ik heb al enige tijd een contract bij Elegant om verschillende redenen die ik al verderop heb aangehaald, zijnde een inheems bedrijf dat lokale duurzame stroom verhandelt en slechts één tarief heeft op basis van de marktprijs.

De VREG blijft de enige objectieve basis om te vergelijken. Daar zitten geen groepsaankopen bij of allerhande promoties. Daar vind je ook van elke leverancier hun afkomst en ook waar ze hun energie vandaan halen. Sinds kort krijg je zelfs een gedetailleerde analyse van de energiebron.

Leg je zelf voorwaarden op waaraan je leverancier moet voldoen. Voor de meesten zal dat het financieel aspect zijn, maar ook andere elementen kunnen uiteraard meespelen en ga gewoon op zoek naar de leverancier die het dichts bij je vooropgestelde doel ligt. Herhaal die analyse van tijd tot tijd uiteraard. Dat hebben we te danken aan die "vrije" energiemarkt.
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Ik vond dat ze telefonisch bij ‘besparen kan’ nogal opdringerig waren. Klik hier en bevestig daar en heb ik uw aandacht nog?
Dit waren zijn woorden.
Elke dag is een geschenk!!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Rede te meer om er zeker niet op in te gaan. Misschien ook eens bij Elegant horen wat zij er van vinden?
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Bij mijnenergie.be komen sinds enige tijd meerdere contracten die bij de goedkoopste zijn, niet meer voor op hun lijst.
O.a. ecopower, eneco go, luminus optifix, essent vooraf,.. staan niet vermeld op hun lijst, hoewel ze bij de goedkoopste zijn (zonder korting).
Dus momenteel zeer selectieve prijsvergelijking op mijnenergie.be, en best ook steeds met vreg vergelijken (en mijn energie.be voor contracten met korting).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

@mich1966: aanbod van groepsaankoop ontvangen?
mich1966
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:03
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Nee niets in mijn mailbox
Elke dag is een geschenk!!
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

't is heel simpel hoor
Vaste kosten (is voor iedereen hetzelfde) + prijs energie(is voor leverancier anders) + een abbonementskost (is voor iedere leverancier anders) - een korting (die zie je bij de vreg niet en bij mijnenergie wel)
Ik doe elk jaar zowel de test van de Vreg & die van mijn energie en stap ook elk jaar over naar de goedkoopste, tenzij de goedkoopste van de vreg niet te veel schilt in die van mijnenergie(die promo's lopen 1 jaar, dus 1 jaar en een maand blijven = dik gejost)

Voordeel van mijnenergie is dat ze uw aanmelding direct invullen bij je nieuwe leverancier en je dit niet handmatig moet doen (elk jaar een nieuw contract regelen voor 8 tellers kruipt ook wel wat werk in)
Juist overgeschakeld van Poweo (2017) naar Engie(2018) naar Luminus(2019), behalve voor de tellers met enkelvoudig tarief, die staan nog steeds bij Ecopower. 2de verblijf met weinig verbruik zit al een paar jaar bij Eneco.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”