Aan de EV rijders ...

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1953
Lid geworden op: 14 Nov 2008
Locatie: Brugge
Bedankt: 126 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 134 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Sinna » 20 Jan 2020, 12:32

Iedere heug zijn meug.
Voor mij moet een wagen betrouwbaar zijn en daarna pas (misschien) mooi.
Ik begrijp dat voor heel wat mensen hun auto een statussymbool is, maar als je weet dat ik een Berlingo-rijder ben...
Computer(k)nul

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8793
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 360 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 20 Jan 2020, 14:29

Sinna schreef:Berlingo

Dat wil niets zeggen: https://www.pinterest.com/burakaysel453/

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1953
Lid geworden op: 14 Nov 2008
Locatie: Brugge
Bedankt: 126 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 134 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Sinna » 20 Jan 2020, 14:59

:angel: Had ik kunnen denken...
Ik wou gewoon aangeven dat voor mij gebruiksgemak (zeker met twee kleine kinderen) vóór looks gaat.
Ik snap dan niet dat bij de Family-uitvoering de bumpers en zijstoters (of hoe noemen die kunststof strips op de deuren?) in koetswerkkleur zijn...
Computer(k)nul

Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 5808
Lid geworden op: 29 Jun 2005
Locatie: Tienen
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor selder » 20 Jan 2020, 15:30

heist_175 schreef:
Sinna schreef:Berlingo

Dat wil niets zeggen: https://www.pinterest.com/burakaysel453/


Een CGI prentje van een Berlingo?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 512
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Veerle
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Steven7 » 21 Jan 2020, 11:01

Mijn auto is dit jaar afgeschreven.
3 liter diesel 6-cilinder. Dat betekent +- 7.5 liter diesel of 11 euro per 100 km.
Gemiddeld zit ik op een 23.000 km per jaar.
Kosten ervan zijn nog steeds 75 procent inbrengbaar.

Gesteld dat ik 20.000 km per jaar rijd zit ik aan 2200 euro diesel per jaar.
850 euro rijtaks.

Stel dat ik zou overschakelen op elektrisch zit ik aan 1000 euro elektriciteit per jaar aangezien ik thuis kan opladen en pakweg 50 euro taks.
Dat betekent 2000 euro per jaar besparing.

Wat ik mij afvraag:
- hoeveel zal ik meer aan banden gaan betalen? De elektrische auto weegt pakweg 500 kilo meer.
- ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over
- of mij diesel nu 5, 10 of 20 jaar oud is. Ik zal er altijd even ver mee kunnen rijden met een volle tank. Om de hoeveel tijd moet je een nieuwe batterij kopen?
- wat gaat de herverkoopwaarde nog zijn van een elektrische auto?
- bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8793
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 360 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 21 Jan 2020, 11:33

Ik wil een poging doen, maar ik voel me geen expert :)
De massale uitrol is volop bezig, dus op een aantal vragen zal het ook gissen zijn naar een antwoord. Alleen Tesla is al langer bezig, maar is ook heel prijzig.
Steven7 schreef:Kosten ervan zijn nog steeds 75 procent inbrengbaar.

Niet meer voor lang natuurlijk. De aftrek van de kosten van nieuwe voertuigen is volgens een ander principe, ook de brandstof.

- ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over

snelladers onderweg?

of mij diesel nu 5, 10 of 20 jaar oud is. Ik zal er altijd even ver mee kunnen rijden met een volle tank. Om de hoeveel tijd moet je een nieuwe batterij kopen?

https://www.groen7.nl/wat-is-de-levensd ... een-tesla/
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-h ... aat-133961
Een Nissan Leaf uit 2015 verliest bijvoorbeeld gemiddeld 4,2% aan capaciteit, terwijl dat bij een Model S uit hetzelfde jaar 2,3% is.

Tot boven de 200.000 km wordt er een restcapaciteit van 90 % van het accupakket gemeld.

Aan uw 20.000km per jaar zit je dus na 10 jaar nog op 90% capaciteit, lijkt me niet overdreven nadelig (Tesla)?

- wat gaat de herverkoopwaarde nog zijn van een elektrische auto?

Wat gaat de herverkoopwaarde zijn van een diesel? Ik zou nu niet graag leasebedrijf zijn. Vroeger kreeg je alles sowieso verpatst, zelf in Europa. Maar vandaag teken je een contract dat 3-4-5 jaar loopt en je moet dus vandaag inschatten hoe groot (of klein) de vraag naar dat model (en die motor+brandstof) gaat zijn, want de herverkoopwaarde is zowat de belangrijkste component in de leaseprijs.
- bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?

Na 8u laden zou ik wel hopen dat je meer dan 100km kan doen :). Maar ik zou denken dat uw redenering verder wel klopt.

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 22 Mei 2013
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor SpecialK » 21 Jan 2020, 11:42

Steven7 schreef:- bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?


Als de batterijcapaciteit afneemt wil dat ook zeggen dat je minder lang moet laden voor ze vol is. Na 6,5 uur laden is ze "vol" en zal je dus 80 km kunnen doen.

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4371
Lid geworden op: 22 Feb 2005
Bedankt: 498 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Joe de Mannen » 21 Jan 2020, 12:22

Van dat laatste ben ik nog niet zo zeker, men spreekt wel van capaciteitsafname, maar is het niet eerder een rendementsafname, maw evenveel erin steken en minder eruit halen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 22 Mei 2013
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor SpecialK » 21 Jan 2020, 12:44

Dan zou je de resterende energie in warmte opstoken. Als je dan snellaadt aan 50 kW genereer je 10 kW aan warmte. En zo vliegen die dingen in brand :)

Volgens mij is dat niet de normale gang van zaken...

R2D2
Premium Member
Premium Member
Berichten: 631
Lid geworden op: 20 Aug 2015
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor R2D2 » 21 Jan 2020, 12:46

Steven7 schreef:Wat ik mij afvraag:
- hoeveel zal ik meer aan banden gaan betalen? De elektrische auto weegt pakweg 500 kilo meer.
- ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over
- of mij diesel nu 5, 10 of 20 jaar oud is. Ik zal er altijd even ver mee kunnen rijden met een volle tank. Om de hoeveel tijd moet je een nieuwe batterij kopen?
- wat gaat de herverkoopwaarde nog zijn van een elektrische auto?
- bij slijtage vraag ik mij het volgende af. Met 8 uur laden kan ik nog 100 kilometer doen. Stel dat die batterij na 5 jaar nog 80 procent capaciteit heeft. Wil dat dan ook zeggen dat ik na 8 uur laden slechts 80 kilometer kan doen in plaats van 100?


Je somt ongeveer alle vooroordelen/mythes op over EV.
En die zijn meestal al weerlegd of minstens genuanceerd.

https://www.autozine.nl/diversen/15-myt ... sche-autos

Wat betreft de bandenslijtage: als EV meer banden zouden slijten wegens hun vermogen en gewicht, dan geldt dat evengoed voor zware en snelle ICE auto's. Maar er bestaan ook al kleine batterijwagens met minder vermogen. Je moet dus appels met appels vergelijken. Belangrijkste blijkt de rijstijl te zijn van de chauffeur en de juiste bandenkeuze.

Batterijslijtage: in tegenstelling tot de initiële vrees blijkt dat uit de praktijk van de oudste EV's dat die degradatie marginaal (klein) is. De vergelijking met GSM-batterijen gaat totaal niet op. Bovendien zijn de battery management systemen nog steeds beter aan het worden, waardoor de slijtage van de huidige batterijen nog minder zal zijn.

En de waardevermindering betreft: check gewoon de prijzen van een 2dehands Tesla S van 5 jaar oud. Die verkoopt dubbel zo duur als een vergelijkbare BMW van dezelfde leeftijd.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Bedankt: 46 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor DarkV » 21 Jan 2020, 12:47

heist_175 schreef:Niet meer voor lang natuurlijk. De aftrek van de kosten van nieuwe voertuigen is volgens een ander principe, ook de brandstof.


Het mooie verhaaltje voor elektrische wagens blijft ook niet duren... ook daar stijgen de taksen en kosten voor het laden frequent.

Vadertje staat moet z'n verloren accijnzen ergens vandaan halen.

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1287
Lid geworden op: 08 Feb 2010
Bedankt: 98 keer
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor ddd » 21 Jan 2020, 12:55

De elektriciteit bij mij thuis, is toch al 3-4 jaar hetzelfde qua prijs...

Men haalt daar altijd een artikel aan van een laadpaaluitbater (Ionity) die een absurd hoog bedrag gaat vragen voor laden... Maar waar in de praktijk niemand in België gaat laden.
Hoe de toekomst eruit ziet weet niemand, maar NU is het veruit de voordeligste manier van rijden.

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3095
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 425 keer
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Tim.Bracquez » 21 Jan 2020, 13:00

Steven7 schreef:- ik ga jaarlijks met de auto op reis.Als ik op 3 dagen 10 uur met de auto rijdt en 10 uur kwijt ben met opladen, wat blijft er dan nog van reisplezier over?

Net rit naar Provence (Frankijk) met oude model S achter de rug, maar ken mijn auto goed en laad op hoe ik het wil(volg de gps niet). Totale laadtijd 57 min, voor een 1008KM (vol vertrokken) rit. Dus inclusief 'afrijden' en stoppen. We zijn met de file in Lyon meer tijd verloren :-)

In praktijk rijden we dus een 2 tal uur en dan 10-15min stoppen, de auto stelt vaak voor langer te laden en een keer minder te stoppen, maar dit is trager dan een keer meer stoppen en telkens korter. Dit mede door de 500+ keer dat de wagen al aan de SuperCharger heeft gehangen(200k km) en dusdanig maar 96kW piek meer kan laden. Bij de nieuwe/huidige wagens geen last van, dit type net wel maar dit zou me mogelijks 10 min(?) sneller op bestemming brengen bij 1000KM.

Lang rijden met een goed snellaadnetwerk is echt geen probleem en moet je ook niet meer stoppen dan wat eigenlijk gezond is (maarja, niemand doet het, ik vroeger ook niet)

Ik kan niet geloven dat ze de stroomprijs nog veel omhoog kunnen krijgen thuis. Op den duur kan niemand nog zijn stroomrekening betalen. De taxen momenteel op stroom zijn absurd hoog, ik denk eerder dat die piek belasting kosten er komen. In Frankrijk is dit al lang zo, je mag (in de Provence) 5% van de tijd boven je aansluit vermogen(dat je kiest) gaan waarvoor je betaald (digitale meter), ga je meer dan is je eenheidsprijs per kWh omhoog!
In Nederland betaal je ook vastenrecht, dus ook op de capaciteit dat je (piek) kan verbruiken, hoe zwaarder = duurder

Op dat moment kunnen ze groot (piek) vermogen extra taxeren, uiteraard voor EV's niet goed? Geen idee, ken mensen genoeg die toen ze een EV kochten aan 11kW aan het laden waren thuis en nu hun lader maar op 3kW laten aanstaan. Omdat dan net de batterij in de ochtend vol is en die geen energie meer slurpt om warm gestookt te worden. En met 3kW kan je best veel km's doen als je héél de nacht je wagen laat insteken


Voor banden doe ik met een Model S makkelijk 50 000 km met all-season banden, vind dit niet zo gek weinig. Laatste set er 70 000 km op gelegen en heb nog 2 banden er van liggen omdat hier genoeg profiel op is.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 21 Jan 2020, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim Bracquez, [email protected], https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8793
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 360 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 21 Jan 2020, 13:10

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Niet meer voor lang natuurlijk. De aftrek van de kosten van nieuwe voertuigen is volgens een ander principe, ook de brandstof.

Het mooie verhaaltje voor elektrische wagens blijft ook niet duren... ook daar stijgen de taksen en kosten voor het laden frequent.
Vadertje staat moet z'n verloren accijnzen ergens vandaan halen.

Je hebt zeker gelijk en alleen naïevelingen laten zich erdoor vangen of schreeuwen moord en brand.
In een ander topic hebben sommigen het moeilijk om kosten die je niet moet betalen toch als subsidies te zien, in het EV verhaal gaat die vlieger natuurlijk net zo goed op. Mega korting op BIV of VB is gewoon subsidies om het prijsverschil tussen EV en ICE wat te milderen.

De aftrek is toch nog iets anders: dat is gebaseerd op de CO2 uitstoot en is een continue schaal.
De VB is jaren geleden ook afhankelijk gemaakt van de EUROnorm. Dat was niet (enkel) om meer geld op te halen, maar vooral om de vervuilende technologie (EURO0-1-2-3) naar de uitgang te begeleiden. Zo zou ik de aanpassing van de fiscale aftrek nu ook zien: uitfaseren van ICE.

Belasting op EV die ik zo er zie aankomen:
- belasting per massa (net zoals in NL)
- belasting per kWh aan geïnstalleerd batterijvermogen/capaciteit

Maar dat is allemaal maar tijdelijk in de transitie naar de slimme kilometerheffing :beerchug:

Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2467
Lid geworden op: 04 Mei 2006
Bedankt: 130 keer
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Dafke » 21 Jan 2020, 13:12

Steven7 schreef:Mijn auto is dit jaar afgeschreven.
knip


Waarom niet kijken naar hybride? De nieuwe X5 45e bv of de 3 serie vallen nog allemaal binnen de 0 BIV, 0 rijtaks.
Je hebt nog altijd de vrijheid van verre afstanden wegens verbrandingsmotor.

Als je economisch rijdt zal je met een elec/hybride niet direct snellere slijtage aan de banden hebben. Slijtage gebeurd vooral door initiele versnelling overbrengen op de grond + hoge snelheden.
Ik rij bv. niet echt rustig, maar gebruik mijn 530e vooral sportief en dus de batterij capaciteit voor in de file of als extra boost tijdens sportief rijden. Bij sportief rijden heb je direct bijna max koppel beschikbaar en daar slijten de banden wel van. Maar ik weet dat en ik neem dat erbij.

In verband met de batterij hebben de meeste (BMW weet ik zeker) verlengde garantie dat deze na 5 jaar tenminste nog (uit het hoofd) 86% batterijcapaciteit MOET hebben, anders vervangen ze deze onder garantie.

Diesel/benzine tanken of elektriciteit laden beschouw ik als een evenwicht. Als ik 40 liter wil indien ben ik evenveel geld kwijt als dat ik laad, ik heb het vooral genomen voor 0 BIV, 0 rijtaks en een heel lage VAA tov een dikke diesel of benzine met zelfde pk's.
Ik heb een TCO berekening gemaakt via de tool van KBC, heel handig. De standaard 520d kwam zelfs op 4 jaar serieus duurder uit dan de full options 530e die ik nu heb.

Ik zelf ben nu hoopvol de nieuwe Audi E-Tron GT aan het afwachten. Als deze zijn bereik boven de 500km zou zitten met sportief rijgedrag hebben ze een klant erbij. Ongelooflijk knappe wagen. Enkel idd de regering en hun addertjes afwachten. Want binnenkort komt waterstof er aan?
Afbeelding

Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 512
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Veerle
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Steven7 » 21 Jan 2020, 13:27

Weer wat informatie opgestoken.

Zoals Dafke suggereert zal mijn volgende auto vermoedelijk een hybride zijn. Voor mijn huidige wagen blijft de aftrekbaarheid op 75 procent.
Bij een volgende maakt dat natuurlijk een enorm verschil. Een zuinige diesel die 50 procent aftrekbaar is of een hybride (die volgens mij minder zuinig is als je het elektriciteitsverbruik erbij telt) aan 100 procent.

Spijtig dat de meeste hybrides benzine zijn en dan meestal nog 4-cilinders.
Ik kijk de kat voorlopig nog wat uit boom wegens de constant veranderende wetgeving.


Voorlopig combineer ik mijn diesel voor de verdere afstanden nog steeds met een elektrische fiets voor de kortere afstanden (toch ook goed voor een 4000 km per jaar).

Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2467
Lid geworden op: 04 Mei 2006
Bedankt: 130 keer
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Dafke » 21 Jan 2020, 13:39

@Steven7, je mag eens mee rijden met mijn "4 cylinderke"..
Hij is sneller dan 340i, S4, E55, ... en tot 150/u sneller dan M2 :)

Standaard heeft deze 252pk en 420Nm.
Op de testbank: 293pk en 480Nm dus al niet traag te noemen, zeker niet als je weet dat de electromotor voor instant koppel zorgt.
Maar na stage 1: 398pk en 596Nm

Dit is echt wel enorm verschil, zeker dat ik dat koppel vanaf iets boven de 1100 toeren al beschikbaar heb. Niet goed voor de bandjes maar... echt wel leuk spelen :)

BTW, Mercedes heeft zijn hybrides nog altijd in diesel.
Afbeelding

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5991
Lid geworden op: 06 Jul 2008
Locatie: Dendermonde
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Jack Daniels » 21 Jan 2020, 14:08

Dafke schreef:Hij is sneller dan 340i, S4, E55, ... en tot 150/u sneller dan M2 :)

Pfff, je mag niet harder dan 120/uur. Dus dit is een non-issue. Maar... je zal in de meeste gevallen wel als eerste aan de volgende verkeerslichten staan.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 22 Mei 2013
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor SpecialK » 21 Jan 2020, 14:36

Dafke schreef:Standaard heeft deze 252pk en 420Nm.
Maar na stage 1: 398pk en 596Nm

Wordt die elektromotor dan ook mee aangepast? Indien niet: 320 pk uit wat in feite een 320i motor is is wel stevig.

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 19107
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 955 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1826 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 21 Jan 2020, 14:54

Ik kan sommige mensen alleen maar aanraden om het YouTube kanaal van Tesla Bjorn eens te volgen : brengt met de regelmaat van de klok reviews uit over EV's inclusief een soms zeer technische (en interessante) uitleg. Voor alle duidelijkheid : ja, ook andere EV's dan Tesla komen aan bod.

Vooral de 1000km challenge reeks en de Geilo test reeks zijn interessant voor degene die denken dat je dubbel zoveel uren onderweg bent met een EV dan met een traditionele verbrandingsmotor omwille van de laadtijd.

https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Intense Smartphone + Scarlet Red
TV = Orange + Netflix + Stievie
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti

My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 09 Apr 2004
Locatie: Heusden-Zolder
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor My_download » 21 Jan 2020, 15:23

Eén van de grote besparingen van een 100% EV is het jaarlijkse onderhoud. Als je voor een hybride kiest, dan bespaar je op dat vlak helemaal niks meer.

De stadsdiensten van New York hebben daar een mooie studie over gepubliceerd: https://qz.com/1571956/new-york-city-says-electric-cars-cheapest-option-for-its-fleet/
Ze zeggen er zelf wel bij dat een deel van de cijfers een schatting is omdat ze gewoon nog niet voldoende data hebben om de werkelijke kosten/besparingen over een periode van 10 jaar aan te tonen. Maar het geeft toch wel een goed beeld van hoe zwaar het onderhoud van een hybride doorweegt, zeker bij de goedkopere modellen.

Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 512
Lid geworden op: 07 Aug 2004
Locatie: Veerle
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Steven7 » 21 Jan 2020, 15:59

Dafke schreef:@Steven7, je mag eens mee rijden met mijn "4 cylinderke"..
Hij is sneller dan 340i, S4, E55, ... en tot 150/u sneller dan M2 :)

Standaard heeft deze 252pk en 420Nm.
Op de testbank: 293pk en 480Nm dus al niet traag te noemen, zeker niet als je weet dat de electromotor voor instant koppel zorgt.
Maar na stage 1: 398pk en 596Nm

Dit is echt wel enorm verschil, zeker dat ik dat koppel vanaf iets boven de 1100 toeren al beschikbaar heb. Niet goed voor de bandjes maar... echt wel leuk spelen :)

BTW, Mercedes heeft zijn hybrides nog altijd in diesel.


Denk dat Mercedes effectief de enige is die het met (100 procent fiscaal aftrekbare) diesel combineert. Hoewel de M340XD ook een diesel zou zijn. Al zit er te weinig batterij in om fiscaal interessant te zijn.
Het gaat mij meer om het geluid van de 4-cilinder. Qua prestaties geloof ik best dat die in opgevoerde vorm een 6-cilinder kunnen overtreffen.

powaq
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 16 Sep 2008
Bedankt: 41 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor powaq » 21 Jan 2020, 17:32

Dafke schreef:Ik zelf ben nu hoopvol de nieuwe Audi E-Tron GT aan het afwachten. Als deze zijn bereik boven de 500km zou zitten met sportief rijgedrag hebben ze een klant erbij. Ongelooflijk knappe wagen. Enkel idd de regering en hun addertjes afwachten. Want binnenkort komt waterstof er aan?

Dat kan je vergeten vrees ik, die zou voorlopig (op papier) 400km doen. Waarschijnlijk op basis van de Taycan-techniek ook en we weten nu dat die alles behalve efficient met energie omspringen. De e-tron SUV stelt ook wat teleur in range (maar wat wil je, het is weer zo een idiote jeep die teveel weegt en teveel luchtweerstand heeft).

Heb je een link naar die TCO tool van KBC, ik lijk 'm niet direct te vinden? M'n volgende is ook sowieso elektrisch hier. Moest er nu een hybrid zijn die een effectieve range van 100km kan leveren elektrisch dan kocht ik 'm direct. Zou 99% van m'n ritten dekken elektrisch en dan is er benzine als backup. De 40-50km range van de huidige hybrides is te weinig om de moeite waard te zijn.

My_download schreef:Eén van de grote besparingen van een 100% EV is het jaarlijkse onderhoud. Als je voor een hybride kiest, dan bespaar je op dat vlak helemaal niks meer.

De stadsdiensten van New York hebben daar een mooie studie over gepubliceerd: https://qz.com/1571956/new-york-city-sa ... its-fleet/
Ze zeggen er zelf wel bij dat een deel van de cijfers een schatting is omdat ze gewoon nog niet voldoende data hebben om de werkelijke kosten/besparingen over een periode van 10 jaar aan te tonen. Maar het geeft toch wel een goed beeld van hoe zwaar het onderhoud van een hybride doorweegt, zeker bij de goedkopere modellen.

Het probleem is en blijft in mijn ogen momenteel dat het gewoon niet rendeert als privé persoon. Het jaarlijks onderhoud van de gemiddelde moderne auto is nu ook niet zo waanzinnig hoog. Het prijsverschil met een gewone auto is nog te hoog. Het is momenteel enkel voordelig voor de zelfstandigen onder ons IMHO.

Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 03 Mar 2010
Bedankt: 43 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor TimoLimo » 22 Jan 2020, 00:30

powaq schreef:
Heb je een link naar die TCO tool van KBC, ik lijk 'm niet direct te vinden?


Als het dezelfde is als die dat ik een tijdje terug gebruikt: https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... ol_NL.xlsx
OPGELET: ik zie dat deze nog altijd een elektrische wagen 120% inbrengt ipv 100% nu. Lijkt me dus niet up to date. (Maar de Excel is eventueel zelf aan te passen aan de nieuwe regels?). Als er een andere, nieuwere versie is, dan wil ik die ook graag weten :)

Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2467
Lid geworden op: 04 Mei 2006
Bedankt: 130 keer
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Dafke » 22 Jan 2020, 09:15

Klopt dit was em...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor JamesEarlGray » 22 Jan 2020, 19:57

Steven7 schreef:Een zuinige diesel die 50 procent aftrekbaar is of een hybride (die volgens mij minder zuinig is als je het elektriciteitsverbruik erbij telt) aan 100 procent.

Een benzinehybride hoeft niet meer te verbruiken dan een klassieke dieselwagen zelfs als je elektriciteitsverbruik erbij rekent.

SpecialK schreef:Wordt die elektromotor dan ook mee aangepast? Indien niet: 320 pk uit wat in feite een 320i motor is is wel stevig.

Niet zo spectaculair aangezien BMW sinds een tijd exact dezelfde motor gebruikt voor de 20i als voor de 30i, hij is gewoon anders gechipt. Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48

Zie ook gelijke waardes voor de Stage 1 gechipte toestand van zowel de 320i als de 330i:
https://www.br-performance.be/nl-be/chi ... 1487-320i/
https://www.br-performance.be/nl-be/chi ... 0458-330i/

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5991
Lid geworden op: 06 Jul 2008
Locatie: Dendermonde
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Jack Daniels » 30 Jan 2020, 13:29

MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 19107
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 955 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1826 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 30 Jan 2020, 13:32

Elektrische wagens krijgen een CO2-uitstoot die berekend wordt via de gemiddelde CO2 die wordt uitgestoot bij de elektriciteitsproductie in Duitsland. ===> met andere woorden niet representatief voor België, met al hun steenkool/bruinkoolcentrales daar...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Intense Smartphone + Scarlet Red
TV = Orange + Netflix + Stievie
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8793
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 360 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 30 Jan 2020, 14:40

Jack Daniels schreef:Elektrische auto niet de properste:
https://m.hln.be/auto/dit-zijn-de-milie ... ~a7acba18/

Sowieso moeilijk te vergelijken.
> Wat is het ergste? CO2, NOx, lekkend methaangas, ...?
> Welke assumpties neem je, bv voor de CO2 uitstoot van de elektriciteit van de EV, maar ook voor de "recycleerbaarheid van de batterij" en ik zie helemaal niets over hoe de brandstof gemaakt wordt. Een dieselboom of CNG-bloem ben ik nog niet tegengekomen. Om een litertje diesel te maken, wordt er ook veel energie (elektrisch, gas, olie) gebruikt, ik denk niet dat die uitstoot meegenomen wordt voor ICE voertuigen.

Zoek maar eens op hoeveel energie er nodig is om brandstof te maken, dan kom je (in kWh) dichtbij wat een EV vebruikt per km. Dus met de energie (kWh) die je uitspaart om een paar liter diesel te maken, kan je een gemiddelde EV al 100km laten rijden.
It takes more electricity to drive the average gasoline car 100 miles, than it does to drive an electric car 100 miles.

Die quote is enkel fout omdat niet alle benodigde/gebruikte energie om benzine/diesel te maken van elektrische aard is.

Je kan u wel richten op de toekomst:
- betaalbare elektrische energie zonder CO2 (windmolens, zonnepanelen, waterkracht)
- EV die opgeladen worden met duurzame elektrische energie
- H2 voor opslag van energie

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor JamesEarlGray » 30 Jan 2020, 20:59

Jack Daniels schreef:Elektrische auto niet de properste:
https://m.hln.be/auto/dit-zijn-de-milie ... ~a7acba18/

De cijfers die ADAC met serieus gezicht blijft gebruiken zijn al lang debunked: https://twitter.com/AukeHoekstra/status ... 8143434753 (lees de hele keten aan twitterberichtjes van diezelfde mens door)

Punt blijft dat op vlak van CO2-uitstoot je al VOLLEDIG op kolen moet stoken om je elektrische wagen meer te doen uitstoten dan een dieselwagen, vanaf dat elektriciteit op gas of beter wordt gegenereerd is een elektrische wagen gunstiger qua CO2-uitstoot. Lokale luchtvervuiling al zeker, want het zijn niet de elektrische wagens die 's morgens de straten gezellig laten ruiken naar verbranden fossiele brandstoffen en mij dat doen inademen omdat ik potverdrie de fiets durf te nemen naar mijn werk, groenzak die ik ben.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4401
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 361 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor ub4b » 12 Feb 2020, 18:08

Heb je een EV en wil je gaan skiën? Lees dan dit eens:

https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... mst-140007

dan nog door Big Four-accountant KPMG voorspeld ....

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8793
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 360 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 12 Feb 2020, 18:59

ub4b schreef:Heb je een EV en wil je gaan skiën? Lees dan dit eens:

https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... mst-140007

dan nog door Big Four-accountant KPMG voorspeld ....

Het leuke aan dat soort Nostradamus voorspellingen is dat het heel concreet te verifiëren is. Laten we zien wat er op 22/02 gebeurt :).
Hier op UB zijn er enkele mensen die een EV hebben en er moeiteloos mee tot in Z-Franrijk geraken zonder daar een week over te doen.
Het zou "autoblog" sieren, mochten ze dus zelf een rapport uitbrengen over "Zwarte zaterdag" :)

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3095
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 425 keer
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Tim.Bracquez » 12 Feb 2020, 19:09

@UB4B: no issue, wachtijden zijn niet zo lang als ze beweren aangezien tegenwoordig model 3 rijdens niet eens 15 min aan een SUC staan op doortocht omdat dit zo snel gaat... Bij ionity weet ik het niet, maar daar hadden ze de prijs duurder gemaakt, dus local users die niet op doortocht zijn zullen daar ook niet meer staan. Eigenlijk is het gewoon een non issue en heeft Tesla genoeg laders staan. Je ziet zelfs actueel gebruik in je tesla en kan er gewoon 2,3 skippen voor je aan de volgende komt, elke 100-150 KM heb je tegenwoordig meerdere laders staan.

Weeral dus geschreven door iemand die een andere agenda heeft.... Vraag me af wie hun betalende artikels laat schrijven :beerchug:
Weet dat de media tot hier toe niet veel geld krijgt voor EV te promoten. Tesla bijvoorbeeld geeft geen enkele cent uit aan reclame/media, andere merken tegenwoordig wel hier en daar, maar weet dat voor conventionele autos er per auto gemiddeld 1000 dollar (US cijfers) aan ads/media gaat hé. Dus gemiddeld gezien elke auto die je koopt (fuel based zeker) gaat je makkelijk een 700 Euro gekost hebben om deze je aan te praten :angel:

Weet dat een model 3 goedkoper is als de gemiddelde gezinswagen in een TCO berekening na 4 jaar, maar dat vergeten véél mensen. Dus zo welvarend moet je niet zijn, je moet gewoon willen besparen en inderdaad de eerste som die je er legt is duurder, de bank moet mee willen. Zelf ook zo moeten lenen voor mijn auto, volledige bedrag, maar die 700 euro aan fuel elke maand is wel weg.... De model 3 is niet de goedkoopste EV op de markt, ga onderhandelen over de Hyundai ioniq bv (ja bij gewone autodealers moet je moeite doen om 9k+ van de auto te krijgen, bij telsa gaat dat niet), oké je hebt wel de gehele charing infrastructuur niet mee, maar je kan het ionity charging network gebruiken

Zelf heb ik na 4 jaar nog niet eens het geld om een auto van 20 000 euro te kopen aan de fuel die ik op gereden zou hebben (70k km per jaar) vs elektriciteit (en rij met een model S, 3x de prijs van een model 3).
Tim Bracquez, [email protected], https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4401
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 361 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor ub4b » 12 Feb 2020, 19:16

Ik overweeg om tussen nu en 2 jaar de Polestar te kopen en mijn performance wagen privé te houden en de oude volvo buiten, maar ik wil dan wel zeker zijn dat we van punt a naar punt b geraken ook op vakantie als het druk is. Tegen dan is ook de electrische Mustang uit. Bij Tesla is de mod3 dan wel snel maar het interieur staat mij niet aan en de neus vind ik net een speelgoedauto. Een goede maat rijdt met de mod 3 long range, maar vind de Polestar veel mooier zowel ext als interieur.

Range creep blijft wel een probleem, ik heb het nu al met m'n RS als ik geen 98 fuel pomp vindt want die shit 95 benzine met 10% methanol komt er niet in. Vooral in de ardennen zoek ik naar de juiste pomp die ook premium 98 heeft. Met electrisch nog een veel groter probleem.

Er zijn gasten die een benzine alternator in hun tesla bouwen om de batterij altijd levend te houden, dit is een beetje het principe van dieselelectric treinen, en zeer efficiënt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel%E2 ... ansmission

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5477
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor MClaeys » 12 Feb 2020, 20:07

Tim.Bracquez schreef:maar die 700 euro aan fuel elke maand is wel weg....

Dat is ook wel dik de uitzondering, met 80 Euro naft a 100 op een slechte maand is het er echt niet op 4 jaar uit. De E-nero of de Kona waren de twee die de voorkeur hadden (ok ja, Tesla eigenlijk maar das dan weer een andere orde qua prijs dus die viel al meteen af).

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8793
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 360 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 24 Feb 2020, 13:19

heist_175 schreef:
ub4b schreef:Heb je een EV en wil je gaan skiën? Lees dan dit eens:

https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... mst-140007

dan nog door Big Four-accountant KPMG voorspeld ....

Het leuke aan dat soort Nostradamus voorspellingen is dat het heel concreet te verifiëren is. Laten we zien wat er op 22/02 gebeurt :).
Hier op UB zijn er enkele mensen die een EV hebben en er moeiteloos mee tot in Z-Franrijk geraken zonder daar een week over te doen.
Het zou "autoblog" sieren, mochten ze dus zelf een rapport uitbrengen over "Zwarte zaterdag" :)

Oordeel zelf maar: https://www.hln.be/auto/tesla-s-op-skiv ... ~a9da51e6/
:)

tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Locatie: Attenhoven (Landen)
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor tien » 24 Feb 2020, 14:40

Ik had deze uitvinding bij onze bovenburen verwacht :)
https://www.hln.be/auto/rijden-we-binne ... ~a630f37e/
Nu wachten op antwoord Tesla met caravan 'range extender'?

Maar nu Europa verwisselende batterijen wil verplichten in ALLE toestellen is er mogelijk een toekomst van Duracell :angel:
(hoeveel D batterij'tjes' zou je in een Tesla kwijt kunnen?)

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 19107
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 955 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1826 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 24 Feb 2020, 14:45

Ah dat gaat echt pure fun worden. Zie ik nu al voor mij :-) Denk dat we allen tal van apparaten hebben waarvan je de batterij er niet kan uithalen. Bij sommige dingen is dat iets nieuw (bvb smartphones en smartwatches). Bij andere dingen zit het er al jaren in zonder we er ons vragen bij stellen (hoeveel vastgesoldeerde BIOS batterijen zijn er zo niet op moederborden, RAID kaarten, ...?). Of bijvoorbeeld elektrische tandenborstels?

Nu, van mij mogen batterijen zeker verwisselbaar worden hoor, maar ik voorspel nu al vele problemen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Intense Smartphone + Scarlet Red
TV = Orange + Netflix + Stievie
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8793
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 661 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 360 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 24 Feb 2020, 14:57

Hoewel ik repareerbaarheid en duurzaam gebruik huldig, zie ik het niet meteen gebeuren.

Europa loopt mank door het vele gelobby vanuit bedrijven. Laats nog ging het over pesticiden die de EU alsnog toelaat als het om geïmporteerde voeding gaat. Apple en de rest van de elektro-industrie vindt dit ongetwijfeld een slecht idee en dus worden de deuren bij de verschillende fracties weer plat gelopen (wat de bedrijven miljoenen kost, die ze natuurlijk gewoon doorrekenen in hun producten) om regelgeving "met ballen" tegen te houden.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4401
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 361 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor ub4b » 24 Feb 2020, 15:24

krisken schreef:Nu, van mij mogen batterijen zeker verwisselbaar worden hoor, maar ik voorspel nu al vele problemen.


Grappig, de moederborden die we gebruiken hadden een slechte stock batterij, dus voor minder dan 2 euro bij den action of ikea koop ik 8 stuks en loopt het weer als een trein.

Maar ik heb wel schrik als mijn MI9 phone ooit zou sterven door een shitty batterij - die kan je niet langer vervangen. Prima phone voor 400 eur en doet vrijwel alles goed. Enkel low light fotografie kan iets beter.

En dan heb ik nog een oude Galaxy S5 waar ik nog een paar backup batterijen van heb, is mijn backup phone.
En dan nog een Whileyfox Spark + waar de batterij dood is en de phone dus totaal onbruikbaar geworden is. Want van zodra de batterij zakt onder voltage X wil hij nooit meer laden via de phone.

Dus zelfs verwisselbare batterijen zijn soms geen cadeau, als de firmware door undervoltage de batterij niet meer wil laden. Zelfs slimme druppelladers willen accu's niet laden onder een bepaald voltage, heb hier nog een 12V ding wat uit de alarmcentrale gekomen is.


Terug naar “Energie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast