Aan de EV rijders ...

s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 Okt 2016
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor s5zone » 09 Sep 2019, 15:18

Ik vertrek eind deze maand op autoreis naar zuid frankrijk (+- gorges du verdon) om een tweetal weken later te eindigen in bilbao/san sebastian. Hiervoor zal ik mijn tesla model 3 LR AWD gebruiken. Ik kan op mijn eerste bestemming geraken met 5x te laden.

De totale afstand is 1050km en totale laadtijd, verdeeld over 5 stops is 1 uur en 2 minuten waarvan de kortste 9 minuten is en de langste 17 minuten. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van abetterrouteplanner. Deze geeft heel veel configuratie mogelijkheden.

Vertrek: 90% geladen
Aankomst: 20% geladen
Snelheid: 133km/h

Mits 3x laden zou ik er ook geraken maar aangezien het veel langer duurt om van 0 tot 50 te laden dan van 50 tot 100, is het veel sneller meerdere keren te laden van 10 tot 40-50-60-70%. Totale geraamde kost aan brandstof: 41 euro (welke gratis is voor mij door Tesla reftreferral gebruikt te hebben)

Ik zag dat er hier een paar mensen wat meer informatie zochten ivm lange afstand en een tesla. Bij deze, als je nog vragen hebt. Shoot!

Jodewitte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 Sep 2019
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Jodewitte » 09 Sep 2019, 21:38

Laat gerust weten hoe lang je telkens moet wachten eer je kan laden.
Nu zal dan waarschijnlijk nog wel meevallen maar in het hoogseizoen?

Wij rijden ook een elektrische auto, maar afstanden +200 km doen we met een gewone auto met verbrandingsmotor.
Geen gedoe onderweg...

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2985
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 408 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Tim.Bracquez » 09 Sep 2019, 21:47

Jodewitte schreef:Laat gerust weten hoe lang je telkens moet wachten eer je kan laden.
Nu zal dan waarschijnlijk nog wel meevallen maar in het hoogseizoen?.

Zelden tot nooit, het is niet zo'n groot probleem op vakantie dat je moet wachten aan de laders, dat is gewoon aan de locale superchargers van Tesla waar de belgen maar al te graag komen laden omdat stroom thuis te duur is :-)
Vooral net na het werk of tijdens het werk, dan rijden 2 collega's telkens de tesla naar daar, uurtje later komt hij die halen en wisselen ze auto.

Er zijn zelfs zoveel laders beschikbaar dat je tijdens het rijden kan zien of er plaats is of niet en die zelfs overslaan, 4 jaar geleden, toen was er een lader te kort, nu zeker niet meer (tesla SuperChargers)

@s5zone: Als je slim abetterrouteplanner gebruikt lig je gewoon te slapen als je auto aan het laden is en tussendoor is het maximaal 20 min stoppen voor een plas stopje elke 2 uur (ik rij maximaal 2 uur / 200km, dus niet wat trip planner aangeeft, ben er zelfs vaak sneller dan verwachte laad tijden, en stop ook vroeger met laden, ik kom niet met 20% SOC aan, eerder met 5-10%)

Het enige moment op die lange trips rijden dat een brandstofwagen nog tegen een EV met goede DC charging wint is wanneer die mensen een geweldig goede blaas hebben en 3+ uur door rijden (wat dus niet gezond is!)

De reden dat je dit leest heeft een kennis ondervonden :(
"pauzeer elke twee uur minimaal 10 tot 20 minuten en ... strek de benen;"
EV of niet, stoppen elke 2 uur is belangrijk! Deed dit vroeger ook niet, na voorval kennis wel, dan denk je terug wat meer na
Tim Bracquez, [email protected], https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4155
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Ken » 18 Sep 2019, 13:56

s5zone schreef:Ik vertrek eind deze maand op autoreis naar zuid frankrijk (+- gorges du verdon) om een tweetal weken later te eindigen in bilbao/san sebastian. Hiervoor zal ik mijn tesla model 3 LR AWD gebruiken. Ik kan op mijn eerste bestemming geraken met 5x te laden.

De totale afstand is 1050km en totale laadtijd, verdeeld over 5 stops is 1 uur en 2 minuten waarvan de kortste 9 minuten is en de langste 17 minuten. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van abetterrouteplanner. Deze geeft heel veel configuratie mogelijkheden.

Vertrek: 90% geladen
Aankomst: 20% geladen
Snelheid: 133km/h

Mits 3x laden zou ik er ook geraken maar aangezien het veel langer duurt om van 0 tot 50 te laden dan van 50 tot 100, is het veel sneller meerdere keren te laden van 10 tot 40-50-60-70%. Totale geraamde kost aan brandstof: 41 euro (welke gratis is voor mij door Tesla reftreferral gebruikt te hebben)

Ik zag dat er hier een paar mensen wat meer informatie zochten ivm lange afstand en een tesla. Bij deze, als je nog vragen hebt. Shoot!


Waarom laad je bij vertrek niet tot 100% ? Zo lang dit niet vaak gebeurd bij dagdagelijks gebruik (lees : woon-werk verkeer) is dit ok. Tot 90 % is het vooral nuttig bij superchargers want de laatste 10% zijn traag, maar als je meer tijd over hebt tijdens het superchargen is het ok om tot 100% te laden als je langere afstanden moet afleggen, die 10% zijn toch snel weg :lol:

Hier al naar Parijs & Londen geweest met de Tesla model 3 AWD LR. Ben er overal geraakt met superchargen, en 1 x op de snelweg in UK een Ionity 50kW charger uitgeprobeerd op terugweg, bij wijze van test. Ging ook vrij snel.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18835
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 928 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1802 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 18 Sep 2019, 14:46

Er zijn inmiddels 4 plaatsen met ionity in België, en er zouden concrete plannen zijn voor nog 2 extra locaties : één in Limburg en één in het zuiden van de Ardennen.

Overigens meteen ook een nieuwtje : wie de Chargemap laadkaart heeft kan gratis chargen aan de laadpalen van Luminus. Deze staan vaan aan een Q8 tankstation. Uit het hoofd weet ik alvast de volgende staan:
- Kortrijk : https://nl.chargemap.com/q8-2.html
- Antwerpen : https://nl.chargemap.com/brico-noorderlaan-1.html
- Ranst (E34) : https://nl.chargemap.com/parking-ranst-noord.html
- Gembloers (E411) : https://nl.chargemap.com/q8-aische-en-r ... loers.html
- Waver (E411) : https://nl.chargemap.com/decathlon-wavre-1.html
- Gent (nabij Flanders Expo) : https://nl.chargemap.com/q8-1.html
- Lokeren : https://nl.chargemap.com/q8.html

Waarschijnlijk zijn er nog meer, dus updates mogen altijd doorkomen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + EDPnet 100/30
Telefonie = WeePee + Speakup + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti + AVM Fritzbox

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4155
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Ken » 18 Sep 2019, 16:01

krisken schreef:Waarschijnlijk zijn er nog meer, dus updates mogen altijd doorkomen :)
Die van Oostende is terug na een ongevalletje :bang:

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18835
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 928 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1802 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 18 Sep 2019, 16:50

Ah juist, die ken ik ook. Heb destijds zelfs de foto's van dat ongevalletje op chargemap geplaatst en lader buiten dienst gezet.
Oostende : https://nl.chargemap.com/q8-verenigde-n ... tende.html

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + EDPnet 100/30
Telefonie = WeePee + Speakup + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti + AVM Fritzbox

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3999
Lid geworden op: 12 Jan 2006
Bedankt: 333 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor ub4b » 25 Okt 2019, 20:42

Ik overweeg de Tesla mod 3 performance als opvolger voor de Focus RS mk3, die nu nogal duur is aan de pomp. Al de rest valt op zich mee, verzekering en jaartaks zijn niet buitensporig.

Met de Tesla nog veel zottere 0-100 tijd (scheelt bijna 2 seconden), amper nog slijtage aan remmen, en de enige echte kost zullen de banden worden. Electrisch laden is veel goedkoper dan 98 benzine.

Echter voorkant ziet er net een speelgoedauto uit en totaal niet sportief (een echte sleeper auto dus), en geen geluid meer dus ik weet niet of ik er ga aan kunnen wennen. Anderzijds kijken nu veel wandelaars en fietsers boos als ik afkom, net omwille van het vette turbo & motergeluid, en de sportieve neus van de RS.

Model S is nog sneller dan model 3, maar minder wendbaar dus voor cornering en circuit is de mod 3 beter.

Anderzijds, de ****heid is het mensen echt beu aan het maken om de switch te maken:

https://www.hln.be/auto/vlaamse-regerin ... ~aec824a3/

Anderzijds wordt de Tesla niet belast op motervermogen of inhoud, dus 500PK op een Tesla wordt niet belast zoals 500PK uit een benzinemoter

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2268
Lid geworden op: 17 Mei 2006
Twitter: jdeluyck
Locatie: Gent
Bedankt: 89 keer
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor devilkin » 25 Okt 2019, 21:37

Terecht, niet, dat het niet hetzelfde belast wordt? De vervuiling (zowel lawaaihinder als uitstoot) is niet te vergelijken.
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4155
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Ken » 27 Okt 2019, 11:08

ub4b schreef:Ik overweeg de Tesla mod 3 performance als opvolger voor de Focus RS mk3, die nu nogal duur is aan de pomp. Al de rest valt op zich mee, verzekering en jaartaks zijn niet buitensporig.
Kom eens een testritje doen met de mijne éh :wink: Is wel geen performance, maar komt er niet ver van. Had jij trouwens geen Volvo? Of ben jij die UBer niet die met muziek enz. bezig is als zelfstandige?

ub4b schreef:Met de Tesla nog veel zottere 0-100 tijd (scheelt bijna 2 seconden), amper nog slijtage aan remmen, en de enige echte kost zullen de banden worden. Electrisch laden is veel goedkoper dan 98 benzine.
't Is gewoon een droom, die werkelijkheid is.

ub4b schreef:Echter voorkant ziet er net een speelgoedauto uit en totaal niet sportief (een echte sleeper auto dus), en geen geluid meer dus ik weet niet of ik er ga aan kunnen wennen. Anderzijds kijken nu veel wandelaars en fietsers boos als ik afkom, net omwille van het vette turbo & motergeluid, en de sportieve neus van de RS.
'k Vind de voorkant van Model 3 net wel sportief, aerodynamisch enz... :lol:

ub4b schreef:Anderzijds, de ****heid is het mensen echt beu aan het maken om de switch te maken:

https://www.hln.be/auto/vlaamse-regerin ... ~aec824a3/

Als zelfstandige of vennootschap krijg je die premie al niet. Maar als je nog wil genieten van 120% aftrek, moet je die nog dit jaar bestellen.

ub4b schreef:Anderzijds wordt de Tesla niet belast op motervermogen of inhoud, dus 500PK op een Tesla wordt niet belast zoals 500PK uit een benzinemoter

100% aftrek vanaf 2020. Vanaf 2020 wordt de 120% aftrek afgeschaft en zijn kosten van een elektrische auto voor 100% aftrekbaar. Brandstofkosten worden vanaf 2020 aftrekbaar i.f.v. de gramformule. De brandstofkosten van uw elektrische wagen worden dus 100% aftrekbaar. Toegepast op ons voorbeeld bedraagt de aftrek vanaf 2020 dan € 8.000 (€ 10.000 x 80% x 100%).

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

Kenniey
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 15 Apr 2011
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Kenniey » 27 Okt 2019, 12:50

Testrit met M3 performance kan hier altijd geregeld worden ;)
M3 Performance in het blauw als daily (180km/dag).
Kosten zijn inderdaad veel lager!

R2D2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 423
Lid geworden op: 20 Aug 2015
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor R2D2 » 2 weken 4 dagen 15 uur geleden (25 Nov 2019, 21:52)

Is deze routeplanner hier al gekend?

https://abetterrouteplanner.com

Goztow
Erelid
Erelid
Berichten: 12778
Lid geworden op: 14 Nov 2006
Locatie: Brussel
Bedankt: 767 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1261 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Goztow » 2 weken 4 dagen 15 uur geleden (25 Nov 2019, 22:06)

Dit weekend een Tesla 3 gehuurd bij UFOdrive. http://www.ufodrive.com Vooreerst was ik onder de indruk van het ganse systeem van UFOdrive. Alles is volautomatisch, je komt geen mens tegen. De prijs is er ook naar: 178 € voor een dag voor 350 km, met 4 verschillende bestuurders en 0 € franchise op de verzekering.

Mijn indrukken zijn samen te vatten als: Tesla is zeker 1 of 2 stappen voor op technologisch vlak. Ik heb echter niet de "WANT NOW" factor gehad die ik eventueel verwachtte na alles wat ik gelezen had.

Iets uitgebreider:
- optrekken is indrukwekkend. We hebben even getest van 0 tot 200 km (uiteraard op privé terrein) en tot ongeveer 165 bleef hij in één ruk optrekken wat ongezien is voor een wagen in die prijsklasse
- autopilot is de beste van de klas, doch ik had misschien al iets meer verwacht. Ronde punten doet hij niet. Van vak veranderen op de autosnelweg zat er niet in. Eigenlijk was het een perfect uitgewerkte adaptive cruise control + lane assist. Ik vermoed dat dit ook iets te maken heeft met wetgeving hier, en naar ik vermoed was de gehuurde Tesla 3 niet met alles snufjes uitgerust? Wel indrukwekkend dat hij alles "ziet": alle rijvakken, ook verkeer in de tegenrichting, ook type auto's, ook verkeer voor de auto voor die van jou, ook voetgangers als ze dicht genoeg zijn (bij oversteken) ;)
- ik had eerlijk gezegd binnenin op een stillere wagen gehoopt. Er is uiteraard geen motorgeluid maar de isolatie is toch niet zo goed als mijn BMW en mijn vorige Golf sportsvan wanneer ik gewoon "cruise". Wel stiller bij het optrekken natuurlijk :)
- comfort binnenin en beenruimte zijn OK, echter niet gemaakt voor mensen van 1m85+ die zouden waarschijnlijk voor de S moeten gaan
- toch wel wat last gehad van range anxiety. Nochtans was het de long range die we gehuurd hadden. Op 106 km van 93 % naar 48 % gegaan. Dan weer gans opgeladen en de dag erna toch eens gaan superchargen om zeker toe te komen op een rit van < 250 km (hij gaf 9 % verwacht aan en dat wilden we niet riskeren). Er waren wel 3 passagiers mee, dat kan schelen. Op 15 minuutjes 25 % opgeladen aan een supercharger, met nog 20 minuten te gaan tot vol volgens het dashboard
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 08 Nov 2010
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Zorba » 2 weken 4 dagen 11 uur geleden (26 Nov 2019, 01:50)

Goztow schreef:- autopilot is de beste van de klas, doch ik had misschien al iets meer verwacht. Ronde punten doet hij niet. Van vak veranderen op de autosnelweg zat er niet in. Eigenlijk was het een perfect uitgewerkte adaptive cruise control + lane assist. Ik vermoed dat dit ook iets te maken heeft met wetgeving hier, en naar ik vermoed was de gehuurde Tesla 3 niet met alles snufjes uitgerust?


Je hebt Autopilot en je hebt Full Self Drive. Sinds de lente ongeveer is Autopilot standaard geworden, wat dus zoals je zegt eigenlijk een Traffic Aware Cruise Control met Lane Assist is. Daarbij kan je de optie Full Self Drive (met autopark en summon als extra) nemen waarbij hij zelf het veranderen van rijvak voorstelt en uitvoert na een bevestiging van de bestuurder (door een 'nag' te geven aan het stuur) en waar ook de navigatie on Autopilot inzit.
Maar inderdaad in de EU zijn er strengere regels dan in de VS, met bovendien andere verkeerssituaties, waardoor FSD nog niet echt werkt zoals het hoort. Voor dezelfde reden is Smart Summon ook nog niet beschikbaar hier.

Goztow schreef:- ik had eerlijk gezegd binnenin op een stillere wagen gehoopt. Er is uiteraard geen motorgeluid maar de isolatie is toch niet zo goed als mijn BMW en mijn vorige Golf sportsvan wanneer ik gewoon "cruise". Wel stiller bij het optrekken natuurlijk :)


Dat vind ik ook. Blijkbaar zouden ze bij wagens gebouwd na oktober van dit jaar ongeveer wel extra (geluids)isolatie aangebracht hebben met een merkbaar verschil.

Goztow schreef:- toch wel wat last gehad van range anxiety. Nochtans was het de long range die we gehuurd hadden. Op 106 km van 93 % naar 48 % gegaan. Dan weer gans opgeladen en de dag erna toch eens gaan superchargen om zeker toe te komen op een rit van < 250 km (hij gaf 9 % verwacht aan en dat wilden we niet riskeren). Er waren wel 3 passagiers mee, dat kan schelen. Op 15 minuutjes 25 % opgeladen aan een supercharger, met nog 20 minuten te gaan tot vol volgens het dashboard


Onvermijdelijk de eerste ritten. Het vraagt in elk geval meer planning maar je leert na enige tijd de voorspelling wel te vertrouwen.
edpnet VDSL XL
Mobile Vikings


Terug naar “Energie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast