Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een z plaat heeft ook te maken met de verzekering die erbij hoort en gezien de mij niet weet aan welk voertuig ze zullen hangen worden alle platen gerekend aan de pk's van het zwaarste voertuig tenzij ze zelf beperkende voorwaarden accepteren.

Van de kust tot in BXL kan je met de Telekom (DE) laadpas goedkoop laden in groot bijgaarden, Aalst en Brugge aan snelladers aan 4ct/min.

Is wel maar 50kW laders waar je +/- 45kW zal laden.
Lidl in Aalst (gratis) is een pak omrijden en ondertussen gelimiteerd tot 20kW.

Testrijden: kona en Niro, daar zijn maar een paar testvoertuigen beschikbaar die verhuizen om de x tijd van garage.
Laden op AC is voor lange ritten een hele opgave, beter is een voertuig kiezen met CSS. Zoe zal eind dit jaar ook CSS kunnen laden, nu niet.
Chademo-stekker zal in de EU niet verder uitbreiden.

Ik moet eens in mijn apps en routeplanners kijken naar hoe je info van laadpalen kan vinden. Je hebt deze van de laadpas aanbieder maar er zijn er ook die gebruik maken van de goingingelectric DB
En naast de apps heb je er ook die in een browser runnen zoals deze https://evpaths.app

Op laadpassen van Tweakers staat nu een link naar een beta waar je per paal ziet welke pas hoeveel aanrekent echter toegespitst op Duitsland en Oostenrijk met een beperkt aantal laadpassen. Men kijkt om dit verder uit te breiden.

Op laadpastop10.nl kan je info vinden van passen en hun kosten
Jullie
Laatst gewijzigd door bruma 04 maa 2019, 12:05, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vandaag de Renault Zoe kunnen testen bij garage Mahy te Gentbrugge/Ledeberg. Eén van de weinige garages (van Renault toch) die echt pro elektrisch rijden zijn. Na 4 of 5 keer een testrit te boeken via renault.be (en er niks van te horen) had ik nu een prima iemand vast. Als je uit de buurt bent en je wilt testrijden met de Renault Zoe : bel naar die garage en vraag naar Björn. Prima kerel die weet waar hij over spreekt en die niet bang is ook ook de negatieve kantjes te vernoemen!

@bruma:
1. Waar kan je laden in Groot-Bijgaarden met die Telekom pass? Daar staat bij mijn weten geen enkele lader?
2. Iemand die weet of de Lidl in Melle (Brusselsesteenweg) inmiddels ook gelimiteerd is?
3. Volgens verkoper zou er dit jaar een nieuwe wagen uitkomen, gelijkaardig aan de Zoe, maar onder een andere naam. De naam Zoe zal niet langer gebruikt worden. Hij sprak ook over een andere stekker, dus dat kan die CSS zijn waar je over spreekt dan?

Wat zijn eigenlijk de meest interessante kaarten om bij je te hebben als je voor 80 a 90% van de tijd zou laden bij EV-Point, Bluecorner en Allego?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Of... een auto bekleed met zonnepanelen: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... tieversie/

In ideale omstandigheden laadt die voor 34Km bij op 1 dag.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

krisken schreef: 1. Waar kan je laden in Groot-Bijgaarden met die Telekom pass? Daar staat bij mijn weten geen enkele lader?
Alle Allego laadpalen en dan het meeste interessante zijn de snelladers.

Trouwens, kijk eens op https://www.laadpastop10.nl/, altijd zeer interessante info.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Allego is bijna altijd 11kW, dus niet bepaald snelladen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Carrefour Keizer Karellaan 560, 1082 Berchem
Kan je terugvinden via de app charge stations van harnish
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ow, nog een nieuwe app :) Ik denk dat mn punt van wildgroei van allerhande apps wel duidelijk is. En op elke app staat er wel één laadpunt dat niet op de andere apps staat :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het wordt nog plezanter als je een publieke laadpaal effectief wil gebruiken.
Dit weekend verschillende malen geprobeerd om met een Newmotion pas te laden in Nederland.

Afbeelding
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tot hiertoe eigenlijk het meeste success gehad met plugsurfing. Wel opletten: het laden NIET starten via de app (wat bij sommige palen gaat), want dan kan je het niet stoppen... en niet ontgrendelen. Eenmaal voorgehad, half uur aan de telefoon gehangen met die gasten eer ze de paal konden resetten.

Voordeel: die laadbeurt staat totop heden nog altijd niet op m'n rekening (4 maand later)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heel de avond gezocht naar een oplossing waar ik een elektrische wagen zoals de Hyundai Ioniq of de Renault Zoe kon huren. Tientallen Nederlandse bedrijfjes die dit aanbieden, maar geen enkel Belgisch bedrijf. Triestig eigenlijk. Dus mijn zoektocht verder gezet en zo uitgekomen bij https://www.zencar.eu. Zij hebben in Brussel + omgeving, Luik en Hasselt een redelijk aantal plaatsen staan waar je een Renault Zoe, Renault Kangoo ZE of BMW I3 kan huren (https://www.zencar.eu/nl/ons-aanbod/). En dat blijkt niet eens zo super duur te zijn als je zou denken...

Renault Kangoo ZE + Renault Zoe
Per uur : 9 euro
Avond (18u tot 8u) : 29 euro
Halve dag (5 uur) : 36 euro
Per dag (24u) : 69 euro
Per weekend (vrijdag 18u tot maandag 8u) : 119 euro

BMW I3
Per uur : 13 euro
Avond (18u tot 8u) : 39 euro
Halve dag (5 uur) : 52 euro
Per dag (24u) : 89 euro
Per weekend (vrijdag 18u tot maandag 8u) : 169 euro

Je moet gewoon lid worden. Dit kost je 9.99 euro éénmalig. Echter kan je dit vermijden door tijdens je inschrijving een prepaid pack te kopen van 100, 200, 400 of 800 euro waar je dan respectievelijk 90, 170, 320 en 600 euro voor betaald. Of een pack van 50 euro waarbij de inschrijfkosten vervallen. Er is dus geen extra borg, verzekering of whatever.

ZenCar is geen traditioneel verhuurbedrijf, maar meer een autodeel bedrijf. Ik ga dus binnenkort eens die Zoe gaan huren voor een dag of een weekend en er eens een groot aantal tripjes mee doen (eens richting de kust, eens richting Nederland of Frankrijk, eens richting de Ardennen, eens naar het werk heen en terug, ...) en zien wat er zoal mogelijk is met die elektrische wagen.

Handig om te weten : bij inschrijving krijg je een lidkaart wat tegelijk je laadkaart is. Met deze laadkaart kan je laden (gratis) bij alle palen van Bluecorner en hun partnernetwerken (bvb Allego en EV Point). In het handschoenvakje zit er eveneens een kaart om gratis te parkeren bij Interparking, waar er ook vaak laadpalen te vinden zijn.

Over een goede maand zouden ze ook een station openen te Aalst overigens.

Misschien een handig iets voor mochten er nog EV twijfelaars zijn zoals ikzelf die graag willen weten wat er mogelijk is en wat niet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan ook met je eigen wagen rijden en volgende app gebruiken als eerste insteek https://www.huwig.de/en/de/2017/11/11/a ... e-anxiety/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ga ik zeker eens installeren, maar lijkt me wat vreemd hoe een app kan bijhouden waar ik ga remmen (en de batterij dus bij laad), of de airco/verwarming aan staat (en op welke stand), of de radio aan staat, of de lichten aan staan, ... ZIjn immers allemaal zaken die invloed hebben op de batterij? Zeker op beheuvelde gebieden zoals de Ardennen kan een EV nog redelijk afzien (berg omhoog) en bijladen (berg omlaag).

Bedankt voor de tip!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

krisken schreef:Ga ik zeker eens installeren, maar lijkt me wat vreemd hoe een app kan bijhouden waar ik ga remmen (en de batterij dus bij laad), of de airco/verwarming aan staat (en op welke stand), of de radio aan staat, of de lichten aan staan, ... ZIjn immers allemaal zaken die invloed hebben op de batterij? Zeker op beheuvelde gebieden zoals de Ardennen kan een EV nog redelijk afzien (berg omhoog) en bijladen (berg omlaag).

Bedankt voor de tip!
Wat ik heb gedaan is voor mijn Leaf het programma Leaf Spy Pro geïnstalleerd op mijn GSM en een OBDII dongle gekocht.
Met dit programma kan ik perfect zien hoe lang ik nog kan rijden, weg met de GOM (guess-o-meter).

Voor Renault ZE bestaat er ook zoiets, nl. CanZE; https://canze.fisch.lu/about/
Victory Not Vengeance
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb de betaalde versie geïnstalleerd, wat je enkel meer toegang geeft tot prachtig opgebouwd grafische info waar je dan ziet dat snelheid, versnellen of vertraging omhoog of omlaag, recupereren maar ook recup-loss in rekening wordt gebracht.
krisken schreef:Ga ik zeker eens installeren, maar lijkt me wat vreemd hoe een app kan bijhouden waar ik ga remmen (en de batterij dus bij laad), of de airco/verwarming aan staat (en op welke stand), of de radio aan staat, of de lichten aan staan, ... ZIjn immers allemaal zaken die invloed hebben op de batterij? Zeker op beheuvelde gebieden zoals de Ardennen kan een EV nog redelijk afzien (berg omhoog) en bijladen (berg omlaag).

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Gisteren eens met de mensen van Zencar gebeld en eens een klapke gedaan met hun over hun plannen en ideeën. Zeer interessant bedrijf met innovatieve mensen. Dus deze morgen me maar lid gemaakt en het 50 euro pack besteld (dat bespaart me meteen 9.99 euro instapkosten). En de kaart? Die werd door de zaakvoerder zelf persoonlijk afgegeven aan mijn deur! Hij moest hier - naar eigen zeggen - toch passeren. Super service dus. Van zodra het account op de website in orde is toch eens een auto reserveren en de tocht maken.

Ah en over een goede maand zou er ook een wagen zijn voor de mensen van Aalst!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Net geen 700.000 ­kilometer. Zo ver moet een elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 60 kWh en een verbruik van 20 kWh per 100 kilometer – wat in de buurt komt van een Tesla – afgelegd hebben, vooraleer hij groener wordt dan de gemiddelde benzinewagen. Althans, dat berekende professor Damien Ernst van de Universiteit van Luik voor het RTBF-programma Auto Mobile. Hij deed dat voor de camera en schreef zijn berekeningen neer.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190310_04243919
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een batterij van 60kWh komt in de buurt van een Tesla? Die mens mag zn huiswerk ns opnieuw maken :)
De Kona heeft al een batterij van 64kWh... Tesla gaat tot 100kWh. Er bestaat inderdaad Tesla's met een 60kWh batterij, maar dat was de eerste serie.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef:Net geen 700.000 ­kilometer. Zo ver moet een elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 60 kWh en een verbruik van 20 kWh per 100 kilometer – wat in de buurt komt van een Tesla – afgelegd hebben, vooraleer hij groener wordt dan de gemiddelde benzinewagen. Althans, dat berekende professor Damien Ernst van de Universiteit van Luik voor het RTBF-programma Auto Mobile. Hij deed dat voor de camera en schreef zijn berekeningen neer.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190310_04243919
Dan heb je het laatste stukje van het artikel niet gelezen. Dan maar een quote:
Conclusie: Afgaande op de beschikbare wetenschappelijke literatuur is het op zijn minst een grove overschatting dat een elektrische wagen net geen 700.000 kilometer zou moeten rijden om ‘groener’ te worden dan een benzine- of dieselwagen. Een herberekening op basis van de meer correcte parameters komt uit op afstanden van minder dan 100.000 kilometer. We beoordelen de stelling daarom als niet waar.
Wat in dit onderzoek niet mee verrekend zit is de ontginning van Lithium en Cobalt, dat is een groot nadeel aan dit 'artikel' vind ik persoonlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat weet Ernst zelf ook: als een wagen alleen zou rijden op elektriciteit afkomstig uit hernieuwbare bronnen, wordt het plaatje helemaal anders. Dan zou de elektrische wagen al na 30.000 tot 40.000 kilometer ‘groener’ zijn dan een benzine- of dieselwagen, leidt hij af uit zijn berekeningen.
Iemand die nood had aan wat persaandacht zeker?
Wat een zeveraar.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Na alle kritiek heeft hij zijn cijfers al bijgestuurd
Onderzoeker nuanceert claim dat EV pas ... eauto.html
Enkel nog even rekenen met eigen PV stroom en je komt nog lager uit, veel lager.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:Net geen 700.000 ­kilometer. Zo ver moet een elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 60 kWh en een verbruik van 20 kWh per 100 kilometer – wat in de buurt komt van een Tesla – afgelegd hebben, vooraleer hij groener wordt dan de gemiddelde benzinewagen. Althans, dat berekende professor Damien Ernst van de Universiteit van Luik voor het RTBF-programma Auto Mobile. Hij deed dat voor de camera en schreef zijn berekeningen neer.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190310_04243919
Dat is nu typisch, als je tweakers quote doe je dit ook, je haalt er gewoon het stukje uit dat in je kraam past en de rest (in de meeste gevallen het belangrijkste) negeer je maar even.

En als het dan ontkracht wordt, dan hul je je in stilzwijgen...

Dat is gewoon FUD verspreiden.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bruma schreef:Enkel nog even rekenen met eigen PV stroom en je komt nog lager uit, veel lager.
Want je eigen PV installatie is CO2 neutraal... je vergeet hier voor het gemak ook even dat ze uit China komen en welk vervuilend proces nodig was om ze te maken :bang:
Nob schreef:Dat is nu typisch, als je tweakers quote doe je dit ook, je haalt er gewoon het stukje uit dat in je kraam past en de rest (in de meeste gevallen het belangrijkste) negeer je maar even.
Het "stukje" dat ik er volgens jou uithaal is STEEDS de eerste paragraaf... je ziet volgens mij teveel naar de X-files :roll:

Trouwens je moet mij niet aanvallen... ga klagen bij de professor en de universiteit van Luik... het zijn hun bevindingen.

Toch raar dat je alleen mag vermelden wat in het klimaatkamp past ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bende f*** kleine kinders, stop toch eens met continu op elkaars nek zitten en jullie persoonlijke vetes in elk topic op te rakelen. Jullie zijn allen, stuk voor stuk, waardevolle bijdragers aan diverse topics. Waarom moeten jullie dan altijd persé op de kap van een ander zitten? Dit heeft geen enkel nut, en het enige resultaat dat je zal hebben is dat mensen wegblijven uit dit forum. En geen leden ... is geen forum.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
bruma schreef:Enkel nog even rekenen met eigen PV stroom en je komt nog lager uit, veel lager.
Want je eigen PV installatie is CO2 neutraal... je vergeet hier voor het gemak ook even dat ze uit China komen en welk vervuilend proces nodig was om ze te maken :bang:
Ik heb me op volgend artikel gebaseerd om te staven dat met eigen PV stroom je nog bij een veel lager aantal km uitkomt gezien het verschil in CO2 mix van EU stroom en deze van je eigen panelen.
Maar indien we dit soort dingen steeds meer en meer in twijfel trekken of liever we iedere keer de bron moeten herhalen dan kunnen de posts niet meer op 1 pagina
https://www.lowtechmagazine.be/2008/03/ ... -kant.html

En als ik me niet vergis was er vorige vrijdag, meteen na publicatie maar voor de grote protestgolf, al een bijsturing van zijn cijfer (maar bleef hij bij zijn bijna 700000km)
https://www.hln.be/auto/-elektrische-au ... ~af0b821f/
Indien hij zijn cijfers nu bijgestuurd heeft, omwille van de grote protestgolf, dan zal dit voor 100% groene stroom ook nog eens bijgestuurd moeten worden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

1+1=2 hebben ze me altijd geleerd.
Hoe slimmer ze zijn, hoe slechter ze kunnen tellen blijkbaar...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Bende f*** kleine kinders
Ow... wie zijn hier de kinderen... ik heb gewoon een onderzoek gepost van een professor van een Belgische universiteit... niet meer dan dat.
cyberbozzo schreef:Wat in dit onderzoek niet mee verrekend zit is de ontginning van Lithium en Cobalt, dat is een groot nadeel aan dit 'artikel' vind ik persoonlijk.
Toch wel want één van de grote factoren is de productie van de batterij... met groenere energie gaan rijden zal het cijfer dan ook maar gedeeltelijk gaan beïnvloeden (en als we straks onze kerncentrales uitschakelen en we vuile energie uit Duitsland gaan importeren dan gaat die energie er zeker niet groener op worden).
bruma schreef:Ik heb me op volgend artikel gebaseerd om te staven dat met eigen PV stroom je nog bij een veel lager aantal km uitkomt gezien het verschil in CO2 mix van EU stroom en deze van je eigen panelen.
Maar indien we dit soort dingen steeds meer en meer in twijfel trekken of liever we iedere keer de bron moeten herhalen dan kunnen de posts niet meer op 1 pagina https://www.lowtechmagazine.be/2008/03/ ... -kant.html


Raar dat je een link post die jezelf tegenspreekt ?
heist_175 schreef:Wat een zeveraar.
Een professor die zegt dat de wereld vergaat is een held, iemand die er kritischer tegenaan kijkt is een zeveraar :roll:

Blijkbaar is hier maar één visie/mening toegelaten ?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:Het "stukje" dat ik er volgens jou uithaal is STEEDS de eerste paragraaf... je ziet volgens mij teveel naar de X-files
Yeah right, bij je tweakers post, was het een reactie van een gebruiker die in je kraam paste en zeker niet de eerste paragraaf.
Geef dat toch eens gewoon toe, maar daar ben jij het type persoon niet voor precies.
r2504 schreef:Toch raar dat je alleen mag vermelden wat in het klimaatkamp past ?
Neen, je mag jij zetten wat je wil, maar verwijzen naar zaken die direct ontkracht zijn, haalt jouw geloofwaardigheid wel onderuit natuurlijk.

@Goztow

Je moet Krisken zijn reactie niet liken, je moet ingrijpen als er iemand in het EV rijder topic iets post dat met het klimaat te maken heeft (en dan nog pertinent onwaar is) en verder geen bijdrage levert aan het EV topic. Maar aan de heilige R2504 durven we niet raken natuurlijk.
krisken schreef:Waarom moeten jullie dan altijd persé op de kap van een ander zitten?
Dus als iemand iets post dat onwaar is, dan moet je dit vooral niet melden. Dan zijn we goed bezig natuurlijk. :bang:

Maar dit kleine kind heeft het ondertussen wel wat gehad met discussiëren op het internet.
Ik laat mij natuurlijk wel iedere keer vangen als ik zaken lees waar mijn haar van recht gaat staan.

Misschien moet ik mijn account maar beter (laten? want zelf vind ik niet hoe) laten deleten. Want uiteindelijk kost dit allemaal veel tijd en voor wat?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Wat een zeveraar.
Een professor die zegt dat de wereld vergaat is een held, iemand die er kritischer tegenaan kijkt is een zeveraar :roll:
Blijkbaar is hier maar één visie/mening toegelaten ?
Een professor die moedwillig verkeerde data gebruikt is een zeveraar.
Dat heeft niets met mening/visie te maken hé.

Als Tommelein beweert dat zonnepanelen een TVT hebben van 7jaar en de cijfers bewijzen dat het vlot 15 jaar of meer is, is Tommelein ook een zeveraar, ondanks het feit dat zonnepanelen wél passen in de milieu/klimaatdiscussie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Yeah right, bij je tweakers post, was het een reactie van een gebruiker die in je kraam paste en zeker niet de eerste paragraaf.
Geef dat toch eens gewoon toe, maar daar ben jij het type persoon niet voor precies.
Ik weet niet over welke Tweakers post je het hebt dus ik kan er niet meteen over oordelen. Trouwens als ik links post zijn dit voor 95% artikels van krantensites of artikels op websites zoals Tweakers en daar respecteer ik steeds het quote recht door louter de eerste paragraaf te posten... maar blijkbaar spit jij iedere post van mij uit en heb je er precies één gevonden waar dit niet zo was.
Nob schreef:Neen, je mag jij zetten wat je wil, maar verwijzen naar zaken die direct ontkracht zijn, haalt jouw geloofwaardigheid wel onderuit natuurlijk.
Wat heeft mijn geloofwaardigheid te maken met wat een professor schrijft... ik zie de link niet.
Nob schreef:als er iemand in het EV rijder topic iets post dat met het klimaat te maken heeft (en dan nog pertinent onwaar is)
Straks ga je nog vertellen dat het totaal niet on-topic was :roll:
Nob schreef:Maar aan de heilige R2504 durven we niet raken natuurlijk.
Gaan we calimero spelen... wees eens een volwassen vent verdomme !
Nob schreef:Dus als iemand iets post dat onwaar is, dan moet je dit vooral niet melden.
Gelukkig heb jij altijd de waarheid in pacht :roll:
Nob schreef:Misschien moet ik mijn account maar beter (laten? want zelf vind ik niet hoe) laten deleten.
Als je het gevonden hebt laat het me dan weten...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:32, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tim.Bracquez schreef:Maar inderdaad sommige zouden gewoon even een weekje een ban moeten krijgen.
Ik kan me al inbeelden wie dat dan moet zijn... tegenwind krijgen is niet fijn.
Tim.Bracquez schreef:Niet alles is perfect aan het EV rijden, maar fuel-rijden nog minder.
Daar gaat het toch niet over... een professor heeft hier getracht (en sommige cijfers zijn discutabel afhankelijk van de herkomst van energie) aan te geven dat we ons niet mogen blindstaren op alles wat elektrisch is plots de heilige graal is. We moeten kritisch durven zijn en bekijken naar iedere factor; grondstoffen, batterijen, productie proces, herkomst van energie, …

Maar oh-wee als we kritisch kijken naar iets...
Tim.Bracquez schreef:Ik heb nu een trip gepland van 2823 KM en ga 3 uur en 19 min op de auto moeten wachten om te laden, dit op een trip van 27uur en 19 min.
Een Tesla Model S doet 594 km op een volle lading (ideale cijfers)… 2823 km vraagt dus 4.75 volle ladingen die aan een Supercharger 1u25 in beslag nemen... totale laadtijd bedraagt dus volgens mij meer dan 6 uur ? Of je gaat ervan uit dat je slechts laad voor 80% wat met een Supercharger zo'n 30 minuten duurt... in dat geval heb je 6 laadbeurten nodig en ben je 3u kwijt.

Mooi dus al zie ik niet in wat dit met het artikel van de professor te maken heeft ?
Tim.Bracquez schreef:In een EV gaan er veel grondstoffen, correct.
Maar een artikel posten dat aangeeft dat deze een enorme rol spelen in het al of niet groen zijn van een EV wagen is een schande ?
Tim.Bracquez schreef:Stop met de denken dat dingen opbranden en laten verdwijnen goed is.
Heb ik dat dan ergens geschreven ?

Ik heb de indruk dat sommige mensen hier zo fanatiek zijn dat ieder kritisch punt dat iemand vermeld precies een aanslag is op hun leven.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@r2504: Stop eens met denken dat dit over jou gaat, kap een koude emmer water over je hoofd en koel even af.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Ik heb de indruk dat sommige mensen hier zo fanatiek zijn dat ieder kritisch punt dat iemand vermeld precies een aanslag is op hun leven.
Maar foutieve cijfers gebruiken kan je toch niet "kritisch" noemen?
Dat is gewoon onzin.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Maar foutieve cijfers gebruiken kan je toch niet "kritisch" noemen?
Cijfers die hij zelf uit andere wetenschappelijke artikels heeft genomen... en niet altijd correct schalen (er zijn namelijk zoveel factoren). Om ze dan meteen maar foutief te noemen is toch wat kort door de bocht lijkt me... technologie evolueert nu eenmaal, cijfers van gisteren zijn vaak morgen dus reeds foutief.

Als ik de correctie lees op Tweakers dan lijkt de eindconclusie nog steeds...
Echter, op basis van alle nieuwe aannames, ligt dit kilometeraantal tussen de 67.226 en 151.259km.
Ik denk dat iedereen genoeg voorbeelden heeft in de familie van mensen die met hun auto nooit aan dergelijk aantal kilometers komen !
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Die mensen zullen dan ook wel zeker toekomen met een auto met een 25KWh batterij om rond de kerktoren te blijven?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Net zoals iemand uit de buurt hier... de vrouw rijdt met een...
2018_Ram_1500_DT_BlueJellybean.jpg.image.500.jpg
… rond de kerk omdat ze zich niet veilig voelt in een kleine auto.

Niet iedereen is even rationeel.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Maar foutieve cijfers gebruiken kan je toch niet "kritisch" noemen?
Cijfers die hij zelf uit andere wetenschappelijke artikels heeft genomen... en niet altijd correct schalen (er zijn namelijk zoveel factoren). Om ze dan meteen maar foutief te noemen is toch wat kort door de bocht lijkt me... technologie evolueert nu eenmaal, cijfers van gisteren zijn vaak morgen dus reeds foutief.!
Als je vandaag een analyse maakt met cijfers van eergisteren, ben je niet goed bezig.
De prijs van batterijen (€/kWh) evolueert ook constant, een TCO van enkele jaren geleden zal nu minstens geüpdate moeten worden.
In zijn berekening zitten twee cruciale elementen. Het eerste is de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie van de batterij. Voor een batterij van 60 kWh rekent Ernst op een uitstoot van 18.696 kilogram CO2, goed voor gemiddeld 312 kilogram per kWh.

In de bestaande wetenschappelijke literatuur komt het cijfer van 312 inderdaad voor, bevestigt Auke Hoekstra, onderzoeker aan de TU Eindhoven en gespecialiseerd in elektrische mobiliteit. ‘Maar het is een flinke uitschieter. Neem je het gemiddelde van alle studies, dan kom je op minder dan de helft ervan. De meest recente betrouwbare studie heeft het over slechts 106 kilogram CO2 per kWh.’
De conclusie van Ernst dat een elektrische wagen eigenlijk nooit zo ver kan rijden dat hij groener is dan een wagen met verbrandingsmotor, gaat in tegen zowat alle bestaande wetenschappelijke literatuur. Een rapport van het Europese Milieuagentschap concludeerde vorig jaar nog dat de uitstoot van broeikasgassen bij de productie van de elektrische auto’s ‘meer dan gecompenseerd wordt door de lagere uitstoot per afgelegde kilometer’.
Dus kritische stemmen: ja, graag.
Andere invalshoeken: ja, graag.
Maar dan ook graag met relevante cijfers.

@rationele auto's
Mijn buurman heeft een (stokoude) A6 berline 2liter. Totaal overbodig om 1 keer per week naar de kerk te rijden :).
Dat zal bij EV's heus niet anders zijn, verwacht ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als je vandaag een analyse maakt met cijfers van eergisteren, ben je niet goed bezig.
Dan moet je ook toegeven dat veel van de klimaatcijfers (die het doemdenken ondersteunen) ook natte vinger werk zijn.

We kunnen amper voorspellen welk weer het volgende week zal zijn maar we gaan wel voorspellen met hoeveel graden (zelfs na de komma) de aarde zal opwarmen binnen 50 a 100 jaar.
De conclusie van Ernst dat een elektrische wagen eigenlijk nooit zo ver kan rijden dat hij groener is dan een wagen met verbrandingsmotor, gaat in tegen zowat alle bestaande wetenschappelijke literatuur. Een rapport van het Europese Milieuagentschap concludeerde vorig jaar nog dat de uitstoot van broeikasgassen bij de productie van de elektrische auto’s ‘meer dan gecompenseerd wordt door de lagere uitstoot per afgelegde kilometer’.
Een belangrijk punt is "kan rijden" versus "zal rijden"... we leven in een consumptie maatschappij waar prima werkende dingen (van smartphone tot auto) worden gedumped omdat we graag iets anders hebben.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

@fusa / Tim

Ik zit nu al een tijdje te kijken naar de goedkoopst mogelijke EV. Dit is voor mijn behoeften de Renault Zoe welke mij, inclusief overheidspremie, een goeie 23000 euro zou kosten. Dat is 6000 euro meer dan mijn fossilcar een goeie 6 jaar geleden. Die fossilcar heeft nu een goeie 200000km op de teller staan. Even 23000 euro kan ik zo meteen niet uit mn zakken schudden. Als we dan kijken naar een financiering zou dit op een goeie 425 euro (dacht ik). Als ik dan nog de huur van de batterij er bij tel (100 euro per maand met wat ik bereken) dan komt dit neer op 525 euro per maand. En dat is - voor mijn portefeuille - toch wel wat teveel op dit moment. Hoewel de Zoe een vrij leuke stadsauto is...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”