Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

wel een vreemde vaststelling: (vrijwel) niemand koopt zich een camionette als voertuig omdat hij/zij 1x per jaar iets groots dient te vervoeren. Huren is in dat geval nooit een issue. Maar als het gaat om 1x per jaar met de wagen op vakantie te gaan, willen we wel een wagen die voor die ene keer de volledige actieradius heeft, terwijl we voor de 99% andere keren woon-werk of de winkel met een actieradius van een el. wagen meer dan voldoende hebben. M.a.w. een wagen huren voor die ene keer dat we wel 1000km of meer dienen te rijden blijkt vreemd genoeg not done?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

als ik 1x een camionette (of verhuiswagen) wil huren kost me dat 100 euro. Als ik dat 10x doe op 10 jaar kost me dat 1000 euro.
en die verhuis is echt wel gedaan op 1 dag.

als ik 1x gedurende 2 weken naar benidorm wil ; met een gehuurde auto dan kost me dat 1000 euro. Op 10 jaar is dat 10.000 euro. bovenop de al forse meerprijs van een EV tov een Benzine.
(en neen: ik kan die benzine wagen niet zonder meer enkel voor de heen en de terugrit huren, dat is nog veel complexer plus ik heb er dan ginder gene)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Na een paar reviews te hebben bekeken van de Polestar 2:

- Tesla mod 3 rijdt iets beter en is zeker 1s sneller, maar interieur staat mij totaal niet aan
- Tesla mist een km/u scherm in het directe zicht door centraal scherm, en de controls en cockpit zijn nogal spartaans
- neus Tesla mod3 vind ik speelgoed look
- Polestar ziet er gewoon veel meer high-end en premium uit dan Tesla mod 3
- range Polestar 2 is vergelijkbaar met Tesla en met de Long range Mustang E
- echter de Mustang-E is veel trager, 0-100 in 7s voor electrisch is gewoon traag

Echter voor een daily hoef ik ook niet de snelste EV te hebben, dus ik denk dat indien het een electrische gaat worden, het de Polestar 2 met evt performanc pack gaat worden. Enig vervelend aspect is dat je de dempers niet zelf kan verzetten, met mijn KW DDC set kan ik dat nu wel, en bij Polestar moet je telkens naar de dealer gaan. Maar voor zulke zaken ga ik naar Kean suspensions, die doen niet anders. Kost wat maar de huidige daily rijdt veel beter met een high-end DDC schroefset.

Ik hoop dat er meer concurrenten komen voor de Tesla Mod 3, Mustang-E en Polestar 2 - dat zou voor de prijs wel goed zijn.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

flupke19 schreef: M.a.w. een wagen huren voor die ene keer dat we wel 1000km of meer dienen te rijden blijkt vreemd genoeg not done?
'The American way' is dan eerder vliegtuig gebruiken en ter plaatse huren. Misschien hier ook oplossing maar logistiek is dat wel lastiger (oa taal & wetgeving). Bij de grotere stations/luchthavens zijn er wel de bekende verhuurders en kan je met engels waarschijnlijk wel terecht. Is wel hele aanpassing, paar weken terug trein met een familie richting De Panne en in Tienen was het nieuwe van treinreizen er al wel af :lol: Dan ook nog eens de stress van een wagen met plek en kinderzitjes, papierwerk en hotel zoeken bij verdere reizen. Je begrijpt dat morfine in hoestsiroop voor kinderen ooit aanvaardbaar was :wink: Met volwassenen of oudere kinderen waarschijnlijk iets doenbaarder.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wat mij interesseert is hoe het zelfstandig rijden van de polestar tov de model 3 presteert.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

tien schreef:'The American way' is dan eerder vliegtuig gebruiken en ter plaatse huren. Misschien hier ook oplossing maar logistiek is dat wel lastiger (oa taal & wetgeving). Bij de grotere stations/luchthavens zijn er wel de bekende verhuurders en kan je met engels waarschijnlijk wel terecht.
Niets aan gelegen. Bij de "groten" no prob, online boeken, bureau in de luchthaven of shuttle busje naar verhuurlocatie. Papier tekenen, gereedliggende enveloppe met sleutel aannemen, auto zoeken op parking (plaats B27.... ), auto zorgvuldig bekijken en foto's nemen van alle(!) beschadigingen/krasjes en vergelijken met schade formulier. Eventueel terug naar bureel om extra schade te melden, instappen en wegwezen. We huren sinds 1986 auto's op vakantie op alle continenten en zelfs zonder "communicatie" in Japan lukte dat allemaal perfect. Gehuurd van de groten en van lokale bedrijfjes, van Toyota Yaris tot Landrover, links en rechts rijden, westers schrift, Japans, Arabisch op de borden....
Ik hoop dat we bij een volgende reis, als het weer mag/kan toch eens een elektrische wagen kunnen huren (aan een deftige prijs).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ufodrive doet dat hé.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

tien schreef:
flupke19 schreef: M.a.w. een wagen huren voor die ene keer dat we wel 1000km of meer dienen te rijden blijkt vreemd genoeg not done?
'The American way' is dan eerder vliegtuig gebruiken en ter plaatse huren. Misschien hier ook oplossing maar logistiek is dat wel lastiger (oa taal & wetgeving). Bij de grotere stations/luchthavens zijn er wel de bekende verhuurders en kan je met engels waarschijnlijk wel terecht. Is wel hele aanpassing, paar weken terug trein met een familie richting De Panne en in Tienen was het nieuwe van treinreizen er al wel af :lol: Dan ook nog eens de stress van een wagen met plek en kinderzitjes, papierwerk en hotel zoeken bij verdere reizen. Je begrijpt dat morfine in hoestsiroop voor kinderen ooit aanvaardbaar was :wink: Met volwassenen of oudere kinderen waarschijnlijk iets doenbaarder.
Dat is nogal kostelijk aan extra gewicht op de vlieger.
De caravan weegt leeg al 780kg en het volume is ook niet mis.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

cadsite schreef: Dat is nogal kostelijk aan extra gewicht op de vlieger.
De caravan weegt leeg al 780kg en het volume is ook niet mis.
Zelfs de hindenburg had auto van passagier aan boord :lol: (het prijskaartje was echter wel wat anders) Misschien niet de beste referentie...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

ub4b schreef:Na een paar reviews te hebben bekeken van de Polestar 2:

- Tesla mod 3 rijdt iets beter en is zeker 1s sneller, maar interieur staat mij totaal niet aan
- Tesla mist een km/u scherm in het directe zicht door centraal scherm, en de controls en cockpit zijn nogal spartaans
- neus Tesla mod3 vind ik speelgoed look
- Polestar ziet er gewoon veel meer high-end en premium uit dan Tesla mod 3
- range Polestar 2 is vergelijkbaar met Tesla en met de Long range Mustang E
- echter de Mustang-E is veel trager, 0-100 in 7s voor electrisch is gewoon traag

Echter voor een daily hoef ik ook niet de snelste EV te hebben, dus ik denk dat indien het een electrische gaat worden, het de Polestar 2 met evt performanc pack gaat worden. Enig vervelend aspect is dat je de dempers niet zelf kan verzetten, met mijn KW DDC set kan ik dat nu wel, en bij Polestar moet je telkens naar de dealer gaan. Maar voor zulke zaken ga ik naar Kean suspensions, die doen niet anders. Kost wat maar de huidige daily rijdt veel beter met een high-end DDC schroefset.

Ik hoop dat er meer concurrenten komen voor de Tesla Mod 3, Mustang-E en Polestar 2 - dat zou voor de prijs wel goed zijn.
Je hebt enkel een krik nodig om de dempers te verzetten :). Ik denk eerlijk gezegd dat het performance pack op de Polestar z'n geld niet echt waard is. Die 0-100 tijden allemaal goed en wel maar het blijven allemaal zeer zware auto's waar je nooit echt sportief met kan rijden.
Wel nog een leuke test gezien waar ze een remtest deden, Model 3 vs Polestar. De Model 3 z'n remmen waren volledig aan het faden na 1 noodstop. De Polestar kon blijven gaan. Véél belangrijker dan een paar tienden sneller te zijn (op papier, want in de praktijk lijkt de Polestar betere tijden te halen dan geclaimd). Moet wel gezegd worden: dat was met de performance pack remmen.

Mijn auto op de firma is volgend jaar ook afgeschreven en ben ook serieus aan het kijken naar iets EV voor volgend jaar. Polestar 2 ziet er inderdaad wel leuk uit. Tesla 3 zal het hoogst waarschijnlijk wel worden (of een S, naargelang financiering scheelt dat eigenlijk niet enorm per maand) en dat enkel en alleen door het supercharger netwerk.. Dat is gewoon een fantastische usp. Grote minpunt is het hopeloze interieur van de Model 3.

Aan de andere kant, met het aantal KM's dat ik doe haal ik nooit of te nimmer de kost eruit van een EV. TCO is gewoon veel te hoog. Maar het is een leuk hebbeding :)
Als de corona weer wat minder is dan is het tijd voor wat testritjes in te plannen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1987
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 107 keer

Wouter van Autoblog haalt het performance pack aan:
Autovisie review van Polestar 2
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Wat ben ik blij van mijn Tesla Model 3 Long Range, heb 'm sinds april 2019.

De enige issues die ik had waren :
- Wat water in de koffer bij hevige regen.
- De aero wieldoppen die 'ongemerkt' wegvliegen bij hogere snelheden.
- M'n ramen die random een beetje open gingen op 3 verschillende willekeurige momenten (gelukkig geen regenweer) :bang:

Ok het interieur en smaken verschillen weliswaar voor iedereen, maar het minimalisme van Tesla vind ik wel wat hebben. Veel rustgevender dan al die knopjes die je overal kan vinden in een klassieke wagen.
- Tesla mist een km/u scherm in het directe zicht door centraal scherm, en de controls en cockpit zijn nogal spartaans
Na meer dan een jaar met Model 3 te rijden, en ertussen soms ook andere wagens, kan ik zeggen dat dit absoluut geen issue is.
Het is kwestie van gewoontes... Net als de verdwenen Blackberry met keyboard, en maar zagen dat men deed over het keyboard die uit smartphoneland verdween...
- neus Tesla mod3 vind ik speelgoed look
Nogmaals, smaken verschillen. Een speelgoed gevoel krijg ik er alvast niet van, en de vele wandelende mensen aan de kust die stoppen om ernaar te kijken precies ook niet, net als de andere bestuurders die wel eens een kijkje nemen aan de rode lichten :eek: :-D
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ken schreef:
- Tesla mist een km/u scherm in het directe zicht door centraal scherm, en de controls en cockpit zijn nogal spartaans
Na meer dan een jaar met Model 3 te rijden, en ertussen soms ook andere wagens, kan ik zeggen dat dit absoluut geen issue is.
Het is kwestie van gewoontes... Net als de verdwenen Blackberry met keyboard, en maar zagen dat men deed over het keyboard die uit smartphoneland verdween...
Ik mis mijn desire Z nog iedere dag hoor... :oops:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Naar aanleiding van een kleine uitdaging (een EV groep op facebook) heb ik ook even een toertje samengesteld met Lidl filialen waar een charger aanwezig is. En ja, aangezien ik toch overal moet stoppen, kan ik evengoed eens die Lidl binnenspringen om iets te kopen.

Contact met Lidl is reeds in orde : ze zijn zelfs enthousiast over het idee, en willen hier zelfs via sociale media wat promotie voor maken!
Omwille van beperkingen binnen Google Maps (je kan maar een beperkt aantal stops ingeven), heb ik de route in 2 gesplitst.

Wat denken jullie hiervan? Ik weet/besef dat zoveel chargestops waarschijnlijk niet nodig zullen zijn, maar better safe then sorry hé :-D

https://goo.gl/maps/qfrx1eGiWoP4hnT96
Rijtijd : 7u
Afstand : 500km
Lidl Melle Brusselsesteenweg 73, Melle
Lidl Zelzate Maïsstraat 2, Zelzate
Lidl Maldegem Koning Leopoldlaan 79, Maldegem
Lidl Middelkerke Oostendelaan, Middelkerke
Lidl Wervik Menenstraat 142, Wervik
Lidl Frameries Rue Joseph Dufrane 74, Frameries
Lidl Beauraing Rue de Rochefort 69, Beauraing
Lidl Neufchateau Chaussée de Recogne 10, Neufchâteau
Lidl Arlon Rue de l'Hydrion 117, Arlon

https://goo.gl/maps/xckANymzJfLDnR2y8
Rijtijd : 6u30
Afstand : 450km
Lidl Arlon Rue de l'Hydrion 117, Arlon
Lidl Spa Avenue Reine Astrid 242, Spa
Lidl Haccourt Avenue Libert Froidmont 47, Oupeye
Lidl Maaseik Maastrichtersteenweg 38, Maaseik
Lidl Oud Turnhout Steenweg op Mol 89, Oud-Turnhout
Lidl Kapellen Antwerpsesteenweg 280/288, Kapellen
Lidl St Niklaas Lamstraat 1, Sint-Niklaas
Lidl Lede Gentsesteenweg 6, Erpe-Mere

De eerste keer zou die toer gereden worden met een Renault Zoe ZE50. En de toer met de ZE40 variant is ook reeds geregeld! Vooral die laatste gaat spannend zijn : enkel type 2 (dus geen CCS) en dus maximaal 22kW laden!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoe werkt dat eigenlijk bij Lidl, mag je gewoon laden of moet je een gratis laadpasje hebben?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ken schreef:
De enige issues die ik had waren :
- Wat water in de koffer bij hevige regen.
- De aero wieldoppen die 'ongemerkt' wegvliegen bij hogere snelheden.
- M'n ramen die random een beetje open gingen op 3 verschillende willekeurige momenten (gelukkig geen regenweer) :bang:
De enige issues? :roll:
Ik zou niet blij zijn als mijn auto van +30K zo issues had, zelfs niet met een +10K auto.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1987
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 107 keer

Is wel bekend dat de kwaliteit van Telsa's een groot nadeel is.
https://www.theverge.com/2020/6/25/2130 ... ity-survey
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Goh hij staat net onder Audi... Niet echt een merk dat ik van lage kwaliteit beschouw.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Block schreef:Hoe werkt dat eigenlijk bij Lidl, mag je gewoon laden of moet je een gratis laadpasje hebben?
Prise in auto steken, op "start" duwen op scherm, done & done :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

In NL moet je wel een laadpas vragen in de winkel, anders gaan die NL's gratis laden zonder aankopen te doen
krisken schreef:
Block schreef:Hoe werkt dat eigenlijk bij Lidl, mag je gewoon laden of moet je een gratis laadpasje hebben?
Prise in auto steken, op "start" duwen op scherm, done & done :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef: De eerste keer zou die toer gereden worden met een Renault Zoe ZE50. En de toer met de ZE40 variant is ook reeds geregeld! Vooral die laatste gaat spannend zijn : enkel type 2 (dus geen CCS) en dus maximaal 22kW laden!
Is dat er zo eentje waar je de batterij verplicht moet huren?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je kan kiezen voor b-rent en b-buy. Niet verplicht dus.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat is knap van Lidl. Al die betaalpassen/aanmeldpassen wordt nog een ramp. :beerchug:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

bruma schreef:In NL moet je wel een laadpas vragen in de winkel, anders gaan die NL's gratis laden zonder aankopen te doen
krisken schreef:
Block schreef:Hoe werkt dat eigenlijk bij Lidl, mag je gewoon laden of moet je een gratis laadpasje hebben?
Prise in auto steken, op "start" duwen op scherm, done & done :)
Waar ik op zich niets op tegen heb.
Staat hier regelmatig iemand te laden voor uren aan de Lidl hier...

Maar ik heb dit nog niet tegengekomen in NL dat dit daar zou moeten...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het zijn gelukkig uitzonderingen. In het Brusselse parkeren ze regelmatig voor de Lidl tot de wagen opgeladen is (elektrische taxi's). Bijzonder vervelend en heel storend maar tja...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ook meegemaakt (in Brugge dan).
Nog geen minuut geparkeerd aan een laadpaal (geen lidl paal, dus eentje waar het "toegelaten" is om gewoon te laden en in je wagen te blijven) en de stekker ingestoken.
Kwam er een taxi naast me staan, kloppen op de ruit, en agressief zeggen "ik moet laden".
Vriendelijk gezegd: wij ook, en we zijn hier nog maar net.
Met schurende banden is hij dan weggereden...

En dat vind ik dan het ergste van allemaal: die taxi's vragen geld voor brandstof/elektriciteit, maar zoeken wel de gratis laadpalen op.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt helemaal, is ook bij diverse laadpalen van Ikea. In het Antwerpse zie je zelfs Tesla's (meestal S) rond rijden die gratis laden. Hoewel dit ook niet mag.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hoeveel zie je er niet gratis laden in centerparcs, Roompot, landal,....
Allemaal geparkeerd voor langere tijd aan de huisjes, wat niet toegelaten is, maar wel uitgebreid gebruik van wordt gemaakt. Ergerlijk ifv de kinderen die dus extra moeten opletten (amper geluid bij het aanrijden, overal te onpas geparkeerd)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De meeste ev's hebben inmiddels wel een geluidje onder de 30km/u hoor.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

axs schreef:Hoeveel zie je er niet gratis laden in centerparcs, Roompot, landal,....
De centerparcs waar ik al geweest ben, sinds ik een EV heb, heeft een gratis laadpaal (De Eemhof).
Geen referentie voor andere parken weliswaar, maar ik vond dat wel ideaal.

Meestal moet je het zelfs niet proberen om met de wagen het domein op te rijden, tenzij men de laatste jaren daarin serieus soepel geworden is?
Thans niet met C en Landal, Roompot heb ik geen ervaring mee.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Zij met een EV hier. Wat betaling jullie zo gemiddeld aan publieke laadpalen? Ik ben wat research aan het doen als je zo kijk zit je toch makkelijk aan 35-40c/kWh. Aan zo'n prijzen ben ja toch altijd (veel) duurder af dan een zuinige benzine of zeker hybride. En dan spreek ik niet over de prijzen die men aan (niet-Tesla) fastchargers vraagt.

Stel je heb een gewone auto die 6 liter/100km doet aan snelwegsnelheden (ik neem snelweg, want in de stad moet je eigenlijk gewoon de fiets nemen ipv de auto, oneindig veel efficiënter). Stel dat benzine €1,25 per liter kost dan kost 100km rijden u €7,5.
Stel tegelijk dat je EV 230Wh/km doet op de snelweg (lijkt me niet onrealistisch in kouder weer, 120/130kmh) dan verbruik je 23kWh/100km aan pakweg 35 cent dan betaal je daar €8,05/100km voor.

Mijn conclusie is dan, zelfs als je thuis kan laden aan ±26 cent (pakweg €6/100km), dat het eigenlijk amper de moeite (van een financieel standpunt, ecologisch is iets anders) is, zeker als je dan een plug in hybride kan kopen die ook gewoon 100% aftrekbaar is. Want, de meerkost voor een EV blijft significant. De TCO makes no sense in realiteit, of mis ik iets (ik spreek hier vanuit standpunt van een zelfstandige met vennootschap)? De rentabiliteit gaat eraan door onze energieprijzen.

Enkel als je altijd thuis kan laden met excess zonne-energie lijkt het mij financieel moeite.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

powaq schreef: Mijn conclusie is dan, zelfs als je thuis kan laden aan ±26 cent (pakweg €6/100km), dat het eigenlijk amper de moeite (van een financieel standpunt, ecologisch is iets anders) is, zeker als je dan een plug in hybride kan kopen die ook gewoon 100% aftrekbaar is. Want, de meerkost voor een EV blijft significant. De TCO makes no sense in realiteit, of mis ik iets (ik spreek hier vanuit standpunt van een zelfstandige met vennootschap)? De rentabiliteit gaat eraan door onze energieprijzen.
Bedankt voor deze info. Ik heb een oude Volvo V50 diesel uit 2010, en sinds die recent een nieuwe roetfilter heeft gekregen, in combinatie met m'n eigen luchtfilter vinding die er al 3.5 jaar in zit, is volgens de boordcomputer het verbruik nu gezakt naar 4.4L/100km, en dat is mixed verbruik met o.a. naar de supermarkt rijden, en vaak een 20-tal km autostrade enkele rit. Dus alles random door mekaar, zeker niet enkel autostrade. Er zit nog een K&N luchtfilter ook in, die ik over had van m'n Focus RS - die hebben zelfde filtermaat ;)

Ik heb sinds de roetfilter maintenance, het gemiddelde niet meer gereset. Aan de huidige dieselprijzen is dat momenteel onklopbaar, zelfs met de hogere onderhoudskost van diesel tov electrisch.

Ik speel al lang met het idee de volvo weg te doen voor iets electrisch, maar als ik kosten/baten bekijk, rendeert het gewoon niet.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 07 aug 2020, 13:54, in totaal 1 gewijzigd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

powaq schreef:Stel tegelijk dat je EV 230Wh/km doet op de snelweg (lijkt me niet onrealistisch in kouder weer, 120/130kmh) dan verbruik je 23kWh/100km aan pakweg 35 cent dan betaal je daar €8,05/100km voor.
De tijd van 23kWh/100km is al een tijdje geleden.
Ik haal in stadsverkeer zo'n 8kWh, op snelwegen zit ik rond de 14-15.
Gemiddelde van 12 mag je aannemen.
Dit met een Nissan Leaf.
Mijn echtgenote met een Renault Zoë doet het nog zuiniger (jawel, wij hebben hier geen ICE meer).

Dan kom je dus met gemak aan de helft van dat bedrag, rekening houdende met de publiekelijke laadprijzen.
Neem daar nog een bij dat 90% van het opladen thuis of op het werk gebeurt, aan nog meer betaalbare prijzen, en dat je via allerhande middelen gratis kan opladen bij bepaalde palen (bijvoorbeeld het Luminus laadpalennetwerk).

Vroeger zat ik aan 200 euro per maand aan benzine (1 wagen), nu zit ik aan iets van 40 euro per maand (2 wagens).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

blaatpraat schreef:
powaq schreef:Stel tegelijk dat je EV 230Wh/km doet op de snelweg (lijkt me niet onrealistisch in kouder weer, 120/130kmh) dan verbruik je 23kWh/100km aan pakweg 35 cent dan betaal je daar €8,05/100km voor.
De tijd van 23kWh/100km is al een tijdje geleden.
Ik haal in stadsverkeer zo'n 8kWh, op snelwegen zit ik rond de 14-15.
Gemiddelde van 12 mag je aannemen.
Dit met een Nissan Leaf.
Mijn echtgenote met een Renault Zoë doet het nog zuiniger (jawel, wij hebben hier geen ICE meer).

Dan kom je dus met gemak aan de helft van dat bedrag, rekening houdende met de publiekelijke laadprijzen.
Neem daar nog een bij dat 90% van het opladen thuis of op het werk gebeurt, aan nog meer betaalbare prijzen, en dat je via allerhande middelen gratis kan opladen bij bepaalde palen (bijvoorbeeld het Luminus laadpalennetwerk).

Vroeger zat ik aan 200 euro per maand aan benzine (1 wagen), nu zit ik aan iets van 40 euro per maand (2 wagens).
Dat is echt wel heel zuinig, maar als ik wat rondlees dan gaan veel modellen toch vlot richting of boven 200Wh/km op hoge snelheid. Zeker in de winter. Maar stel dat je zelfs 180Wh haalt, dan klopt het TCO plaatje nog niet (tenzij je heel veel km doet). Thuis laden zit er in ieder geval niet in voor mij. Ik woon in de stad, ik kan wel vaak voor m'n deur staan maar kabel over trottoir mag blijkbaar niet :roll:
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je op Spritmonitor kijkt kan je mooie gemiddelden vinden voor enkele populaire modellen, bv.:
Tesla Motors - Model 3 - gemiddelde over 132 wagens - 18,49 kWh/100km
Nissan - Leaf - gemiddelde over 96 wagens - 15,44 kWh/100km
BMW - i3 - gemiddelde over 100 wagens - 15.34 kWh/100km
Kia - Niro - gemiddelde over 21 wagens - 16.26 kWh/100km
Volkswagen - Golf - gemiddelde over 102 wagens - 15.06 kWh/100km
Hyundai - IONIQ - gemiddelde over 120 wagens - 13.96 kWh/100km

Allemaal wel auto's uit verschillende segmenten met natuurlijk een effect op het verbruik, maar de trend is wel duidelijk.
23kWh/100km is dus zeker boven gemiddeld.

Het moet wel gezegd dat ik van mijn stoel viel bij het zien van de prijs van het publieke laadpunt aan ons hotel in Oostenrijk een tijdje terug (vind die prijs niet direct terug helaas). Mijn plug-in een beetje bijladen zou evenveel kosten als een volle tank... nou ja, dan weet je wel wat je gaat doen :lol: Was ik toch even blij met mijn brandstofmotor toen :wink: Berg op (met het nodige verbruik) en batterij terug volladen beneden aan de berg :D
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 28 keer

ub4b schreef:Ik heb een oude Volvo V50 diesel uit 2010, en sinds die recent een nieuwe roetfilter heeft gekregen, in combinatie met m'n eigen luchtfilter vinding die er al 3.5 jaar in zit, is volgens de boordcomputer het verbruik nu gezakt naar 4.4L/100km, en dat is mixed verbruik met o.a. naar de supermarkt rijden, en vaak een 20-tal km autostrade enkele rit. Dus alles random door mekaar, zeker niet enkel autostrade. Er zit nog een K&N luchtfilter ook in, die ik over had van m'n Focus RS - die hebben zelfde filtermaat ;)
Wat de boordcomputer aangeeft moet je toch met een flinke korrel zout nemen hoor. Bij elke tankbeurt noteer ik de kilometerstand en hoeveel liter voor een volle tank. Het verbruik dat ik zo bekom ligt steeds 0,5 - 1L/100km hoger dan wat de boordcomputer aangeeft.

powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

NuKeM schreef:Als je op Spritmonitor kijkt kan je mooie gemiddelden vinden voor enkele populaire modellen, bv.:
Tesla Motors - Model 3 - gemiddelde over 132 wagens - 18,49 kWh/100km
Nissan - Leaf - gemiddelde over 96 wagens - 15,44 kWh/100km
BMW - i3 - gemiddelde over 100 wagens - 15.34 kWh/100km
Kia - Niro - gemiddelde over 21 wagens - 16.26 kWh/100km
Volkswagen - Golf - gemiddelde over 102 wagens - 15.06 kWh/100km
Hyundai - IONIQ - gemiddelde over 120 wagens - 13.96 kWh/100km

Allemaal wel auto's uit verschillende segmenten met natuurlijk een effect op het verbruik, maar de trend is wel duidelijk.
23kWh/100km is dus zeker boven gemiddeld.

Het moet wel gezegd dat ik van mijn stoel viel bij het zien van de prijs van het publieke laadpunt aan ons hotel in Oostenrijk een tijdje terug (vind die prijs niet direct terug helaas). Mijn plug-in een beetje bijladen zou evenveel kosten als een volle tank... nou ja, dan weet je wel wat je gaat doen :lol: Was ik toch even blij met mijn brandstofmotor toen :wink: Berg op (met het nodige verbruik) en batterij terug volladen beneden aan de berg :D
Sure, maar kijk ook maar eens in detail naar specifiek snelwegverbruik. De nieuwe VW ID.3 (moet toch wel de nieuwste tech zijn hé) doet zelfs iets boven de 20 kWh bij 130km/h (in warme temperaturen). Van de i3 weet ik toevallig ook dat het in de praktijk boven de 20 is. Het realistische verbruik op snelweg schiet pijlsnel naar boven met een elektrische auto.
Nu goed ik hamer daar misschien wat veel op omdat ik, in mijn geval, de auto gewoon niet gebruik voor afstanden tot 10km (altijd fiets). Dus stadsverbruik/gemend verbruik is quasi irrelevant voor mij, enkel lange afstanden en dus snelweg. Véél mensen nemen hun auto voor absurd korte afstanden aan lage snelheden en ja dan krijg je lage gemiddeldes. Terwijl ze eigenlijk gewoon hun auto zouden moeten laten staan.

Anyway, m'n punt was dat het voordeel in TCO gewoon nog heel ver weg is. Stel dat je 15kWh haalt en 15k per jaar gaat rijden. Dan kom je na 5 jaar op 1600-1700 euro verschil in verbruik met m'n initieel voorbeeld van 6liter/100km. Peanuts tegenover het prijsverschil in aankoop. Doe je 20kWh/100km dan slinkt dat verschil tot €375 over 5 jaar. Ok ik hou geen rekening met belastingen maar dat is ook zo laag bij zuinige benzine auto's en plugin's dat het eigenlijk irrelevant is. Onderhoud is een tricky post om te vergelijken, maar onderhoudskosten zijn niet zo absurd hoog op een normale auto.

Don't get me wrong, ik ben een grote EV fan en zal er waarschijnlijk wel eentje kopen/renten omdat het een hebbeding is. De vergelijking is niet altijd evident wegens de vele variabelen, maar naar mijn idee is het financieel gezien nog geen goed idee. En de publieke laadpunt prijzen zijn echt een probleem. Zie Ionity en hun waanzinnige prijsverhoging een tijd terug.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Onderhoud is een tricky post om te vergelijken, maar onderhoudskosten zijn niet zo absurd hoog op een normale auto.
Bah
Klein onderhoud 64€ en groot 104€(incl coronabijdrage) ten opzicht van 1,6HDI van 195€ klein en iets van 3xx€ groot.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Of je gaat gewoon chargen bij Ionity (Wetteren, en er is momenteel één in de maak te Veurne) met een Maingau laadkaart, en dan kost het nog steeds 8 euro voor een full charge

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ken je deze nog?

https://www.quantamagazine.org/machine- ... -20180920/

Ghost breaking, er zou eens een vrachtwagen net achter je moeten zitten en dan is die mod3 gecrushed .... dan zit die olifant letterlijk in je gat.



Dus geen Tesla voor mij. Dan liever nog full manueel.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”