Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Moest ge nu een model kopen met batterij inclusief, hoeveel zou uw maandelijkse financiering er dan uitzien? Meer dan die €525/maand?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is de prijs die ik had vermeld (23000) + 8500 euro. Ofwel 560 euro per maand.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Probleem is inderdaad dat je geld moet lenen voor zo'n EV, je moet in het begin meer leggen uiteraard.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

krisken schreef:Dat is de prijs die ik had vermeld (23000) + 8500 euro. Ofwel 560 euro per maand.
Ow ow, wanneer je wagen is afbetaald blijf je wel batterijlease betalen, maar wanneer de batterijen gekocht zijn stopt die kost wel. :)

Hoe zit dat juist, de TCO?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt helemaal! Als je de B-rent doet blijf je betalen voor je batterij (prijs afhankelijk van aantal kilometers). Ergens tussen de 69 euro (7500km/jaar) en 119 euro (onbeperkt). Bij B-buy heb je deze kosten natuurlijk niet.

Voordeel : bij B-rent heb je altijd garantie op je batterij, ze zouden vervangen op 75% van de capaciteit.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Importeren uit een deftig land qua retailprijzen, bijvoorbeeld Duitsland? Er zijn heel veel Jonge tweedehands Zoës te vinden met gekochte batterij.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja maar aan welke prijzen dan? Bij tweedehands voertuigen heb je de 4000 premie al niet meer. En dan nog al dat papierwerk etc... No thanks!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

De Belgische staat en de Belgische luie en dure handelaar dankt u alvast voor uw trouw. :) mooi. Helaas krijg je er zelfs geen testrit voor in de plaats blijkbaar.

En de premie kun je volgens mij zelfs binnenhalen met een Duits voertuig. Papierwerk = 1 douaneformulier.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

krisken schreef:Voordeel : bij B-rent heb je altijd garantie op je batterij, ze zouden vervangen op 75% van de capaciteit.
Hoeveel km moet je daarvoor gedaan hebben? Ik heb gelezen: om je batterij het minst te laten verslijten (dus vermijden dat capaciteit afneemt) kan je best zo min mogelijk snelladen en de lading van je batterij zo vaak mogelijk tussen de 20 en de 80% houden, want daarbuiten is er meer slijtage.

Ik heb gelezen dat je bij een Tesla al gemakkelijk 300kkm kan halen vooraleer je capaciteit noemenswaardig gedaald is, maar dat ligt ook aan de batterijgrootte: bij een Tesla Model S zal dat waarschijnlijk overeenkomen met 400 laadcycli, wat veel minder afstand geeft bij kleinere batterijen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

liegebeestig schreef:De Belgische staat en de Belgische luie en dure handelaar dankt u alvast voor uw trouw. :) mooi. Helaas krijg je er zelfs geen testrit voor in de plaats blijkbaar.

En de premie kun je volgens mij zelfs binnenhalen met een Duits voertuig. Papierwerk = 1 douaneformulier.
De premie kan je enkel verkrijgen met een nieuw voertuig, niet met een tweedehands voertuig. Of dit ook kan met een nieuw voertuig uit het buitenland is mij onbekend. De testrit met de Renault Zoe is inmiddels gebeurd hoor : zowel bij een garage (een uurtje) als met een wagen van Zencar.eu.

@JamesEarlGray : Hoeveel km je daarvoor moet rijden is mij onbekend, men is vrij zeker dat een batterij achteruit gaat, maar nergens zie ik effectieve cijfers.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

Krisken, op Autoscout staan enkele tweedehands Zoe's rond de €10-14.000. Misschien ook een mogelijkheid als het zo goedkoop mogelijk moet? De meesten zullen wellicht zonder aangekochte batterij zijn. En let ook op de grootte van de batterij.
https://www.autoscout24.be/nl/lst/renau ... 00&atype=C&

Idem Nissan Leaf (vorig model), maar wel steeds aangekochte batterij:
https://www.autoscout24.be/nl/lst/nissa ... 00&atype=C&
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het moet niet persé zo goedkoop mogelijk, ik wil enkel aantonen dat een EV op dit moment nog steeds vrij duur is bij aanschaf. En als men wilt dat we allen met EV's gaan rijden er dus wat meer gaat nodig zijn om mensen te overtuigen.

Het is pas met de Zoe die vorig jaar uitgekomen is, dat men een effectieve range heeft van 200km, wat voor mij toch het absolute minimum is (een ritje van Wetteren naar Kontich is zo een 85km, zonder mogelijkheid om in Kontich te laden). Oudere Zoe's zijn dus al zeker niet interessant.

Vergis je trouwens niet : er zijn véél Zoe's die te koop staan, en waar je de huur nog moet bij betalen! Vandaar ook de goedkope prijs.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

liegebeestig schreef:De Belgische staat en de Belgische luie en dure handelaar dankt u alvast voor uw trouw. :) mooi. Helaas krijg je er zelfs geen testrit voor in de plaats blijkbaar.

En de premie kun je volgens mij zelfs binnenhalen met een Duits voertuig. Papierwerk = 1 douaneformulier.
Goh, ik ben vorig jaar aan't zien geweest voor een 2dehands b-klasse (ook elektrische, maar uiteindelijk voor een benzine gegaan), de EV's waren allemaal duurder in DE, de Naften waren echt de moeite niet om naar ginder te rijden (<300€ minder).

Uiteindelijk is het vaderke staat die niet meewil , waarom zou ik zoveel meer uitgeven aan een EV als mij dat niks opbrengt ?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

iceke schreef:waarom zou ik zoveel meer uitgeven aan een EV als mij dat niks opbrengt ?
Niks is veel gezegd... De kost van 'brandstof' is significant lager bij elektricteit, ruwweg rond of onder het getal dat je kan krijgen door met CNG te rijden.

Er zijn al veel gedetailleerde TCO-berekeningen gemaakt en het is vooral de initiële meeprijs van de EV dat veel mensen afschrikt, niet zozeer de TCO.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goh, 1000€ naft, 300€ service... En ik weet niet hoeveel belasting en verzekering per jaar... Ik haal die meerprijs er nooit op een mooie termijn uit.
Waar ik wel winst uithaal is door de fiets te nemen voor alles <20km.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

iceke schreef:Ik haal die meerprijs er nooit op een mooie termijn uit. Waar ik wel winst uithaal is door de fiets te nemen voor alles <20km.
Winst in centen, tuurlijk.

Winst in comfort of tijd, minder. :-)

En die meerprijs eruithalen doet ge normaliter over de gehele termijn, want inderdaad is de meerprijs van een EV helaas nog een (te) hoge drempel voor het merendeel van de mensen die puur economisch naar de mogelijkheden kijken.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Meerprijs, maar ook nog altijd het feit dat "tanken" met EV wat ingewikkelder blijft.
- thuis een laadpaal installeren
- op het werk checken of je kan laden
- laadpalen in de buurt zoeken, cf topic van krisken

Je moet al veel goesting hebben om dan nog meer neer te leggen om te "mogen" met een EV te rijden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:32, in totaal 2 gewijzigd.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Naast de initiële meerkost voor aanschaf (die ik nog wel zou willen ophoesten) vind ik het een probleem dat er weinig keuze is. Ik heb een auto nodig met een grote koffer en plaats voor 5 personen. Bovendien moet ik er minstens 500km per dag mee kunnen rijden (zonder zekerheid dat er tussendoor kan worden opgeladen).
Als je nu zonder brandstof valt, dan ben je eigenlijk zeker dat je binnen de 10km een tankstation vindt. Bij EV is dat niet zo zeker.

Maar wat ik eigenlijk niet snap. Waarom ligt het dak van een EV niet vol zonnepannelen? Dan laadt die gewoon effenaan een beetje bij. Uiteraard onvoldoende om het verbruik tijdens een rit te compenseren, maar dus waarschijnlijk gewoon de moeite niet waard. Anders zouden ze het al gedaan hebben.

Een met waterstof aangedreven elektromotor lijkt mij toch minder nadelen te hebben dan een batterij. De (kleinere) batterij dient dan enkel voor het elektrolyse proces (en hopelijk kan je dan sneller waterstof produceren dan die verbruikt).
Ik zie de huidige EV dus eerder als tussenfase en wacht dus af :)
JamesEarlGray schreef: Winst in comfort of tijd, minder. :-)
bwa:
Helaas ook CO2 uitstoot, door de inspanningen van onze lichamelijke motor.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

ddd schreef:Of... een auto bekleed met zonnepanelen: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... tieversie/

In ideale omstandigheden laadt die voor 34Km bij op 1 dag.

even mezelf quoten als reactie. 8)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

xayana schreef:Waarom ligt het dak van een EV niet vol zonnepannelen?
Dat werd/wordt wel bij een aantal modellen gedaan denk ik. De Nissan Leaf had vroeger in ieder geval een klein paneeltje.
Die genereren dan wel een low-voltage circuit waarmee bv het interieur wel gevoed kan worden, maar niet de motor. Waarschijnlijk zullen zonnepanelen niet goed schalen naar de grootteorde van batterijen die aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het gewicht staat niet in verhouding tot de potentiele opbrengst.
Veel auto's staan in een garage, carport of in de schaduw. Wat kan je dan winnen?
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

sorry ddd, tussen al dat gekwetter is het soms moeilijk om de nuttige bijdrages op te merken.

30km per dag lijkt me voor veel mensen wel al voldoende. Mijn vrouw rijdt 3 km per dag :roll: Tegen dat die oude diesel opgewarmd is legt ze'm alweer stil. (ps: ze neemt ook heel vaak de fiets hoor)
Hier staan de auto's niet in een garage, dus zou ideaal zijn.

@heist_175: Een zonnepaneel hoeft niet veel te wegen: https://www.zonnepaneelfolie.nl/
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De nieuwe Sion motor wagen ligt vol met PV cellen en je krijgt gemiddeld gemeten over een jaar 30km supplement per dag. 's zomers zal het iets meer zijn in de zon, minder in de schaduw en 's winters quasi niks.
En van die stadswagen ligt de volledige carosserie al vol.

En waarom moet je nu per dag 500km met 5 kunnen rijden?
Ik vrees dat dit geen overheidsdoelstellingen meer zijn voor de komende jaren voor privé verplaatsingen.
De EU bracht de lidstaten al op de hoogte dat ze verwachten dat er tussen 2023 en 2027 een kilometerheffing wordt ingevoerd voor alle wagens en op basis van uitstoot.
Indien je de huidige km tarieven zou hanteren, ben je dan bereid om elke dag 500*0,1€ op te hoesten met 5 of alleen in de wagen?
Ben je dan nog bereid om de wagen te nemen en 12u te rijden naar het zuiden of stap je dan misschien liever op de trein(7u) of neem je het vliegtuig(2u) mits betaling van een CO2 verhoogd tarief?
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

bruma schreef: En waarom moet je nu per dag 500km met 5 kunnen rijden?
Dat is nu een antwoord waarvan je tenen gaan krullen. Niet iedereen is gelijk hé.
Dus ik heb volgens jou 2 auto's nodig?
- Een vijfzitter om de privéverplaatsingen te doen.
- Een andere (éénzitter (met grote koffer)) om in de week dagelijks 500km te kunnen rijden van klant naar klant?
Ik heb geen geld voor 1 EV, dus al zeker niet voor 2 :)
Trein en vliegtuig gaan niet van deur tot deur. De bus ook niet.

Dit gaat helemaal niet over 12u rijden naar het zuiden... Het is inderdaad belachelijk als je voor die paar weken een gans jaar met een overgedimensioneerde auto gaat rijden.
Dit gaat over dagdaaglijks gebruik.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Op termijn - vraag maar aan BMW, Ford, ... - is de kans groot dat we naar een deelsysteem gaan, waarbij je betaalt wat je gebruikt.
De dagen dat je alleen bent, gebruik je een auto die daarop gedimensioneerd is, als je met meer bent, gebruik je een grotere. We zijn er nog bijlange niet, dus dat kan vandaag nog niet en morgen zeker ook nog niet. Batterijen zijn duur, hoe goedkoop ze ook zullen worden op termijn, je zit maar een beperkt aantal uren per dag in de auto - op uitzonderingen na (taxi, vervoer, installateurs, ...). De rest van de tijd kan dat kapitaal elders ingezet worden.
Geen garage meer, geen parkeerproblemen meer, ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

xayana schreef:
bruma schreef: En waarom moet je nu per dag 500km met 5 kunnen rijden?
Dat is nu een antwoord waarvan je tenen gaan krullen. Niet iedereen is gelijk hé.
Dus ik heb volgens jou 2 auto's nodig?
- Een vijfzitter om de privéverplaatsingen te doen.
- Een andere (éénzitter (met grote koffer)) om in de week dagelijks 500km te kunnen rijden van klant naar klant?
Ik heb geen geld voor 1 EV, dus al zeker niet voor 2 :)
Trein en vliegtuig gaan niet van deur tot deur. De bus ook niet.

Dit gaat helemaal niet over 12u rijden naar het zuiden... Het is inderdaad belachelijk als je voor die paar weken een gans jaar met een overgedimensioneerde auto gaat rijden.
Dit gaat over dagdaaglijks gebruik.
Voor een aantal zaken ben jij nu duidelijker dan in uw vorige post waarop ik me baseerde:
Ik heb een auto nodig met een grote koffer en plaats voor 5 personen. Bovendien moet ik er minstens 500km per dag mee kunnen rijden (zonder zekerheid dat er tussendoor kan worden opgeladen).
Als je nu al niet het geld hebt dan wacht je best met de aankoop, de techniek is in volle opmars.
Wat laden betreft: iedereen is quasi in het bezit van een smartphone. Tot voor enkele jaren hoorde iedereen janken dat hij met de batterijcapaciteit niet toekwam voor een hele dag, nu laad men tijdens de dag een ogenblik op. Niemand jankt nog en zelden komt er een model met veel grotere batterijcapaciteit.
Met deze gedachte moet je denken aan 200+ EV rijden én indien je met een EV op pad gaat dan lukt dit ook.
Indien iemand er een EV rijgedrag zou erop nahouden: full petrol op de oprit strook om zeker tegen het einde ervan op de 3de rijstrook te kunnen ariveren, wat perfect zal lukken met een EV dan tien je best, zelfs met een Tesla op 200- rijbereik. Met EV rijgedrag zal je, indien je nergens in de buurt van de klant of niet bij je klant zelf laden, met moeite tussen de 30 á 40min moeten laden met de huidige snellaadpalen, deze die ze aan het uitrollen zijn met nog hoger laadvermogen minder dan 30min.
En met de juiste routeplanning kan je met dezelfde EV wagen 1100km afleggen zonder dat je er 2 nodig hebt.
(Vakantie route planning naar Oostenrijk: á max 130km/u 12u45 inclusief 5 keer laden of á 110km/u max met 3 keer laden voor 13u, ipv 2u maar 1u30 laden) en ja je gemiddelde snelheid ligt iets lager dan met een ICE.
Voor de dagelijkse ritten, ervaring met ICE naar en van Brussel én een totaal rittenstand van 300km/dag vermoed ik dat het niet veel zal uitmaken hoe traag of rap ik rij inclusief de benodigde laadtijd aan een snelle paal. Als ik al geluk heb dan haal ik net boven de 60km/u/1300km tank capaciteit.
De dagen dat ik vertrok, niks at, nergens dronk, alleen maar van a naar b naar c naar de en terug naar huis reeds zullen met een EV wél problematisch zijn maar die zijn er dan ook voor mijn lichaam.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Niemand jankt nog ivm smartphonebatterijen, omdat iedereen de Nokia is vergeten die een week meeging. Daarom is het niet persé verbeterd tov vroeger.
Draadloos opladen terwijl je aan het rijden bent is dan nog een betere oplossing :) Een oplaadtrack in de straat. Zonnepanelen in de straat. Al van die dingen :)
heist_175 schreef: is de kans groot dat we naar een deelsysteem gaan
Makkelijk delen: Verre toekomst ja, al kan het misschien snel gaan.
Maar het zou inderdaad handig zijn als hier volautomatisch een gehuurde auto voor de deur staat op het moment dat ik 'm nodig heb. :)
Op voorwaarde dat dit niet duurder uitkomt dan het bezitten van een wagen. Want daar valt of staat alles mee. Het moet betaalbaar zijn. Ergens zal er een omslagpunt zijn waarop het toch goedkoper zal zijn zelf een auto te bezitten.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Even een kleine update ...
Vorig weekend heb ik bij Zencar een Renault Zoe gebruikt voor 24u. De lidkaart (tegelijk sleutelkaart en laadkaart) had ik reeds ontvangen. En eigenlijk zijn mijn ervaringen vrij positief...

Ik heb een rit gemaakt van Vilvoorde via Hasselt en Genk naar Diepenbeek en daar voor de eerste keer bijgeladen. Auto zat toen op een 30% maar ik en de vriendin hadden honger en er was toevallig een Bluecorner paal op die parking, dus auto even inpluggen, iets kleins gegeten en een goeie drie kwartier later waren we al terug op weg. Tegen dan was de auto toch een goeie 60% bijgeladen. Geen slechte start dus. Van daar doorgereden naar Luik waar we de auto geparkeerd hebben aan de luchthaven (gratis laden van EV's). Daar wat rondgelopen, opnieuw iets kleins gegeten en toen de auto aangaf dat hij op 95% zat ingestapt met het idee om te rijden naar Arlon en ergens tussenin te stoppen aan een snelwegstation om wat bij te laden. De afstand tussen Luik en Arlon is een goeie 200km en de autonomie van de Zoe is ... 200km. Beetje riskant dus anders! ZO gezegd, zo gedaan. En toen bleek dat mijn laadkaart niet werkte aan de Allego lader aan het tankstation. Even bellen naar Zencar gaf me meteen alle uitleg : ik had nog een "oude" kaart opgestuurd gekregen welke enkel werkt op laadpalen van Bluecorner. De nieuwe kaarten werken op alle laadpalen van Bluecorner en diens partners (dus ook Allego etc). Dus : challenge accepted : we rijden door naar Arlon waar er gelukkig ook een Bluecorner laadpaal aanwezig is. In Arlon toegekomen met - jawel - exact 5% batterij! Als je een beetje let op je rijstijl kan je met dat regeneratief remmen dus echt wel wat "ellentriek" bijwinnen! Rap de auto aan de laadpaal gehangen (Ikea = gratis laden), en de ikea binnen gestapt om wat te eten. Nadien de auto 250m verplaatst en verder laten laden aan de Bluecorner laadpaal aan de Decathlon, terwijl wij recht erover (mc Donalds) de dessert en een koffie namen. En de rest van de reisweg bekeken. Uiteindelijk zijn we via Namur en Geraardsbergen (beide Bluecorner) teruggereden tot in Wetteren.

Een vrij grote toer dus met eigenlijk maar één doen : kijken in hoeverre ik persoonlijk kan omgaan met een EV. Ik heb dan, behalve tussen Luik en Arlon, ook geen toegevingen gedaan : koplampen aan, ruitenwissers continu aan (weet je nog welk weer we kregen de nacht van zaterdag op zondag), de airco/verwarming op een comfortabele 21 graden, de radio aan, ... En eigenlijk ging dat vrij goed. OK, met mijn diesel ging ik dat in één keer gedaan hebben zonder ook maar te kijken naar de meter en misschien heb ik nu - uit pure voorzichtigheid - wat meer bijgeladen dan nodig was, maar eigenlijk valt er dus best mee te leven.

Ondertussen is besloten om vanaf nu elke maand (tot de zomervakantie) eens per maand die auto te huren voor 24u en "ergens" heen te gaan. Beetje zoals we soms doen bij onze trouwe diesel dus. Omdat ik nog steeds wachtende ben op een nieuwe kaart van Zencar heb ik dan ook maar meteen 4 verschillende laadpassen aangevraagd zodat er steeds wel eentje werkt. In principe is dat geen ramp want ze zijn allen gratis (maar het laden is wel wat duurder dan). Als je als dieselrijder een tankkaart hebt bij Esso kan je immers nog steeds tanken bij Total, als EV rijder ligt het wat moeilijker. Het zou dus eigenlijk wel handig zijn mocht je, bijvoorbeeld aan tankstations, kunnen prepaid/postpaid laden met je EV. Zeker langs autosnelwegen.

Maar goed, 4 laadpassen dus : EV-Pass, Bluecorner, Chargemap en NewMotion. Als de laadpas van Zencar mij in de steek laat kan ik dus op eigen kosten nog wel "ergens" chargen.

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte van de EV avonturen. Qua aankoop van een EV zal het ten vroegste voor september zijn (hoop ik) als Renault de nieuwe Zoe zou voorstellen. Men fluistert namelijk redelijk wat rond dat deze niet meer Zoe zou noemen, dat deze een CCS stekker zou hebben (en dus op gelijkspanning kan laden) en een batterij van 63kW ipv de huidige van 41kW. Dat zou neerkomen op een effectieve range van 350km. Even van Oostende naar Arlon zou dan dus prima mogelijk moeten zijn!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Krisken, als je dat als uitstap doet is dat wel leuk zo, maar toch... Er moet maar weinig fout gaan of je 5% was 0 en daar sta je dan, en in niet vrije tijd waar je dus je tijd nodig hebt om van punt A naar B te gaan dus praktisch onbruikbaar lijkt me voor lange afstanden op dit moment.

Ik wou me ook een Zoe aanschaffen, maar 69 euro voor beperkte kilometers... Ik tanks zelfs minder per maand om aan het maximum aantal kilometer te raken dan ik zou huren bij de Zoe... Dan zit de prijs van elektriciteit er niet eens bij.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Voor alle duidelijkheid : elke andere EV rijder ging prima kunnen laden onderweg aan de Allego lader. Het was gewoon omdat mijn laadpas nog niet compatibel was met laadpalen buiten Bluecorner. Kon mezelf dus veel leed besparen door dit te testen voor ik vertrok met de wagen, dan kon men dit nog recht trekken.

Je kan identiek hetzelfde tegenkomen met een gewone auto ook hé : gokken dat je er nog geraakt met dat beetje diesel/benzine, en ja, je geraakt er. Alleen is de pomp defect, of kan je niet met de kaart betalen, of om het even welk issue dat er kan zijn...

Als je minder dan 7500 km per jaar doet is het inderdaad minder interessant. Het is gewoon de manier van Renault om ervoor te zorgen dat de auto betaalbaarder word voor "Jan met de pet" : de batterij laten huren ipv kopen. Uiteraard heb je wel nog steeds de mogelijkheid om deze te kopen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Mja, maar ze zijn recent van 59 naar 69 euro per maand gegaan. Die 69 euro is ook de limiet voor maar 7500 km te mogen rijden. Maw, het huren is duurder dan het tanken, exclusief het laden. IMHO een beetje absurd en ik tank dan nog 98... 10 euro meer was toch een argument om het net niet te doen voor mij.

Wat betreft defecte pomp, ik denk dat je elke 10 km wel een benzinepomp hebt. Bij ons zijn er zelfs 4 op 500 meter. 500 meter verder nog eentje en 4 km verder nog 3. Zelfs als er eens een defecte pomp zou zijn is dat meestal niet dramatisch. :) Toegegeven, in Frankrijk op de snelweg konden we eens niet met onze bankkaart betalen, maar dan wel binnen aan de terminal en ooit eens een lege Q8 pomp gehad maar dan was de overkant wel nog beschikbaar. :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik spreek dan ook over autostrades hé. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben hoeveel laadpalen er in België inmiddels zijn neergepoot. Vooral in mijn eigen gemeente (Wetteren) zijn er echt een massa. In de Walen is het iets minder, maar ook nog doenbaar hoor.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DaNat
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 dec 2007, 17:02
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

krisken schreef:Het zou dus eigenlijk wel handig zijn mocht je, bijvoorbeeld aan tankstations, kunnen prepaid/postpaid laden met je EV. Zeker langs autosnelwegen.
Er bestaat wel een pre-paid laadpas van Mobility+ https://www.mobilityplus.be/nl/laadpassen
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

krisken schreef:Ik spreek dan ook over autostrades hé. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben hoeveel laadpalen er in België inmiddels zijn neergepoot. Vooral in mijn eigen gemeente (Wetteren) zijn er echt een massa. In de Walen is het iets minder, maar ook nog doenbaar hoor.
hoeveel laadpalen zijn er dan beschikbaar? Want als iedereen steeds zijn auto laadt terwijl hij winkelt/eet/... dan lijkt het me dat deze veel langer bezet blijven dan de gewone tankstations...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

In onze gemeente is er welgeteld... Een.

Ook snap ik niet dat openbare parkings niet meer worden uitgerust met laadpunten. Ok, het kost iets qua installatie, maar uiteindelijk haal je dat er wel terug uit door verhuur van het laadpunt.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ben ik niet zo zeker van. Een 22kW paal op een behoorlijke afstand van het gebouw, aanpassing van elikast en load management zodat zekering niet afspringt daar heeft ons bedrijf een offerte voor gekregen van 17k€/stuk.
Ze moeten wel graven, privé rijbaan over (graven en herstellen) of onderborden.
devilkin schreef:In onze gemeente is er welgeteld... Een.

Ook snap ik niet dat openbare parkings niet meer worden uitgerust met laadpunten. Ok, het kost iets qua installatie, maar uiteindelijk haal je dat er wel terug uit door verhuur van het laadpunt.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

quovadis schreef:
krisken schreef:Ik spreek dan ook over autostrades hé. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben hoeveel laadpalen er in België inmiddels zijn neergepoot. Vooral in mijn eigen gemeente (Wetteren) zijn er echt een massa. In de Walen is het iets minder, maar ook nog doenbaar hoor.
hoeveel laadpalen zijn er dan beschikbaar? Want als iedereen steeds zijn auto laadt terwijl hij winkelt/eet/... dan lijkt het me dat deze veel langer bezet blijven dan de gewone tankstations...
Langsheen de autostrade zijn er meestal 3 "slots" beschikbaar. Maar vergis je niet : vele operatoren rekenen een extra surplus aan als een auto aan de laadpaal hangt terwijl deze niet aan het laden is (cfr : auto is volgeladen). Ik zou zeggen : kijk even op Chargemap daar heb je een vrij goed beeld van het aantal laadpalen.
devilkin schreef:In onze gemeente is er welgeteld... Een.

Ook snap ik niet dat openbare parkings niet meer worden uitgerust met laadpunten. Ok, het kost iets qua installatie, maar uiteindelijk haal je dat er wel terug uit door verhuur van het laadpunt.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Ik ken jouw gemeente niet, maar wat mij opvalt is dat je dikwijls op meerdere apps moet kijken om alle laadpalen uit jouw gemeente te kennen. Op Chargemap heb ikzelf er al een goeie 5 bijgezet uit mijn gemeente. Eens je er meer gaat op letten zal je zien dat er meer laadpalen zijn dan je zou denken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

@krisken

Een fijne uitstap is dus mogelijk, maar je moet er dan wel je maaltijden bijtellen. Ik denk dat ik toch wel wat kilo's zou bijkomen als ik met een EV zou rijden. En die Ikea-ballekes zijn lekker voor één keer, maar op den duur... :-D

Maar ik vraag mij af waarom die verschillende laadpassen nodig zijn? Waarom zijn die netwerken niet open en betaalbaar met je CC of contactless ? Is dat om dat die markt nog niet matuur is ? (zoals destijds Bancontact en Mr. Cash).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Tip: neem een laadpas van Luminus.
Geen roamingkosten, en quasi overal compatibel mee.
Tot op heden nog nergens een plaats gevonden waar deze niet werkte.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”