Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:De volgende legislatuur gaat ook met een ander probleem geconfronteerd worden: de inkomsten uit accijnzen vallen jaar na jaar meer weg... Gokje: het wordt 2028, dan 2030 (weer een nieuwe legislatuur)?
Zodra een electrische wagen gemeengoed is geworden komen daar wel accijnzen op hoor.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat zal er zeker komen, maar in welke vorm? Je kan aan elektriciteit geen kleurtje geven zoals bij diesel.
Een vast bedrag per jaar op batterij capaciteit?

Want het "tanken" op zich, gaan ze moeilijk accijnzen kunnen heffen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gewoon verplicht een apparaatje in je auto zoals bij rekeningrijden bijvoorbeeld. Je gelooft toch echt niet dat de regering al die inkomsten gewoon gaat opgeven... uiteindelijk zal electrisch rijden ook heel wat duurder worden dan vandaag de dag fossiel, da's gewoon een kwestie van tijd en de nodige belastingen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het rekeningrijden uitbreiden, dat kan wel ja.
Maar tegelijk gaan ze het rijden op benzine/diesel ook veel duurder maken. Die zullen in't begin de put wel deels mee helpen vullen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Fosiele brandstoffen duurder maken gaat niet helpen als deze vrij snel afgebouwd worden. Het zal inderdaad eerder een verschuiving van belasting op dezelfde doelgroep worden, de EV-rijders dus en daar zijn mogelijkheden genoeg voor.

Dat elektrisch rijden goedkoper zal worden geloof ik daarom niet. De prijs zal even hard dalen als deze van CD's indertijd :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Tja, wat is "snel afbouwen". Bij de bedrijfswagens zal de omslag er sneller komen, bijna verplicht. Maar dat is maar een klein deel van het wagenpark.
Wanneer de rest elektrisch gaat rijden is maar de vraag.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er gaan gewoon taksen op laadpalen komen.
Moet je die ook laten keuren en zo?
Want dan weten ze waar ze staan en wie de eigenaar is.
En dat rekenen ze dan weer door.
Putje geraakt wel op een of andere manier gevuld.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ook weer lastig, ik kon gewoon ook op standaard stopcontact "tanken".
Niet zo snel natuurlijk als de laadpaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als ik een laadpaal zet in mijn garage, wie komt dat te weten?
En wil je echt mensen stimuleren om DIY-laadpalen neer te zetten? Dan gaan er ook klojo's mee aan de slag die geen kaas gegeten hebben van elektriciteit, met alle risico's vandien.

Maar het is wel zeker dat de misgelopen accijnzen een issue zullen worden.
De belasting op batterij-capaciteit lijkt me nog niet zo vergezocht, maar is wel een forfaitaire belasting. Accijnzen op brandstof is een (botte) belasting op gebruik/verbruik.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Daarom denk ik dat rekeningrijden verder uitgebreid wordt. Accijnzen is nu ook min-of-meer per gereden Km.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:Accijnzen op brandstof is een (botte) belasting op gebruik/verbruik.
Zeer bot idd want niet elke verkochte liter fossiele brandstof wordt per se op de weg verbruikt, want niet elke fossiele motor vlamt over de weg.

Desondanks is een belasting op gebruik de enige juiste keuze in een modern mobiliteitsbeleid. Met een forfaitaire belasting stuur je niemand naar de fiets of het OV. En ook de trein betaal je niet forfaitair, tenzij je het duurste netabonnement neemt.

Rekeningrijden is het enige logische antwoord, maar dat vereist weer een zware bocht voor een bepaalde partij die al heel zwaar geschrokken was door het woordje "Ben-taks"....
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

krisken schreef:Wel, het hindert mij, aangezien de kans groot is dat ik uit mn bed mag kruipen om zn ledematen bij elkaar te rapen...
Nu ben ik benieuwd hoe vaak jij ledematen mag oprapen van mensen die verongelukken aan 160 op een lege autostrade. Pas op, ik begrijp u, maar ik twijfel eraan dat dit klopt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

JamesEarlGray schreef:
krisken schreef:Wel, het hindert mij, aangezien de kans groot is dat ik uit mn bed mag kruipen om zn ledematen bij elkaar te rapen...
Nu ben ik benieuwd hoe vaak jij ledematen mag oprapen van mensen die verongelukken aan 160 op een lege autostrade. Pas op, ik begrijp u, maar ik twijfel eraan dat dit klopt.
Lees de kranten op maandag na het zoveelste dodelijke weekend. Helaas zijn het vaak inderdaad berichten over ongevallen in het midden van de nacht op bijna lege wegen. De slachtoffers zijn mensen die denken dat ze op een lege autostrade rijden en dat ze onsterfelijk zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

En mijn vraag is dan: hadden die het overleefd als ze 120 reden in plaats van 160?

Want dodelijk verongelukken op een lege autostrade lijkt aan meer te liggen dan enkel overdreven snelheid. Rijden onder invloed misschien? Niet opletten? Stoer willen doen?

Weeral, ik wil overdreven snelheid niet goedpraten, maar ongerelateerde oorzaken erbij sleuren en het dan op snelheid steken lijkt mij intellectueel oneerlijk.

Onaangepaste snelheid is zeker een gevaar, maar 160 rijden op een lege autostrade lijkt mij een van de weinige gevallen waarbij dat net zeer mild is in het verhogen van risico.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

JamesEarlGray schreef:En mijn vraag is dan: hadden die het overleefd als ze 120 reden in plaats van 160?

Want dodelijk verongelukken op een lege autostrade lijkt aan meer te liggen dan enkel overdreven snelheid. Rijden onder invloed misschien? Niet opletten? Stoer willen doen?

Weeral, ik wil overdreven snelheid niet goedpraten, maar ongerelateerde oorzaken erbij sleuren en het dan op snelheid steken lijkt mij intellectueel oneerlijk.

Onaangepaste snelheid is zeker een gevaar, maar 160 rijden op een lege autostrade lijkt mij een van de weinige gevallen waarbij dat net zeer mild is in het verhogen van risico.
Niemand kan dat met zekerheid zeggen maar hun overlevingskans zal wel zonder twijfel hoger liggen.

Opletten is niet nodig denken mensen die ook denken dat de autostrade leeg is :lol:

Snelheid is een belangrijke factor bij ongevallen en het verergert telkens de gevolgen. Er zijn uiteraard andere factoren die kunnen meespelen maar snelheid valt niet te minimaliseren.

Bovendien betwist ik de leegheid van de autostrades, tegen hoge snelheid zal je ook sneller toch iemand tegenkomen, mensen die wel de snelheidslimiet respecteren of mensen die werken aan de weg. Het kan ook een dier zijn dat denkt dat alle zotten nu wel slapen zijn en de autostrade leeg.

Alle begrip voor de kick van snel rijden maar dat doe je niet op de openbare weg maar op een circuit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

JamesEarlGray schreef:En mijn vraag is dan: hadden die het overleefd als ze 120 reden in plaats van 160?
Ik woon in een stad.
Ik ben al 3 keer wakker geworden 's nachts omdat er een auto in de zijgevel van buren gereden is. Telkens werd ik wakker van het geloei van de motor en zat ik te 'wachten' op de knal.
3 keer was dat een wagen die helemaal alleen op de weg was en telkens zat er enkel een chauffeur in. Dronken of niet, weet ik niet.
Feit is wel dat het meer dan duidelijk was dat overdreven snelheid reden nr 1 was van het ongeluk.

Draai of keer het hoe je wilt. Hoe sneller, hoe meer brokken. Da's gewoon fysica.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Bovendien betwist ik de leegheid van de autostrades, tegen hoge snelheid zal je ook sneller toch iemand tegenkomen, mensen die wel de snelheidslimiet respecteren of mensen die werken aan de weg. Het kan ook een dier zijn dat denkt dat alle zotten nu wel slapen zijn en de autostrade leeg.

Alle begrip voor de kick van snel rijden maar dat doe je niet op de openbare weg maar op een circuit.
Akkoord, als je aan 120 rijdt zal je vrachtwagens voorbijrijden alsof zij stilstaan en jij aan 30km/u rijdt. Als je 160 rijdt is het verschil al 70km/u. Als er dan iemand achter die camion reed en die net dan wilt beginnen voorbijsteken ga je ferm in de ankers mogen om een botsing te vermijden. Akelige toestanden.

Daarnaast is 160 op de autostrade met een moderne auto amper spannender dan 120, dus voor de kick doen ze het volgens mij niet, ik denk eerder omdat ze geen geduld hebben om trager (i.e. binnen de limiet) te rijden.
cadsite schreef:Feit is wel dat het meer dan duidelijk was dat overdreven snelheid reden nr 1 was van het ongeluk.

Draai of keer het hoe je wilt. Hoe sneller, hoe meer brokken. Da's gewoon fysica.
Ook akkoord. Maar op autostrades staan geen gevels, ik was dus puur en alleen de situatie aan het beschouwen zoals gegeven door johan.devos: 160 op een lege autostrade, niet elders, niet tijdens drukte. Soit, alles is hierover volgens mij al gezegd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

JamesEarlGray schreef:Ook akkoord. Maar op autostrades staan geen gevels, ik was dus puur en alleen de situatie aan het beschouwen zoals gegeven door johan.devos: 160 op een lege autostrade, niet elders, niet tijdens drukte. Soit, alles is hierover volgens mij al gezegd.
Ik versta de frustratie wel hoor. Als ik voor mijn werk in Maastricht moet zijn gebeurt het dat ik om 5u vertrek en rij over de 'autoroute de Walonie'.
Daar kom je soms nog eens echt lege km's tegen. Als je dan met een wagen rijdt die 160 rijdt zonder een kik te geven is de verleiding groot.
Alleen, het mag niet. Meer is het niet. Hoe zou dat ook kunnen geregeld worden?
"Max. 120, tenzij je het veilig acht sneller te rijden" ?
Want puur op uur zal dat ook niet lukken, de keren dat er zelfs 's nachts files zijn is niet meer zo uitzonderlijk als 30 jaar geleden.

Er zijn inderdaad geen gevels of korte bochten, maar er zijn wel putten, beesten, mensen met pech,...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Daar komt het in feite op neer, wil je de regels respecteren of wil je gewoon uw goesting doen.

Er is voor zoveel zaken wel een logisch argument te bedenken maar dan kunnen we de regels ook gewoon schrappen. Waarom aan een rood licht stoppen tijdens de nacht? Waarom eigenlijk niet wat spookrijden, er is toch niemand?

Het is het buigen van regels en dat buigen gaat steevast verder... tot het breekt.

Wie tijd wil winnen is gewoon te laat vertrokken, anderen en jezelf daarvoor in gevaar brengen is gewoon niet verstandig. Je moet trouwens al zeer hard rijden om veel tijd te winnen.

Om terug on topic te gaan, ik denk dat men zeker in de EV sneller systemen zal inbouwen om snelheidsovertredingen tegen te gaan of bijna onmogelijk te maken zoals het aangekondigde signaal of een fysieke beperking gekoppeld aan GPS of andere signalen. Dit kan de intrede van zelfrijdende wagens ook bevorderen wat uiteindelijk het doel is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Het is het buigen van regels en dat buigen gaat steevast verder... tot het breekt.
Zo hard buigen we nochtans niet, tenzij in de andere richting !

Op tal van plaatsen waar je vroeger 90 of zelfs 120 km/u mocht mag je nu nog amper 50 ! (soms misschien terecht, vaak ook totaal onterecht)

Maar terug on-topic...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Hopelijk geraakt die nieuwe batterijtech ook in de performance modellen, want scheelt weer in gewicht en dus hogere range en betere 0-100 tijd:

https://www.hln.be/auto/tesla-komt-in-2 ... ~a09343d6/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

't Is in Musk-time natuurlijk. Dus dat kan elk jaartal tussen nu en 2030 zijn :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

ub4b schreef:Ben zwaar onder de indruk van de Rimac Nevera

https://www.carwow.co.uk/blog/drag-race ... ale-hybrid

en dan de merger ...

https://www.topgear.com/car-news/electr ... ually-work
Rimac doet de CO2 boete voor Bugatti (VW) sterk dalen
Slimme zet en marketing gewijs goed gecommuniceerd
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Doracu schreef:Rimac doet de CO2 boete voor Bugatti (VW) sterk dalen
De enige reden dat Tesla trouwens winst maakt, ondanks alle hysterie rond een EV-merk met (zeker voor die prijzen) lamentabele afwerkingskwaliteit.

https://www.economist.com/letters/2021/ ... the-editor
The dirty secret behind Tesla’s success is clean credits. Several states now require carmakers to sell a fixed percentage of zero-emission vehicles. Since most fall short, they must buy regulatory credits from companies like Tesla. In fact, without such credit sales, Tesla would have posted a net loss instead of a profit in 2020. Profits could depend less on car sales and more on credit sales.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Afgelopen weekend een tocht in de Vlaamse ardennen met vier performance auto's, waaronder een Ford Mach-E long range. Die Mach-E had in korte snelle bochten toch last om zijn machine onder bedwang te houden (schoof dikwijls weg, rechtdoor acceleratie was geen probleem) - kerel heeft ook een RS mk3 maar werkt bij een leasing firma dus kan met veel dingen rondrijden, terwijl een Focus RS mk3 met pilot sport 4s, een Focus ST mk4 en een Fiesta ST edition met dan nog semi slicks (de ST's allemaal voorwiel aangedreven zoals de Mach-E) eigenlijk geen probleem hadden, zelfs niet bij extreem nat wegdek.

Hopelijk is de AWD versie van de electrische mustang wel beter, want vind het interieur leuker dan een doorsnee Tesla, het oogt veel meer zoals een Polestar. Voordeel dan weer van de Ford is dat net zoals bij Tesla de werkelijke range beter is dan wat de fabrikant specificeert, was recent HLN artikel rond.

En dan net deze gezien, interessant een caravan die meeduwt:

https://www.hln.be/reizen/elektro-carav ... ~aceb6de7/

die mensen zullen dan twee laadpalen pakken op de rit naar Spanje ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het verhaal achter het bedrijf en zijn stichter Mate Rimac zijn ook de moeite waard. Als je ziet waar die gast nu al staat is hij wellicht de Europese Elon Musk. Alleen kent bijne niemand hem.
Laatst gewijzigd door R2D2 28 jul 2021, 01:46, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

R2D2 schreef:Het verhaal achter van het bedrijf en zijn stichter Mate Rimac zijn ook de moeite waard. Als je ziet waar die gast nu al staat is hij wellicht de Europese Elon Musk. Alleen kent bijne niemand hem.
Die Rimac rijdt al de rest los, respect!

8.7s quarter mile

[youtube]zwlKCxaLBns[/youtube]
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Als je wil vergelijken met Tesla lopen ze wel wat achter.

Tesla is ook begonnen met een "top-end" supercar om dan telkens de markt een trapje lager binnen te dringen, eerst met de Model S en daarna met de model 3.

Rimac zit momenteel nog maar in het begin van de eerste fase: beginnen met een supercar (eigenlijk hypercar, als je ziet wat de Nevera kan). Het gaat nog wel even duren voor ze modellen maken die betaalbaar zijn voor een gemiddelde rijke middenklassemens, e.g. tussen de €50k en €100k.

De prestaties zijn wel belachelijk goed, alhoewel de vergelijking met een BMW M5 misschien niet eerlijk is omdat de Rimac Nevera meer dan 10x zo veel kost. Langs de andere kant, als je enkel mag vergelijken in dezelfde prijsklasse, dan blijft er niet veel over. Misschien een Bugatti?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Komend jaar capaciteitstarief. Over enkele jaren iedereen beginnen te verplichten om over te stappen op EV.

Hoeveel trekt een EV (kW/h) weg als hij leeg is en je hem 's avonds insteekt met de bedoeling hem de ochtend erna terug opgeladen terug te vinden?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Volgens mij kan je bij de meeste EV's een 3,3kW-lader voor in het stopcontact meekrijgen. Als dat ding dan ook nog eens intelligent kan kiezen wanneer het laadt, valt de impact volgens mij wel mee. Met dergelijk laag vermogen gaat een batterij op één nacht volgens mij niet volledig opgeladen zijn. Maar wanneer gebeurt dat, dat je volledig leeg thuiskomt en dat die de dag erna volledig vol moet zijn? Amper.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hangt van persoon tot persoon af.

Als ze mij bij mijn volgende firmawagen (firmawagen, niet salariswagen!) verplichten om een elektrische te nemen ga ik regelmatig prijs hebben. Heb regelmatig 2 dagen achter elkaar van 300 à 400 km/dag. Zelfs als dat al maar 1 keer per maand zou gebeuren (en geloof me, gebeurt véél vaker bij mij), heb je al prijs met het capaciteitstarief ...

Enige optie is dan ergens aan een snelcharger te gaan kamperen om het niet via de eigen elektriciteitsaansluiting te doen ...

/edit: ik zit door de dag bij klanten op afgelegen locaties dus geen mogelijkheid om overdag nog ergens bij te laden

/edit2: Ik heb zo een beetje het vermoeden dat het capaciteitstarief er speciaal voor de EV's moet komen. Ze weten nu al dat de EV's een groot probleem voor de elektriciteitsinfrastructuur gaan vormen en voeren nu rap iets in, wat problemen bij te veel EV's moet voorkomen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

pfuhu schreef:heb je al prijs met het capaciteitstarief
Jep.
Vandaar dat deze maatregel van de VREG eigenlijk neerkomt op het stokken in de wielen steken van de transitie die nodig is.

met 3kW aan oplaadmogelijkheid (zonder andere verbruikers in huis dus) en een verbruik van 0,15kWh/km kan je ongeveer 20km per uur laden.
12u laden = 240km rijden (18u thuiskomen, 6u vertrekken - en dan heb je de rest van de avond niets gedaan)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is vooral stokken in de wielen van de transitie steken om te voorkomen dat Fluvius (te) veel in zijn net moet investeren ...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

pfuhu schreef:Als ze mij bij mijn volgende firmawagen (firmawagen, niet salariswagen!) verplichten om een elektrische te nemen ga ik regelmatig prijs hebben.
Betaalt uw firma dan niet alle kosten om die wagen te gebruiken, i.e. laadpaal thuis + álle kosten daaraan verbonden?

Indien niet: straf, mijn salariswagen is volledig betaald door werkgever, inclusief bijtanken. Het gaat hier over fossiele brandstof, maar waarom zou dat voor een EV anders moeten zijn?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hopelijk wel, maar ik zou er niet van versteld staan als de politiek op een of andere manier verbiedt aan de firma's om mensen dat terug te betalen.

Want dat zou een VAA zijn waardoor je zelf een zo hoog mogelijke piek kan hebben als je wil zonder ervoor te moeten betalen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat is niet meer dan logisch. Nergens ter wereld subsidieert men een probleem op dergelijke wijze. Het zal echter telkens in kleine stappen gebeuren maar de richting is duidelijk.

Onlangs bleek ook dat uit onderzoek naar zelfrijdende wagens er nog meer wagens zouden bijkomen. Helaas is de plaats nu al op dus dat kan helemaal niet. Enige alternatief is dus wagengebruik afremmen en wat werkt beter dan de prijs, die dan nog eens inkomsten betekenen voor de overheid.

Daar komt nog bij dat het wegvallen van accijnzen op brandstof ergens moet gehaald worden, u raadt ook wel waar :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

pfuhu schreef:Hopelijk wel, maar ik zou er niet van versteld staan als de politiek op een of andere manier verbiedt aan de firma's om mensen dat terug te betalen.
VAA is voor privéverbruik. Ik heb het over het bijtanken van de EV om mee rond te rijden tijdens de werkuren.

Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat de overheid werknemers verbiedt om het bijtanken van bedrijfsvoertuigen te kunnen inbrengen als kost bij de werkgever.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

JamesEarlGray schreef:
pfuhu schreef:Hopelijk wel, maar ik zou er niet van versteld staan als de politiek op een of andere manier verbiedt aan de firma's om mensen dat terug te betalen.
VAA is voor privéverbruik. Ik heb het over het bijtanken van de EV om mee rond te rijden tijdens de werkuren.

Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat de overheid werknemers verbiedt om het bijtanken van bedrijfsvoertuigen te kunnen inbrengen als kost bij de werkgever.
Jawel, voor de werkgever is er op een personenwagen (dus niet een lichte vracht) maar steeds 50% BTW aftrekbaar ipv 100%. Dus als je een factuur voor opladen krijgt van bv. PlugSurfing van 121 EUR incl. 21% BTW, of indien een intracommunautaire factuur van 100 EUR. Dien je dus van die 21 EUR BTW de helft te betalen (= kost), aldus 10,5 EUR, en de andere helft kan je recupereren.
Bij een intracommunautaire factuur dien je zelf dus die 10,5 EUR BTW te betalen via de BTW aangifte.

Fiscaal heb je dan het VAA die meer impact heeft op de loonbrief van de werknemer.

Daarom rijden sommigen rond met een bedrijfs(personen)wagen die omgebouwd is als lichte vracht, en waarop dus de BTW 100% aftrekbaar is.

Ik zie het nog gebeuren dat ook elektrische personenwagens zoals Tesla's als lichte vracht omgebouwd worden. Want als je al die BTW optelt over meerdere jaren, kan dit een fiks bedrag zijn.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

JamesEarlGray schreef:Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat de overheid werknemers verbiedt om het bijtanken van bedrijfsvoertuigen te kunnen inbrengen als kost bij de werkgever.
Het is waarschijnlijk weer iets waar ze nog niet over nagedacht hebben. Zodra het capaciteitstarief er is kan je het bij-effect krijgen dat je door je wagen zo snel mogelijk op te laden de netkosten (niet de energiecomponent!) voor je wasmachine en droogkast voor een stuk van je werkgever kan terugkrijgen.

Een beetje zoals de teruglever-problematiek. Je zou je wagen op het werk kunnen opladen en 's avonds je inductievuur op de batterij van je wagen kunnen laten draaien. Als de werkgever dat toelaat kan dat perfect, maar dan geeft de werkgever je in feite belastingvrije elektriciteit en dat heeft onze overheid niet graag.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”