Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik! :eek:

De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.

Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eerlijk, ik rij met exact dezelfde wagen als die van de test van TA (behalve de kleur dan). 90km rijden en 200km bereik eraf? Ja heb dit meegemaakt in de begindagen toen ik de wagen had en de acceleratie wou testen :p wellicht is dat wat de ‘tester’ gedaan heeft.
Bij normaal rijgedrag, met af en toe een sprintje.... neen!

De prijs die TA vermeldt is trouwens 7000€ overdreven.

P.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hoe lang duurt het om je wagen op te laden zodat je niet boven 2.5kW Piek uitkomt?
Als ik goed gelezen hebt duurt dat bij een vw id.3 bv 26u.
Vrijdagavond thuiskomen van een lange rit en zaterdag morgen zo een trip doen zal er dus niet in zitten zonder de nodige vertragingen.

Verder is die test gedaan in winterse omstandigheden. Als je wilt vergelijken moet je dus in dezelfde omstandigheden rijden.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je kan je thuis laadpaal ook via een ander contract krijgen en dan komt je laadverbruik niet mee in je piek berekening.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sasuke schreef:Je kan je thuis laadpaal ook via een ander contract krijgen en dan komt je laadverbruik niet mee in je piek berekening.
Hoezo?
Met 2 aansluitingen en dus 2 tellers, of gaat dat?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Nee, je verbruikt wordt verrekend door de leverancier van het stroomabbo op je paal en aan de intercommunale doorgegeven. Althans, dat is toch wat ze mij wijsgemaakt hebben.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

sky schreef:Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik! :eek:

De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.

Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
Hoezo? Hij sprak van -3°C. Ik zat met 2 personen in een wagen, nog een goeie 100kg kiezelstenen in de koffer en ik heb -6°C gehad?




Mijn test is gebeurd. Deze avond de resultaten.

Bekijk ook dit eens

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Sasuke schreef:Nee, je verbruikt wordt verrekend door de leverancier van het stroomabbo op je paal en aan de intercommunale doorgegeven. Althans, dat is toch wat ze mij wijsgemaakt hebben.
1. Per kadastraal nummer wordt maar één aansluiting toegelaten.
2. Als het toch toegelaten zou zijn dan zitten die pieken bij de laadpaal hé.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Vandaag toch weer een nadeel aan EV rijden ondervonden.

Ritje gedaan, waarbij ik zo'n 70% lading nodig had (enkele rit).
In de buurt van mijn eindpunt een laadpaal gezocht via de gekende apps.
Dichtste was op 500 meter afstand.
Kwam ik op de locatie aan, was dit een straat met enkel maar huizen met opritten, waarvan 2 met private laadpaal.
Er heeft dus gewoon iemand zijn oprit op een app geplaatst... :bang:

Volgende laadpaal, 2km afstand van mijn eindpunt.
Een laadpaal van EV-box, operationeel.
Ingeplugd, kaart gescand, auto begon met laden.
2km gewandeld (wat op zich wel goed was voor de conditie).
8 uur later (zo lang ben ik bezig geweest vandaag) terug gewandeld.
Auto was niet aan het laden, kabel zat los in de paal, 0kWh geladen.
Dit terwijl de laadsessie effectief gestart was.
Hoe? Ik heb er het raden naar.

Dan maar een dure snellader gezocht, half uurtje gestaan, en zo veilig thuis geraakt.
De kostprijs? Geen idee, iedere app zegt een andere prijs, dus ik zal het volgende maand wel zien op de aanrekening.

Ik ben een voortrekker van het EV rijden, maar we zijn er dus duidelijk nog niet...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

krisken schreef:
sky schreef:Als je met een volle lading vanuit Leuven nog maar net tot in de Hoge Venen geraakt en terug tot in Luik! :eek:

De vreg promoot trage en uitgesteld laden omwille van capaciteitstarief, dat is dus exact wat die man gedaan heeft, traag laden en dan nog maar 25% vol de volgende dag. Dan zal er nog heel veel water naar de zee moeten vloeien voor een EV mainstream wordt.

Effectief 90 km gereden en 200km rijbereik er af. Tja dat zegt genoeg.
Als Krisken dit wil simuleren zal hij moeten wachten tot volgende winter.
Hoezo? Hij sprak van -3°C. Ik zat met 2 personen in een wagen, nog een goeie 100kg kiezelstenen in de koffer en ik heb -6°C gehad?




Mijn test is gebeurd. Deze avond de resultaten.

Bekijk ook dit eens
Ben benieuwd naar de resultaten ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

blaatpraat schreef:Vandaag toch weer een nadeel aan EV rijden ondervonden.

Ritje gedaan, waarbij ik zo'n 70% lading nodig had (enkele rit).
In de buurt van mijn eindpunt een laadpaal gezocht via de gekende apps.
Dichtste was op 500 meter afstand.
Kwam ik op de locatie aan, was dit een straat met enkel maar huizen met opritten, waarvan 2 met private laadpaal.
Er heeft dus gewoon iemand zijn oprit op een app geplaatst... :bang:

Volgende laadpaal, 2km afstand van mijn eindpunt.
Een laadpaal van EV-box, operationeel.
Ingeplugd, kaart gescand, auto begon met laden.
2km gewandeld (wat op zich wel goed was voor de conditie).
8 uur later (zo lang ben ik bezig geweest vandaag) terug gewandeld.
Auto was niet aan het laden, kabel zat los in de paal, 0kWh geladen.
Dit terwijl de laadsessie effectief gestart was.
Hoe? Ik heb er het raden naar.

Dan maar een dure snellader gezocht, half uurtje gestaan, en zo veilig thuis geraakt.
De kostprijs? Geen idee, iedere app zegt een andere prijs, dus ik zal het volgende maand wel zien op de aanrekening.

Ik ben een voortrekker van het EV rijden, maar we zijn er dus duidelijk nog niet...
Dat is, en blijft, een van de grootste problemen. De absurde onbetrouwbaarheid van die palen. Compleet onbegrijpelijk eerlijk gezegd.
Vanuit de overheid, want de bedrijven zelf gaan het niet doen, zou er ook een verplichting moeten komen dat je aan elke paal met je gewone bankkaart kan betalen in plaats van heel dat achterlijk gedoe met al die laadkaarten en onduidelijkheid in prijsstructuren.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

blaatpraat schreef: Hoe? Ik heb er het raden naar.
Wordt dat het nieuwe "belletje trek" :lol: ? De plug eruit trekken bij ladende EV's?
Ik voel GAS-boetes komen :).

Kan je dat "beveiligen"?
- tegen "uittrekken"
- tegen "ongeoorloofd" laden -> als ik een laadpaal op mijn oprit heb, wat belt een voorbijrijdende half lege EV om op mijn kosten te laden?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Als je een actieve laadsessie hebt wordt de kabel sowieso aan beide kanten vergrendeld. Aan publieke laadpalen zou ik dit ook altijd nog eens nakijken.
En op onze laadpaal kunnen we een pincode zetten om het laden te starten.

En inderdaad de betrouwbaarheid van laadpalen moet omhoog, zeker de snelladers. En de wildgroei van operatoren en laadpassen was te verwachten maar is zeer jammer. Zeker als er in het begin met promoties wordt gegoocheld heb je op den duur 10 van die laadplassen liggen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Beveiliging en vergrendeling

Alle oplaadpunten zijn vergrendelbaar door middel van RFID. U hebt de keuze of u dit wel of niet wilt gebruiken of het laadpunt instelt op AUTOSTART

https://www.heijligersbv.nl/laadpaal-installeren/
https://www.heijligersbv.nl/laadpaal-in ... j-u-thuis/
Opties

Wand-model of op een paal in de border of oprit
Met snoer/stekker of stopcontact
RFID vergrendeld of vrij toegankelijk

Is dus een optie
De oplaadkabel wordt overigens vergrendeld als je je auto afsluit.
https://www.priveleaseauto.com/elektris ... t-dat.html
Dan zou die niet log mogen komen toch ?

PS: dit is via google, geen ervaring of dergelijke met elektrisch rijden (buiten het elektrisch rijden bij mijn non plug-in hybride Toyota Corolla)
Laatst gewijzigd door Abusimbal 08 maa 2021, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat probleem zal je altijd hebben met die laadpalen. In Brussel al vaker discussies/frustraties gezien rond de laadpalen. Ze worden gewoon uitgetrokken of in de eigen wagen gestoken. Ook proberen mensen op een bepaalde plaats te parkeren in de buurt van de laadpaal met allerlei discussies.

Het laden duurt gewoon veel te lang en er zijn te weinig palen. Vooral het eerste probleem zorgt ervoor dat het 2e een nog groter probleem is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Niet zeuren over die laadpalen. Iedereen is voor elektrische auto's, iedereen is voor het milieu, iedereen is tegen verbrandingsmotoren,... Dan moeten jullie die ongemakken er maar bij nemen en stoppen met zagen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Binnenkort verplicht als bedrijfswagen, dan mag je toch een discussie voeren over laadpalen. In uw redenering kan je over niets meer praten...
Woorden als "iedereen" en "jullie", maakt het er ook niet gemakkelijker op. Maar ik weet het, het is uw stijl.
Wat doe je dan trouwens zelf nog in dit topic? 8)

Die aan mijn oprit is niet beveiligd, en ik zou niet weten wie, maar hier mag altijd iemand even komen laden om uit de nood te helpen. Zolang het maar niet elke dag 50kWh is. :wink:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ddd schreef:Die aan mijn oprit is niet beveiligd, en ik zou niet weten wie, maar hier mag altijd iemand even komen laden om uit de nood te helpen. Zolang het maar niet elke dag 50kWh is. :wink:
Ik zag er laatst eentje op straat liggen, wachtend tot de EV terug thuis kwam want het was niet aangesloten.
Een rijwoning zonder voortuin. Dus een gaatje naast de voordeur, dikke kabel eruit en alles lag gewoon op het voetpad...

Toen hier lang geleden "diftar" werd ingevoerd, werden er sessie gehouden over een slot op de vuilbak, zodat onverlaten geen afval in uw vuilbak konden kieperen als jij was gaan werken de vuilbak al aan de straatkant stond te wachten op de vuilkar. Diftar = betalen per kg, vandaar :).
Je kan binnen een schakelaar plaatsen etc, maar de kans dat je die vergeet "aan" te zetten en uw EV 's morgens dus niet geladen is, is groot...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik woon helemaal achteraan in een doodlopende straat. De paal staat ook aan mijn oprit, dus niet op straat.
Kans is erg klein dat iemand em zomaar gaat gebruiken. 8)

De eigen EV is trouwens eind vorig jaar verkocht. Ik zou idd binnen de zekering kunnen afzetten ook. Ochja..
Laatst gewijzigd door ddd 08 maa 2021, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Jack Daniels schreef:Niet zeuren over die laadpalen. Iedereen is voor elektrische auto's, iedereen is voor het milieu, iedereen is tegen verbrandingsmotoren,... Dan moeten jullie die ongemakken er maar bij nemen en stoppen met zagen.
Je kan ook gewoon niet reageren. Beetje tijd teveel ?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

ddd schreef:De eigen EV is trouwens eind vorig jaar verkocht. Ik zou idd binnen de zekering kunnen afzetten ook. Ochja..
Zou ik doen, bespaart je hoogstwaarschijnlijk weer wat sluipverbruik.

Ik vraag me trouwens af wat al die laadpaal firma's er bij winnen om hun eigen laadpassen te gebruiken ipv gewoon bankkaart/creditcard. De overhead moet toch veel groter zijn? En je verliest mogelijke klanten die niet kunnen laden omdat ze niet het juiste kaartje bij hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

powaq schreef:Ik vraag me trouwens af wat al die laadpaal firma's er bij winnen om hun eigen laadpassen te gebruiken ipv gewoon bankkaart/creditcard. De overhead moet toch veel groter zijn? En je verliest mogelijke klanten die niet kunnen laden omdat ze niet het juiste kaartje bij hebben.
Ik vermoed het internationale karrakter.
Hun eigen systeem kunnen ze in heel de wereld introduceren, met lokale partners werken moet je land per land gaan onderhandelen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Voor de long range, iets voor Krisken?

https://www.want.nl/dit-aanhangwagentje ... ge-ritten/
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het karretje heeft een benzinemotor die elektriciteit opwekt, zodat je auto opgeladen wordt tijdens het rijden. Helemaal ‘schoon’ is de EP Tender dus niet, maar Segard ziet zijn idee ook meer als iets dat je af en toe gebruikt; als je écht geen tijd hebt om telkens je auto op te laden. Dat blijkt ook uit zijn voorgenomen verdienmodel: hij wil de aanhangers verhuren en niet verkopen.
Waarschijnlijk is het huren van het bakje dan ook goedkoper dan het huren van een ICE-auto om op reis te gaan.
EV heeft dan wel een trekhaak nodig...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

ub4b schreef:Voor de long range, iets voor Krisken?

https://www.want.nl/dit-aanhangwagentje ... ge-ritten/
Geniaal :lol: 0.0 taxen betalen maar wel een generator meesleuren.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg... :-D
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg... :-D
Het zou me verbazen mocht die aanhangwagen met zonnepanelen al genoeg energie opwekken om het verlies door extra gewicht, lucht- en rolweerstand goed te maken.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg... :-D
Dat klinkt interessant, tot je beseft dat je drie daken vol zonnepanelen nodig hebt om genoeg vermogen op te wekken om op de autostrade te kunnen rijden. Dus om het batterijpeil op... ahum, peil te houden, of het peil trager te laten zakken dan gewoonlijk, daarvoor kan het wel nog dienen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

JamesEarlGray schreef:
Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg... :-D
tot je beseft dat je drie daken vol zonnepanelen nodig hebt om genoeg vermogen op te wekken om op de autostrade te kunnen rijden.
Het gewicht zal eerder het probleem zijn dan het aantal benodigde gevulde daken.

Een Nissan Leaf verbruikt 0,165 kWh/km.
Een 5,5kWp installatie leverde vandaag 20kWh op (top in juli: 34kWh op 1 dag), oftewel 121km http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... 8&string=0
Een 5,5kWp installatie heeft +/- 26m² dakoppervlakte nodig (15-16 panelen) en dat is 300kg... Maar een aanhangwagen met een oppervlakte van 26m², dat gaat ook geen evidente zijn :).
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

https://www.bd.nl/oss-e-o/2000-liter-di ... ~a4e480ea/

Eigenlijk alleen om de deep-cycle accu's op te laden(laadklep, ijskast, tv e.d.).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Zou een aanhangwagen met pakweg 50kWh aan accu's (300kg ?) ook geen optie zijn voor zomerse uitstappen ? Je kan er nog wat bijsteken qua gewicht (max tot 750kg) én je extra verbruik wordt gemitigeerd door de batterijen in de aanhangwagen.

Bestaat dat dan nog niet ? Lijkt me ideaal te zijn, altijd thuis en 'geladen', gebruiken wanneer nodig ... wanneer niet nodig heb je 50kWh opslag voor je zonnepalen (overproductie) én met de juiste technologie kan je het ook gebruiken voor je consumptie te verminderen op de piekmomenten.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Da's een grote geldwaarde op wielen, lijkt mij het perfecte doelwit voor een dief. :-D
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zie niet in waarom dat meer of minder een doelwit van dieven zou zijn dan pakweg je auto of andere dingen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Een aanhangwagen stelen is nu eenmaal een heel pak makkelijker dan een auto te stelen.
Zo een bolslot met een welgemikte klop ligt het eraf, slot over uw dissel mobile slijpschijf en in 45 seconden zit je erdoor. (al eens mogen doen voor mezelf na mijn sleutel in het slot te breken).
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

En dan 300kg wegslepen ??? Nu ... dan nog, ofwel hangt het aan uwe auto, ofwel aan de stroom ... mij lijkt 'diefstal' nu dan toch niet echt HET tegenargument om zoiets aan te schaffen. Bij mij toch ni .
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vaganzza schreef:Waarom geen aanhangwagen met zonnepalen er op? Of zou dat niet genoeg produceren? Natuurlijk kan je daarmee in het donker niet overweg... :-D
De auto van Sono Motors is rondom bekleed met PVcellen en haalt maar een gemiddelde opbrengst van 112km per week...
https://sonomotors.com/en/solar-integration/
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik vind dat wel een goed idee van u Sasuke.

Als je thuis bent, kan je die batterijen gebruiken voor uw huis, als je dan toch niet thuis bent (op reis), staan die thuis ook niets te doen en kan je de extra energie meenemen voor de extra kilometers!

Richt een bedrijfje op, ik wil wel klant worden (als ik ooit een elektrische wagen koop) :-)
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Sasuke schreef:En dan 300kg wegslepen ??? Nu ... dan nog, ofwel hangt het aan uwe auto, ofwel aan de stroom ... mij lijkt 'diefstal' nu dan toch niet echt HET tegenargument om zoiets aan te schaffen. Bij mij toch ni .
Nee akkoord, ik zocht maar naar mogelijke redenen om dat een slecht idee te vinden, maar eigenlijk is het best leuk.

Net zoals Nob: ik ben klant (als ik ooit een EV heb)! :-D
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik wacht, met opzet, met het posten van de resultaten. Reden : dit weekend zouden een paar EV-minded mensen dezelfde tocht doen met hun eigen EV en ook de resultaten bijhouden. Leek me dus handig om dan alles in 1x te posten.

Betreffende de laadkabelproblematiek : zowel aan de kant van de laadpaal als de kant van de wagen is deze kabel vergrendeld. Je kan deze dus niet zomaar uittrekken. Wat wel kan (!) is dat de paal deze vergrendeld, en nadien weer los gooit. Bijvoorbeeld omdat je laadpas niet blijkt te werken bij de leverancier van de laadpaal. Colruyt is zo een voorbeeld : die accepteren elke badge en laden elke wagen. Maar slechts om de x minuten stuurt de laadpaal de info door naar de server. Als dan blijkt dat een bepaalde laadpas niet past bij hun dan stopt die lading. Zelf reeds 3x getest, telkens kon ik tussen de 5 en 15 minuten laden. Is ook toegegeven door colruyt (aka dats24).

Ik gok dus dat jij hetzelfde hebt meegemaakt?

Persoonlijk wacht ik steeds tot de laadpaal aan het laden is (controle op zowel kant auto als kant laadpaal). En dan regelmatig eens de app checken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Betekent dit dan dat je 10 minuten gratis kan tanken tot je kaart gecontroleerd en verworpen wordt?
Interessant principe.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”