Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Voor de duidelijkheid, ik heb het over een jaarlijks gemiddelde en niet over het gemiddelde van één rit. Dit inclusief alle ritten over een heel jaar en inclusief de koudere periode van de winter waarin we iets hoger verbruik halen doordat koude omgevingstemperatuur nefast is voor efficiëntie en we iets vaker elektrisch moeten verwarmen (lucht of ruiten).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

JamesEarlGray schreef:en inclusief de koudere periode van de winter waarin we iets hoger verbruik halen
Ik las net nog op Tweakers een Tesla rijder die schreef dat hij 40% bereik verliest in de winter !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

DarkV schreef:
JamesEarlGray schreef:en inclusief de koudere periode van de winter waarin we iets hoger verbruik halen
Ik las net nog op Tweakers een Tesla rijder die schreef dat hij 40% bereik verliest in de winter !
Euh... iedereen weet toch dat koude of vriestemperaturen 1 van de belangrijkste oorzaken is van het ontladen van een accu????
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.hln.be/geld/consument/-welk ... ~a7364e7a/

:? :eek:

Artikel zegt genoeg, maar is dit nu echt de prijs wat het kost om elektrisch te rijden. Bijna het dubbele van brandstof.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Goztow schreef:Die 4,3l per km dat haal je in realiteit toch nooit!
Da's wel 430L/100Km. Dat zou moeten lukken. :-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat Ionity betreft : typisch BE nieuws ...

Ionity is inderdaad gegaan naar 79 cent/kwh. Maar als je naar fastchargers (DC) van Alego kijkt, hanteren deze een zelfde tarief (+ een prijs per minuut dat je er "parkeert"), en daar is nooit iets over gezegd?

En zo zeggen ze ook niks over het feit dat je in vele lidl's ook gratis kan chargen met DC. Of dat je met een chargemap laadkaart ook gratis kan laden aan alle fastchargers van Q8. En eveneens vergeten ze er bij te vermelden dat je met een abonnement wel nog steeds goedkoop kan laden aan die Ionity laadpalen.

Voor de nieuwsgierigen : er zijn in BE slechts 4 plaatsen met Ionity laadpalen : Wetteren, Luik, Doornik en Charleroi.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

't ja electrisch staat op de shortlist, maar als de prijzen van laden zo omhoog gaan gaan ...

Anderzijds heb ik nu een oude diesel die vrijwel niks zuipt, en een moderne sportauto die mits sportief rijden long term op 12L 98 uitkomt. Electrisch is dan veel goedkoper, bvb een Tesla mod3 performance, maar als je daarmee een paar 0-100 sprintjes doet dan gaat de batterij in protectie. Met mijn RS kan ik dat tientallen keer na mekaar doen tot de 98 op is, dus uit de bocht komend full throttle is geen probleem - of op de autobahn gedurende lange tijd >200kmh rijden is ook geen probleem. En de Tesla is 35K duurder en zero sound en volgens velen dan ook zero fun.

Stel dat we niet sportief rijden, dus in mijn geval oude volvo mode: is electrisch goedkoper dan mijn oude volvo met dit soort verbruik?
volvo-diesel.png
Volgens deze site is snelladen duurder per 100km dan mijn volvo:

https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... duurt-het/
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 18 jan 2020, 23:36, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Of elektrisch goedkoper is dan je (oude) Volvo weet maar één persoon : jijzelf :-)

Wat Ionity en kosten betreft heeft Bjorn Nyland (aka TeslaBjorn) de volgende youtubefilm gemaakt :

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

krisken schreef:Of elektrisch goedkoper is dan je (oude) Volvo weet maar één persoon : jijzelf :-)

Wat Ionity en kosten betreft heeft Bjorn Nyland (aka TeslaBjorn) de volgende youtubefilm gemaakt :
Als ik extreem braaf met de Volvo rijdt dan kost 100 km mij rond de 5 euro.
120 cruise control met Waze gemeten is exact 4L/100km, dus 5.5 euro / 100km aan de huidige Avia dieselprijs.

Wat is de goedkoopste electrische tarief voor 100km rijden?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goedkoopste tarief voor 100km rijden, puur elektrisch? Zoals ik hierboven reeds zei : gratis chargen bij Q8, Ikea, Lidl, ...
Maar natuurlijk wil je dan wel net die plaatsen op je weg terug vinden. Dat is exact wat ik bedoel met "alleen jijzelf weet dat".

Vraag is enkel en alleen of jouw auto een referentie is in deze discussie. Jij hebt immers tweaks aangebracht om extreem zuinig (en dus extreem goedkoop) te rijden, zoals je in een andere thread uit de doeken deed.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ub4b schreef:Wat is de goedkoopste electrische tarief voor 100km rijden?
Goedkoopste is natuurlijk gratis, maar dat zal vermoedelijk niet lang meer gaan duren :).

Tesla model 3: 0,145kWh/km -> €0,24/kWh -> €3,48/100km
ub4b rijdt braaf met een Volvo: 4L/100km -> €1,53/L -> €6/100km

> De cijfers van de Tesla model 3 zijn niet "braaf" :).
> De kWh prijs is incl BTW en zonder rekening te houden met zonnepanelen etc
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

krisken schreef: Wat Ionity en kosten betreft heeft Bjorn Nyland (aka TeslaBjorn) de volgende youtubefilm gemaakt :
Ik ben het filmpje aan het bekijken, maar wat hij 'vergeet' is dat de aankoop van een diesel ipv een electrische auto je al +10000€ voorsprong geef.
Daar rij je al heel wat km's mee.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

heist_175 schreef:
ub4b schreef:Wat is de goedkoopste electrische tarief voor 100km rijden?
Goedkoopste is natuurlijk gratis, maar dat zal vermoedelijk niet lang meer gaan duren :).

Tesla model 3: 0,145kWh/km -> €0,24/kWh -> €3,48/100km
ub4b rijdt braaf met een Volvo: 4L/100km -> €1,53/L -> €6/100km
Klopt niet hé, den diesel staat nu 1.379 dus aan 4L € 5,516/100km, dus je spaart al zeker 2 euro per 100km met electrisch uit.
Bij 100K km heb je dus 2000 euro bespaard.

Stel nu dat je diesel 5L zuipt, dan spaar je afgerond € 3.4 / 100km.
Bij 100K km heb je dus 3400 euro bespaard.

De opleg van een electrische wagen tov een diesel rendeert dus volgens mij nog niet, en al zeker niet op de typische lease / afschrijvingstermijn voor bedrijfswagens. Gratis laden zal niet eeuwig blijven duren, en als er steeds meer gebruikers zijn zal de vraag groter worden naar opladen dan het aantal palen, en gezien er bvb in Brussel ook al niet genoeg capaciteit ligt aan kabels om elke wagen op te laden, zal er dus bij een flinke uitbreiding aan electrische wagens een probleem ontstaan die enkel ongedaan kan worden gemaakt met nieuwe investeringen, dus de prijs gaat zowiezo dan weer omhoog. Bij schaarste gaat de prijs omhoog, maar bij nieuwe investeringen voor laadinfrastructuur gaat de prijs ook omhoog. Want het gaat niet enkel om de palen maar ook het distributienetwerk. De bestaande kabels zijn niet voorzien dat iedereen gaat laden.

Het kriebelt dan terug om voor een diesel te gaan als bedrijfswagen, en de RS te houden als fun auto.

Je zou thuis nog plugin zonnepanelen kunnen leggen, dan laad je gratis, maar van zodra ze de slimme meter uitrollen gaat het terugdraaien van de meter opvallen en je setup dus exposed worden en dan heb je boel met Eandis of hoe dat bedrijf nu tegenwoordig noemt. Wil je de laadcapaciteit via geregistreerde zonnepanelen dan rendeert het ook al niet meer want wat je teruggeeft kan je niet aan dezelfde tarief gebruiken als je wil laden. Want overdag ben je gaan werken of op de baan, en dan zou je moeten laden.

De enige oplossing is volledig off the grid met een waterstofsysteem of met een thuisbatterij. Maar dat kost ook geld, en de batterijen blijven een vervuilende business.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je vergelijking is ook niet geheel eerlijk.
Je vergelijkt een - niet nader genoemde en blijkbaar getweakte - Volvo met de reëele verbruikscijfers van een Tesla.

Een Leaf is ongeveer even groot als een Golf.

Leaf 150pk - 13,7kWh/100km -> €3,3/100km
Golf 150pk - 5,5L/100km -> €7,7/100km (€1,410/L - prijs)
Je spaart dus per 100km €4 uit met een elektrische auto.

Een Leaf kost €36K, een Golf diesel 150pk €34K (basismodel 130pk benzine €28K). Dat prijsverschil, aangevuld met korting op BIV/VB rij je er wel uit zeker :)?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ub4b schreef:Als ik extreem braaf met de Volvo rijdt dan kost 100 km mij rond de 5 euro.
120 cruise control met Waze gemeten is exact 4L/100km, dus 5.5 euro / 100km aan de huidige Avia dieselprijs.

Wat is de goedkoopste electrische tarief voor 100km rijden?
Een anecdotische vergelijking is nooit nuttig, gebruik gewoon het jaarlijks gemiddelde verbruik van die wagen om te vergelijken. Of rij je echt énkel autostrade aan 120km/u met CC geactiveerd in die Volvo?

Maar, ja inderdaad, elektrisch is inderdaad significant goedkoper per gereden kilometer als je enkel de gebruikte energie om te rijden rekent. Aankoopkosten zullen hoogstwaarschijnlijk hoger liggen voor een EV, maar die haal je eruit door ermee te rijden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

JamesEarlGray schreef:Aankoopkosten zullen hoogstwaarschijnlijk hoger liggen voor een EV, maar die haal je eruit door ermee te rijden.
Over hoeveel kilometer spreken we dan om die hogere aankoopkosten eruit te halen? Een paar tienduizend? Als ik jouw logica volg moeten EV rijders opzettelijk 1 extra (minimaal) rit rond de aardbol rijden om uit hun hogere aankoopprijs te komen??? Het gezond boerenverstand is hier voor de zoveelste keer weer ver zoek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:
JamesEarlGray schreef:Aankoopkosten zullen hoogstwaarschijnlijk hoger liggen voor een EV, maar die haal je eruit door ermee te rijden.
Over hoeveel kilometer spreken we dan om die hogere aankoopkosten eruit te halen? Een paar tienduizend? Als ik jouw logica volg moeten EV rijders opzettelijk 1 extra (minimaal) rit rond de aardbol rijden om uit hun hogere aankoopprijs te komen??? Het gezond boerenverstand is hier voor de zoveelste keer weer ver zoek.
heist_175 schreef:Een Leaf is ongeveer even groot als een Golf.
Leaf 150pk - 13,7kWh/100km -> €3,3/100km
Golf 150pk - 5,5L/100km -> €7,7/100km (€1,410/L - prijs)
Je spaart dus per 100km €4 uit met een elektrische auto.

Een Leaf kost €36K, een Golf diesel 150pk €34K (basismodel 130pk benzine €28K). Dat prijsverschil, aangevuld met korting op BIV/VB rij je er wel uit zeker :)?
Als we hetzelfde vermogen vergelijken (150pk), is de Golf €2K duurder.
Aan een prijsverschil van 4eurocent per kilometer rij je vanaf 50'000km goedkoper met de Leaf dan met de Golf. Dat rij je wel bij elkaar op enkele jaren, zeker ook in leasetermijnen
En dat is dan nog zonder rekening te houden met:
- lagere VB/BIV (al zal dat uitdovend zijn)
- lagere onderhoudskosten bij een EV
- geen tijd verloren in het tankstation, want je laadt thuis op met een stopcontact
- zonnepanelen (of "stirling-pellets/gas")
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het prijsverschil is niet realistisch. Je kan bij een E-golf niet gek veel opties kiezen. Je "krijgt" er dus een hoop bij dat je niet nodig hebt/wilt. Als je een Benzine/Diesel samenstelt met de opties/motorisatie die je wel wil/nodig hebt, kom je in veel gevallen nog goedkoper uit.
Vorig jaar hebben wij de oefening gemaakt met een Golf/E-golf en de benzineversie kon je 'verslijten' met alleen de meerprijs in aankoop.
Ik heb wel de indruk dat die verhouding nu 'beter' is, maar nog niet opgelost.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Inmiddels een jaar af en aan naar een andere wagen aan het kijken. De huidige is wat oud en qua gezinswagen wat klein (Corsa uit 2001, 3-deurs). Ik kijk eigenlijk enkel naar EV en Plug-in hybrid en wacht tot de prijzen zakken (tot frustratie van de vrouw). De range is weinig belemering, ze doet maar een 10K km op een jaar en wil na haar studie dichter bij huis werken zodat het met fiets kan.
Maar de prijs... Zelfs op de hele cyclus. Men vrouw rijd momenteel 7 jaar met haar wagen, de totale kost op die periode was (rond de) 10484 Euro, dat is inclusief aankoop, onderhoud, tanken en herstel van wat blikschade na een accidentje. Exclusief verzekering, die hebben je bij een nieuwe ook, en duurder want dan is het omnium.

Eigenlijk lossen elektrische wagens een probleem op, wagens staan veel stil, opslag van energie is een probleem, plots heb je overal op je net batterijen waar de overschot aan energie in kwijt kan. Dan moeten ze dat bij tekorten ook weer kunnen afgeven natuurlijk, ik denk dat veel wagens dat niet kunnen momenteel.
En range anxiety is blijkbaar voor velen nog een probleem. Wat in praktijk waarschijnlijk voor de meesten in de verste verten geen probleem is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Joe de Mannen schreef:
krisken schreef: Wat Ionity en kosten betreft heeft Bjorn Nyland (aka TeslaBjorn) de volgende youtubefilm gemaakt :
Ik ben het filmpje aan het bekijken, maar wat hij 'vergeet' is dat de aankoop van een diesel ipv een electrische auto je al +10000€ voorsprong geef.
Daar rij je al heel wat km's mee.

J.
Je hebt EV's vanaf een goeie 25k euro. Op de tweedehandsmarkt zie je er al vanaf een 15000 euro en minder (of 20000 euro voor een nieuwe tweedehands). Als je dat moet meetellen dan moet je ook al de rest meetellen. Bvb minder onderhoud aan een EV (dus minder garagekosten), goedkopere verzekering, geen dieseltaksen, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je tweedehands meetelt... een diesel heb je al vanaf...pakweg 1000€ :)
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vergeten we ook gemakshalve de Zoe niet van Renault? 79 euro huur batterij, als je dan nog eens een serieuze som moet betalen om te herladen is dat wel een heel pak duurder dan zelfs maar benzine te tanken.

Denk dat op dit moment CNG eigenlijk het goedkoopste is om te rijden. Beperkte meerprijs bovenop een auto met een normale verbrandingsmotor en prijs per kilometer is ook behoorlijk laag.

Helaas laten de meeste vergelijkingssites (oa ook recent hln) de CNG wagen compleet links liggen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Slafes schreef: Helaas laten de meeste vergelijkingssites (oa ook recent hln) de CNG wagen compleet links liggen.
Eurotunnel is verboten :cry:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Net terug van salon, Polestar 2 is een mooie optie als zakelijke wagen

Tesla mod 3 performance is met alle opties vergelijkbaar met de Polestar, maar als je dan interieur en exterieur ziet, dan ben ik als Volvo rijder meer geneigd om voor een Polestar te gaan:
polestar-specs.jpg
Op de Ford stand nog geen electrische Mustang te zien. De hybride Peugeot in stealth grijs kleur was ook wel indrukwekkend, maar helaas nog concept car.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Dacia Logan op lpg is het goedkoopste wat je kan rijden anno 2020 mijn inziens.

Ik rij nu al 10jaar op lpg ideaal en goedkoop. Denk dit weekend mijn koppakking erdoor maar goed afbraak wagen kopen voor 300 motor eruit en in de mijne done en voortrijden.

Een zoe vind ik ideaal maar zoals hierboven de kost per maand voor de batterij is er te veel aan. 1k per jaar + electriciteit.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Een wagen van bijna €60.000, maar dan discusiëren over €2000-€3000 op 100.000Km?

Ook niet vergeten bij een elektrische wagen (in Vlaanderen):
- geen BIV
- geen jaarlijkse taks
- onderhoud veel goedkoper
- in vennootschap, hogere aftrekbaarheid (regels zijn blijkbaar veranderd sinds 1/1/2020)


ik heb het puur over de kosten, niet de andere voor/nadelen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

q-tec schreef:Een zoe vind ik ideaal maar zoals hierboven de kost per maand voor de batterij is er te veel aan. 1k per jaar + electriciteit.
Je kan ze ook kopen, maar op de prijs gaat dan wel 8200 Euro omhoog. Zolang de keuze er is lijkt mij een huuroptie voor de batterij zo slecht nog niet eigenlijk.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Huur betekent ook dat er in geval van problemen een evrvanging komt. Best een voordeel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

MClaeys schreef:Zolang de keuze er is lijkt mij een huuroptie voor de batterij zo slecht nog niet eigenlijk.
Een batterij huren vind ik niet zo slim ... ze kunnen de prise er letterlijk uittrekken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Kille ... ric_Car%3F

Garanderen ze dat je over een periode van minstens 10 jaar de batterij kan blijven huren?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef: Tesla mod 3 performance is met alle opties vergelijkbaar met de Polestar,
De Polestar 2 is vergelijkbaar met de Tesla Model 3 long range, de Model 3 performance is toch nog een stuk sneller.
Een Polestar 2 zit zo rond de 60.000 eur, maar wat er niet bijstond was welke uitrusting je voor dat geld krijgt. Op de Model 3 zijn er nauwelijks opties; je kan de buiten- en binnenkleur kiezen en de autopilot nemen, en dat is het zowat. In de basis is dat een heel complete auto. Ze doen dat oa om lange levertijden te vermijden, de wagens worden gebouwd voor ze verkocht zijn, dus in feite koop je altijd een "stockwagen".

De traditionele merken (en dan zeker premium, waar Volvo bijhoort) bieden vaak erg karig uitgeruste basismodellen aan aan een redelijke prijs, maar voor een goed uitgeruste auto moet je er 15 tot 20.000 eur aan opties bijnemen. En dan zijn ze niet meer vergelijkbaar he...

Ik las enkele weken geleden een vergelijkende test tussen de E300d en de Jaguar XF. In de prijsvergelijking kost de E-klasse iets van een 55.000 eur, waarbij ze terloops vermeldden dat de testwagen waarmee ze gereden hebben wel 92.000 eur kost...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het enige wat je bij een Polestar kan kiezen is de kleur en de overeenkomstige kleur van de velgen, voor de rest geen enkele optie.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

selder schreef:Het enige wat je bij een Polestar kan kiezen is de kleur en de overeenkomstige kleur van de velgen, voor de rest geen enkele optie.
Ik heb daar geen moeite mee, je hebt wel een sportpakket met grotere velgen. Dus ofwel de versie van net geen 60K of de full option launch edition van 70K

Ik heb liefst een auto zonder waslijsten aan overpriced opties, voor de restwaarde maakt dat het ook makkelijker. Bij mijn huidige focus rs mk3 waren er ook niet zoveel opties, dus heb nu de full option en dat was slechts een paar duizend euro duurder.

Bij merken zoals Audi/BMW/___vul_premium_merk_hier_in____ koop je voor de prijs van de opties al vaak een 2e of zelfs 3e auto erbij.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:Het enige wat je bij een Polestar kan kiezen is de kleur en de overeenkomstige kleur van de velgen, voor de rest geen enkele optie.
Dat zie je wel vaker, zeker ook bij "Business" uitvoeringen.

Het is een zuivere toepassing van wachtlijntheorie: reduceer complexiteit en de snelheid van productie gaat omhoog en dus de prijs naar beneden.
De "business" uitvoering is vaak inclusief zowat alle opties en is toch goedkoper dan het middensegment - qua uitrusting - van hetzelfde model.
De zelfverklaarde premiummerken doen daar niet aan mee, met optielijsten die langer zijn dan menig debuutroman. Dat laatste blijkt wel succes te hebben, als je ziet hoeveel (zelfverklaarde) premiummerkauto's er zo rond rijden (of het marktaandeel van elk merk bekijkt).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef: Ik heb daar geen moeite mee, je hebt wel een sportpakket met grotere velgen. Dus ofwel de versie van net geen 60K of de full option launch edition van 70K
Ja, daar heb je het al...Dat wil dan toch zeggen dat in de basisversie op een aantal dingen beknibbeld is?

"This includes the Pilot package, which includes a whole host of active safety features, including Pilot Assist. Buyers will also get the Plus Package, which features a panoramic sunroof, heated wiper blades and LED pixel headlights that also come with high pressure washers."

Dus dan kost die er al 70.000, tegen 58.000 voor de vergelijkbare Tesla 3?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Bij de leasings is het toch de kunst om zoveel mogelijk opties in het budget te plakken.
Geeft misschien de indruk om wat individueler te zijn maar zeker ivm restwaarde neemt toch bijna iedereen "alles". Behalve kleur (leasing dan liefst in 50 tinten zwart) en velgen (teddybeervelgskes mocht ook niet :-( ) is er ook niet echt een keuze en alles is eerder ja/nee.

Blijkbaar loop ik wat achter met leasing = zwart :lol: (dus iedereen rijdt uit eigen keuze met kleurloze dozen :| )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

SpecialK schreef:Dus dan kost die er al 70.000, tegen 58.000 voor de vergelijkbare Tesla 3?
"vergelijkbaar" is zo'n relatief begrip: de Tesla 3 heeft bijna geen interieur, en ziet er voor mij uit als een speelgoedauto. Wil je in de Tesla 3 een mooier interieur dan ben je 20K kwijt, er stond een firma die dat aanbood. Bij Volvo & Polestar heb ik dat interieur stock. Uiteraard dat je dan wat meer betaalt.

Polestar = premium uitstraling. Tesla 3 = peugeot uitstraling, dus geen premium feel:

https://www.groen7.nl/interieur-van-de- ... aterialen/

Sinds er voor de model X nu concurrenten zijn van Porche en Audi met wel een mooi interieur heeft Tesla zijn prijs van dag A op B laten zakken met een waanzinnig bedrag. Ik hoop dat er nog meer concurrenten komen voor Tesla.

Anderzijds: dit helpt de koper ook niet, mijn vertrouwen in de overheid is 0, ze zijn incompetent en wat ze nu promoten gaan ze weldra zwaar taxeren. Binnenkort gaat electrisch gewoon even duur worden als fossiele brandstoffen, tenzij je thuis kan laden via je eigen zonnepanelen, maar met de terugdraaiende meter die vervangen wordt door een slimme meter, wordt je ook genaaid:

https://www.knack.be/nieuws/belgie/kort ... 54513.html

Wat er nu gebeurt met ionity is al een voorbode. Dus de enige optie is burgerlijke ongehoorzaamheid en plugin zonnepanelen zoals sommigen hier doen. Of een veel duurdere Tesla model S met supercharging kopen, of een tweedehands daarvan, dan heb je een Tesla voor ongeveer 40 a 50K met onbeperkt laden. Je koopt er dan eentje met 100K km op de teller en rijdt die dan op tot 500K km, dan heb je volgens mij wel een mooie deal gedaan.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9747
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Sommigen zijn toch bijzonder naïef over EV. Uiteraard zal de overheid het tekort aan inkomsten via de fossiele brandstoffen moeten aanvullen. Uiteraard zal er dan gekeken worden naar degenen die voordeel uit de verandering halen (bezitters ev). Bovendien is er een 2e reden waarom een hogere belasting een zekerheid is, men wil naar minder wagens en dat gaat niet door wagens goedkoper te laten rondrijden. EV gaan dus duurder worden zelfs als de productie toeneemt en de prijzen dalen.

Wel grappig hoe mensen hier over wagens spreken alsof het paleizen zijn, het toont aan hoe verknocht velen nog zijn aan hun statussymbool :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Minder wagens = minder inkomsten voor de staat… dat gaat dus niet, dus moet het 'opgelost' worden.

En wat de paleizen betreft, als je veel km's maakt, mag het confortable zijn en niet puur functioneel.

Wat het interieur van Tesla betreft, van in het begin vind ik het een slecht afgewerkte middenklasser, aan de prijs van een luxewagen. Technisch knap, dat wel, maar voor de europese markt te banaal ingericht.

Op termijn gaat Tesla toch stoppen met auto's maken, ze zullen zich toespitsen op produceren en leveren van accu's voor anderen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9747
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Foute conclusie want je vergeet dat er ook een andere mogelijkheid is. Minder wagens kan evenveel opbrengen als de rest meer betaalt. Dit houdt ook steek want zo kan men mensen overtuigen om minder te rijden.

Veel van die opties hebben niets met comfort te maken, velgen enz... Nu iedereen zijn hobby, ik heb er geen probleem mee maar het toont wel aan dat een wagen voor veel mensen meer is dan een blik op 4 wielen dat u van a naar b brengt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”