Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik heb al enkele keren een foto moeten doorsturen van onze teller, wat maakt dat we al jaren geen meteropnemer meer aan de deur gehad hebben.
De kost van de meteropnemer lijkt me verwaarloosbaar.

Ik denk eerder dat het gaat over gedifferentieerde tarieven en daar heb je een meter voor nodig die op een fijnmazige manier meet wanneer er hoeveel energie gevraagd of geleverd wordt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef: Ik denk eerder dat het gaat over gedifferentieerde tarieven en daar heb je een meter voor nodig die op een fijnmazige manier meet wanneer er hoeveel energie gevraagd of geleverd wordt.
Hier en daar begint er toch iemand het licht te zien. Stroom afnemen wordt het duurst in de piekuren (lees als iedereen thuis is en aan zijn kookpot bezig) en het goedkoopst in de daluren (lees als iedereen uit werken is en er geen stroomverbruik is thuis).
Voor mezelf: veel last ga ik er niet van hebben, ik werk met ploegen (de vroege, de late, de nacht). Ik ben dus meestal thuis tijdens daluren en aan het werk tijdens piekuren.
Gevolg: kunnen al diegenen met een 9 to 5 job nog eens beginnen klagen dat ze gediscrimineerd worden t.o.v. iemand die met ploegen werkt omdat hun stroomfactuur gemiddeld hoger uit gaat vallen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jack Daniels schreef:En al wie denkt dat hij goedkoper af gaat zijn, is naïef in de hoogste graad.
Men zegt net dat het meer gaat kosten, ik dacht gelezen te hebben 16 Euro per jaar (ya right). Das dan het begin natuurlijk, dan zullen het plots "transportkosten" worden om remote u meter uit te lezen etc...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

sowieso is slimme meter foutief.
Het is gewoon een domme digitale meter ter vervanging van een domme analoge meter.

Kan ik de digitale meter instellen dat hij mijn wasmachine aanzet zodra de electriciteit onder een bepaalde waarde zakt?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

warpozio2 schreef: Het is gewoon een domme digitale meter ter vervanging van een domme analoge meter.
Inderdaad, en wanneerje wasmacine gedaan is gaat deze meter niet je oplaadstation aanzetten van je Elektrische wagen, je kan hem zelf namelijk zo niet uitlezen/gebruiken.

Dus totaal nutteloos buiten 'live' je verbruik zien en rapporteren.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor een beetje extra gemak betalen we zoals de zoveelste keer met onze privacy en budget :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Gemak van zij die hun winst willen maximaliseren...

Waarom niet zoals in Nederland? Je kan hem perfect weigeren en verder doen met je oude meter. Je kan daar ook het uitlezen van de digitale meter laten blokkeren. Je moet dan zelf je meterstand doorgeven in beide gevallen.

Kan toch echt niet simpeler dan dit zijn? Enkel verplichten bij nieuwbouw of bij grote renovatiewerken? De rest vrije keuze laten en zelf standen doorgeven. Eventueel gestaafd aan de hand van een foto.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En dan bedenken we nog dat in vele gevallen de "slimme meter" zijn gegevens niet zal kunnen doorsturen. Hoe gaan ze dat doorsturen trouwens doen? Via WiFi (gaan ze iedereen verplichten om een onbekend apparaat op te nemen in jouw netwerk? Komen ze zelf iets installeren ala een telenet of proximus modem? Wie zal de kosten dan dragen?), LoRa, ...

In elk geval : bij velen zal wat zilverpapier wonderen doen. Bij anderen zullen ze zelf die moeite niet moeten doen omdat de LoRa antenne te ver staat of omdat het huis zo is gebouwd dat er geen RF naar buiten kan gaan...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

krisken schreef:Hoe gaan ze dat doorsturen trouwens doen? Via WiFi (gaan ze iedereen verplichten om een onbekend apparaat op te nemen in jouw netwerk? Komen ze zelf iets installeren ala een telenet of proximus modem? Wie zal de kosten dan dragen?), LoRa, ...
Dat staat hier boven al ergens dacht ik: https://www.engiem2m.be/, in beheer van Engie. En de kosten? Voor de gebruiker natuurlijk. Als wifi een backup moet zijn dan hebben ze toch pech, dat meterke komt mijn netwerk niet op, ik wil er zelfs geen afzonderlijke VLAN aan verspillen :).

Ik zou zeggen het enige nut dat ik er aan zou hebben is live mijn verbruik kunnen uitlezen in bvb Home Assistant, maar dan is nog maar de vraag of ze dat zullen toelaten, we praten over een firma waar je moetbetalen voor een slimme thermostaat slim te houden :roll: en nog niet weinig ook.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Aha dus toch via Sigfox, met andere woorden : LoRa! Ik wens hun veel succes toe en kan je nu al garanderen dat dit amper of niet zal werken. Toevallig staan er op een pak sites van Wireless België eveneens antennes van Sigfox. Kort gezegd : via LoRa gaat het tot aan de antenne, en daar zetten ze het over op "het internet" via een bestaande internetverbinding (bvb het internet van de radioverbinding) met 3G als backup. Ik ken dus wat hun posities van masten en apparatuur. Je zou op vele plaatsen al moeten een antenne buiten hangen om ontvangst te hebben.

LoRa is echt een vreemd beestje : zo heb ik een LoRa GPS toestel in mijn wagen (met externe antenne) en als je op het hoogste punt van Oost-Vlaanderen staan (Hotonde, vlakbij Ronse) dan merk ik op dat zowat elke LoRa ontvanger mij "ziet" : van Knokke tot in de Antwerpse haven! Van Nieuwpoort tot in Mechelen en Brussel! En een andere keer kan je prima hebben dat je ergens langs een antennemast bolt en hij jou amper opmerkt.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef: Ik denk eerder dat het gaat over gedifferentieerde tarieven en daar heb je een meter voor nodig die op een fijnmazige manier meet wanneer er hoeveel energie gevraagd of geleverd wordt.
Hier en daar begint er toch iemand het licht te zien. Stroom afnemen wordt het duurst in de piekuren (lees als iedereen thuis is en aan zijn kookpot bezig) en het goedkoopst in de daluren (lees als iedereen uit werken is en er geen stroomverbruik is thuis).
Voor mezelf: veel last ga ik er niet van hebben, ik werk met ploegen (de vroege, de late, de nacht). Ik ben dus meestal thuis tijdens daluren en aan het werk tijdens piekuren.
Gevolg: kunnen al diegenen met een 9 to 5 job nog eens beginnen klagen dat ze gediscrimineerd worden t.o.v. iemand die met ploegen werkt omdat hun stroomfactuur gemiddeld hoger uit gaat vallen.
Nadat de kercentrales zullen sluiten zullen de duurste uren diegene zijn die tijdens de piekuren vallen plus sowieso op alle dagen dat er geen wind en donker weer is.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vandaar dat er een afvlak technologie nodig is en dat we beter off-grid gaan in kleine lokale opwekking :beerchug:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Vandaar dat er een afvlak technologie nodig is en dat we beter off-grid gaan in kleine lokale opwekking :beerchug:
Komt dat ergens uit een reclame brochure of heb je die slogan hier ter plekke verzonnen :roll:

Kan je dat ook invullen of is dit pure wishfull thinking ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Komt dat ergens uit een reclame brochure of heb je die slogan hier ter plekke verzonnen
Volgens mij zie jij mij heel graag :kiss:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Internationale knuffeldag was afgelopen maandag... maar heb het niet echt voor de mannen :wink:

Af en toe mensen met beide voeten terug op de grond plaatsen kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Och, je moet alles eens meegemaakt hebben om erover te kunnen meepraten...

De toekomst zal wel uitmaken wie er met zijn beide voeten op de grond staat. Dat is aan niemand van ons om te bepalen.

Bij deze terug on-topic :

Is er eigenlijk al iemand uit of je die dingen kan weigeren?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

We zijn hier in België en niet in Nederland. De slimme meter kan je weigeren in NL maar NIET in België. Iedereen gaat er 1 krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dan wens ik ze alvast veel plezier toe om de meter te vervangen alhier :)




Voor alle duidelijkheid : ik heb dit niet zelf gedaan, maar alle nutsvoorzieningen zitten achter dergelijke deurtjes toen ik hier in trok. Zelfde voor gas, water, telefoonaansluitingen, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

krisken schreef:Dan wens ik ze alvast veel plezier toe om de meter te vervangen alhier :)
Dat is geen probleem, dit is niet conform het zou moeten, dus mag de eigenaar gewoon uitbreken. Vraag me af als de eigenaar de deur niet open doet, wat zou er gebeuren? Hoe lang zou het duren vooraleer ze jouw stroom afsluiten?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bwa niet conform ... Toen het geplaatst werd was dit wel conform : de bekasting zou er reeds zo een 20 jaar staan. En zo oud ziet die teller er mij niet uit. In elk geval : als de eigenaar dat moet uitbreken gaan ze lang mogen wachten : die is immers verhuist naar Canada en als huurder heb ik niet het recht om dergelijke veranderingen aan het huis te doen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

't is niet omdat het er 20jaar zo uitziet dat het toen conform was.


20 jaar geleden was dit ook niet conform.


Eigenaar van het huis moet dat oplossen ook als die in het buitenland woont.
Als de stookinstallatie kapot is dan moet die zich ook niet verstoppen in het buitenland....
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wij mogen hier binnenkort 580 betalen om onze meter een meterke te verhangen (hij hangt momenteel in de brievenbus, als ze de reclamebladen insteken in die plastic folie en het regent staat de meter nat). Toen ze kwamen kijken kregen we te horen "hij hangt al zo lang op die plaats, dus dat vormt geen probleem". Hij hangt op vloerniveau, dus ook totaal niet reglementair met de huidige normen, maar om hem reglementair te hangen is dus een kostelijk grapke.
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

krisken schreef:Aha dus toch via Sigfox, met andere woorden : LoRa!
Ter info: Sigfox en LoRa(Wan) zijn verschillende zaken.
Sigfox zit in België bij Engie en LoRa wordt o.a. door Proximus van landelijke dekking voorzien.

Beiden kunnen simless werken en zijn in theorie ook mogelijk zonder licentie, perfect dus als je zelf wil gaan knutselen. Zolang je chips de duty cycle maar respecteren en ze de juiste frequentie gebruiken is het ok. Er zit natuurlijk ook beveiliging op de communicatie.
Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

svenska schreef:De slimme e-meters zullen dan ook over Sigfox gaan, net zoals de slimme watermeters van Water-Link in Prov. Antwerpen doen.
Ben je dat zeker, ik heb geen weet van slimme meters in Vlaanderen via Sigfox:

1) Er zijn nog geen concrete plannen om slimme meters uit te rollen, vanaf dit jaar start Eandis met de uitrol van digitale meters met een gebruikerspoort waarop eventueel slimme apparatuur kan aangesloten worden. https://www.eandis.be/nl/partner/techno ... ale-meters

2) De communicatie verloopt via 4G en desgevallend zal men je dwingen om je kast aan te passen naar de 25D60-standaardopstelling: https://www.eandis.be/nl/klant/aansluit ... ast-eandis

3) Er loopt een petitie tegen het dwingende karakter van dit digitale meterplan: https://www.change.org/p/minister-tomme ... mme-meters
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat mijn keel uithangt is dat ze om de 15 minuten gaan uitlezen, dus die 4G modems zullen continu aan het zenden zijn. Gelukkig is de meterkast het verst verwijderd van m'n slaapkamer, maar mensen die bvb in een rijhuis wonen, lopen dan de kans dat ze slapen naast het equivalent van een GSM die niet op vliegtuigstand staat.

https://rexel.be/stream/vlaanderen-begi ... ers-op-4g/
De meter wordt in de beginfase 1x per etmaal uitgelezen, conform de huidige wetgeving. Er komt een nieuwe wettelijke basis om per 15 minuten de stand voor elektriciteit door te geven en per uur de stand voor aardgas. Hij bevat ook twee datapoorten waarop een verbruiker zelf een display kan aansluiten. De data uit die poorten zijn sowieso alleen lokaal beschikbaar en worden dus nooit via de 4G-verbinding naar de databeheerder verzonden.
Waarom hebben de machtskakkerlakken en zakkenvullers het stukje in vet goedgekeurd? Wat is daarvan de onderliggende basis?

Wat kunnen we ertegen doen?

- een alu kooi rond de meter zetten, maar je kan niet achter de meter?
- ik heb een stralingsmeter dus ik kan perfect meten waar de antenne zit
- een 4G jammer is straling met straling bestrijden, dus verder van huis, en illegaal
- het design is specifiek gemaakt om alsnog verbinding te krijgen in geval van slechte 4G ontvangst, dus in kelders

er zijn nog andere methodes die ik niet op het forum ga zetten, maar waardoor de meter stuk zal gaan zonder zichtbare sporen ;)

Je kan ook petities tekenen zoals deze:
https://www.change.org/p/minister-tomme ... mme-meters

Een class action tegen de overheid? De nieuwe wet zal wel andere wetten overtreden, zoals GDPR, privacy .... er is geen enkele reden waarom ze jouw data om de 15 minuten nodig hebben. Het proportionaliteitsprincipe wordt geschonden.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 24 jan 2019, 11:35, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Ik vraag mij af, wat die slimme meter verbruikt op zich.... als dat zo hoogtechnologisch is, moet die meter toch al stroom verbruiken, zonder dat er stroom verbruikt word :bang:
En voor wie zijn die kosten?
de koe zegt boe
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dat zal een paar watt zijn die continue verbruikt
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Op een paar miljoen huishoudens... auw, zo groen is die meter al niet meer.
de koe zegt boe
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In de USA zijn ze wel al in sommige staten zover:

https://stopsmartmeters.org/2011/11/01/ ... h-effects/

class action dan maar?

https://motherboard.vice.com/en_us/arti ... ling-warns
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

ub4b schreef:
De meter wordt in de beginfase 1x per etmaal uitgelezen, conform de huidige wetgeving. Er komt een nieuwe wettelijke basis om per 15 minuten de stand voor elektriciteit door te geven en per uur de stand voor aardgas. Hij bevat ook twee datapoorten waarop een verbruiker zelf een display kan aansluiten. De data uit die poorten zijn sowieso alleen lokaal beschikbaar en worden dus nooit via de 4G-verbinding naar de databeheerder verzonden.
Waarom hebben de machtskakkerlakken en zakkenvullers het stukje in vet goedgekeurd? Wat is daarvan de onderliggende basis?

Wat kunnen we ertegen doen?
De basis daarvoor is natuurlijk gedifferentieerde tarieven.
Nu betaal je per kWh, ongeacht de groothandelsprijs. Je kan u perfect inbeelden dat er tarieven komen die per kwartier switchen: spot-prijs bv.

Op zich is dat ook niet onlogisch. Vanuit het concept "de verbruiker betaalt" betaal je de prijs die op die moment geldt. Als er veel zon en wind is, is energie spotgoedkoop en hoe kan je mensen aanzetten om net op die moment hun verbruik te leggen? Via de portefeuille natuurlijk.
Wij starten nu al onze wassen op nachttarief: 's nachts en in het weekend, hoewel de echte prijs op die moment niet het laagst hoeft te zijn. Als je aan uw slimme meter een module hangt die de prijs in de gaten houdt, kan je zomaar uw wasmachine overdag laten draaien en tegen dat ik om 18u thuis ben is de was sowieso gedaan.

Wat kan je ertegen doen?
Verhuizen naar een minder complexe maatschappij.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Mensen die hun wasmachine, vaatwasser... overdag willen laten draaien terwijl ze zelf uit werken zijn moeten mij toch eens uitleggen hoe ze die toestellen in gaan schakelen. Mijn vaatwasser heeft bv. tiptoetsen om in te schakelen. Als er niemand thuis is kan die niet draaien. Wasmachine idem dito.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Ik kijk trouwens ook uit naar al die droogkasten die automatisch in gang zullen schieten overdag... terwijl er niemand thuis is om te reageren als die verdacht verbrand gaat ruiken. Eindelijk terug een echte binnenhuisbrand om te gaan blussen :beerchug:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Mijn overgrootvader had geen vaatwasser, moest je hem eens uitleggen hoe de vaat gedaan ging worden als hij aan het werken was of in zijn zetel zat.
Wat niet is kan nog komen hé.

Mijn vaatwasser heeft het ook niet, laat dat duidelijk zijn :).
Maar veel toestellen hebben nu al startuitstel, als je via IOT of iets anders een simpelere trigger naar uw vaatwasser stuurt, zal het wel lukken zeker.
Maar aangezien er nog geen protocol is, zal het moeilijk zijn dat nu al in te bouwen, denk ik :)

@brand in droogkast
En hoeveel droogkasten draaien nu 's nachts of als er niemand is om naar om te kijken?
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Mispak je toch echt niet aan het risico van een droogkast hoor. Wij -iets technologischer aangelegden- zullen uiteraard onze rookmelders via domotica de tussenstekker laten uitzetten als er brand uitbreekt maar dat geldt natuurlijk niet voor elke Vlaming.
Risico's zijn altijd een kansberekening, maar dan moet je natuurlijk nooit een rookmelder, CO-melder (er zijn er weer een pakje overleden deze week trouwens...), verliesstroomschakelaar of autogordel hebben.

Droogkasten zijn één van de grote kanshebbers op brand, zeker in moderne woningen waar het risico van elektrische vuurtjes en slechte elektriciteit al weer beperkter geworden is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Maar aangezien er nog geen protocol is, zal het moeilijk zijn dat nu al in te bouwen, denk ik :)
Er moet dus eerst een globaal protocol komen, fabrikanten moeten het inbouwen, klanten moeten het kopen... wishfull thinking dus als je denkt dat zoiets allemaal gaat lukken binnen de 10 jaar tijd (en dan heb ik het niet over één tweaker die graag hip is en er waarschijnlijk initieel een duur apparaat voor moet aanschaffen maar over een voldoende massa).

Terug naar de realiteit graag... trouwens mensen willen hun was uit de droogkast halen als het hun past (anders kan je het niet deftig strijken) en niet wanneer één of andere meter gaat vertellen dat het moet gebeuren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

sigbox/engie zijn al ruim een jaar aan het testen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:trouwens mensen willen hun was uit de droogkast halen als het hun past (anders kan je het niet deftig strijken) en niet wanneer één of andere meter gaat vertellen dat het moet gebeuren.
Om nog maar te zwijgen van ne was die een halve dag nat in het machine zou blijven zitten.

Bij ons draait de droogkast alleszins nooit als er niemand thuis is, zelfs al hebben we ze nog maar pas. Een tijd geleden van de brandweer op een initiatie al te horen gekregen dat de droogkast een vaak geziene bron van huisbrand is. Ze draait bij ons ook niet als we aan het slapen zijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

DidierS schreef:Mispak je toch echt niet aan het risico van een droogkast hoor. Wij -iets technologischer aangelegden- zullen uiteraard onze rookmelders via domotica de tussenstekker laten uitzetten als er brand uitbreekt maar dat geldt natuurlijk niet voor elke Vlaming.
Lol, technologisch aangelegd. Alleen heeft die technologisch aangelegde geen greintje gezond boerenverstand in het lijf. De vlammen slaan uit de droogkast maar dankzij domotica... gaan we de stekker uittrekken. Alsof die vlammen daarmee doven. Man, man, man. Thuiskomen, kot afgebrand maar we hebben wel de stekker uit kunnen zetten.
Los daarvan: stel nu eens heel even dat iedereen zijn droogkast, vaatwasser, wasmachine... kan laten inschakelen op dalmomenten, dus als de stroom het goedkoopst is. Wat denk je dat de reactie van Eandis gaat zijn? Oei, alleman verbruikt massa's stroom tussen 10 en 16 uur. Dan gaan we toch maar even een draai aan de knop geven zodat de piekmoment verschuift naar de periode tussen 10 en 16 uur zeker?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Trouwens als het 's nachts om twee uur bijvoorbeeld "rustig" is en men dan alle toestellen start... tja, dan is het 5 minuten later niet meer "rustig"... gaat men ze dan allemaal terug uitschakelen :lol:

Nee, laat ze eerst maar eens komen met een doordachte ondersteuning van dit alles voor men domweg met verhaaltjes komt voor wat die slimme meter allemaal moet dienen (en totaal niet gaat waarmaken).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

r2504 schreef:Trouwens als het 's nachts om twee uur bijvoorbeeld "rustig" is en men dan alle toestellen start... tja, dan is het 5 minuten later niet meer "rustig"... gaat men ze dan allemaal terug uitschakelen :lol:
Wij hebben vele jaren niks anders gedaan thuis. We hadden nachttarief vanaf 21 uur tot 6 uur. Om 21 uur ging wasmachine op, vaatwasser en boiler. De wasmachine had het programma afgewerkt tegen dat mijn ouders gingen slapen, de vaatwasser was nog bezig aan het wassen maar dat maakt zo goed als geen lawaai en een elektrische boiler (op zolder) hoor je al helemaal niet. Vaatwasser en wasmachine op gelijkvloers, slaapkamers op 1ste etage.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”