Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer

Re: Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomen

Berichtdoor iRockabizzydilly » 15 Aug 2014, 17:42

AndRo555 schreef:lol, een v4 decoder trekt gewoon leuk 16watt in standby (gemeten voltcraft 400 pro) helemaal afzetten (power eraf) gaat, maar dan moet je dat al doen en ik ken niemand die dat doet, want je wilt geen 15min wachten tot er TV is.

Een bbox 2 is nog erger, alleen al als VDSL modem (geen routing, geen wifi) trekt dat ding 13-14 watt.
De Time Capsule die als router gebruikt wordt doet 8 a 9 watt idle, 2.4GHz en 5GHz wifi radios aan + routing/NAT/... Met de harde schijf erin actief gaat dat naar 15-16 watt. (amper meer dan een bbox 2)
De switch die erachter hangt doet minder als 1 watt.

Heel die belgacom zever kost dus een 80 euro per jaar aan stroom (1 modem + 2 decoders). Ik zou eigenlijk is bij iemand met een telenet setup eens gaan meten, dat zal ook niet mals zijn.

Iemand hier die een Bbox3 setup met V5 decoder kan meten en vergelijken met een Telenet all-in modem (en kabeldoosje verbruik) en digicorder?
Die nieuwe V5 decoder is alleszins een pak zuiniger, maar zou het graag in cijfers zien.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 562 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 15 Aug 2014, 18:03

Heb hier een uplink (wifi) naar Wireless België die op batterijen draait tijdens een stroomonderbreking, dus internet is er toch enkele uren...

Tja, ik vrees voor veel kmo's dat er zover niet gedacht zal worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 954 keer
Recent bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1810 keer

Berichtdoor krisken » 15 Aug 2014, 19:28

Tenzij de node er ook uitligt...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = United Telecom + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Orange + Netflix
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 172 keer
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer

Berichtdoor iRockabizzydilly » 15 Aug 2014, 20:48

3G/4G blijft waarschijnlijk wel een optie voor internet in het slechtste geval? 'k Kan me moeilijk voorstellen dat ook de gsm masten er uit zullen liggen? In principe zouden de providers bij een gecontroleerde tijdelijke uitschakeling nooit afgesloten worden?

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 117 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer

Berichtdoor Stroper » 15 Aug 2014, 20:52

Als iedereen op mobiel internet gaat zitten, zal dat ook wel vastlopen en minder/niet bruikbaar zijn.

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 113 keer
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer

Berichtdoor fvhbrugge » 15 Aug 2014, 21:12

GSM-masten draaien ook op batterijen, maar dat is uiteraard slechts voor korte onderbrekingen, niet bij een langdurige stroomuitval.

lion51
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 72 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor lion51 » 15 Aug 2014, 21:43

Als dit ooit gebeurt zullen er wel schadeclaims worden opgestart

brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 159 keer
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer

Berichtdoor brubbel » 15 Aug 2014, 21:51

Als het licht uitgaat pak ik een kaars en lees een boek. Als het licht uitgaat op het werk, drink ik eerst mijn koffie uit, fiets ik naar huis, pak een kaars en lees een boek. Uit alle macht proberen mijn gerief draaiende te houden zit er niet in :wink:
Waarschijnlijk zal ik het eerste slachtoffer worden wegens niet voorbereid. Degenen die het niet erg vinden van koude koffie te drinken zijn alvast uitgenodigd op mijn koffietafel!

johann
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Berichtdoor johann » 15 Aug 2014, 23:00

Overlevingspakket anno 2014: dieselgenerator met 30l brandstof, een sateliettelefoon met 10min/150 euro prepaid belwaarde en een vintage Philips knijpkat. Een gat in de markt?

Eerlijk gezegd ga ik ervan uit dat het uitschakelen van industriële verbruikers en bv. ook de NMBS voor voldoende ruimte zullen zorgen. De eerste koudegolf zal de toon zetten, en als we de kersperiode doorkomen zonder blackout zal het wellicht in januari en februari ook wel meevallen.

In het andere geval sluit ik me aan bij de voornemens van brubbel - of misschien trek ik dan toch even de straat in, om te kijken hoe mijn medeburgers het duister ervaren...

Stroper
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Stroper » 15 Aug 2014, 23:14

In de praktijk zullen eerst de plattelansgemeenten uitgezet worden, industriele gebruikers/nmbs/grote steden krijgen voorrang wegens hun economisch belang/bevolkingsaantal.
Ik zit als inwoner van een grote stad dus safe 8)
Overigens zeggen ze al jaren dat er black outs zitten aan te komen. Zonder nu een aluminium hoedje te willen opzetten, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat sommigen er baat bij hebben dat de bevolking pro-kernenergie gemaakt moet worden.
In Duitsland slagen ze er blijkbaar wel in om een alternatief voor kernenergie uit te bouwen.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 562 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 15 Aug 2014, 23:43

Sjansaar, naar huis kunnen als de stroom opt werk uitvalt.
Bij mij zou't alle hens aan dek zijn, eerst de shutdowns begeleiden voor de UPSen opgeven, en achteraf de restarts in goeie banen leiden. :-)

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 275 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer

Berichtdoor mailracer » 15 Aug 2014, 23:49

Een black-out moet je niet direct verwachten.omdat er nog altijd een aansluiting is met de buurlanden. In het slechtste geval zal de meter voor levering aan België op volle toeren draaien. In het allerslechtste geval worden we van de buurlanden afgesneden als de stroom te hoog word en de zekering het begeeft.

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 268 keer
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer

Berichtdoor AndRo555 » 15 Aug 2014, 23:58

Het net dat die import doet moet het ook nog aankunnen, anders heb je wel degelijk een blackout.

En al die import => dure elektriciteit. :-(

Volgens mij zou er veel opgelost zijn mocht er (serieuze) subsidies komen voor WKK's. Dan heb je die extra elektriciteit op het moment dat het het meest nodig is. (koude avonden => ook verwarming nodig => WKK => meer elektriciteit beschikbaar.)

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 16 Aug 2014, 00:03

Elke subsidie kost de burger nu eenmaal geld. En mogelijk meer dan de energieimport. Ik ben daar dus geen voorstander van

Stroper
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Stroper » 16 Aug 2014, 00:25

Daar ben ik het niet mee ens een subsidie kan vergeleken worden met een bulkaankoop en dan is zoiets kost/persoon wel lager.

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: fusabe
Bedankt: 416 keer
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer

Berichtdoor Tim.Bracquez » 16 Aug 2014, 01:45

krisken schreef:Tenzij de node er ook uitligt...

Batterij in nodes... dus dat zit wel snor
Tim Bracquez, [email protected], https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 16 Aug 2014, 09:45

Tuurlijk, maar hoelang gaat die batterij dat volhouden? Ze spreken van 4u afsluiten van het net. Als die batterij dat zolang kan volhouden is er uiteraard geen probleem...

TV = Orange + Netflix

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 618 keer
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 16 Aug 2014, 10:04

AndRo555 schreef:En al die import => dure elektriciteit. :-(

Ja en als we in het verleden overproductie hadden gaven we het quasi gratis weg aan Frankrijk onder andere. Only in Belgium is zoiets mogelijk.

MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 16 Aug 2014, 10:34

Dat gratis weggeven was omdat niemand dat nodig had. Er was geen vraag naar. Dus wat moesten we ermee ?

Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 127 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Berichtdoor Ramaht » 16 Aug 2014, 10:57

Stroper schreef:Daar ben ik het niet mee ens een subsidie kan vergeleken worden met een bulkaankoop en dan is zoiets kost/persoon wel lager.

Ik denk dat subsidies de laatste jaren maar één ding bewezen hebben, en dat is dat 99% van het subsidie bedrag ergens blijft plakken en de eindgebruiker er uiteindelijk maar 1% op wint.

Kijk maar naar de massale prijscorrectie van zonnepanelen de dag dat de subsidies afgeschaft zijn. Dan kon het plots voor duizende euros minder, toch bizar dat iets plots extreem goedkoper wordt als de subsidies wegvallen...

Willen ze energie besparen op piekmomenten? Beboet bedrijven & burgers die praktisch heel hun gebouw verlichten zonder dat dit nodig is.
Een toonzaal die om 3u 's nachts verlicht is, why? Zoals hier een beetje verder, om 4u 's nachts ga ik niet gaan zien welke modellen waterverzachters er allemaal zijn...
Een ganse tuin die om 3u verlicht is, waarom? Veiligheid? Right, hoe meer licht hoe makkelijker voor de dief ;)

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 16 Aug 2014, 11:17

Subsidies voor een WKK (warmtekrachtkoppeling) om elektriciteit te voorzien is niet voor iedereen een oplossing. Als het is om tekorten op te vangen, dan moet je je afvragen wanneer deze installatie zou werken en wanneer er tekorten zijn.

Is het niet zo dat met de warmte die een brander geeft er een generator aangedreven word. Of is de warmte die je voor je verwarming nodig hebt een bijprodukt van de generator ?

In ieder geval zal het pas elektriciteit geven als je huis dient verwarmt te worden. En dat is niet voor iedereen tijdens piekmomenten en wat met goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen ?

http://www.energiesparen.be/milieuvriendelijke/wkk

Een micro-WKK-installatie beschikt over een motor die een elektrische generator aandrijft. De motor en eventueel ook de rookgassen staan warmte af voor de verwarming en ook aan het koude leidingwater in de boiler. Hoe meer je een woning verwarmt, hoe meer elektriciteit je produceert. De stroom die opgewekt wordt, kunt u onmiddellijk gebruiken. Het overschot aan opgewekte stroom kan u afleveren aan het net. Wanneer u te weinig elektriciteit produceert, doet u beroep op stroom van het net.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 471 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 16 Aug 2014, 11:38

Ik pleit voor een algemeen verbod op kerstverlichting deze winter, als het toch allemaal zo erg is als ze beweren, zal dat toch al een hele besparing zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2658 keer
Recent bedankt: 42 keer
Uitgedeelde bedankjes: 728 keer

Berichtdoor philippe_d » 16 Aug 2014, 11:49

krisken schreef:Tuurlijk, maar hoelang gaat die batterij dat volhouden? Ze spreken van 4u afsluiten van het net. Als die batterij dat zolang kan volhouden is er uiteraard geen probleem...

Voor de electronica hobbyisten onder ons:
Op de site van wirelessinfo staat een schema voor een zelfbouw 12V voeding met batterij back-up.
http://wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/voeding

Misschien heb je nog wel een oude 12V autobatterij liggen, die hiervoor nog goed genoeg is.
Daarop je router aansluiten, en je hebt nog vele uren internet bij stroomuitval (op voorwaarde dat de ROP er natuurlijk niet uit ligt :))
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: fusabe
Bedankt: 416 keer
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer

Berichtdoor Tim.Bracquez » 16 Aug 2014, 19:18

@philippe_d: Of je auto starten met een omvormer, heb je snel 150Watt op 230V om mee te spelen. Net genoeg voor je laptopje en bbox (als de ROP er niet uit ligt)
Tim Bracquez, [email protected], https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AndRo555 » 16 Aug 2014, 19:45

mailracer schreef:Subsidies voor een WKK (warmtekrachtkoppeling) om elektriciteit te voorzien is niet voor iedereen een oplossing. Als het is om tekorten op te vangen, dan moet je je afvragen wanneer deze installatie zou werken en wanneer er tekorten zijn.

Is het niet zo dat met de warmte die een brander geeft er een generator aangedreven word. Of is de warmte die je voor je verwarming nodig hebt een bijprodukt van de generator ?

In ieder geval zal het pas elektriciteit geven als je huis dient verwarmt te worden. En dat is niet voor iedereen tijdens piekmomenten en wat met goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen ?

http://www.energiesparen.be/milieuvriendelijke/wkk

Een micro-WKK-installatie beschikt over een motor die een elektrische generator aandrijft. De motor en eventueel ook de rookgassen staan warmte af voor de verwarming en ook aan het koude leidingwater in de boiler. Hoe meer je een woning verwarmt, hoe meer elektriciteit je produceert. De stroom die opgewekt wordt, kunt u onmiddellijk gebruiken. Het overschot aan opgewekte stroom kan u afleveren aan het net. Wanneer u te weinig elektriciteit produceert, doet u beroep op stroom van het net.

Het hoeft ook geen oplossing te zijn voor iedereen, mocht veel nieuwbouw een WKK hebben, dan heb je tijdens koude donkere winteravonden toch wel wat extra elektriciteit ter beschikking. Goed geisoleerde nieuwbouw heeft ook verwarming nodig (wel minder als andere huizen), en mensen in een nieuwbouwwoning douchen zich niet in koud water, vermoed ik toch.

Warmte-krachtkoppelingen heb je in alle maten en vormen. Als je op gas icm met een stirling motor werkt, haal je elektriciteit dmv een alternator aan de stirling motor eruit en de rest warmte gebruik je om warm water te maken en het huis op te warmen.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 16 Aug 2014, 20:28

Net gehoord op het nieuws dat de piekmomenten er zijn tussen 17 en 21 uur. Veel mensen zullen het met een boterham en een kaarsje moeten stellen. En internet voor huistaken word ook een probleem.

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 113 keer
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer

Berichtdoor fvhbrugge » 16 Aug 2014, 20:43

philippe_d schreef:Misschien heb je nog wel een oude 12V autobatterij liggen, die hiervoor nog goed genoeg is.
Daarop je router aansluiten, en je hebt nog vele uren internet bij stroomuitval (op voorwaarde dat de ROP er natuurlijk niet uit ligt :))

Op voorwaarde dat je computer op batterijen hebt bijv. een laptop en die altijd volgeladen is én geen oude versleten batterij heeft.

Een oude 12V batterij van een auto zal dus ook niet geschikt zijn want versleten....

krisken
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor krisken » 16 Aug 2014, 22:02

Ik vraag mij af op welke manier ze de mensen gaan vergoeden die ze van het net zijn gegooid. En of deze vergoeding zal volstaan. Ik denk aan bedrijven (zowel KMO's als grote bedrijven) die door die blackout niet kunnen werken. Kleine zelfstandigen die een computer nodig hebben (boekhouders, programmeurs, ...) als grote ondernemingen (bedrijven met bvb frigo's, winkels, ...)

TV = Orange + Netflix

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 344 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer

Berichtdoor ub4b » 16 Aug 2014, 22:16

Ik heb nier nog vijf 17AH 12V batterijen liggen, en heel wat computers met een DC-DC supply die op 12V werkt.
Bvb een nano supply van streacom die levert 150 Watt max, zit standaard in onze streamer die we ontwerpen.

En voor de laptop heb ik nog een DC-DC omvormer zodat 12V omgevormd wordt tot 19V, die kan ik zo aan één van die 5 batterijen pluggen via een sigarettenaanstekeraansluiting.

En de capaciteit van die batterijen pimpen, dan zet ik er enkele parrallel

Batterijen zijn namelijk deel van zo'n jumpstart, dikke kabels met klemmen alle plussen aan mekaar en alle minnen apart ....
Ooit eens een volledig zwembad mee opgeblazen met de capaciteit die in 5 batterijen tesamen zit ;)

En nog een oude APC1000 smartups die intern op 2x 12V batterijen in serie werkt

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 250 keer
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer

Berichtdoor Kenw00t » 16 Aug 2014, 22:49

Rusland is bezig met drijvende kerncentrales te bouwen. Misschien moeten we er eentje bestellen. :lol:
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_fl ... er_station
Proximus Internet Comfort + TV @ Fritz!Box 7360 v2 6.52 @ 85/15
Orange @ Sony Xperia Z3 Compact

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer

Berichtdoor MClaeys » 16 Aug 2014, 23:07

mailracer schreef:Dat gratis weggeven was omdat niemand dat nodig had. Er was geen vraag naar. Dus wat moesten we ermee ?

Is elektriciteit niet op te slaan als waterstof om terug te gebruiken bij tekorten (of gewoon om waterstofwagens te tanken moesten die er zijn). Zou daarrond niks mogelijk zijn?

Ik zorg gewoon dat men tablet altijd vol is en ik een paar films offline heb om er op te kijken, ik lig er dus niet echt wakker van. Een vriezer zou langer dan 4 uur koud moeten blijven, in men bed kruip ik dan wel want onze verwarming start voor zover ik er wat van ken elektrisch op. Zelfs ons gas-kookvuur.
Xbox Live: MClaeys

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AndRo555 » 16 Aug 2014, 23:52

MClaeys schreef:
mailracer schreef:Dat gratis weggeven was omdat niemand dat nodig had. Er was geen vraag naar. Dus wat moesten we ermee ?

Is elektriciteit niet op te slaan als waterstof om terug te gebruiken bij tekorten (of gewoon om waterstofwagens te tanken moesten die er zijn). Zou daarrond niks mogelijk zijn?
...

Opslagen als waterstof is leuk, maar moeilijk te implementeren voor auto's en waterstof is ook niet echt makkelijk te bewaren.

Handiger is om een smart-grid te hebben waar je alle elektrische auto's die eraan hangen de kans geeft om zeer goedkoop (of zelfs gratis) te laten opladen, en er op piekmomenten de hoofdprijs voor te laten betalen.
Of gewoon het laden ervan regelen zonder met prijsdifferentiatie te werken.

Zoiets is veel makkelijker te implementeren bij iedereen thuis dan met waterstof. Zo zou je gewoon meer kerncentrales een groter deel van de stroom continu te laten leveren en met het "te veel" aan stroom elektrische wagens opladen 's nachts. Maar dan moet je wel investeren in kernenergie en elektrische auto's meer aanmoedigen.

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 126 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Berichtdoor lacer » 17 Aug 2014, 00:55

Dan moet je elektrische wagens uitrusten met een soort ontvanger die "het signaal" opvangt, nu ie pas op het geschikte moment mag opladen.
Dat zit vermoedelijk al in een Tesla ingebouwd :bdaysmile:
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 3B + Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AndRo555 » 17 Aug 2014, 09:56

Zoiets is er al:

Het internet. :wink:

speciall
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor speciall » 17 Aug 2014, 10:17

krisken schreef:Ik vraag mij af op welke manier ze de mensen gaan vergoeden die ze van het net zijn gegooid. En of deze vergoeding zal volstaan. Ik denk aan bedrijven (zowel KMO's als grote bedrijven) die door die blackout niet kunnen werken. Kleine zelfstandigen die een computer nodig hebben (boekhouders, programmeurs, ...) als grote ondernemingen (bedrijven met bvb frigo's, winkels, ...)

die vraag heb ik ook, mijn bedrijf hestelt PC's, zowel bij ons als aan huis,

geen electriciteit = geen werk tussen 17 & 20h, net de periode wanneer wij 't meest actief zijn als de mensen thuis komen van hun werk...

verder heeft het afzetten van een regio altijd tot gevolg dat er vanalles sneuvelt, voedingen, adpaters enz... dus brandverzekering ++ binnenkort?

Funfile
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 24 keer
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer

Berichtdoor Funfile » 17 Aug 2014, 11:11

Volgens een artikel op "De Tijd" zou het eerste uur zonder stroom al 120 miljoen Euro kosten. Vooral de industrie zou hierbij zwaar getroffen worden.
Dat is volgens mij nog maar een begin en zwaar onderschat ook nog. Er is nog veel meer schade waar ze nauwelijks bij hebben stilgestaan.

Gevolgen voor werkgelegenheid en bedrijven :
De politiek heeft de laatste tijd de mond vol van werkgelegenheid en bedrijven naar hier halen (of hier houden). Welke bedrijven lok je met het vooruitzicht van een mogelijke - reeds geplande - stroomuitval ? Een stroomuitval die al in grote lijnen blijkbaar zou zijn uitgetekend (ze weten blijkbaar al welke gemeenten het betreft), maar waar ze die gemeenten nog niet eens over hebben ingelicht ?

Gevolgen voor de kleine zelfstandigen (o.a. voedingswinkels, slagers, bakkers, alle horeca die etenswaren bereidt, ...) :
De winkels in de getroffen gemeenten zullen 4 uur moeten zien te overbruggen voor hun koelkasten en diepvriezers. Gaat dat wel lukken ? Hoe wil je zoiets aanpakken als je niet eens weet wanneer je 'aan de beurt' zal zijn ? Wat met de bedorven handelswaar ? Wat met de extra kosten voor een generator ? En met een kleine prulgenerator ga je er zeker niet raken. Om van de geluidsoverlast nog maar te zwijgen.

Misschien de waren invriezen na de stroomuitval en gewoon verkopen alsof er niets aan de hand is (voedselveiligheid is hierbij van geen belang) ?
Of die kleine zelfstandigen - waarvan er vele al het water aan de lippen staat - verplichten die waren te vernietigen en hun uiteraard met de kosten laten zitten ?

En de winkels in de grensstreek met Nederland / Duitsland / Frankrijk / Luxemburg zullen het geweten hebben : hun klanten gaan gewoon - uit voorzorg - hun waren voor de duur van de stroomtekortdreiging (= de hele winter) kopen over de grens. Minder omzet voor de zelfstandigen + minder BTW-opbrengsten voor de staat + moeten ontslaan (of in het beste geval : op tijdelijke werkloosheid zetten) van hun personeel. Misschien vinden de klanten die buitenlandse winkels wel zo fijn, dat ze er voortaan zelfs blijven winkelen ?

Hoeveel zal ons BBP(*) hiervan dalen ? De overheidsschuld tegenover ons BBP lag op 101,5 % voor het jaar 2013.
Citaat uit artikel van Het Laatste Nieuws : " Ons land had namelijk tegenover Europa de belofte gemaakt om de schuld onder die magische grens van 100 procent te houden. "
Bron : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1856358/2014/04/17/Belgische-schuldgraad-stijgt-toch-tot-boven-100-procent-BBP.dhtml

Imagoschade
We worden het kneusje van Europa. Niemand neemt ons meer serieus. Dat sleep je nog jaren met je mee. We maken ons gewoon belachelijk.

-------------------------------------------------------------------
(*) BBP : Bruto Binnenlands Produkt
Pluk de dag

Internet : Tadaam Standard (via 4G max. 30mbps)

Ik mine Bitcoins via freebitcoin

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 64 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor apestaart » 17 Aug 2014, 11:20

En dan de vervoersmaatschappijen De Lijn, MIVB en TEC zullen vervangingsbussen mogen inzetten want het tramverkeer zal stil liggen hetzelfde voor de NMBS, het treinverkeer zal ook zo goed als stil liggen, op enkele lijnen zouden er dieseltreinen kunnen rijden en dan nog, de wissels worden electrisch bediend en dus zullen die wissels ook niet werken.

Slafes
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 206 keer
Uitgedeelde bedankjes: 340 keer

Berichtdoor Slafes » 17 Aug 2014, 11:29

Het zal waarschijnlijk allemaal zo'n vaart niet lopen, vorig jaar zouden er ook blackouts zijn en we zijn de winter goed doorgekomen.

Het is nu aan de politiek om te beseffen dat ze niet aan de kant mogen blijven staan en meer moeten investeren in echt groene energie. Er is al jaren sprake om alle nucleaire reactoren uit te schakelen en dat moet eender hoe opgevangen worden. Tijd om die plannen eens in de praktijk om te zetten. Een groot internationaal netwerk zou ook een oplossing zijn. Alleen zit België met het probleem dat er maar 3500MW kan ingevoerd worden.

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 126 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Berichtdoor lacer » 17 Aug 2014, 11:48

Hier is een kaartje met de gemeenten die eventueel getroffen kunnen worden:
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... -out.dhtml

Als men naar beneden scrolt, staan daar de antwoorden van de gemeenten die gereageerd hebben per Vlaamse provincie.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 3B + Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04

mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor mailracer » 17 Aug 2014, 12:05

apestaart schreef:En dan de vervoersmaatschappijen De Lijn, MIVB en TEC zullen vervangingsbussen mogen inzetten want het tramverkeer zal stil liggen hetzelfde voor de NMBS, het treinverkeer zal ook zo goed als stil liggen, op enkele lijnen zouden er dieseltreinen kunnen rijden en dan nog, de wissels worden electrisch bediend en dus zullen die wissels ook niet werken.

De stroomvoorziening van de NMBS zal niet in het gedrang komen. We hebben namelijk een contract dat we nooit zonder elektriciteit mogen vallen. We hebben in de belangrijkste stations een verzekerde voeding en een no-break voeding voor de elektronica. De keten met sein-en wisselbediening worden hier ook door gevoed.

Terug naar “Energie”