Energiecrisis 2022.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 320 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Zie on topic samenvatting.
Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:46, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 213 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Sommigen zouden beter hun mening in boekvorm uitgeven
Soit, on-topic
Uitgekomen bij Vaillant Arostor warmtepompboiler. Lijkt me interessant. Boiler zouden we op zolder kunnen zetten, waarbij hij zijn warmte uit de omgevingslucht kan halen, en koude uitgang zou ik op onze boven kunnen laten uitkomen. Dan wordt alles (wat) gekoeld. Er is ook een aansluiting om zonnepanelen aan te sluiten zodat deze mettertijd overproductie kan opslaan. (momenteel nog terugdraaiende teller). Investering valt ook wel mee en zelf te doen. Er bestaan premies, maar deze kun je maar 1x/10 jaar aanvragen en moet via een aannemer gedaan worden dan.
Ook Vaillant arotherm monobloc leek me interessant. Kan ook samenwerken met onze huidige radiatoren (die blijkbaar met lage temperatuur kunnen werken ook, gelukje). Kan in zomer koelen en in winter verwarmen. Bij wijze van test heb ik al eens de maximum modulatietemperatuur van onze ketel gezakt naar 50°C. Eens zien of we't verwarmd krijgen deze winter. Dan kan deze piste volgen. Hiervoor heb je ook een boiler. Maar het totaalplaatje kost toch wel stukken meer.
Maar de warmtepompboiler zie ik wel op korte termijn haalbaar

Soit, on-topic
Gisteren wat zitten inlezen ivm warmtepompen en werking. Het stak mij dat we boven alles aan het open zetten waren om te koelen, maar anderzijds wel de gasketel in gang moesten steken om te douchen...Welke maatregelen neem jijzelf?
Uitgekomen bij Vaillant Arostor warmtepompboiler. Lijkt me interessant. Boiler zouden we op zolder kunnen zetten, waarbij hij zijn warmte uit de omgevingslucht kan halen, en koude uitgang zou ik op onze boven kunnen laten uitkomen. Dan wordt alles (wat) gekoeld. Er is ook een aansluiting om zonnepanelen aan te sluiten zodat deze mettertijd overproductie kan opslaan. (momenteel nog terugdraaiende teller). Investering valt ook wel mee en zelf te doen. Er bestaan premies, maar deze kun je maar 1x/10 jaar aanvragen en moet via een aannemer gedaan worden dan.
Ook Vaillant arotherm monobloc leek me interessant. Kan ook samenwerken met onze huidige radiatoren (die blijkbaar met lage temperatuur kunnen werken ook, gelukje). Kan in zomer koelen en in winter verwarmen. Bij wijze van test heb ik al eens de maximum modulatietemperatuur van onze ketel gezakt naar 50°C. Eens zien of we't verwarmd krijgen deze winter. Dan kan deze piste volgen. Hiervoor heb je ook een boiler. Maar het totaalplaatje kost toch wel stukken meer.
-
- Elite Poster
Ga je voor die WPB dan werken met keerbare kleppen naar buiten toe?
Wanneer dat niet het geval is hoe ga je dan voorkomen dat je in de winter je "boven" overmatig gaat koelen?
edit: ik lees nergens dat de aroSTOR een hybride WPB is die je in de winter op gas kan zetten?
Ook rekening mee houden dat de aroSTOR een redelijk lange COP van 2.6 heeft.
Dus eerst goed uitrekenen of je elektriciteitsprijs, zonder zonnepanelen, voordeel biedt tov de gasprijs.
Wanneer dat niet het geval is hoe ga je dan voorkomen dat je in de winter je "boven" overmatig gaat koelen?
edit: ik lees nergens dat de aroSTOR een hybride WPB is die je in de winter op gas kan zetten?
Dus eerst goed uitrekenen of je elektriciteitsprijs, zonder zonnepanelen, voordeel biedt tov de gasprijs.
Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 12:21, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
- Bedankt: 717 keer
Bedankt dat je over de denkfout die je zelf maakte nu toegeeft dat het inderdaad een denkfout is. Ze proberen nu aan mij toe te wijzen zal niet werken. Ik ben niet degene die stelde dat anderen maar gewoon de juiste (lees uw) keuzes moeten maken en dat dat hetzelfde resultaat zou opleveren, integendeel.ivob schreef:En stop met het maken van de denkfout dat mijn mening door een ander gekopieerd moet worden of voor een ander de oplossing is.
Grappig dat je zegt dat anderen u niet moeten/hoeven volgen maar je begint telkens met "Stop met..."ivob schreef:En stop met te denken dat nuance in het leven een vereiste is voor iedereen. Jij mag van mij gerust genuanceerd denken en een ander ongenuanceerd. Daar is niets fout of goed aan. Dat is gewoon een andere persoonlijke benadering van het leven.

Nuanceren is geen vereiste maar men stelt zich dan wel bloot aan makkelijke kritiek want ongenuanceerde meningen zijn bij voorbaat al minstens deels fout. Jij mag dus van mij ook blijven ongenuanceerd denken en argumenteren maar dan maakt het voor mij eenvoudig om uw argumenten onderuit te halen, quid demonstrandum.
@topic: een nieuwe ontwikkeling doet zich voor waardoor we mogelijk een EV via bedrijf ter beschikking krijgen. Eigen wagen is dan overbodig en batterij weer interessanter.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Om het overzicht niet te verliezen tussen de empathisch maatschappelijk georiënteerde onderbrekeningen hier de stand van zaken tot op 14/7/2022:
@ Heist:
Wij hebben ons toen voorgenomen om in onze definitieve woonst na te streven om "onafhankelijk" te kúnnen stoken. Wij hebben dus een kachel en hout voor een jaar of 4.
Als de elektriciteit uitvalt, valt bij ons ook alles uit (behalve de kachel), omdat de PV-omvormer niet zelfstandig kan werken. En sowieso dekken de PV's geen 100% meer vanaf 1/11.
@Bollegijs:
Overwinteren in Dubai of Indië ofzo
@misterjo:
Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.
Bij voldoende isolatie direct terug warm:').
Niet specifiek allemaal voor de crisis maar:
-verbouwing met isolatienormen nieuwbouw.
(Dus ook naar luchtdichtheid, 3V glas, ventilatie D, led)
-recente condensatie glasketel + vloerverwarming
-domotica aansturing. (Paar slimmighefen zoals een speciaal stopcontact dat aanspringt bij genoeg zon voor de elektrische fiets op te laden)
-uiteraard zonnepanelen, 2kVA omvormer met 2,5kWh panelen
-vrouw met elektrische fiets naar het werk voor +- 75% van de tijd.
- veel thuiswerk hier en minder weinig impact met bedrijfswagen.
-zal specifiek de thermostaat een graad of 2 lager zetten al is dit eerder uit ideologie en als steentje bijdragen. Voor de kost maakt het mij weinig uit. En die 23 (constant en continu) vorige winter is de vrouw, bij mij stond de verwarming op 21 ofzo. Boven verwarmen wij niet (staan wel lage temp radiatoren). Daar is het bij 23 ongeveer 20. Zal op 21 niet al te veel schillen.
Allemaal wifi domotica huishoudelijke apparaten. Wasmachine/droogkast/vaatwasser/oven. Kan dat dus aanzetten bij veel zon. Is automatisch via domotica (Loxone, node-red OpenHAB). Gemakkelijk voor de was en plas. In de zomer wel gewoon op droogrekje. Je moet wel bij bijvoorbeeld de vaatwasser elke keer het wifi/automatisch knopje indrukken maar is een gewoonte.
Schakel ook m'n 2 AP's en NAS etc s avonds paar uur uit. Scheelt ook iets.
-wasmachine / wc op regenwater
-tuin op put water (oude bestaande put waar ik een pomp heb ingezet) beperkt gebruik, moestuin beetje en recent voor een jonge haag/fruitbomen.
In de zomer (andere seizoenen iets minder, wel smoken met wifi temp meter-> kip, pulled pork, spek allemaal vers lokaal en groenten, ...) BBQ (gril/smoker) ik veel met goedkope houtskool. de grotere smokesessies Vries ik deels in of bij het spek kan ik er 2 weken afsnijden/bakken.
Onze grootste verbruikers zijn trouwens een inductiekookplaat en oven. Ook veel verse groentjes/fruit in de tuin
Verder trek ik het mij niet veel aan als het licht uitgaat. Genoeg Makita batterijen en licht van de verbouwing om dagen te voorzien. Koud wordt het niet echt en houtskool/hout genoeg om te kunnen koken.
Water haal ik desnoods met een emmer uit de put voor de was en plas.
En.om te werken rijd ik wel naar kantoor dan.
Alleen hopen dat er genoeg diesel is dan. Maar op een volle tank geraak ik toch al 1000km (~5l/100km).
Ik heb stiekem wel een voorraad pasta/rijst/conserven/olijfolie in gedaan. Verwacht het niet nodig te hebben maar geeft gemoedsrust. :'). Blijft lang goed en kost geen drol.
Wc papier gebruiken we hier weinig. (douchetoiletten) en anders met spons zoals in Azië.
@Mortov Molotov:
Hebben zonnepanelen sinds 2019
Wat we verder thuis al lang deden en doen:
- boven niet verwarmen
- voorkeur voor warme kledij bovenop hogere stand thermostaat
- sinds 2020 : houtkachel voor living. Mijn vrouw vroeg zich toen nog af of we niet beter voor een gaskachel waren gegaan. Boy ben ik content dat ik toen de boot heb afgehouden
Gepland : nog betere isolatie dan nu (woning dateert van 1990), warmtepomp, laadpaaltje en full EV.
@Svermassen:
Hier is het vooral meer op alles letten.
Chauffage een graadje lager, licht wat niet aan moet, uit.
En de kinderen dit extra meegeven in de opvoeding.
@Jack Daniels:
Gelukkig in 2017 al geanticipeerd en aardgas buiten gekegeld. Sinds die dag een pelletkachel van Piazzetta. In 2011 werd er 3,8kW aan ZP geinstalleerd. Daar is op 10 mei 2022 nog eens 6kW bijgekomen.
@Matt555:
Ik zal mijn Thaise douche doorstromer maar meebrengen als ik in Sept. Naar ons door Groen gedelegeerd Absurdistan terugkom
@Nob:
- Passiefhuis (zéér weinig verbruik voor verwarming).
- PV zonnepanelen met terugdraaiende teller (zonder subsidies).
- Zonnecollector voor warm water
Verwarming in de winter is via hout (heb een aantal knotwilgen staan + een houtkant, die ik dit jaar gesnoeid heb, daarmee kan ik dan zeker 4 jaar vooruit). We hebben ook nog een vrij groot bos, dus als ik ooit hier thuis hout tekort heb, is er daar veel meer dan ik ooit nodig heb.
@Ivob:
- Voldoende PV op het dak in verhouding tot eigen verbruik.
- Maatregelen om eigen verbruik zo laag mogelijk te houden.
- Afstemming van lokale productie en lokale opslag op het eigen verbruik.
- Implementatie van een systeem zodat prodcutie netonafhankelijk kan blijven draaien.
- Het voorzien van voldoende back up (eigen productie hout en zuinige stookgelegenheid om dat hout te verbranden voor verwarming en SWW op dagen dat PV en accu niet voldoen, eventueel aangevuld met een generator met voorraad).
- EV welke zoveel mogelijk rechtstreeks op PV geladen wordt en gedeeld binnen gezin en uitgezwermde kinderen.
- Onder de 20 km zoveel mogelijk verplaatsingen met de (elektrische) fiets.
@Gummibear:
De minimum grenswaarde voor de "zet uw chauffage een graadje lager" is al lang geleden bereikt
Het huis ga ik warmhouden door hout te stoken (naast gas)
@Dizzy:
heb me "gewoon een huis gekocht", dat huis is recent (nieuwbouw) en dus al voorzien op de grootste problemen (isolatie, rijhuis, oriëntatie, ligging,...). Momenteel ben ik bezig om het huis uit te rusten met ZP, het huis is al voorzien op de leidingen. Ik heb maar 1 wagen, ik ga met de fiets naar het station en ik neem het OV.
Een nieuwe ontwikkeling doet zich voor waardoor we mogelijk een EV via bedrijf ter beschikking krijgen. Eigen wagen is dan overbodig en batterij weer interessanter.
@woutervh:
Tot zover de leden die min of meer op de topicvraag geantwoord hebben.
De rest had blijkbaar wel commentaar op wat anderen doen of wat ze voor de maatschappij moeten doen of wat niet kan door een gebrek aan geluk of aan voorspoege afkomst maar kunnen of willen blijkbaar niet antwoorden op de topicvraag.
Ik kan er over gelezen hebben, verbeter me dan en ik zal het aanvullen, maar zelfs de TS die de vraag stelt neemt niet de moeite om het voorbeeld te stellen en op zijn eigen vraag te antwoorden?
En om het allemaal wat overzichtelijker te maken heb ik al mijn non topic bijdragen in dit topic die het overzicht in de weg staan verwijderd. Met dank voor de eyeopener van @devastator.
Wanneer iedereen hetzelfde doet (moet niet, eigen keuze) komen we on topic toe met één pagina.
@ Heist:
Wij hebben ons toen voorgenomen om in onze definitieve woonst na te streven om "onafhankelijk" te kúnnen stoken. Wij hebben dus een kachel en hout voor een jaar of 4.
Als de elektriciteit uitvalt, valt bij ons ook alles uit (behalve de kachel), omdat de PV-omvormer niet zelfstandig kan werken. En sowieso dekken de PV's geen 100% meer vanaf 1/11.
@Bollegijs:
Overwinteren in Dubai of Indië ofzo
@misterjo:
Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.
Bij voldoende isolatie direct terug warm:').
Niet specifiek allemaal voor de crisis maar:
-verbouwing met isolatienormen nieuwbouw.
(Dus ook naar luchtdichtheid, 3V glas, ventilatie D, led)
-recente condensatie glasketel + vloerverwarming
-domotica aansturing. (Paar slimmighefen zoals een speciaal stopcontact dat aanspringt bij genoeg zon voor de elektrische fiets op te laden)
-uiteraard zonnepanelen, 2kVA omvormer met 2,5kWh panelen
-vrouw met elektrische fiets naar het werk voor +- 75% van de tijd.
- veel thuiswerk hier en minder weinig impact met bedrijfswagen.
-zal specifiek de thermostaat een graad of 2 lager zetten al is dit eerder uit ideologie en als steentje bijdragen. Voor de kost maakt het mij weinig uit. En die 23 (constant en continu) vorige winter is de vrouw, bij mij stond de verwarming op 21 ofzo. Boven verwarmen wij niet (staan wel lage temp radiatoren). Daar is het bij 23 ongeveer 20. Zal op 21 niet al te veel schillen.
Allemaal wifi domotica huishoudelijke apparaten. Wasmachine/droogkast/vaatwasser/oven. Kan dat dus aanzetten bij veel zon. Is automatisch via domotica (Loxone, node-red OpenHAB). Gemakkelijk voor de was en plas. In de zomer wel gewoon op droogrekje. Je moet wel bij bijvoorbeeld de vaatwasser elke keer het wifi/automatisch knopje indrukken maar is een gewoonte.
Schakel ook m'n 2 AP's en NAS etc s avonds paar uur uit. Scheelt ook iets.
-wasmachine / wc op regenwater
-tuin op put water (oude bestaande put waar ik een pomp heb ingezet) beperkt gebruik, moestuin beetje en recent voor een jonge haag/fruitbomen.
In de zomer (andere seizoenen iets minder, wel smoken met wifi temp meter-> kip, pulled pork, spek allemaal vers lokaal en groenten, ...) BBQ (gril/smoker) ik veel met goedkope houtskool. de grotere smokesessies Vries ik deels in of bij het spek kan ik er 2 weken afsnijden/bakken.
Onze grootste verbruikers zijn trouwens een inductiekookplaat en oven. Ook veel verse groentjes/fruit in de tuin
Verder trek ik het mij niet veel aan als het licht uitgaat. Genoeg Makita batterijen en licht van de verbouwing om dagen te voorzien. Koud wordt het niet echt en houtskool/hout genoeg om te kunnen koken.
Water haal ik desnoods met een emmer uit de put voor de was en plas.
En.om te werken rijd ik wel naar kantoor dan.
Alleen hopen dat er genoeg diesel is dan. Maar op een volle tank geraak ik toch al 1000km (~5l/100km).
Ik heb stiekem wel een voorraad pasta/rijst/conserven/olijfolie in gedaan. Verwacht het niet nodig te hebben maar geeft gemoedsrust. :'). Blijft lang goed en kost geen drol.
Wc papier gebruiken we hier weinig. (douchetoiletten) en anders met spons zoals in Azië.
@Mortov Molotov:
Hebben zonnepanelen sinds 2019
Wat we verder thuis al lang deden en doen:
- boven niet verwarmen
- voorkeur voor warme kledij bovenop hogere stand thermostaat
- sinds 2020 : houtkachel voor living. Mijn vrouw vroeg zich toen nog af of we niet beter voor een gaskachel waren gegaan. Boy ben ik content dat ik toen de boot heb afgehouden
Gepland : nog betere isolatie dan nu (woning dateert van 1990), warmtepomp, laadpaaltje en full EV.
@Svermassen:
Hier is het vooral meer op alles letten.
Chauffage een graadje lager, licht wat niet aan moet, uit.
En de kinderen dit extra meegeven in de opvoeding.
@Jack Daniels:
Gelukkig in 2017 al geanticipeerd en aardgas buiten gekegeld. Sinds die dag een pelletkachel van Piazzetta. In 2011 werd er 3,8kW aan ZP geinstalleerd. Daar is op 10 mei 2022 nog eens 6kW bijgekomen.
@Matt555:
Ik zal mijn Thaise douche doorstromer maar meebrengen als ik in Sept. Naar ons door Groen gedelegeerd Absurdistan terugkom
@Nob:
- Passiefhuis (zéér weinig verbruik voor verwarming).
- PV zonnepanelen met terugdraaiende teller (zonder subsidies).
- Zonnecollector voor warm water
Verwarming in de winter is via hout (heb een aantal knotwilgen staan + een houtkant, die ik dit jaar gesnoeid heb, daarmee kan ik dan zeker 4 jaar vooruit). We hebben ook nog een vrij groot bos, dus als ik ooit hier thuis hout tekort heb, is er daar veel meer dan ik ooit nodig heb.
@Ivob:
- Voldoende PV op het dak in verhouding tot eigen verbruik.
- Maatregelen om eigen verbruik zo laag mogelijk te houden.
- Afstemming van lokale productie en lokale opslag op het eigen verbruik.
- Implementatie van een systeem zodat prodcutie netonafhankelijk kan blijven draaien.
- Het voorzien van voldoende back up (eigen productie hout en zuinige stookgelegenheid om dat hout te verbranden voor verwarming en SWW op dagen dat PV en accu niet voldoen, eventueel aangevuld met een generator met voorraad).
- EV welke zoveel mogelijk rechtstreeks op PV geladen wordt en gedeeld binnen gezin en uitgezwermde kinderen.
- Onder de 20 km zoveel mogelijk verplaatsingen met de (elektrische) fiets.
@Gummibear:
De minimum grenswaarde voor de "zet uw chauffage een graadje lager" is al lang geleden bereikt
Het huis ga ik warmhouden door hout te stoken (naast gas)
@Dizzy:
heb me "gewoon een huis gekocht", dat huis is recent (nieuwbouw) en dus al voorzien op de grootste problemen (isolatie, rijhuis, oriëntatie, ligging,...). Momenteel ben ik bezig om het huis uit te rusten met ZP, het huis is al voorzien op de leidingen. Ik heb maar 1 wagen, ik ga met de fiets naar het station en ik neem het OV.
Een nieuwe ontwikkeling doet zich voor waardoor we mogelijk een EV via bedrijf ter beschikking krijgen. Eigen wagen is dan overbodig en batterij weer interessanter.
@woutervh:
Tot zover de leden die min of meer op de topicvraag geantwoord hebben.
De rest had blijkbaar wel commentaar op wat anderen doen of wat ze voor de maatschappij moeten doen of wat niet kan door een gebrek aan geluk of aan voorspoege afkomst maar kunnen of willen blijkbaar niet antwoorden op de topicvraag.
Ik kan er over gelezen hebben, verbeter me dan en ik zal het aanvullen, maar zelfs de TS die de vraag stelt neemt niet de moeite om het voorbeeld te stellen en op zijn eigen vraag te antwoorden?
En om het allemaal wat overzichtelijker te maken heb ik al mijn non topic bijdragen in dit topic die het overzicht in de weg staan verwijderd. Met dank voor de eyeopener van @devastator.

Wanneer iedereen hetzelfde doet (moet niet, eigen keuze) komen we on topic toe met één pagina.

Laatst gewijzigd door ivob 14 jul 2022, 15:45, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 213 keer
Keerbare kleppen of de buis manueel verleggen zeker?ivob schreef:Ga je voor die WPB dan werken met keerbare kleppen naar buiten toe?

Ik ben me nog maar aan het inlezen. Sowieso is onze gas-installatie ook nog niet einde Latijn (10jaar oud), dus ik zou kraantjes kunnen voorzien zodat we kunnen kiezen welke bron we nemen.
-
- Elite Poster
Keerbare kleppen lijkt me dan meer aangewezen.
Afhankelijk van de isolatiegraad van je zolder en de isolatiegraad van de zoldervloer tov de onderliggende verdieping lijkt het manueel verleggen van een buis me niet altijd een luchtdichte oplossing te garanderen.
Inderdaad.Eerst goed de tijd nemen om alle opties te overwegen en dan handelen.
Er je eigen hybride systeem van maken is uiteraard ook een goede optie. De gasinstallatie staat er toch al.
En als ik het goed begrepen heb verwarm je nog op gas dus de vaste kost van een aangehouden gasmeter en periodieke kost voor nazicht van een gasketel is dan ook geen punt.
Afhankelijk van de isolatiegraad van je zolder en de isolatiegraad van de zoldervloer tov de onderliggende verdieping lijkt het manueel verleggen van een buis me niet altijd een luchtdichte oplossing te garanderen.
Inderdaad.Eerst goed de tijd nemen om alle opties te overwegen en dan handelen.
Er je eigen hybride systeem van maken is uiteraard ook een goede optie. De gasinstallatie staat er toch al.
En als ik het goed begrepen heb verwarm je nog op gas dus de vaste kost van een aangehouden gasmeter en periodieke kost voor nazicht van een gasketel is dan ook geen punt.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
- Bedankt: 120 keer
Las net dat olieprijs terug gezakt is naar niveau van voor de inval.
Ook nog eens stand van elektriciteitsmeter en gas ingegeven.
Op de site van leverancier stellen ze weer voor om voorschot aan te passen.
Zit nu bijna aan 4x het voorschot van vorig jaar, niet normaal.
En ik verbruik een stuk minder gas en elektriciteit dan vorig jaar.
Verwarming eerder uitgezet en airco nog niet opgehad bv.
Ook nog eens stand van elektriciteitsmeter en gas ingegeven.
Op de site van leverancier stellen ze weer voor om voorschot aan te passen.
Zit nu bijna aan 4x het voorschot van vorig jaar, niet normaal.
En ik verbruik een stuk minder gas en elektriciteit dan vorig jaar.
Verwarming eerder uitgezet en airco nog niet opgehad bv.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik ben al sinds 2014 (vorige inval van rusland in Oekraine) bezig met ombouwen:
- Zonnepanelen 1440Wp geïnstalleerd
- Ventilatie systeem C vervangen naar D
- Zolderisolatie “verbeterd”, want onze sleutel op de deur firma vond gaten in isolatie prima, zolang het niet in het zicht was. Ook waar mogelijk nog extra bijgestoken (van 15cm naar 30cm/45cm)
- Warmtepomp geïnstalleerd voor verwarming
- 300 Liter zonneboiler geïnstalleerd met extra spiraal voor warmtepomp. CV ketel en gas buiten gesmeten.
Ik ben daar 5 jaar mee bezig geweest en heb alles zelf gedaan.
Nu heb ik een totale jaarlijkse energierekening van rond de 800-900€. Dit jaar waarschijnlijk minder door de kadootjes (BTW, premie) van de overheid. Hier dus geen crisis, wel integendeel
.
Woon- / werkverkeer deed ik al hoofdzakelijk met de speedelec (19km enkel), maar dat gaat nu waarschijnlijk naar 100% als ik mijn nieuwe job begin in september. Het werk ligt dan op 6km afstand.
- Zonnepanelen 1440Wp geïnstalleerd
- Ventilatie systeem C vervangen naar D
- Zolderisolatie “verbeterd”, want onze sleutel op de deur firma vond gaten in isolatie prima, zolang het niet in het zicht was. Ook waar mogelijk nog extra bijgestoken (van 15cm naar 30cm/45cm)
- Warmtepomp geïnstalleerd voor verwarming
- 300 Liter zonneboiler geïnstalleerd met extra spiraal voor warmtepomp. CV ketel en gas buiten gesmeten.
Ik ben daar 5 jaar mee bezig geweest en heb alles zelf gedaan.
Nu heb ik een totale jaarlijkse energierekening van rond de 800-900€. Dit jaar waarschijnlijk minder door de kadootjes (BTW, premie) van de overheid. Hier dus geen crisis, wel integendeel

Woon- / werkverkeer deed ik al hoofdzakelijk met de speedelec (19km enkel), maar dat gaat nu waarschijnlijk naar 100% als ik mijn nieuwe job begin in september. Het werk ligt dan op 6km afstand.
-
- Elite Poster
Goed bezig 
Hopelijk ook tijdige levering en geen 18 maanden wachttijd tussen goedkeuring offerte en daadwerkelijke levering.
En waarom wordt een batterij dan interessanter?

Dizzy schreef:een nieuwe ontwikkeling doet zich voor waardoor we mogelijk een EV via bedrijf ter beschikking krijgen. Eigen wagen is dan overbodig en batterij weer interessanter.

Hopelijk ook tijdige levering en geen 18 maanden wachttijd tussen goedkeuring offerte en daadwerkelijke levering.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Contract is nog niet rond dus nog even afwachten wat het wordt, ondertussen hebben we onze huidige wagen nog.ivob schreef:Goed bezig
Dizzy schreef:een nieuwe ontwikkeling doet zich voor waardoor we mogelijk een EV via bedrijf ter beschikking krijgen. Eigen wagen is dan overbodig en batterij weer interessanter.![]()
We kunnen de EV dan bijladen als er geen PV-productie is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1182 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik weet niet of dat nog kan.CCatalyst schreef:Laat de kerncentrales toch gewoon open.
Zal dat alles oplossen? Nee, want de kerncentrales dekken niet de ganse energievraag, daarvoor zijn er ook te weinig gebouwd. Maar het kan wel het verschil maken tussen afschakelingsplan of niet. Anders gezegd: kou of warm in de winter.
Ik ben ook benieuwd of de regering energieleveranciers gaat helpen.
Ik heb een vaste-prijs gascontract gelinkt aan een groothandelsprijs van €75/MWh. Ondertussen staat de gasprijs op €180/MWh. Benieuwd hoe blij mijn energieleverancier gaat zijn als de gasprijs in de winter €300/MWh is.
Deze ochtend las ik dat ze in Spanje het OV gratis maken, zodat nog meer mensen OV nemen ipv hun auto gebruiken.
https://businessam.be/spaanse-oplossing ... giecrisis/
- Dizzy
- Elite Poster
Hier breken ze het OV af om het aan de privé te verkopen 

- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
- Bedankt: 49 keer
Je zult toch nog wel een plaatsje overhebben zeker voor een zonneboilertje te plaatsen , (als die er al niet is , wat ik betwijfel voor zo een vooruitzienende persoon ...)heist_175 schreef:Hoe denk je dat we in tputteke van de winter elektriciteit gaan maken, als er geen gas is?Matt555 schreef:Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn
De kans dat BE zonder gas komt te zitten, is heel klein. We hebben een redelijke voorraad én een eigen terminal (dankuwel Fluxys, onder aansturen van oa Daniel Termont, sos van Gent). Als de toevoer vanuit Rusland naar DE stopt, zal de aanvoer van BE naar DE toenemen.
Daar kunnen wij dus nog steeds mee verder stoken.
De vraag is dus eerder aan welke prijs we gas kunnen blijven kopen, wetende dat de Duitsers ook grof geld bieden voor gasimport, dan dat de vraag zou zijn of we in BE nog wel gas zullen hebben.
Ach wat hebben die dakenbezitters toch een voordeel ....... curieus wanneer vadertje staat een dakbelasting gaat invoeren ten voordele van ons "dakenlozen" als humanitaire compensatie ....

Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1182 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Met weinig zon tussen november en januari, gaat die zonneboiler niet veel uithalen.Matt555 schreef:Je zult toch nog wel een plaatsje overhebben zeker voor een zonneboilertje te plaatsen
Die is er effectief niet. En dat is geen "foutje". Een zonneboiler is met subsidies nauwelijks levensvatbaar, zonder subsidies is het gewoon geld verbranden. Je kan de ruimte op uw dak én de centen beter in PV's steken, dat levert meer op.als die er al niet is
Je gaat nog mensen op ideëen brengendakbelasting

Na de "zelfscan-belasting" (nota bene ingevoerd in een gemeente met de "liberale" MR aan de knoppen), kan je van niets meer schrikken

- Matt555
- Elite Poster
heist_175 schreef:Met weinig zon tussen november en januari, gaat die zonneboiler niet veel uithalen.Matt555 schreef:Je zult toch nog wel een plaatsje overhebben zeker voor een zonneboilertje te plaatsen
Die is er effectief niet. En dat is geen "foutje". Een zonneboiler is met subsidies nauwelijks levensvatbaar, zonder subsidies is het gewoon geld verbranden. Je kan de ruimte op uw dak én de centen beter in PV's steken, dat levert meer op.als die er al niet is
Uw panelen liggen er dan toch ook maar onrendabel bij in vergelijking met uw oordeel inzake
Je gaat nog mensen op ideëen brengendakbelasting.
Na de "zelfscan-belasting" (nota bene ingevoerd in een gemeente met de "liberale" MR aan de knoppen), kan je van niets meer schrikken.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
Dan zal je toch niet al te veel elektrische km's moeten rijden of een heel grote thuisaccu hebben en liefst ook nog een kWh-vergoeding hoger dan de all in netprijs. Alle beetjes helpen natuurlijk maar het zijn dan ook maar beetjes.Dizzy schreef: We kunnen de EV dan bijladen als er geen PV-productie is.
Ook rekening mee houden dat wanneer je PV-productie (DC) niet rechtstreeks in de autoaccu (DC) kan opslaan je tot 30% verlies hebt tussen productie en eindopslag. Technisch is men met dat eerste bezig maar nu nog niet verkrijgbaar op de Belgische markt.
Ik wil je niet ontmoedigen maar gewoon op de realiteit wijzen.
Maar deze detaildiscussie kan beter verplaatst worden naar het EV topic.
Heist_175 schreef:Die is er effectief niet. En dat is geen "foutje". Een zonneboiler is met subsidies nauwelijks levensvatbaar, zonder subsidies is het gewoon geld verbranden. Je kan de ruimte op uw dak én de centen beter in PV's steken, dat levert meer op.

PV en ZB versterken de voordelen wanneer je ze niet nodig hebt en vullen mekaar nauwelijks aan wanneer het nodig is.
Matt555 schreef:curieus wanneer vadertje staat een dakbelasting gaat invoeren ten voordele van ons "dakenlozen" als humanitaire compensatie ....
Euh die is er al jaren en heet OV.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Merci voor de uitleg ivob. Ik ben me meer dan bewust van de beperkingen van zelf energie opwekken en EV's, lees mijn posts er maar op na. Het is eerder zoals je zegt, alle beetjes helpen.
We rijden inderdaad vrij weinig kilometers en werkverplaatsingen (grootste aandeel) gaan nog afnemen. We hebben bewust gebouwd in de buurt van de stad en gaan meestal met OV of fiets. Onze eigen wagen is recent en kan ik verkopen, de opbrengst kan dan gaan naar de installatie. Zo vorm ik een kostenpost om naar een bron van besparing.
We rijden inderdaad vrij weinig kilometers en werkverplaatsingen (grootste aandeel) gaan nog afnemen. We hebben bewust gebouwd in de buurt van de stad en gaan meestal met OV of fiets. Onze eigen wagen is recent en kan ik verkopen, de opbrengst kan dan gaan naar de installatie. Zo vorm ik een kostenpost om naar een bron van besparing.
-
- Elite Poster
In dat geval inderdaad reeds een doordacht plan => 
Maar haast is in dit geval niet echt nodig.
Met wat (extra) geduld heb je dan misschien de keuze voor een EV die voorbereid is op V2H.
Dan sla je twee vliegen in één klap. Zeker als je weinig km doet met een auto.

Met wat (extra) geduld heb je dan misschien de keuze voor een EV die voorbereid is op V2H.
Sol Invictus!
- Matt555
- Elite Poster
https://www.hln.be/drive/getest-toyotas ... ~a9015917/ivob schreef:In dat geval inderdaad reeds een doordacht plan =>
Sommigen gaan tot dit besef komen dat wat verder dan naar het werk rijden best vergeten wordt ..... tenzij afstand in " afleveringen "afleggen.....

Zal mijn naft exemplaar wel kopen en op paar minuten bak voltanken .....

Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
Of een ander merk EV kiezen dan een fabrikant die duideljk de boot gemist heeft en te lang op het verkeerde paard gewed heeft.
Naar de naftpomp rijden om in een paar minuten vol te tanken is er niet meer bij.
Gewoon telkens voldoende laden terwijl dat blik toch staat te niksen.
En daar dan nog geld voor bovenop krijgen ipv aan de pomp te moeten afgeven.
Je ziet in deze wel over het hoofd dat Dizzy en ik er EERST voor gezorgd hebben zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van dat blik, inclusief WW-verkeer.
En slechts voor een EV kiezen wanneer ze zelf de investeringskost niet moeten dragen.
Een crisis bestrijd je beter op verschillende fronten dan op één deelaspect.
Maar iedereen gaat uiteraard de energiecrisis op zijn manier te lijf.
Naar de naftpomp rijden om in een paar minuten vol te tanken is er niet meer bij.
Gewoon telkens voldoende laden terwijl dat blik toch staat te niksen.
En daar dan nog geld voor bovenop krijgen ipv aan de pomp te moeten afgeven.

Je ziet in deze wel over het hoofd dat Dizzy en ik er EERST voor gezorgd hebben zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van dat blik, inclusief WW-verkeer.
En slechts voor een EV kiezen wanneer ze zelf de investeringskost niet moeten dragen.
Een crisis bestrijd je beter op verschillende fronten dan op één deelaspect.
Maar iedereen gaat uiteraard de energiecrisis op zijn manier te lijf.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik wil dat over een paar jaar nog wel zien, dat even naar de naftpomp rijden. De tankstations die ruimte hebben voor een tweede functie (meestal snackbar of supermarkt) worden momenteel hiervoor omgebouwd. Diegenen die een dergelijke ombouw niet kunnen doen, gaan op niet al te lange termijn (rond 2025) niet meer rendabel zijn en zullen sluiten.
- Dizzy
- Elite Poster
Dat is een logisch gevolg van een aantal evoluties.
Indien de EV's niet heel veel goedkoper worden zullen er logischerwijze minder van verkocht worden.
Bovendien zullen heel wat mensen thuis of op het werk laden of aan winkels, hotels,... Tankstations zoals wij ze kennen zijn dus minder nodig.
Daar komt nog bij dat de omschakeling geld zal kosten terwijl de toekomst onzekerder is, ook dat zal het aantal tankstations niet positief beïnvloeden.
Indien de EV's niet heel veel goedkoper worden zullen er logischerwijze minder van verkocht worden.
Bovendien zullen heel wat mensen thuis of op het werk laden of aan winkels, hotels,... Tankstations zoals wij ze kennen zijn dus minder nodig.
Daar komt nog bij dat de omschakeling geld zal kosten terwijl de toekomst onzekerder is, ook dat zal het aantal tankstations niet positief beïnvloeden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 32 keer
- Recent bedankt: 1 keer
https://www.hln.be/drive/deze-automerke ... ~aa675ba1/Matt555 schreef:https://www.hln.be/drive/getest-toyotas ... ~a9015917/ivob schreef:In dat geval inderdaad reeds een doordacht plan =>
Toyota en elektrische auto's is geen goed huwelijk.
Als ik mijn benzine door een EV zou vervangen zou ik zeker geen Toyota nemen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Nog wat leesvoer over CO2 en waterstof en zo. Van een slimme mens, een professor
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/939677/e ... maatdoelen
'Miljoenensubsidies voor waterstof Eemshaven helpen niet voor bereiken klimaatdoelen'
Waterstof is alleen een energiedrager, geen energiebron
'Subsidies op waterstof werken averechts'
Nog even zo’n misvatting: zonnepanelen op het dak helpen de CO2-uitstoot te verminderen
Er zal te weinig hernieuwbare energie zijn als alternatief voor fossiel... Dat geldt ook voor kernenergie.
Ik weet nu al wie deze professor gaat tegenspreken, zij vinden van zichzelf dat ze slimmer zijn dan deze professor. Ken uw pappenheimers.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/939677/e ... maatdoelen
'Miljoenensubsidies voor waterstof Eemshaven helpen niet voor bereiken klimaatdoelen'
Waterstof is alleen een energiedrager, geen energiebron
'Subsidies op waterstof werken averechts'
Nog even zo’n misvatting: zonnepanelen op het dak helpen de CO2-uitstoot te verminderen
Er zal te weinig hernieuwbare energie zijn als alternatief voor fossiel... Dat geldt ook voor kernenergie.
Ik weet nu al wie deze professor gaat tegenspreken, zij vinden van zichzelf dat ze slimmer zijn dan deze professor. Ken uw pappenheimers.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Oei, wat schrijft die nu?

Dat gaat wat geven als die ooit hunne bocht moeten maken...
Afin, Nederland ligt in het buitenland.
Daar trekken de dogmatisch antinucleairen zich niks van aan, denk ik.

Hebben de dogmatisch antinucleairen vandaag wederom heel het topic "Kerncentrales in de energiemix" volgeplempt voor niks?‘Ons energiesysteem moet radicaal op de schop. Volgens internationale klimaatafspraken moet in 2050 de CO2-uitstoot naar nul. Dat betekent stoppen met kolen en olie en gas hard terugschroeven. Er zal te weinig hernieuwbare energie zijn als alternatief voor fossiel. Wanneer we dus olie en gas blijven gebruiken is opvang en opslag van CO2 onontkoombaar.’
‘Dat geldt ook voor kernenergie. Het wordt heel moeilijk dat tegen te houden, want we hebben echt heel veel CO2-vrije stroom nodig voor elektrificatie.’

Dat gaat wat geven als die ooit hunne bocht moeten maken...
Afin, Nederland ligt in het buitenland.
Daar trekken de dogmatisch antinucleairen zich niks van aan, denk ik.

-
- Elite Poster
Inmiddels, in Vlaanderen, de regio die het zelf beter ging doen, waar nog altijd geen flauw benul van urgentie heerst: De Vlaamse regering, niet eens getrouw aan haar eigen deadlines, schuift, naar oude gewoonte en zich van geen crisis bewust de beslissing over het Ventilus project nog eens voor zich uit tot in september.
De Vlaamse regering bestaande uit 4 NVA'ers , 3 CD&V'ers en 2 liberalen. Van Groenen geen spoor.
Of het zou moeten zijn dat de oorsprong van de inertie zijn oorsprong vindt ergens op de Groeningekouter
Na de deugddoende vakantie kan men dan nog eens gezellig samenkomen om te kijken of:
- de problemen zich niet zelf opgelost hebben
- men kan beslissen om niet te beslissen
- er nog ergens geld kan bijgedrukt worden om de nimby's om te kopen
De Vlaamse regering bestaande uit 4 NVA'ers , 3 CD&V'ers en 2 liberalen. Van Groenen geen spoor.
Of het zou moeten zijn dat de oorsprong van de inertie zijn oorsprong vindt ergens op de Groeningekouter
Na de deugddoende vakantie kan men dan nog eens gezellig samenkomen om te kijken of:
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Hmm, jou op je woord geloven...ivob schreef:De Vlaamse regering bestaande uit 4 NVA'ers , 3 CD&V'ers en 2 liberalen. Van Groenen geen spoor.
Standpunt Groen Zedelgem hoogspanningslijn Ventilius
En 't spel zit op de gitzwarte groene wagen.Groen Zedelgem benadrukt dat we niks hebben tegen het uitgangspunt van project Ventilus. Het gaat om het binnenlands brengen van groene energie gewonnen uit windenergie op zee. Dit is een belangrijke en duurzame energiebron voor de toekomst. Om onafhankelijk te worden van oude fossiele energie zoals energie uit steenkool of van kerncentrales is dit project zeer belangrijk. Daarom ondersteunt Groen windmolenparken.
Waar we wél grote vragen bij hebben is de manier waarop men deze duurzame energie landinwaarts wil brengen. In het plan wordt immers gekozen voor bovengronds transport in Zedelgem, langs de Faliestraat en de Moubekevallei.
Groen Zedelgem heeft 20 jaar geleden al strijd geleverd om dit mooie landelijk stuk open ruimte te vrijwaren van hoogspanningsmasten.

Dat had je nu toch wel kunnen vermoeden hé ivob dat de groenen actievoeren tegen iets...
Speculatie troef.ivob schreef:Of het zou moeten zijn dat de oorsprong van de inertie zijn oorsprong vindt ergens op de Groeningekouter
Dat hebben we hier op UB nogal meegemaakt van jou...
Negatieve beeldvorming: een specialisme op zich, zo lijkt het.
Straks je bericht nog een paar keer aanpassen om het uiteindelijk te wijzigen in:
en ge zijt weer klaar.ivob schreef:Zie on topic samenvatting.

Niemand weet dan nog waarover het gaat. Toch?

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
@ordon: Vooral de opmerking over het aanpassen van zijn bericht. Kon een spontane lach niet onderdrukken.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
-
- Elite Poster
Bedankt voor de opmerking Ordon.
Het was dus nog veel erger dan ik al dacht.
Bedankt om me nogmaals in mijn overtuiging te sterken dat ik niet op de verkeerde paarden gewed heb.
Besluit na de terechte tussenkomsten van Ordon:
- Achtereenvolgende federale regeringen laten zich jaren aan een stuk gijzelen door een groen gestuurde beslissing uit 2003 en zijn al de daaropvolgende jaren niet bij machte daar iets doorslaggevend aan te wijzigen.
- De huidige Vlaamse regering, zelf niet gehinderd door deelname van een Groene partij, laat zich blijkbaar in haar beslissingen ophouden door een lokaal Groen partijtje (ik meende eerst begrepen te hebben dat de boerenpartij dwarslag maar dat zal dan wel misleidende MSM berichtgeving geweest zijn. Goed dat Ordon nog bij de pinken was).
Beslissingen uit 2003 en lokale afdelingen houden, volgens de Ordon doctrine, het federale en regionale bestuur dus in een vrlammende wurggreep.
Maar men zit dan wel geduldig te wachten op deze overheden om tijdig een werkbare energiemix op stapel te zetten.
Voor wie daar mee op zit te wachten en zelf niets onderneemt wordt de vrees met de dag groter dat dit topic de proloog is voor de energiecrisis 2023, 2024,....
Spijtig voor diegenen die geen andere keuze hebben dan deze dramatische serie te ondergaan.
Of het zou moeten zijn dat Ordon & aanhangsel, uit welgemeende empathie voor hen, alsnog de daad bij het woord voegen en hun terechte plannen zelf gaan proberen uit te voeren in het algemeen belang
Of blijft alles weer bij het oude en zijn het toch alleen maar weer semantische woordspelletjes waar niemand in Vlaanderen baat bij heeft?

Het was dus nog veel erger dan ik al dacht.

Bedankt om me nogmaals in mijn overtuiging te sterken dat ik niet op de verkeerde paarden gewed heb.
Besluit na de terechte tussenkomsten van Ordon:
- Achtereenvolgende federale regeringen laten zich jaren aan een stuk gijzelen door een groen gestuurde beslissing uit 2003 en zijn al de daaropvolgende jaren niet bij machte daar iets doorslaggevend aan te wijzigen.
- De huidige Vlaamse regering, zelf niet gehinderd door deelname van een Groene partij, laat zich blijkbaar in haar beslissingen ophouden door een lokaal Groen partijtje (ik meende eerst begrepen te hebben dat de boerenpartij dwarslag maar dat zal dan wel misleidende MSM berichtgeving geweest zijn. Goed dat Ordon nog bij de pinken was).
Beslissingen uit 2003 en lokale afdelingen houden, volgens de Ordon doctrine, het federale en regionale bestuur dus in een vrlammende wurggreep.
Maar men zit dan wel geduldig te wachten op deze overheden om tijdig een werkbare energiemix op stapel te zetten.
Voor wie daar mee op zit te wachten en zelf niets onderneemt wordt de vrees met de dag groter dat dit topic de proloog is voor de energiecrisis 2023, 2024,....
Spijtig voor diegenen die geen andere keuze hebben dan deze dramatische serie te ondergaan.
Of het zou moeten zijn dat Ordon & aanhangsel, uit welgemeende empathie voor hen, alsnog de daad bij het woord voegen en hun terechte plannen zelf gaan proberen uit te voeren in het algemeen belang
Of blijft alles weer bij het oude en zijn het toch alleen maar weer semantische woordspelletjes waar niemand in Vlaanderen baat bij heeft?
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Van de daken schreeuwen dat ge geen olie of gas meer zult aankopen, en dan verwonderd zijn dat Opec+ zijn kranen dichtdraait! Ge moet echt geen raketgeleerde zijn om in te zien dat daarom de energie-prijzen stijgen als gek...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Het kan nog erger hoor.
Op federaal en gewestelijk niveau geen noodzakelijke beslissingen meer kunnen nemen die de lokale nimby belangen overstijgen omdat een of ander regionaal groen bijkantoortje zich in de krant kan wurmen of een in haar eigen moeras wegzinkende boerenpartij niet verder kan kijken dan de individuele belangen van een paar landbouwers in de wurggreep van de eigen industriële boerenbond.
Dan krijg je een "energiebeleid" dat niet meer verder komt dan het trachten te verlengen van bestaande kerncentrales met één (1) maand. Van korte termijn strategiën gesproken. Ze worden met de dag korter. Uiteraard niet gehinderd door enige kennis over het beheer van kerncentrales en het op termijn vooruitkijken wat daar mee gepaard gaat.
Of als overheid proberen, want dat bekt op korte termijn goed naar de eigen achterban, proberen contractbreuk te plegen met de eigen Vlaamse werkgevers door te laten uitschijnen dat je hun contractueel vastgelegde GSC rechten kan afnemen. Om vervolgens hen nederig te vragen toch maar geen beroep aan te tekenen tegen de eigen gepleegde contractbreuk omdat hun eigen pogingen tot wanordelijk bestuur anders in het gezicht van hun eigen achterband dreigt te ontploffen.
We hebben de laatste frapatsen van dit bestuur nog niet gezien. Het HvB en de RvS zullen weer overuren mogen draaien en uitgebreide vonnissen in het staatsblad dienen te publiceren om de oneliners van de dag van deze bende in het wettelijk gareel te kunnen houden.
Eén partij die anderen de wet tracht voor te schrijven en zich als eerste niet aan de eigen opgelegde regels houdt. Waar hebben we dat nog gelezen?
Of hoe een beleidchaos rechtstreeks kan leiden tot een klimaatchaos, energiecrisis, milieuramp,....
De tijd dat beleid rampen moest voorkomen en maatschappelijke belangen diende te vrijwaren tegen de waan van de dag lijkt voorbij. Het lijkt er iedere dag meer op dat het beleid tot de creator van de chaos en rampen is verworden en geen ander doel meer dient dan zich te wentelen in de waan van de dag.
Als excuus kunnen ze uiteraard, liefst in niet meer dan 140 tekens en liever nog in een oneliner, aanvoeren dat een mediocratie alleen kan aangevoerd worden door mediocrators. Primus inter pares.
De verkiezingen van 2024 gaan daar waarschijnlijk een mooi voorbeeld van zijn.
Op federaal en gewestelijk niveau geen noodzakelijke beslissingen meer kunnen nemen die de lokale nimby belangen overstijgen omdat een of ander regionaal groen bijkantoortje zich in de krant kan wurmen of een in haar eigen moeras wegzinkende boerenpartij niet verder kan kijken dan de individuele belangen van een paar landbouwers in de wurggreep van de eigen industriële boerenbond.
Dan krijg je een "energiebeleid" dat niet meer verder komt dan het trachten te verlengen van bestaande kerncentrales met één (1) maand. Van korte termijn strategiën gesproken. Ze worden met de dag korter. Uiteraard niet gehinderd door enige kennis over het beheer van kerncentrales en het op termijn vooruitkijken wat daar mee gepaard gaat.
Of als overheid proberen, want dat bekt op korte termijn goed naar de eigen achterban, proberen contractbreuk te plegen met de eigen Vlaamse werkgevers door te laten uitschijnen dat je hun contractueel vastgelegde GSC rechten kan afnemen. Om vervolgens hen nederig te vragen toch maar geen beroep aan te tekenen tegen de eigen gepleegde contractbreuk omdat hun eigen pogingen tot wanordelijk bestuur anders in het gezicht van hun eigen achterband dreigt te ontploffen.
We hebben de laatste frapatsen van dit bestuur nog niet gezien. Het HvB en de RvS zullen weer overuren mogen draaien en uitgebreide vonnissen in het staatsblad dienen te publiceren om de oneliners van de dag van deze bende in het wettelijk gareel te kunnen houden.
Eén partij die anderen de wet tracht voor te schrijven en zich als eerste niet aan de eigen opgelegde regels houdt. Waar hebben we dat nog gelezen?
Of hoe een beleidchaos rechtstreeks kan leiden tot een klimaatchaos, energiecrisis, milieuramp,....
De tijd dat beleid rampen moest voorkomen en maatschappelijke belangen diende te vrijwaren tegen de waan van de dag lijkt voorbij. Het lijkt er iedere dag meer op dat het beleid tot de creator van de chaos en rampen is verworden en geen ander doel meer dient dan zich te wentelen in de waan van de dag.
Als excuus kunnen ze uiteraard, liefst in niet meer dan 140 tekens en liever nog in een oneliner, aanvoeren dat een mediocratie alleen kan aangevoerd worden door mediocrators. Primus inter pares.
De verkiezingen van 2024 gaan daar waarschijnlijk een mooi voorbeeld van zijn.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Klopt, beleid moet zorgen voor een aanpak van een crisis, ongeacht de oorzaak.
In Vlaanderen beslist ons "beleid" bij een dringend probleem... om niet te beslissen en lekker op vakantie te gaan hopende dat het dringende probleem na dit tijdverlies minder dringend is geworden
Wat we zelf beslissen, beslissen we niet maar laten we sudderen tijdens ons verlof.
In Vlaanderen beslist ons "beleid" bij een dringend probleem... om niet te beslissen en lekker op vakantie te gaan hopende dat het dringende probleem na dit tijdverlies minder dringend is geworden

Wat we zelf beslissen, beslissen we niet maar laten we sudderen tijdens ons verlof.
-
- Elite Poster
@Wied:
Inderdaad.
De waan van de dag beperkt zich dan ook niet tot het lokale.
De energiecrisis slaat ook niet overal even hard toe. Niet per land, regio noch individueel.
Wat voor de ene partij een crisis is is voor de andere partij een opportuniteit.
Crisis en oorlog zijn van alle tijden.
Alleen dacht deze in slaap gewiegde westerse uithoek (die overigens in zijn geheel nog steeds niet wakker te krijgen is) dat dit een ver van hun bed show was en men dus kon laten betijen en het beter als een opportuniteit kon beschouwd worden. Het verlies van de ene is immers het geluk van de ander.
Beetje bij beetje ondervindt deze uithoek, gewend altijd aan de kant van de plunderaars te staan, nu dat ze er toch niet helemaal immuun voor zijn wat elders in de wereld al heel lang de normaliteit is. Als men decennia lang drievierde van de aardbol voor eigen gewin heeft leeggeroofd moet men niet verbaasd wakker worden dat men op het einde voor de resterende restjes het tussen elkaar moet gaan bevechten. De rest, eeuwenlang getraind on alles op lange termijn te aanschouwen, wacht gewoon nu zijn tijd af tot hun tijd gekomen is om de rollen om te keren.
Geschiedenis is geen stilstaand in steen gehouwen gegeven. Het is gewoon een slinger die nu eens naar links en dan weer eens naar rechts doorslaat en af en toe eens in het midden blijft stilstaan. Alleen is het niet iedereen meer gegeven om terug te kijken en nog minder lang vooruit te kijken noch ernaar te handelen. Gedrild als men is om zich in oneliners en max. 140 tekens te begeven in de waan van de dag.
@Dizzy & Woutervh
Inderdaad.
De waan van de dag beperkt zich dan ook niet tot het lokale.
De energiecrisis slaat ook niet overal even hard toe. Niet per land, regio noch individueel.
Wat voor de ene partij een crisis is is voor de andere partij een opportuniteit.
Crisis en oorlog zijn van alle tijden.
Alleen dacht deze in slaap gewiegde westerse uithoek (die overigens in zijn geheel nog steeds niet wakker te krijgen is) dat dit een ver van hun bed show was en men dus kon laten betijen en het beter als een opportuniteit kon beschouwd worden. Het verlies van de ene is immers het geluk van de ander.
Beetje bij beetje ondervindt deze uithoek, gewend altijd aan de kant van de plunderaars te staan, nu dat ze er toch niet helemaal immuun voor zijn wat elders in de wereld al heel lang de normaliteit is. Als men decennia lang drievierde van de aardbol voor eigen gewin heeft leeggeroofd moet men niet verbaasd wakker worden dat men op het einde voor de resterende restjes het tussen elkaar moet gaan bevechten. De rest, eeuwenlang getraind on alles op lange termijn te aanschouwen, wacht gewoon nu zijn tijd af tot hun tijd gekomen is om de rollen om te keren.
Geschiedenis is geen stilstaand in steen gehouwen gegeven. Het is gewoon een slinger die nu eens naar links en dan weer eens naar rechts doorslaat en af en toe eens in het midden blijft stilstaan. Alleen is het niet iedereen meer gegeven om terug te kijken en nog minder lang vooruit te kijken noch ernaar te handelen. Gedrild als men is om zich in oneliners en max. 140 tekens te begeven in de waan van de dag.
@Dizzy & Woutervh

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Decennia lang? Eeuwenlang is een meer accurate indicatie...
Tijdens de oliecrisis van 1973 heeft Opec de rol van "schuldig" op zich genomen, en dit op vraag van Big Oil. Nu moet Biden gaan bedelen om meer te laten produceren door Opec+!!!
Tijdens de oliecrisis van 1973 heeft Opec de rol van "schuldig" op zich genomen, en dit op vraag van Big Oil. Nu moet Biden gaan bedelen om meer te laten produceren door Opec+!!!
-
- Elite Poster
Mee eens.
Maar ik wil niet iedereen tegen het hoofd stoten en tracht, voortschrijdend inzicht, het wat te nuanceren om niet steeds op dezelfde lange tenen te trappen.
Er zijn tenslotte nog altijd mensen die blijven beweren dat men het niet had kunnen zien aankomen, zelfs de klimaatcrisis waarover al +50 jaar onderbouwde rapporten verschijnen en waarbij de meest pessimistische scenario's telkens door de praktijk worden achterhaald blijft men - tot op beleidsniveau toe - als een hoax afdoen. Problemen die op termijn wel vanzelf terug verdwijnen.
Hetzelfde met de "oplossing" voor de energiecrisis. Dan verkoopt men het herkauwen en verder verspreiden van het gedachtengoed van bv. de nucleaire lobby, beeldekens en statistieken* waarbij de uitslag al op voorhand werd bepaald incluis, als een eigen onderbouwde mening. Gewoon een kwestie van cherrypicking en geen toonbeeld van een eigen onderbouwde mening. Eerder een bewijs dat deze lobbymachine haar werk nog altijd goed en grondig doet. Maar je kan zoiets de gewone man in de straat niet kwalijk nemen wanneer politici verkozen om het maatschappelijk belang boven het nimby belang dezelfde weg bewandelen. Met de gewone man moet je dan medelijden hebben omdat hij zich eerst goedgelovig voor hun kar heeft laten spannen om uiteindelijk de rekening te moeten betalen.
* Niet uitsluitend mijn mening. Vraag het bv. maar eens na bij een man - als voorbeeld - als Geert Noels die zelf in opdracht zo'n systemen mee in stand heeft helpen houden tot hij het niet langer kon aanzien. Zijn voormalige opdrachtgever trekt wel nog altijd aan de touwtjes van de grootste partij van Vlaanderen. Dan weet je wel waar de echte belangen liggen.
Lees eens een tijdje mee op het nucleair forum. Dan stel je vast dat sommigen hun "eigen onderbouwde mening" gewoon copy/past is van wat daar voor de niet betwisten waarheid verkondigd wordt en weet je wat hun onderliggende agenda is.
Dan is het ook geen verbazing wat de te voeren strategie is: iedereen die er een ietswat afwijkende mening op nahoudt en/of hun strategie aan de kaak stelt afdoen als zieligaards, leugenaars en als dat geen effect heeft met steeds hoger oplopende scheldtirades met argumentum ad hominem iedere reactie daarop proberen monddood te maken. Uiteraard schuwen ze daarbij de strategie niet om, als club tot individueel optredend voor die club, regels uit te vaardigen voor anderen waar ze zichzelf wel bij voorkeur vrij van stellen.
Maar ik wil niet iedereen tegen het hoofd stoten en tracht, voortschrijdend inzicht, het wat te nuanceren om niet steeds op dezelfde lange tenen te trappen.

Er zijn tenslotte nog altijd mensen die blijven beweren dat men het niet had kunnen zien aankomen, zelfs de klimaatcrisis waarover al +50 jaar onderbouwde rapporten verschijnen en waarbij de meest pessimistische scenario's telkens door de praktijk worden achterhaald blijft men - tot op beleidsniveau toe - als een hoax afdoen. Problemen die op termijn wel vanzelf terug verdwijnen.
Hetzelfde met de "oplossing" voor de energiecrisis. Dan verkoopt men het herkauwen en verder verspreiden van het gedachtengoed van bv. de nucleaire lobby, beeldekens en statistieken* waarbij de uitslag al op voorhand werd bepaald incluis, als een eigen onderbouwde mening. Gewoon een kwestie van cherrypicking en geen toonbeeld van een eigen onderbouwde mening. Eerder een bewijs dat deze lobbymachine haar werk nog altijd goed en grondig doet. Maar je kan zoiets de gewone man in de straat niet kwalijk nemen wanneer politici verkozen om het maatschappelijk belang boven het nimby belang dezelfde weg bewandelen. Met de gewone man moet je dan medelijden hebben omdat hij zich eerst goedgelovig voor hun kar heeft laten spannen om uiteindelijk de rekening te moeten betalen.
* Niet uitsluitend mijn mening. Vraag het bv. maar eens na bij een man - als voorbeeld - als Geert Noels die zelf in opdracht zo'n systemen mee in stand heeft helpen houden tot hij het niet langer kon aanzien. Zijn voormalige opdrachtgever trekt wel nog altijd aan de touwtjes van de grootste partij van Vlaanderen. Dan weet je wel waar de echte belangen liggen.
Lees eens een tijdje mee op het nucleair forum. Dan stel je vast dat sommigen hun "eigen onderbouwde mening" gewoon copy/past is van wat daar voor de niet betwisten waarheid verkondigd wordt en weet je wat hun onderliggende agenda is.
Dan is het ook geen verbazing wat de te voeren strategie is: iedereen die er een ietswat afwijkende mening op nahoudt en/of hun strategie aan de kaak stelt afdoen als zieligaards, leugenaars en als dat geen effect heeft met steeds hoger oplopende scheldtirades met argumentum ad hominem iedere reactie daarop proberen monddood te maken. Uiteraard schuwen ze daarbij de strategie niet om, als club tot individueel optredend voor die club, regels uit te vaardigen voor anderen waar ze zichzelf wel bij voorkeur vrij van stellen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
https://www.eib.org/en/about/governance ... tm?lang=nl
Deze man is mogelijk beloond voor bewezen diensten, maar zeker niet als stemmenkanon in eigen land. Ondanks 6/7 regeringen zijn onze excellenties sitting ducks in realiteit. CD&V, OpenVLD en Vooruit denken erover om met een gezamenlijk programma naar de kiezer te gaan!?
Deze man is mogelijk beloond voor bewezen diensten, maar zeker niet als stemmenkanon in eigen land. Ondanks 6/7 regeringen zijn onze excellenties sitting ducks in realiteit. CD&V, OpenVLD en Vooruit denken erover om met een gezamenlijk programma naar de kiezer te gaan!?
-
- Elite Poster
Dat zal het verschil toch niet maken?
Wie de verkiezingen ook wint, wie er ook aan de macht komt, wie op welk niveau en hoe lang aan de knoppen zit maakt al jaren het verschil niet meer.
Uit gedegen onderbouwd onderzoek, er zal wel ergens een statistiek of beeldeken op het www over te vinden zijn, is onlangs aan het licht gebracht dat voor en achter de schermen, lokaal regionaal en federaal uiteindelijk alles door Groen beslist wordt en door niemand meer teruggedraaid kan worden.
Wie de verkiezingen ook wint, wie er ook aan de macht komt, wie op welk niveau en hoe lang aan de knoppen zit maakt al jaren het verschil niet meer.
Uit gedegen onderbouwd onderzoek, er zal wel ergens een statistiek of beeldeken op het www over te vinden zijn, is onlangs aan het licht gebracht dat voor en achter de schermen, lokaal regionaal en federaal uiteindelijk alles door Groen beslist wordt en door niemand meer teruggedraaid kan worden.
Sol Invictus!