Afrekening per maand: wanneer komt het er?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2491
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 211 keer

marzman schreef:Je mag ook gewoon het oude systeem blijven volgen?

Want dit lijkt me eigenlijk niet zo tof. Ik houd het altijd wel een beetje in de gaten dat ik niet veel te veel betaal, maar spreiding over 12 maanden lijkt me persoonlijk beter.
Het probleem is dat geen enkele leverancier een duidelijk overzicht geeft, die voorschotten is een zwarte doos. Ik ben akkoord met de voorschotten maar dat ze dan de afrekening iedere maand correct weergeven, en je een buffer ofzo laten opbouwen. Beetje zoals de voorafbetalingen bij de belastingen. Nu is het berekenen van je elektriciteit / gas factuur het meest ondoorzichtige wat er bestaat. Met allerlei parameters etc.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 15 keer

Met mijn vorig contract hield ik dat (toen nog met een analoge meter) zelf bij in een excelsheet. Dat is op zich goed te doen als je weet wat voor contract je hebt en waar je voorschoten van uitgaan (ik zat toen bij Mega en die gaven dat aan). Nu zit ik bij Engie en heb ik een slimme meter, maar ik denk dat het nog steeds wel zelf te maken is, ik heb het alleen niet meer gedaan.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het probleem is dat ze het verkeerd t.o.v. de maanden uitzetten.
Bij mij was het gas van 40 EUR per maand september vorig jaar gestegen naar 320 EUR deze maand.
Toch als ik zelf wat reken, moet het gemiddelde zelfs maar aan 150 EUR zitten.
Terwijl ik nu rond de 210 EUR zit.
Dus zoals @Tomsworld zegt een zwarte doos.
Het meeste wat ze proberen is om voor hun zelf zo veel mogelijk te bufferen.
Dat om afbetalingsplannen en zo te vermijden.
De klant kan de pot op en mag dus niets meer beslissen.
Vraag ik een verlaging van het voorschot.
Ah meneer, das max 20%, terwijl ik ervan overtuigd ben dat de helft zelfs genoeg moet zijn.
Dus je kan er gewoon niet tegen in.

Een maandelijkse berekening zou eerder een maandelijkse meteropname en herberekening moeten zijn.
Maar als ze er zelfs in de huidige toestanden niet in slagen, zal dit ook weinig uithalen.
Heb dan enkel over gas.
Voor elektriciteit, als je niet verwarmt daarmee, zou dat misschien wel nog kunnen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2491
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 211 keer

Ik deel je mening grotendeels want :

- Ik had vorig jaar opstart vloerverwarming = veel verbruikt.
- Andere manier van werken post corona.

Ik laat het nu express staan op wat het staat want Luminus wil me enkel laten veranderen maar enkel x2 of x3 en ik weet dat ik een stuk minder ga verbruiken. Tsja als zij mij niet vertrouwen in het in te stellen bedrag waarom moet ik hen dan pre financieren. Ok ik heb een buffer voorzien en maakt niet uit dat ik terug trek of bij moet betalen maar soit het is te gek voor woorden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4917
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 365 keer
Recent bedankt: 13 keer
Contacteer:

Dat lukt bij luminus wel goed.
Je kan je voorschot volledig zelf kiezen.
Ik heb het vorige maand van €170 naar €90 verlaagd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 2 keer

Das nu gelukkig wel geen leverancier die rap failliet zou kunnen gaan, evenals Total Energies in mijn geval.
Maar toch blijven wij bank spelen voor hun.

Nog straffer, ik krijg de melding van tarief-wijziging.
Bedoel daarmee, Total heeft nog maar 1 tarief voor Gas.
Terwijl ik het tarief TIP heb, met nog een serieuze korting.
Wat mij voordeliger uitkomt dan het nieuwe tarief.
Dit loopt tot september. Dus totale contractbreuk.

Ik ben destijds bij Essent toen over lijken gegaan voor iets gelijkaardigs.
Ging over een bedrag van 700 EUR.
Heeft 2 jaren geduurd, maar uiteindelijk heeft Essent aan het kortste getrokken :banana:
Hopelijk wordt dit er weer niet zo ene :bang:

@cadsite: bij Total niet, ze blokkeren de onderste grens.
Enkel na veel gezaag, lukt 20%
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2491
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 211 keer

cadsite schreef:Dat lukt bij luminus wel goed.
Je kan je voorschot volledig zelf kiezen.
Ik heb het vorige maand van €170 naar €90 verlaagd.
Hier niet mijn onderste grens staat veel hoger dan het bedrag waar ik nu op sta, ik laat het nu staan maar er zijn redenen waarom ik lager zou willen / kunnen. Ik heb een contract met een promo met veel gratis kWh & korting. Die worden nu niet verrekend, ik heb veel meer teruglevering, houden ze ook geen rekening mee. Maar soit ik ben benieuwd in juli is mijn jaarlijkse afrekening. En in oktober is het einde contract dus de promo's. Tegen dan eens rondkijken wie de volgende zal worden.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad, bij Luminus houden ze geen rekening met teruglevering.
Hier 1500 EUR betalen en 1280 EUR terugkrijgen.
Daar was mijn contract om en ben ik aan het kijken voor een andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1642
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomsworld schreef: Het probleem is dat geen enkele leverancier een duidelijk overzicht geeft, die voorschotten is een zwarte doos. Ik ben akkoord met de voorschotten maar dat ze dan de afrekening iedere maand correct weergeven, en je een buffer ofzo laten opbouwen. Beetje zoals de voorafbetalingen bij de belastingen. Nu is het berekenen van je elektriciteit / gas factuur het meest ondoorzichtige wat er bestaat. Met allerlei parameters etc.
Geen enkele leverancier lijkt me minstens een beetje overdreven.
Mijn eigen leverancier geeft glasheldere facturen. Dat is er dus al minstens eentje.
Je kan er ook zonder probleem de voorschotten, op vraag, op nul laten zetten.
Ik heb zelfdicipline genoeg om op de eigen rekening eventueel voldoende buffer op te bouwen en niet op de bankrekening van de leverancier. Gaat de leverancier onverhoeds failliet staan de "voorschotten" tenminste nog op eigen rekening en moet ik als achtergestelde schuldeiser niet, zonder veel kans op succes, zelf achteraan. Altijd beter dat iemand geld van jou moet dan omgekeerd.
Belastingen trouwens idem. Ik krijg liever een tijdelijke gratis lening van de overheid dan omgekeerd.
Bijdragen louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en kennis en is ter info. Navolging geen vereiste.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de persoonlijke situatie van anderen noch voor het onvermogen tot begrijpend lezen van derden, noch wat derden als reactie zelf bijfantaseren over mijn geschreven bijdragen. Who Dares Wins!
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 708
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 21 keer

ivob schreef: Je kan er ook zonder probleem de voorschotten, op vraag, op nul laten zetten.
Lukt dit echt?

Ik weet nog dat ik mijn huisbaas vroeger per jaar betaalde (5% korting) en wanneer het overging naar een vastgoedkantoor het niet meer mogelijk was bijvoorbeeld. Veel "buiten de lijntjes kleuren" is moeilijker en moeilijker.

Volledig met je eens met de rest trouwens.
Tom2000
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef:
pfuhu schreef:Maar ze doen er zelf niets aan. Wij moeten hun werk maar doen en klagen ...
Voor de meerderheid van de volwassen bevolking volstaat het hun eigen rekeningen te beheren. Ze hebben daar het vingertje van de overheid niet voor nodig.
Dus volgens u is het een goede zaak dat de overheid een wet maakt, vaststelt dat men de wet niet toepast en vervolgens aangeeft dat men er als overheid zelfs niet op gaat reageren
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1413
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 300 keer

marzman schreef: Nu zit ik bij Engie en heb ik een slimme meter, maar ik denk dat het nog steeds wel zelf te maken is, ik heb het alleen niet meer gedaan.
Engie heeft een app waar je dagelijks je verbruik kan zien. Maar ook direct wat je verbruik werkelijk kost volgens het contract dat je hebt. Ze houden in hun app ook rekening met de promo van het contract. Wel handig om in deze energie crisis op te volgen hoe het werkelijk verbruik staat tegenover je voorschotten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1642
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 12 keer

bollegijs schreef: Lukt dit echt?

Ik weet nog dat ik mijn huisbaas vroeger per jaar betaalde (5% korting) en wanneer het overging naar een vastgoedkantoor het niet meer mogelijk was bijvoorbeeld. Veel "buiten de lijntjes kleuren" is moeilijker en moeilijker.

Volledig met je eens met de rest trouwens.
Zoals ik schreef, toch bij mijn leverancier en op eenvoudige vraag via mail door mij aan mijn leverancier.
Vond dat ik na twee voorschotbetalingen genoeg had voorafbetaald voor de rest van het jaar en daarna via eenvoudige mail de voorschotten voor de rest van het jaar op nul laten zetten.
Voor alle duidelijkheid, ik had het over voorschotten voor de elektriciteitsrekening. Niet voor woninghuur.

Het is ook niet buiten de lijntjes kleuren. Ik betaal wat ik verschuldigd ben. Leveranciers die hogere voorschotten eisen dan wat je op jaarbasis dient te betalen kleuren, in mijn optiek, buiten de lijntjes. Niet omgekeerd. Ik weet als klant die zijn verbruik dagelijks monitort bijna perfect wat mijn eindafrekening zal zijn.
Tom2000 schreef:Dus volgens u is het een goede zaak dat de overheid een wet maakt, vaststelt dat men de wet niet toepast en vervolgens aangeeft dat men er als overheid zelfs niet op gaat reageren
Ik zeg toch nergens dat ik dit een goede zaak vindt?
Maar je kan maar beter preventief je eigen rechten proberen te vrijwaren dan te hopen dat de overheid (of wie dan ook) uit sympathie dat voor jou zal doen.
De (Vlaamse) overheid is er nogal voor gekend dat ze haar eigen wetten nog al eens - al dan niet toepast - zoals het hen het beste uitkomt.
Als hun eigen decreten al niet verworpen worden door een hoger rechtsorgaan wegens bric-a-brac toestanden.
Bijdragen louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en kennis en is ter info. Navolging geen vereiste.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de persoonlijke situatie van anderen noch voor het onvermogen tot begrijpend lezen van derden, noch wat derden als reactie zelf bijfantaseren over mijn geschreven bijdragen. Who Dares Wins!
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Bababa schreef:Je snapt het niet, en je beseft het niet: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect

Als ik 100 kWh in november verbruik, en een vast contract heb aan 0.3 c/kWh, betekent dat niet dat de kostprijs voor november 30 euro is.
Mijn all in prijs is heden met 6 % btw 0,27 cent.
100 kw verbruik kost mij dan. 27 €.
Dus een zondag rekenen is niet altijd nodig.
Hangt gewoon van uw leverancier af.
Er Is heden wel een klantenstop tot al minstens 31/12/2022.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1642
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 12 keer

Geen idee wie "bababa" is maar den deze snapt het maar al te goed.
Toch wat betreft de afrekening van mijn leverancier. Hoe andere leveranciers rekenen zijn mijn zaken niet;
Het ligt nogal voor de hand dat iedereen moet rekenen volgens de voorwaarden van zijn eigen leverancier.
Mijn reactie was dan ook in eerste instantie gericht op de eerdere opmerking "geen enkele leverancier.....".
Zelf maak ik de afrekening ook zoals gemeten tussen twee meteropnames en niet per maand want ik heb geen afrekening per maand en heb er ook geen behoefte aan. Dat laat ik over aan wie daar wel behoefte aan heeft.
De perIodes waar tussen welk kWh tarief en welk BTW tarief geldt zijn ook duidelijk. Ook daarin is geen vergissing mogelijk.

Het capaciteitstarief wordt overigens hoogstwaarschijnlijk ook nog eens uitgesteld tot 2023. Er zal dus geen afrekening gebeuren op basis van het vermogen (kW) maar louter op basis van de afgenomen capaciteit (kWh) + enkele euro vaste kosten (die ook tot op de c€ gepubliceerd zijn.
Bijdragen louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en kennis en is ter info. Navolging geen vereiste.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de persoonlijke situatie van anderen noch voor het onvermogen tot begrijpend lezen van derden, noch wat derden als reactie zelf bijfantaseren over mijn geschreven bijdragen. Who Dares Wins!
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1149
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 129 keer

Dacht dat het al bevestigd was dat het uitgesteld ging worden. https://www.hln.be/geld/capaciteitstari ... ~a77a87f1/
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1642
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dacht dat de VREG een (pro forma) bevraging lopende had tot 31/5.
Bijdragen louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en kennis en is ter info. Navolging geen vereiste.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de persoonlijke situatie van anderen noch voor het onvermogen tot begrijpend lezen van derden, noch wat derden als reactie zelf bijfantaseren over mijn geschreven bijdragen. Who Dares Wins!
float
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Tomsworld schreef:
Flippi schreef:Vandaag (23-5-2022) een artikel hierover in HLN: https://www.hln.be/geld/maandelijkse-en ... abd23c07c/

Ik vind er niets over terug in mijn Engie-klantenzone (maar heb wel nog geen digitale meter).
Als iemand weet waar Luminus de optie verstopt heeft, ik ben geïnteresseerd.
Bespaar je de moeite: Ik nam deze week tweemaal contact op met de klantendienst van Luminus over de verplichting inzake de maandelijkse facturatie. De klantendienst bleef meedelen dat die verplichting niet wordt toegepast.
Ik heb dan contact opgenomen met een andere dienst hierover met verwijzing naar artikel 3.2.18, eerste lid, 4°, c) van het Energiebesluit. Die dienst deelde vervolgens mee "ik zal hierover even onze Legal Afdeling contacteren voor advies".
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2491
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 211 keer

Gebeld met Luminus, het zit er aan te komen. Maar timing ...
float
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kleine update (Luminus):

"Ik heb intussen een antwoord ontvangen van onze Legal Afdeling. Zij waren hier al van op de hoogte.
We gaan dit voor u in orde brengen. Momenteel zijn we de nodige implementaties aan het voorbereiden.
We verwachten dat dit vanaf 1 juli 2022 in orde zal zijn!"
Tom2000
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 2 keer

Amper 4000 klanten in vlaanderen zouden momenteel met een maandafrekening op basis van effectief elektriciteit verbruik werken.

Voor ons is het nog steeds niet mogelijk... TotalEnergies heeft er geen zicht wanneer ze dit mogelijk zal maken voor hun klanten
omdat we nog steeds onder een goedkoop vast tarief contract werken gaan we er ook niet teveel tijd insteken

Wel een bizar detail: een maandafrekening voor gas is ook niet mogelijk met een digitale meter
Hiervoor vewijst men echter naar het feit dat het Fluvius IT platform dit (momenteel?) niet aankan... en dat blijkt effectief geen uitvlucht van de leverancier te zijn :bang:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 708
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 21 keer

Zou het lukken bij Fluvius (die als verlengde noodleverancier functioneert)? :lol:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 2 keer

Total Energie zou beter hun administratie op punt brengen.
Opname meterstanden 1 mei, nog steeds geen afrekening.
Keer op keer uitvluchten.
Maar dat ter zijde.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16615
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 832 keer
Bedankt: 3008 keer
Recent bedankt: 13 keer

svermassen schreef:Dus je kan er gewoon niet tegen in.
Ja toch wel, de keuze van leverancier is jouw keuze, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-98303 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1976
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, tuurlijk.
Daarmee dat ik in september wissel van leverancier.
Zat nog met een vrij hoge korting die dan sowieso wegvalt.
Want het jaar dat dit geld is om.
En hun nieuw tarief is duurder dan andere.
Kunstmatig de voorschotten verhogen en verhogen en verhogen.
Met mijn eigen calculatie zou ik daardoor nu bijna 700 EUR moeten terugkrijgen.
Dus een regelrechte schande.
Wil ik ze verlagen is het max. 20% minder, dus nog altijd veel te veel.

Maar we zijn off-topic aan het gaan, sorry :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Energie”