Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik bedoel, de belastingen die je via stroom betaalt per gereden km zouden hoger zijn dan de belastingen die je betaalt via benzine/diesel per gereden km.
Dus niks compensatie nodig.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: Het is een voordeel van EV's dat je eventueel thuis kan opladen maar dit kost alweer extra want zonnepanelen zijn niet gratis, hetzelfde voor een batterij.
Wanneer je alleen zonnepanelen gaat installeren om een EV te laden heb je uiteraard gelijk.
Maar wanneer je zonnepanelen installeert voor je huishoudelijk gebruik (en dat is voor wie de plaats er voor heeft en het investeringsbudget er voor over heeft bij de huiidge energieprijzen een no brainer) kan je beter iets meer zonnepanelen plaatsen om een deel van de energiebehoeften van een EV te coveren. Het is immers niet de prijs van de PV-panelen die de doorslag geven in de factuur van een PV-installatie.
Wanneer je enkele jaren geleden al een PV-installatie hebt geplaatst is het nog een ander verhaal. De investeringskost is dan al terugverdiend en afhankelijk van je meter is het gebruik van de overproductie richting EV wel degelijk gratis (analoge meter want overproductie ben je dan bij de meterreset sowieso kwijt) of aan de prijs van het contractueel aangegane injectietarief (bij een DM).
Bovendien wordt een tweede fout gemaakt door te veronderstellen dat de voordelen die vandaag gelden, omdat EV's logisch gestimuleerd worden, eeuwigdurend zouden zijn. De realiteit is dat eens een voldoende grote groep overgeschakeld is de prijzen stijgen en de steun daalt. De overheid moet de verliezen uit accijnzen op brandstof ergens halen en dan is de EV-bezitter een mooi doelwit.
Nogmaals een ondersteuning van mijn argumenten dat, indien men het aankan, moet investeren wanneer de massa niet achter iets aanloopt. En al zeker niet moet wachten tot iedereen, vrijwillig of noodgedwongen, dezelfde richting begint uit te gaan. Ben je de uitzondering op de regel is het voor de overheid de moeite niet om je in het visier te nemen en wat je verworven hebt voor de massa er op spingt kan men je niet meer afnemen.
Ik rij nu al meerder jaren met een EV, ipv dat laden op zonne-energie me iets kost krijg ik er nog geld bovenop en dat pakken ze me, zolang de massa achterwege blijft en de overheid het niet aandurft om de systemen te wijzigen, niet meer af. Eeuwig moet dat niet duren. Gewoon je steeds aanpassen aan de wijzigende omstandigheden.
Een elektrisch rijder met voldoende zonne-panelen en de mogelijkheid, naargelang de politieke wind, om thuis op zonne-energie te laden zal nog wel geruime tijd uit het vizier van de overheid blijven. Ondertussen betaalt de rest zich blauw aan de fiscus of aan de pomp. Een achterstand die nauwelijks nog goed te maken valt.
Wachten, als je het kan vermijden, op de massa is dus nooit een goed idee.
Naast de prijs heb je andere ongemakken zoals het plannen van laden. Bij gewone wagens heb je dat niet, je vertrekt zonder zorgen om waar je moet of kan tanken.
Dat argument gaat alleen op wanneer je een EV gebruikt zoals een fossiel voertuig (waar jouw redenering blijkbaar ook nog in is blijven steken) EN hangt af van het individuele verbruikersprofiel.
Sinds wij overgeschakeld zijn van ICE naar EV rijden we de tank niet bijna volledig leeg om hem daarna aan een tankstation terug vol te kappen. Wij laden bij iedere gelegenheid (thuis en aan destination chargers waar we toch langdurig stilstaan). De EV is dus praktisch nooit op 0% capaciteit. En wanneer we toch eens vlug veel capaciteit moeten bijladen is dat gewoon halt houden aan een DC snellaadstation (en het vermogen tot snelladen van EV's stijgt jaar na jaar).
Met ons profiel en een EV met een range tussen 360 en 500 km ondervinden we in de praktijk nooit de nadelen die jij zou ondervinden. Een tankstation aan huis heb ik nooit gehad.
Dat er voldoende laadpalen zijn klopt niet want anders zou er ook geen nood zijn om er bij te plaatsen. Reken dan nog dat het aandeel EV's nog beperkt is en nog sterk kan en zal groeien. Een persoonlijke ervaring van mijn partner bewees al snel dat de theorie en de praktijk nogal eens kunnen verschillen. De eerste rit met een polestar naar het buitenland was al direct prijs. Laadpalen beperkt beschikbaar... maar een groot deel onbruikbaar, tja.
Inderdaad een punt van verbetering. Maar daarbij niet vergeten dat tankstations meegegroeid zijn met de ICE en men nu op zeer korte tijd een transitie wenst te doen. Veel te lang gewacht. En in Vlaanderen hebben ze dat tot op heden zelfs nog niet door. Een polestar is ook niet het beste voorbeeld. Een echte energievreter.
Dat veel wagens via bedrijven gaan is een feit MAAR België is hierbij een vreemde eend en dit systeem zal hoe dan ook uitdoven tot normalere proporties. Het is onmogelijk politiek te verkopen dat je mensen die perfect zelf een wagen kunnen betalen een subsidie geeft voor een wagen die ze soms zelfs niet eens gebruiken (voor het werk) terwijl anderen geen wagen meer kunnen veroorloven. De trend is dan nu ook al om het voordeel af te laten nemen. Nu verloopt dit nog traag omdat men de overschakeling via dit systeem wil versnellen maar eens de wagens overgeschakeld zijn is die reden er niet meer. Opnieuw, de accijnzen zullen moeten gerecupereerd worden en de mensen die veel subsidies kregen zijn dan een makkelijker te verkopen doelwit.
Er is een groot verschil tussen wat logisch is en politieke besluitvorming.
Geen enkele politieke partij met verkiezingen in het vooruitzicht (en in België loeren die steeds om de hoek) gaat politieke zelfmoord plegen door in één klap het bestaande systeem van salarisauto's af te voeren. Zelfs het in vraag stellen is een vorm van Vlaamse Seppuku. Vraag het maar eens na bij Calvo. :-D
En tot op heden vallen we beiden nog onder het systeem van de vreemde eend in de bijt (verbeter me maar indien dit voor jou niet meer opgaat). Op fiscaal vlak is de trend nog altijd om EV, zeker bij salarisauto's, ruimschoots te bevoordelen tov ICE.
Wanneer het gedaan is zien we dan wel weer wat op dat ogenblik de beste opportuniteiten zijn (en je kan je er maar best op voorbereiden).
Bij de start van EV's werd vaak beweerd datje goedkoop of zelfs gratis kon laden maar dat beeld is al bijgesteld. Laden is soms zelfs duurder dan tanken, zeker als je wil dat het vooruit gaat (time is also money). Bovendien mogen we niet vergeten dat laden elektriciteit nodig heeft en dat terwijl we in een energiecrisis zitten met schaarste aan elektriciteit. Meer vraag (door oa EV's) en haperend aanbod geeft hogere prijzen. Al die zaken maken dat de promo's en mogelijkheden om goedkoop te laden eerder zullen afnemen.
Nogmaals een individuele benadering. En ik kan zelfs een belsuit vormen als gebruiker van een EV en niet op basis van wat anderen zeggen of her en der gepubliceerd wordt.
Gratis DC laden kan nog altijd bij de Lidl.
Gratis of tegen een zeer lage kWh kost kan nog altijd thuis (hier zou het nu nog altijd kunnen tegen 6-28 c€/kWh maar indien ik de laadkost van een EV volledig zelf zou moeten betalen zou ik uiteraard NIET zijn overgeschakeld naar een DM maar nog altijd gebruik maken, minstens tot 2025, van een analoge meter waardoor al mijn overproductie op jaarbasis (minstens 2500 kWh) wel degelijk gratis in de EV zou kunnen. Mijn huidige EV verbruikt op jaarbasis (gerekend over alle seizoenen) 15 kWh DC en 17,5 kWh AC per 100 km. Reken maar uit wat de laadkost dan zou zijn en vergelijk het met het verbruik van een zuinige benzine aan de huidige pompprijzen. Ik ken het antwoord al. Was de uitkomst in het voordeel van een ICE reden we nu gewoon rond in een ICE.
Tot slot: de overheid wenst MINDER wagens want momenteel leveren wagen veel problemen op (files, vervuiling, ongevallen,...). Het is dus vreemd om te denken dat dezelfde overheid wagens zal blijven subsidiëren op een ongezien niveau. Prijs is daarbij een sterke impuls. De hoge prijzen spelen dus in de kaart van de overheid bij de transitie van vervoer naar nieuwe vormen waarbij bezit van een wagen niet meer het "model" is dat nagestreefd wordt. Wagens zullen nog altijd gekocht kunnen worden maar niet meer door iedereen dus.
Denk je echt dat de overheid minder wagens wil? Dat is dan toch in tegenstelling met wat je hiervoor als argument aanhaalt.
Een mooi deel van de inkomsten van de overheid is gebaseerd op net die wagens. Meer accijnzen proberen te halen uit EV en minder wagens nastreven staat volgens mij haaks op elkaar. En een overheid, zeker de Vlaamse niet, denkt bij voorkeur op korte termijn niet op de gevolgen op lange termijn. En zeker niet op een plaats waar keer op keer blijkt dat de overheid openbaar vervoer de nek wil omwringen ipv te bevoordelen tov individueel vervoer.
Het punt is ook niet, toch het mijne niet, dat je moet rekenen op hoe lang een overheid wagens zal subsidiëren maar dat je moet gebruik maken van een subisidiesysteem wanneer het van toepassing is. Nadien is het inderdaad te laat. Dus nogmaals, wachten is, vanuit persoonlijk econmisch standpunt, gewoon een foute strategie.

Je uitleg klinkt in theorie mooi en zou an sich een mooi doel zijn om na te streven maar uit de praktijk blijkt, spijtig genoeg, nog altijd het tegendeel.
Cadside schreef:Ik bedoel, de belastingen die je via stroom betaalt per gereden km zouden hoger zijn dan de belastingen die je betaalt via benzine/diesel per gereden km.
Dus niks compensatie nodig.
Eén van de problemen is uiteraard dat je accijnzen en BTW op energie voor een EV veel gemakkelijker kan ontlopen dan op fossiele brandstof (toch niet als je in het laatste geval geen relatief makkelijk opspoorbare fraude pleegt).

Mijn thuislaadstation staat er al een tijdje, is een eenmalige kost die dan nog eens 100% gesubsidieerd werd.
Daar zal een wijzigend overheidsbeleid (tegen de tijd dat ze wakker schieten) nog weinig impact op hebben.
Idem voor PV. Net als bij jou (?) is de aanvankelijke investering al lang afgeschreven (en gedurende de voorgaande jaren ook volledig gesubsidieerd). Eveneens weinig impact op de overprodcutie die richting EV gaat.
En alles wat niet geladen kan worden via de eigen thuisinstallatie is ook nog eens meer dan gesubsidieerd. Dat laatste kan in de toekomst inderdaad wijzigen maar wat we gehad hebben kunnen ze niet meer afnemen en wie nog altijd wacht om in te stappen kan die achterstand nooit meer goed maken. Maar zoals de nabije toekomst er nu uitziet lopen die subsidies en voordelen nog altijd meer richting EV dan ICE. Voorlopig betaalt, voor de overheid, ICE nog altijd de voordelen van de EV-rijders.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

cadsite schreef:Ik bedoel, de belastingen die je via stroom betaalt per gereden km zouden hoger zijn dan de belastingen die je betaalt via benzine/diesel per gereden km.
Dus niks compensatie nodig.
Weet iemand hier meer over? het doorprikt in ieder geval de bewering dat laden goedkoop is.

Gewoon iets meer panelen plaatsen heeft dezelfde problemen als ik al gaf. Sommigen hebben geen geld teveel, eerder tekort. Als je geen geld hebt voor een wagen zal ook een PV-installatie en batterij waarschijnlijk teveel zijn. Bovendien zit je met een groep die geen PV-installatie kan plaatsen door gebrek aan eigen dak bvb of appartementen.

Het klopt dat mensen die eerst in iets stappen meestal EN kunnen profiteren van steun EN ontsnappen aan de belastingen die pas later volgen. Nadeel is dat je ook met de kinderziekten zit en dat je uiteindelijk je installatie ook moet vernieuwen. Die vernieuwing is dan uiteraard onder nieuwe en vaak minder goede voorwaarden. Mensen die nu een afgeschreven installatie, die sterk werd gesubsidieerd, hebben zijn dus in het voordeel maar daar heeft uiteraard de rest niets aan.

Een wagen gebruik je toch voor mobiliteit, van punt a naar b. Ik zie het verschil niet met een EV. Je geeft zelf aan dat je uw individueel verbruikersprofiel moest aanpassen en vaker iets doen wat vroeger gewoon onnodig was. Een individueel geval is echter niet representatief, zoals al gezegd zijn er veel situaties en profielen.

Het feit dat je toegeeft dat Polestar een energievreter zou zijn geeft al aan dat er nog werk is en veel verbetering mogelijk. Dit is echter een populair model omdat het oa aangeboden wordt door werkgevers. De meeste EV's zijn trouwens in dat geval, je hebt dus niet zoveel keuze en moet de nadelen erbij nemen.

Je hebt ook gelijk dat logica en politiek vaak verschillen MAAR ik sprak ook niet over "in één klap" maar net over uitdoofscenario's waarbij de bittere pil in stukjes wordt toegediend. Eens de transitie gebeurd is, en bij een vervangratio van ongeveer 4 jaar gaat dat dus snel, is er weinig nog dat een versnelling van de afbouw tegen zal houden. Politiek kan men zich bovendien verschansen achter al jarenlange aanbevelingen van oa OESO enz... en het feit dat we een grote uitzondering zijn. Ik vind dit realistischer dan dat men iedereen die geen EV kan betalen er eentje gaat subsidiëren.

Je hoeft geen EV te hebben om een aantal nadelen te bespreken. De nadelen zijn bekend en overal raadpleegbaar. De voordelen ontken ik ook niet noch dat het beter is om de transitie zo snel mogelijk te realiseren.

Dat bepaalde voordelen nog bestaan betekent niet dat dat in de toekomst zo blijft.

De overheid gebruikt wagens nu als melkkoe maar dat kan ze evengoed met EV's. De transitie zal inkomsten uit accijnzen doen wegvallen die elders vandaan moeten komen, EV's zijn een logische vervanging. Trouwens minder wagens betekent niet automatisch minder inkomsten want dan mis je een belangrijke factor. je kan die minder wagens ook meer laten betalen zoals de constructeurs nu trouwens toepassen. De wagens kosten een pak meer en men biedt eerder de duurdere versies aan. Men verkoopt minder maar ze kosten meer, inkomsten blijven op peil.

OV wordt inderdaad kapotgemaakt maar niet om iedereen een EV te laten gebruiken maar wel om de privé het OV te laten uitbaten. Dat wordt verkocht als beter en efficiënter maar draait uiteindelijk uit op duurder/beperkter want het moet opbrengen. Ik denk ook dat men eerder mikt op nieuwe mobiliteitsoplossingen en vooral een soort uber-systeem waarbij men vervoer zonder chauffeur organiseert. Mobility as a service. Dat zal het alternatief zijn voor het plebs dat geen eigen wagen meer kan betalen. Zo krijg je minder wagens, kan de politiek zijn vriendjes bedienen en blijven de inkomsten op peil.

Mijn uitleg is grotendeels al realiteit. EV's zijn niet goedkoper en de prijzen voor elektriciteit was nooit hoger en dat bij een nog laag aandeel van EV's. De energiecrisis leidt tot meer armoede en druk op inkomen wat de marge om meer te betalen voor auto's, PV-installaties en batterijen doet slinken. Ja, niet voor iedereen maar wel voor steeds meer mensen. Trek dat door en je kan enkel tot de gegeven conclusies komen, wagens zijn niet meer voor iedereen. Dat is trouwens ook niet geheel verkeerd want er zijn er nu teveel en mobiliteit kan efficiënter georganiseerd worden, een win/win is dus mogelijk. Deze transitie zal net als alle anderen veel problemen en tegenstand kennen want zo is de mens nu eenmaal.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef:Weet iemand hier meer over? het doorprikt in ieder geval de bewering dat laden goedkoop is.
Wie moet daar meer over weten? Het is toch geen geheim uit welk deel van de kWh-prijs de energiecomponent bestaat en wat de netkosten, BTW, accijnzen, enz. zijn.
Er wordt dus helemaal niets doorprikt. De rekening maken met betrekking tot verbruik is simpel: het verbruik van een auto x de all in-prijs voor elektriciteit/prijs van een liter benzine/diesel aan de pomp. Moeilijker is het niet.
Praktijkvoorbeeld:
AC verbruik (over meerdere jaren gemeten) van 17,3 kWh/100 km aan de huidige e-prijs van 28 c€/kWh geeft een verbruikskost van 4,85 €/100 km.
Gerekend aan een injectietarief van 6,4 c€ geeft dat een verbruikskost van 1,11 €/100 km.
Aan een benzineprijs van 2 € per liter moet een benzineauto (gemiddeld verbruik gemeten over minstens vier seizoenen)
dan 2,3 l/100 Km verbruiken (in het geval van het betalen van de volle e-prijs).
Ken jij een benzineauto van rond de 1800 kg die zo'n gemiddeld verbruik haalt? Ik hoor het graag.
Een kleine benzineauto met een veel lager gewicht met een praktijkverbruik van 2,3 l vinden zal al een hele uitdaging zijn.

Aan DC snellaadpalen langsheen de autosnelweg zal de e-kost hoger zijn. Maar dat gaat eveneens op voor tanken langsheen de snelweg. De meeste mensen die zelf hun tank/laadbeurt moeten betalen vermijden dan ook zoveel mogelijk te laden en te tanken langsheen de snelweg.
Het klopt dat mensen die eerst in iets stappen meestal EN kunnen profiteren van steun EN ontsnappen aan de belastingen die pas later volgen. Nadeel is dat je ook met de kinderziekten zit en dat je uiteindelijk je installatie ook moet vernieuwen. Die vernieuwing is dan uiteraard onder nieuwe en vaak minder goede voorwaarden. Mensen die nu een afgeschreven installatie, die sterk werd gesubsidieerd, hebben zijn dus in het voordeel maar daar heeft uiteraard de rest niets aan.
Over welke kinderziektes heb je het dan? Tekorten (en dat geldt niet alleen voor nieuwe technologie) duiken eerder op tijdens de eerste jaren van gebruik dan daarna. Daarom heb je ook garantie. Voorbeeld uit de praktijk: mijn PV-installatie ligt er al meer dan 10 jaar en er is nog geen enkele onderhoudskost aan geweest. PV, de panelen toch, is heel eenvoudige technologie hoor waar weinig mis mee kan gaan en een nieuwe omvormer (die hier trouwens ook nog niet vervangen is) kost geen stukken van mensen. De investeringskost, het deel dat niet gesubsideerd werd, is al meer dan terugverdiend. De extra opbrengsten zijn zelfs ruimschoots voldoende om er een vervanginstallatie, indien nodig, mee te financieren.
Dat de rest daar niets aan heeft was duidelijk één van mijn punten: wachten loont meestal niet.
Je hoeft geen EV te hebben om een aantal nadelen te bespreken. De nadelen zijn bekend en overal raadpleegbaar. De voordelen ontken ik ook niet noch dat het beter is om de transitie zo snel mogelijk te realiseren.
Nee, maar het helpt wel als je zelf de ervaring hebt en de voor- en nadlen zelf kan ervaren dan te moeten afgaan op wat je her en der leest. Dat er voor- en nadelen aan verbonden zijn gaf ik al meermaals aan. En dat ik, onder de huidige omstandigheden, zelf geen EV zou financieren ook al.
Ik heb geen enkel voordeel noch nadeel bij het promoten van een EV of ICE. Ik moet nl. voor de aankoop van beiden niet zelf mijn spaargeld aanspreken noch betalen voor hun verbruik en onderhoud. Noch ben ik gebonden aan enig merk. Ik kan dus wel stellen dat ik redelijk onbevooroordeeld en uit eigen ervaring het gebruik en de rijervaring van een EV en ICE met elkaar kan vergelijken.
Het feit dat je toegeeft dat Polestar een energievreter zou zijn geeft al aan dat er nog werk is en veel verbetering mogelijk. Dit is echter een populair model omdat het oa aangeboden wordt door werkgevers. De meeste EV's zijn trouwens in dat geval, je hebt dus niet zoveel keuze en moet de nadelen erbij nemen.
Nee dat geeft gewoon aan, net zoals een Jaguar en Audi trouwens, dat je auto's hebt met een hoog, een laag en alles daartussen verbruik hebt en je als gebruiker de keuze moet maken die bij jou het beste past. Voor mij is dat, voor een auto, toevallig zuinigheid en range en niet prestige of een eye-catcher. En dat is niet gebonden aan een EV. Voor een ICE geldt net hetzelfde. Is er nog veel werk aan de ontwikkeling van een ice omdat er verbrandingsmotoren zijn die gemakkelijk +150 kWh/100 km verbruiken? (En die 0 is geen typo, zo weinig efficiënt zijn verbrandingsmotoren nu eenmaal).
Dat je er vanuitgaat dat de keuze beperkt is en de meeste EV's in dat geval zijn geeft alleen maar weer dat je niet spreekt uit eigen ervaring maar afgaat op wat je her en der leest.
Een wagen gebruik je toch voor mobiliteit, van punt a naar b. Ik zie het verschil niet met een EV. Je geeft zelf aan dat je uw individueel verbruikersprofiel moest aanpassen en vaker iets doen wat vroeger gewoon onnodig was. Een individueel geval is echter niet representatief, zoals al gezegd zijn er veel situaties en profielen.
Inderdaad, ik moet voor autogebruik al jaren niet meer stoppen bij een tankstation voor benzine of diesel maar steek bij thuiskomst of op de plaats van bestemming, indien nodig, gewoon een stekker in de auto die ik uittrek wanneer we terug vertrekken. Big deal. Evenmin moet ik, behalve bij een noodstop, de remmen nog gebruiken, verloopt een rit veel soepeler dan bij een verbrandingsmotor. De prijs en openbaar laden kan inderdaad een punt in het nadeel van een EV zijn maar het rijcomfort vergeleken bij een ICE al zeker niet. Dat is één, voor mij, één van de grootste nadelen aan een EV. Eenmaal je er een tijd mee gereden heb besef je pas hoe oneffciënt een verbrandingsmotor werkt en hoe voorbijgestreefde de tecnologie is. Je wil dan gewoon nie tmeer terug naar de 20ste eeuw. Maar dat is iets dat je zelf moet ervaren en niet kan her en der kan lezen en niet kan ervaren na een paar ritjes (als passagier).
En ik heb inderdaad weinig problemen om me aan te passen aan wijzigende omstandigheden. En al helemaal niet wanneer ik er voordeel kan uithalen. Ik zie wel degelijk het verschil met de vroegere ICE.

We zijn het er beiden over eens dat iedereen individueel zijn rekening moet maken. Dat gaat voor bijna alles op.
Wanneer je mijn tussenkomsten had gelezen had je ook opgemerkt dat ik niet tot de groep behoor die predikt dat een EV het summun van autovervoer zonder enig nadeel is. Integendeel zelfs.
Je hebt ook gelijk dat logica en politiek vaak verschillen MAAR ik sprak ook niet over "in één klap" maar net over uitdoofscenario's waarbij de bittere pil in stukjes wordt toegediend. Eens de transitie gebeurd is, en bij een vervangratio van ongeveer 4 jaar gaat dat dus snel, is er weinig nog dat een versnelling van de afbouw tegen zal houden. Politiek kan men zich bovendien verschansen achter al jarenlange aanbevelingen van oa OESO enz... en het feit dat we een grote uitzondering zijn. Ik vind dit realistischer dan dat men iedereen die geen EV kan betalen er eentje gaat subsidiëren.
Daar zijn we het dan weer niet over eens. Ik heb een sterk vermoeden dat de bittere pil in de (nabije) toekomst vooral zal geslikt worden door zij die uit noodzaak of onwetendheid blijven steken zijn in een verbrandingsmotor.
Wat betreft een salarisauto en de voordelen, dat is op vrijwillige basis hoor. Geen opgedrongen verplichting. De dag dat de nadelen van dat systeem voor de gebruiker groter zijn dan de voordelen stop je er gewoon mee. Diegenen met een privé aangekochte auto hebben spijtig genoeg die keuze niet. Nog een bittere pil die hen waarschijnlijk te wachten staat.
Zij zullen nog jaren gebonden zijn aan hun huidige keuze of verliezen gaan lijden op hun huidige keuze.
Een salarisauto ruil je om de 4/5 jaar in voor de nieuwste technologie of je stopt ermee wanneer je wil.

Net zoals tijdens de voortschrijding van het leven zelf heb je bij iedere transitie verliezers en winnaars. Het is bij leven nu net de kunst tijdig aan de zijde van de winnaars te staan en tijdig kunnen veranderen om aan die kant te kunnen blijven staan. Ondergaan en hopen dat anderen, laat staan de overheid, er in gaan slagen om iedereen tot winnaar uit te roepen wordt keer op keer door de geschiedenis tegengesproken.
Maar ook daar heb ik geen probleem mee. Hoe meer er de kant van de verliezers kiezen hoe gemakkelijker het is voor de rest om aan de positieve zijde te blijven staan. Of je dat nu graag hoort of niet is een andere zaak. Hoort gewoon bij het leven van elke dag. Op het einde van de rit liever gebuisd op emphatie dan op de (huishoud)rekening.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Circuit Zolder 3.0: "Bocht ingezet om de kaart van de elektrische wagens te trekken."
Op Circuit Zolder draait dit weekend alles rond elektrische wagens. Op het eerste volledig elektrische autosportevenement uit zijn geschiedenis, kan je kennis maken met elektrische wagens, maar er zijn uiteraard ook races. Er is een manche van het wereldkampioenschap voor elektrische toerwagens en de eerste race van het ERA-kampioenschap. Dat zijn elektrische eenzitters die in Zonhoven ontworpen zijn. In de marge van het evenement lichtte het circuit ook zijn toekomst toe. Circuit Zolder 3.0 trekt volop de kaart van de elektrische wagens, waarom zelfs niet als vaste uitvalsbasis voor autoconstructeurs?
Nu de Pitspoezen nog. :lol:

ICE

Afbeelding

EV

Afbeelding

8)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Afbeelding

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik naar de verschillende energiebronnen kijk dan zullen ze toch niet snel rijden, of een kleine familie hebben... (of enkel naar het opgegeven verbruik van de fabrikant kijken)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Deze week was er een leuke Top Gear met oa een Nissan Leaf en een Tesla 3 (uit 2019)
https://youtu.be/h8R7kZGvAUk
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dat we geen schrik moeten hebben van EVs is duidelijk. Net terug van Noorwegen waar er een overvloed aan elektrische auto's is. Op 3 weken meer elektrische Porsches gezien dan ik Porsches zag in B in een heel jaar 8)
In de steden zie je zeker meer dan de helft elektrisch rijden, er buiten is het ook nog een groot aandeel.
Laden is er geen probleem, op de meeste laadplaatsen zie je tot de helft vrije plaatsen.
Het aantal modellen dat we zagen was immens tegenover wat hier te zien is, modellen van alle merken. Veel Tesla, Polestar, VW, Porsche, Jaguar, Mustang, Nissan Leaf, Opel Mokka, Skoda.... allemaal met een E? ###### nummerplaat.
1 keer met een Volvo diesel als hotel shuttle weggevoerd en daarna opgehaald met.... Afbeelding
Jammer dat het voor een korte (5Km) afstand was. Ik dacht dat we ongeveer 40-50Km/u reden maar het bleek 90 te zijn. Smooth ride 8)

De rode was benzine, beide konden gehuurd worden.

Natuurlijk wordt elektrisch rijden zwaar gesubsidieerd in Noorwegen, hoewel dat nu al afgebouwd wordt, maar blijkbaar kost een elektrische versie er amper meer dan eentje op fossiele brandstof.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

on4bam schreef:Natuurlijk wordt elektrisch rijden zwaar gesubsidieerd in Noorwegen, hoewel dat nu al afgebouwd wordt, maar blijkbaar kost een elektrische versie er amper meer dan eentje op fossiele brandstof.
Het is vooral andersom daar als ik me niet vergis. ICE is zeer zwaar bijkomend belast terwijl die bijkomende belasting op EVs er niet is. Een beetje zoals de BPM in Nederland. Plus het feit dat de Noren gewoon veel geld hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

powaq schreef:Het is vooral andersom daar als ik me niet vergis.
Het is beiden. Goedkoop laden <> dure brandstof (€2.45-2.6/L voor diesel), geen tol betalen op de weg, voordeel (niet zeker of het gratis is) op ferry's, op de bus/taxi lane rijden....
Ik kan enkel herhalen wat mij door locals gezegd werd. Aankoop prijs van EV is lager dan hier, ICE is duurder.

Noorwegen is idd een rijk land maar ze zijn ook zuinig bij het uitgeven (dixit locals). Niettegenstaande dat hebben we toch ook nogal wat grote infrastructuurwerken gezien en zijn er (tegenover ons vorig bezoek aan Z-Noorwegen 37 jaar geleden) veel tunnels gegraven en bruggen gebouwd waar vroeger korte ferry's moesten genomen worden. Op lange termijn is dat wss goedkoper gezien de kosten van een ferry en de problemen in de winter.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Zoals altijd en overal: gewoon een kwestie van willen en keuzes maken (collectief en individueel).
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Keuzes maken is wel gemakkelijker als je veel grondstoffen hebt :lol:

Maar het klopt uiteraard dat er een bepaalde visie nodig is. Hier zijn we constant tijd aan het verliezen door het wijzen van fouten aan een andere bevolkingsgroep en het wegsmijten van geld in -tig regeringen en structuren. Voor velen gaat die dure versnippering nog altijd niet ver genoeg, het zal duren tot men Poepkapelle gaat splitsen want die luie klootzakken van Noord-Poepkapelle daar is toch werkelijk niet mee te handelen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

De berekening is gemaakt. Ik koop mijn laatste nieuwe wagen in 2029 op benzine.

[youtube]QzQ5-ALtdGs[/youtube]
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef:Keuzes maken is wel gemakkelijker als je veel grondstoffen hebt :lol:
De zon schijnt voor iedereen maar niet iedereen maakt dezelfde keuzes.
Ik kocht bv. mijn laatste auto op fossiele brandstof in 2012 en heb geen (verwarmd) zwembad in de eigen tuin.
Ik voel geen enkele nood om iets te kopen omdat er reclame voor gemaakt werd.
En nog minder omdat het een keuze is die iedereen meent te moeten maken.
Enz. enz.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Die je tegenkomt als je naar Munchen moet (Zusmarshausen) is nog indrukwekkender timmermc. Toch vond het mijn collega het interessanter om gratis bij te laden aan de Lidl aan de overkant... :lol:

select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Block schreef:Die je tegenkomt als je naar Munchen moet (Zusmarshausen) is nog indrukwekkender timmermc. Toch vond het mijn collega het interessanter om gratis bij te laden aan de Lidl aan de overkant... :lol:

Lidl gaat spotgoedkope elektrische auto's aanbieden
2022-07-25_202658.png
(387.76 KiB) Nog niet gedownload
https://www.hln.be/drive/lidl-gaat-spot ... ~add12809/

Lidl gaat spotgoedkope elektrische auto's aanbieden
Nog op zoek naar een goedkope leaseauto? Dan heeft Lidl misschien de oplossing voor jou. De supermarkt biedt sinds kort een elektrische wagen aan voor 222 euro per maand: de Elaris Finn. Voorlopig is de auto wel alleen te leasen in Duitsland.

Glenn Haex 25-07-22, 14:14 Laatste update: 14:36

Bij Lidl kan je nu al je elektrische auto gratis opladen op de parking. Een service die al enorm populair is bij de klanten. De keten gaat nu nog een stapje verder. In Duitsland kan je sinds kort de Elaris Finn leasen voor 222 euro per maand. Je kan de auto ook kopen voor 20.330 euro.

De Elaris Finn is gebaseerd op de Zotye Zhima E30. Een 2,87 meter lange auto met twee zitplaatsen. De wagen beschikt over zo’n 48 pk, waarmee je een topsnelheid van 115 kilometer per uur kan halen. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 32 kWh. Daardoor komt het rijbereik neer op zo'n 200 kilometer. Verder is de auto uitgerust met airconditioning, cruisecontrol, navigatie en DAB+ radio.

De auto laadt op tegen een snelheid van 30 kW. Aan een laadpaal van Lidl is een uurtje voldoende om de accu’s op te laden. Aan een klassiek stopcontact reken je op een uur of vijf.

Het is voorlopig nog niet duidelijk of Lidl de auto ook in België zal lanceren.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Leuk met zo'n Ligier-achtige naar de Lidl... tot je buiten komt en je aankopen wil meenemen :lol:

Misschien komt er ook een trekhaak bij als optie zodat je eenvoudig je winkelkar erachter kan hangen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Leuk met zo'n Ligier-achtige naar de Lidl... tot je buiten komt en je aankopen wil meenemen :lol:

Misschien komt er ook een trekhaak bij als optie zodat je eenvoudig je winkelkar erachter kan hangen.
Ik denk nu wel dat er mogelijkheid is om je wekelijkse Lidl boodschappen te laden ......,anders zou het wel een anti LIDL marketing zijn :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Als je op 20km van een Lidl woont, kan je toch ook gewoon 5 keer over en weer rijden :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Als je op 20km van een Lidl woont, kan je toch ook gewoon 5 keer over en weer rijden :lol:
wie woont er nu 20 kilometer van een Lidl of Aldi in Belgie ....?....... Bestaan er dan toch nog Pampas bewoners bij ons .... :lol:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Matt555 schreef:
Dizzy schreef:Als je op 20km van een Lidl woont, kan je toch ook gewoon 5 keer over en weer rijden :lol:
wie woont er nu 20 kilometer van een Lidl of Aldi in Belgie ....?....... Bestaan er dan toch nog Pampas bewoners bij ons .... :lol:
Neen, dat heten ze hier lintbebouwing :lol:

Maar dit is geen probleem, woon je dichter dan kan je zelfs meer over en weer rijden :beerchug:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Matt555 schreef:
Dizzy schreef:Als je op 20km van een Lidl woont, kan je toch ook gewoon 5 keer over en weer rijden Afbeelding
wie woont er nu 20 kilometer van een Lidl of Aldi in Belgie ....?....... Bestaan er dan toch nog Pampas bewoners bij ons .... Afbeelding
Je bedoelt wie woont nu op 20km van een Lidl met een snelladers? Meer dan je zou denken er zijn nog veel filialen zonder lader.
En 5 keer op en af rijden met maar een laadsnelheid van 18kW enkel tijdens uw winkelsessie zal je toch flink thuis moeten laden of m.a.w. je steekt eraan toe om in die Lidl met laadmogelijkheid te gaan kopen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Spotgoedkoop…
€20.000!!!!

Twintigduizend euro verdomme, spotgoedkoop? :evil:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

cadsite schreef:Spotgoedkoop…
€20.000!!!!

Twintigduizend euro verdomme, spotgoedkoop? :evil:
Daarmee koop je met gemak een Action leeg :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

:lol: Heen en terug naar Zuid-Frankrijk? “23 keer gestopt en 1 uur lang aangeschoven bij de laadpaal” :roll: Maar ge geraakt er wel he.... :wink:
+Artikel
https://www.hln.be/drive/geraak-je-met- ... ~a198c727/

Geraak je met een kleine elektrische stadswagen heen en terug naar Zuid-Frankrijk? “23 keer gestopt en 1 uur lang aangeschoven bij de laadpaal”
Enkele weken geleden reed onze technologiejournalist Kenneth Dée met een elektrische wagen van Antwerpen naar Nice. Hij deed dat met een Ford Mustang Mach-E RWD Extended met groot rijbereik (480 km) en hoge prijs (70.000 euro). Lukt het hem ook met een kleine elektrische Peugeot e-208, die nog niet de helft zo ver rijdt, veel minder kost (vanaf 33.000 euro) en eigenlijk niet voor zo’n trip is gemaakt? Onze journalist legde die afstand opnieuw af, deze keer met een andere auto.

Kenneth Dee 27-07-22, 11:11 Laatste update: 12:00
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mja … dat hij die trip ook eens maakt met een Ford Ka of Smart Fortwo ? Conclusie van het artikel lijkt mij eerder: Zelfs met een kleine stadswagen kan je al volledig elektrisch een reis maken naar Frankrijk, maar voor je plezier doe je dat niet ..

Lijkt me ook eigen aan het concept ‘stadswagen’ …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het probleem is dat die stadswagen evenveel of meer kost dan een wagen waar je vroeger wel comfortabel mee op reis kon.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat kan best zijn, maar dat heeft toch niets te maken met dit feit? Een Apple laptop is ook duurder dan andere merken, en met een Ferrari rijdt ik ook maar even ver als een Fiat.

rijkwijdte is zelden het argument waarop de aankoop van een auto stoelt. Men weet goed dat een EV minder ver rijdt op een lading dan een ICE op 1 tank. Dus dat ‘testen’ heeft absoluut geen enkele meerwaarde.

Wat men dan weer vergeet is dat die EV stadswagen comfortabeler is, en rijdt, dan de vergelijkbare ICE (prijs buiten beschouwing gelaten). Net zoals dat is bij het verschil tussen die Ferrari en de Fiat.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het punt is dat mensen maar x budget hebben en als je daar enkel een stadswagen mee kunt kopen dan zal die stadswagen ook meer gebruikt worden buiten de stad.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Akkoord ... maar als je het budget niet hebt dan koop je geen EV ... dus het blijft een discours van lobbyisten die anti-EV zijn :-)
Eens het zover komt dat je enkel nog een BEV kan aanschaffen, dan zal de prijs heus wel gedaald zijn. Uiteraard niet tot het huidige niveau van de vergelijkbare ICE, maar dat is eerder een fenomeen van de tijd en maatschappij. Een waterstof auto kost geen 10k EUR hé ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef:Het probleem is dat die stadswagen evenveel of meer kost dan een wagen waar je vroeger wel comfortabel mee op reis kon.
Wanneer je persé met een auto naar het zuiden van Frankrijk wil en je wenst je zelf bij de aankoop niet blauw te betalen kan je dat vanaf 2023 - als het meezit - voor een 26.000 € all in beter doen in een Sono Sion. Aan binnenruimte geen gebrek. En hij kan bi-directioneel laden.
En zijn range neemt toe wanneer je in de Rhônevallei stapvoets richting Z staat aan te schuiven. :-D
Een goedkope auto? Als (tweedehands) auto niet. In de rubriek "EV rijders/rijden, relatief gezien, wel.

En automagazines/-journalisten en beschikbaar budget? Laat me niet lachen. Hun boekskes worden al een eeuwigheid voor het merendeel gevuld (ook ICE) met vierwielers die, buiten een paar hobbyisten en grootverdieners, geen mens zich kan of wil veroorloven.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sasuke schreef:Lijkt me ook eigen aan het concept ‘stadswagen’ …
Dat kan ik toch totaal niet volgen.

Tot voor kort reed ik met een Caddy maxi. De koffer is net groot genoeg om een euro pallet in te zetten.
Nu rij ik een 3-tal jaar met een Up!. Die past net niet in de koffer van de caddy. :angel:

Als ik daarmee een lange rit doe ondervind ik maar 1 ongemak tov de caddy. Laadruimte. Verder niets. In tegendeel.
Ik rij liever met mijn Up, die is stiller, veel zuiniger en heeft een completere radio.

Mijn collega is nog met zijn polo naar Italië gereisd. Hij deed dat met evenveel plezier als tegenwoordig met zijn grote break. Idem, alleen de kofferruimte is een vooruitgang.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Even naar die Sono Sion gekeken, een richtprijs van meer dan 30.000 EUR, goed voor in die boekskes dus :lol:

Ik ben niet anti-EV maar ik besef dat aan deze prijzen heel wat mensen geen wagen meer kunnen veroorloven of NOODGEDWONGEN met een stadswagen moeten tevreden zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

cadsite schreef:
Sasuke schreef:Lijkt me ook eigen aan het concept ‘stadswagen’ …
Dat kan ik toch totaal niet volgen.

Tot voor kort reed ik met een Caddy maxi. De koffer is net groot genoeg om een euro pallet in te zetten.
Nu rij ik een 3-tal jaar met een Up!. Die past net niet in de koffer van de caddy. :angel:

Als ik daarmee een lange rit doe ondervind ik maar 1 ongemak tov de caddy. Laadruimte. Verder niets. In tegendeel.
Ik rij liever met mijn Up, die is stiller, veel zuiniger en heeft een completere radio.

Mijn collega is nog met zijn polo naar Italië gereisd. Hij deed dat met evenveel plezier als tegenwoordig met zijn grote break. Idem, alleen de kofferruimte is een vooruitgang.
Mja … ok … ik heb natuurlijk een luxe positie om te vergelijken. Ik weet wel waarom ik liever met een goeie stoel en veel beenruimte rijd dan dat ik met een Vw UP naar het zuiden van Frankrijk moet rijden. Als je natuurlijk gaat vergelijken tussen een Caddy Maxi en een UP! Is dat moeilijker te begrijpen denk ik. En dat bedoel/zeg ik zonder enige vorm van neerkijken hoor !

Het gaat er mij om dat het toch absurd is om te 'testen' of je met een stadswagen wel in Frankrijk en terug gaat geraken. Uiteraard zal dat wel lukken, en uiteraard moet je dan meer laden. Maar daarom heet dat dan toch een 'stadswagen' ? Ik ken zelf ook genoeg mensen die met een VW Polo op reis gaan, heb dat vroeger ook nog gedaan. Was dat leuk ... ja ... toen ik 20 was met vrienden wél ja. Nu (en zeker nu ik kan vergelijken) zou ik dat toch niet meer doen voor mijn plezier met vrouw en 2 jonge kinderen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het is veel minder absurd als een aanzienlijk deel geen andere wagen dan een stadswagen kan veroorloven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sasuke schreef:Ik weet wel waarom ik liever met een goeie stoel en veel beenruimte rijd dan dat ik met een Vw UP naar het zuiden van Frankrijk moet rijden.
Ik rij al niet naar het Z van Frankrijk, veel te warm en te veel Hollanders. Ik ga met veel plezier op vakantie naar Nederland.
Los daarvan, voor 't werk rij ik ook met andere wagens (VW, Opel, BMW). Daar heb ik echt niet meer zitruimte in dan mijn Up-ke. OK, achter mij moet je niet gaan zitten. :lol:
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Het is veel minder absurd als een aanzienlijk deel geen andere wagen dan een stadswagen kan veroorloven.
:idea: :thumbs:

Ik zal daarom wel in luxe blijven rijden en benzine tanken de volgende 10 jaar ..., :beerchug: ,
en zij die denken dat er dan geen benzinestations gaan zijn , vergelijk dat maar met de 180 graden bocht van de kernenergie , die E.V. hype gaat aardig inbinden , want ze krijgen dat nooit volledig klaar als gepland en door de politiek afgekondigd..... maar ja dat weten we eigenlijk al dat het problemen gaat geven , beide naast elkaar een tijd ...., dat wel :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Zelfs al kan je geen andere wagen kopen dan een stadswagen is die test nogaltijd absurd. Zeker omdat de focus op range is.
Ik zie toch ook geen testen tussen 2 ICE's met focus op range wanneer de ene een tank heeft van 60l en de andere van 40l ? De ene zal wat meer moeten tanken dan de andere, afhankelijk van de afstand.

Dat een EV minder geraakt is geweten ... ik begrijp echt niet dat men zich daar nog op blindstaart gezien er al genoeg mensen met een EV op reis gaan (en verder zelfs).

@Cadsite ... ik had het over beenruimte voor de passagiers :)

@Matt555 ... als je nog altijd denkt dat EV's een 'hype' zijn en zullen weggaan dan wordt het hoog tijd dat je je oogkleppen afzet en je kop uit het zand haalt hoor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Die test is inderdaad dom.
Het vertelt gewoon wat we weten.

Ik vind het wel relevanter dan de vergelijking bij een ICE.
De grootte van een tank is er meestal in verhouding tot zijn verbruik. De Caddy had een tank van 50 liter. Ik heb er nu eentje van 35 liter. Met beide auto's kan/kon ik ongeveer 600 à 650 km rijden. (beide benzine)
Tanken bij een ICE kost je 5 minuten, dus dat is verwaarloosbaar, bij een EV is dat toch een ander verhaal.

Beenruimte voor de passagiers? Toch geen probleem? Ik ben chauffeur. :twisted:
Nee, dat is inderdaad een zee van verschil. Maar dan denk ik aan het prijsverschil van minimaal €10.000 en dan is het plots allemaal geen probleem meer. Ik heb 2 kinderen, dus dan kan er eentje naast mij en eentje erachter. Achter mij blijft dan gewoon leeg.

Enne, EV is geen hype, het is gewoon de toekomst. Hoe ver in de toekomst, tsja, dat zullen we wel zien zeker?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”