Energiecrisis 2022.

Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 70 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Energiecrisis 2022.

Berichtdoor Ordon » 3 dagen 11 uur 52 minuten geleden (23 Jun 2022, 16:00)

De zoektocht naar voldoende energie is reeds enkele maanden bezig.
Intussen gaat het niet meer enkel over de betaalbaarheid.
Wel of er voldoende energie zal zijn:
  • de eerst volgende maanden
  • de winter van 2022-2023
  • de maanden en jaren nadien

In Duitsland is intussen de tweede alarmfase in hun noodplan afgekondigd.
De gastoevoer is er ernstig in gedrang.

Duitsland kondigt alarmfase af in noodplan voor gasbevoorrading: "Moeten ons op verdere prijsstijgingen voorbereiden"
Duitsland heeft als eerste Europese land de alarmfase van hun nationaal noodplan voor gasbevoorrading afgekondigd. Aanleiding is de verminderde gastoevoer uit Rusland. Aan de Duitse bedrijven en bevolking wordt gevraagd om hun gasverbruik te beperken. Tegelijk wordt gewaarschuwd voor een verdere stijging van de - al hoge - gasprijzen. Ook in België bestaat het risico dat de prijzen nog verder stijgen.

Het vrijwillig rantsoenen van gas is in Duitsland al een feit: midden in de zomermaanden wel te verstaan.

Ook in België werden de noodplannen/afschakelplannen voor gas én elektriciteit aangescherpt.

In hoeverre is of wordt de bevolking voorbereid op deze situatie?

Welke maatregelen neem jijzelf?

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 862 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer

Re: Energiecrisis 2022.

Berichtdoor heist_175 » 3 dagen 11 uur 45 minuten geleden (23 Jun 2022, 16:08)

Ordon schreef:Het vrijwillig rantsoenen van gas is in Duitsland al een feit: midden in de zomermaanden wel te verstaan.

Dat is niet omdat er nu een tekort is, wel om te zorgen dat de huidige aanvoer van gas naar de winterstock kan gaan, zodat er überhaupt een stock is voor de winter.

Welke maatregelen neem jijzelf?

Lang voor Poetin ertikte om de voorraden in Europa aan te vullen (2021), Poetin zijn oorlog begon of hij de voorraden voor 2022 weigert aan te vullen,
is onze verwarming eens uitgevallen in een wintermaand (nov/dec/jan).
Kom je thuis van uw werk, +/- 18u, en is het in huis 14° want er is sinds een korte "ochtendrush" niet meer gestookt (en het was een oude woning, niet bijster goed geïsoleerd). Er was voldoende gas én voldoende elektriciteit, maar "technisch" werkte het niet. Je kan niemand bellen, want iedereen is al thuis van zijn werk, dus je moet eten in de kou etc. Dat is niet zo tof :).

Wij hebben ons toen voorgenomen om in onze definitieve woonst na te streven om "onafhankelijk" te kúnnen stoken. Wij hebben dus een kachel en hout voor een jaar of 4.
Als de elektriciteit uitvalt, valt bij ons ook alles uit (behalve de kachel), omdat de PV-omvormer niet zelfstandig kan werken. En sowieso dekken de PV's geen 100% meer vanaf 1/11.

bollegijs
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Berichtdoor bollegijs » 3 dagen 10 uur 9 minuten geleden (23 Jun 2022, 17:44)

Ordon schreef:Welke maatregelen neem jijzelf?

Overwinteren in Dubai of Indië ofzo

misterjo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Berichtdoor misterjo » 3 dagen 8 uur 35 minuten geleden (23 Jun 2022, 19:18)

Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.
Bij voldoende isolatie direct terug warm:').

Ik heb nog veel hout maar onze kachel wel weggedaan bij de verbouwing. Nuja t wordt hier door isolatie nooit echt heel koud meer binnen.

Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor Avenger 2.0 » 3 dagen 8 uur 29 minuten geleden (23 Jun 2022, 19:23)

misterjo schreef:Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.

En dan hopen dat we niet allemaal terug in ons kot moeten blijven door Corona :lol:

Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Berichtdoor Mortov Molotov » 3 dagen 7 uur 51 minuten geleden (23 Jun 2022, 20:01)

Hebben zonnepanelen sinds 2019

Wat we verder thuis al lang deden en doen:
- boven niet verwarmen
- voorkeur voor warme kledij bovenop hogere stand thermostaat
- sinds 2020 : houtkachel voor living. Mijn vrouw vroeg zich toen nog af of we niet beter voor een gaskachel waren gegaan. Boy ben ik content dat ik toen de boot heb afgehouden

Gepland : nog betere isolatie dan nu (woning dateert van 1990), warmtepomp, laadpaaltje en full EV.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)

misterjo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Berichtdoor misterjo » 3 dagen 7 uur 26 minuten geleden (23 Jun 2022, 20:27)

Avenger 2.0 schreef:
misterjo schreef:Wat volk uitnodiging en spelletjes bij wat kaarsen.

En dan hopen dat we niet allemaal terug in ons kot moeten blijven door Corona :lol:

Als ik naar de festivals etc kijk zijn er wel grotere risico's.

Anyway je kan ook bubbelen eh :)

Niet specifiek allemaal voor de crisis maar:
-verbouwing met isolatienormen nieuwbouw.
(Dus ook naar luchtdichtheid, 3V glas, ventilatie D, led)
-recente condensatie glasketel + vloerverwarming
-domotica aansturing. (Paar slimmighefen zoals een speciaal stopcontact dat aanspringt bij genoeg zon voor de elektrische fiets op te laden)
-uiteraard zonnepanelen, 2kVA omvormer met 2,5kWh panelen
-vrouw met elektrische fiets naar het werk voor +- 75% van de tijd.
- veel thuiswerk hier en minder weinig impact met bedrijfswagen.
-zal specifiek de thermostaat een graad of 2 lager zetten al is dit eerder uit ideologie en als steentje bijdragen. Voor de kost maakt het mij weinig uit. En die 23 (constant en continu) vorige winter is de vrouw, bij mij stond de verwarming op 21 ofzo. Boven verwarmen wij niet (staan wel lage temp radiatoren). Daar is het bij 23 ongeveer 20. Zal op 21 niet al te veel schillen.

Ons volledig jaarlijks gasverbruik inclusief warmwater is 750m3. Vrouw is grootverbruiker vd douche... (Wel besparende regendouche)--> vast contract met 2,8c€ tot midden winter 2023.
Elektriciteit tot ook eind [email protected]€ (verbruik 2700kWh, met zonnepanelen dit jaar gok ik 1700)

Allemaal wifi domotica huishoudelijke apparaten. Wasmachine/droogkast/vaatwasser/oven. Kan dat dus aanzetten bij veel zon. Is automatisch via domotica (Loxone, node-red OpenHAB). Gemakkelijk voor de was en plas. In de zomer wel gewoon op droogrekje. Je moet wel bij bijvoorbeeld de vaatwasser elke keer het wifi/automatisch knopje indrukken maar is een gewoonte.

Schakel ook m'n 2 AP's en NAS etc s avonds paar uur uit. Scheelt ook iets.

-wasmachine / wc op regenwater
-tuin op put water (oude bestaande put waar ik een pomp heb ingezet) beperkt gebruik, moestuin beetje en recent voor een jonge haag/fruitbomen.

In de zomer (andere seizoenen iets minder, wel smoken met wifi temp meter-> kip, pulled pork, spek allemaal vers lokaal en groenten, ...) BBQ (gril/smoker) ik veel met goedkope houtskool. de grotere smokesessies Vries ik deels in of bij het spek kan ik er 2 weken afsnijden/bakken.
Onze grootste verbruikers zijn trouwens een inductiekookplaat en oven. Ook veel verse groentjes/fruit in de tuin

Verder trek ik het mij niet veel aan als het licht uitgaat. Genoeg Makita batterijen en licht van de verbouwing om dagen te voorzien. Koud wordt het niet echt en houtskool/hout genoeg om te kunnen koken.
Water haal ik desnoods met een emmer uit de put voor de was en plas.
En.om te werken rijd ik wel naar kantoor dan.
Alleen hopen dat er genoeg diesel is dan. Maar op een volle tank geraak ik toch al 1000km (~5l/100km).

Ik heb stiekem wel een voorraad pasta/rijst/conserven/olijfolie in gedaan. Verwacht het niet nodig te hebben maar geeft gemoedsrust. :'). Blijft lang goed en kost geen drol.

Wc papier gebruiken we hier weinig. (douchetoiletten) en anders met spons zoals in Azië.

//Edit: voel mij precies zo atomic prepper uit de Amerikaanse series op Discovery. Zie er zo niet uit fyi :) (stiekem wel jodium tabletten in de kast haha.)

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Berichtdoor ivob » 3 dagen 6 uur 22 minuten geleden (23 Jun 2022, 21:30)

Niets dat ik voor de "crisis" ook al deed dat ik nu moet laten of wijzigen.
M.a.w. voorlopig nog altijd ongewijzigde toestand => geen gas, geen mazout, geen pellets en niet afhankelijk van auto, Rusland, wispelturig overheidsbeleid, index,.....
Alle energie die ik nodig heb in een huishoudelijke omgeving en voor mobiliteit produceer ik nog altijd zelf of wordt tot op heden nog altijd gratis aangeleverd.
De beste maatregelen neem je rustig en weloverwogen voor een crisis en niet onder druk van een crisis.
En het is ook niet omdat niet iedereen maatregelen kan nemen dat zij die dit wel kunnen het daarom moeten laten.
Maar dat is en blijft een individuele keuze.
Jodiumtabletten heb ik ook niet in een kast liggen. Gaan niets verhelpen aan welke energiecrisis dan ook.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.

Matt555
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer

Berichtdoor Matt555 » 2 dagen 19 uur 59 minuten geleden (24 Jun 2022, 07:54)

Ach ja Zo zijn ze daar in Duisland en hier in de toekomst :!: van die gevaarlijke kernenergie vanaf ....zodat we terug op weg naar de 17 eeuw zijn qua comfort .... :oops: :eek: beste moet nog komen als men nu al in de buurlanden geen elec. aansluitingen meer kan bijzetten ...

Alleman aan de electrowagens ? Dat gaat het volgende debacle worden .. :roll:
Word allemaal eens wakker !!....het gaat niet zonder kernenergie ,en het alternatieve zp en wind is goede hulp maar kan de eerste decennia's kernenergie niet vervangen
Dromen kunnen heel mooi zijn ....maar owee dat ontwaken :bang:

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ivob » 2 dagen 18 uur 19 minuten geleden (24 Jun 2022, 09:34)

:offtopic:
Euh, de vraag in dit topic was o.a. welke maatregelen jij daar zelf tegen onderneemt en of je, als deel van de bevolking daar op voorbereid bent.
Niet wat de situatie in de 17de eeuw was.
Niet wat jij vindt wat en waar je denkt dat er overal verkeerd loopt, er anders zou moeten en welke volgens jou de energie van de toekomst is.
Daar lopen elders al genoeg topics over. :-D
Er is zelfs een afzonderlijk topic om je dagdagelijkse frustraties te ventileren.

Dus, wetende dat er de eerste 15 jaar (positief gesteld) geen nieuwe kerncentrales in België gebouwd zullen worden, de onderhandelingen over het langer open houden van de bestaande nog niets heeft opgeleverd, vergunningen over de bouw van nieuwe gascentrales ook niet echt opschieten (als deze al voldoende zijn en de eerste steen moet nog gelegd worden), er onvoldoende arbeidskrachten zijn om onze kolenmijnen terug in werking te krijgen (als dat technisch al mogelijk zou zijn) we zelf geen of onvoldoende fossiele grondstoffen hebben om energie op te wekken (om over de rest nog maar te zwijgen) om aan de collectieve energiehonger te voldoen, hoe heb jij je daar op voorbereid en vind je dat de overheid je voldoende heeft voorbereid om daar in de nabije toekomst mee om te gaan?
Ben jij dus al ontwaakt of geloof je ook nog de verhaaltjes dat het collectief voor jou wel vlug een paar goedkope kerncentrales uit haar hoed zal toveren en je dan weer, als vanouds, verder kan doen als voorheen en deze nakende (voor sommigen al realiteit) collectieve energiecrisis kan afdoen als een kort intermezzo? Een koortsdroom van voorbijgaande aard maar geen echte werkelijkheid?
Wie droomt er hier? Zij die hopen dat het allemaal wel los zal lopen of zij die zich voorbereiden?
Ik heb me hier al laten vertellen dat het voor half Vlaanderen al niet meer zo van voorbijgaande aard is en al helemaal niet zo vlotjes draait en ondanks 7 draaiende kerncentrales de energie, grotendeels opgewekt op die wijze, allesbehalve goedkoop blijkt te zijn. Wie zit er dan hardop te dromen en zichzelf iets wijs te maken?

Kortom, onderga je gewoon de huidige en komende situatie of heb je jezelf al voorbereid op een heruitgave (jouw benoeming van de situatie) van de 17de eeuw? Dat is nl. het onderwerp in dit topic.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.

svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer

Berichtdoor svermassen » 2 dagen 16 uur 31 minuten geleden (24 Jun 2022, 11:21)

Hier is het vooral meer op alles letten.
Chauffage een graadje lager, licht wat niet aan moet, uit.
En de kinderen dit extra meegeven in de opvoeding.

Ik ben altijd van mening dat ik NIET op warmte, kinderen en eten bespaar.
Al het andere eerst, kan ik niet op vakantie gaan, dan zal ik dat niet doen.
Kunnen wij iets nieuws niet kopen en is het niet 100% noodzakelijk dan doen we dat niet.
Dit is voor ons een eerste stap.
Pelletkachel hadden we ook al in gedacht, maar een houtkachel zou ik nooit willen.

Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 70 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Berichtdoor Ordon » 2 dagen 16 uur 23 minuten geleden (24 Jun 2022, 11:29)

ivob schreef:Wie zit er dan hardop te dromen en zichzelf iets wijs te maken?

Kort en bondig: jij.

En daarvoor volstaat al je vorige zin in je ellenlang, grofgebekte betoog.

ivob schreef:Ik heb me hier al laten vertellen dat het voor half Vlaanderen al niet meer zo van voorbijgaande aard is en al helemaal niet zo vlotjes draait en ondanks 7 draaiende kerncentrales de energie, grotendeels opgewekt op die wijze, allesbehalve goedkoop blijkt te zijn.

Het overgrote deel van de energie in België wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen.
De gegevens, van Eurostat, die dit staven heb ik hier meermaals op dit forum weergeven in topics die jij op de voet volgt.

De elektriciteitsprijs voor de huishoudelijke consument wordt bepaald door de gascentrales, niet door de kerncentrales.
Ook dit werd je al meermaals, door diverse forumgebruikers, diets gemaakt.

Het zou me echter te ver leiden om je gehele grofgebekte betoog, puntje voor puntje gaan te weerleggen.

Ik dien dan ook te besluiten dat je moedwillig:
  • leugens blijft verspreiden
  • op dagdagelijkse basis, al dan niet op verdoken manier, blijft trollen en mensen schofferen
  • dit forum misbruikt om jouw desinformatie de wereld in te sturen

Spijtig dat terzake doende informatie ondergesneeuwd raakt door zulke handelswijze.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Intussen gaat dag twee in van de Europese top om deze energiecrisis het hoofd te bieden.
Laatst gewijzigd door Ordon op 24 Jun 2022, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 723 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 357 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 2 dagen 16 uur 21 minuten geleden (24 Jun 2022, 11:31)

Gelukkig in 2017 al geanticipeerd en aardgas buiten gekegeld. Sinds die dag een pelletkachel van Piazzetta. In 2011 werd er 3,8kW aan ZP geinstalleerd. Daar is op 10 mei 2022 nog eens 6kW bijgekomen. Kan ik nog ZP leggen? Ja. Ga ik het doen? Neen. Ieder probeert op zijn manier de energiekosten onder controle te houden en dit is mijn manier. Maar hier houdt het wel op. Je moet er ook nog financieel aan uit komen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW

Matt555
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Matt555 » 2 dagen 15 uur 22 minuten geleden (24 Jun 2022, 12:30)

ivob schreef::offtopic:
Euh, de vraag in dit topic was o.a. welke maatregelen jij daar zelf tegen onderneemt en of je, als deel van de bevolking daar op voorbereid bent.
Niet wat de situatie in de 17de eeuw was.
Niet wat jij vindt wat en waar je denkt dat er overal verkeerd loopt, er anders zou moeten en welke volgens jou de energie van de toekomst is.
Daar lopen elders al genoeg topics over. :-D
Er is zelfs een afzonderlijk topic om je dagdagelijkse frustraties te ventileren.

Dus, wetende dat er de eerste 15 jaar (positief gesteld) geen nieuwe kerncentrales in België gebouwd zullen worden, de onderhandelingen over het langer open houden van de bestaande nog niets heeft opgeleverd, vergunningen over de bouw van nieuwe gascentrales ook niet echt opschieten (als deze al voldoende zijn en de eerste steen moet nog gelegd worden), er onvoldoende arbeidskrachten zijn om onze kolenmijnen terug in werking te krijgen (als dat technisch al mogelijk zou zijn) we zelf geen of onvoldoende fossiele grondstoffen hebben om energie op te wekken (om over de rest nog maar te zwijgen) om aan de collectieve energiehonger te voldoen, hoe heb jij je daar op voorbereid en vind je dat de overheid je voldoende heeft voorbereid om daar in de nabije toekomst mee om te gaan?
Ben jij dus al ontwaakt of geloof je ook nog de verhaaltjes dat het collectief voor jou wel vlug een paar goedkope kerncentrales uit haar hoed zal toveren en je dan weer, als vanouds, verder kan doen als voorheen en deze nakende (voor sommigen al realiteit) collectieve energiecrisis kan afdoen als een kort intermezzo? Een koortsdroom van voorbijgaande aard maar geen echte werkelijkheid?
Wie droomt er hier? Zij die hopen dat het allemaal wel los zal lopen of zij die zich voorbereiden?
Ik heb me hier al laten vertellen dat het voor half Vlaanderen al niet meer zo van voorbijgaande aard is en al helemaal niet zo vlotjes draait en ondanks 7 draaiende kerncentrales de energie, grotendeels opgewekt op die wijze, allesbehalve goedkoop blijkt te zijn. Wie zit er dan hardop te dromen en zichzelf iets wijs te maken?

Kortom, onderga je gewoon de huidige en komende situatie of heb je jezelf al voorbereid op een heruitgave (jouw benoeming van de situatie) van de 17de eeuw? Dat is nl. het onderwerp in dit topic.

Ongeacht je zoveelste ellenlang betoog met zelfs intressante opmerkingen ,en hoogstwaarschijnlijk je persoonlijke oplossingen met vooruitziend blik reeds hele tijd voordien gedaan , gaat niets mogelijk zijn in de tijdspanne die de slimme politieke bollen zich voorgenomen hadden om heel die EV omwenteling gedaan te krijgen voor iedereen ...dit sluit uit diegenen die dit reeds gedaan hebben of die in de mogelijkheid verkeerden een eigen dak te hebben zoals er hier toch een aantal gelukkigen zijn..

."To great view to late or not early enough "....politieke hopus pokus wit konijn uit de hoed of mouw ....!

Oja Putin's fout ....? wel hadden ze daar al in 2014 niet zien aankomen ...? Te veel zelfzekerheid in algemene zin van de zgn. leiders

Te laat ...we zullen eerst een heel ander aantal jaren met veel ...heel veel minder moeten leren leven . :-(

Ik zal mijn Thaise douche doorstromer maar meebrengen als ik in Sept. Naar ons door Groen gedelegeerd Absurdistan terugkom ... :-D .want tegen koude kun je je kleden ....maar voor douchen heb ik warm water nodig ( trouwens die dingen werken goed en veilig met ingebouwde verliesstroom schakelaar ) Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn :???:
Laatst gewijzigd door Matt555 op 24 Jun 2022, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ivob » 2 dagen 15 uur 7 minuten geleden (24 Jun 2022, 12:45)

Kan allemaal wel zijn maar laat nu net dit topic uitgaan van een persoonlijke vraag naar de persoonlijke oplossing als gevolg van een collectief falen.
(Niet dat TS op zijn eigen vraag ingaat om als eerste een voorbeeld te stellen, die houdt zich alleen bezig met het stellen van vragen aan anderen en het knippen en verplaatsen van collectieve oplossingen van anderen naar een andere locatie, wat uiteraard zijn goed recht is. Precies of een oplossing elders digitaal verplaatsen naar een andere situatie de oplossing daar collectief een stap verder brengt.)

Dat je voor douchen altijd warm water nodig hebt is ook louter een persoonlijke opmerking/beleving die dus (ook weer) niet voor iedereen dient op te gaan.

Gas zal er deze winter nog wel zijn. Vraag blijft in welke hoeveelheid en tegen welke prijs. Idem voor alle andere collectief opgewekte energie.

Als ik het goed begrepen heb, corrigeer me waneer ik verkeerd ben, is jouw individuele oplossing dus in de zomermaanden naar Thailand te verhuizen en in de herfst terug naar België?
Laatst gewijzigd door ivob op 24 Jun 2022, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 2 dagen 14 uur 55 minuten geleden (24 Jun 2022, 12:57)

Matt555 schreef:Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn :???:

Hoe denk je dat we in tputteke van de winter elektriciteit gaan maken, als er geen gas is?
De kans dat BE zonder gas komt te zitten, is heel klein. We hebben een redelijke voorraad én een eigen terminal (dankuwel Fluxys, onder aansturen van oa Daniel Termont, sos van Gent). Als de toevoer vanuit Rusland naar DE stopt, zal de aanvoer van BE naar DE toenemen.
Daar kunnen wij dus nog steeds mee verder stoken.

De vraag is dus eerder aan welke prijs we gas kunnen blijven kopen, wetende dat de Duitsers ook grof geld bieden voor gasimport, dan dat de vraag zou zijn of we in BE nog wel gas zullen hebben.

Nob
Erelid
Erelid
Bedankt: 109 keer
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer

Berichtdoor Nob » 2 dagen 14 uur 54 minuten geleden (24 Jun 2022, 12:58)

Zo'n probleem (energiecrisis) los je meestal niet in 1 2 3 op, maar toen we gebouwd hebben, hebben we gelukkig voorgedacht ipv nagedacht dus:

- Passiefhuis (zéér weinig verbruik voor verwarming).
- PV zonnepanelen met terugdraaiende teller (zonder subsidies).
- Zonnecollector voor warm water

Verwarming in de winter is via hout (heb een aantal knotwilgen staan + een houtkant, die ik dit jaar gesnoeid heb, daarmee kan ik dan zeker 4 jaar vooruit). We hebben ook nog een vrij groot bos, dus als ik ooit hier thuis hout tekort heb, is er daar veel meer dan ik ooit nodig heb.

Wat ik nog graag opgelost zou zien is elektriciteit voor in de winter (daarom sterke interesse in die waterstofproducerende panelen).

De auto rijdt op CNG. Een paar jaar erg goedkoop gereden, maar ondertussen is dat een dure zaak, gelukkig is er ook nog een volledige benzinetank, maar benzine is voor de moment niet veel beter dus ja...
Voor 'korte' afstanden gebruik ik mijn speed pedelec.
Op termijn komt er een elektrische auto, die dan hopelijk ook mee de schommelingen hier thuis kan opvangen (vehicle to home).

Dus buiten mijn vervoer heb ik geen last van de dure energieprijzen (wel natuurlijk via de prijs van allerhande producten die ook de hoogte in gaat).

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ivob » 2 dagen 14 uur 52 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:00)

:thumbs:

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 2 dagen 14 uur 48 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:04)

Nob schreef:Wat ik nog graag opgelost zou zien is elektriciteit voor in de winter (daarom sterke interesse in die waterstofproducerende panelen).

De installatiekost is gigantisch (€21K en meer), maar het kan wel.
OekoFen heeft een pelletinstallatie die zowel warm water maakt (sanitair & radiatoren) alsook elektriciteit maakt (met een Stirlingmotor). Samen met een batterypack en PV's kan je zo off-grid gaan.

https://www.oekofen.com/nl-be/offgrid-huis/
https://www.oekofen.com/nl-be/pellematic-condens_e/

Afbeelding

Matt555
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Matt555 » 2 dagen 14 uur 43 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:09)

heist_175 schreef:
Matt555 schreef:Anticiperend dat er ws. geen gas zal zijn :???:

Hoe denk je dat we in tputteke van de winter elektriciteit gaan maken, als er geen gas is?
De kans dat BE zonder gas komt te zitten, is heel klein. We hebben een redelijke voorraad én een eigen terminal (dankuwel Fluxys, onder aansturen van oa Daniel Termont, sos van Gent). Als de toevoer vanuit Rusland naar DE stopt, zal de aanvoer van BE naar DE toenemen.
Daar kunnen wij dus nog steeds mee verder stoken.

De vraag is dus eerder aan welke prijs we gas kunnen blijven kopen, wetende dat de Duitsers ook grof geld bieden voor gasimport, dan dat de vraag zou zijn of we in BE nog wel gas zullen hebben.

Hoe....kunt gij dan niet genoeg leveren mey al die ZP dakbedekking?? :-D
Zal ik dan toch maar terug verkassen naàr Thailand aan 10 Eurocent de Kwh. :banana:
Dus zoals jij stelt kan de helft van Belgie beter hara kiri doen ...no solution .....barrikadeer je almaar tegen al die kouwelijke krakers die je gaan belagen ...anarchie op komst ? :eek:

Nob
Erelid
Erelid
Bedankt: 109 keer
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer

Berichtdoor Nob » 2 dagen 14 uur 42 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:10)

Pellets maken mij dan weer afhankelijk van een leverancier, terwijl ik hout genoeg heb.

Dus liever nog wat wachten op wat die panelen van de KULeuven gaan geven (cfr link in een andere topic).
Die produceren onafhankelijk van enige input (buiten zon en waterdamp die gratis beschikbaar zijn) en hebben geen 'schadelijke' uitstoot.

Off grid is geen ultiem doel, maar zou wel mooi meegenomen zijn als het op termijn kan.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 2 dagen 14 uur 40 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:12)

Dus zoals jij stelt kan de helft van Belgie beter hara kiri doen ...no solution .....barrikadeer je almaar tegen al die kouwelijke krakers die je gaan belagen ...anarchie op komst ?
Euhm... geen idee waar je dat gelezen hebt.
De kans is net heel klein dat we zonder gas vallen, in BE.

Ik denk dat er in Thailand meer anarchie is dan in BE :).
https://www.economist.com/asia/2022/06/ ... -back-foot

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ivob » 2 dagen 14 uur 36 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:16)

heist_175 schreef:OekoFen heeft een pelletinstallatie die zowel warm water maakt (sanitair & radiatoren) alsook elektriciteit maakt (met een Stirlingmotor). Samen met een batterypack en PV's kan je zo off-grid gaan.

https://www.oekofen.com/nl-be/offgrid-huis/
https://www.oekofen.com/nl-be/pellematic-condens_e/

Afbeelding

Lijkt me een nodeloos ingewikkelde installatie die je bovendien, zoals eerder gesteld, weer afhankelijk maakt van brandstof geproduceerd door derden (en waarbij de producent dus ook de prijs kan bepalen).
Ook een overbodige optie voor wie zelf (zoals blijkbaar Nob) zijn biomassa ongelimiteerd zelf kan produceren.

Matt555
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Matt555 » 2 dagen 14 uur 15 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:37)

heist_175 schreef:
Dus zoals jij stelt kan de helft van Belgie beter hara kiri doen ...no solution .....barrikadeer je almaar tegen al die kouwelijke krakers die je gaan belagen ...anarchie op komst ?
Euhm... geen idee waar je dat gelezen hebt.
De kans is net heel klein dat we zonder gas vallen, in BE.

Ik denk dat er in Thailand meer anarchie is dan in BE :).
https://www.economist.com/asia/2022/06/ ... -back-foot

Een dictatuur is geen anarchie ....anarchie is als er geen orde en gezag is ...en ik kan je verzekeren dat dat in Thailand nog stevig voorhanden is ....hierbij wel zeggen dat er geen echte democratie is .Alhoewel wij buitenlanders daar geen last van ondervinden ,maar wel zien dat de Thais niet gelukkig zijn dat hun kiesbrief geen waarde heeft al paar verkiezingen .

Beetje duurder maar nog steeds goedkoop om leven zolang je niet een lftgrens benaderd dat je meer risico geeft ...
En hier bestaat geen mutualiteit hoor ....vandaar dat vooruitziend mijn terugkeer ...niet alleen Ivob is vooruitziend ...wel op ander vlak :wink:

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ivob » 2 dagen 14 uur 8 minuten geleden (24 Jun 2022, 13:44)

Matt555 schreef: ....vandaar dat vooruitziend mijn terugkeer ...niet alleen Ivob is vooruitziend ...wel op ander vlak :wink:

Hoe en op welke wijze ieder zijn problemen oplost maakt niet uit, wanneer ze maar opgelost geraken en ieder de gevolgen van zijn daden wenst te dragen.
Anarchie en opstand in Vlaanderen? Wil ik toch nog zien en meemaken.
Is dat historisch gezien niet dat volkje dat zich in groep zonder al te veel protest door alles en iedereen onder de voet laat lopen en vervolgens laat regeren tot de volgende aan de poort klopt? Maar individueel wel een meester is in plan trekken? :-D
Kan tellen als een poging tot paniekzaaierij maar ook niet meer dan dat. :-D

ps. Hier kost via HE opgewekte energie ook niet meer dan 10 c€/kWh hoor.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 253 keer
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer

Berichtdoor wied » 2 dagen 13 uur 41 minuten geleden (24 Jun 2022, 14:11)

Ivob schrijft ...door alles en iedereen onder de voet laat lopen...

Met uitzondering dan van 1302, 1830, ...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA

Matt555
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Matt555 » 2 dagen 12 uur 45 minuten geleden (24 Jun 2022, 15:07)

ivob schreef:
Matt555 schreef: ....vandaar dat vooruitziend mijn terugkeer ...niet alleen Ivob is vooruitziend ...wel op ander vlak :wink:

Hoe en op welke wijze ieder zijn problemen oplost maakt niet uit, wanneer ze maar opgelost geraken en ieder de gevolgen van zijn daden wenst te dragen.
Anarchie en opstand in Vlaanderen? Wil ik toch nog zien en meemaken.
Is dat historisch gezien niet dat volkje dat zich in groep zonder al te veel protest door alles en iedereen onder de voet laat lopen en vervolgens laat regeren tot de volgende aan de poort klopt? Maar individueel wel een meester is in plan trekken? :-D
Kan tellen als een poging tot paniekzaaierij maar ook niet meer dan dat. :-D

ps. Hier kost via HE opgewekte energie ook niet meer dan 10 c€/kWh hoor.[/quote

]
ps. Hier kost via HE opgewekte energie ook niet meer dan 10 c€/kWh hoor.[/quote

Ja maar daar moet er hier geen investering tegenoverstaan ...maar toch een mooi resultaat voor u...vandaar geen koudwater douche vrees voo u ws. :lol:

Wat betreft anarchie dat vrees ik ook niet in Be. Maar dat het een hete herfst gaat worden moogt ge gerust in zijn ....

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ivob » 2 dagen 11 uur 49 minuten geleden (24 Jun 2022, 16:03)

Matt555 schreef: Ja maar daar moet er hier geen investering tegenoverstaan ...maar toch een mooi resultaat voor u...vandaar geen koudwater douche vrees voo u ws. :lol:

In Vlaanderen ook niet hoor. Gewoon tijdig het juiste contract voor elektriciteitsleveringen afsluiten.
Met een benodigd elektrisch vermogen tussen de 4-7 W gespreid over een uur of tien (dus max. een totaal van 70 Wh om 150l SWW aan te maken) inderdaad ook geen koudwaterdouchevrees in putteke Vlaamse winter. :wink: :

Wat betreft anarchie dat vrees ik ook niet in Be. Maar dat het een hete herfst gaat worden moogt ge gerust in zijn ....
Dan kan voor half Vlaanderen de verwarming in de herst toch al op een lager pitje. :P
En om, indien nodig, goede medische bijstand te krijgen dien ik me hier gelukkig maar een paar 100 meter te verplaatsen. en kost ook, met dank aan het collectief, twee keer niets. :P

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Wied schrijft............."Met uitzondering dan van 1302, 1830, ..."
Echt? De voorpublicatie van den Vlaemschen Canon al zitten doorbladeren? :wink:
Toch beter eerst echte historische werken lezen dan had je geweten dat in 1302 bij de Slag bij Kortrijk de Vlaamsch sprekende deelname zich op een paar uitzonderingen na (met hun eigen agenda) beperkte tot het leveren van af te slachten voetvolk en dat de hooghartigheid van het Franse riddervolk een tijdje later (slag bij Zierikzee e.a.) al hardhandig werd rechtgezet waardoor Vlaanderen nog wat langer geknecht werd door Frankrijk. Veel heeft die dagrit bij Kortijk dus niet opgeleverd.
En in 1830 hadden de Vlaamsche boerenpummels waarschijnlijk al helemaal geen notie wat er in Brussel gaande was.
Dat was een opstand van de franskiljons tegen, off al people, de Nederlanders en het van hogerhand willen doorvoeren van het Nederlands in de zuidelijke administratie van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Weer een gemiste kans voor de Vlaemschen.

sky
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 100 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor sky » 2 dagen 9 uur 43 minuten geleden (24 Jun 2022, 18:09)

ivob schreef:Niets dat ik voor de "crisis" ook al deed dat ik nu moet laten of wijzigen.
M.a.w. voorlopig nog altijd ongewijzigde toestand => geen gas, geen mazout, geen pellets en niet afhankelijk van auto, Rusland, wispelturig overheidsbeleid, index,.....
Alle energie die ik nodig heb in een huishoudelijke omgeving en voor mobiliteit produceer ik nog altijd zelf of wordt tot op heden nog altijd gratis aangeleverd.
De beste maatregelen neem je rustig en weloverwogen voor een crisis en niet onder druk van een crisis.
En het is ook niet omdat niet iedereen maatregelen kan nemen dat zij die dit wel kunnen het daarom moeten laten.
Maar dat is en blijft een individuele keuze.
Jodiumtabletten heb ik ook niet in een kast liggen. Gaan niets verhelpen aan welke energiecrisis dan ook.

Je hebt dus overproductie dmv pv en …. een bos waar je gratis hout gaat kappen?

Matt555
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Matt555 » 2 dagen 9 uur 35 minuten geleden (24 Jun 2022, 18:17)

ivob schreef:
Matt555 schreef: Ja maar daar moet er hier geen investering tegenoverstaan ...maar toch een mooi resultaat voor u...vandaar geen koudwater douche vrees voo u ws. :lol:

In Vlaanderen ook niet hoor. Gewoon tijdig het juiste contract voor elektriciteitsleveringen afsluiten.
Met een benodigd elektrisch vermogen tussen de 4-7 W gespreid over een uur of tien (dus max. een totaal van 70 Wh om 150l SWW aan te maken) inderdaad ook geen koudwaterdouchevrees in putteke Vlaamse winter. :wink: :

Toestel waar ik over sprak is een doorstromer "electrische bulex geyser" kan je t'noemen 35x 25 cm , van 3,5 watt ( 4.5 bestaat ook ) simpel installatie via plasic darmen schroefaansluiting ,en aan stroom aansluiten , zo geen 150l thermos bak :lol:

Dan kan voor half Vlaanderen de verwarming in de herst toch al op een lager pitje. :P
En om, indien nodig, goede medische bijstand te krijgen dien ik me hier gelukkig maar een paar 100 meter te verplaatsen. en kost ook, met dank aan het collectief, twee keer niets. :P

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Wied schrijft............."Met uitzondering dan van 1302, 1830, ..."
Echt? De voorpublicatie van den Vlaemschen Canon al zitten doorbladeren? :wink:
Toch beter eerst echte historische werken lezen dan had je geweten dat in 1302 bij de Slag bij Kortrijk de Vlaamsch sprekende deelname zich op een paar uitzonderingen na (met hun eigen agenda) beperkte tot het leveren van af te slachten voetvolk en dat de hooghartigheid van het Franse riddervolk een tijdje later (slag bij Zierikzee e.a.) al hardhandig werd rechtgezet waardoor Vlaanderen nog wat langer geknecht werd door Frankrijk. Veel heeft die dagrit bij Kortijk dus niet opgeleverd.
En in 1830 hadden de Vlaamsche boerenpummels waarschijnlijk al helemaal geen notie wat er in Brussel gaande was.
Dat was een opstand van de franskiljons tegen, off al people, de Nederlanders en het van hogerhand willen doorvoeren van het Nederlands in de zuidelijke administratie van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Weer een gemiste kans voor de Vlaemschen.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ivob » 2 dagen 9 uur 17 minuten geleden (24 Jun 2022, 18:35)

sky schreef:
Je hebt dus overproductie dmv pv en …. een bos waar je gratis hout gaat kappen?

Het is maar wat je omschrijft als "overproductie".
Louter huishoudelijk gezien heb ik inderdaad op jaarbasis overproductie.
Maar deze "over"productie stuur ik eerst naar de thuisbatterij als back up, vervolgens naar de batterijen voor mobiliteit => 2 x 840 Wh voor de e-fietsen en 1 x 67 kWh bruto (64 kWh netto DC en 80 kWh AC) voor het vierwielig blik en in laatste instantie een drop off richting SWW gelaagde boiler 150/300l.
Alleen wat dan nog overblijft gaat - tegen betaling - richting net. Dat blik moet immers ook af en toe terug leeggereden worden anders is het na één keer al voorbij. Maar het deel van de productie dat noodgedwongen richting net gaat wordt zo laag mogelijk gehouden. Het brengt immers meer op overproductie te injecteren in de autobatterij dan richting net.
Onze PV-installatie produceert gemiddeld (gerekend over de laatste 10 jaar) zo'n 5000 kWh/jaar.
De basisload voor huishoudelijk verbruik bedraagt zo'n 2000 kWh. De overige 3000 kWh kunnen we dus variabel inzetten om zoveel mogelijk van die overproductie zelf te verbruiken (WP CV/SWW, mobiliteit,...).

En een deel van mijn tuin is inderdaad "wild" bos waar ik aan bosbeheer doe. Niet dat ik daar speciaal bomen voor moet kappen. Uit het beheer komt meer dan genoeg voor aanmaakhout (het grootste deel wordt gewoon gebruikt voor houtwallen en kan natuurlijk vergaan). Momenteel krijg ik uit de buurt meer voorstellen voor het werken van omgewaaide volwassen bomen tot brandhout dan ik zelf kan verwerken (recent stookhout heeft al minstens 5 jaar liggen drogen). Ik heb daar vorig jaar dus al een "klantenstop" moeten inlassen. Begin juli staat er - wegens ziek - nog een eik van +15m op het programma. Nog geen idee wat ik na omhakken ermee ga aanvangen. Waarschijnlijk ergens in de hoek van de tuin te ruste leggen en ten prooi aan fauna en flora. We zien wel.

Terug naar “Energie”