Afrekening per maand: wanneer komt het er?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

marzman schreef:Je mag ook gewoon het oude systeem blijven volgen?

Want dit lijkt me eigenlijk niet zo tof. Ik houd het altijd wel een beetje in de gaten dat ik niet veel te veel betaal, maar spreiding over 12 maanden lijkt me persoonlijk beter.
Het probleem is dat geen enkele leverancier een duidelijk overzicht geeft, die voorschotten is een zwarte doos. Ik ben akkoord met de voorschotten maar dat ze dan de afrekening iedere maand correct weergeven, en je een buffer ofzo laten opbouwen. Beetje zoals de voorafbetalingen bij de belastingen. Nu is het berekenen van je elektriciteit / gas factuur het meest ondoorzichtige wat er bestaat. Met allerlei parameters etc.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met mijn vorig contract hield ik dat (toen nog met een analoge meter) zelf bij in een excelsheet. Dat is op zich goed te doen als je weet wat voor contract je hebt en waar je voorschoten van uitgaan (ik zat toen bij Mega en die gaven dat aan). Nu zit ik bij Engie en heb ik een slimme meter, maar ik denk dat het nog steeds wel zelf te maken is, ik heb het alleen niet meer gedaan.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het probleem is dat ze het verkeerd t.o.v. de maanden uitzetten.
Bij mij was het gas van 40 EUR per maand september vorig jaar gestegen naar 320 EUR deze maand.
Toch als ik zelf wat reken, moet het gemiddelde zelfs maar aan 150 EUR zitten.
Terwijl ik nu rond de 210 EUR zit.
Dus zoals @Tomsworld zegt een zwarte doos.
Het meeste wat ze proberen is om voor hun zelf zo veel mogelijk te bufferen.
Dat om afbetalingsplannen en zo te vermijden.
De klant kan de pot op en mag dus niets meer beslissen.
Vraag ik een verlaging van het voorschot.
Ah meneer, das max 20%, terwijl ik ervan overtuigd ben dat de helft zelfs genoeg moet zijn.
Dus je kan er gewoon niet tegen in.

Een maandelijkse berekening zou eerder een maandelijkse meteropname en herberekening moeten zijn.
Maar als ze er zelfs in de huidige toestanden niet in slagen, zal dit ook weinig uithalen.
Heb dan enkel over gas.
Voor elektriciteit, als je niet verwarmt daarmee, zou dat misschien wel nog kunnen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik deel je mening grotendeels want :

- Ik had vorig jaar opstart vloerverwarming = veel verbruikt.
- Andere manier van werken post corona.

Ik laat het nu express staan op wat het staat want Luminus wil me enkel laten veranderen maar enkel x2 of x3 en ik weet dat ik een stuk minder ga verbruiken. Tsja als zij mij niet vertrouwen in het in te stellen bedrag waarom moet ik hen dan pre financieren. Ok ik heb een buffer voorzien en maakt niet uit dat ik terug trek of bij moet betalen maar soit het is te gek voor woorden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat lukt bij luminus wel goed.
Je kan je voorschot volledig zelf kiezen.
Ik heb het vorige maand van €170 naar €90 verlaagd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Das nu gelukkig wel geen leverancier die rap failliet zou kunnen gaan, evenals Total Energies in mijn geval.
Maar toch blijven wij bank spelen voor hun.

Nog straffer, ik krijg de melding van tarief-wijziging.
Bedoel daarmee, Total heeft nog maar 1 tarief voor Gas.
Terwijl ik het tarief TIP heb, met nog een serieuze korting.
Wat mij voordeliger uitkomt dan het nieuwe tarief.
Dit loopt tot september. Dus totale contractbreuk.

Ik ben destijds bij Essent toen over lijken gegaan voor iets gelijkaardigs.
Ging over een bedrag van 700 EUR.
Heeft 2 jaren geduurd, maar uiteindelijk heeft Essent aan het kortste getrokken :banana:
Hopelijk wordt dit er weer niet zo ene :bang:

@cadsite: bij Total niet, ze blokkeren de onderste grens.
Enkel na veel gezaag, lukt 20%
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

cadsite schreef:Dat lukt bij luminus wel goed.
Je kan je voorschot volledig zelf kiezen.
Ik heb het vorige maand van €170 naar €90 verlaagd.
Hier niet mijn onderste grens staat veel hoger dan het bedrag waar ik nu op sta, ik laat het nu staan maar er zijn redenen waarom ik lager zou willen / kunnen. Ik heb een contract met een promo met veel gratis kWh & korting. Die worden nu niet verrekend, ik heb veel meer teruglevering, houden ze ook geen rekening mee. Maar soit ik ben benieuwd in juli is mijn jaarlijkse afrekening. En in oktober is het einde contract dus de promo's. Tegen dan eens rondkijken wie de volgende zal worden.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, bij Luminus houden ze geen rekening met teruglevering.
Hier 1500 EUR betalen en 1280 EUR terugkrijgen.
Daar was mijn contract om en ben ik aan het kijken voor een andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomsworld schreef: Het probleem is dat geen enkele leverancier een duidelijk overzicht geeft, die voorschotten is een zwarte doos. Ik ben akkoord met de voorschotten maar dat ze dan de afrekening iedere maand correct weergeven, en je een buffer ofzo laten opbouwen. Beetje zoals de voorafbetalingen bij de belastingen. Nu is het berekenen van je elektriciteit / gas factuur het meest ondoorzichtige wat er bestaat. Met allerlei parameters etc.
Geen enkele leverancier lijkt me minstens een beetje overdreven.
Mijn eigen leverancier geeft glasheldere facturen. Dat is er dus al minstens eentje.
Je kan er ook zonder probleem de voorschotten, op vraag, op nul laten zetten.
Ik heb zelfdicipline genoeg om op de eigen rekening eventueel voldoende buffer op te bouwen en niet op de bankrekening van de leverancier. Gaat de leverancier onverhoeds failliet staan de "voorschotten" tenminste nog op eigen rekening en moet ik als achtergestelde schuldeiser niet, zonder veel kans op succes, zelf achteraan. Altijd beter dat iemand geld van jou moet dan omgekeerd.
Belastingen trouwens idem. Ik krijg liever een tijdelijke gratis lening van de overheid dan omgekeerd.
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

ivob schreef: Je kan er ook zonder probleem de voorschotten, op vraag, op nul laten zetten.
Lukt dit echt?

Ik weet nog dat ik mijn huisbaas vroeger per jaar betaalde (5% korting) en wanneer het overging naar een vastgoedkantoor het niet meer mogelijk was bijvoorbeeld. Veel "buiten de lijntjes kleuren" is moeilijker en moeilijker.

Volledig met je eens met de rest trouwens.
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

ivob schreef:
pfuhu schreef:Maar ze doen er zelf niets aan. Wij moeten hun werk maar doen en klagen ...
Voor de meerderheid van de volwassen bevolking volstaat het hun eigen rekeningen te beheren. Ze hebben daar het vingertje van de overheid niet voor nodig.
Dus volgens u is het een goede zaak dat de overheid een wet maakt, vaststelt dat men de wet niet toepast en vervolgens aangeeft dat men er als overheid zelfs niet op gaat reageren
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

marzman schreef: Nu zit ik bij Engie en heb ik een slimme meter, maar ik denk dat het nog steeds wel zelf te maken is, ik heb het alleen niet meer gedaan.
Engie heeft een app waar je dagelijks je verbruik kan zien. Maar ook direct wat je verbruik werkelijk kost volgens het contract dat je hebt. Ze houden in hun app ook rekening met de promo van het contract. Wel handig om in deze energie crisis op te volgen hoe het werkelijk verbruik staat tegenover je voorschotten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

bollegijs schreef: Lukt dit echt?

Ik weet nog dat ik mijn huisbaas vroeger per jaar betaalde (5% korting) en wanneer het overging naar een vastgoedkantoor het niet meer mogelijk was bijvoorbeeld. Veel "buiten de lijntjes kleuren" is moeilijker en moeilijker.

Volledig met je eens met de rest trouwens.
Zoals ik schreef, toch bij mijn leverancier en op eenvoudige vraag via mail door mij aan mijn leverancier.
Vond dat ik na twee voorschotbetalingen genoeg had voorafbetaald voor de rest van het jaar en daarna via eenvoudige mail de voorschotten voor de rest van het jaar op nul laten zetten.
Voor alle duidelijkheid, ik had het over voorschotten voor de elektriciteitsrekening. Niet voor woninghuur.

Het is ook niet buiten de lijntjes kleuren. Ik betaal wat ik verschuldigd ben. Leveranciers die hogere voorschotten eisen dan wat je op jaarbasis dient te betalen kleuren, in mijn optiek, buiten de lijntjes. Niet omgekeerd. Ik weet als klant die zijn verbruik dagelijks monitort bijna perfect wat mijn eindafrekening zal zijn.
Tom2000 schreef:Dus volgens u is het een goede zaak dat de overheid een wet maakt, vaststelt dat men de wet niet toepast en vervolgens aangeeft dat men er als overheid zelfs niet op gaat reageren
Ik zeg toch nergens dat ik dit een goede zaak vindt?
Maar je kan maar beter preventief je eigen rechten proberen te vrijwaren dan te hopen dat de overheid (of wie dan ook) uit sympathie dat voor jou zal doen.
De (Vlaamse) overheid is er nogal voor gekend dat ze haar eigen wetten nog al eens - al dan niet toepast - zoals het hen het beste uitkomt.
Als hun eigen decreten al niet verworpen worden door een hoger rechtsorgaan wegens bric-a-brac toestanden.
Sol Invictus!
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Bababa schreef:Je snapt het niet, en je beseft het niet: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect

Als ik 100 kWh in november verbruik, en een vast contract heb aan 0.3 c/kWh, betekent dat niet dat de kostprijs voor november 30 euro is.
Mijn all in prijs is heden met 6 % btw 0,27 cent.
100 kw verbruik kost mij dan. 27 €.
Dus een zondag rekenen is niet altijd nodig.
Hangt gewoon van uw leverancier af.
Er Is heden wel een klantenstop tot al minstens 31/12/2022.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Geen idee wie "bababa" is maar den deze snapt het maar al te goed.
Toch wat betreft de afrekening van mijn leverancier. Hoe andere leveranciers rekenen zijn mijn zaken niet;
Het ligt nogal voor de hand dat iedereen moet rekenen volgens de voorwaarden van zijn eigen leverancier.
Mijn reactie was dan ook in eerste instantie gericht op de eerdere opmerking "geen enkele leverancier.....".
Zelf maak ik de afrekening ook zoals gemeten tussen twee meteropnames en niet per maand want ik heb geen afrekening per maand en heb er ook geen behoefte aan. Dat laat ik over aan wie daar wel behoefte aan heeft.
De perIodes waar tussen welk kWh tarief en welk BTW tarief geldt zijn ook duidelijk. Ook daarin is geen vergissing mogelijk.

Het capaciteitstarief wordt overigens hoogstwaarschijnlijk ook nog eens uitgesteld tot 2023. Er zal dus geen afrekening gebeuren op basis van het vermogen (kW) maar louter op basis van de afgenomen capaciteit (kWh) + enkele euro vaste kosten (die ook tot op de c€ gepubliceerd zijn.
Sol Invictus!
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Dacht dat het al bevestigd was dat het uitgesteld ging worden. https://www.hln.be/geld/capaciteitstari ... ~a77a87f1/
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dacht dat de VREG een (pro forma) bevraging lopende had tot 31/5.
Sol Invictus!
float
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Tomsworld schreef:
Flippi schreef:Vandaag (23-5-2022) een artikel hierover in HLN: https://www.hln.be/geld/maandelijkse-en ... abd23c07c/

Ik vind er niets over terug in mijn Engie-klantenzone (maar heb wel nog geen digitale meter).
Als iemand weet waar Luminus de optie verstopt heeft, ik ben geïnteresseerd.
Bespaar je de moeite: Ik nam deze week tweemaal contact op met de klantendienst van Luminus over de verplichting inzake de maandelijkse facturatie. De klantendienst bleef meedelen dat die verplichting niet wordt toegepast.
Ik heb dan contact opgenomen met een andere dienst hierover met verwijzing naar artikel 3.2.18, eerste lid, 4°, c) van het Energiebesluit. Die dienst deelde vervolgens mee "ik zal hierover even onze Legal Afdeling contacteren voor advies".
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Gebeld met Luminus, het zit er aan te komen. Maar timing ...
float
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kleine update (Luminus):

"Ik heb intussen een antwoord ontvangen van onze Legal Afdeling. Zij waren hier al van op de hoogte.
We gaan dit voor u in orde brengen. Momenteel zijn we de nodige implementaties aan het voorbereiden.
We verwachten dat dit vanaf 1 juli 2022 in orde zal zijn!"
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Amper 4000 klanten in vlaanderen zouden momenteel met een maandafrekening op basis van effectief elektriciteit verbruik werken.

Voor ons is het nog steeds niet mogelijk... TotalEnergies heeft er geen zicht wanneer ze dit mogelijk zal maken voor hun klanten
omdat we nog steeds onder een goedkoop vast tarief contract werken gaan we er ook niet teveel tijd insteken

Wel een bizar detail: een maandafrekening voor gas is ook niet mogelijk met een digitale meter
Hiervoor vewijst men echter naar het feit dat het Fluvius IT platform dit (momenteel?) niet aankan... en dat blijkt effectief geen uitvlucht van de leverancier te zijn :bang:
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Zou het lukken bij Fluvius (die als verlengde noodleverancier functioneert)? :lol:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Total Energie zou beter hun administratie op punt brengen.
Opname meterstanden 1 mei, nog steeds geen afrekening.
Keer op keer uitvluchten.
Maar dat ter zijde.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

svermassen schreef:Dus je kan er gewoon niet tegen in.
Ja toch wel, de keuze van leverancier is jouw keuze, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, tuurlijk.
Daarmee dat ik in september wissel van leverancier.
Zat nog met een vrij hoge korting die dan sowieso wegvalt.
Want het jaar dat dit geld is om.
En hun nieuw tarief is duurder dan andere.
Kunstmatig de voorschotten verhogen en verhogen en verhogen.
Met mijn eigen calculatie zou ik daardoor nu bijna 700 EUR moeten terugkrijgen.
Dus een regelrechte schande.
Wil ik ze verlagen is het max. 20% minder, dus nog altijd veel te veel.

Maar we zijn off-topic aan het gaan, sorry :bang:
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

TotalEnergie kan het blijkbaar wel aanbieden aan professionele klanten om maandelijks af te rekenen

https://totalenergies.be/nl/professione ... -ontvangen
537ACE7B-4B17-4771-984C-D11F95952652.png
Maar voor particulieren willen ze dit niet...
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Beste heer XXX

Fluvius maakt geen maandelijkse afrekeningen op.

Wij doen dit enkel jaarlijks.
Wij krijgen wel elke dag uw meterstanden binnen omdat u met een digitale meter werkt.
Uw afrekening wordt wel opgemaakt op basis van uitlezingen van uw digitale meter


Hopend u hiermee van dienst te zijn geweest

Met vriendelijke groeten,

Evelyn
Dus het bedrijf die instaat dat de maandelijkse afrekening voor andere leveranciers kan het zelf niet toepassen? :bang:

Ook electronische facturen, factuuroverzichten, correcte herinneringsbrieven, ... zijn er gewoon weg niet. Geen wonder dat de rest op de ballen trekt.

(Ik zit er al sinds het faillissement van Vlaamse Energiemaatschappij)
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Fluvius is dan ook geen energieleverancier, ze zijn uw noodleverancier.

Iemand een idee hoe en waar men klacht kan neerleggen tegen TotalEnergies?
Is dit een eenvoudige procedure?

Ik wens dan toch door te zetten naar de maandelijkse afrekening.
_ketter_
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

Als er geen maandelijkse afrekening komt voor niet-digitale tellers, dan vraag ik mij echt af of het niet voordeliger is om bv. tweemaandelijks van leverancier te veranderen. Op die manier bekom je dan telkens een afrekening en kan je toch op zijn minst je geld wat langer in eigen pocket houden.

Zie onderstaand citaat uit een artikel van het nieuwsblad (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220905_95465207) :
gasfactuursimulatie.png
Bij welke leveranciers kan ik mijn gasfactuur simuleren zoals aangegeven? Is dit accurater dan een algemene simulatie voor een maandfactuur?
Laatst gewijzigd door _ketter_ 07 sep 2022, 00:29, in totaal 1 gewijzigd.
so, a chicken is not a sparrow
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Bij Eneco kan je meterstanden ingeven voor zowel elektriciteit als gas. Ze geven hierbij aan zich op die meterstanden te baseren voor het bepalen/bijsturen van de voorschotten.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

svermassen schreef: 25 mei 2022, 12:32 [...]

Maar toch blijven wij bank spelen voor hun.

[...]
Hoe kan je nu je eigen mening ergens om vormen als je al uitgaat van gewoon aantoonbare verkeerde informatie.

Het is net andersom.

Uw leverancier heeft de energie die jij gebruikt al lang op voorhand betaald, en met jouw voorschotten betaalt hij dat terug aan de producent.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Rare redenering.
Als klant heb ik toch geen zaken met het bedrijfsmodel van mijn leverancier.
Ik betaal voor wat ik geleverd krijgt. Niet op voorhand voor wat mijn leverancier in voorraad moet nemen en houden. Die kost moet een normaal bedrijf incalculeren in zijn verkoopprijs en afrekenen bij levering.

Of betaal jij aan het warenhuis, keldingwinkel, horeca,..... maandelijks hogere voorschotten om bij verbruik de werkelijke kost af te rekenen en dan weken tot maanden te moeten wachten op de afrekening en terugbetaling van de voorschotten.
En de volgende keer dat je er komt zeggen ze je: vorig jaar heb je hier 1000 € uitgegeven. We denken dat je hier dit jaar 2000 € gaat uitgeven dus graag vanaf dit jaar elke maand 1/12de van 2000 € op onze rekening te storten.
Dat een echte Belg graag teveel betaalt heb ik al gehoord. Dat hun het nu al normaal vindt dat hun de bedrijfskosten van een bedrijf moet gaan pre-financieren is een nieuwe. Nu ja, ieder zijn hobby. Ik laat mijn voorschotten toch op nul euro staan hoor. Net zoals ik in andere bedrijfstakken zo weinig mogelijk voorschotten betaal.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je kan het ook omdraaien hé.
Als je in oktober klant wordt bij een gasleverancier betaal je de hele winter veel te weinig voor wat je effectief verbruikt.
Pas in april/mei begin je met in te lopen. De leveranciers spelen dan bank voor jou.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nee, dat hangt van het profiel van de klant af.
Voor gas (met gasverwarming) gaat dat idd op maar voor elektriciteit veel minder.
De leverancier doet met je voorschotten een gok. In zijn voordeel. Als klant handel ik uiteraard in mijn voordeel.
Met te hoge voorschotten legt de leverancier alle risico's bij de klant.
Als klant kan ik ook beslissen dat ik veel minder ga verbruiken dan het jaar ervoor. De leverancier gaat er vanuit dat je minstens evenveel gaat verbruiken en tegen een hogere prijs.
Het gaat me in eerste instantie ook niet over de afrekening gespreid over 12 maandelijkse betalingen. Maar over het steeds eenzijdig verhogen van voorschotten die niet meer in verhouding tot het verbruiksprofiel van de klant staan. Dat is zonder intrest gaan lenen bij de klant.

De energieleverancier heeft daar ook een tool voor: pas voor iedereen met een DM de maandafrekening toe. Iedereen tevreden.
Ze moesten er wettelijk toe verplicht worden (en zoals gewoonlijk in Vlaanderen weer een halfslachtige wet) en dan vegen er sommigen nog hun voeten aan.
Laatst gewijzigd door ivob 06 sep 2022, 16:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

De voorschotten moeten uiteraard in lijn met de verwachte afrekening liggen.
Gelukkig kan ik bij mijn leverancier het voorschot vrij bepalen en aanpassen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik ook, nul dus.
Maar het probleem en onderwerp van dit topic is dat dit blijkbaar niet bij iedere leverancier het geval is en dat zij die een maandelijkse afrekening bij wet moeten toepassen (zodat beide partijen niet benadeeld worden) ook daar niet naar handelen.

De vraag blijft dan waarom de ene leverancier het wel kan en geen te hoge voorschotten van zijn klant nodig heeft en een andere wel.
Hoe je het ook draait, de markt is voor iedereen gelijk. Of zou het toch moeten zijn. Mijn risico inschatting - als klant - is dan dat leveranciers die daar niet aan meewerken in slechte papieren zitten of op kosten van de klant een reserve willen aanleggen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik denk dat wanneer elke klant zou besluiten om €0 voorschot te geven quasi elke leverancier in de problemen zou komen. Dan zouden ze alles altijd ongeveer een jaar moeten voorfinancieren. Dat lijkt me verre van wenselijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nogmaals, dat hangt af van het klantenprofiel.
Ik zeg nergens dat iedere klant dat moet doen noch dat dit voor iedere klant moet toegepast worden.
Hangt af van het verbruikersprofiel.

Als klant zie ik bv. geen enkele reden om maandelijks voorschotten te blijven betalen wanneer de gedane betalingen het energieverbruik van de komende afrekening al indekken. Ik dien ook de werkingskosten van een bedrijf niet een jaar op voorhand te prefinancieren.
Wanneer klant en leverancier een overeenkomst bekomen over het te betalen voorschot is er geen probleem want beide partijen kunnen zich daar in vinden.
Het probleem stelt zich wanneer een van de partijen de verhouding scheef trekt. En dat probleem kan net zo goed vanwege de klant als van de leverancier komen.
Als je als leverancier de gegevens van je klanten niet vertrouwt reken dan per maand af. Dan moet je geen jaar op voorhand prefinancieren. De tools zijn voorhanden.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

ivob schreef: 06 sep 2022, 16:04[...] pas voor iedereen met een DM de maandafrekening toe. Iedereen tevreden. [...]
Iedereen tevreden dat uw factuur in de winter extreem hoog is en in de zomer onbestaand? Wat denkt ge dat voor een doorsnee mens het beste werkt:

1) altijd dezelfde maandelijkse factuur

of

2) in de winter hoge facturen en in de zomer helemaal niet, waarbij deze mens dus zélf in de zomer wat geld opzij moet zetten voor in de winter?
FbZHfMtXEAIewHr.jpeg
(niet mijn prentje, van een vriend zijn verbruik)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Mariejanne
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2022, 09:42
Bedankt: 1 keer

Als uw voorschot niet ineens verdwijnt door een failliette leverancier kan dat geen kwaad

Maar daar wringt het, de klant staat als allerlaatste in de rij om de centen terug te zien
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”