Faillissement Vlaamse Energieleverancier

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het lijkt allemaal wel geochestreerd, faillissement, en plots dit voorstel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Joe de Mannen schreef:Het lijkt allemaal wel geochestreerd, faillissement, en plots dit voorstel.

J.
of gewoon politiek oppotunisme
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Joe de Mannen schreef:Het lijkt allemaal wel geochestreerd, faillissement, en plots dit voorstel.
Heb dit gevoel al vanaf dat 1 van die overheidsinstellingen plots snel documenten beschikbaar stelde, zo snel.

Dan de open brief van CEO dat er al weken gepraat werd met hen ook over de situatie.

En nu geen enkele politieker durft zich uitspreken behalve als ze stemmen willen recuperen met zoiets opportuun te zeggen dat er sowieso ging komen.

De particulieren zouden zich beter groeperen en onderling aan schuldvergelijking doen ipv nu de curator helpen om zo de grote instellingen eerst geld te geven. Daarbij zou er zo meer tijd zijn voor fraudeonderzoek want die CEO is ook geen zuiveren, want ook dit is een taak van de curator maar wordt hier amper uitgevoerd wegens achterliggende redenen (veel werk, worden zelf maar betaald na afhandeling strafzaak dus snijden ze in eigen vingers als ze fraude vinden, ...)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik heb mijn eindfactuur terug ondervoorbehoud. 2 voorschotten van 5 maand geleden terug gehaald, staan op mijn rekening mijn vordering is nu nog een 82 eurocent.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb al aan bepaalde mensen volgende tip gegeven.

Afhankelijk van je bank bij ING is dat 6 maand kan je via online banking (meestal niet de app) domiciliëring terugvorderen. Meestal staat het dan binnen een paar uur op de rekening. Weet natuurlijk niet hoelang het nog zal werken.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Tomsworld schreef:mijn vordering is nu nog een 82 eurocent.
Heb je een eindfactuur gekregen van de curator al?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

bollegijs schreef:
Tomsworld schreef:mijn vordering is nu nog een 82 eurocent.
Heb je een eindfactuur gekregen van de curator al?
Nee eindfactuur van de Vlaamse energieleverancier elek + gas samen 250,82 cent terug te krijgen. De factuur heb ik gekregen na 10 tallen keren er achter te vragen maar het geld zo zogezegd binnen de 8 dagen op de rekening staan maar kwam maar niet.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Met welke banken halen jullie zo ver in de tijd die domiciliëringen terug? Met KBC kan ik helaas maar tot 8 weken terug gaan :bang:

Edit: Met een beetje google lijkt die 8 weken universeel te zijn. De posts hierboven leek dat er mensen tot 5 maand terug gingen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb deze middag de refund aangevraagd en het laatste voorschot staat terug op m'n rekening (Keytrade). Iets meer dan dan wat we terug zouden krijgen van de afrekening. Laat de curator dus maar komen voor die 50 euro :).
Ik ben wel blij dat ik op tijd weg was en genoeg gezaagd heb voor de eindafrekening.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Is hierboven al gepost geweest dat je in de 8 weken automatisch gecrediteerd kan worden, maar de 5 maanden daarvoor geldt geen automatische creditering alhoewel je het wel kan betwisten en men dan obv een onderzoek kan crediteren. Vermoedelijk wenst uw bank dat u hen daarvoor contacteert als ze het niet in hun internetbanking zetten, en dat u hen bepaalde documenten/bewijsstukken aanlevert.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een gaan kijken en inderdaad bij ing kan je ook maar 8 weken terug gaan. Vroeger wast het zo, want heb toen gebruik gemaakt toen ik klant was van engery people. Heb toen alles teruggehaald wat ik kon op een spaarrekening gezet en rustig de slotfactuur van de curator afgewacht. Blijkbaar is dit nu ook veranderd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 663
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.hln.be/consument/klanten-vl ... ~a6cfd1c8/

Klanten Vlaamse Energieleverancier zullen lang moeten wachten op hun geld
Deze week werd het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier uitgesproken. Maar de afhandeling van het faillissement is complex, waardoor klanten meer dan een jaar zullen moeten wachten op terugbetaling, vrezen de curatoren. Dat meldt De Tijd.

meer...
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

onbekwame curatoren dan, als ze een jaar nodig hebben voor iets dat in principe in het computersysteem van VEL feitelijk grotendeels klaar zou moeten staan.
maar ze zullen wel eerst andere zakken moeten vullen en dan pas kijken wat ze met die klantjes doen wss.

ben ik blij dat energypeople beschaafd waren en aangaven te moeten stoppen, en vervolgens op eigen ritme gestopt zijn,
zonder dat je heel dit soort farce moest doorlopen.
(ja, je moest een maandje langer wachten, maar alles was mooi proper afgehandeld)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

powaq schreef:Ik heb deze middag de refund aangevraagd en het laatste voorschot staat terug op m'n rekening (Keytrade). Iets meer dan dan wat we terug zouden krijgen van de afrekening. Laat de curator dus maar komen voor die 50 euro :).
Ik ben wel blij dat ik op tijd weg was en genoeg gezaagd heb voor de eindafrekening.
Hoe heb je de refund aangevraagd? Ik heb gisteravond via mail gevraagd maar er staat nog steeds niets op de rekening.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Wanneer wordt er overgeschakeld op het (hoge) tarief van Fluvius?
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

In principe gisteren (al kan je overschakelen met terugwerkende kracht).

Iemand idee wat er gebeurd als je sociaal tarief hebt op Fluvius? En wat als je na 2 maanden nog steeds op Fluvius zit?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

bollegijs schreef: Iemand idee wat er gebeurd als je sociaal tarief hebt op Fluvius? En wat als je na 2 maanden nog steeds op Fluvius zit?
in principe is er geen reden voor fluvius om dit direct over te pakken maar we kennen Belgie

Ons land kennende wordt informatie NIET gedeeld. Meot een hele administratie opgestart worden rond aanvragen, overschakelen en controleren bij de bevoegde instanties.
die mensen zijn dus voor een maand of 3 à 4 hun sociaal tarief kwijt en worden uiteraard, de armsten als ze pech hebben, vol in de schuldenindustrie geduwd van allerlei aanmanings- en veriwjlkosten
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

proximusboyke schreef:Afhankelijk van je bank bij ING is dat 6 maand kan je via online banking (meestal niet de app) domiciliëring terugvorderen. Meestal staat het dan binnen een paar uur op de rekening. Weet natuurlijk niet hoelang het nog zal werken.
proximusboyke schreef:Een gaan kijken en inderdaad bij ing kan je ook maar 8 weken terug gaan. Vroeger wast het zo, want heb toen gebruik gemaakt toen ik klant was van engery people. Heb toen alles teruggehaald wat ik kon op een spaarrekening gezet en rustig de slotfactuur van de curator afgewacht. Blijkbaar is dit nu ook veranderd.
Dat is nooit 6 maanden geweest, ook niet bij ING. Dat is zelfs niet afhankelijk van je bank.
SEPA is een Europese regeling, waarbij de klant:
  1. altijd het recht heeft om domiciliëringen tot 8 weken na de inning terug te vorderen (zonder opgave van reden).
  2. in geval van fraude (vb geen mandaat gegeven aan de schuldeiser kan je tot 13 maanden terugvorderen.
Deze regeling is al enkele jaren in voege (en zeker ook al ten tijde van het faillissement van energy people!
heist_175 schreef:Eender hoe, in het B2C (=consumenten) schema van SDD (domiciliëringen) ligt de risicocascade als volgt:
- de creditor (= VEG)
- de creditor bank (= de bank van VEG)
- de debtor bank (= uw bank)
- de debtor (= jij)

Een refund wordt terugbetaald door uw bank, die dan een claim start bij de creditor bank, die op zijn beurt dan een claim start op de uiteindelijke creditor.
En hoe werkt het dan bij een faillissement? De creditor bank kan dat niet meer terugclaimen?
Als 70.000 klanten hun laatste 2 voorschotten op die manier terugvorderen, dan komt er een bijkomende put van >20 miljoen EUR bij KBC ??
(neem nu een gemiddelde maandelijkse voorschotfactuur van 150 EUR)...

Dat krijgt ook nog een staartje :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Inderdaad dat is het risico voor een bank die een klant neemt die sepa direct debit doet. De bank staat garant, dus KBC is ook schuldeiser. Kijk maar eens op tweakers forum daar zijn er ook zo een cases met faillissementen van energieleveranciers.

Ik ben wel benieuwd naar de details, hoe en in welke rij de bank komt. En kan de curator die rekening sluiten en de facturen laat betalen op andere rekening. Want het lijkt me stel je voor er wordt een miljoen teruggeboekt dan betalen ooit mensen hun eindfactuur laat zeggen 500000 euro als dat op dezelfde rekening gebeurd lijkt het mij dat de rekening maar -500000 dwz enkel KBC krijgt geld terug en is waarschijnlijk geen preferente schuldeisers.

Interessante materie benieuwd wie daar meer over kan vertellen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Het is quasi ondenkbaar dat de put bij de bank zou komen te liggen. Dat is bijna nooit het geval, en al zeker niet als het over consumenten gaat. Het zal ofwel vroeg of laat terug van uw rekening gehaald worden of men zal de put doorschuiven naar de curator.
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 08 jan 2010, 13:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:
gunmaster schreef:Het lijkt me logisch dat je voorschotfacturen voor de maanden tot en met november betaald maar niet de maanden in de toekomst (december wellicht pro rata).
Kleine kanttekening hierbij:
  • - Mijn contract loopt van mei 2021 tot april 2022 (groepsaankoop provincie O-VL).
    - Mijn voorschotten zijn berekend op mijn jaarverbruik, waarbij mijn verbruik (gas) in de winter veel hoger is dan in de zomer.
    - Als ik vandaag (dag van faillissement) een eindafrekening zou maken, dan zit daar vooral de hele zomer in (mei-november).
    - Ik heb dus teveel voorschot betaald, toch?
Zitten hier in het zelfde schuitje.. Aan het wachten of er iets van de groepsaankoop van aanbod komt, dat zou toch moeten schelen van prijs met individueel contract. Heb wel al contact gehad met luminus die een voorstel gingen mailen, maar niks ontvangen. Wellicht overrompeling daar.. De voorschotten , daarvan heb ik er gelukkig nog 2 kunnen recuperen via de bank (domiciliering). Vandaag nog eens opnieuw berekening gedaan bij Lumius , nu kom ik 10 euro minder uit per maand tov hun aanbod paar dagen geleden. Prijzen lijken nu nog te dalen.
Laatst gewijzigd door Joneszy 09 dec 2021, 08:37, in totaal 1 gewijzigd.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Tomsworld schreef:Inderdaad dat is het risico voor een bank die een klant neemt die sepa direct debit doet. De bank staat garant, dus KBC is ook schuldeiser. Kijk maar eens op tweakers forum daar zijn er ook zo een cases met faillissementen van energieleveranciers.

Ik ben wel benieuwd naar de details, hoe en in welke rij de bank komt. En kan de curator die rekening sluiten en de facturen laat betalen op andere rekening. Want het lijkt me stel je voor er wordt een miljoen teruggeboekt dan betalen ooit mensen hun eindfactuur laat zeggen 500000 euro als dat op dezelfde rekening gebeurd lijkt het mij dat de rekening maar -500000 dwz enkel KBC krijgt geld terug en is waarschijnlijk geen preferente schuldeisers.

Interessante materie benieuwd wie daar meer over kan vertellen.
Ik denk dat rangorde heel eenvoudig is. Curator --> bank (incl eventuele hypotheken) --> al de rest. Ik kan me niet voorstellen dat de bank achtergesteld zou zijn in zo'n geval. Als er nu één ding is dat ik in mijn professionele carrière heb geleerd is dat banken geen enkel risico durven nemen want stel je voor dat ze eens 0,01% minder winst zouden draaien. De bank heeft meestal een pand handelszaak hé, ik kan me voorstellen dat dit sowieso moet als je SEPA direct debit wilt aanbieden aan je klanten, voor dit exacte scenario. Zelfs een put van 20 miljoen is eigenlijk peanuts voor de bank, een put waar ze hoogstwaarschijnlijk gewoon tegen verzekerd zijn.
Nexus1980 schreef:Hoe heb je de refund aangevraagd? Ik heb gisteravond via mail gevraagd maar er staat nog steeds niets op de rekening.
Dit zit redelijk goed verstopt. Je moet inloggen op de website. Links op overschrijvingen klikken, dan bovenaan domiciliëringen. Dan op de schuldeiser in kwestie en dan krijg je de optie "consulteer betalingen". Dan krijg je een lijst en klik je op de eerste betaling. Daar krijg je dan de mogelijkheid normaal gezien om terugbetaling aan te vragen.
Laatst gewijzigd door powaq 09 dec 2021, 08:47, in totaal 4 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Dat is nooit 6 maanden geweest, ook niet bij ING. Dat is zelfs niet afhankelijk van je bank.
Idd, SDD = implementatie PSD, daar kan geen enkele bank van afwijken (behalve per regio, maar dan zit het mee vervat in PSD)
philippe_d schreef:En hoe werkt het dan bij een faillissement? De creditor bank kan dat niet meer terugclaimen?
Als 70.000 klanten hun laatste 2 voorschotten op die manier terugvorderen, dan komt er een bijkomende put van >20 miljoen EUR bij KBC ?
Dat is een kost voor KBC dan, die mee gaat aanschuiven bij de curator van VEG, als schuldeiser.
KBC kan onmogelijk bij u iets komen claimen, want jij hebt - voor VEG - geen contractuele relatie met KBC.

In het B2C schema is het heel simpel: de consument draagt 0 risico.
Stel dat VEG met een obscure bank uit een obscure EU-regio zou werken en die obscure bank zou automagisch ook failliet zijn, dan draagt uw eigen bank dat risico. En moeten zij bij de curator van ofwel de creditor bank ofwel de creditor gaan aanschuiven.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voorschotten terugvorderen​Maar is het ook mogelijk om de betaalde voorschotten terug te vorderen? Je kan tot acht weken na inning van de domiciliëring het betaalde bedrag terugvorderen. Dat is weliswaar enkel interessant als je denkt dat je via de voorschotfacturen te veel hebt betaald voor je energieverbruik. Als blijkt dat je te weinig hebt betaald, zal de curator alsnog de openstaande schuld vereffenen.

“De bank van de schuldeiser moet de curator op de hoogte stellen van eventuele teruggaven. Om de openstaande schuld te innen, kan een curator de klant hiervoor contacteren, eventueel met bijkomende kosten”, verduidelijkt Febelfin.

Dus als je u voorschotten terug int kan de curator u hiervoor bijkomende kosten opleggen.


Bron: https://businessam.be/faillissement-vla ... artnersite
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

1) Febelfin heeft niets te maken met de werking van curatoren, dus zijn niet op hun plaats gezet om hierop in te gaan.
2) Een bijkomende kost moet gerechtvaardigd worden, wanneer al jouw facturen offline wordt gezet zodat het niet meer mogelijk is om alles te bekijken/controleren kan JIJ zelf kosten aftrekken van een eventuele schuld wegens schade (namelijk servers offline zetten en zo je historie niet meer raadplegen waardoor je kostbare tijd verliest).

Dus alles wel wat redelijk bekijken is het beste. Straks zullen de mensen die nog geld moeten hebben interesten aanrekenen als je de logica van Febelfin volgt :P
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik ben toch benieuwd hoe dit zal aflopen en via welke methodes men er uiteindelijk toch zal in slagen om toch de consument te laten opdraaien. Hopelijk blijven de "gedupeerden" (kwestie van een overdreven term te gebruiken) hier updates posten over de verdere afwikkeling.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Website is terug bereikbaar.

Intussen vlug nog eens mijn vorige eindafrekening(en) gedownload, en al mijn voorschotfacturen sedert mei 2021.
Je weet nooit hoelang de website nog bereikbaar zal zijn.

De e-mails met de elektronische facturen bevatten geen bijlagen, maar een link om de facturen / voorschotfacturen te downloaden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Dat vond ik ook altijd al idioot. Ik heb altijd die PDF's gedownload.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bollegijs schreef:2) Een bijkomende kost moet gerechtvaardigd worden, wanneer al jouw facturen offline wordt gezet zodat het niet meer mogelijk is om alles te bekijken/controleren kan JIJ zelf kosten aftrekken van een eventuele schuld wegens schade (namelijk servers offline zetten en zo je historie niet meer raadplegen waardoor je kostbare tijd verliest).
philippe_d schreef:Website is terug bereikbaar.
toeval? :angel:
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 663
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kamer keurt maatregelen tegen hoge energieprijzen goed: uitgebreid sociaal tarief tot 31 maart

https://www.hln.be/geld/kamer-keurt-maa ... ~a1467e54/

De plenaire Kamer heeft donderdag een aantal maatregelen goedgekeurd die de stijging van de energieprijzen moeten drukken. Dat gebeurde met 116 stemmen voor en 23 onthoudingen. Niemand stemde tegen.

tijdens de begrotingsonderhandelingen in oktober raakte de Vivaldi-regering het eens over enkele maatregelen die de schok van de forse prijsstijgingen van elektriciteit en gas helpen dempen. Een aantal daarvan werd in een wetsontwerp gegoten dat donderdag de kaap van het parlement rondde.
Het gaat om de verlenging van het sociaal tarief voor gas en elektriciteit. Dat tarief was al uitgebreid, zodat 1 miljoen gezinnen (zowat 2 miljoen landgenoten) er een beroep op kunnen doen. Nu zal het dus gelden tot 31 maart volgend jaar.

De wettekst regelt ook de premie van 80 euro om de prijsstijging binnen het sociaal tarief te milderen


Op dat laatste punt werd het ontwerp eerder op de dag nog geamendeerd en dat om rekening te houden met het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Die 80 euro zou immers via de leverancier in de factuur worden verrekend. Het amendement voorkomt dat de premie wordt betaald aan leveranciers met betalingsmoeilijkheden.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Toeval? :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211210_97900441
Liefst vóór 7 januari

Omdat de tarieven bij de net­beheerder hoger liggen dan bij de andere (commerciële) leveranciers op de markt, raadt Fluvius alle ­betrokkenen aan om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar een nieuwe energieleverancier. Dat advies wordt duidelijk goed opgevolgd, blijkt uit de eerste tussenstand.

Fluvius raadt de gedupeerden ook aan om vóór 7 januari 2022 een nieuw contract af te sluiten. Dan kunnen ze hun nieuwe leverancier vragen om met terugwerkende kracht, vanaf 8 december, klant te worden. Dan geldt de meterstand van 8 december als ­datum voor de contract­wissel en moet Fluvius de betrokkenen geen (dure) tussenfactuur sturen. Wie de deadline van 7 januari niet haalt, kan deze techniek niet toepassen. (jir)
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Beste,

Op 7 december 2021 werd de Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard door de ondernemingsrechtbank van Brussel. De rechtbank heeft ons, Maarten Bentein en Michiel Verraes, aangesteld als curatoren om dit af te handelen. Daarom informeren we u hierbij over de verdere stappen:

Je ontvangt zo snel mogelijk een eindafrekening met je verbruik tot 7 december 2021. Het opstellen van je eindafrekening zal even duren, want dat gebeurt op basis van de meterstanden die ons door Fluvius bezorgd worden. We vragen daarom wat geduld.
Na het ontvangen van je eindafrekening zijn er 2 mogelijkheden:
1. Het totaalbedrag van je eerder betaalde voorschotten is hoger dan je werkelijke verbruik. Dan heb je een tegoed op de Vlaamse Energieleverancier. Je kan aangifte van schuldvordering doen via www.regsol.be en je hebt de tijd om dat te doen tot 7 december 2022. Via https://dp-a.be/nl/faq-regsolpublic vind je meer informatie over hoe je dat doet.
2. Het totaalbedrag van je eerder betaalde voorschotten is lager dan je werkelijke verbruik. Je dient nog een saldo te betalen. In de afrekening wordt alle noodzakelijke informatie opgenomen.
Wees gerust: je blijft elektriciteit en/of aardgas ontvangen via Fluvius als noodleverancier. Je hebt 60 dagen de tijd om je aan te sluiten bij een nieuwe energieleverancier.
Na consultatie hebben we DATS 24, onderdeel van Colruyt Group en energiespecialist, bereid gevonden je te helpen bij het kiezen van een nieuwe leverancier. Daartoe organiseren ze op donderdag 16 december de hele dag online infosessies. Daar kan je al je vragen stellen aan onafhankelijke energie-experts: ze begeleiden je in het correct vergelijken van tarieven en geven advies over de beste formule voor jou. Inschrijven op een infosessie kan via https://webforms.colruytgroup.com/node/446.
Heb je intussen nog vragen voor DATS 24, dan kan je die via e-mail stellen op [email protected] of via het telefoonnummer 02 583 11 61 (ma-za 7u.-20u., zo 10u.-20u.).
Heb je nog vragen voor de curatoren, dan kan je ons bereiken via [email protected]. We antwoorden je zo snel mogelijk en doen ook hier een beroep op je geduld. Hou ook de website van de Vlaamse Energieleverancier in de gaten voor de meest actuele informatie.


Met vriendelijke groet,


Maarten Bentein Michiel Verraes
Curator Curator
Dus als je een tegoed over hebt zal Colruyt die verwerken in credits bij Dat24...

...Want anders zie ik echt geen reden om als advocaat schaamteloos sluikreclame toe te voegen bij deze miserie...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollegijs schreef: Dus als je een tegoed over hebt zal Colruyt die verwerken in credits bij Dat24...
Zover heb ik niet gedacht bij het lezen van de mail en ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren.

Maar inderdaad opmerkelijk dat men hier reclame maakt. Het "bereid gevonden" DATS/Colruyt zal uiteraard een commerciële bedoeling hebben... 't is geen liefdadigheidsinstelling.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Moet je nu startdatum 7/12 of startdatum 8/12 kiezen om over te stappen?
Afhankelijk van de website zie je een andere datum
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Wie nog hoopte om via Provincie Oost-Vlaanderen een nieuw contract te bemachtigen aan voordeligere voorwaarden, is eraan voor de moeite. Een week nadat De Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard is, moet de provincie toegeven dat er geen collectieve overdracht naar een nieuw contract komt. 26.000 gezinnen hadden ingetekend op een groepsaankoop en moeten nu binnen 7 weken een contract tekenen, terwijl de energieprijzen net records breken.

Wel gaat de provincie voor een ‘ontzorgingstraject’: begeleiding op maat bij het zoeken naar een leverancier dus. In een ideaal scenario heb je die gevonden voor 6 januari. Na het faillissement schakelden de gedupeerden automatisch over op een noodplan van Fluvius, aan navenante prijzen. Wie binnen de maand een nieuwe leverancier vindt, kan de aansluiting direct maken en een maand terugkeren in de tijd, zonder overstap met Fluvius. Sowieso loopt het noodcontract bij Fluvius maximum 60 dagen.

“In de komende dagen en weken concentreren we ons om Oost-Vlaamse klanten van Vlaamse Energieleverancier te versterken in hun individuele zoektocht naar een nieuwe, geschikte energieleverancier”, klinkt het bij gedeputeerde Riet Gillis. “De huidige, onstabiele marktomstandigheden laten niet toe om een collectieve overstap aan te bieden. We zetten daarom in op maximale ontzorging. Burgers kunnen bij ons terecht voor individueel advies en begeleiding.”
Met wie zouden ze het ‘ontzorgingstraject’ werken? Vreg of DATS24 terug? :lol:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Het enige mogelijke ontzorgingstraject was een overname van de klanten door een andere energieleverancier. Maar duidelijk stond niemand daar voor te springen aan de VEL voorwaarden. En een overnamen aan nieuwe tarieven is waarschijnlijk niet handiger. Misschien zou een extra service bv kunnen zijn van de vreg, een automatische vtest en de klanten die bezorgen samen met de top x simulaties en een one click / code overstap methode. Maar dat is dromen voor de toekomst gok ik.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Tomsworld schreef:Het enige mogelijke ontzorgingstraject was een overname van de klanten door een andere energieleverancier.
In Nederland worden de klanten van een failliet bedrijf, door de regulator zelf over alle andere leveranciers verdeelt.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ja maar het is raar, want ik las op tweakers dat. Energiebedrijf gaat failliet, andere leverancier koopt klanten uit de boedel, zet ze op een tarief naar keuze. En ze mogen dan maar na 1 maand terug veranderen. Klinkt ook een beetje als uitmelken. Hier is het Fluvius dat op zal treden als leverancier, maar soit daar kan je wel niet blijven max 60 dagen.

Op zich ligt het ook aan de provincie Oost-Vlaanderen, zelfs voor een collectieve overnamen stelden ze veel eisen : https://www.hln.be/gent/oost-vlamingen- ... ~a2b2cc28/
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Tomsworld schreef:Hier is het Fluvius dat op zal treden als leverancier, maar soit daar kan je wel niet blijven max 60 dagen.
Iemand die weet wat er gebeurd na die 60 dagen? Kraan toe? Laadkaart zoals met wanbetalers? Stel he...
Laatst gewijzigd door bollegijs 13 dec 2021, 13:05, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”